03.12.2024
Справа № 331/5351/24
Провадження № 1-кс/331/2456/2024
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2024 року м. Запоріжжя
Слідча суддя Жовтневого районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 ,прокурора ОСОБА_3 , слідчої ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 , підозрюваного ОСОБА_6 ,розглянувши клопотання старшої слідчої 1-го відділення слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_4 , погоджене заступником керівника Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 ,про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні №42024080000000089, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.07.2024 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України,
У С Т А Н О В И Л А:
Слідча, за погодженням із заступником керівника Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 , звернулась до слідчої судді з клопотанням про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні №42024080000000089, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.07.2024 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
1. Короткий зміст клопотання
В обґрунтування поданого клопотання зазначила, що відповідно до ст.ст. 19, 68 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно з п. «е» ч.1 ст.3, ч.1 ст.22, ч.1 ст.65-1 Закону України
«Про запобігання корупції», суб`єктами відповідальності за вчинення корупційних правопорушень є посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері державної податкової політики;яким забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах, та які в установленому законом порядку притягаються до кримінальної відповідальності.
Згідно із п. 1 Примітки до ст. 364 КК України службовими особами у статтях 364, 368, 368-2, 369 цього Кодексу є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
Аналогічне цитується відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України службовими особами є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також постійно чи тимчасово обіймають в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
Згідно з п. 1 положення про Державну податкову службу України
(далі - ДПС), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 за № 227 (далі - Положення № 227), Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Відповідно до п. 2 Положення, ДПС у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Відповідно до п.7 Положення № 227 ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).
Відповідно до п.1.1 ст. 1 ПК України Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу.
Відповідно до п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України
(далі - ПК України, в редакції від 11.06.2015) контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску (далі - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), його територіальні органи.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду та правоохоронних органів» органи доходів і зборів визнаються правоохоронними органами.
Так, згідно Наказу ГУ ДПС в Запорізькій області № 843-О від 03.08.2021 ОСОБА_6 з 04.08.2021 призначено на посаду заступника начальника відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту та останньому присвоєно 6 ранг державного службовця.
Під час перебування на посаді у правоохоронному органі, являючись представником влади, ОСОБА_6 вчинив злочин у сфері службової діяльності за наступних обставин.
Так, у невстановлені точні досудовим розслідуванням дату та час, але не пізніше першої половини серпня 2024 року, ОСОБА_8 , звернувся до свого знайомого ОСОБА_6 , який працює у податковій системі, щодо вирішення питання щодо не притягнення до адміністративної відповідальності підприємця, за порушення ним податкового законодавства, а саме в інтересах третіх осіб ФОП «Хотіч». У цей же час, у ОСОБА_6 виник умисел на одержання від ОСОБА_8 неправомірної вигоди за виконання в інтересах зазначеного суб`єкта підприємницької діяльності дій з використанням свого службового становища, а саме зменшення штрафних санкцій та в цілому вирішення питання щодо не притягнення до адміністративної відповідальності підприємця, за порушення ним податкового законодавства, мінімізації кількості проведення перевірок працівниками ДПС підприємця у майбутньому та безперешкодне ведення підприємницької діяльності.
Реалізуючи свій злочинний умисел, маючи намір на отримання неправомірної вигоди, ОСОБА_6 , будучи заступником начальника відділу фактичних перевірок ГУ ДПС в Запорізькій області, у порушення статей 19, 68 Конституції України, статей 3, 22 Закону України «Про запобігання корупції», перебуваючи у своєму службовому кабінеті, розташованому на І поверсі приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , завіривши ОСОБА_8 про можливість вирішення вказаних питань в інтересах третіх осіб, встановив умови вирішення таких питань шляхом отримання грошових коштів.
Далі, 05.09.2024 приблизно о 10 год. 20 хв. ОСОБА_6 , діючи умисно, з корисливих мотивів та з метою особистого збагачення, розуміючи протиправність своїх дій, використовуючи надане йому службове становище та реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на вимагання та одержання неправомірної вигоди для себе, знаходячись у своєму службовому кабінеті, одержав від ОСОБА_8 в інтересах третьої особи раніше обумовлену неправомірну вигоду у розмірі 16 тис. грн. за вирішення питання зменшення штрафних санкцій, мінімізації кількості проведення перевірок працівниками ДПС підприємця ФОП «Хотіч» у майбутньому та безперешкодне ведення ним підприємницької діяльності.
Після отримання неправомірної вигоди ОСОБА_6 був одразу затриманий на місці працівниками правоохоронних органів.
Крім того, досудовим розслідуванням встановлено, що під час перебування на посаді у правоохоронному органі, являючись представником влади, ОСОБА_6 вчинив повторно злочин у сфері службової діяльності за наступних обставин.
Так, у невстановлені точні досудовим розслідуванням дату та час, але не пізніше першої половини серпня 2024 року, ОСОБА_8 , звернувся до свого знайомого ОСОБА_6 , який працює у податковій системі, щодо вирішення питання щодо не перешкоджання ведення підприємницької діяльності та мінімізації кількості проведення перевірок працівниками ДПС, а саме в інтересах третіх осіб ФОП « ОСОБА_9 ». У цей же час у ОСОБА_6 повторно виник умисел на одержання від ОСОБА_8 неправомірної вигоди за виконання в інтересах зазначеного суб`єкта підприємницької діяльності дій з використанням свого службового становища, а саме мінімізації кількості проведення перевірок працівниками ДПС підприємця ФОП « ОСОБА_9 » у майбутньому та безперешкодне ведення ним підприємницької діяльності.
Реалізуючи свій злочинний умисел, маючи намір на отримання неправомірної вигоди, ОСОБА_6 , будучи заступником начальника відділу фактичних перевірок ГУ ДПС в Запорізькій області, у порушення статей 19, 68 Конституції України, статей 3, 22 Закону України «Про запобігання корупції», перебуваючи у своєму службовому кабінеті, розташованому на І поверсі приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , завіривши ОСОБА_8 про можливість вирішення вказаних питань в інтересах третіх осіб, встановив умови вирішення таких питань шляхом отримання грошових коштів.
Далі, 05.09.2024 приблизно о 10 год. 20 хв. ОСОБА_6 , діючи повторно, умисно, з корисливих мотивів та з метою особистого збагачення, розуміючи протиправність своїх дій, використовуючи надане йому службове становище та реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на вимагання та одержання неправомірної вигоди для себе, знаходячись у своєму службовому кабінеті, одержав від ОСОБА_8 в інтересах третьої особи раніше обумовлену неправомірну вигоду у розмірі 10 тис. грн. за вирішення питання мінімізації кількості проведення перевірок працівниками ДПС підприємця ФОП « ОСОБА_9 » у майбутньому та безперешкодне ведення ним підприємницької діяльності.
Після отримання не правомріної вигоди ОСОБА_6 був одразу затриманий на місці працівниками правоохоронних органів.
05.09.2024 ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , затримано в порядку ст. 208 КПК України (після вчинення злочину) за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України (час фактичного затримання: 05.09.2024 10 год. 44 хв.; час складання протоколу: 05.09.2024 з 12 год. 31 хв. по 13 год. 15 хв.)
06.09.2024 о 09 год 56 хв ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , обґрунтовано повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.368 КК України, яке кваліфікується як одержання службовою особою неправомірної вигоди для себе за вчинення такою службовою особою в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданого їй службового становища, поєднане з вимаганням неправомірної вигоди, та у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.368 КК України, яке кваліфікується одержання службовою особою неправомірної вигоди для себе за вчинення такою службовою особою в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданого їй службового становища, поєднане з вимаганням неправомірної вигоди, вчинене повторно.
На теперішній час стороною обвинувачення вживаються заходи щодо встановлення усіх обставин вчинення ОСОБА_6 злочину, у тому числі допити свідків, відшукання речей та документів, які можуть бути використані як доказ у кримінальному провадженні.
Крім того, у вказаному кримінальному провадженні органом досудового розслідування, з моменту повідомлення підозри ОСОБА_6 продовжується збирання письмових доказів, шляхом проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій, розсекречення матеріалів отриманих за результатами проведення НСРД, а також процесуальних документів на підставі яких вони були проведені, встановлюються інші особи, які причетні до вчинення вказаного злочину, а також місцезнаходження всіх речей і документів які мають значення для кримінального провадження та триває проведення інших процесуальних дій, передбачених КПК України.
Враховуючи, що для завершення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні необхідно провести значну кількість слідчих (розшукових) та процесуальних дій, а також отримати фактичні дані, які необхідні для всебічного, повного та об`єктивного дослідження обставин вчинення злочину, а строки досудового слідства спливають 06.12.2024, виникла необхідність у продовженні строків досудового розслідування до п`яти місяців, тобто до 06.02.2025 включно.
2. Позиції учасників провадження
У судовому засіданні прокурор ОСОБА_3 клопотання підтримав та зазначив, що слідчій необхідний додатковий час для здійснення інших процесуальних дій, зокрема, установити актуальні рахунки у банківських установах, провести тимчасові доступи до банківських установ з метою отримання інформації щодо нарахування, перерахунку, зняття грошових коштів по відомим рахункам фігурантів кримінального провадження; установити природу походження грошових коштів, які були вилучені під час проведення обшуків на робочому місці підозрюваного ОСОБА_6 та за місцем його фактичного проживання; скерувати відповідні документи до Національного агентства запобігання корупції щодо перевірки майнового стану підозрюваного ОСОБА_6 та членів його сім`ї; встановити та допитати свідків, яким відомі обставини вчинення даного кримінального правопорушення, вчиненого підозрюваним ОСОБА_6 скласти та повідомити ОСОБА_6 про зміну раніше повідомленої підозри за новими встановленими фактами вчинення кримінального правопорушення; встановити інших осіб, які можуть бути причетні до вчинення зазначеного кримінального правопорушення, вирішити питання щодо притягнення їх до кримінальної відповідальності; у порядку ст. 290 КПК України оголосити підозрюваному про завершення досудового розслідування у кримінальному провадженні та відкрити матеріали для ознайомлення ; скласти обвинувальний акт і реєстр матеріалів досудового розслідування, та після затвердження прокурором вручити стороні захисту, підозрюваному, після чого скерувати обвинувальний акт до суду для розгляду, тому просив продовжити строк досудового розслідування до п`яти місяців.
Слідча ОСОБА_4 підтримала думку прокурора.
Захисник ОСОБА_5 та підозрюваний ОСОБА_6 проти продовження строків досудового розслідування не заперечували, однак вважали, що досудове розслідування повинно проводитися у розумні строки.
3. Встановлені судом обставини
Слідчим відділом УСБУ в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42024080000000089, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.07.2024за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.368 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлена причетність ОСОБА_6 до скоєння злочину, передбаченого ч.3 ст.368 КК України, що підтверджується матеріалами кримінального провадження, дослідженими у судовому засіданні.
05 вересня 2024 року о 10 годині 44 хвилин ОСОБА_6 було затримано в порядку ст. 208 КПК України. 06 вересня 2024 року ОСОБА_6 було повідомлено про підозру у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.368 КК України.
Ухвалою слідчої судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 06.09.2024 до підозрюваного ОСОБА_6 застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, з визначенням застави у розмірі 181 680 гривень та покладенням обов`язків, передбачених ст. 194 КПК України.
Відповідно до листа начальника ДУ «Запорізький слідчий ізолятор» полковника внутрішньої служби ОСОБА_10 від 09.09.2024, 09 вересня 2024 року із ДУ «Запорізький слідчий ізолятор», після внесення застави в сумі 181 680 гривень та підтвердження ТУ ДСА України в Запорізькій області про надходження коштів, був звільнений з-під варти ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
29 жовтня 2024 року постановою заступника керівника Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_11 строк досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні продовжено до 3-х місяців, тобто до 06.12.2024.
4. Норми права, які підлягають застосуванню
Частиною першою статті 219 КПК України визначено, що строк досудового розслідування обчислюється з моменту повідомлення особі про підозру до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності, клопотанням про закриття кримінального провадження або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.
Згідно до вимог п. 4 ч.3 ст. 219 КПК України з дня повідомлення особі про підозру досудове розслідування повинно бути закінчене: протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину.
Згідно ч.4 ст.219 КПК України строк досудового розслідування може бути продовжений у порядку, передбаченому параграфом 4 глави 24 цього Кодексу. При цьому загальний строк досудового розслідування не може перевищувати:
1) одного місяця з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального проступку у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини третьої цієї статті;
2) шести місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні нетяжкого злочину;
3) дванадцяти місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Згідно ч.3 ст.294 КПК України якщо з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину досудове розслідування (досудове слідство) неможливо закінчити у строк, зазначений у пункті 4 частини третьої статті 219 цього Кодексу, такий строк може бути продовжений у межах строків, встановлених пунктами 2 і 3 частини четвертої статті 219 цього Кодексу:
1) до трьох місяців - керівником окружної прокуратури, керівником обласної прокуратури або його першим заступником чи заступником, заступником Генерального прокурора;
2) до шести місяців - слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженим з керівником обласної прокуратури або його першим заступником чи заступником, заступниками Генерального прокурора;
3) до дванадцяти місяців - слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженим із Генеральним прокурором чи його заступниками.
5. Оцінка та мотиви слідчої судді
У клопотанні слідчої зазначено, що завершити досудове розслідування неможливо через складність кримінального провадження, а також у зв`язку з не проведенням усіх необхідних процесуальних, слідчих дій, спрямованих у тому числі на дотримання вимог Кримінального процесуального кодексу України щодо прав підозрюваного на захист і доступу до публічної інформації, а також усіх суттєвих обставин кримінального провадження, зокрема необхідно: установити актуальні рахунки у банківських установах, провести тимчасові доступи до банківських установ з метою отримання інформації щодо нарахування, перерахунку, зняття грошових коштів по відомим рахункам фігурантів кримінального провадження; установити природу походження грошових коштів, які були вилучені під час проведення обшуків на робочому місці підозрюваного ОСОБА_6 та за місцем його фактичного проживання; скерувати відповідні документи до Національного агентства запобігання корупції щодо перевірки майнового стану підозрюваного ОСОБА_6 та членів його сім`ї; встановити та допитати свідків, яким відомі обставини вчинення даного кримінального правопорушення, вчиненого підозрюваним ОСОБА_6 , скласти та повідомити ОСОБА_6 про зміну раніше повідомленої підозри за новими встановленими фактами вчинення кримінального правопорушення; встановити інших осіб, які можуть бути причетні до вчинення зазначеного кримінального правопорушення, вирішити питання щодо притягнення їх до кримінальної відповідальності; у порядку ст. 290 КПК України оголосити підозрюваному про завершення досудового розслідування у кримінальному провадженні та відкрити матеріали для ознайомлення; скласти обвинувальний акт і реєстр матеріалів досудового розслідування, та після затвердження прокурором вручити стороні захисту, підозрюваному, після чого скерувати обвинувальний акт до суду для розгляду.
Обставинам, що перешкоджали здійснити заплановані у провадженні слідчі дії, спрямовані на встановлення всіх обставин вчинення зазначених злочинів, були: наявні масовані обстріли м. Запоріжжя, де знаходиться орган досудового розслідування, що унеможливлює швидке проведення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні, тривалий процес зняття грифів «таємно» із процесуальних документів, великий об`єм вилученої техніки під час обшуків, яка потребує детального огляду.
За таких обставин, враховуючи, що додатковий строк для проведення досудового розслідування необхідний для отримання доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду, а також враховуючи, що підозра ОСОБА_6 повідомлена обґрунтовано, беручи до уваги особливу складність провадження, слідча суддя приходить до висновку про необхідність продовження досудового слідства до п`яти місяців.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 219, 294 КПК України, слідча суддя
У Х В А Л И Л А:
Клопотання старшої слідчої 1-го відділення слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_4 , погоджене заступником керівника Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні №42024080000000089, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.07.2024 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України задовольнити.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42024080000000089, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.07.2024 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, до 5 (п`яти) місяців, тобто до 06.02.2025 включно.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідча суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123467584 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Пивоварова Ю. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні