Рішення
від 12.11.2010 по справі 2-5954/10
ТОРЕЗЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-5954/10

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2010 року Торез ький міський суд Донецької області в складі:

головуючого Стріжакової Т .В.

при секретарі Пекунової Є.Г .

розглянувши в залі суду в м .Торезі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до У правління пенсійного Фонду У країни в м.Торезі про визнанн я дій противоправними, зобов ' язання здійснити виплату н едоплаченої допомоги, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до с уду з позовом до відповідача про визнання дій противопра вними, зобов' язання здійсни ти виплату недоплаченої допо моги. Свої вимоги мотивує тим , що він є дитиною війни. Згідн о зі ст.71 ЗУ «Про державний бюд жет на 2007 рік» з метою приведен ня окремих норм законів у від повідність з цим законом, на 20 07 рік припинено, дії ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни». Разом з тим, 09.07.2007 року Конст итуційним судом України прий нято Рішення №6-рп/2007, у відпові дності до якого припинення д ії зазначеного закону не від повідає Конституції України , тобто є неконституційним, зо крема п.12 ст.71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року. Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 22.05.2008 року №10 рп також визн ано неконституційним, зокрем а п.41 п.п.2 розділу 11 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до окремих законодавчих актів України». Відповідно д о п.6 зазначеного Рішення визн ачено, що Рішення Конституці йного Суду України має преюд иціальне значення для судів загальної юрисдикції при роз гляді ними позовів у зв' язк у з правовідносинами, які вин икли внаслідок дії Закону «П ро державний бюджет України на 2008 рік» та про внесення змін до окремих законодавчих акт ів України «визнаних неконст итуційними, у зв' язку з чим д іти війни мають право на отри мання підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Відповідач зазначе ну доплату не нараховував, що є протиправним та таким, що не відповідає Конституції Укра їни та Законам України. Відпо відно до ст.71 Закону України « Про Державний бюджет України на 2009 рік» КМУ надано право у 2009 році також встановлювати ро змір соціальних виплат, які в ідповідно до законодавства в изначено відповідно до розмі ру мінімальної заробітної пл ати, в абсолютних сумах в межа х асигнувань, передбачених в ідповідними бюджетними прог рамами. Таким чином, нарахува ння та виплата у 2009 році дітям в ійни повинна здійснюватись в ідповідно до норм Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни». Відповідач заз начену доплату у 2009 році не нар аховував та не сплачував, що є протиправним та таким, що на в ідповідає Конституції Украї ни та Законам України.

Просить визнати дії відпов ідача незаконними, зобов' яз ати Управління Пенсійного Фо нду в місті Торез провести на рахування щомісячної доплат и до пенсії в розмірі 30% мініма льної пенсії за віком з 09.07.2007 ро ку по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 31. 12.2008 року, з 01 січня 2009 року по 31.12.2009 р оку, виходячи з розміру мінім альної пенсії за віком, встан овленої ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» з урахуванням встановлено го законодавством прожитков ого мінімуму для осіб, що втра тили працездатність.

Позивач, повідомлен ий в установленому порядку п ро час та місце розгляду спра ви, подав до суду заяву, в якій вказав, що вимоги підтримує в повному обсязі, просить спра ву розглянути у його відсутн ість.

Відповідач, повідомлений в установленому порядку про час та місце розгляду справи , у судове засідання представ ника не направив, направив до суду заперечення за позовом , просив справу розглянути у й ого відсутність.

Дослідивши матеріали спра ви, судом фактично встан овлено , що позивач, ІНФ ОРМАЦІЯ_1, є пенсіонером за в іком та відноситься до катег орії осіб із статусом «дитин а війни» - осіб, які є громадян ами України та яким на час зак інчення (2 вересня 1945 року) Друг ої світової війни було менше 18 років, про що свідчить відби ток штампу у пенсійному посв ідченні позивача НОМЕР_1(а .с.4).

У запереченнях відповідач а УПФУ вказан о, що позивач перебуває на обл іку в УПФУ як отримувач пенсі ї за віком, згідно із п.5 ст.18 ЗУ « Про загальнообов' язкове пе нсійне страхування» страхов і внески не можуть використо вуватися на цілі, не передбач ені цим Законом. У зв' язку з Р ішенням Конституційного Суд у України від 09.07.2007 року у справ і №1-29/2007р. законодавчим органом не прийнято жодного нормати вного акту на виконання вказ аних вимог Закону, не визначе но на законодавчому рівні, як і органи повинні виплачувати підвищення до пенсії, за раху нок яких джерел, в якому поряд ку, яким чином обчислювати вк азаний розмір, тому немає під став вважати, що саме органи У ПФУ повинні виплачувати таке підвищення із бюджету Пенсі йного Фонду. Законодавством України не передбачено автом атичного відновлення дії нор ми, яка втратила чинність на п ідставі нормативно-правовог о акту, який визнано у подальш ому неконституційним. ПКМУ в ід 28.05.2008р. №530 встановлено, що діт ям війни до пенсії або щоміся чного довічного грошового ут римання чи державної соціаль ної допомоги , що виплачуєтьс я замість пенсії, підвищення проводиться у твердих розмі рах: з 22 травня -48,10грн., з 1 липня-48,2 0грн., з 1 жовтня-49,80грн. Розмір пі двищення пенсії нарахований вірно, згідно із нормами діюч ого законодавства. У позові п росить відмовити, справу роз глянути без участі представн ика УПФУ.

Відповідно до ч.2 ст.6 Кон ституції України орган и законодавчої, виконавчої т а судової влади здійснюють с вої повноваження у встановле них Конституцією межах і від повідно до законів України. В Україні визнається і діє при нцип верховенства права. Кон ституція має найвищу юридичн у силу. Закони та інші нормати вно-правові акти приймаються на основі Конституції Украї ни та повинні відповідати їй (ст.8). Органи державної влади і місцевого самоврядування, ї х посадові особи зобов' язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ч.2 ст.19). Конституційні права і свободи гарантуються і не мо жуть бути скасовані. При прий нятті нових законів або внес енні змін до чинних законів н е допускається звуження зміс ту та обсягу існуючих прав і с вобод (ст.22). Громадяни мають пр аво на соціальний захист, що в ключає право на забезпечення їх у разі повної, часткової аб о тимчасової втрати працезда тності, в інших випадках, пере дбачених законом (ст.46).

Відповідно до ч.2 ст.3 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» державні соціал ьні гарантії дітям війни, вст ановлені цим Законом не можу ть бути обмежені або скасова ні іншими нормативно-правови ми актами. Статтею 6 даного Зак ону передбачено, що дітям вій ни пенсії або щомісячне грош ове утримання чи державна со ціальна допомога, що виплачу ється замість пенсії, підвищ уються на 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком, а статте ю 7 передбачено, що фінансове з абезпечення державних соціа льних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного б юджету України. Згідно зі ст.1 розділу ІV Прикінцевих полож ень ЗУ „Про соціальний захис т дітей війни” № 2195-ІV від 18.11.2004р., ц ей закон набирає чинності 01.01.20 06р.

Статтею 28 ЗУ “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” визначено, щ о мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у ро змірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність, визначеного законо м.

Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень дає ЗУ «Про прожитковий мінімум» від 15.07.1999р. №966-14, а також ЗУ «Про державні та соціальн і стандарти та Державні соці альні гарантії» від 5.10.2000р. №2017-111, згідно із ст.1 якого прожитков ий мінімум використовується для визначення, у тому числі м інімального розміру пенсії з а віком.

Відповідно до ч.1 ст.2 ЗУ «Про прожитковий мінімум» від 15.07.199 9 року передбачено, що прожитк овий мінімум застосовується для встановлення розмірів м інімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за вік ом, визначення розмірів соці альної допомоги, допомоги сі м' ям з дітьми, допомоги по бе зробіттю, а також стипендій т а інших соціальних виплат, ви ходячи із вимог Конституції України і повинні їй відпові дати.

ЗУ «Про державні та соціаль ні стандарти та Державні соц іальні гарантії» у ст.17 передб ачено, що до числа основних де ржавних соціальних гарантій включаються: мінімальний ро змір пенсії за віком; основні соціальні гарантії не можут ь бути нижчими від прожитков ого мінімуму, встановленого законом. Відповідно до ч.3 ст.4 З У «Про прожитковий мінімум» прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних г руп населення, щороку затвер джуються Верховною Радою Укр аїни в законі про Державний б юджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум пуб лікується у офіційних виданн ях загальнодержавної сфери р озповсюдження.

Пунктом 12 статті 71 ЗУ "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рік " від 19.12.2006 р. N 489-V дію ст. 6 вказаного Закону було зупин ено на 2007 рік, з урахуванням ста тті 111 цього Закону, якою було в становлено, що у 2007 році підвищ ення до пенсії або щомісячно го довічного грошового утрим ання чи державної соціальної допомоги, яка виплачується з амість пенсії, відповідно до ст. 6 ЗУ "Про соціальний захист дітей війни" виплачується ос обам, які є інвалідами (крім ти х, на яких поширюється дія ЗУ " Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту"), у розмірі 50 відсотків від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.

Рішенням Конституційного суду України від 9 липня 2007 року N 6-рп/2007 у справі №1-29/2007 про соціал ьні гарантії був визнаний та ким, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними), положення пункту 12 с татті 71 ЗУ "Про Державний бюдж ет України на 2007 рік", яким зупи нено на 2007 рік дію статті 6 ЗУ "Пр о соціальний захист дітей ві йни".

Відповідно до пункту 5 резол ютивної частини вказаного рі шення Конституційного суду, воно має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді позовів у зв'язку з правовідносинами , які виникли внаслідок дії по ложень статей законів, що виз нані неконституційними.

Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, з 9 липня 2007 року - дати ухвалення рішення Конс титуційним судом України N 6-рп /2007, вказані норми ЗУ "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" в тратили чинність, а, отже, з ць ого часу відновлено дію ст.6 За кону в повному обсязі. Тому з 0 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року позивач має право як дитина в ійни на 30 % підвищення мінімал ьної пенсії за віком, яка вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом. Тому позовн і вимоги позивача про визнан ня дій УПФУ неправомірними, з обов' язання вчинити певні д ії - здійснити нарахування та виплату йому підвищення до п енсії як «дитині війни» за пе ріод з 09 липня 2007 року по 31 грудн я 2007 року підлягають задоволе нню.

Підпунктом 2 пункту 41 розділ у 11 ЗУ «Про держаний бюджет на 2008 рік» та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» від 28.12.2007 рок у №107-17, що набрав чинності з 01.01.2008 року, ст.6 ЗУ "Про соціальний за хист дітей війни" викладена в новій редакції, яка передбач ає, що «дітям війни (крім тих, н а яких поширюється дія ЗУ "Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту" ), до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, виплачується підв ищення у розмірі надбавки, вс тановленої для учасників вій ни, тобто на 10% прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність.

Зміни, внесені п.п.2 п.41 розділ у 11 ЗУ «Про держаний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни» були визнані такими, щ о не відповідають Конституці ї України (є неконституційни ми), згідно із Рішенням Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року №10-рп/2008. У вказаном у рішенні Конституційним суд ом України зазначено, що поло ження ЗУ «Про держаний бюдже т на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України» визнані неконстит уційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституцій ним Судом України цього Ріше ння. Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв 'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень ЗУ «Про держаний бюджет н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни», визнаних неконстит уційними.

Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв' язку з прийняттям нової редакції ст.6 ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» (п.п.2 п.41 р.11 ЗУ «Про державний бю джет на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України»), редакція зазн аченої статті, що існувала до 1.01.2008 року втратила чинність. На підставі Рішення Конституці йного Суду України «10-рп від 22.0 5.2008 року втратила чинність нов а редакція ст.6 ЗУ «Про соціаль ний захист дітей війни», внас лідок чого відновлена попере дня редакція закону.

З 22 травня 2008 року - дати ухвал ення рішення Конституційним судом України №10-рп/2008, норми З акону України ЗУ «Про держан ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» втратили чинність, а, отже, з цього часу відновлено дію ст.6 Закону в п овному обсязі. Тому з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року позив ач має право як дитина війни н а 30% підвищення мінімальної пе нсії за віком, яка встановлює ться у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом. З 1 січня 2008 року вка зана стаття 6 була викладена в іншій редакції, за якою випла та 30% підвищення пенсії передб ачена не була, тому в цій части ні вимоги не підлягають задо воленню.

28.05.2008 року Кабінетом Міністрі в України була прийнята пост анова №530 «Деякі питання соціа льного захисту окремих катег орій громадян», відповідно д о п.8 якої встановлено, що дітя м війни до пенсії або щомісяч ного довічного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення п роводиться у твердих розміра х: з 22 травня - 48,10грн., з 1 липня - 48,20грн., з 1 жовтня - 49,80грн.

Таким чином, підвищення діт ям війни виплачується УПФУ в ідповідно до зазначеної пост анови, а не Закону, внаслідок ч ого є наявними правові підст ави для визнання протиправни ми дій, бездіяльності УПФУ в м .Торезі в порушенні права на о тримання підвищеного розмір у пенсії з 22.05.2008 року відповідно до ст.6 ЗУ «Про соціальний зах ист дітей війни».

Тому позовні вимоги позива ча про визнання дій УПФУ непр авомірними, зобов' язання вч инити певні дії - здійснити на рахування та виплату йому пі двищення до пенсії як «дитин і війни» за період 22 травня 2008 р оку по 31 грудня 2008 року підляга ють задоволенню.

Відповідно до ст.71 ЗУ «Про де ржавний бюджет на 2009 рік » КМУ надано право у 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань, передбачених за відпо відними бюджетними програма ми.

Дана норма передбачає вста новлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вих ідним критерієм розрахунку я ких є розмір мінімальної зар обітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір з азначених соціальних виплат згідно із ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» залежит ь від розміру мінімальної пе нсії за віком.

Отже нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З У «Про соціальний захист діт ей війни».

Суд не приймає аргумент орг ану державної влади щодо бюд жетних асигнувань, оскільки органи державної влади не мо жуть посилатися на відсутніс ть коштів як на причину невик онання своїх зобов' язань. Щ одо виконання рішення Європе йського суду з прав людини у с праві «Кечко проти України» вказано, що така відмова є сва вільною та незаконною. З огля ду на правову позицію Європе йського суду з прав людини, ви словлену у даному рішенні, ре алізація особою права, що пов ' язане з отриманням бюджетн их коштів, яке базується на сп еціальних та чинних на час ви никнення спірних правовідно син нормативно-правових акта х національного законодавст ва, не може бути поставлена у з алежність від бюджетних асиг нувань, тобто посилання орга нами державної влади на відс утність коштів як на причину невиконання своїх зобов' яз ань, судом не можуть бути при йняті до уваги.

Судом встановлено, що всупе реч рішенню Конституційного Суду України від 09.07.2007р. N 6-рп/2007, ві д 22.05.2008р. №10-рп УПФУ підвищення до пенсії позивачеві за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.2008р. по 31.12.2008р. та за 2009 рік не перераховано (не н араховано) і пенсія не виплач увалась у повному обсязі. Том у бездіяльність УПФУ у вказа ний період є протиправною, та кою, що не відповідає ст.6 ЗУ «П ро соціальний захист дітей в ійни», а вимоги позивача про з обов' язати УПФУ здійснити н арахування та виплату позива чу як «дитині війни» за періо д з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку, з 22 травня 2008 року по 31 грудн я 2008 року та 2009 рік підвищення до пенсії відповідно ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни», в редакції, яка діяла в ці періоди, у розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком, з врахува нням фактично отриманих сум в цій частині підлягають зад оволенню.

Керуючись ст.1, 3, ч.2 ст.6, ст.8, ч.2 с т.19, ст.22, ст.46, ч.1 ст.50, 92,152 Конституці ї України, Законами України: ч.2 ст.3, ст.6, 7 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», ЗУ „Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування”, ЗУ «Про прожитковий мінімум», З У «Про державні та соціальні стандарти та Державні соціа льні гарантії», ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2009 рік» , Рішенням Конституційного с уду України від 9 липня 2007 року N6-рп/2007, від 22.05.2008 року №10-рп, ст.ст.3,10, 15,60,79,197,209,210,212,214,215,223 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного Фонду України в місті То резі Донецької області по не здійсненню нарахування та ви плати підвищення до пенсії ОСОБА_1 - як «дитині війни» за період з 09 липня 2007 ро ку по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року та з 01 с ічня 2009 року по 31 грудня 2009 року в розмірах, передбачених ст.6 ЗУ «Про соціальний захист діте й війни».

Зобов' язати Управління П енсійного Фонду України в мі сті Торезі Донецької області здійснити нарахування та ви плату на користь ОСОБА _1 як «дитині війни» за п еріод з 09 липня 2007 року по 31 груд ня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 г рудня 2008 року та з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року підвищення до пенсії відповідно ст.6 ЗУ « Про соціальний захист дітей війни», у розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленої ч.1ст.28 З У «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» з урахуванням встановлен ого законодавством прожитко вого мінімуму для осіб, що втр атили працездатність, з врах уванням фактично отриманих с ум.

Апеляційна скарга на рішен ня суду подається протягом д есяти днів з дня його оголоше ння. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час п роголошення судового рішенн я, можуть подати апеляційну с каргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рі шення.

Рішення суду набира є законної сили після закінч ення строку для подання апел яційної скарги, якщо апеляці йну скаргу не було подано. У ра зі подання апеляційної скарг и рішення, якщо його не скасов ано, набирає законної сили пі сля розгляду справи апеляцій ним судом.

Суддя: Т.В.Стріжакова

СудТорезький міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення12.11.2010
Оприлюднено20.11.2010
Номер документу12202374
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-5954/10

Рішення від 13.08.2010

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Круговий О. О.

Рішення від 28.07.2010

Цивільне

Волноваський районний суд Донецької області

Гальченко І. В.

Ухвала від 26.03.2010

Цивільне

Дзержинський районний суд м.Харкова

Гайдук Л. П.

Ухвала від 05.03.2010

Цивільне

Дзержинський районний суд м.Харкова

Гайдук Л. П.

Рішення від 28.12.2010

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Матвієвська Ганна В'ячеславівна

Ухвала від 07.10.2010

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Прінь Інна Павлівна

Ухвала від 16.12.2010

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Мазурик Олена Федорівна

Рішення від 16.11.2010

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Левченко Тетяна Афанасіївна

Рішення від 12.11.2010

Цивільне

Торезький міський суд Донецької області

Стріжакова Тетяна Вікторівна

Рішення від 28.10.2010

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Кальчук Алла Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні