Рішення
від 06.12.2024 по справі 591/8935/24
ЗАРІЧНИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа № 591/8935/24

Провадження № 2-а/591/116/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2024 року Зарічний районний суд м. Суми в особі судді Сидоренко А.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в особі представника - адвоката Оганезова Олега Автанділовича до Виконавчого комітету Сумської міської ради про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 в особі представника - адвоката Оганезова О.А. 04 вересня 2024 року звернулася до суду з вказаним адміністративним позовом та просить визнати протиправною та скасувати постанову № 1511 адміністративної комісії при Виконавчому комітеті Сумської міської ради від 26 серпня 2024 року щодо притягнення позивачки до адміністративної відповідальності та стягнення з неї штрафу у розмірі 6800 грн. 00 коп. на користь держави.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачка посилається на те, що 26 серпня 2024 року адміністративною комісією при Виконавчому комітеті Сумської міської ради винесено вказану постанову.

Під час розгляду адміністративною комісією протоколу про адміністративне правопорушення серії ВАВ №005958 від 16 серпня 2024 р., що надійшов від Сумського районного управління поліції, складений відносно позивачки, встановлено наступне: 16 серпня 2024 року о 10 год. 39 хв. інспектором СЮП ВП СРУП лейтенантом поліції Василенко Ю.В. виявлено за адресою: м. Суми, вул. Степана Бандери, 40, продавчиня магазину «Дігма» ОСОБА_2 , перебуваючи на своєму місці, здійснила продаж пива «Бланк» ємністю 0,46 л. вартістю 58 грн. 30 коп. громадянці ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , чим порушила Наказ ОВА та оперативно-тактичного угрупування «Сіверськ» №3-ОД/29 від 25 березня 2024 року «Про торгівлю алкогольними напоями у Сумській області», що передбачає адміністративну відповідальність згідно ч.2 ст. 156 КУпАП «Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами». Комісія постановила: Притягнути до адміністративної відповідальності ОСОБА_2 та застосувати стягнення у вигляді штрафу у розмірі 6800 грн. на користь держави.

Однак, позивачка вважає, що зазначена Постанова адміністративної комісії є незаконною та необґрунтованою виходячи з наступного. Під час винесення Постанови адміністративна комісія керувалася Наказом ОВА та оперативно-тактичного угрупування «Сіверськ» № 3-ОД/29 від 25 березня 2024 року «Про торгівлю алкогольними напоями у Сумській області». Продаж алкогольного напою було здійснено 16 серпня 2024 року. 27 липня 2024 року набув чинності Закон України 3817-ІХ від 18 липня 2024 року «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Відповідно до п. 29 Перехідних Положень Закону 3817-ІХ «З дня набрання чинності цим Законом раніше встановлені сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями (військовими адміністраціями) обмеження щодо заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, на територіях, на яких не ведуться бойові дії, або на територіях, які не є тимчасово окупованими Російською Федерацією, втрачають чинність, крім обмежень на час комендантської години, які зберігаються до затвердження Кабінетом Міністрів України порядку встановлення обласними державними адміністраціями (обласними військовими адміністраціями) заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, у визначений період доби під час дії воєнного стану. До затвердження Кабінетом Міністрів України порядку встановлення обласними державними адміністраціями (обласними військовими адміністраціями) заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, у визначений період доби під час дії воєнного стану обласні державні адміністрації (обласні військові адміністрації) можуть встановлювати таку заборону у визначений ними період доби виключно на територіях, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що внесені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.»

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22 грудня 2022 року м. Суми не включено до переліку території, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Окрім того, 20 вересня 2023 року набрав чинності Закон України «Про правотворчу діяльність», який визначає ієрархічну систему нормативно-правових актів.

Отже, на момент продажу позивачем алкогольного напою 16 серпня 2024 року, Наказ ОВА та оперативно-тактичного угрупування «Сіверськ» №3-ОД/29 від 25 березня 2024 року «Про торгівлю алкогольними напоями у Сумській області» втратив чинність внаслідок набрання чинності 27 липня 2024 року Закону України 3817-ІХ від 18 липня 2024 року «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»

Як наслідок, позивачка діяла відповідно до норм чинного законодавства України. Притягнення її до адміністративної відповідальності є незаконним та необґрунтованим, а постанова адміністративної комісії при Виконавчому комітеті Сумської міської ради підлягає скасуванню.

Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 11 вересня 2024 року відкрите провадження у справі за вказаним позовом, справу вирішено розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

16 вересня 2024 року від представника відповідача надійшов відзив на позов, в якому заперечує проти задоволення позову. Свої заперечення обґрунтовує тим, що сам факт притягнення до відповідальності позивачка не заперечує. Підставою для притягнення до відповідальності є порушення вимог наказу Сумської ОВА № 3-ОД/29 від 25 березня 2024 року.

Суть наказу полягає, зокрема, у п. 1: заборонити до особливого розпорядження, але не пізніше, ніж час дії правового режиму воєнного стану, на території Сумської області, крім територій можливих або активних бойових дій, для яких дата припинення можливості бойових дій або завершення бойових дій не визначена, реалізацію алкогольних напоїв у роздрібній торговельній мережі та в закладах ресторанного господарства з 21 год. 00 хв. до 08 год. 00 хв. наступного дня.

Разом з тим за п. 2 цього наказу заборонено до особливого розпорядження, але не пізніше, ніж час дії правового режиму воєнного стану, на територіях можливих або активних бойових дій, для яких дата припинення можливості бойових дій або завершення бойових дій не визначена у роздрібній торговельній мережі та кафетеріях, крім суботніх та недільних днів, продаж алкогольних напоїв, за винятком продажу слабоалкогольних напоїв, вин та пива з 11 год. 00 хв. до 19 год. 00 хв.

Тобто резюмуючи положення зазначеного наказу, забороняється здійснювати продаж пива в будні дні до 11 год. 00 хв. та після 19 год. 00 хв.

Посилання позивачки саме на п. 29 Перехідних положень Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» є некоректним, з огляду на таке: 27 липня 2024 року разом із новими змінами набрав чинності ЗУ «Про правовий режим воєнного стану».

За ч. 1 ст. 4 зазначеного закону на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Статтею 15 Закону Украни «Про правовий режим воєнного стану» визначені повноваження військових адміністрацій, зокрема, частиною 4: у разі введення правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях обласні державні адміністрації (обласні військові адміністрації - у разі їх утворення) за погодженням та в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, можуть запроваджувати та здійснювати захід правового режиму воєнного стану у виді заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, у визначений такими органами період доби.

Сумська обласна військова адміністрація ухвалила такий наказ, яким встановила конкретно обмежений період продажу алкогольних напоїв (у цьому випадку - пива), а контроль за виконанням покласти на Головне управління Національної поліції в Сумській області та Військову службу правопорядку.

16 серпня 2024 року о 10 год. 39 хв. позивачка, працюючи продавцем у магазині « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за адресою: м. Суми, вул. Степана Бандери, 40, продала ОСОБА_3 пиво «Бланк» ємністю 0,46 л вартістю 58, 90 грн. у період доби, коли заборонено продавати алкогольні напої, зокрема пиво, до 11 год. 00 хв. та з 19 год. 00 хв. у будні дні, а працівник поліції, здійснюючи свої службові обов`язки, правомірно зафіксував таке правопорушення та склав відповідний протокол. Тому, зважаючи на вище викладене, у відповідача - адміністративної комісії при виконавчому комітеті Сумської міської ради наявні всі правомірні підстави притягти до адміністративної відповідальності ОСОБА_2 .

Відповідач також наголошує на тому, що з 06 березня 2024 року м. Суми Сумської територіальної громади надано статусу території можливих бойових дій (наказ № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року). Виходячи з цього, наказ Сумської ОВА № № 3-ОД/29 від 25 березня 2024 року також частково вмотивований саме посиленням запровадження безпекових умов міста, зокрема регулювання обігу алкогольних напоїв.

На підставі викладеного, просить суд відмовити в задоволенні позову (а.с. 18-25).

25 вересня 2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій заперечує проти доводів відповідача (а.с. 26-32).

27 вересня 2024 року від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив представника позивача, в яких наполягає на своїй позиції викладеній у відзиві на позовні вимоги, та зазначає, що сторона позивача некоректно трактує норми права (а.с. 33).

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Під час судового розгляду встановлено, що постановою № 1511 від 26 серпня 2024 року позивачку притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 156 КУпАП та до неї застосовано стягнення у вигляді штрафу у розмірі 6800 грн. 00 коп. на користь держави.

В постанові зазначено, що 16 серпня 2024 року о 10 год. 39 хв. інспектором СЮП ВП СРУП лейтенантом поліції Василенко Ю.В. виявлено за адресою: м. Суми, вул. Степана Бандери, 40, продавчиня магазину «Дігма» ОСОБА_2 , перебуваючи на своєму місці, здійснила продаж пива «Бланк» ємністю 0,46 л. вартістю 58 грн. 30 коп. громадянці ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , чим порушила Наказ ОВА та оперативно-тактичного угрупування «Сіверськ» №3-ОД/29 від 25 березня 2024 року «Про торгівлю алкогольними напоями у Сумській області», що передбачає адміністративну відповідальність згідно ч.2 ст. 156 КУпАП «Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами». (а.с. 7).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Згідно з п.1 ст. 247 КУпАП обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події та складу адміністративного правопорушення.

Вирішуючи питання про притягнення особи до адміністративної відповідальності, суб`єкт владних повноважень (чи суд) встановлює наявність складу адміністративного правопорушення (проступку).

Як встановлено під час вивчення матеріалів справи, відповідачем було прийнято рішення про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 156 КУпАП.

Згідно ч. 2 ст. 156 КУпАП, порушення працівником підприємства (організації) торгівлі або громадського харчування правил торгівлі пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, а саме: торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у приміщеннях або на територіях, заборонених законом, або в інших місцях, визначених рішенням відповідного органу місцевого самоврядування як такі, де роздрібна торгівля пивом(крім безалкогольного) алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння заборонена або торгівля пивом (крім безалкогольного) алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння через торгові автомати чи особами, які не досягли 18-річного віку, а також продаж пива (крім безалкогольного) алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння особі, яка не досягла 18-річного віку, або продаж тютюнових виробів в упаковках, що місять менш як 20 сигарет або цигарок, чи поштучно (крім сигар), або торгівля пивом (крім безалкогольного) алкогольними, слабоалкогольними напоями, винами столовими у заборонений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування час доби тягне за собою адміністративну відповідальність у виді накладення штрафу від 400 до 800 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Зміст ч. 2 ст. 156 Кодексу України про адміністративні правопорушення має бланкетний характер, а тому для встановлення винуватості в діянні конкретної особи складу цього адміністративного правопорушення, є обов`язковим встановлення порушення заборони в торгівлі у визначений час доби пивом (крім безалкогольного), встановленої саме рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, а посилання на таке рішення є обов`язковим.

Наказом Сумської обласної військової адміністрації та оперативно-тактичного угрупування «Сіверськ» № 3-ОД/29 від 25 березня 2024 року «Про торгівлю алкогольними напоями у Сумській області» заборонено до особливого розпорядження, але не пізніше, ніж час дії правового режиму воєнного стану, на території Сумської області, крім території можливих або активних бойових дій, для яких дата припинення можливості бойових дій або завершення бойових дій не визначена, реалізацію алкогольних напоїв у роздрібній торгівельній мережі та в закладах ресторанного господарства з 21:00 до 8:00 години наступного дня.

Заборонено до особливого розпорядження, але не пізніше, ніж час дії правого режиму воєнного стану, на територіях можливих або активних бойових дій, для яких дата припинення можливості бойових дій або завершення бойових дій не визначена:

у роздрібній торгівельній мережі та кафетеріях, крім суботніх та недільних днів, продаж алкогольних напоїв, за винятком продажу слабоалкогольних напоїв, вин та пива з 11:00 до 19:00 години;

у роздрібній торгівельній мережі та кафетеріях у суботні та недільні дні, продаж алкогольних напоїв з 19:00 до 11:00 години наступного дня;

у закладах ресторанного господарства (крім кафетеріїв) продаж алкогольних напоїв з 21:00 до 11:00 години наступного дня..

Території можливих або активних бойових дій, для яких дата припинення можливості бойових дій або завершення бойових дій не визначена, у цьому наказі визначаються відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 390 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (а.с. 24-26).

Однак станом на 16 серпня 2024 року, тобто в день, коли позивачка здійснила продаж алкоголю, набрав чинності та діявЗакон України №3817-ІХ від 18 червня 2024 року «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», відповідно до п. 29 Розділу XIII. Перехідних положень, якого з дня набрання чинності цим Законом раніше встановлені сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями (військовими адміністраціями) обмеження щодо заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, на територіях, на яких не ведуться бойові дії, або на територіях, які не є тимчасово окупованими Російською Федерацією, втрачають чинність, крім обмежень на час комендантської години, які зберігаються до затвердження Кабінетом Міністрів України порядку встановлення обласними державними адміністраціями (обласними військовими адміністраціями) заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, у визначений період доби під час дії воєнного стану.

З огляду на вказане, заборони, визначені Наказом Сумської обласної військової адміністрації та оперативно-тактичного угрупування «Сіверськ» № 3-ОД/29 від 25 березня 2024 року «Про торгівлю алкогольними напоями у Сумській області», втратили чинність, в силу вимогЗакону №3817-ІХ, а саме: п.29 РозділуXIII.Перехідних положень, Закону України №3817-ІХ від 18 червня 2024 року «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», який вступив в законну силу 27 липня 2024 року, т.я. такий має вищу юридичну силу. Тобто заборона продажу алкогольних напоїв станом на 16 серпня 2024 року є нечинною, а тому посилання на зазначений підзаконний акт є не припустимим.

Відповідно до ч. 2ст. 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. В свою чергу відповідачем не надано достатніх та переконливих доказів на спростування доводів позивачки, не доведено правомірність прийнятого рішення з приводу винесення постанови. А тому, враховуючи конкретні встановлені обставини у даній справі, суд дійшов висновку про необхідність скасувати оскаржувану постанову.

За змістомч.1, 2 ст. 132 КАС Українисудові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до п.1 ч.1ст.139 КАС Україниустановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За таких обставин необхідно стягнути з виконавчого комітету Сумської міської ради на користь позивачки понесені судові витрати у виді судового збору в розмірі 605 грн. 60 коп.

Керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 78, 241-246, 257-262, 286, 295 КАС України, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 в особі представника - адвоката Оганезова Олега Автанділовича до Виконавчого комітету Сумської міської ради про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення задовольнити.

Скасувати постановуадміністративної комісії при виконавчому комітеті Сумської міської ради № 1511 від 26 серпня 2024 року про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 156 КУпАП у виді штрафу в сумі 6800 грн. 00 коп.

Стягнути з Виконавчого комітету Сумської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 605 грн. 60 грн.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивачка: ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Виконавчий комітет Сумської міської ради, місцезнаходження: майдан Незалежності, 2, м. Суми, 40030, код ЄДРПОУ 04057942.

Суддя А.П. Сидоренко

СудЗарічний районний суд м.Сум
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123559429
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —591/8935/24

Постанова від 22.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Зарічний районний суд м.Сум

Сидоренко А. П.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Зарічний районний суд м.Сум

Сидоренко А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні