УХВАЛА
16 грудня 2024 року
м. Київ
cправа № 31/160(29/170(6/77-5/100)
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Пєскова В. Г. - головуючий, Картере В. І., Погребняка В. Я.,
перевіривши матеріали касаційної скарги Головного управління ДПС у Львівській області (вх. № 8924/2024)
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 30.10.2024
у складі колегії суддів: Желік М.Б. - головуючий, Орищин Г.В., Галушко Н.А.
та на ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024
у складі судді Артимович В.М.
у справі № 31/160 (29/170 (6/77-5/100)
за заявою Відкритого акціонерного товариства "Маріуполь Авто"
до Закритого акціонерного товариства "Завод комунального транспорту"
про банкрутство, -
В С Т А Н О В И В:
02.10.2024 ухвалою Господарського суду Львівської області у справі №31/160(29/170(6/77-5/100), серед іншого, припинено процедуру ліквідації ЗАТ "Завод комунального транспорту" (ідентифікаційний код 32483661); припинено повноваження ліквідатора ЗАТ "Завод комунального транспорту" - арбітражного керуючого Надлонка А. І.; затверджено план санації ЗАТ "Завод комунального транспорту" у редакції, схваленій зборами кредиторів (протокол від 23.09.2024 №01/2024); введено процедуру санації боржника; призначено керуючим санацією арбітражного керуючого Надлонка А.І.; встановлено оплату послуг арбітражного керуючого за виконання повноважень керуючого санацією у справі в розмірі 5 (п`яти) мінімальних заробітних плат за кожний місяць виконання ним повноважень; постановлено оприлюднити повідомлення про введення процедури санації ЗАТ "Завод комунального транспорту" на офіційному веб-порталі Судової влади України.
Не погодившись з ухвалою Господарського суду Львівської області від 02.10.2024, Головне управління ДПС у Львівській області звернулося з апеляційною скаргою до Західного апеляційного господарського суду, в якій просило скасувати ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі № 31/160 (29/170 (6/77-5/100) про затвердження плану санації та направити справу для продовження розгляду справи до Господарського суду Львівської області.
30.10.2024 постановою Західного апеляційного господарського суду (повний текст постанови складено 11.11.2024) у задоволенні вимог апеляційної скарги Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Львівській області відмовлено. Ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі № 31/160 (29/170 (6/77-5/100) - залишено без змін.
19.11.2024 (згідно з відміткою на поштовому конверті) Головним управлінням ДПС у Львівській області подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 30.10.2024 та ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі №31/160 (29/170 (6/77-5/100); повернути справу для продовження розгляду до Господарського суду Львівської області.
25.11.2024 згідно з протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду зазначену касаційну скаргу передано колегії суддів у складі: головуючого - Пєскова В.Г. (суддя-доповідач), Банаська О.О., Погребняка В.Я.
11.12.2024 у зв`язку з обранням судді Банаська О. О. до Великої Палати Верховного Суду згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями для розгляду справи № 31/160 (29/170 (6/77-5/100) визначено колегію суддів у складі: головуючого - Пєскова В.Г. (суддя-доповідач), суддів: Картере В. І., Погребняка В. Я.
Перевіривши матеріали касаційної скарги, Верховний Суд дійшов висновку про відмову у відкритті касаційного провадження з огляду на таке.
Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України встановлює серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
Згідно з частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Право на доступ до суду не є абсолютним та може підлягати обмеженням, зокрема щодо умов прийнятності скарг, оскільки право на доступ до суду за своєю природою потребує регулювання державою. Отже, кожна держава встановлює правила судової процедури, зокрема й процесуальні заборони та обмеження, зміст яких - не допустити безладного перебігу судового процесу (рішення Європейського суду з прав людини від 20.05.2010 у справі "Пелевін проти України"). Європейський суд з прав людини у рішенні у справі "Сокуренко і Стригун проти України" від 20.07.2006 вказав, що фраза "встановленого законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 02.03.1987 у справі "Monnell and Morris v. the United Kingdom" (§ 56) зазначалося, що спосіб, у який стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод застосовується до апеляційних та касаційних судів, має залежати від особливостей процесуального характеру, а також до уваги мають бути взяті норми внутрішнього законодавства та роль касаційних судів у них.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 287 ГПК України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати касаційну скаргу на ухвали і постанови суду першої інстанції після їх перегляду в апеляційному порядку та постанови суду апеляційної інстанції у справах про банкрутство (неплатоспроможність) у випадках, передбачених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно з частиною шостою статті 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Тобто норми процесуального закону можливість касаційного оскарження судових рішень у справі про банкрутство ставлять у пряму залежність від особливостей (випадків), передбачених законодавством про банкрутство.
З 21.10.2019 введено в дію Кодекс України з процедур банкрутства.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, з дня введення в дію цього Кодексу визнано таким, що втратив чинність, зокрема, Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Частиною першою статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства, визначено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
Згідно з частиною третьою статті 3 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства, ухвали господарського суду, постановлені у справі про банкрутство (неплатоспроможність) за результатами розгляду господарським судом заяв, клопотань та скарг, а також постанова про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або процедури погашення боргів боржника можуть бути оскаржені в порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Частиною третьою статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства (станом на час подання касаційної скарги) передбачено, що у касаційному порядку не підлягають оскарженню постанови апеляційного господарського суду, прийняті за результатами перегляду судових рішень, крім: ухвали про відкриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), ухвали попереднього засідання, ухвал за результатами розгляду грошових вимог кредиторів, поданих після закінчення строку, встановленого для їх подання, ухвали про закриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), а також постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або процедури погашення боргів боржника та рішень, прийнятих за результатами розгляду заяв, поданих у межах провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність).
Наведений у частині третій статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства перелік судових рішень, що підлягають касаційному оскарженню, є вичерпним, і тому подання касаційних скарг на інші судові рішення (тобто відсутні у вказаному переліку) виключає можливість здійснення касаційного провадження за такими скаргами (висновок судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у постанові від 20.05.2021 у справі № 922/3369/19 та в ухвалі від 24.05.2023 у справі №910/18250/16).
У даному випадку предметом касаційного оскарження є постанова Західного апеляційного господарського суду від 30.10.2024 у справі № 31/160 (29/170 (6/77-5/100), прийнята за результатом перегляду ухвали Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 про затвердження плану санації та введення процедури санації, можливість оскарження у касаційному порядку якої не передбачено частиною третьою статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства.
Такого ж висновку щодо застосування частини третьої статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства дійшов Верховний Суд, зокрема, в ухвалах від 05.08.2024 у справі № 906/1318/19, від 30.11.2023 у справі № 914/70/22, від 17.04.2023 у справі № 924/1351/20, від 06.10.2022 у справі № 904/3457/19.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 293 ГПК України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.
Як зазначалося вище, право на доступ до суду не є абсолютним і може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг на рішення (рішеннях Європейського суду з прав людини від 20.05.2010 у справі "Пелевін проти України" та від 18.11.2010 у справі "Мушта проти України").
У рішенні Європейського суду з прав людини від 23.10.1996 "Справа "Леваж Престасьон Сервіс проти Франції" (Levages Prestations Services v. France, заява № 21920/93, пункт 48) вказано, що зважаючи на особливий статус суду касаційної інстанції, роль якого обмежено перевіркою правильності застосування норм закону, процесуальні процедури у такому суді можуть бути більш формальними, особливо, якщо провадження здійснюється після його розгляду судом першої інстанції, а потім судом апеляційної інстанції.
Таким чином, вичерпний перелік прийнятих у справі про банкрутство ухвал місцевого суду та постанов суду апеляційної інстанції, які можуть бути оскаржені до касаційного суду, жодним чином не є обмеженням доступу особи до процесу правосуддя чи перепоною в отриманні судового захисту, оскільки встановлення законодавцем "розумних обмежень" в праві на звернення до касаційного суду викликане виключно особливим статусом Верховного Суду, розгляд скарг яким покликаний забезпечувати сталість судової практики, а не можливість проведення "розгляду заради розгляду".
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про відмову у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Львівській області на постанову Західного апеляційного господарського суду від 30.10.2024 та ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024 у справі № 31/160 (29/170 (6/77-5/100), оскільки вона подана на судові рішення, які відповідно до частини третьої статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства не підлягають касаційному оскарженню.
На підставі викладеного та керуючись частиною третьою статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства, статтями 3, 234, 235, пунктом 1 частини першої статті 293 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд, -
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті касаційного провадження у справі № 31/160 (29/170 (6/77-5/100) за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Львівській області на постанову Західного апеляційного господарського суду від 30.10.2024 та ухвалу Господарського суду Львівської області від 02.10.2024.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий В. Пєсков
Судді В. Картере
В. Погребняк
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123819100 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Пєсков В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні