Ухвала
від 04.10.2024 по справі 947/35592/20
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ОДЕСИ

Справа № 947/35592/20

Провадження № 1-кс/947/11207/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.10.2024 року слідчий суддя Київського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , представників користувачів майна ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» та ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС адвокатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання прокурора відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 про арешт майна в рамках кримінального провадження № 42020162030000107 від 31.07.2020 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. ч. 1, 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 362, ч. ч. 1, 3 ст. 382, ч. 3 ст. 15 ч. 4 ст. 190, ч. ч. 3, 4 ст. 358, ч. 3 ст. 197-1 КК України

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з клопотання про арешт майна, Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42020162030000107 від 31.07.2020 за ч.ч. 1, 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 362, ч.ч. 1, 3 ст. 382, ч. 3 ст. 15 ч. 4 ст. 190, ч.ч. 3, 4 ст. 358, ч. 3 ст. 197-1 КК України.

Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні, здійснюється прокурорами групи прокурорів Одеської обласної прокуратури.

Прокурор у клопотанні зазначає про наступне.

У період 2018-2021 р.р. посадові особи Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, інших підрозділів Одеської міської ради, ГУ Держгеокадастр в Одеській області та інших органів держаної влади та місцевого самоврядування, зловживаючи службовим становищем, діючи з метою одержання неправомірної вигоди для самої себе, інших фізичних та юридичних осіб, використовуючи службове становища всупереч інтересам служби незаконно сприяли ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС код ЄДРПОУ 30199721, ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» код ЄДРПОУ 38953542,ТОВ «ОДЕСАБУД» код ЄДРПОУ 40246416,ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" код ЄДРПОУ 39776698, ТОВ ЗЕМЕЛЬНЕ КАДАСТРОВЕ БЮРО та іншим невстановленим слідством особам в незаконній самовільній забудові земельних ділянок з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 багатоповерховими будівлями житлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9, у т.ч. на місці тенісних кортів.

Так, з метою заволодіння шляхом обману коштами громадян в особливо великому розмірі під виглядом продажу квартир в нібито законно побудованому житловому комплексі «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9 посадові особи ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС, ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» та ТОВ «ОДЕСАБУД» та ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" та інші невстановлені слідством особи вступили в зговір з посадовими особами Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, ГУ Держгеокадастр в Одеській області, інших органів держаної влади та місцевого самоврядування, які надали згоду сприяти своїми діями незаконному будівництву ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ».

Так, у лютому - березні 2019 року, більш точний час досудовим слідством не встановлений, державний кадастровий реєстратор відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_6 , маючи право доступу до Державного земельного кадастру, вступив в попередню змову з посадовими особами ТОВ Земельне кадастрове бюро, ТОВ «Спорт-сервіс» та іншими невстановленими досудовим розслідуванням особами, направлену на несанкціоновану зміну в Державному земельному кадастрі інформації (відомостей) про цільове призначення земельної ділянки площею 0,60 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 5110137500:29:005:0035) за наступних обставин.

Так, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру від 28.12.2016 за № 332-к призначений на посаду державного кадастрового реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Відповідно до п. 1.2. посадової інструкції державного реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, яка затверджена 16.01.2017 першим заступником начальника ГУ Держгеокадастру в Одеській області, ОСОБА_6 , обіймаючи посаду державного реєстратора, в своїй діяльності керується Конституцією та Законами України, діючими нормативно-правовими актами України.

Крім того, відповідно зазначеної посадової інструкції державного реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_6 , зокрема:

- здійснює роботу по веденню Державного земельного кадастру (п. 2.1.);

- вносить до Державного земельного кадастру або надає відмову у внесенні відомостей (змін до них) про земельні ділянки (п. 2.2.);

- здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей (змін до них)

до Державного земельного кадастру (п. 2.3.);

- проводить перевірку відповідності поданих документів вимогам законодавства (п. 2.4.);

- здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасовує таку реєстрацію (п. 2.5.).

Відповідно до п. 3.2. посадової інструкції державного реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_6 має право отримувати у встановленому законодавством порядку від територіальних органів та підприємств, підпорядкованих Держгеокадастру, органів виконавчої влади на місцевому рівні, органів місцевого самоврядування, а також від інших підприємств, установ та організацій інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, у зв`язку з чим, захист інтересів держави у сфері земельних правовідносин є одним із пріоритетних напрямів представницької діяльності прокурорів.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про охорону земель» землі в межах території України є об`єктом особливої охорони держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі земельних ділянок зобов`язані забезпечувати їх використання за цільовим призначенням, підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі.

Статтею 1 Закону України Про землеустрій визначено, що цільове призначення земельної ділянки використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до пунктів 1.2 1.4 Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 за № 548 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306 код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. КВЦПЗ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Статтею 20 Закону України Про Державний земельний кадастр визначено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Відповідно до ст. 9 Про Державний земельний кадастр внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор, зокрема:

- здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей;

- перевіряє відповідність поданих документів вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою та містобудівної документації;

-здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;

- присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;

- здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Згідно до ст. ст. 1, 2, 5 Закону України Про Державний земельний кадастр Державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при:

- регулюванні земельних відносин;

- управлінні земельними ресурсами;

-організації раціонального використання та охорони земель;

- здійсненні землеустрою;

- проведенні оцінки землі;

-формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів;

- справлянні плати за землю.

Державна реєстрація земельної ділянки внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 Земельного кодексу України.

Зі змісту ст. ст. 140, 142, 143 Конституції України, ст. ст. 1, 2, 4, 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вбачається, що державою гарантується належне функціонування місцевого самоврядування, матеріальною основою якого є, у тому числі земля, правомочності власника щодо якої від імені та виключно в інтересах територіальної громади виконує відповідна рада.

Частиною 4 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

При цьому, згідно до частин 1-5 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Частинами 6-7 ст. 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Пунктом 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2021 за № 1051, визначено, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.

Згідно до ч. 2 ст. 21 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру: а) щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення; на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель; щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони); на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Частиною 6 Закону України Про Державний земельний кадастр встановлено, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є, зокрема, невідповідність поданих документів вимогам законодавства.

Cтаттею 21 Земельного кодексу України встановлено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для, зокрема, відмови в державній реєстрації земельних ділянок.

Досудовим розслідуванням установлено, що Одеською міською радою на підставі договору від 11.03.2002 в оренду ТОВ Спорт-сервіс на 49 років передано земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, яка знаходиться у АДРЕСА_1 для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів (пункт 1.2 договору).

Відповідно до п. 1.3 зазначеного договору сторони домовились, що зміна цільового призначення та використання зазначеної земельної ділянки можливо тільки на підставі відповідного рішення Одеської міської ради.

Крім того, ТОВ Спорт-сервіс відповідно до п. 3.4.2 цього договору зобов`язалось використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення, зазначеного у п. 1.2 договору.

Також, пунктом 4.1 даного договору відповідно до Українського класифікатора обмежень прав власності на земельну ділянку та використання земельних ділянок встановлене обмеження щодо зміни цільового використання.

Аналогічне правове обмеження щодо зміни цільового призначення даної земельної ділянки встановлено висновком управління земельних ресурсів Одеської міської ради від 15.11.2001 за № 642 та висновком управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 09.11.2001 за № 396/4872 у відповідності до Українського класифікатора обмежень прав власності на землю та використання земельної ділянки (Українського класифікатора прав обмеженого користування чужою земельною ділянкою).

Відповідно до проекту землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки, розробленого ПП Місто Н, дану земельну ділянку віднесено до земель населених пунктів земель громадського призначення земель фізичної культури та спорту код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/1205.

Така інформація міститься у вихідній земельно-кадастровій інформації, пояснювальній записці та технічному завданні, що містяться у вищевказаному проекті землеустрою.

Рішенням Одеської міської ради від 28.12.2001 за № 3066-XXIII затверджено вищезазначений проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки та надано «ТОВ Спорт-сервіс земельну ділянку, загальною площею 0,600 га (код згідно Українського класифікатору цільового використання землі 1.12.7 землі фізичної культури та спорту…, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів».

Порядок ведення державного земельного кадастру, затверджений постановою КМУ від 12.01.1993 за № 15, не передбачав поняття кадастрового номеру земельної ділянки, а тому дані про вищевказану земельну ділянку при укладанні зазначеного договору оренди землі до Державного земельного кадастру не вносились.

З 01.01.2013 набрав чинності Закон України Про державний земельний кадастр яким введено поняття кадастрового номера земельної ділянки, який є індивідуальною, що не повторюється на всій території України, послідовністю цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації у Державному земельному кадастрі і зберігається за нею протягом усього часу існування, тобто є ідентифікатором цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Листами Держгеокадастру від 03.02.2017 № 22-28-0.21-1591/2-17 та від 20.03.2017 за № 22-28-0.21-404/20-17 з метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та врегулювання питання приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 (КВЦПЗ), інформації про цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності про підрозділ коду КВЦПЗ, доведено до відома ГУ Держгеокадастру в Одеській області про те, що землі фізичної культури та спорту код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/1205 мають зазначатися в Державному земельному кадастрі як землі рекреаційного призначення, а саме землі «Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту» (код 07.02).

Відповідно до Генерального плану м. Одеси та плану зонування території земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 розміщена в зоні Г-4 культурна та спортивна зона.

Відповідно до п. 2 ст. 2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Рішенням Одеської міської ради від 21.03.2018 за № 3128-VII задоволено клопотання ТОВ Спорт-сервіс та надано дозвіл «на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), загальною площею 0,6000 га, за адресою: АДРЕСА_1 , для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів».

У подальшому, рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 за № 3980-VII на підставі відповідного клопотання ТОВ Спорт-сервіс внесені деякі зміни щодо складу земельної ділянки без зміни її площі та цільового призначення.

ТОВ Спорт-сервіс 17.07.2018 до ТОВ Земельне кадастрове бюро подано клопотання щодо розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів, загальною площею 0,6000 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що відносилось до земель фізичної культури та спорту код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/1205.

На підставі вказаного клопотання та укладеного між ТОВ Спорт-сервіс та ТОВ Земельне кадастрове бюро відповідного договору на виконання землевпорядних робіт від 17.07.2018 за № 72 останнім було складено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ Спорт-сервіс для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7.

Згідно до ст. 1 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Відповідно до технічного завдання та пояснювальної записки ТОВ Спорт-сервіс доручило ТОВ Земельне кадастрове бюро скласти дану технічну документацію з метою присвоєння кадастрового номеру вищевказаній земельній ділянці, призначеній саме для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.

У липні серпні 2018 року, більш точна дата встановлюється в ході проведення досудового розслідування, посадові особи ТОВ Земельне кадастрове бюро, достовірно знаючи, про те, що земельна ділянка, передана ТОВ Спорт-сервіс на підставі договору оренди від 11.03.2002 «для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів», не маючи відповідного технічного завдання від замовника ТОВ Спорт-сервіс на підготовку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земельної ділянки, не маючи рішення власника земельної ділянки уповноваженого представника територіальної громади м. Одеси - Одеської міської ради про зміну цільового призначення земельної ділянки, склали технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), якою визначили підрозділ розділу коду КВЦПЗ (цільове призначення земельної ділянки) 03.10 та змінили цільове призначення земельної ділянки з для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів на для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

Надалі, 12.03.2019, більш точний час під досудового розслідування не встановлено, кадастровий реєстратор відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_6 , перебуваючи на своєму робочому місті за адресою: АДРЕСА_2 , діючи умисно, за попередньою змовою з посадовими особами ТОВ Земельне кадастрове бюро, ТОВ «Спорт-сервіс» та іншими невстановленими особами, маючи право доступу до Державного земельного кадастру, на підставі заяви представника ТОВ «Спорт-сервіс» ОСОБА_7 від 27.02.2019 та документації із землеустрою особами ТОВ Земельне кадастрове бюро прийняв рішенняпро проведення державної реєстрації земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_1 у Державному земельному кадастрі під кадастровим номером 5110137500:29:005:0035 та, достовірно знаючи, що вказана земельна ділянка мала цільове призначення «землі фізичної культури та спорту» (код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/12050), без наявності правових підстав для зміни цільового призначення, без відповідного рішення Одеської міської ради про зміни цільового призначення земельної ділянки, без проекту землеустрою щодо зміни її цільового призначення, несанкціоновано змінив та зареєстрував у Державному земельному кадастрі інформацію (відомості) про цільове призначення зазначеної земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

Своїми протиправними діями державний кадастровий реєстратор відділу у

м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_6 безпідставно змінив цільове призначення земельної ділянки, яка перебуває у комунальної власності територіальної громади м. Одеси, фактично позбавив територіальну громаду виключного права самостійно вирішувати питання цільового використання власної земельної ділянки, сприяв незаконній забудові зазначеної земельної ділянки.

У подальшому, посадові особи Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, достовірно усвідомлюючи, що:

-Одеською міською радою земельну ділянку, яка знаходиться

у м. Одесі, Лідерсівський бульвар, 7 передано в оренду ТОВ Спорт-сервіс на 49 років на підставі договору оренди від 11.03.2002 для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів;

-договором оренди від 11.03.2002 між Одеською міською радою та

ТОВ Спорт-сервіс встановлені обмеження (сервітути) використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7;

-договором оренди від 31.10.2019 між Одеською міською радою та

ТОВ Лідер-парк встановлені обмеження (сервітути) використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9;

-Одеською міською радою рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, затвердження проектів з землеустрою, зміну договорів оренди не приймались, зловживаючи службовим становищем, діючи з метою одержання неправомірної вигоди для самої себе, інших фізичних та юридичних осіб, використовуючи службове становища всупереч інтересам служби незаконно сприяючи ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС, ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» та іншим невстановленим слідством особам в незаконній самовільній забудові земельних ділянок з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 багатоповерховими будівлями житлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9, у т.ч. на місці тенісних кортів, затвердили наказом від 20.06.2020 № 102 містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкту будівництва готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром.

Надалі, посадові особи ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС, ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК»,

ТОВ «ОДЕСАБУД»,ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" та інші невстановлені особи з метою заволодіння шляхом обману коштами громадян в особливо великому розмірі під виглядом продажу квартир в ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» знищили тенісні корти, та незважаючи на встановлені договорами оренди обмеження (сервітути) розпочали незаконне самовільне будівництво житлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ», на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:29:005:0035, загальною площею 0,6 га за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7, користувачем якої являється ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» та на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:29:005:0034, загальною площею 0,0724 га за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, користувачем якої являється ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК».

Згідно даних Реєстру будівельної діяльності порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва станом на 29.07.2021 генеральним підрядником ТОВ «НАЯДА-СЕРВІС» код ЄДРПОУ 39776698 в ЄДЕССБ 17.08.2020 зареєстровано лише повідомлення про початок підготовчих робіт, та у видачі дозволу на виконання будівельних робіт ВІДМОВЛЕНО Державною архітектурно-будівельною інспекцією України, про що 21.07.2021 зареєстровані відповідні відомості в ЄДЕССБ за № ІУ013210707597.

Підставами відмови у видачі дозволу стала невідповідність об`єкта проектній документації на будівництво такого об`єкта та/або вимогам будівельних норм, стандартів і правил, а саме:

-встановлена невідповідність документів, наданих замовнкиом будівництва, вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності: - нове будівництво готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром передбачено на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0034 та 5110137500:29:005:0035. Цільове призначення ділянки 5110137500:29:005:0034 на дату звернення за отриманням дозволу: В 03.15 ""Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови"". Вид використання: ""Для реконструкції та подальшої експлуатації і обслуговування адміністративної будівлі"", що не відповідає вимогам абзацу другого частини другої статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Необхідно впорядкувати майново-правові питання щодо узгодження виду використання земельної ділянки із намірами забудови.

Рішення про відмову прийнято головним інспектором будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Державноїархітектурно-будівельної інспекції України ОСОБА_8 .

Проте,незаконне будівництво на вказаних земельних ділянках

та продаж квартир в ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» тривали навіть після отримання відмови у наданні дозволу на проведення будівельних робіт, тенісні корти, тенісний комплекс знищено.

Надалі, 19.08.2021 головним інспектором будівельного нагляду відділу

по роботі з дозвільними документами Державної архітектурно-будівельної інспекції України ОСОБА_9 без врахування умов договорів оренди земельних ділянок укладених між ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС, ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» та Одеською міською радою та визначеного в договорах оренди цільового призначення земельних ділянок прийнято рішення за реєстраційим № ІУ013210722347 про видачу дозволу на виконання будівельних робіт «Будівництво готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром, в межах земельних ділянок, які знаходяться в оренді, за рахунок знесення об`єктів нерухомості, які знаходяться у власності за адресою: АДРЕСА_3 , та благоустроєм прилеглої території».

Згідно дозволу на виконання будівельних робіт проектна документація «Будівництво готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром, в межах земельних ділянок, які знаходяться в оренді, за рахунок знесення об`єктів нерухомості, які знаходяться у власності за адресою: АДРЕСА_3 , та благоустроєм прилеглої території» розроблена суб`єктом підприємницької діяльності - фізичною особою ОСОБА_10 НОМЕР_1 , під керівництвом інженера-проектувальника ОСОБА_11 та архітектора ОСОБА_12 .

Проведеною на досудовому розслідуванні експертами ОНДІСЕ судовою земельною експертизою від 20.07.2021 № 20-6679 надано висновок про те, що розроблені документації із землеустрою на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 та їх затвердження не відповідають вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.

Постановою прокурора від 27.07.2021 року територіальна громада

м. Одеси в особі Одеської міської ради визнана потерпілим у кримінальному провадженні.

Також, вивченням проектної документації, яка подавалась замовником будівництва для отримання вищевказаного дозволу, технічної документації із землеустрою щодо земельних ділянок, які розташовані в АДРЕСА_1 (кадастровий номер 5110137500:29:005:0035) та Лідерсовському бульвару 9 (кадастровий номер 5110137500:29:005:0034) установлено, що частина запроектованих приміщень відображених у плані паркінгу в осях А-Н в межах осей 28 - 30 та в осях Н* - У1 в межах осей 9/1 - 10/1, розташовані поза межами земельних ділянок, які перебувають у користуванні замовників будівництва та є землями територіальної громади міста Одеси. Тобто є ознаки самочинного будівництва на самовільно зайнятій земельній ділянці.

10.04.2023 року кримінальне провадження № 42020162030000107 від 31.07.2020 року було об`єднано із кримінальним провадженням № 42022160000000332 від 14.10.2022 року за фактом будівництва на самовільно зайнятій земельній ділянці ЖК «Лідерсівський» на АДРЕСА_3 на місці тенісних кортів за ч. 3 ст. 197-1 КК України.

В об`єднаному провадженні прокурором 28.09.2023 року було призначено судову комплексну будівельно-технічну та земельно-технічну експертизу щодо встановлення відповідності проєкта забудови та будівництва вимогам містобудівного та земельного законодавства, проведення якої доручено експертам ОНДІСЕ. Проведення експертизи триває.

Постановою прокурора відділу Одеської обласної прокуратури

від 22.08.2024 року в обєднаному кримінальному провадженні № 42020162030000107 від 31.07.2020 року за ч.ч. 1, 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 362,ч.ч. 1, 3 ст. 382, ч. 3 ст. 15 ч. 4 ст. 190, ч.ч. 3, 4 ст. 358, ч. 3 ст. 197-1 КК України земельні ділянки з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 було визнано речовими доказами.

На підставі вищевикладеного, прокурор зазначає про те, що в ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження виникла необхідність у застосуванні заходу забезпечення кримінального провадження арешту майна, а саме: земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 , власником яких є територіальна громада м. Одеси в особі Одеської міської ради, а користувачами ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» код ЄДРПОУ 38953542, ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС код ЄДРПОУ 30199721 з метою збереження речових доказів, а тому він звернувся із вказаним клопотанням до слідчого судді.

Окремо, слідчий суддя звертає увагу на те, що прокурор просив розглянути подане клопотання про арешт майна без участі користувачів майна на підставі ч. 2 ст. 172 КПК України, проте, слідчий суддя з огляду на обставини викладені у клопотанні прокурора, визначив за недоцільне розглядати клопотання за відсутності представників користувачів майна.

У судовому засіданні

Прокурор відділуОдеськоїобласноїпрокуратури ОСОБА_3 просив клопотання задовольнити та накласти арешт на земельні ділянки з метою збереження речових доказів та проведення судової комплексної будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи. Звернув увагу на те, що наразі перевіряються обставини щодо самовільного зайняття замельної ділянки.

Представник користувачамайна ТОВ"СПОРТ-СЕРВІСадвокат ОСОБА_5 заперечував проти задоволення клопотання про арешт майна з огляду на наступне. 04.06.2024 року слідчим суддею Київського районного суду м. Одеси було скасовано арешт, накладений на земельні ділянки, які просить арештувати прокурор, у зв`язку із відсутністю підстав для продовження дії зазходу забезпечення кримінального провадження у вигляді арешту земельних ділянок. Нових обставин, які б могли бути підставою для накладення арешту на земельні ділянки прокурором у судовому засіданні не зазначено. Визнання повторно земельних ділянок речовими доказами в рамках кримінального провадження не може бути єдиною підставою для накладення арешту на них. Експертиза в рамках кримінального провадження була призначена більше року тому, а саме: 28.09.2023 року, що було враховано слідчим суддею при розгляді клопотання про скасування арешту майна за результатом якого арешт, накладений на земельні ділянки було скасовано. Вже більше року триває проведення експертизи, а експертиза має проводитися максимально 90 днів. Для проведення призначеної експертизи вже був проведений огляд земельних ділянок, які просить арештувати прокурор, а тому немає наразі підстав вважати, що арешт земельних ділянок необхідний для проведення експертизи в рамках кримінального провадження. Прокурор п`ятий раз звертається до слідчого судді із клопотанням про арешт земельних ділянок, при цьому його метою є заборонити будівництво на земельних ділянках, а не зберегти речові докази. Будівництво проводиться на законних підставах, що підтверджується належними доказами, які ним долучено до письмового заперечення. Прокурор ставить під сумнів дозвіл, який було надано на проведення будівництва на території земельних ділянок, проте Обласна прокуратура оскаржувала вказаний дозвіл та в подальшому подала заяву про залишення позову без розгляду в цій частині. Звернув увагу на те, що до заперечення ним долучено 20 судових рішень, які підтверджують законність діяльності, яка проводиться на території земельних ділянок. Оскільки відсутні підстави для накладення арешту, просив у задоволенні клопотання відмовити.

Представник користувачамайна ТОВ«ЛІДЕР-ПАРК» адвокат ОСОБА_4 підтримав думку адвоката ОСОБА_5 , зазначив, що на даний час немає підстав для накладення арешту на земельні ділянки, просив відмовити у задоволенні клопотання.

Заслухавши думку учасників судового процесу, дослідивши клопотання та матеріали, які обґрунтовують доводи клопотання, слідчий суддя приходить до наступного переконання.

Частина 1 статті 370 КПК України передбачає, що судове рішення повинно бути законним, обґрунтованим і вмотивованим.

Відповідно до ч. 3 ст. 132 КПК України - застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, що: існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора; може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.

Згідно з положеннями ч. 1ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.

Згідно положень ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним устатті 98цього Кодексу.

Статтею 98 КПК України визначено, що речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

При розгляді зазначеного клопотання у відповідності дост. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»слідчий суддя застосовуєКонвенцію «Про захист прав людини і основоположних свобод»(далі «Конвенція») та практику Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), як джерело права.

Положення зазначеної вище нормиКПК Україниузгоджуються зі ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав та основоположних свобод, відповідно до якої будь-яке обмеження власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження повинен обґрунтувати свою ініціативу в контексті норм закону.

У своїх висновках ЄСПЛ неодноразово нагадував, що перша та найважливіша вимога ст. 1 Протоколу 1 полягає в тому, що будь-яке втручання публічної влади в право на мирне володіння майном має бути законним: п. 1 дозволяє позбавлення власності лише «на умовах, передбачених законом», а п. 2 визначає, що держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію «законів». Більше того, верховенство права, один з фундаментальних принципів демократичного суспільства, є наскрізним принципом усіх статей конвенції (рішення у справах «Амюр проти Франції», «Колишній король Греції та інші проти Греції» та «Малама проти Греції»).

Відповідно до ст.2КПК Українизавданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Застосування належної процедури є одним із складових елементів принципу верховенства права та передбачає, у тому числі, щоб повноваження органів публічної влади були визначені приписами права, і вимагає, щоб посадовці мали дозвіл на вчинення дії, і надалідіяли в межах наданих їм повноважень.

Стаття 41 Конституції України закріплює положення про те, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Водночас, приписами ч. 2ст. 173 КПК Українипередбачено, що при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: 1) правову підставу для арешту майна; 2) можливість використання майна, як доказ в кримінальному провадженні, 3) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння ...; 3-1) можливість спеціальної конфіскації майна; 4) розмір шкоди завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою; 5) розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; 6) наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.

Слідчим суддею встановлено, що Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42020162030000107 від 31.07.2020 за ч.ч. 1, 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 362, ч.ч. 1, 3 ст. 382, ч. 3 ст. 15 ч. 4 ст. 190, ч.ч. 3, 4 ст. 358, ч. 3 ст. 197-1 КК України.

В рамках кримінального провадження 20.09.2021 року слідчим суддею Київського районного суду м. Одеси вже накладався арешт наоб`єкти будівництва,недобудови,будівелі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 із забороноювідчуження, користування, розпорядження вказаними об`єктами, а також із забороною будь-кому проведення на них / в них будь-яких підготовчих та будівельних робіт. Також, ухвалою слідчого судді було заборонено на час дії арешту будь-кому відчуження, користування, розпорядженняоб`єктами будівництва,недобудовами,будівлями, іншими приміщеннями та спорудами, які розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 та правами на них,а також проведення на них/ в них будь-яких підготовчих та будівельних робіт, подальше їх будівництво, реконструкцію, у т.ч. заборонивши продавати, міняти, дарувати, розділяти (виділяти), передавати в іпотеку, оренду, вносити до статутного капіталу юридичних осіб та інше. Заборонено державним кадастровим реєстраторам, державним реєстраторам прав на нерухоме майно та органам державної реєстрації прав (в тому числі, Міністерству юстиції України та його територіальним органам, Держгеокадастру та його територіальним органам, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, акредитованим суб`єктам, нотаріусам, іншим особам та органам, які виконують функції державного реєстратора та державного кадастрового реєстратора) вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо в Державному земельному кадастрі, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно інших Реєстрах, стосовно вищевказаних об`єктів за адресами АДРЕСА_3 .

Арешт слідчим суддею накладався у зв`язку з тим, що об`єкти будівництва, недобудови, будівлі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 були визнані речовими доказами в рамках кримінального провадження № 42020162030000107 від 30.07.2020 року, оскільки вони відповідали критеріям, зазначеним в ст. 98 КПК України.

Тобто, з метою збереження речових доказів, проведення необхідних слідчих дій та експертиз, виключення ризиків подальшої зміни, приховування, знищення майна, було накладено арешт на майно, з клопотанням про скасування якого звертається заявник.

Проте, оскільки з моменту застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді арешту вищевказаного майна минуло більше трьох років, протягом яких органом досудового розслідування не було підтверджено факт незаконного самовільного будівництважитлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ», на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:29:005:0035, загальною площею 0,6 га за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7, користувачем якої являється ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» та на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:29:005:0034, загальною площею 0,0724 га за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, користувачем якої являється ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК», а тому ухвалою слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від 04.06.2024 року вказаний арешт було скасовано.

Прокурор звернувся із клопотанням про накладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 , посилаючись на те, що вони були визнані речовими доказами в рамках кримінального провадження та необхідні наразі для проведення судової комплексної будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи.

Слідчий суддя звертає увагу на наступне.

Згідно з положеннями ч. 2ст. 171 КПК України, у клопотанні слідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено: 1)підстави і метувідповідно до положень ст. 170 Кодексу тавідповідне обґрунтування необхідності арешту майна; 2) перелік і види майна, що належить арештувати; 3)документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, абоконкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном; 4)розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою,у разі подання клопотання відповідно до ч. 6ст. 170 цього Кодексу.

До клопотання також мають бути доданіоригінали або копії документів та інших матеріалів, якими слідчий, прокурор обґрунтовує доводи клопотання.

В обґрунтування клопотання прокурор визначив метою накладення арешту на земельні ділянки, їх збереження як речових доказів, хоча при цьому конкретно мету та правову підставу арешту майна не обґрунтував, а лише поверхово послався на положенняст. 170 КПК України, які загалом визначають поняття арешту майна.

Так, слідчому судді незрозуміло з яких підстав прокурор прийшов до висновку, що земельні ділянки можуть містити у собі відомості щодо обставин вчинення кримінальних правопорушень в рамках кримінального провадження та які саме відомості вони можуть містити, відповідно до чого неможливо встановити мету накладення арешту на майно.

Прокурором у клопотанні та у судовому засіданні не було доведено відповідне обґрунтування необхідності накладення арешту на земельні ділянки, зокрема, не було доведено їх відношення до розслідуваного к/п № 42020162030000107 від 31.07.2020 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. ч. 1, 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 362, ч. ч. 1, 3 ст. 382, ч. 3 ст. 15 ч. 4 ст. 190, ч. ч. 3, 4 ст. 358, ч. 3 ст. 197-1 КК України та яким чином земельні ділянки відповідають критеріям, передбаченим ч. 1ст. 98 КПК Українидля речових доказів.

Прокурор у клопотанні зазначає про те, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 є речовими доказами та відносяться до майна, яке містить відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, зокрема підтвердження або спростування факту вчинення кримінальних правопорушень.

Однак, до клопотання про арешт майна жодного доказу на обґрунтування відповідності майна категорії речових доказів та підстав для накладення арешту на земельні ділянки додано не було.

Постанова про визнання майна речовими доказами є формальною та не може бути єдиною підставою для накладення арешту на майно.

Крім того, слідчий суддя звертає увагу на те, що статтею 362 КК України, за якою здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42020162030000107 передбачена кримінальна відповідальність за несанкціоновані дії з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах, комп`ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї вчинене повторно або за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони заподіяли значну шкоду.

Виходячи з вище наведеного, предметом вказаного злочину є комп`ютерна інформація, тобто земельні ділянки з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0034 та 5110137500:29:005:0035 не є предметом посягання злочину, передбаченого ч. 3ст. 362 КК України.

Одночасно, прокурором не доведено, що на теперішній час будь-якій посадовій особі ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» та ТОВ «ЛІДЕР ПАРК» повідомлено про підозру у вчиненні будь-якого кримінального правопорушення в рамках кримінального провадження.

В свою чергу, згідно диспозиції ст. 366 КК Україникримінальна відповідальність за вказаною нормою кримінального закону, передбачена за складання, видачу службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення офіційних документів.

З наведеного вбачається, що предметом злочину у даному випадку є саме офіційні документи, але в жодному разі не земельні ділянки, які на теперішній час перебувають у користуванні ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» та ТОВ «ЛІДЕР ПАРК» на законних підставах.

На даний час органом державної влади або місцевого самоврядування в порядку визначеному законодавством не скасовано містобудівні умови та обмеження на проектування об`єкту за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7,9, які видані Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради.

Крім того, ст. 364 КК Українипередбачає, кримінальну відповідальність за зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне, з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для самої себе чи іншої фізичної або юридичної особи використання службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, якщо воно завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб, якщо воно спричинило тяжкі наслідки.

Водночас, для наявності злочину, передбаченогост. 364 КК України, необхідно установити, що в результаті допущеного службовою особою зловживання владою, або службовим становищем заподіяно істотної шкоди державним або громадським інтересам, а також охоронюваним законом правам та інтересам окремих громадян. При цьому заподіяння такої шкоди мусить мати причинний зв`язок із вчиненням службовою особою зловживанням владою або службовим становищем.

Окрім того, слідчий суддя вважає обґрунтованими доводи про те, що прокурором не доведено, що ТОВ "СПОРТ-СЕРВІСта ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК», які на теперішній час є користувачами земельних ділянок, причетні до дій службових осіб Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради.

Щодо кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст.15ч. 4 ст.190 КК України, за фактом шахрайства невстановлених осіб в особливо великому розмірі, а саме: продажу квартир вЖК«ЛІДЕРСІВСЬКИЙ», який будується без дозволених документів на земельних ділянках: вул. Лідеровський бульвар, 7,9, слідчий суддя зазначає наступне.

ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» та ТОВ «ЛІДЕР ПАРК» користуються земельними ділянками з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 на законних підставах згідно укладених ними з Одеською міською радою договорів оренди, які на даний час не розірвані та не визнані судом недійсними.

Крім того, законність використання вказаних земельних ділянок для виконання запроектованих будівельних робіт підтверджена рішенням господарського суду Одеської області від 19.10.21 року у справі №916/1501/21, яке надав представник слідчому судді та яке набрало законної сили.

ТОВ «СПОРТ - СЕРВІС» та ТОВ «ЛІДЕР ПАРК», як користувачі вказаних земельних ділянок у порядку ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» звернулися до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради з питання отримання містобудівних умов та обмежень забудови вказаних вище земельних ділянок, який 22.02.20 за №102 надав їм містобудівні умови та обмеження для проектування на Будівництво готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром, в межах земельних ділянок, які знаходяться в оренді, за рахунок знесення об`єктів нерухомості, які знаходяться у власності за адресою: АДРЕСА_3 , та благоустроєм прилеглої території. Вказані містобудівні умови та обмеження затверджені наказом Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради від 22.06.20 №01-067/178. У вказаному документі засвідчується, що використання вказаних вище земельних ділянок з метою будівництва описаних вище об`єктів відповідає містобудівній документації, розробленій на місцевому рівні. На даний час, вказані вище містобудівні умови не скасовані органами місцевого самоврядування м. Одеси та не визнані судом незаконними.

На підставі вказаних вище містобудівних умов та обмежень та на виконання вимог ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовниками будівництва було розроблено проектну документацію з Будівництво готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром, в межах земельних ділянок, які знаходяться в оренді, за рахунок знесення об`єктів нерухомості, які знаходяться у власності за адресою: АДРЕСА_3 , та благоустроєм прилеглої території, яка отримала позитивний експертний висновок ТОВ ПЕРША ПРИВАТНА ЕКСПЕРТИЗА за №29/325-03/21А від 29.03.21 року.

19.08.2021 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України було видано Дозвіл на виконання будівельних робіт № ІУ013210722347 замовникам: ТОВ «Лідер-парк», ТОВ «Спорт-сервіс», ТОВ «Одесабуд» на об`єкт будівництва: «Будівництво готелю с центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання медичної допомоги і реабілітаційним центром, в межах земельних ділянок, які знаходяться в оренді, за рахунок знесення об`єктів нерухомості, які знаходяться у власності за адресою: АДРЕСА_3 , та благоустроєм прилеглої території».

Законність виконання будівельних робіт на вказаних вище земельних ділянках підтверджена рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.11.21 у справі №420/7564/21, яке набрало законної сили.

Звідси вбачається, що ТОВ «Лідер-парк», ТОВ «Спорт-сервіс» отримані всі передбачені Законом документи для виконання будівельних робіт за адресою: м. Одеса, Приморський район, Лідерсівський бульвар, 7 та Лідерсівський бульвар, 9 та будівельні роботи виконуються на законних підставах, а отже підстави для заборони виконання будівельних робіт та арешту об`єктів належних вказаним підприємствам об`єктів будівництва на даний час відсутні.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.11.2021 у справі №420/7564/21, яке набрало законної сили, прокурору було відмовлено у знесенні об`єкта нерухомості, будівництво якого здійснюють ТОВ Спорт - Сервіс, ТОВ Лідер - Парк та ТОВ Одесабуд на спірних земельних ділянках, згідно описаних вище дозвільно - правових документів, та підтверджено законність виконання будівельних робіт на вказаних вище земельних ділянках.

Наведене спростовує посилання прокурора на здійснення підприємствами самовільного будівництва на спірних земельних ділянках.

Посилання прокурора на проведення в рамках кримінального провадження комплексної будівельно - технічної та земельно - технічної експертизи, як на підставу для накладення арешту на земельні ділянки не є новими і їм вже було надано юридичної оцінки, як такої, що не є підставою для застосування заходу кримінального забезпечення у кримінальному провадженні у вигляді арешту майна.

Тим більше, що огляд та дослідження експертами спірних земельних ділянок разом із недобудованими об`єктами, які на них розташовані, був проведений, а отже відсутня об`єктивна необхідність їх повторного огляду, інструментального чи іншого натурного дослідження.

Враховуючи те, що експертиза в порушення вимог п.1.13 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень не була виконана у нормативно встановлений строк, а строк її виконання станом на теперішній час вже майже в 5 разів перевищує нормативно встановлений, то ТОВ Спорт - Сервіс, ТОВ Лідер - Парк не повинні бути заручниками невиконання експертами своїх посадових обов`язків.

Слід відмітити, що прокурором не надано суду доказів, щодо вчинення ним передбачених чинним законодавством дій, спрямованих на отримання такого висновку у розумний строк, так само не зазначено ним яким чином неотримання висновка експерта протягом тривалого строку зумовлює необхідність застосування заходу забезпечення кримінального забезпечення.

З огляду на розумність та співмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, накладення арешту та заборон негативним чином вплине на ділову репутацію, економічний стан ТОВ "Лідер-Парк" та ТОВ "Спорт-сервіс", а також може призвести до втрати грошових коштів третіх осіб, які вкладені в будівництво зазначених вище об`єктів.

З урахуванням викладеного, слідчий суддя приходить до переконання, що правових підстав для застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді арешту земельних ділянкок з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: АДРЕСА_3 немає.

На думку слідчого судді прокурором не доведено на даний час, що потреби досудового розслідування в конкретному вищевказаному кримінальному провадженні на теперішній час виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи ТОВ "Лідер-Парк" та ТОВ "Спорт-сервіс", про який йдеться в клопотанні.

Прокурором не зазначено та необґрунтовано, що майно відповідає хоча б одному із критеріїв речових доказів в рамках кримінального провадження, відсутнє також обґрунтування необхідності накладення арешту на майно, що позбавляє можливості встановити відповідність вилученого майна категорії речових доказів. Прокурор лише формально посилається на норми кримінального процесуального законодавства.

За таких обставин, слідчий суддя не може прийти до переконання, що на теперішній час арешт майна буде відповідати засадам розумності та співмірності, а відповідно, й що такий захід забезпечення обґрунтовано обмежувати права ТОВ "Лідер-Парк" та ТОВ "Спорт-сервіс".

Враховуючи необґрунтованість клопотання сторони обвинувачення, оскільки в клопотанні відсутнє належне обґрунтування необхідності накладення арешту на майно, а також стороною обвинувачення не доведено, що потреби досудового розслідування в конкретному вищевказаному кримінальному провадженні на теперішній час виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи ТОВ "Лідер-Парк" та ТОВ "Спорт-сервіс", про який йдеться в клопотанні, слідчий суддя приходить до переконання, що клопотання сторони обвинувачення про арешт майна задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 170-173, 309 КПК України, слідчий суддя, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні клопотання прокурора відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 про арешт майна в рамках кримінального провадження № 42020162030000107 від 31.07.2020 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. ч. 1, 2 ст. 366, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 362, ч. ч. 1, 3 ст. 382, ч. 3 ст. 15 ч. 4 ст. 190, ч. ч. 3, 4 ст. 358, ч. 3 ст. 197-1 КК України відмовити.

Ухвала може бути оскаржена протягом п`яти днів з дня її оголошення до Одеського апеляційного суду.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудКиївський районний суд м. Одеси
Дата ухвалення рішення04.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122538450
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —947/35592/20

Ухвала від 04.10.2024

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 04.06.2024

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 04.06.2024

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 04.06.2024

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 30.08.2023

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 30.08.2023

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 14.09.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 14.09.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 14.09.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 25.08.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні