Рішення
від 08.11.2024 по справі 120/3127/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

08 листопада 2024 р. Справа № 120/3127/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Спектр-Ойл" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю Спектр-Ойл (далі позивач, ТОВ Спектр-Ойл) з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що Головне управління ДПС у Вінницькій області видало ТОВ Спектр-Ойл ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02030314202100038 та 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул.. Данила Нечая, б/н, АЗС, а також с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6-й км.

В подальшому, 28.12.2023 через Електронний кабінет платника податків позивач отримав два витяги з розпорядження №259/Р/Л від 28.12.2023 про анулювання вище вказаних ліцензій на роздрібну торгівлю пальним за порушення вимог статті 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, а саме: у зв`язку із отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.

Позивач зазначає, що законність вказаних ліцензій підтверджена фактом їх видачі контролюючим органом за результатом здійснення перевірки дійсності документів, які надавалися до заяв щодо їх оформлення.

Таким чином, не погоджуючись із розпорядженням відповідача №259/Р/Л від 28.12.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02030314202100038 та 02280314202100039, вважаючи його протиправним, позивач з метою його скасування звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою від 18.03.2024 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами. Цією ж ухвалою сторонам встановлено строк для подачі заяв по суті справи.

Ухвалою суду від 19.03.2024 відмовлено в задоволенні заяви товариства з обмеженою відповідальністю Спектр-Ойл про забезпечення позову.

27.03.2024 року від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову, мотивуючи це тим, що оскаржувані розпорядження прийняті законно та обґрунтовано. Відповідач зазначає, що ТОВ Спектр-Ойл у 2021 році подано заяви на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 та на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 року.

До заяв, крім інших документів, додано документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення, а саме: договори купівлі-продажу від 23.11.2013 року за реєстраційними №№ 820, 821, посвідчені приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською Ольгою Андріївною та договір купівлі-продажу (дублікат) від 21.12.2012 року за реєстраційним № 1422, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвою (Білозарецькою) Оленою Юріївною.

Частиною 45 ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (далі - Закон №481/95-ВР) передбачено, що у разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Однак, тимчасово, до 1 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01 січня 2014 року.

Всі додані до заяви документи були завірені підприємством, як то вимагалося нормами частини 42 ст. 15 Закону України №481/95-ВР.

Враховуючи викладене, Головним управлінням ДПС у Вінницькій області були видані ліцензії ТОВ Спектр-Ойл: № 02030314202100038 на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 року та № 02280314202100039 на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 року.

Щодо зауважень позивача про те, що факт видачі ліцензій свідчить про перевірку наданих ТОВ "Спектр - Ойл" документів на отримання ліцензії, відповідач повідомляє, що нормами Закону №481/95-ВР не передбачено проведення передліцензійного обстеження місць роздрібної торгівлі пальним та проведення експертиз поданих суб`єктом господарювання документів на отримання ліцензій, тим більше подаючи заяву та документи за переліком, передбаченим законодавством, заявник за замовчуванням стверджує про відповідність його заяви та всіх доданих до неї документів вимогам законодавства та про їх комплектність.

Також представник відповідача зазначає, що початок перевірки поданих документів контролюючим органом пов`язаний з неодноразовим отриманням протягом жовтня 2023 року ГУ ДПС у Вінницькій області листів від ВРУП ГУНП, що свідчили про зацікавленість правоохоронних органів діяльністю ТОВ Спектр-Ойл з повідомленням про внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань матеріалів кримінального провадження №12023020010001563 від 19.10.2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 204 КК України - незаконне придбання з метою збуту або зберігання з цією метою, а також збут чи транспортування з метою збуту незаконно виготовлених спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, пального або інших підакцизних товарів та ст. 236 КК України - порушення порядку здійснення оцінки впливу на довкілля, правил екологічної безпеки під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції, введення в експлуатацію, експлуатації та ліквідації підприємств, споруд, пересувних засобів та інших об`єктів, якщо це спричинило загибель людей, екологічне забруднення значних територій або інші тяжкі наслідки.

Дані листи вказували на можливі негативні наслідки діяльності (бездіяльності) даної юридичної особи.

Таким чином, здійснюючи контроль за дотриманням норм Закону №481/95-ВР, для встановлення автентичності договорів купівлі-продажу, копії яких подавались вищевказаним суб`єктом господарювання для отримання зазначених ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, були направлені запити (з наданням копій таких договорів) з проханням надати інформацію про видачу вказаних вище договорів купівлі-продажу до приватного нотаріуса Вінницького міського нотаріального округу Вінницької області Ольги Надольської - запит від 29.11.2023 № 37276/6/02-32-09-02-14 та до приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвої (Білозарецької) Олени - від 29.11.2023 № 37279/6/02-32-09-02-14.

Приватний нотаріус Вінницького міського нотаріального округу Надольська Ольга листом від 14.12.2023 № 106/01-16 (вхідний ГУ ДПС у Вінницькій області від 22.12.2023 № 58023/6) повідомила, що договори купівлі-продажу від 23.11.2013 за реєстраційними №№ 820, 821 нею не видавались.

Приватний нотаріус Вінницького районного нотаріального округу Ісаєва (Білозарецька) Олена листом від 14.12.2023 № 444/01-16 (вхідний ГУ ДПС у Вінницькій області від 25.12.2023 № 58328/6) повідомила, що дублікат договору купівлі-продажу від 21.12.2012 за реєстраційним № 1422 нею не видавався.

Крім того, представник зазначає, що контролюючим органом здійснено перевірку відомостей, що містяться в договорах купівлі-продажу земельних ділянок від 23.11.2013 року, купівлі-продажу нерухомого майна від 23.11.2013 року та купівлі-продажу цілісного майнового комплексу від 22.10.2004 року на предмет відповідності інформації, що міститься в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна. Під час даної перевірки виявлено ряд розбіжностей стосовно земельних ділянок, на яких розташовані АЗС, зокрема щодо цільового призначення майнового комплексу, земельних ділянок, дати державної реєстрації об`єкта нерухомого майна, реєстраційного номеру об`єкта нерухомого майна, а також щодо документів, поданих для державної реєстрації права власності на земельні ділянки, на яких позивач здійснює свою підприємницьку діяльність. Також в реєстрі виявлено наявність заборон щодо відчуження нерухомого майна, які не враховані під час укладання договору купівлі-продажу цілісного майнового комплексу від 22.10.2004.

У відомостях ПП Компанія Версаль також встановлено невідповідності, зокрема в договорі купівлі-продажу земельних ділянок від 23.11.2013 у абз. 2 п. 1.2 вказано, що Державну реєстрацію права власності на земельну ділянку № 2 за продавцем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно проведено 07.11.2013….номер запису про право власності: 16968326, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1058631805101, в той же час, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна право власності за продавцем проведено 07.11.2016. Також зазначено, що позивач ТОВ Спектр-Ойл в господарській діяльності використовує орендовані земельні ділянки: по договору від 04.12.2019 № 04/2019-ОМ/2, № 05/2021-О від 05.05.2021 орендує у ФОП ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,17 га кадастровий номер 0510100000:03:133:0035 за адресою: м. Вінниця, вул. Д.Нечая, б/н термін дії договору 5 років. По договору суборенди № 05/2021-СЩ від 05.05.2021 орендує у ФО ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,3039 га за адресою: Вінницький район с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6-й км. термін дії договору 5 років. Однак, дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна прав власності по ТОВ Спектр-Ойл таких даних не містять.

За наведених обставин представник відповідача вважає, що розпорядження 3259/р/л від 28.12.2023 року про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним в частині, що стосується ТОВ " Спектр - Ойл" є законним та обгрунтованим, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідь на відзив позивачем не подана.

Ухвалою суду від 01.04.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням викликом сторін.

Ухвалою суду від 20.05.2024 витребувано додаткові докази, а саме:

- у приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Білозарецької Олени Юріївни інформацію, чи посвідчувався нею договір купівлі продажу цілісного майнового комплексу АЗС від 22.10.2004 між ОСОБА_3 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) та ОСОБА_2 (ідентиф. код 2198223158 ). Зареєстровано в реєстрі за №1422. Та чи видавався 21.12.2012 року дублікат такого договору? У випадку посвідчення, видачі надати копію такого договору (дублікату договору ).

- у приватного нотаріуса Вінницького міського нотаріального округу Надольської Ольги Андріївни інформацію, чи посвідчувався нею договір купівлі продажу нерухомого майна ( майнового комплексу АЗС ) від 23.11.2013 року, укладений між ПП "Компанія Версаль" (код ЄДРПОУ 31101839) (Продавець) в особі директора ОСОБА_4 (ідентиф. код НОМЕР_2 ) та ОСОБА_1 (Покупець) (ідентиф. код 2107717899). Зареєстрований в реєстрі за №821. Один примірник договору викладений на двох аркушах на спеціальних бланках нотаріальних документів НВІ 036353 та НВІ 036354; та договір купівлі-продажу земельних ділянок від 23.11.2013, укладений між ПП "Компанія Версаль" (код ЄДРПОУ 31101839) (Продавець) в особі директора ОСОБА_4 (ідентиф. код НОМЕР_2 ) та ОСОБА_1 (Покупець) (ідентиф. код 2107717899). Зареєстрований в реєстрі за №820. Один примірник договору викладений на трьох аркушах на спеціальних бланках нотаріальних документів НВІ 036351 та НВІ 036352. У випадку посвідчення надати копію таких договорів.

На виконання вимог ухвали суду від 20.05.2024 року, 31.05.2024 до суду надійшов лист № 31/01-16 від 27.05.2024 приватного нотаріуса Надольської Ольги, відповідно до якого зазначено, що 22 жовтня 2013 року за р.№820,821 договори купівлі-продажу між ПП Компанія Версаль та ОСОБА_1 , приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А не посвідчувались, оскільки станом на 22 жовтня 2013 року вона займала посаду державного нотаріуса Першої Вінницької державної нотаріальної контори.

Крім того, 05.06.2024 до суду надійшов лист за № 272/01-16 від 30.05.2024 приватного нотаріуса Білозарецької Олени Юріївни, відповідно до якого повідомлено, що приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Білозарецькою Оленою Юріївною договір купівлі-продажу цілісного майнового комплексу АЗС між ОСОБА_3 та ОСОБА_2 22.10.2004 за реєстровим номером 1422 не посвідчувався; 21.12.2012 дублікат такого договору не видавався.

Ухвалою від 05.11.2024 року витребувано у Головного управління ДПС у Вінницькій області заяви ТОВ "Спектр - Ойл", разом з усіма доданими до них документами, з якими товариство звернулось в 2021 році щодо видачі ліцензій на право здійснення роздрібної торгівлі пальним, за наслідком розгляду яких відповідачем видано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 року до 02.06.2026 року за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС, та реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 року до 02.06.2026 року за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС.

З"ясувавши доводи сторін, викладені в поданих заявах по суті справи, дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив таке.

ТОВ Спектр-Ойл зареєстровано як суб`єкт господарської діяльності 11.01.2019 за адресою: м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 13, офіс 228.

Основний вид економічної діяльності ТОВ СПЕКТР-ОЙЛ - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (46.71).

Крім того, згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, товариство здійснює і інші види економічної діяльності, а саме: Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; Роздрібна торгівля пальним; Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет; Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; Надання в оренду вантажних автомобілів; Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; Будівництво житлових і нежитлових будівель; Вантажний автомобільний транспорт. Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами) ( т. 1 а.с. 20 - 21).

ТОВ Спектр-Ойл 02.06.2021 році подано заяви на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 та на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 року.

До заяв, крім інших документів, додано документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення, а саме: договори купівлі-продажу від 23.11.2013 року за реєстраційними №№ 820, 821, посвідчені приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською Ольгою Андріївною та договір купівлі-продажу (дублікат) від 21.12.2012 року за реєстраційним № 1422, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвою (Білозарецькою) Оленою Юріївною.

Головним управлінням ДПС у Вінницькій області суб"єкту господарювання - ТОВ Спектр-Ойл видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02280314202100039 від 02.06.2021 за адресою місця торгівлі: м. Вінниця, вул.. Д.Нечая, б/н, АЗС та ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02030314202100038 за адресою місця торгівлі: 23201, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6км, АЗС. Термін дії ліцензій з 02.06.2021 по 02.06.2026 (т. 1 а.с. 26-29).

28.12.2023 через електронний кабінет платника податків позивач отримав два витяги з розпорядження № 259/Р/Л, винесені Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, про анулювання вищезазначених ліцензій реєстраційний номер 02280314202100039 від 02.06.2021 та реєстраційний номер 02030314202100038 від 02.06.2021.

Підставою для прийняття вказаного розпорядження зазначено у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.

Вважаючи розпорядження № 259Р/Л від 28.12.2023 в частині анулювання виданих товариству ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок видачі, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального встановлено Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР).

Відповідно до положень ст. 1 вказаного Закону України №481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та розміщується у вільному доступі.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про:

ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва);

місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса);

дату видачі/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.

Згідно з окремими положеннями статті 15 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000 гривень на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним справляється щорічно і зараховується до місцевих бюджетів згідно із законодавством.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.

Аналіз наведених законодавчих положень дає підстави для висновку, що для здійснення господарської діяльності, у тому числі з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Підстави для анулювання ліцензії визначені частиною сорок сьомою статті 15 Закону № 481/95-ВР, згідно з якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

Судом з"ясовано, що ТОВ СПЕКТР-ОЙЛ зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців 11.01.2019 року та здійснює свою господарську діяльність у м. Вінниця та Вінницькій області (місцях реалізації палива).

Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань основний вид економічної діяльності ТОВ СПЕКТР-ОЙЛ - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (46.71). Також товариство здійснює і інші види економічної діяльності, зокрема роздрібну торгівлю пальним ( 47.30 ) ( т. 1 а.с. 20 - 21).

02 червня 2021 року ТОВ " Спектр - Ойл" подано до ГУ ДПС у Вінницькій області дві заяви щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, та за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н.

В п. 14 вказаних заяв уповноваженою особою ТОВ " Спектр - Ойл" відмічено, що заявник ознайомлений з вимогами законодавства у сфері ліцензування та здійснення контролю за обігом пального, а в п. 16 заяви заявником підтверджено достовірність інформації, зазначеної в заяві та доданих документах ( відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник ).

До вказаних заяв додано копії таких документів:

- Акт прийому передачі в суборенду земельної ділянки згідно договору №05/2021-СО від 05 травня 2021 року.

- Акт прийому передачі в оренду земельної ділянки згідно договору №05/2021-О від 05 травня 2021 року.

- Акт прийому передачі в оренду майнового комплексу АЗС згідно договору№ 05/2021-ОМ від 05 травня 2021 року.

- Акт прийому передачі в оренду майнового комплексу АЗС згідно договору №05/2021/ОМК від 05 травня 2021 року.

- Договір оренди земельної ділянки №05/2021-О від 05 травня 2021 року за адресою м. Вінниця, вулиця Данила Нечая.

- Договір оренди земельної ділянки від 14 квітня 2010 р. за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.

- Договір оренди майнового комплексу АЗС №05/2021-ОМ від 05 травня 2021 року за адресою м. Вінниця,вулиця Данила Нечая.

- Договір оренди майнового комплексу з АЗС №05/2021/ОМК від 05 травня 2021 року за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.

- Договір суборенди земельної ділянки №05/2021-СО від 05 травня 2021 року за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.

- Дозвіл №033.21.05 від 07.05.2021 року на виконання газонебезпечних робіт та роботи у вибухопопежонебезпечних зонах.

- Дозвіл №061.21.05 від 24.05.2021 року.

- Квитанції від 20 травня 2021 року щодо плати за ліцензію.

- Договір купівлі продажу земельних ділянок від 23.11.2013 за адресою м. Вінниця вулиця Данила Нечая, зареєстрований в реєстрі за № 820, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською Ольгою Андріївною.

- Договір купівлі продажу нерухомого майна 23.11.2013 року за адресою м. Вінниця вулиця Данила Нечая, зареєстрований в реєстрі за № 821, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською Ольгою Андріївною.

- Дублікат договору купівлі продажу цілісного майнового комплексу від 22 жовтня 2004 року, за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км, зареєстрований в реєстрі за №1422, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвою Оленою Юріївною, дублікат виданий 21.12.2012 року.

Копії зазначених документів завірені уповноваженою особою ТОВ СПЕКТР-ОЙЛ шляхом вчинення напису " З оригіналом вірно", вчинення підпису та проставляння печатки.

На підставі поданих позивачем заяв та долучених до них документів Головним управління ДПС у Вінницькій області видано ТОВ СПЕКТР-ОЙЛ ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним:

- реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 року до 02.06.2026 року за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с.Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС; термін дії з 02.06.2021 до 02.06.2026.

- реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 року до 02.06.2026 року за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС; термін дії з 02.06.2021 до 02.06.2026.

Як встановлено судом з доводів відповідача, наведених у відзиві, на момент розгляду контролюючим органом заяв та поданих позивачем документів такі було визнано достатніми для видачі ТОВ СПЕКТР-ОЙЛ ліцензії. При цьому достовірність наведених у них даних на момент видачі ліцензій відповідачем не перевірялась, оскільки згідно з приписами ч. 39 ст. 15 Закону №481/95- ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник, а в даному випадку було подано завірені заявником копії документів.

Як зазначив Верховний Суд у постанові від 01 листопада 2022 року у справі №560/377/20, питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Натомість, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватися положеннями частини сорок сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій контролюючого органу, зокрема отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Судом встановлено, що 28.12.2023 року через Електронний кабінет платника податків позивач отримав витяги з Розпоряджень №259/Р/Л від 28.12.2023 року та №259/Р/Л від 28.12.2023 року про анулювання вищезазначених ліцензій, за порушення вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального .

Підставою для прийняття вказаного розпорядження зазначено у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися (не погоджувалися) такими органами.

Надаючи оцінку вказаній підставі прийняття спірного розпорядження, суд зауважує таке.

Аналіз норми частини 47 статті 15 Закону №481/95-ВР свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії. Те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії. Тобто відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, відтак є підробленим (сфальшованим), або містить недостовірну інформацію.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 01.11.2022 у справі №560/377/20 та від 04 травня 2023 року у справі № 380/12161/21.

Як встановлено з доводів відзиву та підтверджується наданими відповідачем доказами, початок перевірки контролюючим органом поданих позивачем документів пов`язаний з неодноразовим отриманням протягом жовтня 2023 року ГУ ДПС у Вінницькій області листів від ВРУП ГУНП, що свідчили про зацікавленість правоохоронних органів діяльністю ТОВ Спектр-Ойл з повідомленням про внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про кримінальне провадження №12023020010001563 від 19.10.2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 204 КК України - незаконне придбання з метою збуту або зберігання з цією метою, а також збут чи транспортування з метою збуту незаконно виготовлених спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, пального або інших підакцизних товарів та ст. 236 КК України - порушення порядку здійснення оцінки впливу на довкілля, правил екологічної безпеки під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції, введення в експлуатацію, експлуатації та ліквідації підприємств, споруд, пересувних засобів та інших об`єктів, якщо це спричинило загибель людей, екологічне забруднення значних територій або інші тяжкі наслідки. Зазначені листи вказували на можливі негативні наслідки діяльності (бездіяльності) даної юридичної особи (ТОВ Спектр-Ойл).

Таким чином, здійснюючи контроль за дотриманням норм Закону №481/95-ВР, для встановлення автентичності договорів купівлі-продажу, копії яких подавались вищевказаним суб`єктом господарювання для отримання зазначених ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, ГУ ДПС у Вінницькій області були направлені запити (з наданням копій таких договорів) з проханням надати інформацію про видачу вказаних вище договорів купівлі-продажу до приватного нотаріуса Вінницького міського нотаріального округу Вінницької області Ольги Надольської (запит від 29.11.2023 № 37276/6/02-32-09-02-14) та до приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвої (Білозарецької) Олени (запит від 29.11.2023 № 37279/6/02-32-09-02-14).

Згідно з листом - відповіддю приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Білозарецької Олени Юріївни від 14.12.2023 вих. № 444/01-16 Головне управління ДПС у Вінницькій області повідомлено (вхідний ГУ ДПС у Вінницькій області від 25.12.2023 № 58328/6) про те, що дублікат договору купівлі-продажу від 21.12.2012 за реєстраційним № 1422 нею не видавався (т. 2 а.с. 83).

Згідно з листом - відповіддю приватного нотаріуса Вінницького міського нотаріального округу Надольської Ольги Андріївни від 14.12.2023 № 106/01-16 (вхідний ГУ ДПС у Вінницькій області від 22.12.2023 №58023/6) ГУ ДПС у Вінницькій області повідомлено, що договори купівлі-продажу за реєстровими № 820, 821 від 23 листопада 2013 року нотаріусом не видавалися (т. 2 а.с. 84).

Частиною 45 ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (далі - Закон №481/95-ВР) передбачено, що у разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

При цьому, за нормами ч. 3 ст. 18 Закону №481/95-ВР, тимчасово, до 1 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01 січня 2014 року.

Надаючи оцінку фактичним підставам прийняття спірного розпорядження, а саме, що подані позивачем копії документів, що підтверджують право власності на відповідні об`єкти нерухомого майна, на яких позивач здійснює господарську діяльність, насправді не видавалися відповідними органами ( приватними нотаріусами ), слід зазначити таке.

Як встановлено судом, контролюючим органом було ще додатково перевірено подані позивачем документи щодо яких надійшла інформація від приватних нотаріусів та з"ясовано, що певні документи (дублікат договору купівлі-продажу від 21.12.2012 за реєстраційним № 1422, договори купівлі-продажу за реєстровими № 820,821 від 23 листопада 2013), наявні серед інших документів, які подавались позивачем разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом ( приватними нотаріусами ), відтак є підробленими (сфальшованими), а інформація, що в них наведена, є недостовірною.

Так, ГУ ДПС у Вінницькій області було проаналізовано відомості, що містяться у копіях вказаних договорів, на предмет відповідності інформації, що міститься в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна. Внаслідок чого відповідачем було встановлено суттєві розбіжності, які давали підстави для висновку, що надані позивачем документи містять недостовірну інформацію та є підробленими.

Судом також проаналізовано відповідну інформацію та встановлено, зокрема таке.

Згідно з дублікатом, що має силу оригіналу, Договору купівлі-продажу цілісного майнового комплексу від 22.10.2004 року, укладеного між ОСОБА_3 (Продавець) та ОСОБА_2 (Покупець), продавець передав, а покупець прийняв у власність майно, а саме цілісний майновий комплекс АЗС основне камінь, цегла, металоконструкція, загальною площею 1812,2 кв.м., який знаходиться в АДРЕСА_1 . Договір посвідчений приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Ісаєвою О.Ю. Зареєстровано в реєстрі за №1422. Дублікат виданий 21.12.2012 року.

Відповідно до п. 9 даного договору право власності на майно у покупця виникає з моменту державної реєстрації договору, після чого, необхідно здійснити державну реєстрацію права власності на зазначене майно.

Згідно з п. 11 Договору, цей договір укладено та підписано в двох примірниках, один з яких залишається в справах приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Ісаєвої О.Ю., а другий - передається покупцю.

Відповідно до ст. 54 Закону України "Про нотаріат" ( в редакції, що діяла на момент посвідчення даного договору), нотаріуси та посадові особи виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад народних депутатів, які вчиняють нотаріальні дії, посвідчують угоди, щодо яких законодавством встановлено обов`язкову нотаріальну форму, а також за бажанням сторін й інші угоди.

Нотаріуси та інші посадові особи, які вчиняють нотаріальні дії, перевіряють, чи відповідає зміст посвідчуваної ними угоди вимогам закону і дійсним намірам сторін.

Згідно з ст. 55 Закону України "Про нотаріат" угоди про відчуження та заставу майна, що підлягає реєстрації, посвідчуються за умови подання документів, що підтверджують право власності на майно, що відчужується або заставляється. У разі застави майбутнього майна або створення забезпечувального обтяження в майбутньому майні нотаріусу надаються документи, що підтверджують наявність прав на набуття такого майна у власність у майбутньому.

При посвідченні угод про відчуження або заставу жилого будинку, квартири, дачі, садового будинку, гаража, земельної ділянки, іншого нерухомого майна перевіряється відсутність заборони відчуження або арешту майна.

За ст. 53 Закону України "Про нотаріат" (в редакції, чинній на момент видачі 21.12.2012 року дубліката Договору купівлі-продажу цілісного майнового комплексу від 22.10.2004 року між ОСОБА_3 (Продавець) та ОСОБА_2 (Покупець)), у разі втрати або зіпсування документа, посвідченого або виданого нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, за письмовою заявою осіб, перелічених у першому реченні частини п`ятої статті 8 цього Закону, видається дублікат втраченого документа.

Видача дубліката втраченого або зіпсованого документа здійснюється державним нотаріальним архівом. До передачі в архів примірників документів, посвідчених або виданих нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, дублікат втраченого або зіпсованого документа видається відповідно нотаріусом чи посадовою особою виконавчого комітету за місцем його зберігання.

Дослідивши інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за параметрами запиту щодо фізичної особи ОСОБА_2 (покупець за договором) встановлено такі розбіжності.

За договором купівлі продажу від 22.10.2004 предметом є цілісний майновий комплекс АЗС основне камінь, цегла, металоконструкція, загальною площею 1812, кв.м., який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 договору купівлі-продажу виданий 21.12.2012 ) ( т. 2 а.с. 76 77 ).

Право власності на майно у покупця виникає з моменту державної реєстрації договору, після чого необхідно здійснити державну реєстрацію права власності на зазначене майно.

Разом із тим, в Держаному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься актуальна інформація про об`єкт речових прав, а саме: цілісний майновий комплекс, об`єкт житлової нерухомості, загальна площа 1812,2 кв. м., житлова площа 89,2 кв.м., адреса: АДРЕСА_1 .

Право власності зареєстровано 30.12.2015 року на підставі дублікату договору купівлі продажу, цілісного майнового комплексу з розстроченням платежу, серія і номер: 1422, виданий 21.12.2015 року приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Білозарецькою О.Ю., що виданий на заміну втраченого договору купівлі продажу цілісного майнового комплексу з розстроченням платежу №5300 від 22.10.2004 року ( приватний нотаріус Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Ісаєва О.Ю. ) (т. 2 а.с. 89 90 ).

В свою чергу, як зазначалось вище, згідно з листом - відповіддю приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Білозарецької Олени Юріївни від 14.12.2023 вих. № 444/01-16 Головне управління ДПС у Вінницькій області було повідомлено про те, що дублікат договору купівлі-продажу від 21.12.2012 за реєстраційним № 1422 нею не видавався (т. 2 а.с. 83).

Крім того, згідно з договором купівлі-продажу земельних ділянок від 23.11.2013 року, укладеним між ПП Компанія Версаль (Продавець) в особі директора ОСОБА_4 та ОСОБА_1 (Покупець ), Продавець передає у власність (продає), а Покупець приймає у власність (купує) земельну ділянку, площею 0,115 га, кадастровий номер: 0510100000:03:133:0033, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення якої - землі загального користування (далі земельна ділянка № НОМЕР_3 ) та земельну ділянку, площею 0,17 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0035, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення якої - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (далі земельна ділянка №2). Договір посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А. Зареєстровано в реєстрі за №820.

Згідно з п.6.6 договору, даний Договір укладено в чотирьох примірниках, один з яких залишається на зберіганні в справах нотаріуса, а три інші, викладені на спеціальних бланках нотаріальних документів, видаються Сторонам.

Суд зауважує, що з наданої позивачем копії вказаного договору, по тексту в п. 1.2, встановлено посилання на Інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, видану реєстратором 19.10.2016 року за №70837849. В той час, як сам договір датований 23.11.2013 року.

Дослідивши інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за параметрами запиту щодо фізичної особи ОСОБА_1 (покупець за договором) встановлено такі розбіжності (т. 2 а.с. 94 101 ).

В Держаному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься актуальна інформація про об`єкт речових прав, а саме: земельну ділянку площею 0,17 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0035, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1081303305101, дата державної реєстрації земельної ділянки 03.11.2016 року, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, адреса: АДРЕСА_2 . Державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 проведено 23.11.2016 року на підставі договору купівлі продажу, серія та номер: 820, виданий 23.11.2016 року приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А.

Також в Держаному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься актуальна інформація про об`єкт речових прав, а саме земельну ділянку площею 0,115 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0033, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1081303305101, дата державної реєстрації земельної ділянки 10.10.2016 року, цільове призначення: землі загального користування, адреса: м. Вінниця, вул. Д.Нечая. Державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 проведено 23.11.2016 року на підставі договору купівлі продажу, серія та номер: 820, виданий 23.11.2016 року приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А.

Крім того, згідно з Договором купівлі-продажу нерухомого майна від 23.11.2013 року, укладеного між ПП Компанія ВЕРСАЛЬ (Продавець) в особі директора ОСОБА_4 та ОСОБА_1 (Покупцем), Продавець продає, а Покупець купує майновий комплекс АЗС, загальною площею 1210,5 кв.м, що розташований на земельній ділянці загальною площею 0,17 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0035, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури. Договір посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А. Зареєстровано в реєстрі за №821.

Згідно з п. 16 договору, даний Договір укладено в трьох примірниках, один з яких залишається на зберіганні в справах нотаріуса, а два інші, викладені на спеціальних бланках нотаріальних документів, видаються Сторонам.

Дослідивши інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за параметрами запиту щодо фізичної особи ОСОБА_1 (покупець за договором) встановлено, що за ОСОБА_1 не зареєстровано право власності на об`єкти нерухомого майна, які б розташовались на земельній ділянці загальною площею 0,17 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0035, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , зокрема і на майновий комплекс АЗС, загальною площею 1210,5 кв.м. (т. 2 а.с. 94 101 ).

Відповідно до відомостей з Реєстру прав власності на нерухоме майно відомості про інші речові права відсутні ( т. 2 а.с. 101 ).

В свою чергу, як зазначалось вище, згідно з листом - відповіддю приватного нотаріуса Вінницького міського нотаріального округу Надольської Ольги Андріївни від 14.12.2023 №106/01-16 ГУ ДПС у Вінницькій області повідомлено, що договори купівлі-продажу за реєстровими № 820, 821 від 23 листопада 2013 року нотаріусом не видавалися (т. 2 а.с. 84).

Таким чином, суд погоджується з доводами відповідача, що отримана контролюючим органом інформація свідчить, що договори купівлі-продажу від 23.11.2013 року за реєстраційними №№ 820, 821, дублікат від 21.12.2012 року договору купівлі-продажу від 11.10.2004 року за реєстровим № 1422, копії яких подані позивачем разом з заявою на отримання ліцензії, не посвідчувались та не видавались відповідно приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А. та приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвою О.Ю.

Факт не видачі уповноваженим органом документів, копії яких подані позивачем разом із заявою на отримання ліцензії, підтверджується також інформацією, отриманою судом на виконання ухвали суду від 20.05.2024 про витребування додаткових доказів, а саме листом №31/01-16 від 27.05.2024 приватного нотаріуса Надольської Ольги, відповідно до якого зазначено, що 22 жовтня 2013 року за р. №820, 821 договори купівлі-продажу між ПП Компанія Версаль та ОСОБА_1 , приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А не посвідчувались, оскільки станом на 22 жовтня 2013 року вона займала посаду державного нотаріуса Першої Вінницької державної нотаріальної контори ( т. 2 а.с. 126 ).

Крім того, 05.06.2024 до суду надійшов лист за № 272/01-16 від 30.05.2024 приватного нотаріуса Білозарецької Олени Юріївни, відповідно до якого повідомлено, що приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Білозарецькою Оленою Юріївною договір купівлі-продажу цілісного майнового комплексу АЗС між ОСОБА_3 та ОСОБА_2 22.10.2004 за реєстровим номером 1422 не посвідчувався; 21.12.2012 дублікат такого договору не видавався ( т. 2 с. а. 128 ).

Відповідно до принципу офіційного з`ясування всіх обставин справи, що закріплений в ч. 4 ст. 9 КАС України, суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Постановою КМУ від 05 серпня 2009 року № 812 затверджено Порядок витрачання, зберігання, обігу спеціальних бланків нотаріальних документів і звітності про їх використання та опису і зразка такого бланка ( чинний на дату, якою датовані спірні договори) ( далі Порядок №812 ).

Згідно з п. 3 7 Порядку №812, завідуючі державними нотаріальними конторами, державними нотаріальними архівами, державні та приватні нотаріуси несуть персональну відповідальність за додержання вимог цього Порядку щодо витрачання, зберігання, обігу бланків і звітності про їх використання. Під час перевірки організації нотаріальної діяльності державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, приватних нотаріусів та виконання ними правил нотаріального діловодства в обов`язковому порядку перевіряється стан обліку витрачання, зберігання і звітності про їх використання. Обов`язковій перевірці підлягає кожний бланк, на якому викладено текст нотаріального документа.

Відомості про використання бланків нотаріуси можуть отримати шляхом безпосереднього доступу до Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів.

Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, державні підприємства, установи, організації та інші юридичні і фізичні особи мають право доступу до відомостей Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів через веб-сайт, який ведеться адміністратором Реєстру, для пошуку та перегляду інформації про дійсні та недійсні бланки.

Бланки є невід`ємною складовою нотаріального діловодства та документарного забезпечення нотаріального процесу і використовуються нотаріусами виключно під час вчинення нотаріальних дій. Бланки належать до документів суворої звітності.

Здійсненою судом перевіркою в Єдиному реєстрі спеціальних бланків нотаріальних документів бланків нотаріальних документів ( за серією та номером бланка ), на яких оформлено вищезазначені договори, копії яких були подані позивачем разом з заявою на отримання ліцензії, встановлено, що такі бланки було використано при оформленні нотаріальних дій в 2016 році, що спростовує можливість оформлення на таких бланках відповідних договорів в 2013 році.

Так, бланки серії НВІ номери 036351, 036352, 036353, 036354 використано при оформленні договору про відчуження земельної ділянки, дата витрачання бланків: 23.11.2016.

В той же час, надані позивачем копії документів вказують про оформлення на таких бланках договору купівлі - продажу земельних ділянок від 23.11.2013 року ( бланки № 036351, 036352) та договору купівлі - продажу нерухомого майна від 23.11.2013 року (бланки № 036353, 036354).

Підсумовуючи, суд констатує, що встановлені фактичні обставини справи та наявні в матеріалах докази свідчать, що позивачем до контролюючого органу в пакеті документів разом з заявою на отримання ліцензій фактично було подано сфальшовані копії документів, які містили недостовірну інформацію, зокрема щодо дати вчинення відповідних нотаріальних дій ( посвідчення договорів ) та змісту договорів.

А, як вже зазначалось судом вище, згідно з приписами ст.15 Закону №481/95 - ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

При цьому, в п. 14 заяв щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним уповноваженою особою ТОВ " Спектр - Ойл" вказано, що заявник ознайомлений з вимогами законодавства у сфері ліцензування та здійснення контролю за обігом пального, а в п. 16 заяв підтверджено достовірність інформації, зазначеної в заяві та доданих документах (відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник).

Відтак, суд констатує, що за наслідком отриманої інформації відповідачем було встановлено, що документи, копії яких подані позивачем, разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися відповідними органами ( приватними нотаріусами), а надані позивачем копії документів є недостовірними (підробленими). Виходячи з зазначеного, документів, які б підтверджували право власності на об"єкти нерухомого майна ( необхідні для здіснення позивачем роздрібної торгівлі пальним ), що видані у встановленому законодавством порядку до 01 січня 2014 року, ТОВ "Спектр - Ойл" не було надано контролюючому органу.

Таким чином, в ході судового розгляду справи відповідачем доведено правомірність прийнятого розпорядження № 259/Р/Л про анулювання ліцензії № 02280314202100039 на право здійснення ТОВ Спектр-Ойл роздрібної торгівлі пальним від 02.06.2021 за адресою місця торгівлі: м. Вінниця, вул. Д.Нечая, б/н, АЗС та ліцензії реєстраційний номер 02030314202100038 на право здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: 23201, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6км, АЗС, термін дії ліцензій з 02.06.2021 по 02.06.2026, оскільки договори купівлі - продажу від 23.11.2013 року за реєстраційними №№ 820, 821, договір купівлі-продажу від 22.10.2004 за реєстраційним № 1422 та його (дублікат) від 21.12.2012 року, копії яких долучені позивачем до заяв на отримання ліцензії, не посвідчувались та не видавалися приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською Ольгою Андріївною та приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвою (Білозарецькою) Оленою Юріївною, а інформація щодо права власності на нерухоме майно (земельні ділянки та майновий комплекс), на яких позивач здійснює роздрібну торгівлю пальним, є недостовірною, оскільки містить суттєві розбіжності між даними, зазначеними у копіях вищевказаних договорів, та інформацією, яка внесена до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.

Відтак, дослідивши оскаржуване розпорядження, додатки до нього та встановивши фактичні обставини справи, які спонукали відповідача на прийняття рішення про анулювання ліцензій, суд вважає, що останнє прийнято обґрунтовано та розсудливо, з дотриманням вимог чинних законодавчих та нормативно правових актів, на підставі та в межах наданих повноважень, а тому таке рішення є правомірним та скасуванню не підлягає.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та прийнятих рішень, та докази, долучені позивачем в обґрунтування позову, суд доходить висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими, а оскаржуване рішення законним.

Таким чином, суд констатує наявність підстав для відмови в задоволенні адміністративного позову відповідно до вищенаведених мотивів.

З урахуванням вимог ст. 139 КАС України судові витрати на користь позивача стягненню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спектр-Ойл" (вул. Хмельницьке шосе, 13, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ 42748922)

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, код ЄДРПОУ ВП 44069150)

СуддяЗаброцька Людмила Олександрівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123088792
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —120/3127/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 08.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 25.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Постанова від 08.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні