Справа № 2 - а - 30
2008 р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.01. 2008 року Стахановський міський суд Луганської області
у складі головуючого судді: Попкова О. Г.
при секретарі судового засідання: Ненашевої Т.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Стаханові справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові про визнання незаконними дій та бездіяльності Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханов та відновлення порушеного права на пенсію,
встановив:
У обгрунтовані своїх вимог позивач вказав, що він є учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, інвалід 2 групи, від захворювання, яке пов’язане з роботами по ліквідації наслідків аварії ЧАЕС в 1987 році. Це підтверджується раніше доданими документами, фактом призначення пенсії. Йому відповідно до ст. 49, 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії» з 01.11.2006 р. повинна бути встановлена щомісячна пенсія в розмірі 3202 грн 50 коп., виходячи з того, що 8 мінімальних розмірів пенсії за віком становить 2928 грн. Додаткова щомісячна пенсія за віком становить 75 % мінімальної пенсії (366 грн.) за віком - 274, 5 грн. 2928 та 274, 5 грн. складає всього 3202 грн 50 коп. Потім ця сума збільшується та перераховується відповідно до розміру прожиткового мінімуму та мінімальної пенсії, встановлених законом, з 01.01.2007 р. до 3040 грн. на місяць, з 01.04.2007 р. до 3588 грн. 03 коп. на місяць, та з 01.10.2007 р. Від вимоги про підвищення цієї пенсії в 2, 5 рази він відмовляється. Але відповідач відмовляється зробити відповідні дії по встановленню та сплаті визначеної законом пенсії. Його заперечення необгрунтовані з наступних причин.
Статтею 65 Закону України «Про державний бюджет України на 2006 рік», мінімальний розмір пенсії за віком (та розмір прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб) становить у розмірі: з 01.04.2006 р. 359 грн., з 01.10. 2006 р. 366 грн., а згідно ст. 62 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» з 01.01.2007 р. - 380 гривень, з 01.04.2007 р. - 410, 06 гривень.
Згідно ст. 54, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії», йому, як інваліду II групи, ліквідатору наслідків аварії на ЧАЭС 1 категорії, пенсія не може бути меншою, ніж 8 мінімальних пенсій за віком. Крім того, у відповідності до ст. 50 цього ж Закону йому, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЭС, повинна призначатися додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком.
ст. 4 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» встановила - «1. Законодавство України про пенсійне забезпечення базується на Конституції України... 3. Виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються... умови, норми та порядок пенсійного забезпечення;» Тому пенсія, визначена в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком, не може змінюватись постановами Уряду. Частина 2 Статті 5 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» встановила наступне - «2.Виключно цим Законом визначаються:... мінімальний розмір пенсії за віком;»
Згідно Статті 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії» „Порядок підвищення розміру доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим Законом"- „У разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму."
Вказану Статтю 67 змінено та доповнено згідно із Законом України N 231-V від 05.10.2006р., яка в цій частини набула чинності з 01.11.2007 р. Але влада чомусь безпідставно ігнорує та порушує цей Закон. Але ця стаття лише підтвердила його право на вказану пенсію, яке існувало, до цього.
Згідно Статті 71 цього Закону „Особливості внесення змін до цього Закону" „Дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону."
Відповідно до п.4 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.1997 р. № 523 «Про затвердження нового порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи» з змінами та доповненнями у всіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим по 2 групи інвалідності 8 мінімальних пенсій за віком. Ця Постанова теж є діючою, та відповідає закону.
Відмова відповідача необгрунтована та незаконна, порушує та звужує його конституційні права на життя, здоров’я, пенсію, належний соціальний захист, медичне обслуговування, встановлені статями 21, 22, 23, 24, 46 Конституції України, законами, міжнародними договорами з прав людини. Рішенням Конституційного суду України N 8-рп/2005 від 11.10.2005 р. визнано незаконним, тобто таким, що не відповідає Конституції України, положення абзацу 3 пункту 13 розділу XV «Перехідні положення Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. В редакції Закону України «Про державний бюджет України на 2005 рік і деяких інших законодавчих актів України » від 23.05.2005 року, тому що не відповідає конституційним положенням про гарантування права на соціальний захист, складовою частиною якої є пенсійне забезпечення за рахунок бюджетних коштів ( ст. 46 Конституції України). До того ж до громадян не можуть застосовуватись різні соціальні стандарти, в т.ч. мінімальна пенсія за віком, виходячи з принципу рівності прав громадян. Постанова КМУ від 03.01.2002 р. № 1, на яку посилається відповідач, згідно назви лише встановила підвищення пенсії, але не мінімальну пенсію. В неї та в інших правових актах нема згадки та фрази про те, що 19 грн. 91 коп. є мінімальною пенсією, в т.ч. 3а віком. Не вказано, що за розрахунок мається на увазі. Така сума грошей ніяк не може бути мінімальною пенсією, бо вона прирікає непрацездатну людину на майже неминучу загибель. До того ж ця постанова - не закон, вона прийнята в інших умовах, коли не було Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Постанова уряду не може мати силу закону, повинна відповідати йому, та забезпечувати захист конституційних-прав та свобод. Ця постанова, як написано в тексті, спрямована тільки на виконання доручення (?) Президента без номеру та дати. Доручення, як правовий акт, не передбачене Конституцією, а Уряд міг керуватись лише Законами та прийнятими відповідно до них актами Президента. Службовці не можуть взагалі застосовувати нормативні акти, які погіршують становище людини, порівняно до інших громадян. Виконавча влада повинна виконувати закони, діяти відповідно до законів, а не скасовувати їх. Право провадити політику в галузі соціального забезпечення не є правом порушувати та скасовувати закони. Україна - соціальна, правова держава, в якій встановлені принципи верховенства права, законності, соціальної спрямованості діяльності держави та органів влади, які повинні діяти відповідно до Конституції та законів України ( ст. 1, 3, 6, 8, 19, 120 Конституції).
До того ж, є відповідні рішення судів України по подібним справа м на користь пенсіонерів-інвалідів, ліквідаторів наслідків аварі ЧАЭС, в т.ч. Постанова суду м. Первомайську, Постанова інших місцевих судів Луганської області, рішення апеляційних судів по цим справа м, Постанови Стаханівського суду за позовами більш ніж 100 пенсіонерів, рішення Конституційного суду, інших судів по аналогічним справа м з соціального забезпечення. Згідно ст. 8 Конституції, Рішень Конституційного суду закони з питань соціального забезпечення можуть призупинятися лише законами в умовах дії надзвичайного або воєнного стану. Ні надзвичайного, ні воєного стану в Україні немає та не було. Рішення суду, яке надав відповідач, прийняте в умовах політичної кризи, та не відповідає нормам Конституції та законам.
Відповідно до ст. ст. 8, 22, 64 Конституції, обмеження прав та свобод можуть застосовуватись, а отже відповідні закони призупинятись лише в порядку, визначеному Конституцією, тимчасово лише в період надзвичайного чи воєнного стану. Закони та інші правові акти повинні прийматися виключно на основі Конституції та відповідати їй. Про це положення також вказано в Рішеннях Конституційного суду від 20.03.2002 р. № 5-рп/2002, від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007 р. інших рішеннях судів. Також в Рішенні Конституційного суду від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007 р. чітко зазначено, що навіть закони про державний бюджет не можуть скасовувати чи змінювати соціальні закони взагалі, тому що це не передбачено Конституцією.
Згідно Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» людина має право на повну компенсацію шкоди, завданою забрудненням навколишнього середовища. Саме пенсія, яку встановив закон, в великій частині відшкодовує цю непоправну шкоду (він непрацездатний, втратив майже 75 % працездатності з вини держави, правонаступником якої э Україна), завдану йому, його сім’ї. Йому дуже потрібні термінова кваліфікована медична допомога, якісне харчування, які вимагають великих грошей. Також потребує допомоги його сім’я. Держава несе повну відповідальність за завдану шкоду незалежно від наявності її вини згідно Конституції та законів. Дії відповідача не відповідають критеріям законності, принципам, визначеним ст. 1, 6, 8, 19, 22, 64, 120 Конституції, ч.3 ст. 2 КАС України, іншими законами України. Вони порушують також Законодавство України про основи національної безпеки, Указ Президента про стратегію національної безпеки, які визначили, що порушення прав та свобод людини, законів є посяганням на національну безпеку. Тобто, дії державних службовців в цьому напрямі є посяганням на засади конституційного ладу.
На підставі викладеного, він, звернувшись до суду, просить:
- Визнати дії та бездіяльність відповідача - Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові Луганської області по призначенню та перерахунку йому пенсії незаконними, як такі, що порушують його права та свободи.
• - Зобов’язати відповідача - Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові Луганської області зробити донарахування та перерахунок призначеної йому пенсії, встановивши основну щомісячну пенсію в розмірі 8 мінімальних розмірів пенсії за віком - 2928 грн., та додаткову пенсію 75 % мінімальної пенсії за віком в розмірі 274 грн. 50 коп. щомісячно, всього 3202 грн 50 коп. на місяць, з місяця звернення -01.10.2006 р.
• - Зобов’язати відповідача зробити донарахування та перерахунок призначеної йому пенсії, встановивши основну щомісячну основну пенсію 8 мінімальних пенсій за віком (380 грн. на місяць), що становить 3040 грн. на місяць, та додаткову пенсію в розмірі 75 % від 380 грн., що становить 285 грн. щомісячно, всього 3325 грн. 00 коп. на місяць з 01.01.2007р.
• - Зобов’язати відповідача зробити донарахування та перерахунок призначеної йому пенсії, встановивши основну щомісячну основну пенсію 8 мінімальних пенсій за віком (410 грн. 06 коп. на місяць), що становить 3280 грн. 48 коп. на місяць, та додаткову пенсію в розмірі 75 % від 410 грн. 06 коп. грн., що становить 307 грн. 55 коп. щомісячно, всього 3588 грн. 03 коп. на місяць з 01.04.2007р.
У судовому засіданні позивач та його представник підтвердили позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача позов не визнав та пояснив, що підтримує доводи викладені у запереченнях на позовну заяву та просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов обгрунтований та підлягає повному задоволенню з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що позивач належить до першої категорії як особа, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Позивач звертався до відповідача із заявою про призначення йому пенсії у розмірі, встановленому ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії», але йому було відмовлено. Згідно ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії» розмір пенсії для інвалідів 2 групи не може бути меншою, ніж 8 мінімальних пенсій за віком. Відповідно до цього Закону, повинна призначатися додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком.
Посилання відповідача на те, що відповідно до положення Постанови Кабінету Міністрів України № 1 від 03.01.2002 р. базовим для обчислення розміру спірної пенсії по інвалідності слід брати суму - 19 грн. 91 коп. на увагу не заслуговують. Суд вважає, що ця Постанова суперечить Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії», а також раніше прийнятої на виконання цього Закону Постанові КМУ № 523 від 30 травня 1997 р. «Про затвердження нового порядку обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, й пенсій у зв’язку з втратою годувальника, внаслідок Чорнобильської катастрофи». Пізніше прийняті Постанови КМУ № 1 від 03.01.2002 р. та № 1293 від 27.12.2005 р. не містять у собі вказівок про те, що вони скасовують положення Постанови КМУ № 523 від 30 травня 1997 р.
Оскільки Постановою КМУ № 523 від 30 травня 1997 р. затверджено новий порядок обчислення спірних пенсій, то після його прийняття положення Постанови КМУ № 583 від 26 липня 1996 р. також не повинні застосовуватися, тому що вони регулювали питання обчислення пенсій до прийняття нового порядку.
На даний час ніяких змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії», ні до вказаної Постанови в цій частині не внесено, вони є чинними, а тому закріплені в них норми повинні застосовуватися у такому вигляді, як вони викладені. Крім того, відповідно до п. 1 та 6 ст. 92 Конституції України, ст. 71 спеціального закону, відповідно до якого дія його положень не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону, а також абзацом 2 преамбули, ч. 3 ст. 4, п. 2 ч. 1 ст. 8 та п.п. 13, 16 Прикінцевих положень загального закону, якими передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення визначаються виключно законами про пенсійне забезпечення. До приведення законодавства України у відповідність із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. Згідно з рішеннями Конституційного Суду України (№ 8-рп/2005 від 11 жовтня по справі З 1-21/2005), який неодноразово розглядає проблеми, пов’язані з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України відокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами. У рішеннях Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10, 11, 19, 158-163, 167 КАС України, ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської аварії», Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», Законом України „Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", Конституцією України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові про визнання незаконними дій та бездіяльності Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханов та відновлення порушеного права на пенсію, - задовольнити повністю.
Визнати дії та бездіяльність Управління Пенсійного Фонду України у м. Стаханові Луганської області щодо призначення пенсії ОСОБА_1 -незаконними, як такі, що порушають його права та свободи.
Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові Луганської області зробити донарахування та перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії, встановивши основну щомісячну пенсію в розмірі 8 мінімальних розмірів пенсії за віком - 2928 грн., та додаткову пенсію 75 % мінімальної пенсії за віком в розмірі 274 грн. 50 коп. щомісячно, всього 3202 грн 50 коп. на місяць, з місяця звернення - 01.10.2006 р.
Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові Луганської області зробити донарахування та перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії, встановивши основну щомісячну основну пенсію 8 мінімальних пенсій за віком (380 грн. на місяць), що становить 3040 грн. на місяць, та додаткову пенсію в розмірі 75 % від 380 грн., що становить 285 грн. щомісячно, всього 3325 грн. 00 коп. на місяць, - з 01.01.2007р.
Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України в м. Стаханові Луганської області зробити донарахування та перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії, встановивши основну щомісячну основну пенсію 8 мінімальних пенсій за віком (410 грн. 06 коп. на місяць), що становить 3280 грн. 48 коп. на місяць, та додаткову пенсію в розмірі 75 % від 410 грн. 06 коп. грн., що становить 307 грн. 55 коп. щомісячно, всього 3588 грн. 03 коп. на місяць, - з 01.04.2007р.
Термін подачі заяви про апеляційне оскарження на постанову суду протягом 10 днів з дня її проголошення, а подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом 20 днів з дня подачі заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Стахановський міський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2008 |
Оприлюднено | 14.02.2011 |
Номер документу | 12253702 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Стахановський міський суд Луганської області
Попков О.Г.
Адміністративне
Шумський районний суд Тернопільської області
Томчук Світлана Володимирівна
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Зайончковська І.А.
Адміністративне
Великоновосілківський районний суд Донецької області
Дрюк П.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні