Постанова
від 26.11.2024 по справі 280/11655/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 280/11655/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,

за участю секретаря судового засідання: Поспєлової А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Комунального підприємства «Запорізький інститут регіонального розвитку» Запорізької обласної ради

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2022 року (суддя Чернова Ж.М.) у справі №280/11655/21 за позовом Комунального підприємства «Запорізький інститут регіонального розвитку» Запорізької обласної ради до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державне підприємство Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про визнання протиправним та скасування рішення, -

в с т а н о в и В :

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області №14 від 11.06.2021 про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунального підприємства Запорізький інститут регіонального розвитку Запорізької обласної ради, кадастровий номер 2322188600:02:001:5053.

В обгрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що відповідачем порушено порядок прийняття нормативно-правового акту, а саме не оприлюднив проект оскаржуваного рішення в друкованих засобах масової інформації. Крім цього, позивач вказував на те, що під час визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки незаконно та безпідставно, всупереч вимог ст.289 Податкового кодексу України, застосовано коефіцієнти індексації за 2012-2020 роки, які передували даті проведення оцінки, що призвело до збільшення вартості земельної ділянки та земельного податку. За позицією позивача кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не приймається до уваги на дату проведення нормативної грошової оцінки.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.

За наслідками розгляду справи суд першої інстанції дійшов таких висновків.

Суд зазначив, що оскаржуване рішення відповідача не є нормативно-правовим актом, у зв`язку з чим твердження позивача про не дотримання процедури прийняття спірного рішення є безпідставними.

Суд зазначив, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки

відповідає розділу №2 «Порядку грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів)», затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 22.08.2013 №508, в тому числі і щодо визначенні коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель Кі.

Не погодившись з рішенням суду, позивача подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позову. Апеляційна скарга фактично обгрунтована незгодою з висновками суду першої інстанції щодо правомірності застосування при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель Кі у розмірі 1,897. За позицією позивача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки неправомірно було застосовано коефіцієнт Кі в розмірі 1,897, так як коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (такою датою є січень 2021 року) і саме починаючи з січня 2021 року можливо застосування коефіцієнту Кі, а не з 2012 року, як це вказано в технічній документації.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить рішення суду першої інстанції залишити без змін з огляду на його законність та обгрунтованість.

Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Встановлені обставини справи свідчать про те, що відповідно до даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №14696459 від 16.12.2013, КП Запорізький інститут регіонального розвитку має на праві постійного користування земельну ділянку загальною площею 18 га кадастровий номер 2322188600:02:001:5053 (цільове призначення 11.02 для будівництва основних та допоміжних будівель та споруд підприємства для здійснення досліджень й експериментальних розробок у сфері природних і технічних наук).

Вказана земельна ділянка знаходиться на території Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту), яка здійснила замовлення у Державного підприємства Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

На підставі укладеного договору №55 від 02.02.2021 на виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 03.06.2021 ДП Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою розробило технічну документацію із нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 2322188600:02:001:5053 та передало Степненській сільській раді Запорізького району Запорізької області для затвердження.

11.06.2021 рішенням десятої чергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області №14 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунального підприємства Запорізький інститут регіонального розвитку Запорізької обласної ради, яка надана для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (вид використання для будівництва основних та допоміжних будівель та споруд підприємств для здійснення досліджень й експериментальних розробок у сфері природничих і технічних наук (землі промисловості), що розташована на території Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту), кадастровий номер 2322188600:02:001:5053 (арк.спр.106-107) вирішено:

- Затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунального підприємства Запорізький інститут регіонального розвитку Запорізької обласної ради для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (вид використання для будівництва основних та допоміжних будівель та споруд підприємств для здійснення досліджень й експериментальних розробок у сфері природничих і технічних наук (землі промисловості), що розташована на території Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту), кадастровий номер 2322188600:02:001:5053;

- Затвердити нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 18,0000 га, що надана комунальному підприємству Запорізький інститут регіонального розвитку Запорізької обласної ради, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (вид використання для будівництва основних та допоміжних будівель та споруд підприємств для здійснення досліджень й експериментальних розробок у сфері природничих і технічних наук (землі промисловості), яка розташована на території Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту), кадастровий номер 2322188600:02:001:5053, станом на 2021 рік в розмірі 54 779 018,88 грн (п`ятдесят чотири мільйони сімсот сімдесят дев`ять тисяч вісімнадцять гривень вісідесят вісім копійок), 1 кв.м. 304,33 грн;

- Нормативна грошова оцінка земельної ділянки виконана станом на січень 2021 і в подальшому вона підлягає щорічній індексації згідно п.2 ст.289 Податкового кодексу України;

- Термін дії нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 2322188600:02:001:5053, складає 7 (сім) років з моменту її виготовлення.

14.06.2021 вказане рішення було опубліковано на офіційному веб-сайті Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області stepnerada.gov.ua.

Не погоджуючи з правильністю визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позивач звернувся з позовом до суду.

За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

Так, виходячи з підстав оскарження позивачем рішення суду першої інстанції, визначальним для суду апеляційної інстанції є надання оцінки рішення суду першої інстанції, в частині висновків щодо правомірності застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель Кі у розмірі 1,897 при розрахунку нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ч.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Як вбачається із Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки (арк.19 Технічної документації, арк.спр.75), під час визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки враховано коефіцієнт індексації (Кі) із значенням 1,897.

Позивач вважає, що, під час визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, всупереч вимог ст. 289 Податкового кодексу України застосовано коефіцієнти індексації за 2012-2020 роки, які передували даті проведення оцінки. За позицією позивача кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та не приймається до уваги на дату проведення нормативної грошової оцінки.

Надаючи оцінку такій позиції позивача, суд першої інстанції правильно виходив з того, що розробник технічної документації здійснював розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідно до розділу №2 Порядку грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 22.08.2013 №508, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 №1573/24105 (далі Порядок), яким такий розрахунок передбачений за формулою: Цн=Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі, де Кі коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.

Тобто, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель враховується при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи специфіку спору у цій справі та з метою з`ясування питання правильності застосування в розрахунку згаданого коефіцієнту необхідні спеціальні знання, ухвалою суду апеляційної інстанції від 07 грудня 2022 року у справі призначено оціночно-земельну судову експертизу, на розгляд якої поставлено питання: «Чи вірно виконаний розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення КП «Запорізькій інститут регіонального розвитку» Запорізької обласної ради, кадастровий номер 2322188600:02:001:5053 (проведеної станом на січень 2021 року Державним підприємством «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою») в частині застосування індексації нормативної грошової оцінки на коефіцієнт 1,897 при визначенні показника Цнм та додаткового застосування коефіцієнту індексації Кі в розмірі 1,897, та якщо ні, то в чому полягає порушення (помилка)».

Згідно з висновком експерта №293-23 «Відповідно до проведеного дослідження, розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення КП «Запорізький інститут регіонального розвитку» Запорізької області, кадастровий номер 2322188600:02:001:5053 та (проведеної станом на січень 2021 року Державним підприємством «Запорізький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою) в частині індексації нормативної грошової оцінки на коефіцієнт 1,897 при визначені показника Цнм та додаткового застосування коефіцієнту індексації Кі в розмірі 1,897, вважається виконаним вірно.

Індексація середньої вартості одного квадратного метра населеного пункту в частині індексації нормативної грошової оцінки на коефіцієнт 1,897 при визначені показника (Цнм), станом на січень 2021 року, застосована у відповідності до пункту 2.5 Порядку грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) затверджений наказом Міністерством аграрної політики та продовольства України від 22.0.2013 року № 508, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 12.09.2013 року № 1573/24105 та була обов`язковою для застосування у процедурі при розрахунку земель несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів станом на січень 2021 року, згідно із Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах. Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року за № 388/12262, а коефіцієнт індексації Кі у складовій нормативній одиниці земельної ділянки, станом на січень 2021 року, застосовується виключно до рентного доходу який був затверджений у 2013 році по відношенню до дати оцінки земельної ділянки згідно формули щодо визначення нормативної оцінки земельної ділянки згідно до Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1278 та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів)», затвердженого наказом Міністерством аграрної політики та продовольства України від 22.0.2013 №508, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 12.09.2013 №1573/24105, що визначається згідно зі статтею 289 Податкового кодексу України».

Отже, встановлені у цій справі обставини не дають підстав для висновку про те, що затверджена відповідачем нормативна грошова оцінка не відповідала вимогам законодавства щодо її розрахунку, зокрема, в частині врахування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель Кі у розмірі 1,897.

Таким чином, проаналізувавши визначені позивачем підстави оскарження рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Запорізький інститут регіонального розвитку» Запорізької обласної ради залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2022 року у справі №280/11655/21 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, передбачені ст.ст.328, 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 26.11.2024

Повне судове рішення складено 27.11.2024

Головуючий - суддяЯ.В. Семененко

суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123343052
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —280/11655/21

Постанова від 26.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 26.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні