Рішення
від 09.12.2024 по справі №
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 грудня 2024 року м.Київ № 320/24110/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві, у якому просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку та виплати пенсії на підставі довідки № 46/ФЕС від 17.02.2023, виданої військовою частиною НОМЕР_1 ;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії на підставі довідки № 46/ФЕС від 17.02.2023, виданої військовою частиною НОМЕР_1 , однією сумою у повному обсязі без обмежень розміру з урахуванням окладу за військове звання - 1340,00 грн, посадового окладу - 4930,00 грн, надбавки за вислугу років 50% - 3135,00 грн, надбавки за особливості проходження служби 100,0% - 9405,00 грн, класності 7% - 345,10 грн, надбавки за роботу з таємними документами 10% - 493,00 грн та зміни премії, що станом на 01.04.2019 становила 130%, станом на 01.01.2022 - 350%, станом на 01.01.2023 - 400% та станом на 01.02.2023 - 780% та здійснити виплату з урахуванням виплачених сум.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що він є пенсіонером, перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в м.Києві та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Позивач вказує, що військовою частиною НОМЕР_2 підготовлено та видано йому нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення. Разом з тим, відповідач відмовив у перерахунку пенсії на підставі вказаної довідки, посилаючись на відсутність правових підстав для такого перерахунку. На думку позивача, така позиція органу Пенсійного фонду України є протиправною та порушує його право на перерахунок пенсії, що змусило його звернутися до суду.

Ухвалою суду відкрито спрощено позовне провадження без виклику сторін.

Відповідачем подано відзив на позов, у якому він просить відмовити позивачеві у задоволенні позову та зазначає, що надання позивачем самостійно довідки про складові грошового забезпечення є безпідставним, оскільки перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців регулюється частиною четвертою статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та не передбачає надання довідки до органу Пенсійного фонду пенсіонером самостійно, що не узгоджується з чинним правовим регулюванням спірних правовідносин. Вказує, що законодавством встановлений правовий механізм та порядок дій, за дотриманням якого в особи виникає право на відповідний перерахунок, а відтак у разі порушення алгоритму дій, передбачених нормами чинного правового регулювання, не існує жодних правових підстав для перерахунку пенсії позивача. Оскільки відповідач є територіальним органом виконавчої влади, який у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, указами Президента, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету міністрів, які прийняті відповідно до Конституції та законів України, іншими нормативно-правовими актами, він не мав підстав здійснювати перерахунок пенсії позивачу без врахування положень Порядку № 45 та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

ОСОБА_1 є громадянином України, що підтверджується копією паспорту.

Позивач є військовим пенсіонером, отримує пенсію за вислугу років відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992.

Згідно інформаційної довідки військової частини НОМЕР_1 №46/ФЕС від 17.02.2022 розмір грошового забезпечення станом на 01.04.2019 за посадою штурмана загону транспортної авіаційної ескадрильї 15 бригади транспортної авіації становить: посадовий оклад - 4930,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років (50%) - 3135,00 грн., надбавка за особливості проходження служби (100%) - 9405,00 грн., класність (7%) - 345,10 грн., надбавка за роботу з таємними документами (10%) - 493,00 грн., премія (130%) посадового окладу - 6409,00 грн., усього - 26057,10 грн.

Також, згідно інформаційної довідки військової частини НОМЕР_1 №46/ФЕС від 17.02.2022 розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 за посадою штурмана загону транспортної авіаційної ескадрильї 15 бригади транспортної авіації становить: посадовий оклад - 4930,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років (50%) - 3135,00 грн., надбавка за особливості проходження служби (100%) - 9405,00 грн., класність (7%) - 345,10 грн., надбавка за роботу з таємними документами (10%) - 493,00 грн., премія (350%) посадового окладу - 17255,00 грн., усього - 36903,10 грн.

Крім того, згідно інформаційної довідки військової частини НОМЕР_1 №46/ФЕС від 17.02.2022 розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 за посадою штурмана загону транспортної авіаційної ескадрильї 15 бригади транспортної авіації становить: посадовий оклад - 4930,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років (50%) - 3135,00 грн., надбавка за особливості проходження служби (100%) - 9405,00 грн., класність (7%) - 345,10 грн., надбавка за роботу з таємними документами (10%) - 493,00 грн., премія (400%) посадового окладу - 19720,00 грн., усього - 38454,00 грн.

В інформаційній довідці також зазначено, що підставою її видачі є адвокатський запит на отримання публічної інформації в порядку статей 10, 12 Закону України від 13 січня 2011 року №2939-VI «Про доступ до публічної інформації». Довідка не містить інформації щодо приналежності її саме ОСОБА_1 та нормативно-правового документа (закон, постанова, розпорядження) на підставі якого вона складена.

21.02.2023 представник позивача звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві з заявою про проведення з 01 квітня 2019 року, 01 січня 2022 року, 01 січня 2023 року перерахунку та виплати основного розміру пенсії ОСОБА_1 відповідно до нової довідки про розмір грошового забезпечення, виданої військовою частиною НОМЕР_1 .

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 24.02.2023 №2600-0202-8/32725 за результатом розгляду звернення представника позивача повідомлено про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсії згідно інформаційної довідки про розмір грошового забезпечення.

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ).

За змістом преамбули Закону №2262-ХІІ, держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частиною другою статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103) постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704).

Таким чином, набрання чинності Постановою №704, якою змінено (збільшено) грошове забезпечення військовослужбовців, у розумінні частини другої статті 51 Закону №2262-ХІІ є обставиною, що тягне за собою зміну розміру пенсії позивача, призначеної на підставі цього Закону.

Однак у подальшому Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12 грудня 2018 року по справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45).

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі №826/3858/18 залишено без змін постановою Верховного Суду від 12 листопада 2019 року, в якій суд касаційної інстанції зазначив, зокрема, що до повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України.

Оскільки зміни, внесені Постановою №103, зокрема, до додатка 2 Порядку №45, у якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, то з дня набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18 діє редакція додатка 2 до Порядку №45 до зазначених змін.

Таким чином, з 05 березня 2019 року (з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18) виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011).

При цьому, порядок дій, який повинні вчинити, зокрема, відповідач у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45, не змінився.

Відповідно до пункту 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 (далі - Порядок №3-1), перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону №2262-ХІІ. Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії. Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Аналогічні норми стосовно оформлення та подання документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ містяться в Інструкції з організації роботи із забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 22 січня 2015 року за № 73/26518 (далі - Інструкція № 937).

Так, відповідно до пункту 2.1 розділу ІІ Інструкції №937 (в редакції на час формування відповіді позивачу) робота із забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України здійснюється: районними (міськими, районними у містах, об`єднаними районними, об`єднаними міськими) військовими комісаріатами (ТЦКСП) (територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки) (далі - районні військові комісаріати (ТЦКСП)); обласними військовими комісаріатами (ТЦКСП); фінансово-економічним управлінням ІНФОРМАЦІЯ_1 ; військовою частиною НОМЕР_3 у межах, наданих їй Департаментом фінансів повноважень. Загальне керівництво роботою із забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей здійснюється Департаментом фінансів.

Тобто, означеною інструкцією визначено чіткий перелік суб`єктів, яким надано право підготовки та видачі довідок про розмір грошового забезпечення для відповідних категорій осіб. Проте, військова частина НОМЕР_1 не належить до кола суб`єктів, яким надано означене право. Разом з тим, безпосередньо в інформаційній довідці зазначено, що підставою її видачі є адвокатський запит на отримання публічної інформації в порядку статтей 10, 12 Закону України від 13 січня 2011 року №2939-VI «Про доступ до публічної інформації», а не положення Закону №2262-ХІІ, Постанови №704 та Порядку № 45.

При цьому, довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (назва визначена додатком № 2 до Порядку № 45) має містити такі складові: прізвище, ім`я, по батькові особи, якій видана вказана довідка; номер, дата і номер акта, що є підставою для перерахунку пенсії; зазначення дати, з якої змінено розмір грошового забезпечення; визначення назви посади особи, якій видана вказана довідка; перелік складових грошового забезпечення, у т.ч. і посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років.

Таким чином, інформаційна довідка №46/ФС від 17.02.2022 правомірно не врахована відповідачем з наступних підстав:

- військова частина НОМЕР_1 не є уповноваженою особою, якій надано право підготовки та видачі довідок про розмір грошового забезпечення осібам, які звільнені з військової служби;

- в довідці не зазначено прізвище, ім`я, по батькові особи, якій видана вказана довідка, тобто, вказана довідка не містить інформації щодо її належності саме ОСОБА_1 , що, в свою чергу, унеможливлює проведення перерахунку пенсії позивачу;

- в довідці не зазначено номер акта, що є підставою для перерахунку пенсії. Тобто, в довідці повинно бути визначено на підставі якого нормативно-правового акту має бути проведено перерахунок пенсії;

- в довідці не зазначено дати, з якої змінено розмір грошового забезпечення. При цьому, відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Взагалі, така довідка є додатком до відповіді представнику позивача на його запит про отримання публічної інформації.

Матеріалами справи не підтверджується, що до відповідача надходила оновлена довідка з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення на ім`я позивача від уповноваженого структурного підрозділу, де проходив службу позивач відповідно до Закону №2262-ХІІ, Постанови №704 та з урахуванням вимог додатку № 2 до Порядку № 45.

Отже, до моменту отримання належної довідки від органу, з якого звільнився позивач, у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку його пенсії, а тому підстави для задоволення позову в означеній частині відсутні.

Щодо позовних вимог в частині виплати пенсії без обмеження максимальним розміром, суд зазначає, що така вимога є необгрунтованною, оскільки позивачем не надано документів (листів, протоколів, розпоряджень тощо), які підтверджують факт обмеження пенсійної виплати максимальним розміром.

Таким чином, оскільки в судовому порядку не підтверджено факт порушення відповідачем прав позивача в означеній частині, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, у задоволенні позову в цій частині також слід відмовити.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Питання про розподіл судових витрат не вирішується, оскільки суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Лисенко В.І.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2024
Оприлюднено11.12.2024
Номер документу123616600
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 13.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні