Рішення
від 17.10.2024 по справі 520/10636/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

17 жовтня 2024 року № 520/10636/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Марини Лук`яненко,

за участю секретаря судового засідання - Дениса Гузь,

позивача - Каріни Орлової,

законного представника позивача - Володимира Орлова,

розглянувши у судовому засіданні в порядку загального провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , від імені якої дії як законний представник ОСОБА_2 до Адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради, Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради, треті особи: Служба у справах дітей по Холодногірському району Департаменту служб у справах дітей Харківської міської ради, Секретаріат уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, про визнання діяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_3 в особі законного представника ОСОБА_2 звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради, Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради, в якій просить суд, з урахуванням наданих усних уточнень позовних вимог:

- визнати протиправною діяльність Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради Харківської області (адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради) щодо не надання паперової копії довідки ВПО неповнолітній ОСОБА_1 в додатку Дія від 17.04.2023 № 6329-7501606715, та визнати протиправним і необґрунтованим скасування довідки ВПО виданої від 17.04.2023 № 6329-7501606715, оформленої самостійно в додатку Дія;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради Харківської області (адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради) скасувати розпорядження від 03.10.2023 про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо перемішених осіб оформлені через Дію від 17.04.2023 № 6329-7501606715, та поновити цю довідку з дати її отримання в додатках Дія отримувачу;

- відшкодувати моральну шкоду у розмірі 10 млн. грн. (10 000 000 гривень) за незаконні дії Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харковської міської ради Харківської області (адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради) щодо неправомірних дій щодо скасування довідки ВПО та обвинувачення неповнолітньої доньки/дитини ОСОБА_1 у кримінальних злочинах згідно ст.190 Кримінального кодексу України, як вказано в відповіді від відповідача "через подачу завідомо недостовірних відомостей".

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків поданої позовної заяви - протягом десяти днів з моменту отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом надання до суду оригіналу квитанції про сплату судового збору у сумі 1937,92 грн, копії рішення Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради Харківської області від 03.10.2023.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.05.2024 позовну заяву повернуто заявнику.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 03.06.2024 року ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року по справі №520/10636/24 - скасовано. Справу № 520/10636/24 направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду справи.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.05.2024, з урахуванням ухвали від 31.07.2024, прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №520/10636/24 у порядку загального позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог позивача її законний представник зазначив, що він разом з донькою згенерував у додатку Дія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб (далі - довідка ВПО). Згодом 13.09.2023 року ОСОБА_1 знадобилась паперова копія довідки ВПО для отримання при вступі до коледжу спеціальної стипендії, але управління відмовило надавати паперові копії довідок ВПО, електрона версія якої знаходились на той час в додатку Дія. Вказана довідка у додатку Дія зникла. У відповіді відповідач зазначив, що вказані довідки ВПО скасовані через подачу завідомо недостовірних відомостей. Законний представник позивача вважає, що скасування довідок ВПО є незаконним, оскільки жодні завідомо недостовірні відомості ним та його донькою не подавались. Вказане, на думку позивача, призвело до протиправного ненадання відповідачем паперових копій довідок ВПО позивачу разом з донькою та спричинило моральну шкоду у розмірі 10 000 000 грн., що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

У судовому засіданні неповнолітня позивач пані ОСОБА_4 підтримала вимоги адміністративного позову, просила позов задовольнити у повному обсязі.

Законний представник позивача пан ОСОБА_5 у судовому засіданні пояснив, що після початку війни він та його донька перемістилися з міста Харкова, де мешкають з 2018 року до смт Покотилівка, Харківської області, і згодом, на весні 2022 повернулися назад у місто Харків. Враховуючи, що він переміщався з АДРЕСА_1 , позивач вважає, що він має право на отримання статусу переміщеної особи і отримання довідки ВПО, при цьому під час формування у додатку Дія відповідно довідки навесні 2023 року його дочкою та ним зазначена їх дійсна адреса реєстрації, так як іншої графи у формі не було. Згодом пані ОСОБА_4 звернулась до відповідача для отримання паперової довідки ВПО, нею заповнено заяву на оформлення довідки ВПО, після чого відповідачем відмовлено в наданні довідки через подання завідомо недостовірних відомостей. Незаконні дії відповідачів завдали пані Каріні моральних страждань, що виразились у переживаннях стосовно безпідставного звинувачення з боку відповідачів, просив визнати дії відповідачів незаконними, поновити статус ВПО своєї дочки і видати належно оформлену Довідку, а також стягнути моральну шкоду на користь пані Каріни.

Відповідач 1 - Адміністрація Холодногірського району Харківської міської ради, надав до суду відзив на позов, в якому зазначив, що є неналежним відповідачем по справі, оскільки розпорядження про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 не приймав.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.08.2024 залучено до участі у справі у якості співвідповідача - Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради.

Відповідач 2 - Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради, не погодився з позовними вимогами, в обґрунтування заперечень на позов у судовому засіданні зазначив, що діяв відповідно до вимог чинного законодавства.

У судовому засідання представники відповідача пояснили, що Дію довідок ВПО скасовано, у зв`язку із наданням завідомо недостовірних даних, а саме: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проживають у Холодногірському районі з 01.09.2018. В подальшому, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 надали заяви в електронній формі через додаток Дія та отримали нові довідки переселенців. Відповідач зазначив, що законних підстав для видачі паперових довідок переселенців не має, оскільки надані недостовірні дані про дату внутрішнього переміщення. Також, відповідач заперечував проти стягнення моральної шкоди, оскільки позивачем не зазначено викладу обставин, за яких він визначив розмір завданої його дочці моральної шкоди та відсутнє матеріальне підтвердження такої моральної шкоди, не розкрито її суть та не надано доказів її фактичного існування, матеріали позову не містять належних та допустимих доказів на підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між стверджуваними душевними стражданнями і протиправністю прийнятих Управлінням рішень.

Третя особа - Служба у справах дітей по Холодногірському району Департаменту служб у справах дітей Харківської міської ради, у судовому засідання покладалась на розсуд суду при прийнятті рішення.

Третя особа - Секретаріат уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, пояснень до суду не надала, у судове засідання не з`явилась, про розгляд справи повідомлялась належним чином.

Заслухавши думку сторін, розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 04.04.2023 року згернерувала у додатку ДІЯ довідку ВПО № 6329-7501584355, в якості місця з якого вона перемістилася зазначила смт Есхар, Чугуївського району, Харківської області.

07.04.2023 Позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Холодногірського району міста Харкова Харківської міської ради (далі - Управління) із заявою про взяття на облік як внутрішньо переміщену особу і видачу їй довідки у паперовому вигляді

При цьому, пані ОСОБА_4 дала згоду на обробку, використання, зберігання та надання її персональних даних, відповідно до Закону України "Про захист персональних даних", що підтверджується власноручним підписом у заяві про взяття на облік як внутрішньо переміщену особу від 07.04.2023.

У судовому засідання відповідачем 2 зазначено, що в процесі оформлення документів пані ОСОБА_4 усно повідомила, що фактично мешкає у м. Харкові та навчається в Харківській гімназії №86 Харківської міської ради Харківської області з 2018 року, куди переїхала з смт Есхар Чугуївського району.

І відповідно у формі-заяві про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи в графі "останнє задеклароване/зареєстроване місце проживання внутрішньо особи з місця переміщення " зазначила: смт Есхар, Чугуївського району Харківської області.

У присутності пана ОСОБА_6 , який прийшов до Управління на виклик доньки, в заяві про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 07.04.2023 пані ОСОБА_4 вказала, що разом з батьком переїхала з зареєстрованого місця проживання: АДРЕСА_2 до міста Харкова, де проживають за адресою: АДРЕСА_3 з 02.03.2023 та зазначила, що навчається в Харківській гімназії № 86 Харківської міської ради Харківської області.

Враховуючи, що першочергово позивачем на проймі в Управління зазначено, що вона переміщена з смт Покотилівка, і у зв`язку із отриманням суперечливих даних стосовно дати внутрішнього переміщення ОСОБА_1 до м. Харкова Управлінням направлений запит від 10.04.2023 за № 10-87/1321/09-23 до Харківської гімназії № 86 Харківської міської ради Харківської області з проханням повідомити, з якого періоду ОСОБА_1 навчається у гімназії, та яка саме адреса фактичного проживання зазначена в її особовій справі.

11.04.2023 Управлінням отримано листа Харківської гімназії № 86 Харківської міської ради Харківської області від 10.04.2023 № 01-22/56 у якому повідомлялося, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , учениця 9-А класу, навчається в гімназії з 01.09.2018 року, мешкає разом з батьком. Адреса фактичного проживання, зазначена у заяві батьком ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 .

Розпорядженням Управління від 11.04.2023 скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 оформлену через додаток Дія від 04.04.2023 № 6329-7501584355 у зв`язку із наданням завідомо недостовірних даних, а саме: ОСОБА_1 проживає у Холодногорському районі м. Харкова з 01.09.2018 року.

У подальшому, ОСОБА_1 знову надала заяву в електронній формі через додаток Дія та 17.04.2023 року отримала довідку ВПО № 6329-7501606715, згенеровану у додатку Дія.

Також, 13.09.2023 року 13.09.2023 ОСОБА_2 звернувся на Урядову "гаряча лінія" з приводу неотримання ним та його дочкою ОСОБА_1 в паперовій формі довідок про взяття на облік як внутрішньо переміщених осіб.

Крім того, КНП "Міська дитяча клінічна лікарня № 19" листом від 28.09.2023 № 747/0/523-23 повідомила, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка мешкає за адресою: АДРЕСА_3 , перебуває під наглядом фахівців КНП "Міська дитяча клінічна лікарня № 19". Декларація про медичне обслуговування дитини укладена з лікарем-педіатром 23.04.2019 року.

Розпорядженням Управління від 03.10.2023 скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 оформлену через додаток Дія від 17.04.2023 №6329-7501606715 у зв`язку із наданням завідомо недостовірних даних, а саме: ОСОБА_1 проживає у Холодногорському районі м. Харкова з 01.09.2018 року.

За дорученням керівництва Харківської міської ради звернення ОСОБА_2 на Урядову "гаряча лінія" розглянуто Адміністрацією Холодногірського району Харківської міської ради, за результатами розгляду якого зазначеного звернення ОСОБА_2 листом Адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради від 09.10.2023 №1747/0/187-23 надані наступні роз`яснення стосовно скасування довідок ВПО: «На підставі вищевикладеного, згідно підпункту 2 пункту 8 Порядку Управління відмовляє Вам та Вашій дочці ОСОБА_1 у видачі паперових довідок, так як у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідок та згідно підпункту 5 ст. 12 Закону, розпорядженням Управління від 03.10.2023 року скасовані довідки про взяття на облік внутрішньо перемішених осіб оформлені через Дію від 02.05.2023 року № 6329-7501617874 та від 17.04.2023 року № 6329-7501606715, від 02.05.2023 року № 6329-7501617875 через подачу завідомо недостовірних відомостей.

ОСОБА_2 як законний представник ОСОБА_1 не погоджується з відмовою Управління у наданні паперових копій довідок ВПО та скасування довідок ВПО від 02.05.2023 року №6329-7501617874 та від 17.04.2023 року № 6329-7501606715, з огляду на що звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII (далі - Закон № 1706, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно із статтею 2 Закону № 1706 Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

На підставі статті 4 Закону № 1706 факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Як визначено статтею 11 Закону № 1706 місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечують: 2) взяття на облік внутрішньо переміщеної особи в порядку, встановленому статтею 4 цього Закону; 7) внесення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб структурним підрозділом місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення відомостей про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, у тому числі місце її фактичного перебування, та про надані такій особі послуги.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону № 1706 підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа подала завідомо недостовірні відомості.

Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про облік внутрішньо переміщених осіб" від 01.10.2014 № 509 затверджено Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - Порядок № 509, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 509 цей Порядок регулює механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - довідка).

Довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

На отримання довідки не мають права особи, які перемістилися в межах тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, щодо яких не визначено дати завершення тимчасової окупації Російською Федерацією, перелік яких затверджений Мінреінтеграції.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи).

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні, внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг).

На підставі пункту 2-1 Порядку № 509 заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі наявності в такої особи дітей подання заяви про взяття їх на облік можливе лише за наявності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження таких дітей, виготовленому на паперовому бланку (далі - е-свідоцтво про народження).

Для подання заяви особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, із увімкненою функцією геолокації, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Формування заяви про взяття на облік в електронній формі припиняється за допомогою засобів мобільного додатка Порталу Дія, якщо зазначені в заяві відомості: надані не в повному обсязі; не відповідають відомостям інформаційно-комунікаційних систем, зазначених у цьому пункті; не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.

Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві про взяття на облік, несе заявник.

У разі подання заяви в електронній формі через Портал Дія, у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.

Обробка персональних даних осіб здійснюється відповідно до законодавства про захист персональних даних.

Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка Порталу Дія та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом Дія.Підпис (Дія ID) особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу Дія електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи відповідно до пункту 6-1 цього Порядку.

Внутрішньо переміщена особа, яка подала заяву в електронній формі через Портал Дія, зокрема мобільний додаток Порталу Дія (Дія) (за наявності технічної можливості), після включення відомостей про неї до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб може звернутися до уповноваженого органу або уповноваженої особи територіальної громади/центру надання адміністративних послуг за місцем перебування на обліку для отримання довідки у паперовій формі.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 509 заява про взяття на облік повинна містити, зокрема, таку інформацію про заявника відомості про малолітніх, неповнолітніх внутрішньо переміщених осіб, які прибули разом з ним (у разі необхідності).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 509 з метою обліку внутрішньо переміщених осіб уповноважений орган веде Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, держателем якої є Мінсоцполітики.

На підставі пункту 6-1 Порядку № 509 інформаційна взаємодія Порталу Дія та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб здійснюється відповідно до Положення про електронну взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 року № 606 "Деякі питання електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів".

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про ВПО за наявності технічної можливості може подаватися також через мобільний додаток Порталу Дія повнолітньою або неповнолітньою ВПО, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі наявності в такої особи дітей подання заяви про взяття їх на облік можливе лише за наявності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження таких дітей, виготовленому на паперовому бланку.

Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві про взяття на облік, несе заявник.

Відповідно до п.п. 2 п. 8 Порядку № 509 заявнику може бути відмовлено у видачі довідки у разі, коли у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки.

Рішення про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстав для відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви про взяття на облік, а у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 4 цього Порядку, - не пізніше ніж через 15 робочих днів після її подання.

Як свідчать матеріали справи, позивач та його неповнолітня донька подали заяви про оформлення довідки ВПО із використанням Порталу Дія та 04.04.2023 року відповідно отримали довідки ВПО №6329-7501584358 та № 6329-7501584355.

У судовому засідання законний представник неповнолітньої позивачки пан ОСОБА_5 пояснив, що переїхав з смт. Есхар Чугуївського району Харківської області до міста Харкова у 2018 році, де мешкав до початку повномасштабного вторгнення російської федерації, далі 24.02.2022 він разом із дочкою перемістився з міста Харкова до смт Покотилівка, де мешкав приблизно до кінця березня 2022, на підтвердження чого надає акт Височанської селищної ради, потім повернувся до м.Харкова, його дочка ОСОБА_7 залишалась у смт Покотивка ще деякий час і наприкінці весни 2022 також повернулась до Харкова, де мешкає на сьогоднішній день.

Позивач та її представник не заперечували проти того, що в смт Есхар вони не мешкають з 2018 року, хоча і зареєстровані за адресою: смт. Есхар Чугуївського району Харківської області.

Представник відповідача 2 в судовому засідання пояснила, що в процесі оформлення документів пані ОСОБА_4 усно повідомила, що фактично мешкає у м. Харкові та навчається в Харківській гімназії №86 Харківської міської ради Харківської області з 2018 року.

Суд зазначає, що підставою для скасування дії довідки є обставини, серед іншого за яких ВПО: повернулася до покинутого місця постійного проживання; подала завідомо недостовірні відомості (стаття 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»).

Рішення про скасування дії довідки відповідно до статті 12 Закону (крім осіб, які є власниками пошкодженого або знищеного нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, і подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Портал Дія) приймається керівником уповноваженого органу за місцем проживання особи та надається їй протягом трьох днів з дати прийняття такого рішення або надсилається на адресу місця проживання, зазначену в довідці.

Якщо внутрішньо переміщена особа/законний представник такої особи повернулися до покинутого місця проживання, виїхали за кордон на постійне місце проживання або хочуть відмовитися від довідки, вони зобов`язані повідомити про такі обставини органу соціального захисту населення/ уповноваженій особі виконавчого органу сільської, селищної, міської ради/ центру надання адміністративних послуг за місцем обліку або надіслати заяву з використанням засобів поштового/електронного зв`язку (за технічної можливості з накладенням кваліфікованого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису) протягом трьох календарних днів після прибуття.

А отже, враховуючи, що на час формування довідки ВПО у 2023 році Позивачем не зазначена фактична адреса проживання, тобто місце, де Позивач дійсно жила на момент початку воєнних дій, а зазначено адресу реєстрації, за якою вона не проживає з 2018 року, то суд приходить до висновку про правомірність скасування довідки через те, що фактично Позивач не переміщувалась з місця свого фактичного проживання, оскільки за місцем реєстрації вона вже давно не проживає.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що розпорядження Управління від 03.10.2023 про скасування довідок ВПО від 17.04.2023 № 6329-7501606715 та від 02.05.2023 № 6329-7501617874 прийняті у відповідності до п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону № 1706, п.п. 2 п. 8 Порядку №509.

Тому з цих міркувань суд не знаходить підстав для задоволення позову в цій частині.

Вирішуючи спір в частині вимоги про стягнення 10 000 000 грн. моральної шкоди суд зазначає, що згідно з ч.1 ст.23 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Згідно з ч.2 ст.23 Цивільного кодексу України моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Згідно з ч.3 ст.23 Цивільного кодексу України якщо інше не встановлено законом, моральна шкода відшкодовується грошовими коштами, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Як то указано у ч.1 ст.1173 Цивільного кодексу України, шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

За приписами ч.1 ст.1174 Цивільного кодексу України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.

Під час розгляду справи законним представником позивача не подано до суду належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів виникнення у спірних правовідносинах ані моральної шкоди взагалі, ані погіршення стану здоров`я та існування безпосереднього причинно-наслідкового зв`язку між подією вчинення адміністративним органом управлінського волевиявлення та станом здоров`я заявника.

Таким чином, позовні вимоги про стягнення моральної шкоди не підлягають до задоволення.

Проаналізувавши наведене, суд вважає, що у спірних правовідносинах відповідачами не порушено прав позивача, протилежного судовим розглядом не встановлено, а позивачем та її законним представником не доведено.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин суд приходить до висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Розподіл судових витрат відповідно до положень статті 139 КАС України не здійснюється.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено - 21.10.2024 року.

Суддя Марина Лук`яненко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122481621
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —520/10636/24

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 17.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні