ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником
05 грудня 2024 року м. ДніпроСправа № 360/3860/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Качанок О.М., розглянувши в письмовому провадженні заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження в адміністративній справі № 360/3860/20 за позовом ОСОБА_1 до Новоайдарської селищної ради про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшла заява Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - заявник) про заміну сторони виконавчого провадження в адміністративній справі № 360/3860/20 за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Новоайдарської селищної ради (далі - боржник) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування заяви зазначено, що на виконання до відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшов виконавчий лист № 360/3860/20, виданий 27.08.2021 Луганським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Новоайдарської селищної ради надати ОСОБА_1 відповідно до вимог Земельного кодексу України та затвердженого проекту землеустрою в користування земельну ділянку загальною площею 16,9583 га, в тому числі: ділянка № 1 площею 6,9816 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0132, ділянка № 2 площею 6,2122 га кадастровий номер 423155100:42:012:0134, ділянка № 3 площею 3,7645 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0133, розташованої в межах населеного пункту Новоайдар, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Новоайдарській селищній раді Новоайдарського району, для ведення фермерського господарства.
06.06.2024 державним виконавцем, керуючись статтями 3, 4, 24, 25, 26, 27 Закону України «Про виконавче провадження», винесено постанову про відкриття виконавчого провадження.
На адресу відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшла відповідь від боржника з якої встановлено, що Указом Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який набрав чинності 27.09.2022, утворено Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.
Факт нездійснення повноважень Новоайдарською селищною радою та її виконавчими органами підтверджується утворенням на території Новоайдарської селищної територіальної громади тимчасового державного органу - Новоайдарської селищної військової адміністрації.
У зв`язку із цим, відповідно до постанови Верховної Ради України від 03.11.2022 № 2705-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яка набрала чинності 08.11.2022, начальник Новоайдарської селищної військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», був наділений повноваженнями Новоайдарської селищної ради, її виконавчого комітету та відповідно голови.
На підставі вищенаведеного, заявник просить замінити сторону у виконавчому провадженні № 75226655, а саме боржника - з Новоайдарської селищної ради на її правонаступника - Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.
Згідно з частиною другою статті 379 КАС України суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Ухвалою суду від 29.11.2024 заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження призначено до розгляду в порядку письмового провадження, з урахуванням режиму роботи суду, а також правового режиму воєнного стану в Україні. Також цією ухвалою запропоновано учасникам справи та Новоайдарській селищній військовій адміністрації Щастинського району Луганської області, у строк не пізніше п`яти днів з моменту отримання копії цієї ухвали, надати до суду письмові пояснення щодо заяви про заміну сторони виконавчого провадження.
Позивач правом на подання відповідних письмових пояснень не скористався.
Боржник правом на подання відповідних письмових пояснень також не скористався.
04.12.2024 від Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області надійшло клопотання в якому зазначено, що остання не заперечує проти задоволення заяви та заміни сторони виконавчого провадження, просила розгляд заяви здійснювати без участі представника.
Розглянувши заяву про заміну сторони виконавчого провадження, дослідивши матеріали справи, суд встановив таке.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 23.02.2021 у справі № 360/3860/20, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 24.06.2021, зобов`язано Новоайдарську селищну раду надати ОСОБА_1 відповідно до вимог Земельного кодексу України та затвердженого проекту землеустрою в користування земельну ділянку загальною площею 16,9583 га, в тому числі: ділянка № 1 площею 6,9816 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0132, ділянка № 2 площею 6,2122 га кадастровий номер 423155100:42:012:0134, ділянка № 3 площею 3,7645 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0133, розташованої в межах населеного пункту Новоайдар, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Новоайдарській селищній раді Новоайдарського району, для ведення фермерського господарства.
Згідно з даними КП «ДСС» позивачу 27.08.2021 видано виконавчий лист.
Також ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 30.05.2024 у справі № 360/3860/20 видано ОСОБА_1 дублікат виконавчого листа у справі № 360/3860/20, виданого Луганським окружним адміністративним судом 27 серпня 2021 року, про зобов`язання Новоайдарської селищної ради надати ОСОБА_1 відповідно до вимог Земельного кодексу України та затвердженого проекту землеустрою в користування земельну ділянку загальною площею 16,9583 га, в тому числі: ділянка № 1 площею 6,9816 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0132, ділянка № 2 площею 6,2122 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0134, ділянка № 3 площею 3,7645 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0133, розташованої в межах населеного пункту Новоайдар, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Новоайдарській селищній раді Новоайдарського району, для ведення фермерського господарства.
Постановою начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 27.08.2021 ВП № 75226655, відкрито виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа № 360/3860/20, виданого 27.08.2021 Луганським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Новоайдарської селищної ради надати ОСОБА_1 відповідно до вимог Земельного кодексу України та затвердженого проекту землеустрою в користування земельну ділянку загальною площею 16,9583 га, в тому числі: ділянка № 1 площею 6,9816 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0132, ділянка № 2 площею 6,2122 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0134, ділянка № 3 площею 3,7645 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0133, розташованої в межах населеного пункту Новоайдар, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Новоайдарській селищній раді Новоайдарського району, для ведення фермерського господарства.
Згідно з даними автоматизованої системи виконавчих проваджень, стан виконавчого провадження станом на 05.12.2024 - відкрито.
Тобто на момент розгляду цієї справи, виконавчі дії за вказаним виконавчим провадженням не завершено.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 № 1404-VIII (далі - Закон № 1404) відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, - виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Частиною п`ятою статті 15 Закону № 1404 визначено, що у разі вибуття однієї зі сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Як вказувалось, відповідно до частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Згідно з частинами першою та другою статті 4 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 10 Закону № 389-VIII у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
За приписами пункту 1 частини 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:
у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження:
сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).
Згідно з статтею 21 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Частиною п`ятою статті 78 Закону № 280/97-ВР встановлено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє по теперішній час.
Указом Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 4 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану», утворено, зокрема Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.
Указ Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» набрав чинності 27.09.2022.
Розпорядженням Президента України від 23.09.2022 № 210/2022-рп «Про призначення ОСОБА_2 начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області» призначено ОСОБА_3 начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області.
Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області (місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, ідентифікаційний код 44840780) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 29.09.2022, номер запису: 1010621020000000012.
Таким чином, Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області тимчасово набула правосуб`єктності, прав та обов`язків 29.09.2022 з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Оскільки Новоайдарська селищна рада на момент виникнення спірних правовідносин не припинена, її права та обов`язки виконує Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області.
Суд зазначає, що під публічним правонаступництвом у сфері управлінської діяльності органів державної влади слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Таку правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 у справі № 524/4478/17, від 20.02.2019 у справі № 826/16659/15.
Отже, в спірних правовідносинах належним боржником повинна бути Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області, як правонаступник Новоайдарської селищної ради.
Оскільки судове рішення у вказаній адміністративній справі не виконане, а виконання судового рішення є завершальною стадією судового провадження, суд вважає за необхідне замінити боржника у виконавчому провадженні з Новоайдарської селищної ради на Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.
Керуючись статтями 241, 243, 248, 256, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження в адміністративній справі № 360/3860/20 за позовом ОСОБА_1 до Новоайдарської селищної ради про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Замінити боржника у виконавчому провадженні ВП № 75226655 з примусового виконання виконавчого листа № 360/3860/20, виданого 27.08.2021 Луганським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Новоайдарської селищної ради надати ОСОБА_1 відповідно до вимог Земельного кодексу України та затвердженого проекту землеустрою в користування земельну ділянку загальною площею 16,9583 га, в тому числі: ділянка № 1 площею 6,9816 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0132, ділянка № 2 площею 6,2122 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0134, ділянка № 3 площею 3,7645 га кадастровий номер 4423155100:42:012:0133, розташованої в межах населеного пункту Новоайдар, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Новоайдарській селищній раді Новоайдарського району, для ведення фермерського господарства, з Новоайдарської селищної ради (ідентифікаційний код 04335571) на правонаступника - Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області (ідентифікаційний код 44840780, місцезнаходження: Луганська область, Щастинський район, смт. Новоайдар(з), вул. Дружби, буд. 1).
Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяО.М. Качанок
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123549862 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про заміну сторони виконавчого провадження |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.М. Качанок
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні