Постанова
від 05.12.2024 по справі 360/766/24
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2024 року справа №360/766/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року у справі № 360/766/24 (головуючий І інстанції Басова Н.М.) за позовом ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати протиправними дії ОСОБА_2 щодо відмови ОСОБА_1 у видачі копії Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області, Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради та Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття ним повноважень відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року;

- зобов`язати ОСОБА_2 ознайомити позивача з Розпорядженням керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року на підставі Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 та Указу Президента України від 31.03.2022 №192/2022 «Про утворення військових адміністрації населених пунктів у Луганській області», погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 , направивши на адресу позивача копію Розпорядження;

- зобов`язати ОСОБА_2 направити на адресу позивача копію Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 на підставі Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 та Указу Президента України від 31.03.2022 №192/2022 «Про утворення військових адміністрації населених пунктів у Луганській області», з дати припинення повноважень ради;

- зобов`язати ОСОБА_2 направити на адресу позивача копію Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття ним повноважень відповідно до Постанови Верховної ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року;

- стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу у розмірі середнього місячного заробітку, починаючи з 09.04.2022 по день видання та ознайомлення з розпорядженням про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 ..

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Позивач зазначає, що 15.07.2024р. суддею була винесена ухвала про залишення позову без руху, яка на його думку обмежувала доступ до правосуддя ще до початку розгляду справи. Позивачем була подана заява про відвід судді, у задоволенні якої відмовлено. Після чого відкрито провадження у справі, але заінтересованість судді в результатах розгляду справи на користь відповідача та її упередженість зразу викликали обґрунтовані сумніви в результаті розгляду. Таким чином, порушення норм процесуального права судом першої інстанції призвело до ухвалення незаконного та необґрунтованого рішення, яке підлягає скасуванню.

Судом першої інстанції також не надано відповідної правової оцінки фактичним обставинам справи, що документи, на які посилається відповідач в обґрунтування своїх заперечень, не можна застосовувати при вирішенні питання доведеності обставин, на яких ґрунтуються заперечення відповідача. Позивач вважає, що суд першої інстанції дійшов безпідставного висновку щодо відсутності порушення прав та інтересів позивача у спірних правовідносинах.

Судом не враховано, що з 01 липня 2022р. на підставі постанови Верховної Ради України № 2333-ІХ від 01.07.2022 "Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" начальнику Кремінської МВА підпорядкований апарат міської ради, а тому ОСОБА_2 набув повноважень і має відповідати за бездіяльність Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області. За період часу в два роки вимоги позивача зводилися до того, щоб було прийнято рішення відповідно до діючого законодавства України, яке постійно порушується. Твердження стосовно того, що позивач автоматично звільнений з посади в Кремінській раді безпідставне. Законом надана можливість перевести позивача на дистанційну роботу, оголосити простій на період дії воєнного стану відповідно до Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» або відповідно до Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» №2136 тимчасово призупинити дії трудового договору. Позивач зазначив, що в направлених на адресу МВА листах неодноразово зазначалося, що Кремінська міська рада не перебуває в стадії припинення або ліквідації. Законом визначено момент припинення повноважень, але не порядок, визначений діючим законодавством. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2023р. у справі №360/2115/22 визнано, що спірні розпорядження підписані з порушенням вимог діючого законодавства. Посилання на ст.28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» безпідставні, так як військові адміністрації здійснюють на відповідній території, разом із повноваженнями місцевих державних адміністрацій, повноваження із запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, а також здійснюють повноваження, передбачені пунктами 1-10 частини третьої статті 15 цього Закону. Так як в Законі № 389-VIII відсутній механізм припинення повноважень посадових осіб органу місцевого самоврядування та не прийнято інших нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону, то питання повинно вирішуватися згідно з чинним законодавством, зокрема, КЗпП України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Після рішення Луганського окружного адміністративного суду жодної посади начальник Кремінської міської військової адміністрації не пропонував. Судом першої інстанції зроблено помилковий висновок відносно дострокового припинення повноважень міської ради та її голови. Позивач наполягає на тому, що відповідач міг врегулювати всі питання з 01.07.2022р., набувши повноваження на підставі постанови Верховної ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ. Відсутність розпорядження відносно трудових відносин з Кремінською міською радою перешкоджають у вирішенні питань трудових відносин в подальшому, так як позивач юридично є працевлаштованим. Також відсутність розпорядження позбавляє можливості в подальшому після припинення воєнного стану звернутися за відшкодуванням заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат.

Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі. Відповідач зазначив, що з копій розпорядчих актів виконкому Кремінської міської ради відомо, що з 03.02.2022р. по 25.02.2022р. (лист непрацездатності № 327179-2006093495-11 та з 26.02.2022р. по 28.02.2022р. (лист непрацездатності № 327179-2007526747-1) позивач перебував на лікарняному. 3 01.03.2022р. по 21.03.2022р. відповідно до розпорядження міського голови від 24.02.2022 №07-01/25 та відповідно до розпорядження міського голови від 21.03.2022 № 07-03/51 перебував у відпустці з 22.03.2022р. по 08.04.2022р.. До 17.04.2022р. останній день перебування Кремінської МВА, за адресою Кремінської міської ради у місті Кремінна, Сєверодонецького району Луганської області (відповідно і Кремінської МВА) позивач на робочому місті не перебував. Більшість співробітників Кремінської міської ради та виконавчого комітету, для забезпечення функціонування громади, після загибелі Кремінського міського голови погодились на тимчасове переведення тимчасової структури Кремінська МВА (до затвердження постійної структури Кремінської МВА головнокомандувачем Збройних Сил України), та наразі продовжують ці трудові відносини, оскільки, Кремінська міська рада та виконавчі органи наразі не функціонують. Позивача також було переведено до Кремінської МВА, але до роботи він не приступив. З серпня 2022 року на адресу Кремінської МВА почали надходити звернення про доступ до публічної інформації або звернення громадян, через електронну скриньку без підпису і дати з питання дійсного проходження служби в органах місцевого самоврядування ОСОБА_1 . Як вказує відповідач, з серпня по грудень 2022 року Кремінською МВА отримано 11 звернень, які (можливо) направляв позивач, що стосувались виключно трудових відносин з Кремінською міською радою. Беручи до уваги статус заявника, як людини з інвалідністю, обставини форс-мажор, які виникли в Кремінській громаді, та необхідність надання допомоги співробітникам, які (можливо), перебувають на непідконтрольній території, де міг знаходитись заявник, Кремінська МВА, беручи до уваги листи Служби безпеки України щодо попередження витоку конфіденційної інформації на непідконтрольну Українському уряду територію, надавала відповіді на всі звернення. У відповідях надавались дані, що не містили конфіденційну інформацію ОСОБА_1 . Звернення позивача надходили за відсутністю будь-якого підпису та різні за стилем написання цих звернень. Заявникові неодноразово пропонувалось пройти верифікацію у будь-який йому доступний спосіб. Кремінською МВА застосовано всі законні засоби для надання можливості громадянину отримати запитувану інформацію, але звернення надходили з порушенням законодавства.

Крім того, відповідач вказав, що трудові відносини з позивачем врегульовано відповідно до рішення суду у справі №360/2115/22. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року у справі № 360/2115/22 встановлено, що повноваження позивача з 01 квітня 2022 року достроково припинені з підстав, зазначених в абзаці четвертому підпункту 1 пункту 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», що має наслідком звільнення позивача з посади без видання будь-яких додаткових рішень (локальних актів) про припинення повноважень начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради.

Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на апеляційну скаргу, дійшов висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 09.10.2012р.. З 18 лютого 2021 року позивач працював на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради, що підтверджується відомостями з електронної трудової книжки.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Кремінська міська рада (ідентифікаційний код 21757011, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Виконавчий комітет Кремінської міської ради (ідентифікаційний код 04051750, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» ( набрав чинності 01 квітня 2022 року), на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено: Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.

Розпорядженням Президента України від 31 березня 2022 року №47/2022-рп «Про призначення ОСОБА_2 начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області» призначено ОСОБА_2 начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області (ідентифікаційний код 44789075, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 07 квітня 2022 року, номер запису: 1010611020000000002.

20 квітня 2022 року відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України позивача звільнено з Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебувала справа № 360/2115/22 за позовом адвоката Возного Миколи Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, в якому представник позивача просив:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_1;

- поновити ОСОБА_1 на роботі на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області;

- зобов`язати начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області оголосити простій ОСОБА_1 як робітнику, якого неможливо забезпечити роботою;

- стягнути з Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу у розмірі середнього місячного заробітку починаючи з 21 квітня 2022 року по день постановлення рішення;

- стягнути з Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на користь ОСОБА_1 на відшкодування моральної шкоди 100 000,00 грн..

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року у справі № 360/2115/22, (залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2023 року) задоволено частково позов адвоката Возного Миколи Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправним та скасування розпорядження про звільнення, поновлення на посаді, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди:

- визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради» в частині переведення з 04 квітня 2022 року ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту;

- визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення з 20 квітня 2022 року у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області;

- відмовлено в задоволенні решти позовних вимог.

В рішенні Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року у справі № 360/2115/22 судом зроблено висновки, що відповідач протиправно здійснив переведення позивача з Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району, оскільки строковий трудовий договір у період дії воєнного стану між позивачем та відповідачем не укладався, а повноваження позивача з 01 квітня 2022 року достроково припинені з підстав, зазначених в абзаці четвертому підпункту 1 пункту 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», що має наслідком звільнення позивача з посади без видання будь-яких додаткових рішень (локальних актів) про припинення повноважень начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради. Як наслідок протиправного переведення позивача до тимчасового державного органу судом скасовано й розпорядження про звільнення з такого тимчасового державного органу.

Розпорядженням в.о. начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 08 червня 2023 року № 01.02-02/58 «Про скасування розпоряджень начальника Кремінської міської військової адміністрації про переведення та звільнення в частині ОСОБА_1 »:

скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради» в частині переведення з 04 квітня 2022 року ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту (пункт 1);

скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення з 20 квітня 2022 року у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (пункт 2);

виконавчому комітету Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області доручено врегулювати трудові відносини з ОСОБА_1 начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради (пункт 3) (матеріали справи №360/2115/22).

21.06.2023р. керівником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 винесено попередження №01-21/1149, відповідно до якого просив до 30.06.2023 надати письмову згоду або відмову щодо виконання своїх функцій за адресою АДРЕСА_1 , у зв`язку з тимчасовою окупацією Кремінської територіальної громади.

При зверненні до суду з позовом позивачем було підтверджено отримання на електронну адресу попередження від 21.06.2023р. №01-21/1149.

07.07.2023р. керівником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 винесено розпорядження, яким доручено:

Виконавчому комітету Кремінської міської ради тимчасово призупинити на період дії воєнного стану дію трудового договору з 12 липня 2023 року з ОСОБА_1 , начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради.

У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану повідомити працівнику зазначеному у п.1 даного розпорядження, за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору про необхідність стати до роботи шляхом видання окремого розпорядження та повідомити Кремінську міську військову адміністрацію.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівнику зазначеному у п.1 даного розпорядження на час призупинення дії трудового договору покласти у повному обсязі на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Листом від 07.07.2023р. №01-21/1670 вищевказане розпорядження направлено до виконавчого комітету та ОСОБА_1

17.04.2024 р. позивач звернувся до відповідача з листом, в якому просив надати відповідь на звернення від 26.03.2024р..

Відповідачем надано відповідь від 08.04.2024р. №01-21/939 на звернення позивача від 29.03.2023, в якому зазначив, що Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області не відомо про будь-які трудові відносини ОСОБА_1 з 08.04.2022р..

11.05.2024р. позивач звернувся до Луганської обласної військової адміністрації з заявою, в якій просив вжити заходів для направлення на адресу розпорядження начальника Кремінської МВА про призупинення дії трудового договору або оголошення простою ОСОБА_1 .

Луганською обласною військовою адміністрацією надано відповідь від 23.05.2023р. №49-С00139-11-0308, в якій зазначено, що за інформацією Кремінської МВА ОСОБА_1 не перебуває у трудових відносинах з військовою адміністрацією. У зв`язку із цим відсутні правові підстави для призупинення начальником Кремінської МВА дії трудового договору з ОСОБА_1 .

З метою налагодження комунікативного зв`язку з Кремінською МВА ОСОБА_1 неодноразово рекомендувалося звернутися особисто до її начальника та надавалася вичерпна інформація щодо офіційних каналів зв`язку з військовою адміністрацією, що є у вільному доступі на офіційному веб-сайті.

Також ОСОБА_1 пропонувалося вжиття спільних заходів щодо вирішення питання оформлення трудових відносин з Кремінською МВА, проте відповідей від ОСОБА_1 отримано не було. В 2023 році ОСОБА_1 двічі пропонувалося надати згоду на працевлаштування до військової адміністрації, однак врегулювати це питання не вдалося.

З метою працевлаштування, вирішення питань оформлення трудових відносин запропоновано ОСОБА_1 звернутися особисто до начальника Кремінської МВА ОСОБА_2

21.05.2024р. позивач звернувся до військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області з заявою, в якій просив вжити заходів для направлення розпоряджень начальника Кремінської МВА про припинення повноважень Кремінської міської ради з 01 квітня 2022 року та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1

Військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області надано відповідь від 29.05.2024р. №01.01-04/40, в якій зазначено, що Сєвєродонецька районна державна адміністрація - районна військова адміністрація, в межах компетенції, звернулась листом від 23.05.2024 № 01.01- 38/1237 до начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області стосовно розгляду питань, порушених ОСОБА_1 у зверненні від 21.05.2024 б/н.

Листом від 27.05.2024р. № С-01/01-04/20 Кремінською МВА було надано відповідь. З 01 квітня 2022 року повноваження Кремінської міської ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, припинено на підставі положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

У листі-відповіді від 27.05.2024р. № С-01/01 -04/20 Кремінською МВА було зазначено, що додаткових рішень щодо призупинення дії трудового договору не приймалось.

27.05.2024 р. позивач звернувся до Луганської обласної військової адміністрації з заявою, в якій просив вжити заходів для направлення на адресу розпоряджень керівника Кремінської міської ради про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 .

На звернення позивача від 27.05.2024р. Луганською обласною військовою адміністрацією надано відповідь від 07.06.2024р. №49-С00144-11-0308, в якій зазначено, що за інформацією Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району розпорядження про призупинення дії трудового договору начальником цієї адміністрації не видавалось.

03.06.2024р. позивач звернувся до відповідача зі зверненням, в якому просив направити на його адресу ВПО документи, а саме: Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області; Розпорядження керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради з 01 квітня 2022 року, погоджене з начальником Кремінської МВА Сєвєродонецького району Луганської області.

Відповідь на це звернення сторони до матеріалів справи не надали.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII).

Положеннями частин 1-3 статті 4 Закону№ 389-VIII визначено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Указом Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» (набрав чинності 01 квітня 2022 року), на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено: Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.

Розпорядженням Президента України від 31 березня 2022 року №47/2022-рп «Про призначення ОСОБА_2 начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області» призначено ОСОБА_2 начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Частиною 2 статті 10 Закону№ 389-VIII визначено, що у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування: 1) начальник військової адміністрації: крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.

У відповідності до наведеної норми Верховна Рада України прийняла постанову № 2333-ІХ від 01.07.2022р. "Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", пунктом 1 якого встановлено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальники Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних міських голів; можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної міської ради (для працівників, посади яких не включено до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарати Кремінської і Рубіжанської міських рад та їх виконавчі комітети, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"), комунальні підприємства, установи та організації Кремінської і Рубіжанської міських територіальних громад підпорядковуються відповідно начальнику Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та начальнику Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Повноваження військових адміністрацій визначені статтею 15 Закону№389-VIII, за приписами частини 1 якої військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України "Про оборону України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", "Про критичну інфраструктуру", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Згідно частини 6 статті 15 Закону№ 389-VIII начальник військової адміністрації:

1) забезпечує на відповідній території додержання Конституції і законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;

2) організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень;

3) призначає на посади та звільняє з посад посадових і службових осіб, інших працівників відповідної військової адміністрації;

4) є розпорядником бюджетних коштів;

5) представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами;

6) звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади;

7) укладає від імені територіальної громади, відповідної військової адміністрації договори згідно із законодавством;

8) видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;

9) веде особистий прийом громадян та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та громадських об`єднань.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 78 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні»№ 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».

Частиною 5 статті 78 Закону № 280/97-ВР визначено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

Згідно з абзацом 2 частини 2 статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».

Пунктом 2-1 статті 28 Закону № 389-VIII закріплено, що у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:

1) у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: […] сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів);

3) військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження до дня першого засідання першої сесії відповідної ради, обраної після скасування воєнного стану;.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з вищевказаних положень законодавства слідує, що у разі введення воєнного стану у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації населеного пункту у Донецькій та Луганській областях повноваження відповідної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, припиняються.

Як вже встановлено вище, Указ Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», яким утворено Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області, набрав чинності 01 квітня 2022 року.

Відтак, з 01 квітня 2022 року припинені повноваження Кремінської міської ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, в тому числі і повноваження посадової особи - начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області, яку обіймав позивач.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що діючим законодавством на відповідача не покладено обов`язок щодо видачі окремого розпорядження про припинення повноважень відповідної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, з дати припинення повноважень ради.

Відтак, відсутні правові підстави для зобов`язання відповідача видати ці розпорядження та направлення їх копій на адресу позивача.

Дослідженням матеріалів справи також встановлено, що керівником Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області не приймалось жодних розпоряджень стосовно позивача про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати припинення повноважень ради та про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 з дати набуття відповідачем повноважень відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ з 07 липня 2022 року.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність у відповідача обов`язку видати позивачеві копії неіснуючих розпоряджень та ознайомити з ними позивача.

Доводи апеляційної скарги не спростовують наведених висновків суду першої інстанції.

Під час розгляду справи судом не встановлено правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу у розмірі середнього місячного заробітку, а тому відсутні підстави для задоволення позову в цій частині.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що судом першої інстанції правомірно відмовлено у задоволенні позову.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційних скарг правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Відповідно до частини 3 статті 317 КАС України порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо: 2) в ухваленні судового рішення брав участь суддя, якому було заявлено відвід, і підстави його відводу визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованими, якщо апеляційну скаргу обґрунтовано такою підставою.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, від позивача надійшла заява від 16.07.2024р. про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М..

В обґрунтування підстав відводу судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. позивач зазначив, що 15 липня 2024 року суддею була винесена ухвала про залишення позовної заяви без руху з вимогою протягом десяти днів усунути недоліки. Як вказує позивач, ним не було отримано належним чином оформлену ухвалу поштовим відправленням, а також в Єдиному державному реєстрі судових рішень ухвала Луганського окружного адміністративного суду від 15.07.2024 року по справі № 360/766/24 відсутня. Після ретельного вивчення ухвали, позивач впевнений, що суддею навіть не прочитано повністю тексту позовної заяви. Не відкриття провадження у справі та надумані додаткові вимоги до викладу обставин справи свідчать про те, що суддя упереджена та намагається обмежити доступ до правосуддя. Крім того, суддя Басова Н.М. розглядала адміністративну справу № 360/1404/23 за участю тих же сторін про вимогу видачі довідки з місця роботи для надання її до навчального закладу до магістратури Інституту гуманітарних та соціальних наук Національного університету «Львівська політехніка». Рішенням судді Басової Н.М. від 31 січня 2024 року позивачу було безпідставно відмовлено в задоволенні позовних вимог. На думку позивача, зазначені обставини свідчать про упередженість судді Басової Н.М..

Ухвалою суду від 06.09.2024р. визнано заяву ОСОБА_1 про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. у справі №360/766/24 необґрунтованою. Передано заяву про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. по справі №360/766/24 для визначення судді у порядку, встановленому частиною першою статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою судді Луганського окружного адміністративного суду складі Свергун І.О. від 09.09.2024р. у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід судді Луганського окружного адміністративного суду Басової Н.М. у справі № 360/766/24 за позовом ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено. Адміністративну справу № 360/766/24 разом з усіма матеріалами повернути судді Басовій Н.М. для продовження розгляду справи.

Підстави для відводу (самовідводу) судді визначені статтею 36 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно з частиною 1 якої суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу): 1) якщо він брав участь у справі як свідок, експерт, спеціаліст, перекладач, представник, адвокат, секретар судового засідання або надавав правничу допомогу стороні чи іншим учасникам справи в цій чи іншій справі; 2) якщо він прямо чи опосередковано заінтересований в результаті розгляду справи; 3) якщо він є членом сім`ї або близьким родичем (чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, брат, сестра, дід, баба, внук, внучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, член сім`ї або близький родич цих осіб) сторони або інших учасників судового процесу, або осіб, які надавали стороні або іншим учасникам справи правничу допомогу у цій справі, або іншого судді, який входить до складу суду, що розглядає чи розглядав справу; 4) за наявності інших обставин, які викликають сумнів у неупередженості або об`єктивності судді; 5) у разі порушення порядку визначення судді для розгляду справи, встановленого статтею 31 цього Кодексу.

Позивач, подаючи до суду заяву про відвід судді, фактично не погоджується з ухвалою про залишення позову без руху у справі № 360/766/24 та рішенням Луганського окружного адміністративного суду № 360/1404/23.

Проте, згідно з частиною 4 статті 36 Кодексу адміністративного судочинства України, незгода сторони з процесуальним рішенням судді, рішення або окрема думка судді в інших справах, висловлена публічно думка судді щодо того чи іншого юридичного питання, не може бути підставою для відводу.

Таким чином, незгода позивача з процесуальними рішеннями судді, не може бути підставою для відводу.

Згідно пункту 5.2 Банголорських принципів поведінки суддів від 19 травня 2006 року, схвалених Резолюцією Економічної та Соціальної Ради ООН від 27.07.2006 N 2006/23, при виконанні своїх судових обов`язків суддя не повинен словами чи поведінкою демонструвати прихильність чи упередженість до будь-якої особи чи групи осіб, керуючись причинами, що не стосуються справи.

Зазначений принцип рівності Банголорських принципів поведінки суддів суддями також не порушений, оскільки відсутні докази демонстрування судом прихильності чи упередженості до будь-якої особи.

Розглянувши доводи, на які посилається заявник в заяві про відвід судді, обставини, які, на думку заявника є підставами для відводу, колегія суддів вважає, що зазначені обставини не можуть бути підставами для відводу судді.

З урахуванням вищевикладеного, апеляційний суд дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.

Керуючись статями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року у справі №360/766/24 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року у справі №360/766/24 - залишити без змін.

Постанова у повному обсязі складена та підписана 05 грудня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 05 грудня 2024 року та підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених п.2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук

Судді А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123554197
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —360/766/24

Постанова від 05.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні