ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" жовтня 2024 р. Справа №31/160(29/170(6/77-5/100)
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії суддів:
головуючий суддя Желік М.Б.
судді Орищин Г.В.
Галушко Н.А.
за участю секретаря судового засідання Гуньки О.П.
розглянувши апеляційну скаргу Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Львівській області б/н від 07.10.2024 (вх. №01-05/2825/24 від 08.10.2024)
на ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 (суддя Артимович В.М., повний текст складено 27.09.2024) про затвердження плану санації
у справі №31/160 (29/170 (6/77-5/100)
за заявою кредитора: Відкритого акціонерного товариства "Маріуполь-Авто", м. Маріуполь
про банкрутство: Закритого акціонерного товариства "Завод комунального транспорту", ідентифікаційний код 32483661, м. Львів
за участю представників:
від скаржника: Підгайний О.І. - представник
від боржника: Васильєв Ю.М. - представник
керуючий санацією: Надлонок А.І. - арбітражний керуючий
від Львівської обласної прокуратури: Мацюра Я.Р. - прокурор
Учасникам процесу роз`яснено права та обов`язки, передбачені ст.ст. 35, 42, 46, Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст.222 Господарського процесуального кодексу України фіксування судового засідання здійснюється технічними засобами.
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі №31/160(29/170(6/77-5/100), серед іншого, припинено процедуру ліквідації Закритого акціонерного товариства "Завод комунального транспорту" (ідентифікаційний код 32483661); припинено повноваження ліквідатора ЗАТ "Завод комунального транспорту" - арбітражного керуючого Надлонка Андрія Ігоровича; затверджено план санації ЗАТ "Завод комунального транспорту" у редакції, схваленій зборами кредиторів (протокол від 23.09.2024 № 01/2024); введено процедуру санації боржника; призначено керуючим санацією арбітражного керуючого Надлонка А.І.; встановлено оплату послуг арбітражного керуючого за виконання повноважень керуючого санацією у справі в розмірі 5 (п`яти) мінімальних заробітних плат за кожний місяць виконання ним повноважень; постановлено оприлюднити повідомлення про введення процедури санації ЗАТ "Завод комунального транспорту" на офіційному веб-порталі Судової влади України.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, кредитор звернувся до Західного апеляційного господарського суду зі скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі №31/160 (29/170 (6/77-5/100) про затвердження плану санації та направити справу для продовження розгляду справи до Господарського суду Львівської області.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 08.10.2024 справу розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: Желік М.Б. - головуючий суддя, члени колегії судді - Орищин Г.В., Галушко Н.А.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 17.10.2024, після усунення скаржником недоліків апеляційної скарги, відкрито апеляційне провадження та призначено розгляд справи на 30.10.2024.
28.10.2024 арбітражний керуючий Надлонок А.І. подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити оскаржену ухвалу суду першої інстанції без змін.
В судовому засіданні 30.10.2024 представник апелянта вимоги апеляційної скарги підтримав, надав суду пояснення щодо викладених у скарзі доводів, просив ухвалу суду першої інстанції про затвердження плану санації скасувати та направити справу для продовження розгляду справи до Господарського суду Львівської області.
Прокурор вимоги апеляційної скарги Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Львівській області підтримав.
Представник боржника та керуючий санацією надали пояснення щодо фактичних обставин справи про банкрутство та щодо заходів, передбачених планом санації, просили оскаржену ухвалу залишити без змін.
Інші учасники справи про банкрутство в судове засідання не з`явились.
Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши пояснення учасників справи, присутніх в судовому засіданні, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, взявши до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, колегія суддів дійшла висновку про те, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню, а відтак оскаржувану ухвалу слід залишити без змін, з огляду на таке:
Розгляд справи в суді першої інстанції, короткий зміст оскарженої ухвали.
У провадженні Господарського суду Львівської області перебуває справа №31/160(29/170(6/77-5/100) за заявою Відкритого акціонерного товариства „Маріуполь-Авто" про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Завод комунального транспорту".
Постановою Господарського суду Львівської області від 20.02.2014 (залишеною без змін постановами Львівського апеляційного господарського суду від 05.05.2014 та Вищого господарського суду України від 22.07.2014) ЗАТ „Завод комунального транспорту" визнано банкрутом і відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Надлонка А.І.
25.09.2024 арбітражний керуючий Надлонок А.І. подав суду клопотання про припинення ліквідаційної процедури, введення процедури санації боржника та призначення керуючим санації арбітражного керуючого Надлонка А.І.
До клопотання долучено план санації, протокол зборів кредиторів від 23.09.2024 №01/2024 та протоколи від 23.09.2024 голосування класу кредиторів, включених до першої, другої, третьої, четвертої та шостої черг задоволення вимог кредиторів, а також забезпечених кредиторів боржника.
Постановляючи оскаржену ухвалу, місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що передбачені планом санації заходи відновлення платоспроможності боржника відповідають загальним вимогам, визначеним у ст.ст.51, 52 Кодексу України з процедур банкрутства, план санації схвалено комітетом кредиторів боржника, він містить заходи, спрямовані на погашення вимог кредиторів, а в результаті - на відновлення платоспроможності боржника у межах строку процедури санації, у плані санації міститься повна інформація щодо погашення вимог кредиторів. відтак доцільним є затвердити поданий суду план санації Закритого акціонерного товариства "Завод комунального транспорту" (ідентифікаційний код 32483661) у редакції, схваленій зборами кредиторів боржника 23.09.2024, що оформлено протоколом зборів кредиторів ЗАТ "Завод комунального транспорту" від 23.09.2024 № 01/2024.
Узагальнені доводи апелянта.
В апеляційній скарзі кредитор як на підставу задоволення вимог скарги покликається на такі доводи:
- у затвердженому оскарженою ухвалою плані санації передбачено, що боржник планує погашення третьої черги вимог ГУ ДПС у Львівській області за рахунок отриманих у позику коштів від інвестора ТзОВ «Львів Інвест Сіті» в сумі 350 485 405,50 грн та списання шостої черги в розмірі 94 166 779,81 грн., проте згідно з довідкою від 24.09.2024 №11118/5/13-01-13-02-12 про податкову заборгованість ЗАТ «Завод комунального транспорту» станом на 24.09.2024 наявна заборгованість в сумі 450 272 512,25 грн., що складається з 356 108 577,23 грн. основного боргу, 84 394 793,26 грн, 9 769 141,76 грн. - пені;
- планом санації передбачене погашення третьої черги вимог ГУ ДПС у Львівській області в сумі 350 485 405,50 грн, але заборгованість ЗАТ «Завод комунального транспорту» з основного платежу становить 356 108 577, 23 грн., що не співпадає з сумами, зазначеними в плані санації;
- різниця сум основного боргу, а саме 5 623 171,73 грн. були відхилені ліквідатором та не визнані Господарським судом Львівської області;
- кредитор не погоджується з планом санації в частині списання шостої черги (штрафних санкцій, пені) в сумі 94 166 779,81 грн., оскільки в боржника наявна кількість активів, які можуть бути джерелом погашення кредиторських вимог усіх кредиторів та сплати відповідних податків та зборів до державного бюджету;
- списання узгодженої суми податкового боргу може призвести до не надходження коштів до державного бюджету України.
Узагальнені доводи та заперечення керуючого санацією.
У відзиві на апеляційну скаргу керуючий санацією арбітражний керуючий Надлонок А.І. наводить такі аргументи на спростування доводів апелянта:
- при визначенні розміру вимог скаржника, які підлягають погашенню/прощенню за затвердженим планом санації до уваги брались суми вимог ГУ ДПС у Львівській області, визнані відповідними ухвалами суду та, відповідно, включені до реєстру вимог кредиторів, та суми вимог, які були погашені боржником в ході ліквідаційної процедури;
- зокрема, грошові вимоги ГУ ДПС у Львівській області визнані ухвалами суду від 23.04.2014, від 09.12.2015, від 08.02.2016, від 02.08.2017 у загальному розмірі 454 858 442,43 грн., в тому числі 109 197,46 грн. - основний борг з єдиного соціального внеску (2 черга задоволення), 360 582 465,16 грн. (основний борг по податках і зборах) - вимоги 3 черги задоволення, 94 166 779,81 грн (неустойка, штраф, пеня) - вимоги 6 черги задоволення;
- враховуючи, що набуття кредитором статусу учасника у справі про банкрутство остаточно формалізується ухвалою суду про визнання вимог кредитора, яка водночас є підставою для внесення відомостей до реєстру вимог кредиторів, при розрахунку розміру вимог ГУ ДПС у Львівській області, які підлягають погашенню, було взято до уваги саме той розмір і скла вимог, які були визнані відповідними ухвалами суду;
- в ході ліквідаційної процедури до дати затвердження плану санації, вимоги ГУ ДПС у Львівській області були частково погашені боржником, а саме на суму 10 206 257,16 грн., в тому числі вимоги 2 черги в розмірі 109 197,46 грн; вимоги 3 черги в розмірі 10 097 059,70 грн. (основний борг за податками та зборах);
- із врахуванням частково погашених в ліквідаційній процедурі кредиторських вимог податкового органу та правил черговості задоволення вимог кредиторів у справі про банкрутство, розмір вимог ГУ ДПС у Львівській області, які підлягають погашенню, складає 444 652 185,31 грн. з яких 350 485 405,50 грн. - вимоги 3 черги (план санації передбачає погашення до 31.12.2024), 94 166 779,81 грн. - вимоги 6 черги (підлягають списанню відповідно до вимог закону);
- розбіжність між розміром вимог, включених до реєстру вимог кредиторів, та розміром вимог, про які зазначає апелянт, складає 5 623 171,73 грн., при цьому доказів визнання цих вимог у встановленому законом порядку кредитор не надає, більше того, в апеляційній скарзі прямо зазначено, що такий розмір боргу було відхилено ліквідатором і судом;
- вимоги шостої черги задоволення вимог кредиторів з погашення неустойки підлягають списанню (прощенню) відповідно до імперативних приписів Кодексу України з процедур банкрутства;
- планом санації передбачене повне погашення вимог кредиторів I, II, III, IV та VI (за виключенням неустойки) черга та заставних кредиторів, на загальну суму 490 974 351,02 грн., тобто за наслідками виконання плану санації боржник повністю звільняється від боргів та покращить свої фінансово-господарське становище;
- план санації схвалено зборами кредиторів з дотриманням усіх вимог ст.52 КУзПБ.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції.
Відповідно до преамбули Кодексу України з процедур банкрутства цей Кодекс встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.
Відповідно до Кодексу України з процедур банкрутства кожна судова процедура у справі про банкрутство має своє завдання та мету, а їх запровадження має здійснюватися із дотриманням правил (наявності визначених КУзПБ для цього умов) переходу від однієї судової процедури до наступної.
Відповідно до ч.2 ст.58 Кодексу України з процедур банкрутства за клопотанням зборів кредиторів або ліквідатора господарський суд може прийняти рішення про введення процедури санації і після визнання боржника банкрутом, за умови наявності схваленого зборами кредиторів плану санації. Розгляд кредиторами плану санації здійснюється відповідно до статті 52 цього Кодексу.
Згідно із ч. ч.1, 2 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства з метою прийняття рішення про схвалення або відхилення плану санації усі конкурсні кредитори поділяються на класи. Кредитори, включені до кожної черги, формують окремий клас кредиторів. Кредитор, вимоги якого підлягають включенню до двох і більше черг, підлягає включенню відповідно до двох і більше класів кредиторів. Вимоги забезпечених кредиторів утворюють окремий клас, до якого включаються вимоги у тій їх частині, яка забезпечена заставою майна. У частині вимог, не забезпечених заставою, вимоги таких кредиторів підлягають включенню до класу незабезпечених кредиторів. План санації не може передбачати різний порядок задоволення вимог кредиторів, включених до одного класу.
У ч. 2 ст. 58 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що рішення зборів кредиторів про звернення до господарського суду з клопотанням про введення процедури санації і призначення керуючого санацією приймається зборами кредиторів у порядку, визначеному статтею 52 цього Кодексу для схвалення плану санації. При цьому для визначення кількості голосів кредиторів не враховуються голоси кредиторів, які відповідно до статті 52 цього кодексу не мають права голосу при схваленні плану санації або змін до нього. Схвалений кредиторами план санації, протоколи голосування кожного класу кредиторів та клопотання про введення процедури санації і призначення керуючого санацією подаються до господарського суду протягом одного робочого дня після проведення голосування.
У частинах 3, 4 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що прийняття рішення про схвалення або відхилення плану санації приймається кожним класом окремо шляхом голосування.
У голосуванні щодо схвалення плану санації не бере участі клас кредиторів, розмір та порядок задоволення вимог якого за планом санації не відрізнятиметься від того, який був би застосований у разі введення процедури ліквідації.
У разі якщо план санації передбачає розстрочення чи відстрочення або прощення (списання) боргів із сплати податків, зборів (обов`язкових платежів) чи їх частини, план санації вважається схваленим органом стягнення в частині задоволення вимог з податків, зборів (обов`язкових платежів) на умовах плану санації без необхідності голосування органом стягнення.
При цьому податковий борг, який виник у строк, що передував трьом рокам до дня проведення зборів кредиторів, які затверджують план санації, визнається безнадійним та списується, а податковий борг, який виник пізніше, розстрочується (відстрочується) або списується на умовах плану санації, які повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які голосували за схвалення плану санації, а також розмір та порядок задоволення вимог, які були б застосовані у разі введення процедури ліквідації.
План санації вважається схваленим класом незабезпечених кредиторів, якщо за схвалення плану санації віддано більше половини голосів кредиторів, включених до відповідного класу, а також якщо за схвалення плану санації проголосувало не менше половини кредиторів, які мають право голосу у відповідному класі.
План санації вважається схваленим класом забезпечених кредиторів, якщо за схвалення плану санації віддано дві третини голосів кредиторів, включених до класу забезпечених кредиторів, а також якщо за схвалення плану санації проголосувало не менше половини кредиторів, які мають право голосу в цьому класі.
В іншому випадку вважається, що план санації відхилений відповідним класом кредиторів.
У поданому на розгляду суду плані санації передбачено мету його затвердження - відновлення платоспроможності ЗАТ "Завод комунального транспорту"; погашення вимог кредиторів у рамках справи №31/160(29/170(6/77-5/100) про банкрутство ЗАТ "Завод комунального транспорту" та часткове перепрофілювання діяльності ЗАТ "Завод комунального транспорту".
Відповідно до ч.5 ст.48 Кодексу України з процедур банкрутства до компетенції зборів кредиторів, серед іншого, належить прийняття рішення про схвалення плану санації боржника та схвалення внесення змін до нього та про звернення до господарського суду з клопотанням про введення наступної процедури у справі про банкрутство та інші питання, передбачені цим Кодексом, у тому числі віднесені до компетенції комітету кредиторів.
З матеріалів справи вбачається, що 23.09.2024 зборами кредиторів боржника, на яких були присутні кредитори, які володіють 5198 голосами або 56,59% усіх голосів, було вирішено:
схвалити розроблений ліквідатором - арбітражним керуючи Надлонком Андрієм Івановичем спільно з ТОВ "Львівінвестактив" та ТОВ "Львів Інвест Сіті" план санації ЗАТ "Завод комунального транспорту" у справі про банкрутство № 31/160(29/170(6/77-5/100);
визначити кандидатуру арбітражного керуючого Надлонка Андрія Івановича для призначення керуючим санацією у справі про банкрутство ЗАТ "Завод комунального транспорту" та встановити йому основну грошову винагороду за кожний місяць виконання ним повноважень керуючого санацією ЗАТ "Завод комунального транспорту" у справі № 31/160(29/170(6/77-5/100) у розмірі 5 (п`яти) мінімальних заробітних плат;
звернутись до Господарського суду Львівської області з клопотанням про припинення ліквідаційної процедури ЗАТ "Завод комунального транспорту", введення процедури санації боржника у справі про банкрутство ЗАТ "Завод комунального транспорту" та призначення керуючим санацією ЗАТ "Завод комунального транспорту" арбітражного керуючого Надлонка Андрія Івановича;
доручити ліквідатору - арбітражному керуючому Надлонку Андрію Івановичу підготувати та подати до Господарського суду Львівської області клопотання про припинення ліквідаційної процедури ЗАТ "Завод комунального транспорту", введення процедури санації боржника у справі про банкрутство ЗАТ "Завод комунального транспорту" та призначення керуючим санацією ЗАТ "Завод комунального транспорту" арбітражного керуючого Надлонка Андрія Івановича.
Вказані рішення зборів кредиторів оформлено протоколом №01/2024 зборів кредиторів Закритого акціонерного товариства "Завод комунального транспорту" у справі про банкрутство № 31/160(29/170(6/77-5/100) від 23.09.2024 року.
Ліквідатором на виконання вимог законодавства також долучено до клопотання про введення процедури санації протоколи від 23.09.2024 голосування класів кредиторів, включених до І черги, до ІІ черги, до ІІІ черги, до ІV черги, до VІ черги задоволення вимог кредиторів, та класу забезпечених кредиторів ЗАТ "Завод комунального транспорту" у справі про банкрутство № 31/160(29/170(6/77-5/100).
Згідно зі ч. 1 ст. 50 Кодексу України з процедур банкрутства під санацією розуміється система заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнанню боржника банкрутом та його ліквідації, спрямованих на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом реструктуризації підприємства, боргів і активів та/або зміни організаційно-правової та виробничої структури боржника.
Частиною 1 ст. 51 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що у плані санації обов`язково зазначається розмір вимог кожного класу кредиторів, які були б задоволені у разі введення процедури ліквідації боржника. План санації може бути змінений у порядку, встановленому для його затвердження. План санації має містити заходи щодо відновлення платоспроможності боржника. План санації має передбачати строк відновлення платоспроможності боржника. Платоспроможність вважається відновленою за умови погашення вимог кредиторів згідно з реєстром вимог кредиторів. План санації обов`язково повинен передбачати забезпечення погашення заборгованості боржника з виплати заробітної плати.
Згідно з частинами 2, 3 вказаної статті заходами щодо відновлення платоспроможності боржника, які містить план санації, можуть бути: реструктуризація підприємства; перепрофілювання виробництва; закриття нерентабельних виробництв; відстрочення, розстрочення або прощення боргу чи його частини; виконання зобов`язання боржника третіми особами; задоволення вимог кредиторів в інший спосіб, що не суперечить цьому Кодексу; ліквідація дебіторської заборгованості; реструктуризація активів боржника відповідно до вимог цього Кодексу; продаж частини майна боржника; виконання зобов`язань боржника власником боржника та його відповідальність за невиконання взятих на себе зобов`язань; відчуження майна та погашення вимог кредиторів шляхом заміщення активів; звільнення працівників боржника, які не можуть бути задіяні в процесі виконання плану санації; одержання кредиту для виплати вихідної допомоги працівникам боржника, які звільняються згідно з планом санації, що відшкодовується відповідно до вимог цього Кодексу позачергово за рахунок продажу майна боржника; одержання позик та кредитів, придбання товарів у кредит; інші заходи з відновлення платоспроможності боржника. Під реструктуризацією підприємства розуміється здійснення організаційно-господарських, фінансово-економічних, правових, технічних заходів, спрямованих на реорганізацію підприємства, зокрема шляхом його поділу з переходом боргових зобов`язань до юридичної особи, що не підлягає санації, на зміну форми власності, управління, організаційно-правової форми, що сприятиме фінансовому оздоровленню підприємства, підвищенню ефективності виробництва, збільшенню обсягів випуску конкурентоспроможної продукції та повному або частковому задоволенню вимог кредиторів.
У ч.5 ст.51 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що план санації боржника повинен передбачати погашення вимог кредиторів з урахуванням черговості, встановленої цим Кодексом, якщо самі кредитори не схвалили рішення про погіршення умов їхнього класу.
У плані санації ЗАТ "Завод комунального транспорту", схваленому зборами кредиторів та поданому на затвердження судом, наведено загальну інформацію щодо справи про банкрутство, загальну характеристику боржника, та проведено аналіз фінансово-господарської, інвестиційної діяльності боржника та його становища на ринках.
Зокрема, у плані санації зазначено, що значення показників ліквідності та фінансової стійкості боржника за аналізований період не перебувають в межах нормативних значень, що свідчить про його неплатоспроможність та залежність від позикових коштів і неможливість фінансування за рахунок власних коштів. При цьому, значення вказаних показників протягом аналізованого періоду не погіршуються. Показники коефіцієнтів рентабельності діяльності та сукупного капіталу мають позитивні значення, які протягом аналізованого періоду збільшуються. Збільшення значення вказаних показників вважається сприятливою тенденцією для підприємства.
Показники коефіцієнта маневреності власних оборотних засобів, коефіцієнта фінансової автономії, коефіцієнта фінансової залежності, коефіцієнта співвідношення позикових та власних коштів, фінансового левериджу, коефіцієнта рентабельності власного капіталу та періоду окупності власного капіталу мають від`ємне значення, що зумовлене від`ємним значенням власного капіталу за рахунок непокритого збитку.
Водночас, за результатами проведеної інвентаризації та вжитих заходів щодо пошуку та виявлення майнових активів ліквідатором встановлено, що боржнику належать ряд основних засобів за адресою: м.Львів, вул.Стрийська, буд.45. Однак, будівлі та споруди, які перебувають у власності боржника, знаходяться в незадовільному та аварійному стані, не є об`єктами, що створюють єдиний господарський або виробничий комплекс, площі вільні від будь якої виробничої діяльності в них, окрім часткового використання вбудованих нежитлових приміщень, з яких частина знаходиться в оренді.
Також боржнику належать транспортні засоби, обладнання, що знаходиться у кузовному, механіко-обробному, арматурному та складальному цехах. Рухоме майно боржника знаходиться в неробочому стані та розукомплектоване, потребує капітального ремонту. З аналізу власних оборотних засобів вбачається, що за аналізований період поточні зобов`язання боржника постійно перевищують вартість оборотних активів, внаслідок чого значення власних оборотних засобів має від`ємний результат. Від`ємний результат значення власних оборотних засобів свідчить про відсутність у боржника власних оборотних засобів, що у свою чергу свідчить, що боржник не в змозі самостійно сплатити свої борги.
Також протягом 2020-2022 років значення коефіцієнта покриття і коефіцієнта забезпечення власними засобами менше за нормативні, однак не спостерігається їх погіршення. Навпаки, протягом аналізованого періоду значення показника коефіцієнта забезпечення власними засобами зростає та підприємство отримує прибуток за рахунок передачі частини майна в оренду, що з урахуванням оцінки вартості належних Боржнику активів, його місця знаходження та визнаних кредиторських вимог дає підстави говорити про можливість проведення санації в процесі провадження справи про банкрутство, з метою відновлення його платоспроможності.
З огляду на зміст плану санації ЗАТ "Завод комунального транспорту", основними заходами з відновлення платоспроможності боржника, які пропонуються згідно плану санації, відповідно до статті 51 Кодексу є: виконання зобов`язання боржника третіми особами, зокрема - ТзОВ "Львів Інвест Сіті"; отримання позики від ТзОВ "Львів Інвест Сіті" для погашення частини вимог кредиторів на умовах, визначених Планом санації; реструктуризація боржника.
Отже, планом санації боржника, який схвалений зборами кредиторів та поданий на затвердження судом, передбачено здійснення таких заходів:
1. Збільшення статутного капіталу ТОВ "Львів Інвест Сіті" за рахунок додаткових вкладів ЗАТ "Завод комунального транспорту" та ТОВ "Львівінвестактив", а саме: ЗАТ "Завод комунального транспорту" вносить до статутного капіталу ТОВ "Львів Інвест Сіті" додатковий вклад у формі нерухомого майна, визначеного Планом санації та підписує акт приймання-передачі нерухомого майна як внеску до статутного капіталу ТОВ "Львів Інвест Сіті", а ТОВ "Львівінвестактив" забезпечує фактичне збільшення статутного капіталу ТОВ "Львів Інвест Сіті" грошовими коштами на 650 млн грн, які будуть спрямовані на погашення кредиторських вимог ЗАТ "Завод комунального майна" та на забезпечення першочергової реконструкції та ремонту об`єктів нерухомості та інфраструктури по вул. Стрийська, 45 у м. Львові.
2. З метою здійснення погашення кредиторських вимог, ТОВ "Львів Інвест Сіті" забезпечує, як третя особа, безпосереднє пряме виконання зобов`язань ЗАТ "Завод комунального транспорту" перед кредиторами І, ІІ, ІV та VІ черг (за виключенням вимог зі сплати неустойки (штрафів, пені)), а також кредиторів, вимоги яких погашаються позачергово, в загальній сумі 140488945,52 грн. Також ТОВ "Львів Інвест Сіті" надає ЗАТ "Завод комунального транспорту" цільову позику для погашення вимог кредитора ІІІ черги - Головного управління ДПС у Львівській області в сумі 350485405,50 грн.
3. ТОВ "Львів Інвест Сіті", відповідно до абз. 6 ч. 2 ст. 52 Кодексу України з процедур банкрутства та ч.1 ст. 528 Цивільного кодексу України здійснює погашення вимог кредиторів І, ІІ, ІV та VІ черг (за виключенням вимог зі сплати неустойки (штрафів, пені)), а також вимог забезпечених кредиторів шляхом прямого перерахування грошових коштів на банківські рахунки кредиторів у такі строки:
- вимоги І черги у розмірі 2750,00 грн та вимоги ІІ черги у розмірі 6673,38 грн погашаються негайно після затвердження судом плану санації,
- вимоги забезпечених кредиторів, які погашаються позачергово, у розмірі 67862214,06 грн погашаються протягом 1 місяця з дня затвердження судом Плану санації,
- вимоги IV четвертої черги у розмірі 71315901,38 грн та вимоги VI, які згідно вимог КУзПБ погашаються в четверту чергу у розмірі 1301406,70 грн погашаються після погашення вимог ІІІ черги задоволення вимог кредиторів, але не пізніше 31 грудня 2024 року.
4. Вимоги Головного управління ДПС у Львівській області, що включені до ІІІ черги задоволення вимог кредиторів, повинні бути погашені боржником за рахунок отриманої від ТОВ "Львів Інвест Сіті" позики після погашення вимог І та ІІ черг задоволення вимог кредиторів, але не пізніше 31 грудня 2024 року.
5. Грошові вимоги кредиторів шостої черги зі сплати неустойки (штрафів, пені) у розмірі 99218645,27 грн з врахуванням вимог ч. 2 ст. 47 Кодексу України з процедур банкрутства списуються на наступний день після затвердження плану санації.
Після виконання плану санації боржника ЗАТ "Завод комунального транспорту" залишається власником всього рухомого майна, частини нерухомого майна, виробничого обладнання, ліній виготовлення продукції, комунікацій (електро-, водо постачання тощо), електро- підстанцій, достатніх для ведення діяльності, а також частки в статутному капіталі ТОВ "Львів Інвест Сіті", на якому буде зосереджено левову частину нерухомості всього колишнього ЛАЗ.
Непридатне до використання обладнання може бути реалізовано, що забезпечить надходження значних коштів боржнику. Майно, придатне до використання, може бути передано в оренду, що забезпечить стабільний грошовий потік.
Тобто за наслідками виконання плану санації за рахунок вжиття передбачених ним заходів, боржник повністю звільняється від боргів та покращить своє фінансово-господарське становище.
Колегія суддів звертає увагу, що процедура санації є пріоритетною судовою процедурою у справі про банкрутство, оскільки є системою заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнання боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом кредитування, реструктуризації підприємства, боргів і капіталу та (або) зміну організаційно-правової та виробничої структури боржника (аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 15.09.2020 у справі №915/1261/16).
Саме в судовій процедурі санації вирішується основне завдання - фінансове оздоровлення господарюючого суб`єкта. Натомість ліквідація є завершальною процедурою у справі про банкрутство, у якій відсутня мета фінансового оздоровлення, оскільки відбувається реалізація майна боржника. Вказана процедура є менш ефективна в порівнянні із процедурою санації і є виключною мірою отримання заборгованості та її списання по бухгалтерській звітності кредиторами. Процедура ліквідації боржника застосовується у випадку, коли всі інші можливості погашення боргу кредиторами вичерпані.
Основною метою процедури санації - відновлення платоспроможності боржника шляхом погашення грошових вимог всіх кредиторів внаслідок реалізації плану санації.
Планом санації ЗАТ "Завод комунального транспорту" передбачено погашення повністю вимог першої - четвертої черг задоволення вимог кредиторів, а також вимог шостої черги зі сплати основного боргу, та вимог, які підлягають задоволенню позачергово (забезпечені вимоги).
Зокрема, у плані санації зазначено, що під час ліквідаційної процедури станом на дату підготовки цього плану санації ліквідатор за рахунок грошових коштів боржника погасив кредиторські вимоги на загальну суму 16371451,48 грн, в тому числі: вимог першої черги на суму 53686,84 грн, вимог другої черги на суму 6099993,44 грн, вимог третьої черги на суму 10097059,70 грн, вимог, які підлягають погашенню позачергово (вимоги забезпечених кредиторів), на суму 120711,50 грн. (в частині витрат кредиторів, понесених ними у рамках створеного фонду для авансування (відшкодування) витрат арбітражного керуючого в ліквідаційній процедурі).
Також слід врахувати, що в ході ліквідаційної процедури відповідно до ухвал господарського суду було внесено зміни до реєстру вимог ЗАТ "Завод комунального транспорту" щодо вимог окремих кредиторів, які вважаються погашеними (припиненими) іншим шляхом, ніж задоволення за рахунок грошових коштів боржника.
Таким чином, враховуючи розмір погашених в ліквідаційній процедурі кредиторських вимог грошовими коштами боржника та внесені зміни до реєстру вимог кредиторів згідно зазначених вище ухвал суду щодо погашення (припинення) кредиторських вимог іншим шляхом, аніж задоволення за рахунок грошових коштів боржника, загальний розмір кредиторських вимог, які включені до реєстру вимог кредиторів та підлягають задоволенню в ході провадження у справі ЗАТ "Завод комунального транспорту" на дату підготовки цього плану санації становить 590192996,29 грн, з яких: вимоги першої черги - 2750,00 грн; вимоги другої черги - 6673,38 грн; вимоги третьої черги - 350485405,50 грн, вимоги четвертої черги - 71315901,38 грн; вимоги шостої черги - 100520051,97 грн; вимоги, які підлягають задоволенню позачергово (забезпечені вимоги) - 67862214,06 грн.
В шостій черзі задоволення вимог кредиторів наявні вимоги у сумі 99218 645,27 грн. зі сплати неустойки (штрафів, пені) та вимоги у сумі 1301406,70 грн. зі сплати основного боргу, які визнані під час провадження у справі про банкрутство згідно чинної на той час редакції Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" як такі, що заявлені поза межами встановленого строку для їх подання.
Отже, план санації передбачає відновлення платоспроможності боржника до кінця 2024 року шляхом виконання зобов`язання боржника третіми особами, отримання позики, реструктуризації боржника, та задоволення вимог кредиторів у спосіб, що не суперечить цьому Кодексу. Боржник має шанс на задоволення грошових вимог кредиторів у справі про банкрутство та можливість шляхом проведення процедури судової санації відновити свою платоспроможність шляхом застосування заходів санації.
Заперечення апелянта щодо списання вимог шостої черги задоволення вимог кредиторів у частині сплати неустойки (штрафу, пені), колегія суддів відхиляє за безпідставністю, адже вказані грошові вимоги підлягають списанню (прощенню) з огляду на положення абзацу третього частини третьої статті 52 КУзПБ, відповідно до якого у разі якщо план санації передбачає розстрочення чи відстрочення або прощення (списання) боргів із сплати податків, зборів (обов`язкових платежів) чи їх частини, план санації вважається схваленим органом стягнення в частині задоволення вимог з податків, зборів (обов`язкових платежів) на умовах плану санації без необхідності голосування органом стягнення.
При цьому податковий борг, який виник у строк, що передував трьом рокам до дня проведення зборів кредиторів, які затверджують план санації, визнається безнадійним та списується.
Тобто, заборгованість боржника перед податковим органом зі сплати нарахованих штрафних санкцій, яка включена до шостої черги вимог кредиторів, є безнадійною та вважається списаною на умовах плану санації без необхідності голосування органом стягнення.
Таким чином, борги шостої черги задоволення вимог кредиторів з погашення неустойки (штрафу, пені) підлягають списанню (прощенню) відповідно до положень Кодексу України з процедур банкрутства.
Доводи апелянта про невключення до плану санації основного боргу в розмірі 5 623 171,73 грн. не є обґрунтованими, оскільки такі не були визнані у встановленому Кодексом України з процедур банкрутства порядку - шляхом постановлення відповідної ухвали суду, натомість були відхилені ліквідатором та судом, про що самостійно вказує апелянт у скарзі.
Слід наголосити, що відповідно до плану санації вимоги податкового органу щодо заборгованості зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) у сумі 350985405,50 грн будуть погашені повністю до 31.12.2024.
У цьому випадку прийняття ухвали про введення процедури санації буде спрямовано на забезпечення основної мети Кодексу України з процедур банкрутства - якнайшвидше оздоровлення фінансового становища підприємства, відновлення його платоспроможності, погашення вимог кредиторів, забезпечення подальшої господарської діяльності юридичної особи.
Відповідно до абз. 4 ч. 2 ст. 58 Кодексу України з процедур банкрутства господарський суд постановляє ухвалу про введення процедури санації боржника, призначення керуючого санацією та затвердження плану санації відповідно до частини сьомої статті 52 цього Кодексу.
У ч. 7 ст. 52 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що господарський суд постановляє ухвалу про затвердження плану санації боржника, якщо: план санації схвалений всіма класами конкурсних кредиторів, розмір та/або порядок задоволення вимог яких змінені планом санації порівняно з умовами, які були б застосовані у разі введення процедури ліквідації; план санації схвалений класом забезпечених кредиторів; розмір задоволених вимог кредиторів, які проголосували проти схвалення плану санації, не буде меншим у процедурі санації, ніж розмір вимог, який був би задоволений у разі введення процедури ліквідації.
Аргументи кредитора, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують правильність висновків місцевого господарського суду, апелянт не обґрунтував та не довів порушення застосування судом норм процесуального права чи неправильного застосування норм матеріального права.
Враховуючи наведене та межі розгляду апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку про законність ухвали Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі №31/160 (29/170 (6/77-5/100).
В порядку положень ст.129 ГПК України сплачений скаржником за подання апеляційної скарги судовий збір слід покласти на скаржника.
Керуючись ст.ст. 86, 129, 269, 270, 275, 276, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. У задоволенні вимог апеляційної скарги Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Львівській області - відмовити.
2. Ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі №31/160 (29/170 (6/77-5/100) - залишити без змін.
3. Судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги - покласти на скаржника.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає оскарженню.
Матеріали справи повернути в місцевий господарський суд.
Повний текст постанови складено 11.11.2024.
Головуючий суддя Желік М.Б.
суддя Галушко Н.А.
суддя Орищин Г.В.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2024 |
Оприлюднено | 14.11.2024 |
Номер документу | 122979914 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Желік Максим Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні