ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
29 жовтня 2024 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 734/1224/23
Головуючий у першій інстанції Бараненко С. М.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/899/24
Чернігівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючої - судді Шитченко Н.В.,
суддів Висоцької Н.В., Мамонової О.Є.,
із секретарем Зіньковець О.О.,
позивач: ОСОБА_1 ,
відповідачі: Відділ освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області; Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 05 квітня 2024 року (повний текст складено 15 квітня 2024 року) у справі за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області, Відділ, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2023 року ОСОБА_1 звернулася з позовом до Відділу освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області, Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області, в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати наказ Відділу освіти Остерської міської ради від 02 березня 2023 року № 07 к/тм «Про звільнення ОСОБА_1 »;
- поновити ОСОБА_1 на роботі на посаді фахівця з публічних закупівель Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради з 03 березня 2023 року;
- стягнути з Відділу освіти Остерської міської ради на користь ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу за період з 03 березня 2023 року і до винесення судом рішення по справі середній заробіток, який на момент звільнення вона отримувала на посаді фахівця з публічних закупівель Відділу освіти Остерської міської ради.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що з 01 листопада 2020 року ОСОБА_1 працювала у Відділі освіти Остерської міської ради на посаді фахівця з публічних закупівель. 25 жовтня 2022 року позивачку попереджено про наступне вивільнення, а наказом № 07 к/тм від 02 березня 2023 року її звільнено з посади фахівця з публічних закупівель у зв`язку з ліквідацією Відділу освіти Остерської міської ради. Вважає, що як такої, ліквідації юридичної особи не відбулось, фактично здійснено реорганізацію шляхом злиття цього Відділу та Відділу культури і туризму Остерської міської ради у Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради, з покладенням на нього тих же функцій та завдань, які до моменту його утворення виконував Відділ освіти Остерської міської ради. Новостворена установа знаходиться у тому ж приміщенні, за тією ж адресою, має ті ж повноваження, які до моменту її створення виконував Відділ освіти Остерської міської ради. Усупереч ч. 2 ст. 40, ч. 3 ст. 49-2 КЗпП України відповідачі не виконали обов`язку щодо працевлаштування ОСОБА_1 , не запропонували їй іншу роботу, що свідчить про порушення норм чинного законодавства при її звільненні. У зв`язку з цим позивачка вважає, що має право працювати на аналогічній посаді у Відділі освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради на підставі ч. 4 ст. 36 КЗпП України.
Рішенням Козелецького районного суду Чернігівської області від 05 квітня 2024 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що поза увагою суду першої інстанції залишились її доводи про те, що відбулася не ліквідація Відділу освіти Остерської міської ради, а його реорганізація у Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради, дія укладеного із ОСОБА_1 трудового договору продовжилася, підстави для його припинення були відсутні, позивачку мали перевести на аналогічну посаду фахівця з публічних закупівель у Відділі освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради, тобто її звільнення відбулось незаконно, з порушенням ч. 4 ст. 36 КЗпП України, ч. 1 ст. 104, 106 ЦК України.
Указує, що, ухвалюючи рішення, суд першої інстанції безпідставно дійшов висновку про пропуск нею строку звернення до суду, оскільки оспорюваний наказ роботодавцем видано 02 березня 2023 року, а позов здано на пошту 03 квітня 2023 року, тобто з дотриманням місячного строку, передбаченого ст. 233 КЗпП України. Крім цього, у період з 19 грудня 2020 року по 30 червня 2023 року строки, визначені ст. 233 КЗпП України, продовжувалися на строк дії карантину, що також не враховано районним судом.
Стверджує, що відповідно до ст. 40, 49-2 КЗпП України у відповідачів існував не лише обов`язок запропонувати їй іншу роботу, а й реальна можливість працевлаштувати позивачку на аналогічній посаді у Відділі освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради. Вважає, що суд першої інстанції безпідставно не замінив ліквідовану юридичну особу Відділ освіти Остерської міської ради її правонаступником Остерською міською радою.
ОСОБА_1 наголошує на тому, що на момент її звільнення до настання пенсійного віку залишилось менше року, що відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 42 КЗпП України при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації надає їй перевагу на залишенні на посаді. Ліквідація державної установи без правонаступництва не може звільнити державу від необхідності виконання рішення щодо ліквідованого органу.
Відповідачі відзивів на апеляційну скаргу у встановлений судом строк не подавали.
Заслухавши суддю-доповідача, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційну скаргу належить задовольнити частково, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Рішення суду першої інстанції у повній мірі таким вимогам не відповідає.
Відмовляючи у задоволенні позову до Відділу освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач знаходиться в стані ліквідації, отже вимоги ОСОБА_1 мали бути заявлені до ліквідаційної комісії, яка виконує функції ліквідаторів та керівництва. Районний суд також дійшов висновку про те, що позов подано із порушенням місячного строку звернення до суду у справі про звільнення працівника.
Відмовляючи у задоволенні позову до Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про поновлення на роботі, суд першої інстанції виходив з того, що позивачкою невірно обрано спосіб захисту порушеного права, оскільки ОСОБА_1 не переведено до цього Відділу у встановленому порядку, вона не здійснювала трудову функцію у цього роботодавця, у зв`язку з чим не може бути поновлена на роботі на посаді фахівця з публічних закупівель та не може бути допущена до такої роботи.
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів виходить з такого.
У справі встановлено, що з 01 листопада 2020 року ОСОБА_1 працювала у Відділі освіти Остерської міської ради на посаді фахівця з публічних закупівель, наказ від 29 жовтня 2020 року № 07 к/тр, що підтверджується даними трудової книжки (т. 1 а.с. 18).
Рішенням 10 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області «Про реорганізацію Відділу освіти Остерської міської ради та Відділу культури і туризму Остерської міської ради шляхом злиття та утворення Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради» від 04 серпня 2022 року № 20-10/VIII, вирішено почати процедуру реорганізації Відділу освіти Остерської міської ради та Відділу культури і туризму Остерської міської ради шляхом злиття у Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради (т. 1 а.с 27-28).
Рішенням 10 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області від 07 серпня 2022 року № 21-10/VIII, вирішено внести зміни до рішення Остерської міської ради від 24 грудня 2020 року № 04-03-01/VIII «Про затвердження структури та загальної чисельності працівників апарату ради та її виконавчих органів», з урахуванням змін та доповнень, а саме (т. 1 а.с. 31):
1) ввести до структури виконавчих органів Остерської міської ради виконавчий орган ради Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради, зі штатною чисельністю 8 штатних одиниць: начальник відділу 1 штатна одиниця, головний спеціаліст 2 штатні одиниці; логопед 1 штатна одиниця; головний бухгалтер централізованої бухгалтерської служби 1 штатна одиниця; бухгалтер централізованої бухгалтерської служби 2 штатні одиниці; фахівець з публічних закупівель централізованої бухгалтерської служби 1 штатна одиниця;
2) вивести із структури виконавчих органів Остерської міської ради та скоротити посади: начальника Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця, спеціаліста Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; головного бухгалтера Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; бухгалтера Відділу освіти Остерської міської ради 3 штатні одиниці; методиста Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; логопеда Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; фахівця з публічних закупівель Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; начальника Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця; головного бухгалтера Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця; бухгалтера Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця; методиста Відділу культури і туризму Остерської міської ради 2 штатні одиниці; фахівця з публічних закупівель Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця.
08 серпня 2022 року наказом Відділу освіти Остерської міської ради № 29 к/тм попереджено про наступне вивільнення ОСОБА_1 , фахівця з публічних закупівель (уповноважену особу Відділу освіти Остерської міської ради відповідальну за організацію та проведення процедур закупівлі/спрощених закупівель) (т. 1 а.с. 34).
Рішенням 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області «Про припинення реорганізації» від 18 жовтня 2022 року № 17-11/VIII, вирішено припинити процес реорганізації Відділу освіти Остерської міської ради та Відділу культури і туризму Остерської міської ради з метою їх ліквідації (т. 1 а.с. 35).
Цим рішенням також вирішено, що рішення Остерської міської ради від 04 серпня 2022 року № 20-10/VIII «Про реорганізацію Відділу освіти Остерської міської ради та Відділу культури і туризму Остерської міської ради шляхом злиття та утворення Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради» та від 04 серпня 2022 року № 21-10/VIII «Про внесення змін до рішення Остерської міської ради від 24 грудня 2020 року № 04-03-01/VIII «Про затвердження структури та загальної чисельності працівників апарату ради та її виконавчих органів» вважати такими, що втратили чинність (т. 1 а.с. 35).
Іншим рішенням 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області «Про ліквідацію Відділу освіти Остерської міської ради» від 18 жовтня 2022 року № 18-11/VIII, вирішено припинити юридичну особу шляхом ліквідації Відділ освіти Остерської міської ради (ЄДРПОУ 41125718, місцезнаходження: 17044, Чернігівська область, Козелецький район, м. Остер, вул. Незалежності, буд. 21) (т. 1 а.с. 36).
Додатком до цього рішення визначено склад ліквідаційної комісії Відділу освіти Остерської міської ради (т. 1 а.с.37).
18 жовтня 2022 року рішенням 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівської району Чернігівської області «Про ліквідацію Відділу культури і туризму Остерської міської ради» № 19-11/VIII вирішено припинити юридичну особу шляхом ліквідації Відділ культури і туризму Остерської міської ради (ЄДРПОУ 41189925, місцезнаходження: 17044, Чернігівська область, Козелецький район, м. Остер, вул. Незалежності, буд. 21) (т.1 а.с. 38).
Додатком до цього рішення визначено склад ліквідаційної комісії Відділу культури і туризму Остерської міської ради (т. 1 а.с. 39).
Рішенням 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області «Про утворення Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради» від 18 жовтня 2022 року № 20-11/VIII, вирішено утворити Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради зі статусом юридичної особи публічного права (т. 1 а.с. 40).
Рішення 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області вирішено внести зміни до рішення Остерської міської ради від 24 грудня 2020 року № 04-03-01/VIII «Про затвердження структури та загальної чисельності працівників апарату ради та її виконавчих органів», з урахуванням змін та доповнень, а саме:
1) ввести до структури виконавчих органів Остерської міської ради виконавчий орган ради Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерсьої міської ради, зі штатною чисельністю 9 штатних одиниць: начальник відділу 1 штатна одиниця; головний спеціаліст 2 штатні одиниці; логопед логопедичного пункту 1 штатна одиниця; головний бухгалтер централізованої бухгалтерської служби 1 штатна одиниця; бухгалтер централізованої бухгалтерської служби 3 штатні одиниці; фахівець з публічних закупівель централізованої бухгалтерської служби 1 штатна одиниця;
2) вивести із структури виконавчих органів Остерської міської ради та скоротити посади: начальника Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; спеціаліста Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; головного бухгалтера Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; бухгалтера Відділу освіти Остерської міської ради 3 штатні одиниці; методиста Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; логопеда Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; фахівця з публічних закупівель Відділу освіти Остерської міської ради 1 штатна одиниця; начальника Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця; головного бухгалтера Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця; бухгалтера Відділу культури і туризму Остерської міської ради 1 штатна одиниця; методиста Відділу культури і туризму Остерської міської ради 2 штатні одиниці; фахівця з публічних закупівель Відділу культури і туризму Остерської міської ради 0,5 штатних одиниць.
Наказом Відділу освіти Остерської міської ради «Про попередження про наступне вивільнення працівників Відділу освіти Остерської міської ради» від 25 жовтня 2022 року № 37 к/тм, попереджено про наступне вивільнення ОСОБА_1 , фахівця з публічних закупівель Відділу освіти Остерської міської ради (т. 1 а.с. 19).
02 березня 2023 року наказом Відділу освіти Остерської міської ради «Про звільнення ОСОБА_1 » № 07 к/тм, у зв`язку з ліквідацією Відділу освіти Остерської міської ради, керуючись п. 1 ст. 40 КЗпПУ, звільнено ОСОБА_1 , фахівця з публічних закупівель Відділу освіти Остерської міської ради із займаної посади з 02 березня 2023 року (т. 1 а.с. 20).
Загальні підстави звільнення працівників визначені у КЗпП України.
Однією з гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений у статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі, ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Розглядаючи трудові спори, пов`язані зі звільненням за п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України, необхідно з`ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджався він за два місяці про наступне вивільнення.
Відповідно до ч. 1 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення (ч. 5 ст. 104 ЦК України).
Відповідно до 5 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, в тому числі, питання затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.
Частинами 1, 2 ст. 56 ЗУ «Про місцеве самоврядування» визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.
Приписами ст. 81 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками справи; доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідно ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч. 1 ст. 77 ЦПК України).
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів погоджується із твердженнями ОСОБА_1 про те, що суд першої інстанції дійшов помилкових висновків про пропуск нею строку звернення до суду.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 233 КЗпП України працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті. Із заявою про вирішення трудового спору у справах про звільнення працівник має право звернутися до суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення, а у справах про виплату всіх сум, що належать працівникові при звільненні, - у тримісячний строк з дня одержання ним письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені йому при звільненні (стаття 116).
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені ст. 233 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину (пункт 1 Глави XIX «Прикінцеві положення» КЗпП України).
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (з урахуванням змін та доповнень) постановлено установити з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 року до 30 червня 2023 року на території України карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061), від 20 травня 2020 р. № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 43, ст. 1394, № 52, ст. 1626) та від 22 липня 2020 р. № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
У зв`язку з відміною постановою Кабінету Міністрів України № 651 від 27 червня 2023 року на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, з 24 год 00 хв 30 червня 2023 року, продовжені строки, визначені статтею 233 КЗпП України, завершились у 00 год. 01 хв 01 липня 2023 року.
У справі, що переглядається, суд першої інстанції не врахував, що 02 березня 2023 року вручено ОСОБА_1 копію наказу про звільнення, а позов здано на пошту 03 квітня 2023 року, про що свідчить відбиток штампу поштового відділення (т. 1 а.с. 55), тобто, ураховуючи вихідні дні, позов подано у місячний строк, передбачений ст. 233 КЗпП України, та під час дії карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236.
Отже, суд першої інстанції зробив помилковий висновок про пропуск ОСОБА_1 строку звернення до суду, передбаченого ст. 233 КЗпП України.
Аналізуючи доводи апеляційної скарги щодо вирішення районним судом позовних вимог до Відділу освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, апеляційний суд виходить з такого.
Матеріалами справи підтверджено, що 18 жовтня 2022 року рішенням 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області вирішено припинити юридичну особу Відділ освіти Остерської міської ради (код ЄДРПОУ 41125718) шляхом ліквідації. За інформацією, наявною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, з 25 жовтня 2022 року Відділ освіти Остерської міської ради (код ЄДРПОУ 41125718) перебував у стані припинення (т. 1 а.с. 50), а 08 серпня 2023 року внесено запис про припинення (т. 1 а.с. 147-148). Дані про юридичних осіб правонаступників відсутні.
Отже, відбулася ліквідація Відділу освіти Остерської міської ради (код ЄДРПОУ 41125718) без правонаступництва.
Ліквідація наведеного Відділу належить до дискреційних повноважень органу місцевого самоврядування Остерської міської ради, яка у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Ці відділи управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.
Колегія суддів відхиляє твердження ОСОБА_1 про те, що відбулась не ліквідація Відділу освіти Остерської міської ради, а його реорганізація у Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради, у зв`язку з чим дію укладено із нею трудового договору продовжено.
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області припинено процес реорганізації Відділу освіти Остерської міської ради та Відділу культури і туризму Остерської міської ради з метою їх ліквідації (т. 1 а.с. 35).
У подальшому 18 жовтня 2022 року на підставі рішення № 18-11/VIII припинено Відділ освіти Остерської міської ради (код ЄДРПОУ 41125718), а також на підставі рішення № 19-11/VIII припинено Відділ культури і туризму Остерської міської ради (код ЄДРПОУ 41189925) шляхом ліквідації без правонаступництва.
Всі рішення органу місцевого самоврядування щодо ліквідації відділу як юридичної особи, а також записи державного реєстратора про припинення юридичної особи, є чинними.
Створений Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради зі статусом юридичної особи публічного права є окремою юридичною особою, створеною рішенням 11 сесії 8 скликання Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області від 18 жовтня 2022 року № 20-11/VIII, має ширший напрямок діяльності, повноваження та функції, інший штат, ніж Відділ освіти Остерської міської ради, де працювала позивачка.
Створення Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради у тому ж приміщенні, та за тією ж адресою, за якою розташовувалась ліквідована юридична особа, не є достатнім доказом підтвердження її реорганізації внаслідок злиття з іншим відділом. Крім цього, засновником обох юридичних осіб являється Остерська міська рада.
Апеляційним суд вважає правильним процесуальне рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні заяви сторони позивача про залучення до участі у справі правонаступника Відділу освіти Остерської міської ради Остерської міської ради, пославшись на те, що засновники, в тому числі юридичні особи публічного права, не несуть відповідальності по боргам (зобов`язанням) заснованої ними юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов`язаннями її учасника, крім випадків, встановлених установчими документами або законом.
Таким чином, суд доходить висновку про те, що Відділ освіти Остерської міської ради припинив діяльність, отже у відповідача не виникло зобов`язання щодо працевлаштування звільнених за п. 1 ст. 40 КЗпП України шляхом пропонування іншої роботи. У разі звільнення працівників за п. 1 ст. 40 КЗпП України діють обмеження щодо звільнення окремих категорій працівників, встановлені ст. 184, 186-1 КЗпП України, до яких позивачка не належить.
ОСОБА_1 не оспорює процедуру припинення Відділу освіти Остерської міської ради в результаті ліквідації, її доводи зводяться до того, що відбулося злиття юридичних осіб. При цьому, заявниця, вважаючи, що в результаті злиття утворився новий Відділ і відповідно її трудова функція не могла бути припинена, у позові не просить стягнути з утвореної юридичної особи середній заробіток за час вимушеного прогулу, покладаючи такий обов`язок на ліквідований Відділ освіти Остерської міської ради.
Посилання ОСОБА_1 на те, що ліквідація державної установи без правонаступництва не може звільнити державу від необхідності виконання рішення щодо ліквідованого органу, не є підставою для задоволення позовних вимог.
Статтею 240-1 КЗпП України встановлено відповідальність засновника підприємства перед працівником у випадку ліквідації підприємства у разі встановлення, що звільнення працівника відбулось без законної підстави, проте зазначеного стороною позивача не доведено. Здійснюючи процедуру звільнення ОСОБА_1 за п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України, Відділ освіти Остерської міської ради дотримався процедури її звільнення та не допустив порушення вимог трудового законодавства.
Разом з цим, правильно встановивши, що Відділ освіти Остерської міської ради ліквідовано без правонаступництва, а не реорганізовано, суд першої інстанції помилково вирішив заявлені до Відділу освіти Остерської міської ради вимоги по суті.
Підстави для закриття провадження у справі встановлені ст. 255 ЦПК України.
Закриття провадження у справі це форма закінчення розгляду цивільної справи без прийняття судового рішення у зв`язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов`язує неможливість судового розгляду справи.
Пунктом 7 ч. 1 ст. 255 ЦПК України визначено, що суд закриває провадження у справі, якщо настала смерть фізичної особи або оголошено її померлою чи припинено юридичну особу, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва.
Відповідно до ч. 2 ст. 104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
За інформацією, наявною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, з 25 жовтня 2022 року Відділ освіти Остерської міської ради (код ЄДРПОУ 41125718) перебував у стані припинення (т. 1 а.с. 50), а 08 серпня 2023 року внесено запис про припинення (т. 1 а.с. 147-148).
Тобто на час звернення ОСОБА_1 із позовом до Відділу освіти Остерської міської ради відповідач перебував у стані припинення без правонаступництва, а під час розгляду справи по суті до винесення судового рішення, яке оскаржується, здійснено запис про припинення юридичної особи.
Зазначене не враховано судом першої інстанції та зроблено помилковий висновок про те, що Відділ освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області знаходиться в стані ліквідації, отже вимоги про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу мали бути заявлені до ліквідаційної комісії.
Ураховуючи наведене, рішення суду в частині вирішених позовних вимог ОСОБА_1 до Відділу освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу підлягає скасуванню із закриттям провадження у справі на підставі п. 7 ч. 1 ст. 255 ЦПК України.
Перевіряючи позовні вимоги ОСОБА_1 про поновлення її на роботі на посаді фахівця з публічних закупівель Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради з 03 березня 2023 року, колегія суддів виходить з такого.
За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 13 грудня 2022 року вчинено запис про державну реєстрацію Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 44970581) (т. 1 а.с. 52).
У зв`язку із ліквідацією Відділу освіти Остерської міської ради, звільнено ОСОБА_1 , фахівця з публічних закупівель Відділу освіти Остерської міської ради, із займаної посади з 02 березня 2023 року (т. 1 а.с. 20).
Відділ освіти Остерської міської ради припинено шляхом ліквідації без правонаступництва. Створення іншої юридичної особи публічного права не означає, що всі звільнені працівники ліквідованої юридичної особи публічного права мають бути автоматично прийняті на роботу до новоствореної юридичної особи. Працевлаштування звільнених працівників має загальний порядок.
ОСОБА_1 ніколи не працювала у новоутвореній юридичній особі. У цій справі будь-які рішення чи/та дії цього відповідача позивачкою не оспорюються.
Позовна вимога про поновлення на роботі є похідною від вимоги про визнання протиправним і скасування наказу Відділу освіти Остерської міської ради від 02 березня 2023 року № 07 к/тм «Про звільнення ОСОБА_1 », оскільки лише у разі визнання судом незаконним звільнення працівника з роботи, він підлягає поновленню (ч. 1 ст. 235 КЗпП України).
Отже, заявлені ОСОБА_1 вимоги про поновлення її на роботі на посаді фахівця з публічних закупівель Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради з 03 березня 2023 року є необґрунтованими і не підлягають задоволенню.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що районний суд зробив правильний висновок про необхідність відмови у задоволенні позовних вимог, заявлених до Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради, проте помилився щодо мотивів такого рішення, зазначивши про пропуск ОСОБА_2 строку позовної давності та неправильно обраний спосіб захисту.
За таких обставин, апеляційна скарга ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції в частині вимог до Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про поновлення на роботі належить змінити, виклавши мотивувальну частину рішення щодо наведених вимог у редакції цієї постанови. В іншій частині рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись п. 7 ч. 1 ст. 255, ст. 367, 374, 375, ч. 4 ст. 376, ч. 1 ст. 377, 381-384, 389, 390 ЦПК України, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 05 квітня 2024 року у частині вирішення позовних вимог ОСОБА_1 до Відділу освіти Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу скасувати, закривши провадження у справі в частині цих позовних вимог.
Рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 05 квітня 2024 року в частині вирішення позовних вимог ОСОБА_1 до Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про поновлення на роботі змінити, виклавши мотивувальну частину рішення щодо наведених вимог у редакції цієї постанови.
В іншій частині рішення суду залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 04 листопада 2024 року.
Головуюча: Н.В. Шитченко
Судді: Н.В. Висоцька
О.Є. Мамонова
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122769077 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Шитченко Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні