Справа № 2-а-11
2008рік
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.01.2008 року Стахановський м іський суд Луганської област і,
у складі: головуючого судді Бондаренко Н.О.
при секретарі Полтавської А.К. розглянувши у відкритому судовому засіданні м. Стахан ова, Луганської області циві льну справу за адміністратив ним позовом ОСОБА_1 до Уп равління праці та соціальн ого захисту населення викона вчого комітету Стахановсько ї міської Ради, Головного управління Державного Казн ачейства України в Луганські й області про визнання безді яльності суб' єкта владних п овноважень незаконною та стя гнення недоплаченої щорічно ї одноразової допомоги, -
ВСТАНОВИВ:
В обгрунтування своїх позо вних вимог позивач вказав, що він є ветераном війни -учасни ком бойових дій і має пільги в становлені законодавством У країни для ветеранів війни-у часників бойових дій, що дово дить його посвідчення серії АА № 578160, виданого 14.07.1997 року Стаха новським міським військовим комісаріатом.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України « Про статус ветеран ів війни, гарантіях її соціал ьного захисту, учасникам бой ових дій щорічно до 5 травня сп лачується щорічна допомога у розмірі п' яти мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до ч. 3 ст. 46 Консти туції України пенсії повинні забезпечувати рівень життя не нижчий від прожиткового м інімуму, встановленого закон ом.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» розмір мінімально ї пенсії за віком встановлює ться у розмірі прожиткового мінімуму для осіб втративши працездатність, встановлено го законом.
У 2004 році розмір прожитковог о мінімуму для осіб, втративш и працездатність складав 284, 69 г рн., відповідно Закону Україн и від 11.05.2004 року № 1704-IV. Тобто однор азова щорічна допомога за 2004 р ік повинна складати йому як у часнику бойових дій - 1423, 45 /5 х 284, 69/. Фактично ж він отримав 120 грн. Н едоплата склала 1303, 45грн /1423, 45-120/.
У 2005 році розмір прожитковог о мінімуму для осіб, втративш и працездатність склав 332 грн. відповідно до Закону Україн и від 23.12.2004 року № 2285-IV. Тобто однор азова щорічна допомога за 2005 р ік повинна складати йому як у часнику бойових дій 1, 660грн /5х332г рн/.Фактично він отримав тіль ки 250 грн. Недоплата склала 1410 гр н. /1660-250/.
У 2006 році розмір прожитковог о мінімуму для осіб, втративш и х працездатність складав / с таном на 05 травня 2006 року/ 359 грн. в ідповідно Закону України від 20.12.2005 року № 3235-IV. Тобто одноразов а щорічна допомога за 2006 рік по винна складати йому як учасн ику бойових дій 1795 грн. /5х 359/. Факт ично ж йому було виплачено ли ше 250 грн. Недоплата склала 1545гр н. /1 795-250/.
В 2007 році розмір прожитковог о мінімуму для осіб, втративш и працездатність складав /ст аном на 05 травня 2007 року/ 406 грн. ві дповідно ст. 62 Закону України від 19.12.2006 року № 489-V / з врахуванням змін, внесених Законом Украї ни від 15.03.2007 року № 749-V/.
Крім того, відповідно ч. 3 ст. 62 вказаного Закону України ві д 19.12.2006 року № 489-V з 1.04.2007 року для виз начення мінімального розмір у пенсій за віком застосовує ться прожитковий мінімум для осіб, втративши працездатні сть, збільшений на 1 відсоток. Тому з 01.04.2007 року мінімальний ро змір пенсії за віком складав 410, 06 грн/406гр+1 %/.
Тобто одноразова щорічна д опомога за 2007 рік повинна скла дати йому як учаснику бойови х дій 2050, 30грн./5х410, 06/.Фактично ж бу ло сплачено лише 280 грн. Недопл ата склала 1770, 30грн/2050, 30-280/.
Таким чином, за період 2004-2007 ро ку він недоотримав одноразов ої щорічної допомоги на суму 6028, 75 грн/1303, 45+1410+1545+1770, 30/. Всі виплати йо му проводило управління труд а та соціального захисту нас елення виконавчого комітету Стахановської міської Ради.
Відповідно до ст. 17-1 Закону п ро ветеранів щорічну виплату разової грошової допомоги д о 5 травня у розмірах, встановл ених статтями 12-16 цього Закону про ізводять органи праці та соціального захисту населен ня.
Вказані виплати йому було п роведено по 120 грн в 2004 році, по 250 грн в 2005 році і в 2006 році по 280 грн в 2007 році з тих підстав, що Закон ами України про Державний бю джет України відповідно на 2004 -2007 рік було встановлено, що одн оразова щорічна допомога вет еранам війни-учасникам бойов их дій до 5 травня сплачується у вказаних розмірах.
Проте вказані положення зг аданих законів про Державні бюджети України суперечать с т. 22 Конституції України, згід но якої не допускається звуж ення змісту і об' єму існуюч их прав і свобод при ухвалені нових законів або внесення з мін в діючі закони.
Позивач просить суд визнат и незаконною бездіяльність у правління праці та соціально го захисту населення Стахано вської міської Ради по недов рахуванню та невиплаті у 2004-2007 р оці щорічної одноразової доп омоги, перебач енної ч. 5 ст. 12 За кону України « Про статус вет еранів війни, гарантіях їх со ціального захисту» йому як у часнику бойових дій, визнати незаконною бездіяльність Головного Управління Державного Казначейства Укр аїни в Луганській області по не перечислению управлінню праці і соціального захисту населення Стахановської міс ької Ради грошових коштів дл я здійснення виплат у 2004-2007 року щорічної одноразової грошов ої допомоги йому як учаснику бойових дій в розмірах, перед бачених ч.5 ст. 12 Закону України про статус ветеранів війни, г арантіях їх соціального захи сту., стягнути з управління пр аці, соціального захисту нас елення Стахановської місько ї Ради на його користь недопл ачену щорічну грошову допомо гу, передбачену ч.5 ст. 12 Закону про ветеранів, за 2004-2007 роки у су мі 6028, 75 грн., зобов' язати Голов не Управління Державног о Казначейства України в Луг анській області перерахуват и Управлінню праці та соц іального захисту населення С тахановської міської Ради ко шти у сумі 6028, 75 грн/ для виплати йому недоплаченої щорічної д опомоги, передбаченої ч.5 ст. 12 З акону України про ветеранів за 2004-2007 роки.
Позивач просить справу роз глядати у його відсутність, н а позовних вимогах наполягає .
Представник позивача ОСО БА_4 у судовому засіданні на полягав на задоволенні вимог ОСОБА_1 з підстав, вказани х в уточненому адміністратив ному позові від 30 червня 2007 рок у, надав письмову заяву в якій просить суд продовжувати ро згляд справи у його відсутні сть.
Представник відповідача Управління праці та соціал ьного захисту населення Стах ановської міської Ради адмін істративний позов не визнає, надав письмові заперечення в яких вказав, що, не заперечує того факту, що, дійсно позивач має статус учасника бойових дій і у 2004 році отримав однораз ової допомоги у розмірі 120.00грн ., у 2005 р., 2006 році по 250 грн, у 2007 році 280г рн. Вказані сумі були виплаче ні відповідно до Законів Укр аїни про державний бюджет Ук раїни на відповідний рік від повідно до їх положень. Відпо відно до п.5 ст. 51 Бюджетного Код ексу України розпорядники бю джетних коштів беруть бюджет ні зобов' язання тільки у ме жах бюджетних інвестицій, вс тановлених кошторисом витра т на відповідний рік. Коштори с витрат, затверджений начал ьником Головного управл іння праці та соціального за хисту населення, передбачаюч и щорічну виплату одноразово ї допомоги управлінням, відп овідно ст. 12-16 Закону України « Про статус ветеранів війни, г арантіях їх соціального захи сту» склав: -у 2004 році-298814 грн. -у 2005 р оці-934950 грн. -у 2006 році-83337655грн. -у2007 ро ці-791041грн.
Тому у випадку призначення і виплати ОСОБА_1 суми, вка заної у адміністративному по зові, будуть порушені положе ння статей 4, 51 Бюджетного Коде ксу, ст.. 44 Закону України» Про Д ержавний бюджет на 2004 рік», ст.. 30 Закону України « Про держав ний бюджет на 2005 рік», ст.. 30 Зако ну України « Про державний бю джет на 2006 рік», ст.. 13 Закону Укр аїни « про статус ветеранів в ійни, гарантій їх соціальног о захисту», ст.. 24 Конституції У країни, якої передбачено, що, г ромадяни мають рівні Констит уційні права та свободи і є рі вними перед законом, а також б уде роздана заборгованість ц их видів виплат перед іншими громадянами, яки претендуют ь на щорічну одноразову допо могу до 5 травня.
Крім того, відповідно п.2 ст. 9 9 Кодексу Адміністративного судочинства, для звернення д о адміністративного суду за захистом прав, свобод та інте ресів, встановлюється строк в один рік, тому, вимоги позива ча щодо стягнення одноразово ї щорічної допомоги, признач ену і виплачену в період до 2007 р оку не можуть бути пред' явл ені, у зв' язку зі скінченням строку надання позовної зая ви до адміністративного суду .
Представник відповідача Головного Управління державного Казначейства Укр аїни у Луганській області вв ажає, що, притягнення його у як ості відповідача є безпідста вно. Головне управління ніяк их до процесуальних зв' язкі в з позивачем не мало. Позивач не представив фактів поруше ння законодавства з боку орг анів казначейства, і відпові дно ні яких підстав, згідно ст .. 11 ЦК України для виникнення ц ивільних прав і обов' язків немає. Більш того, ні якими дія ми або бездіяльністю законні права і інтереси по відношен ню до позивача з боку Голов ного управління Державног о казначейства України у Луг анській області порушені не були.
Згідно до ст.. 19 Конституції У країни, органи державної вла ди та органи місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що, передбачені К онституцією та Законами Укра їни.
Згідно ст.. 48 Бюджетного Коде ксу України Казначейство зді йснює розрахунково-касове об слуговування розпорядників бюджетних коштів
Головне управління, як юрид ична особа, самостійно відпо відає своїми зобов' язанням и, прав та охороні ванних зако ном інтересів позивача не по рушувало головне управління , згідно діючого законодавст ва, позовні вимоги позивача з адовольнити не може, так як Де ржавне Казначейство України є урядовим органом державно го управління, що діє, у складі Мінфіну і йому підпорядкову ється. Казначейство є учасни ком системи електронних плат ежів Національного Банку. Ос новними завданнями Казначей ства є: забезпечення казначе йського обслуговування держ авного та місцевих бюджетів на основі введення єдиного к азначейського рахунка. Голов не призначення казначейсько ї системи - сприяття оптималь ному управлінню доходами та витратами бюджету, здійсненн я функцій контролю за цільов им спрямуванням коштів Держа вного Бюджету/ Постанова Каб інету Міністрів України від 21 грудня 2005 року № 1232/. Бюджетним К одексом встановлено, що повн оваження на здійснення плате жів з конкретною метою в проц есі виконання бюджету надают ься розпоряднику бюджетних к оштів відповідно до бюджетно го призначення. Згідно з ч. 2 ст . 21 Бюджетного Кодексу України кошти бюджету, які отримують фізичні особи надаються їм л ише через розпорядника бюдже тних коштів. Міністерство пр аці та соціальної політики У країни є головним органом у с истемі центральних органів в иконавчої влади із забезпече ння реалізації державної пол ітики у сфері соціального за хисту населення, соціального обслуговування населення та згідно ст. 22 Бюджетного Кодек су України - головним розпоря дником бюджетних коштів. Отж е, обов' язок по виплаті разо вої грошової допомоги поклад ається на Мінпраці України, я ке перераховує виділенні кош ти місцевим органам праці та соціального захисту населен ня. Згідно ст.. 48 Бюджетного Код ексу України Казначейство зд ійснює лише розрахунково-кас ове обслуговування розпоряд ників бюджетних коштів. Врах овуючи викладені запереченн я просять суд залишити без
задоволення позовні вимог и у частині стягнення з Гол овного Управління Держ авного Казначейства у Луганс ькій області утворену заборг ованість за неналежну виплат у щорічної грошової допомоги до 5 травня у 2004-2007 роках, як ветер ану війни-учаснику бойових д ій, у розмірі 6028, .75 грн. Головне у правління, згідно діючого за конодавства, позовні вимоги позивача задовольнити не мож е, так як Державне Казначейст во України є урядовим органо м державного управління, що д іє у складі Мінфіну і йому під порядковується. Казначейств о є учасником системи електр онних платежів Національног о Банку. Основними завданням и Казначейства є забезпеченн я казначейського обслуговув ання державного та місцевих бюджетів на основі введення єдиного казначейського раху нка. Головне призначення каз начейської системи-сприяти о птимальному управлінню дохо дами та витратами бюджету, зд ійснення функцій контролю за цільовим спрямуванням кошті в державного бюджету/Постано ва КМУ від 21 грудня 2005 року № 1232/.
Бюджетним Кодексом встано влено, що, повноваження на зді йснення платежів з конкретно ю метою в процесі виконання б юджету надаються розпорядни ку бюджетних коштів відповід но до бюджетного призначення . Згідно з ч. 2 ст. 21 Бюджетного Ко дексу України кошти бюджету, які отримують фізичні особи надаються їм лише через розп орядника бюджетних коштів. М іністерство праці та соціаль ної політики України є голов ним органом у системі центра льних органів виконавчої вла ди із забезпечення реалізаці ї державної політики у сфері соціального захисту населен ня, соціального обслуговуван ня населення та згідно ст.. 22 Бю джетного Кодексу України - го ловним розпорядником бюджет них коштів. Отже, обов' язок п о виплаті разової грошової д опомоги покладається на Мінп раці України, , яке перерахову є виділенні кошти місцевим о рганам праці та соціального захисту населення. Згідно ст .. 48 Бюджетного Кодексу Україн и казначейство здійснює лише розрахунково-касове обслуго вування розпорядників бюдже тних коштів.
Вислухавши сторони, розгля нувши матеріали справи, суд в важає позов таким що, підляга є частковому задоволенню з н аступних підстав.
Судом встановлено, що, позив ач є ветераном -учасником бой ових дій, у зв' язку з чим та в ідповідно до вимог ч.5 ст. 12 Зако ну України « Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту» має право на отримання одноразової грошо вої допомоги в розмірі 5 мінім альних пенсій за віком.
В 2004 році мінімальна пенсія с кладала 92, 45грн згідно з Законо м України № 1058 від 09.07.2003 року.
В 2005 році мінімальна пенсія с кладала 332 грн. згідно з Законо м України № 2505 від 25.03.2005 року
В 2006 році мінімальна пенсія с кладала 359 грн. згідно з Законо м України № 2235 від 20.12.2005 року.
В 2007 році мінімальна пенсія н а 5.05.2007 році складала 406 грн. згідн о ст.. 62 Законом України № 489 від 1 9.12.2006 року.
Фактично позивач від управ ління праці та соціального з ахисту населення Стахановсь кої міської Ради: у 2004 році-120 грн , в 2005 році-250 грн, у 2006 році-250 грн., у 20 07 році -280грн.При цьому відповід ач керувався положеннями ст. . 44 Закону України « Про держав ний бюджет України на 2005 рік» с т.. 30 Закону України « Про держа вний бюджет України на 2006 рік» ст.. 29 Закону України « про держ авний бюджет України на 2007 рік ». У відповідності до « Закону України про бюджет на 2004 рік»/ Положення статті 44 втрачає чи нність, як таке, що визнане нек онституційним на підставі Рі шення Конституційного Суду № 20-рп/2004 /у020р710-04/ від 01.12.2004 /
Стаття 44.Встановити, що у 2004 ро ці виплата щорічної разової допомоги відповідно до Закон у України « Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту» /3551-12/ здійснюєт ься у таких розмірах: інвалід ам війни 1 групи-195 грн., інвалід ам війни 2 групи -160 грн., інвалід ам війни 3 групи-130 грн., учасник ам бойовий дій -120 грн., особам я кі мають особливі перед бать ківщиною, -195 грн., членам сімей загиблих та дружинам / чолові кам/ померлих учасників бойо вих дій і учасників війни, виз наних за життя інвалідами, - 65 г рн.
У відповідності до Закону У країни про бюджет на 2005 рік ста ття 34. Встановити, що у 2005 році ви плата щорічної разової допом оги відповідно до Закону Укр аїни « Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту» / 3551-12/ / Відомості Вер ховної Ради України, 1993 р. № 45, ст .. 425, 2000р., 3 14-16, ст.. 121, 2001 p., № 2-3, ст.. 10, 2002р., № 12-13, ст. 92, 2003, р., № 10-11, ст. 86, 2004р, № 17-18, ст.. 250/ зд ійснюється у таких розмірах: інвалідам війни 1 групи-400 грн., інвалідам війни 2 групи - 330 грн ., інвалідам війни З групи - 270, уч асникам бойових дій - 250 грн., ос обам, які мають особливі засл уги перед Батьківщиною - 400 грн ., членам сімей загиблих та дру жинам /чоловікам/померлих уч асників бойових дій і учасни ків війни, визнаних за життя і нвалідами, -130 грн., учасникам ві йни-50 грн.
У відповідності до « Закону України про бюджет на 2005 рік» с таття 30 Установила, що у 2006 році виплата щорічної разової до помоги відповідно до Закону України « Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту» / відомості Вер ховної Ради України, 1993 р., № 45, ст .. 425, 2000р.№ 14-15-16, ст.. 121, 2001 p. № 2-3, ст.. 10, 2002Р. № 12-1 3, ст.. 92, 2003 p. № 10-11, ст.. 86, 2004р., № 17-18, ст.. 250, 2005р . № 7-8, ст. 162, № № 17-19, ст. 267/ здійснюєтьс я у таких розмірах: інвалідам війни 1 групи-400 грн, інвалідам війни 2 групи 330 грн., інвалідам війни 3 групи-270 грн., учасникам бойових дій-250 грн, особам, які м ають особливі заслуги перед Батьківщиною, -400 грн, членам сі мей загиблих та дружинам /чол овікам/ померлих учасників б ойових дій і учасникам війни , визнаних за життя інвалідам и, -130 грн, учасникам війни-50 грн.
У відповідності до Закону У країни про бюджет на 2007 рік пол оження статті 29 втратило чинн ість, як таке, що визнане некон ституційним на підставі Ріше ння Конституційного Суду № 6-р п/2007 від 09.07.2007 року.
Стаття 29 Встановити, що у 2007 ро ці виплата щорічної разової допомоги відповідно до закон ів України « Про статус ветер анів війни, гарантіях їх соці ального захисту»/3551-12/ та « Про ж ертви нациських переслідува нь» / 1584-14/ здійснюється у таких р озмірах: інвалідам 1 групи-450 гр н., інвалідам 2 групи-360 грн., інва лідам 3 групи -300 грн., учасникам бойових дій та колишнім непо внолітнім в' язням концентр аційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусо вого тримання їх батьків, -280 гр н., особам які мають особливі з аслуги перед Батьківщиною, -450 грн., членам сімей загиблих та дружинам/чоловікам/ померли х учасників бойових дій, учас ників війни і жертв нациськи х переслідувань, визнаних за життя інвалідами, -150 грн., учас никам війни та колишнім в»яг ням концентраційних таборів , гетто, інших місць примусово го тримання, особам, які були н асильно вивезені на примусов і роботи, дітям партизанів, пі дпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціаліс тським режимом у тилу ворога - 55 грн.
Положення ст. 44 Закону Украї ни « Про Державний бюджет на 20 04 рік» визнане неконституцій ним на підставі рішення Конс титуційного Суду України № 20-р п/2004 /у020р710-04/ від 01.12.2004 року, також рі шенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп визн ано неконституційним положе ння ст.. 29, 71 п. 13 Закону України « П ро державний бюджет України на 2007 рік» в частині зменшення розміру виплат ветеранам ві йни.
Таким чином, неправомірніс ть дій відповідача по недопл аті позивачу щорічної грошов ої допомоги до 9 травня протяг ом 2004 року в розмірі 342, 25грн/92, 45х5-12, встановлених ст. 44 Закону Укр аїни « Про державний бюджет н а 2004 рік», та недоплату суми щор ічної допомоги за 2007 рік, встан овлених законом України від 19.12.2006 року, в сумі 1750 грн. /406x5-280/ є очев идною.
Проте ст. 34 Закону України « П ро державний бюджет України на 2005 рік», ст. 30 Закону України « Про державний бюджет Україн и на 2006 рік» до теперішнього ча су не визнані неконституційн ими Конституційним судом Укр аїни. За таких обставин тверд ження позивачів про їх невід повідність Конституції Укра їни є передчасними, бо це є пре рогативою саме Конституційн ого Суду України. Тому не можн а стверджувати, що дії відпов ідача в цій частині були прот иправними.
За відсутності визнання та ких законів про бюджет некон ституційними, у суду немає пр авових підстав визнавати дії відповідача протиправними, бо, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конст итуції України органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування, їх посадов і особи зобов' язані діяти л ише на підставі, в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та Законам и України.
Таким чином на користь пози вача потрібно стягнути невип лачену допомогу за 2004 рік у сум і 342, 25грн, та за 2007 рік у сумі 1750 грн ., а всього 2092грн 25 коп.
Дії відповідача порушили п рава позивача на отримання щ орічної разової допомоги, і с уд вважає за можливе задовол ьнити його позов і поновити с трок звернення до суду, бо вва жає, що причини пропуску цьог о строку заслуговують на ува гу і є поважними.
В задоволені інших позовни х вимог треба відмовити.
Керуючись ст. ст. 6, 9, 10, 11, 12, 159, 160, 163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суддя,
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління праці, соціал ьного захисту населення Стах ановської міської Ради, Гол овного управління Державн ого Казначейства України в Л уганській області, про визна ння бездіяльності суб' єкта владних повноважень незакон ною та стягнення недоплачено ї щорічної допомоги, - задовол ьнити частково.
Поновити ОСОБА_1 строк з вернення до суду.
Стягнути з Управління п раці та соціального захисту населення Стахановської міс ької Ради на користь ОСОБА_ 1 2092грн 25 коп. 3а рахунок коштів державного бюджету України.
У задоволені решти позовни х вимог позивача-відмовити.
Постанова може бути оскарж ена в Донецький апеляційний адміністративний суд через С тахановський міський суд шля хом подачі заяви про апеляці йне оскарження постанови суд у першої інстанції, протягом 10 днів з дня його проголошенн я.
Апеляційна скарга на поста нову суду подається протягом 20 днів після подачі заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Стахановський міський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2008 |
Оприлюднено | 14.02.2011 |
Номер документу | 12253601 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Стахановський міський суд Луганської області
Бондаренко Н.О.
Адміністративне
Джанкойський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Д'яченко В.І.
Адміністративне
Армянський міський суд Автономної Республіки Крим
Шестаковская Л.П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Зайончковська І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні