ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 грудня 2024 року Справа № 320/13256/23 СН/280/32/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедікова, 16, ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" (01010, м. Київ, вул. Лаврська, буд. 4, кв. 2; 69003, м. Запоріжжя, вул. Звенигородська, буд. 16, кв. 114, ЄДРПОУ 41339218) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України (далі - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" (далі - відповідач), про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, в якому позивач просив суд:
припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4978 від 5 березня 2019 року, наданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" (ЄДРПОУ 41339218).
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами. В ході проведення позапланової перевірки відповідача в період з 01 по 12 листопада 2021 року на предмет дотримання відповідачем вимог законодавства в сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр з питань, визначених у Переліку питань проведення заходу державного нагляду (контролю), позивачем виявлено ряд порушень. Приписом від 19.11.2021 за № 270 позивач у строк до 19.12.2021 зобов`язувався усунути виявлені в ході проведення перевірки порушення. Однак, повністю порушення усунуті не були, у зв`язку із чим дату зупинення дії спеціального дозволу відповідача відтерміновано до 01.12.2022. Однак, ані до 01.12.2022, ані станом на дату звернення до суду із позовом, порушення, виявлені в ході проведення позапланової перевірки відповідачем не усунуто, що з урахуванням положень ч. 2 ст.24 та ст.26 Кодексу України про надра, п. 23 Порядку 615, п. 7 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» є підставою для звернення до суду із позовом про застосування заходу реагування у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами, наданого ТОВ «Мастер Літ Індастрілз». З огляду на вказане, позов просить задовольнити.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.05.2023 матеріали адміністративної справи № 320/13256/23 передані за підсудністю до Запорізького окружного адміністративного суду.
22 серпня 2023 року відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, у якому останній заперечує проти задоволення позову з огляду на наступне. ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» зі свого боку вчинило необхідні дії щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами шляхом неодноразового направлення відповідної заяви до Державної служби геології та надр України. Однак, виконання цієї частини припису знаходиться у прямій залежності від волі позивача, оскільки відповідно до п. 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 та ст. 16-5 Кодексу України про надра, внесення змін до дозволу здійснюється органом з питань надання дозволу на підставі заяви та поданих надрокористувачем документів. Обґрунтованих відповідей на звернення відповідача позивачем надано не було. Окрім того, вказує, що відповідачем також проведено заходи з метою усунення інших виявлених порушень. Остаточне виконання умов припису було унеможливлено настанням надзвичайних, невідворотних та об`єктивних обставин. Так, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 . № 64/2022 в України введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Введення по всій території держави воєнного стану належить до форс-мажорних обставин, про що зазначила Торгово-промислова палата України у листі від 28.02.2022. Окрім того, вказує, що згідно з наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 22.12.2022 № 309, територія місця розташування П`ятигорівської площі, а саме: вся територія Чернігівської області у період з 24.02.2022 по 03.04.2022 була віднесена до територій активних бойових дій. Вказане унеможливило виконання будь-яких робіт як у вказаний період, так і в подальшому, оскільки жодна підрядна організація не виявляла зацікавленості у проведенні робіт на потенційно небезпечній території. Крім того, проведення робіт вимагало втручання на територію військового об`єкту в умовах воєнного стану. Відповідно до Заключного звіту Інституту геологічних наук НАМ України «Проведення комплексу польових атмогеохімічних досліджень в межах П`ятигорівської площі» 2021 року встановлено, що в центрі досліджуваної ділянки розташована військова частина, в межах якої виконання робіт неможливо, оскільки заборонено командуванням військової частини. Також, відповідач був позбавлений повного безперешкодного доступу до всієї площі наданої ділянки з метою належного здійснення необхідного обсягу сейсморозвідувальних робіт. Таким чином, відповідач після отримання припису про усунення порушень здійснювало всі залежні від нього заходи з метою усунення виявлених порушень. Не усунення деяких порушень, які не залежать від волі відповідача, не може бути підставою для анулювання дозволу на користування надрами. З огляду на фактичні підстави звернення позивача до суду з позовом щодо виявлених порушень, в розрізі положень пунктів 4,5,6 етапі 26 Кодексу України про надра, ч. 7 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», відповідач вважає, що порушення, з огляду на їх зміст, можливість усунення в розумні строки з огляду на воєнний стан в державі, враховуючи вчинення відповідачем дій, спрямованих на їх виправлення, є недостатніми для висновку про необхідність припинення права відповідача на користування надрами. Враховуючи вищевикладене, у задоволенні позову просить відмовити.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.09.2023 у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" про припинення права користування відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.01.2024 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28.09.2023 - без змін
Постановою колегії суддів Касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 15.08.2024 касаційну скаргу Державної служби геології та надр України задоволено частково, рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28.09.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17.01.2024 у справі №320/13256/23 скасовано і направлено справу на новий розгляд до суду першої інстанції. Верховний Суд у постанові зазначив, що судами попередніх інстанцій не було належним чином перевірено таких доводів відповідача. Зокрема, суди не встановили з якого періоду діє заборона військового командування військової частини на проведення сейсморозвідувальних робіт, якими документами така заборона підтверджується. Також судами не надано належної оцінки Звіту ДП "Укргеофізика" "Сейсморозвідувальні роботи з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу, переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів" 2021 року в частині Перспективних ділянок, виділених за дослідженнями СТАГД 2017, Заключного звіту Інституту геологічних наук Національної академії наук України «Проведення комплексу польових атмогеохімічних досліджень в межах Пятигорівської площі» 2021 року в частині рис.1.1, рис. 1.2.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.08.2024 справу передано на розгляд головуючому судді Артоуз О.О.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 02.09.2024 справу прийнято до провадження, прийнято рішення здійснити розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання, запропоновано сторонам подати свої пояснення та додаткові докази з урахуванням висновків Верховного Суду, викладених у п. 51-53 постанови від 15.08.2024.
17 вересня 2024 року відповідачем надано до суд відзив на позовну заяву. Стосовно непроведення сейсморозвідувальних робіт, відповідач зазначає про те, що Законом України «Про використання земель оборони» та Статутом гарнізонної та вартової служб, затвердженим Законом України від 24.03.1999 № 550-XIV встановлено заборону доступу на територію військової частини та її особливий правовий режим. Остаточне виконання умов припису, як вже зазначалось при розгляді справи та було прийнято до уваги Верховним Судом, унеможливлено настанням надзвичайних, невідворотних та об`єктивних обставин, а саме - введення воєнного стану на території України з 24.02.2022. Таким чином, в сукупності вчинених відповідачем дій після отримання припису про усунення порушень та об`єктивних обставин свідчить про те, що товариство здійснювало всі залежні від нього заходи з метою усунення виявлених порушень. Неусунення деяких порушень, які не залежать від волі відповідача, не може бути підставою для анулювання дозволу на користування надрами. Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Від позивача 23.09.2024 на адресу суду надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Згідно з положеннями статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частиною 1 ст. 262 КАС України визначено, що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Відповідно до ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
У зв`язку із перебуванням судді Артоуз О.О. з 14 жовтня по 29 листопада 2024 року у навчальній відпустці розгляд справи здійснюється у перший робочий день після виходу судді із відпустки.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.
Товариству з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" (ЄДРПОУ 41339218) (далі - ТОВ «Мастер Літ Індастрілз») надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4978 від 05.03.2019 з метою геологічного вивчення, пошуків і розвідки вуглеводнів, у разі відкриття родовища - дослідно-промислова розробка, геологічно-економічна оцінка і затвердження запасів ДКЗ України, промислова розробка терміном на 20 років. Назва родовища - П`ятигорівська площа (Чернігівська область, Прилуцький район). Площа 8,95 кв.км. Вид корисної копалини - нафта, газ, розчинний у нафті.
Наказом Державної служби геології та надр України від 25.10.2021 №775 «Про проведення позапланових перевірок» Департаменту державного нагляду (контролю) доручено провести позапланову перевірку ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» в період з 01 по 12 листопада 2021 року відповідно до спеціального дозволу № 4978 від 05.03.2019, на предмет дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр з питань, зазначених у Переліку питань проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єкта господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.06.2019 за № 229, зареєстрованої в Мін`юсті 25.07.2019 за № 81833789.
Згідно з актом перевірки № 270 від 12.11.2021 виявлено наступні порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр:
- ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» не внесено зміни до пункту 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4978 від 05.03.2019 в частині доповнення пункту 1 виконанням рекомендацій протоколу ДКЗ України від 05.03.2019 №4727;
- ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» проводяться роботи на ділянці надр наданої з метою геологічного вивчення, пошуку і розвідки вуглеводнів без відповідних проектів;
- ТОВ «Мастер ЛІТ Індастрілз» не надано документів підтверджуючих виконання п. 3.6.6 рекомендацій протоколу ДКЗ України від 24.10.2018 № 455 (п. 1 особливої умови), яким передбачено - розглянути можливість приведення меж спецдозволу до контурів прогнозних покладів П`ятигорівської нафтоносної площі;
- надрокористувачем не виконується пункт 4 Програми робіт, додаток 2 до Угоди від 10.06.2019 № 4978, а саме не проведенні сейсморозвідувальні роботи. Відповідно до Програми робіт сейсморозвідувальні роботи повинні були проведенні у строк до II кв.2019 по І кв.2021 року;
- надрокористувачем не виконуються п. 5.3.9, 5.3.15 Угоди про умови користування надрами від 10.06.2019 № 4978.
Приписом від 19.11.2021 № 270 відповідача зобов`язано у строк до 19.12.2021 усунути порушення у сфері надрокористування (в частині: не внесення зміни до п. 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4978 від 05.03.2019 в частині доповнення пункту 1 виконанням рекомендацій протоколу ДКЗ України від 05.03.2019 №4727; проведення робіт на ділянці надр наданої з метою геологічного вивчення, пошуку і розвідки вуглеводнів без відповідних проектів; не виконання п. 4 Програми робіт, додатку 2 до Угоди від 10.06.2019 № 4978, а саме не проведенні сейсморозвідувальні роботи. Відповідно до Програми робіт сейсморозвідувальні роботи повинні були проведенні у строк до II кв.2019 по І кв.2021 року) та подати в письмовій формі до Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.
Листом відповідача від 17.12.2021 № 17/12-2021 повідомлено про кроки вчинені для усунення порушень, а саме:
- супровідним листом № 2021/12-14 від 15.12.2021 направлено до Державної служби геології та надр України заяву № 14/12-2021 про внесення змін до пункту 1 особливих умов Спеціального дозволу користування надрами № 4978 від 05.03.2019;
- на основі проведення робіт ДП «Укргеофізика» «Сейсморозвідувальні роботи з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу, переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів» із ТОВ «Геолого-екологічним дослідний центр» укладено договір № 1-11/2021 від 29.11.2021 щодо складання «Геологічного проекту пошукових робіт на нафту та газ П`ятигорської площі та договір № 2-11-2021 від 29.11.2021 на розробку проектно-кошторисної документації (ПКД) на влаштування пошукової свердловини № 1 П`ятигорської площі».
Стосовно третього порушення, зазначеного у приписі, з метою продовження геологічного вивчення П`ятигорської площі та визначення доцільності подальшого проведення польових сейсморозвідувальних робіт ТОВ «Мастер ЛІТ Індастрілз» 22.02.2021 з ДГП «Укргеофізика» уклало договір № 01/02-2021 на проведення сейсморозвідувальних робіт з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів. За результатами розгляду звіту про виконання сейсморозвідувальних роботі за цим договором на спільне засідання НТР ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» ДП «Укргеофізика» рекомендовано проведення деталізованих сейсморозвідувальних робіт по додаткових п`яти профілях МСГТ загальною довжиною 37 км. Отримані результати дадуть змогу виконати комплексну інтерпретацію сейсмічних матеріалів з метою уточнення будови П`ятигорської нафтогазоперспективного об`єкту.
10 грудня 2021 року між ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» та ДГП «Укргеофізика» укладеного договір № 10.12-2021 на виконання сейсморозвідувальних робіт МСГТ 2D П`ятигорської площі. Термін початку виконання цих робіт заплановано на лютий 2021 року, а після їх завершення у травні 2022 року розглянути звіт про проведені роботи у сумісному засіданні НТР.
Наказом Державної служби геології та надр України від 31.12.2021 № 1015 «Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушена та внесення змін до наказів» - з 01 березня 2021 року зупинено дію спеціального дозволу від 05.03.2019 № 4978, виданого ТОВ «Мастер ЛІТ Індастрілз».
13 січня 2022 року за № 387/01/02-22 Державною службою геології та надр України на адресу відповідача направлено лист щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.
Наказом Державної служби геології та надр України від 01.04.2022 № 122 «Про поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів на усунення порушень», відповідачу відтерміновано дату зупинення дії спеціального дозволу до 01.07.2022.
Державною службою геології та надр України на адресу відповідача направлено лист щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами, але вказаний лист не одержано відповідачем з незалежних від позивача причин.
Відповідач листом від 24.02.2022 за № 24/02-2022вих. повідомив позивача про кроки вчинені для усунення порушень, визначених у приписі. Так, стосовно першого порушення, зазначеного у приписі відповідача, 10.02.2022 направлено до Державної служби геології та надр України заяву № 10-02/22 про внесення змін до Спеціального дозволу користування надрами, в частині додавання до пункту 1 особливих умов Спеціального дозволу на користування № 4978 від 05.03.2019 посилання на протокол ДКЗ № 4727 від 05.03.2019. Щодо другого порушення, зазначеного у приписі відповідача, на основі проведення робіт ДГП «Укргеофізика» «Сейсморозвідувальні роботи з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу, переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів» із ТОВ «Геолого-екологічний дослідний центр» укладено договір № 1-11/2021 від 29.11.2021 щодо складання «Геологічного проекту пошукових робіт на нафту та газ П`ятигорської площі та договір № 2-11/2021 від 29.11.2021 на розробку проектно-кошторисної документації (ПКД) на влаштування пошукової свердловини № 1 П`ятигорської площі». На цей час роботи за вказаними договорами тривають та перебувають на завершальному етапі. Стосовно третього порушення, зазначеного у приписі, з метою продовження геологічного вивчення П`ятигорської площі та визначення доцільності подальшого проведення польових сейсморозвідувальних робіт ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» 22.02.2021 з ДГП «Укргеофізика» уклало договір № 01/02-2021 на проведення сейсморозвідувальних робіт з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів. За результатами розгляду звіту про виконання сейсморозвідувальних роботі за цим договором на спільне засідання НТР ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» ДП «Укргеофізика» рекомендовано проведення деталізованих сейсморозвідувальних робіт по додаткових п`яти профілях МСГТ загальною довжиною 37 км. Отримані результати дадуть змогу виконати комплексну інтерпретацію сейсмічних матеріалів з метою уточнення будови П`ятигорського нафтогазоперспективного об`єкту. 10 грудня 2021 року між ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» та ДГП «Укргеофізика» укладеного договір № 10/12-2021 на виконання сейсморозвідувальних робіт МСГТ 2D П`ятигорської площі. Термін початку виконання цих робіт заплановано на кінець лютого початок березня 2022 року. Однак, через введення надзвичайного стану в Україні терміни початку робіт можуть змінитися. Після їх завершення планується розглядати звіт про проведення роботи на сумісному засіданні НТР.
Наказом Державної служби геології та надр України від 13.07.2022 № 232 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами», відповідачу відтерміновано дачу зупинення дії спеціального дозволу до 01.10.2022.
18 липня 2022 року Державною службою геології та надр України на адресу відповідача направлено лист щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами, але вказаний лист не одержано відповідачем з незалежних від позивача причин.
Службовою запискою головного спеціаліста Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Панченко Н.В. у зв`язку із неусуненням відповідачем порушень запропоновано винести на розгляд Робочої групи з питань надрокористування питання стосовно подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами № 4978 від 05.03.2019 з метою видобування питних підземних вод водозбору ТОВ «Мастер Літ Індастрілз».
Наказом Державної служби геології та надр України від 26.10.2022 № 360 «Про продовження термінів на усунення порушень», відтерміновано дату зупинення дії спеціального дозволу до 01.12.2022.
Станом на грудень 2022 відповідачем не усунуто порушення законодавства щодо надрокористування, у зв`язку із чим Державна служба геології та надр України звернулась із листом від 02 грудня 2022 року № 1974/02-1до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мастер Літ Індастрілз» про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами №4978.
З огляду на те, що інформації від ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» про усунення останнім порушень законодавства про надра до Держгеонадра України не надходило, так само, як і згоди/незгоди щодо анулювання спеціальних дозволів, позивач звернувся із цим позовом до суду.
Вказані обставини підтверджені відповідними доказами і не є спірними.
Суд, оцінивши повідомлені сторонами справи обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 2 Кодексу України про надра від 27.07.1994 № 132/94-ВР (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Статтею 4 Кодексу України про надра встановлено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.
Згідно з частиною першою статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
Відповідно до частини першої статті 19 вказаного Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2)забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
За приписами частин першої та другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2)закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до статті 56 Кодексу України про надра основними вимогами в галузі охорони надр є: 1) забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; 2) додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; 3) раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; 4) недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; 5) охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; 6) запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; 7) запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; 8) додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно із частиною першою статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно із частиною першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін до 04.07.2023 були врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок №615) (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 22 Порядку №615 Право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Статтею 16 Кодексу України про надра встановлено, що переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Згідно з абз. 3 п. 17 Порядку № 615 внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем документів у разі, зокрема, виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів.
Статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Отже, анулювання спеціального дозволу на користування надрами у судовому порядку можливе у разі виявлення у встановленому законом порядку порушення надрокористувачем законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища, умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, та невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення цих порушень за відсутності поважних причин неможливості їх усунення й за умови, що надрокористувачем не надано згоди на припинення права користування надрами.
Судом встановлено, що відповідачем після винесення припису вживались заходи щодо усунення порушень, виявлених позивачем під час проведення позапланової перевірки.
З метою усунення порушень відповідачем направлялись заяви про внесення змін до Спеціального дозволу користування надрами, в частині додавання до пункту 1 особливих умов Спеціального дозволу на користування від 05.03.2019 № 4978.
На основі проведення робіт ДП "Укргеофізика" "Сейсморозвідувальні роботи з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу, переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів" із ТОВ "Геолого-екологічним дослідний центр" укладено договір від 29.11.2021 № 1-11/2021 щодо складання "Геологічного проекту пошукових робіт на нафту та газ П`ятигорської площі та договір від 29.11.2021 № 2-11-2021 на розробку проектно-кошторисної документації (ПКД) на влаштування пошукової свердловини № 1 П`ятигорської площі".
Також, відповідачем укладено договір №01/02-2021 на проведення сейсморозвідувальних робіт з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів.
Тобто, надрокористувач невідкладно розпочав усувати порушення, які виявлені позивачем.
Щодо першого порушення, зазначеного в приписі, про необхідність внесення змін до пункту 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 05.03.2019 № 4978, в частині доповнення цього пункту відомостями про виконання рекомендацій протоколу ДКЗ України від 05.03.2019 №4727, суд вважає, з чим погодився і Верховний суд у постанові від 15.08.2024, що така обставина не залежить від дій відповідача, зважаючи на те, що відповідач звертався із заявою про внесення змін до Спеціального дозволу користування надрами, а саме відповідач супровідним листом від 15.12.2021 №2021/12-14 направив до Державної служби геології та надр України заяву № 14/12-2021 про внесення змін до пункту 1 особливих умов Спеціального дозволу користування надрами від 05.03.2019 № 4978.
Держгеонадра жодних обґрунтувань щодо заяви надрокористувача про внесення змін до пункту 1 особливих умов Спеціального дозволу користування надрами від 05.03.2019 № 4978 не надали ані відповідачу, ані суд у цій справі.
Держгеонадра зазначає про неповне виконання вимог припису, проте не наводить мотивів, зокрема, щодо неналежності виконання вимоги щодо необхідності внесення змін до Спеціального дозволу на користування надрами, зважаючи на кілька звернень відповідача щодо внесення відповідних змін.
Суд погоджується з відповідачем в частині того, що надрокористувач позбавлений можливості вплинути на Державну службу геології та надр України стосовно внесення змін до Спеціального дозволу користування надрами, в частині додавання до пункту 1 особливих умов Спеціального дозволу на користування від 05.03.2019 № 4978 посилання на протокол ДКЗ від 05.03.2019 № 4727, оскільки відповідно до пункту 17 Порядку № 615 та статті 16-5 Кодексу України про надра, внесення змін до дозволу здійснюється органом з питань надання дозволу на підставі заяви та поданих надрокористувачем документів.
Щодо незавершення усунення надрокористувачем порушень, зазначених у приписі, стосовно непроведення сейсморозвідувальних робіт суд дійшов наступних висновків.
Верховний Суд у постанові від 15.08.2024 по даній справі вказав, що судами попередніх інстанцій не було належним чином перевірено таких доводів відповідача. Зокрема, суди не встановили з якого періоду діє заборона військового командування військової частини на проведення сейсморозвідувальних робіт, якими документами така заборона підтверджується. Також судами не надано належної оцінки Звіту ДП "Укргеофізика" "Сейсморозвідувальні роботи з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу, переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів" 2021 року в частині Перспективних ділянок, виділених за дослідженнями СТАГД 2017 (а.с. 102 на звороті), Заключного звіту Інституту геологічних наук Національної академії наук України «Проведення комплексу польових атмогеохімічних досліджень в межах Пятигорівської площі» 2021 року в частині рис.1.1, рис. 1.2 (а.с. 120 на звороті, 121).
Так, як встановлено з матеріалів справи листом від 24.02.2022 за № 24/02-2022вих. Відповідач повідомив позивача про кроки вчинені для усунення порушень, визначених у приписі. З поміж іншого у вказаному листі зазначено, що на основі проведення робіт ДГП «Укргеофізика» «Сейсморозвідувальні роботи з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу, переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів» із ТОВ «Геолого-екологічний дослідний центр» укладено договір № 1-11/2021 від 29.11.2021 щодо складання «Геологічного проекту пошукових робіт на нафту та газ П`ятигорської площі та договір № 2-11/2021 від 29.11.2021 на розробку проектно-кошторисної документації (ПКД) на влаштування пошукової свердловини № 1 П`ятигорської площі». На цей час роботи за вказаними договорами тривають та перебувають на завершальному етапі. Також, з метою продовження геологічного вивчення П`ятигорської площі та визначення доцільності подальшого проведення польових сейсморозвідувальних робіт ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» 22.02.2021 з ДГП «Укргеофізика» уклало договір № 01/02-2021 на проведення сейсморозвідувальних робіт з уточненням геологічної будови П`ятигорської ліцензійної площі по відкладах середнього та нижнього карбону шляхом аналізу переробки та інтерпретації геолого-геофізичних матеріалів. За результатами розгляду звіту про виконання сейсморозвідувальних роботі за цим договором на спільне засідання НТР ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» ДП «Укргеофізика» рекомендовано проведення деталізованих сейсморозвідувальних робіт по додаткових п`яти профілях МСГТ загальною довжиною 37 км. Отримані результати дадуть змогу виконати комплексну інтерпретацію сейсмічних матеріалів з метою уточнення будови П`ятигорського нафтогазоперспективного об`єкту. 10 грудня 2021 року між ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» та ДГП «Укргеофізика» укладеного договір № 10/12-2021 на виконання сейсморозвідувальних робіт МСГТ 2D П`ятигорської площі. Термін початку виконання цих робіт заплановано на кінець лютого початок березня 2022 року. Однак, через введення надзвичайного стану в Україні терміни початку робіт можуть змінитися. Після їх завершення планується розглядати звіт про проведення роботи на сумісному засіданні НТР.
Зазначаючи про неможливість виконання договірних зобов`язань відповідач у листі від 24.02.2022 за № 24/02-2022вих. посилався на введення надзвичайного стану в Україні.
Так, суд враховує, що територія П`ятигорівської ліцензійної площі розміщена в межах Чернігівської області, яка у відповідності до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, з 25.02.2022 по 01.04.2022 була віднесена до територій активних бойових дій, оскільки із ним безпосередньо пов`язана можливість усунення відповідачем порушень (сторонами за договорами, укладеними з метою усунення порушень), визначених у приписі.
Також, відповідач вказує, що проведення робіт вимагало втручання на територію військового об`єкту в умовах воєнного стану. Відповідно до Заключного звіту Інституту геологічних наук НАМ України «Проведення комплексу польових атмогеохімічних досліджень в межах П`ятигорівської площі» 2021 встановлено, що в центрі досліджуваної ділянки розташована військова частина, в межах якої виконання робіт неможливо, оскільки заборонено командуванням військової частини. Отож крім іншого, відповідач був позбавлений повного безперешкодного доступу до всієї площі наданої ділянки з метою належного здійснення необхідного обсягу сейсморозвідувальних робіт.
Щодо необхідності зясування періоду, з якого діє заборона військового командування військової частини на проведення сейсморозвідувальних робіт та якими документами така заборона підтверджується, суд зазначає наступне.
В частині Перспективних ділянок, виділених за дослідженнями СТАГД 2017 (рис. 1.3, аркуш 16 звіту) зазначена інформація про розташування в центрі досліджуваної ділянки території військової частини, доступ до якої заборонений.
Відповідно до листа від 10.09.2024 вих. № 01-978 інформація про відсутність доступу до території військової частини була включена до звіту про проведення сейсморозвідувальних робіт на підставі даних, отриманих з порівняльного аналізу комплексу польових атмогеохімічних досліджень, виконаних ІГН НАН України Так, 17.11.2020 між ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» та Інститутом геологічних наук НАН України було укладено договір № 1711 на створення (передачу) науково- технічної продукції.
На виконання умов вказаного договору в 2020 році ІГН НАНУ проводились роботи зі структурно-термо-атмогеохімічних досліджень на П`ятигорівській площі за результатами яких складено Заключний звіт «Проведення комплексу польових атмогеохімічних досліджень в межах Пятигорівської площі» 2021 р.
В частині рис. 1.1, рис. 1.2. (аркуші 12, 13 звіту) зазначена інформація про розташування в центрі досліджуваної ділянки військової частини, в межах якої виконання робіт за технологією СТАГД неможливо, оскільки заборонено командуванням військової частини.
На адвокатський запит в інтересах відповідача щодо підстав внесення вказаної інформації до матеріалів звіту відповіді Інститутом геологічних наук НАН України надано не було.
З наявного у відповідача листування з Інститутом геологічних наук відомо, що на виконання умов договору № 1711 від 17.11.2020 з урахуванням місця розташування досліджуваної ділянки, яка включає в свої межі територію розташування військової частини, з метою узгодження проведення георозвідувальних робіт Інститут звертався з відповідним листом (від 23.11.2020 № 73/507-1/6) до командування військової частини НОМЕР_1 .
У відповідь на звернення було отримано відповідь командира ВЧ (від 25.11.2020 № 1299), де зазначено про допустиму межу за яку заборонено наближатись до території об`єкта військової частини, що складає 50 метрів; проведення георозвідувальних робіт безпосередньо на об`єкті військової частини категорично заборонено.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про використання земель оборони» землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - військові частини).
Стаття 4 Закону передбачає випадки використання земель оборони у господарських цілях не містить можливості їх використання для діяльності у сфері надрокористування.
Частиною ст. 3 Закону передбачено, що навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна.
Згідно з додатком 4 до Статуту гарнізонної та вартової служб, затвердженого Законом України від 24.03.1999 № 550-XIV, навколо об`єктів, розташованих поза територією військової частини, у разі необхідності, у встановленому порядку може бути відведено заборонену для сторонніх осіб зону. Межа за яку заборонено наближатись до території об`єкта військової частини має складати не менш як 50 метрів.
На виконання вказаних нормативно-правових актів командуванням військової частини було повідомлено про неможливість надання доступу на територію ВЧ для проведення георозвідувальних робіт, що відповідає правовому режиму використання земель відведених для діяльності військових частин.
З огляду на ту обставину, що заборона доступу на територію військової частини та її особливий правовий режим встановлено на законодавчому рівні та не пов`язується з будь-якими іншими умовами, то відповідаючи на питання, яке за висновками Верховного Суду залишилось не дослідженим - з якого періоду діє заборона - заборона діє щонайменше з 26.12.2003 (дата набрання чинності Законом України «Про використання земель оборони»).
Остаточне виконання умов припису, як вже зазначалось при розгляді справи та було прийнято до уваги Верховним Судом, унеможливлено настанням надзвичайних, невідворотних та об`єктивних обставин, а саме - введення воєнного стану на території України з 24.02.2022.
Таким чином, в сукупності вчинених ТОВ «Мастер Літ Індастрілз» дій після отримання припису про усунення порушень та об`єктивних обставин свідчить про те, що товариство здійснювало всі залежні від нього заходи з метою усунення виявлених порушень. Неусунення деяких порушень, які не залежать від волі відповідача, не може бути підставою для анулювання дозволу на користування надрами (постанова Верховного Суду від 15.07.2021 р. у справі № 818/2082/17).
Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку про відсутність на час розгляду справи правових підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4978 від 5 березня 2019 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз".
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Таким чином, на підставі викладеного суд доходить висновку, що позов Державної служби геології та надр України з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами не підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 242-246, 250, 255, 268-272, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедікова, 16, ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мастер Літ Індастрілз" (01010, м. Київ, вул. Лаврська, буд. 4, кв. 2; 69003, м. Запоріжжя, вул. Звенигородська, буд. 16, кв. 114, ЄДРПОУ 41339218) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - відмовити в повному обсязі.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 02 грудня 2024 року.
Суддя О.О. Артоуз
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123472674 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні