ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 595/656/24Головуючий у 1-й інстанції Созанська Л.І. Провадження № 22-ц/817/808/24 Доповідач - Гірський Б.О.Категорія -
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2024 року м. Тернопіль
Тернопільський апеляційний суд в складі:
головуючого - Гірський Б.О.
суддів - Костів О. З., Хома М. В.,
за участю секретаря - Панькевич Т.І.
позивача та представників сторін
розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу № 595/656/24 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 від імені якого діє адвокат Мартищук Людмила Петрівна на рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 12 червня 2024 року (ухвалене суддею Созанською Л.І., повний текст рішення складено 17 червня 2024 року) в справі за позовом ОСОБА_1 до Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, - Бучацька міська рада, Південно-Західне міжрегіональне управління державної служби з питань праці про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення заробітку за час вимушеного прогулу, -
ВСТАНОВИВ:
В квітні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду із вказаним позовом.
В обґрунтування заявлених вимог посилалися на те, що 20 червня 2023 року був прийнятий на посаду інженера з охорони праці Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» (далі КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради»).
Наказом КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» від 18 серпня 2023 року № 89 його було звільнено з роботи, відповідно до ст. 28, п. 11 ст. 40 КЗпП, проте рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 17 листопада 2023 року він був поновлений на попередній посаді.
27 грудня 2023 року ним було отримано попередження про наступне звільнення у зв`язку із змінами в структурі та штатному розписі комунальної установи, відповідно до рішення Бучацької міської ради від 22 грудня 2023 року № 3760 «Про внесення змін до структури та загальної чисельності працівників комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» на 2024 рік, викладеного у новій редакції».
11 березня 2024 року його було звільнено з посади у зв`язку із скороченням чисельності або штату працівників, згідно наказу № 18 від 11 березня 2024 року на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України.
Вважав, що як перше, так і друге звільнення відбувалися виключно з причини особистих неприязних відносин керівника установи до нього, як працівника, оскільки приблизно в жовтні 2023 року він звертався до правоохоронних органів з заявою про корупційні діяння керівництва установи, за фактом якої було відкрите кримінальне провадження.
З того часу на роботі почалося цькування та спричинення щодо нього постійних конфліктів. Йому не надавали належно оформленого робочого місця, документів, необхідних для роботи, забороняли відвідувати з метою виконання посадових обов`язків інженера з охорони праці (перевірки дотримання вимог охорони праці при роботі котельні, проведення інструктажів) віддалені підрозділи установи.
Про перешкоджання у виконанні посадових обов`язків він неодноразово інформував керівника в усній та письмовій формах.
Вважав, що не маючи можливості звільнити позивача іншим шляхом, ніж скорочення чисельності або штату працівників, відповідач змінив штатний розпис таким чином, що у ньому відсутня посада інженера з охорони праці, тому на підприємстві була повністю ліквідована служба охорони праці.
При цьому, для скорочення чисельності або штату працівників, в порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України, були відсутні підстави, тобто жодних змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації не відбулося.
Вважав, що відповідачем було грубо порушено ст. 15 Закону України «Про охорону праці», яка встановлює виключні підстави ліквідації служби охорони праці: тільки у разі ліквідації підприємства чи припинення використання найманої праці фізичною особою. Жодна з них не мала місця на підприємстві.
З огляду на зазначене, просив суд скасувати наказ КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» № 18 від 11 березня 2024 року, поновити його на посаді інженера з охорони праці та стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 12 червня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Додатковим рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 21 червня 2024 року стягнуто з ОСОБА_1 в користь КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» судові витрати на правничу допомогу в розмірі 6000 грн.
ОСОБА_1 через свого представника адвоката Мартищук Л.П. подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Вважає, що скорочення посади інженера по охороні праці мало штучний характер, виключно з особистих мотивів керівника підприємства позбавити його роботи.
Звертає увагу на те, що відповідно до вимог ст. 15 ЗУ Про охорону праці відповідач не мав права скорочувати посаду інженера по охороні праці, оскільки на підприємстві працюють більше 50 осіб, а ліквідація служби охорони праці допускається тільки у разі ліквідації підприємства.
Також звертає увагу на те, що згідно відповіді №02-4/229 від 18.07.2024 року наданої відповідачем на адвокатський запит №09/07-ц від 15.07.2024 року вбачається, що в КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» не впроваджено службу охорони праці, а функції інженера з охорони праці виконує соціальний працівник, а також кожен завідувач відділення несе відповідальність за охорону праці в очолюваному ним відділені та за виконання функцій з охорони праці грошові доплати не передбачені та не виплачуються.
Від представника відповідача КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» - адвоката Суп М.Б. надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому вона просить відмовити у її задоволенні, а рішення та додаткове рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Вказує на те, що відповідач є установою, а не підприємством, тобто ці поняття нетотожні, а тому положення ст. 15 ЗУ Про охорону праці не поширюються на відповідача під час скорочення посади інженера з охорони праці.
Також зазначає, що рішення про скорочення приймалось не відповідачем, а власником і засновником центру Бучацькою міською радою.
Звертає увагу на те, що Південно-Західне міжрегіональне управління державної служби з питань праці не встановило фактів порушення відповідачем вимог ЗУ Про охорону праці під час скорочення посади інженера з охорони праці, а лише констатувало, що скорочення штату і чисельності працівників є виключним правом роботодавця, за умови дотримання визначеного законом порядку.
В судовому засіданні ОСОБА_1 та його представник - адвокат Мартищук Л.П. підтримали вимоги апеляційної скарги, з мотивів викладених у ній.
В судовому засіданні представники КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» - Лисий А.М. та ОСОБА_2 заперечили проти задоволення апеляційної скарги, з мотивів викладених у відзиві та просили рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, колегія суддів приходить до наступного.
За ч.1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом встановлено наступні обставини.
ОСОБА_1 20 червня 2023 року прийнятий на посаду інженера з охорони праці Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» (наказ № 55 від 19 червня 2023 року).
18 серпня 2023 року ОСОБА_1 звільнено з посади інженера з охорони праці за результатами випробування, у зв`язку з встановленням його невідповідності займаній посаді протягом строку випробування відповідно до ст. 28, пункту 11 ст. 40 Кодексу Законів про працю України (наказ № 89 від 18 серпня 2023 року).
17 листопада 2023 року позивач поновлений на попередній посаді (наказ № 145 від 17 листопада 2023 року).
З посадовою інструкцією інженера з охорони праці центру надання соціальних послуг, затвердженою в.о. директора центру Лисим А.М. 20 червня 2021 року, ОСОБА_1 ознайомлений 23 листопада 2023 року.
07 лютого 2024 року на ім`я директора КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» Лисого А.М. та голови Бучацької міської ради Фреяка В.Й. ОСОБА_1 була подана службова записка щодо надання ним письмового звіту про виконану роботу з листопада 2023 року по 07 лютого 2024 року.
20 лютого 2024 року на ім`я директора КУ Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» ОСОБА_3 написана ОСОБА_1 доповідна записка.
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» є юридичною особою, ідентифікаційний код 44104630; місцезнаходження: Україна, 4402, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Агнона, будинок 3. Дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 19.04.2024, 1006411070005001199.
Згідно Статуту комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради», затвердженого рішенням Бучацької міської ради від 12 квітня 2024 року № 3887, КУ «Центр надання соціальних послуг» Бучацької міської ради є комплексною установою соціального захисту населення, що провадить соціальну роботу та надає соціальні послуги особам/сім`ям, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах (далі-особи/сім`ї). Центр утворюється, реорганізується та ліквідовується в порядку, передбаченому законодавством, Бучацькою міською радою з урахуванням потреб Бучацької територіальної громади. Власником і засновником центру є Бучацька міська рада, код ЄДРПОУ 04058479.
Відповідно п. п. 14, 15 Статуту, Статут Центру, кошторис, структура та штатна чисельність Центру затверджується засновником, відповідно до законодавства. Утримання Центру забезпечується за рахунок коштів, передбачених міським бюджетом, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
КУ «Центр надання соціальних послуг» Бучацької міської ради є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із своїм найменуванням, штампи та бланки (п. 24 Статуту).
Відповідно до рішення 18-ї сесії 8-го скликання від 22 грудня 2023 року № 3760 Бучацької міської ради «Про внесення змін до структури та загальної чисельності працівників КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» та затвердження її у новій редакції», з метою оптимізації та вдосконалення роботи щодо надання соціальних послуг, Бучацька міська рада вирішила: внести зміни до структури та загальної чисельності працівників КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради», затвердженої рішенням Бучацької міської ради 8 скликання від 22 грудня 2021 року № 2109, а саме:
1.1. Вивести посади: 1) у розділі «Адміністрація» : - заступник директора - 1 (одну) штатну одиницю; - інженер з охорони праці - 1 (одну) штатну одиницю; 2) у відділенні соціальних послуг за місцем проживання: - соціальний працівник - 1 (одну ) штатну одиницю; - соціальний робітник - 5 (п`ять) штатних одиниць; 3) у відділенні соціальної роботи: - фахівець з соціальної роботи - 1 (одну) штатну одиницю;
1.2. Вивести із структури відділення натуральної та грошової допомоги із штатною чисельністю 4 (чотири) штатні одиниці, у тому числі: - завідувач відділення - 1 (одну) штатну одиницю; - соціальний працівник - 1 (одну) штатну одиницю; - соціальний робітник - 1 (одну) штатну одиницю; - робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків - 1 (одну) штатну одиницю;
1.3. Ввести посади у відділенні надання соціальних послуг в умовах цілодобового перебування (проживання): - сестра медична - 1 (одну) штатну одиницю; - сестра - господиня - 0,5 ( половину) штатної одиниці; - машиніст з прання та ремонту спец.одягу - 0.5 (половина) штатної одиниці; - підсобний робітник - 0,5 ( половину) штатної одиниці.
2. Затвердити та ввести в дію з 01 березня 2024 року структуру та загальну чисельність працівників КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» у новій редакції, що додається.
3. Директору комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» забезпечити внесення змін до штатного розпису комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради», подати його на затвердження у встановленому порядку та вжити необхідних заходів, пов`язаних із внесенням вказаних змін.
Згідно структури та загальної чисельності працівників КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» (додаток 1 до рішення № 2109 Бучацької міської ради 8 скликання від 22 грудня 2021 року), кількість штатних одиниць становить 91.
За змістом штатного розпису на 01 січня 2023 року КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» затверджено штат у кількості 91 штатна одиниця, з яких у ньому зазначена 1 штатна посада інженера з охорони праці із зазначенням посадового окладу 4745,00 грн.
Згідно структури та загальної чисельності працівників КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» (додаток до рішення № 3760 Бучацької міської ради від 22 грудня 2023 року), кількість штатних одиниць становить 80,5.
За змістом штатного розпису на 01 січня 2024 року КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» затверджено штат у кількості 91 штатна одиниця, з яких у ньому зазначена 1 посада інженера із зазначенням посадового окладу 5240,00 грн.
За змістом штатного розпису на 01березня 2024року КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» затверджено штат у кількості 80,5 штатна одиниця, та у ньому відсутня штатна посада інженера з охорони праці.
Згідно із попередження про вивільнення від 27 грудня 2023 року, в зв`язку із змінами в структурі та штатним розписом комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради», відповідно до рішення Бучацької міської ради від 22 грудня 2023 року №3760 «Про внесення змін до структури та загальної чисельності працівників комунальної установи «ЦНСП Бучацької міської ради» та затвердження положення у новій редакції», та внесеними змінами до штатного розпису згідно наказу від 25 грудня 2023 року № 180 «Про введення в дію штатного розпису комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» на 2024 рік, викладеного у новій редакції, позивача попереджено про наступне звільнення з посади інженера з охорони праці КУ «ЦНСП Бучацької міської ради» на підставі пункту 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України, яке відбудеться після закінчення двомісячного строку з моменту цього попередження. Позивачу запропоновано наступні посади: юрисконсульт з посадовим окладом 5240 грн., психолог з посадовим окладом 5527 грн., медична сестра відділення надання соціальних послуг в умовах цілодобового перебування (проживання) з посадовим окладом 4920 грн., машиніст з прання та ремонту спецодягу відділення надання соціальних послуг в умовах цілодобового перебування (проживання) з посадовим окладом з посадовим окладом 3483 грн., соціальний робітник відділення соціальних послуг за місцем проживання (с. Нові Петликівці) з посадовим окладом з посадовим окладом 4633 грн., підсобний робітник відділення надання соціальних послуг в умовах цілодобового перебування (проживання) з посадовим окладом з посадовим окладом 3195 грн. У випадку погодження на зайняття вищепереліченої у попередженні посади, позивачу запропоновано подати відповідну заяву.
Наказом № 18 від 11 березня 2024 року ОСОБА_1 звільнено з посади інженера з охорони праці Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» 11 березня 2024 року, у зв`язкуіз скороченнямчисельності абоштату працівниківвідповідно допункту 1частини 1ст.40Кодексу законівпро працюУкраїни. Підстава: наказ від 25 грудня 2023 року №180 «Про введення в дію штатного розпису комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» на 2024 рік, попередження про звільнення з пропозицією зайняти вакантну посаду від 27 грудня 2023 року №02-4/419.
Згідно довідки про доходи КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» № 02-4/130 від 16 квітня 2024 року, доходи ОСОБА_1 за два місяці, які передували звільненню, становлять 14005, 91 грн. (січень 2024 року 7100 грн., лютий 2024 року 6905,91 грн.). Середньоденна заробітна плата складає 318,32 грн., середньомісячна заробітна плата складає 7003,04 грн.
Згідно із витягу з ЄРДР, 12 жовтня 2023 року в чергову частину ВП №2 Чортківського РВП ГУНП в Тернопільській області поступив рапорт о/у СКП про те, що в ході проведення оперативно-розшукових заходів встановлено, що посадові особи Бучацької міської ради, обіймаючи керівні посади, фіктивно оформили на роботу гр. ОСОБА_4 в період з 2021 року по даний час, вносивши в табелі обліку робочого часу завідомо неправдиві дані про перебування даної особи на роботі у вказаній установі, з метою незаконного нарахування заробітної плати. 12 жовтня 2023 року внесено відомості про кримінальне провадження №12023211130000312 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України.
Згідно інформації слідчого відділення ВП №2 Чортківського РВП ГУНП в Тернопільській області №6630/103/03-2024 від 18 квітня 2024 року, наданої на адвокатський запит адвоката Суп М.Б. від 12 квітня 2024 року, 30 листопада 2023 року прийнято рішення про закриття кримінального провадження №12023211130000312 від 12 жовтня 2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України, на підставі п. 2 ч. 1 ст. 284 КК України.
За клопотанням позивача, у судовому засіданні в суді першої інстанції було переглянуто фрагмент відеозапису другого пленарного засідання дев`ятнадцятої сесії восьмого скликання (12 квітня 2024 року), де приймав участь директор КУ «ЦНСП Бучацької міської ради» Лисий А.М. щодо вирішення питання про внесення змін до Статуту КУ «ЦНСП Бучацької міської ради». При перегляді вказаного фрагменту позивачем було акцентовано увагу на те, що, даючи відповідь на запитання депутата міської ради, керівник ОСОБА_3 відповів, що жодних змін у штатному розписі установи не внесено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що звільнення позивача відбулося на законних підставах і з додержанням норм трудового законодавства, а тому підстави для скасування наказу про його звільнення та поновлення на роботі відсутні.
Також суд першої інстанції вважав, що не підлягають задоволенню і похідні вимоги щодо стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Колегія суддів не погоджується з даними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно п.п. 1-5 ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Вказаним вимогам оскаржуване судове рішення не відповідає.
Розглядаючи трудові спори, пов`язані зі звільненням за пунктом 1 статті 40 КЗпП, суди зобов`язані з`ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджувався він за 2 місяці про наступне вивільнення.
Так, ОСОБА_1 20 червня 2023 року був прийнятий на посаду інженера з охорони праці КУ «ЦНСП Бучацької міської ради» (рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 17 листопада 2023 року був поновлений на зазначеній посаді), тобто виконував роботу пов`язану з охороною праці, а тому на позивача поширюється дія Закону України «Про охорону праці».
Відповідно до статті 15 Закону України «Про охорону праці» на підприємстві з кількістюпрацюючих 50і більшеосіб роботодавець створює службу охорони праці відповідно до типового положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
На підприємстві з кількістю працюючи менше 50 осіб функції служби охорони праці можуть виконувати в порядку сумісництва особи, які мають відповідну підготовку.
Ліквідація служби охорони праці допускається тільки у разі ліквідації підприємства чи припинення використання найманої праці фізичною особою.
Вимоги вказаної статті містяться також в Типовому положенні про службу охорони праці, яке затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці № 255 від 15 листопада 2004 року.
З штатного розпису вбачається, що на 01березня 2024року КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» затверджено штат у кількості 80,5 штатна одиниця, та у ньому відсутня штатна посада інженера з охорони праці.
Таким чином, суду першої інстанції необхідно було перевірити, чи могла бути скорочена посада, яку обіймав позивач, однак вказаній обставині не було надано належної оцінки.
З урахуванням того, що на момент звільнення позивача чисельна кількість працівників КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» становила 80,5 штатних одиниць, колегія суддів приходить до висновку, що скорочення посади інженера з охорони праці було неправомірним, а тому відповідач незаконно звільнив ОСОБА_1 , оскільки відповідно до вимог ЗУ «Про охорону праці», працівнику, який працює за вказаним напрямком роботи чинним законодавством надаються додаткові гарантії, в тому числі щодо можливості скорочення такої посади.
Такий висновок кореспондується з правовою позицію Верховного Суду, яка міститься у постанові від 25.09.2019 року в справі №381/4239/15-ц.
З огляду на зазначене, апеляційний суд вважає, що ОСОБА_1 слід поновити на посаді інженера з охорони праці КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради».
Оскільки звільнення позивача було незаконним, підлягають також задоволенню його вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Відповідно до ст. 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який вирішує трудовий спір.
При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Відтак з КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» на користь ОСОБА_1 слід стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Так, згідно з п. 8 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995р. № 100 нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного заробітку на число робочих днів, а у випадках, передбачених чинним законодавством, - календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Згідно довідки про доходи КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» № 02-4/130 від 16 квітня 2024 року, доходи ОСОБА_1 за два місяці, які передували звільненню, становлять 14005, 91 грн. (січень 2024 року 7100 грн., лютий 2024 року 6905,91 грн.). Середньоденна заробітна плата складає 318,32 грн.
З 11 березня 2024 року по 22 жовтня 2024 року кількість робочих днів складала 162 днів. Таким чином визначаємо розмір середньої заробітної плати за цей період 162 х 318,32 грн. = 51 567 грн. 84 коп. Вказані кошти підлягають стягненню з відповідача на користь позивача, за вирахуванням з них сум податків та обов`язкових платежів.
Доводи відзиву на апеляційну скаргу, з посиланням на те, що дія ст. 15 ЗУ «Про охорону праці» не поширюється на відповідача, оскільки КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» є установою, а не підприємством, колегія суддів відхиляє, оскільки відповідно до статті 2 ЗУ «Про охорону праці» дія цього Закону поширюється на всіх юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та на всіх працюючих.
Оскільки КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» використовує найману працю, кількість працюючих в установі перевищує 50 осіб, на цю юридичну особу поширюються норми зазначеного Закону, в тому числі і вимоги статті 15 щодо гарантій діяльності служби охорони праці.
Аналогічні висновки також містяться у постанові Верховного Суду від 25.09.2019 року в справі №381/4239/15-ц.
Інші доводи відзиву на апеляційну скаргу, висновків апеляційного суду не спростовують.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Відповідно до ч. 1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин справи, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
З огляду на зазначене, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню із ухваленням нового судового рішення про задоволення позовних вимог.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.07.2023 року у справі № 904/8884/21 (провадження № 12-39гс22) зазначено, що за загальним правилом, у судовому рішенні повинні бути розглянуті усі заявлені вимоги, а також вирішені всі інші, зокрема й процесуальні питання. Неповнота чи невизначеність висновків суду щодо заявлених у справі вимог, а також невирішення окремих процесуальних питань, зокрема розподілу судових витрат, є правовою підставою для ухвалення додаткового судового рішення. Тобто додаткове рішення - це акт правосуддя, яким усуваються недоліки судового рішення, пов`язані з порушенням вимог щодо його повноти. Водночас додаткове рішення не може змінити суті основного рішення або містити в собі висновки про права та обов`язки осіб, які не брали участі у справі, чи вирішувати вимоги, не досліджені в судовому засіданні. Тобто додаткове рішення є невід`ємною частиною рішення у справі. У разіскасування рішенняу справіухвалене додатковерішення втрачаєсилу. Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 23.12.2021 року у справі № 925/81/21, від 09.02.2022 року у справі № 910/17345/20, від 15.02.2023 року у справі № 911/956/17(361/6664/20), від 07.03.2023 року у справі № 922/3289/21, від 14.07.2021 року у справі № 761/15741/17, від 26.07.2023 року у справі № 754/4352/21, від 24.01.2024 року у справі № 752/1058/23.
Відтак додаткове рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 21 червня 2024 року, яким стягнуто з ОСОБА_1 в користь КУ «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» судові витрати на правничу допомогу в розмірі 6000 грн. також підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат (ч.13 ст. 141 ЦПК України).
Керуючись ст.ст. 374, 376, 381, 382, 383, 384, 389, 390, 141 ЦПК України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.
Рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 12 червня 2024 року та додаткове рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 21 червня 2024 року скасувати і ухвалити нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати незаконним наказ Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» № 18 від 11 березня 2024 року про звільнення ОСОБА_1 з посади інженера охорони праці.
Поновити ОСОБА_1 з 11 березня 2024 року на посаді інженера охорони праці комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради».
Стягнути з Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» (вул. Агнона, 3 м. Бучач Чортківський район Тернопільська область, код ЄДРПОУ 44104630) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу з 11.03.2024 року по 22.10.2024 року у розмірі 51 567 грн. 84 коп., з утриманням із цієї суми установлених законодавством України податків і зборів.
Стягнути з Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Бучацької міської ради» (вул. Агнона, 3 м. Бучач Чортківський район Тернопільська область, код ЄДРПОУ 44104630) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) 1453 грн. 44 коп. сплаченого судового збору за розгляд справи в суді апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення.
Повний текст постанови складено 28 жовтня 2024 року.
Головуючий Гірський Б.О.
Судді: Костів О.З.
Хома М.В.
Суд | Тернопільський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122602487 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Тернопільський апеляційний суд
Гірський Б. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні