ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 260/4263/24 пров. № А/857/28157/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Сеника П.,
суддів Онишкевича Т.В., Судової-Хомюк Н.М.,
з участю секретаря судового засідання Хомин Ю.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу Комунального підприємство «Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство» Ужгородської міської ради на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2024 року у справі №260/4263/24 за адміністративним позовом Комунального підприємства «Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство» Ужгородської міської ради до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру Головного Сервісного Центру Міністерства внутрішніх справ України у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях (філія ГСЦ МВС) в особі структурного підрозділу: Територіальний сервісний центр МВС 2141 про зобов`язання вчинити певні дії,-
суддя в 1-й інстанції Плеханова З.Б.,
дата ухвалення рішення 24.09.2024,
місце ухвалення судового рішення м. Ужгород,
дата складання повного тексту судового рішення 30.09.2024, -
В С Т А Н О В И В :
01 липня 2024 року Комунальне підприємство «Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство» Ужгородської міської ради (далі КП «КШЕП», апелянт, позивач) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головний сервісний центр МВС, Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Львівській Івано-Франківській та Закарпатській області в особі структурного підрозділу Територіального сервісного центру 2141 Міністерства внутрішніх справ України, в якому просить:
1. Зобов`язати Територіальний сервісний центр МВС 2141 (88006, м. Ужгород, вул. О. Кошового, 4) в особі Регіонального сервісного центру Головного Сервісного Центру Міністерства внутрішніх справ України у Львівській, Івано-Франківській га Закарпатській областях (філія ГСЦ МВС), Код ЄДРПОУ :45307457 в особі Головного СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ МВС, код ЄДРПОУ: 40109173, провести дії по реєстрації з видання свідоцтв про реєстрацію наступних транспортних засобів:
- ВАКУУМНОЇ ГІІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИН И ВІН ІМ «ДЖОНСТОН» VT -650 на шасі автомобіля МАЗ -5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 ,двигун № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ;
- ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» CN200, серійний номер EQ 61569 за Комунальним підприємством « Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство» Ужгородської міської ради, Код ЄДІТІОУ 03328362, м. Ужгород , вул. Проектна,4-а.
2.Стягнути судовий збір на користь позивача.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач звернувся з листом-заявою від 14.05.2024 за вих. №121 до Територіального сервісного центру МВС 2141,88006, м. Ужгород, вул. О. Кошового, 4 на предмет реєстрації двох одиниць техніки, а саме: ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» VT -650 на шасі автомобіля МАЗ -5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 ,двигун № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ; ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» CN200, серійний номер EQ 61569, що підтверджує офіційний штемпель реєстрації з найменуванням відповідача у отриманні заяви з доданими документами від 15.05.2024.
Позивачем надано до заяви від 14.05.2024 за вих. №121 про реєстрацію одиниць техніки всі необхідні документи. Зазначає , що позивач придбав вищезазначену техніку на підставі акту передання-приймання техніки від 20.02.2007 та від 19.03.2007, видаткової - накладної від 20.02.2007 та від 21.03.2007, сертифікату від 15.06.2004. Виходячи з вище викладеного, зазначає, що позивач є власником та добросовісним набувачем майна у відповідності до вимог ЦК України.
Крім того, зазначено, що позивач не провів дії по реєстрації одиниць техніки в період. визначений вимогами п. 7 постанови від 07.09.1998 №1388 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 №1371) «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», оскільки згідно вище вказаних документів про придбання техніки на той час уповноваженими особами та відповідальними за реєстрацію були: директор, який згідно розпорядження міського голови від 31.08.2006 №30 та від 04.09.2006 №135-а (наказ по підприємству) та перебував на посаді по 2022 рік; головний механік, призначено та звільнено з 09.11.2015 за №205-к, та від 04.01.2016 №01 та перебував на посаді до 2023 p., згідно наказу від 12.07.2023 №347-к .
Таким чином, техніка необхідна для цільового використання по благоустрою міста, а іншого способу не має, як подати позовні вимоги до суду для зобов`язання в судовому порядку ТСЦ МВС провести дії по реєстрації за транспорту за позивачем.
Таким чином, відповідач зобов`язаний був розглянути заяву з доданим пакетом документів від 14.05.2024 №121 та повідомити у строк до 27.05.2024 (включно), протягом 20-ти денного терміну, чим саме порушено та не вчинено відповідачем .
Виходячи з викладеного, зазначає, що позивач вжив всіх заходів по реєстрації двох одиниць техніки, однак відповіді по вказаній заяві не надано.
Оскільки вказане порушує права позивача, звернувся до суду із цим позовом.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 24.09.2024 у справі №260/4263/24 у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погодившись із вказаним рішенням, позивач оскаржив його в апеляційному порядку, подавши на нього апеляційну скаргу.
Вважає рішення суду першої інстанції таким, що прийняте з порушенням норм як матеріального, так і процесуального права, є необґрунтованим.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивач звернувся із листом-заявою від 14.05.2024 до Територіального сервісного центру МВС 2141 про реєстрацію двох одиниць техніки та долучив до заяви усі необхідні для реєстрації документи, а також надав гарантійне зобов`язання щодо оплати всіх витрат, що необхідні для реєстрації автотехніки. Однак реєстрацію таких транспортних засобів не здійснено.
Апелянт вказує, що відповідність документів чи не відповідність не вирішується на «огляд», а шляхом проведення окремої процесуальної дії і за результатом досліджень, експертиз. Однак, відповідач такого клопотання не заявляв.
Позивач ставить питання про проведення реєстрації техніки і видання відповідного документа, що є обов`язком відповідача.
Зауважує, що зміна керівництва позивача не може нести відповідальності за дії попереднього керівництва, а транспортні засоби повинні бути зареєстровані для експлуатації. Відповідна техніка необхідна для цільового використання по благоустрою міста Ужгорода, а іншого способу окрім судового зобов`язати відповідача зареєструвати відповідну техніку немає.
Однак заяву позивача з доданим пакетом документів своєчасно не розглянув.
Апелянт просив скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 24.09.2024 у цій справі та прийняти нове про повне задоволення позову.
Від Головного сервісного центру МВС надійшов відзив на апеляційну скаргу. Зокрема, вказав, що експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перерєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені забороняється.
Звернув увагу на те, що документи, які подані апелянтом для реєстрації спірних транспортних засобів не засвідчують, що апелянт є їх власником, тобто при зверненні для проведення реєстраційних дій, а також до суду першої інстанції не було подано документів визначених у п. 8 Порядку, який є вичерпним.
Спірні транспортні засоби взагалі не проходили реєстрації на території України, а відповідно до даних Єдиного державного реєстру транспортних засобів МВС зазначені транспортні засоби не знаходилися на обліку і походження їх на території України невідоме.
Крім того, апелянтом не заявлено жодної позовної вимоги до суду про визнання за ним права власності на зазначені транспортні засоби за актами приймання-передачі.
Особливу увагу акцентовано на тому, що у разі задоволення вимог апелянта, суд апеляційної інстанції може перебрати на себе повноваження відповідача, чим здійснить втручання у його дискреційні повноваження.
Просив у задоволенні вимог апеляційної скарги позивача відмовити.
Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях (філія ГСЦ МВС) також подав відзив на апеляційну скаргу, у якому надав аналогічні за змістом пояснення як Головний сервісний центр МВС. Просив у задоволенні апеляційної скарги позивача відмовити.
Представник відповідача 1 проти вимог апеляційної скарги заперечив, вважає рішення суду першої інстанції таким, що винесено з дотриманням норм матеріального та процесуального права. Просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, а у задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Апелянт та відповідач 2 явки уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.
Клопотань про відкладення розгляду справи чи іншого змісту до початку розгляд цієї справи не подавали.
Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи (ч. 2 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України)).
Заслухавши доповідь судді - доповідача, дослідивши обставини справи, доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, колегія суддів приходить до переконання, що вона не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що документи, які подані позивачем для реєстрації транспортних засобів не засвідчують, що позивач є їх власником та не входять до переліку, визначеного Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів.
Акти приймання передачі, які подані для реєстрації транспортних засобів не є документами про набуття права власності позивача. Таким чином, позивачем не надано доказів щодо правомірності придбання транспортних засобів та відповідно набуття ним права власності на зазначені вище транспортні засоби.
Крім того, позивачем не надано жодного документу про вчинення правочину, щодо переходу права власності, на вказані транспортні засоби, при цьому у своїй позовній заяві позивач вказує на те, що дані транспортні засоби перебували у його користуванні з 2007 року, однак ним не вчинено жодних дій для проведення реєстрації цих транспортних засобів.
Крім того, судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що ймовірно будуть порушені у майбутньому.
Таким чином, позов є передчасним, оскільки здійснення такої реєстрації транспортних засобів можлива відповідно до встановлено Законом України «Про дорожній рух» на підставі пункту 8 Порядку.
За таких умов, позовні вимоги про зобов`язання відповідача провести дії по реєстрації з видання свідоцтв про реєстрацію спірних транспортних засобів не підлягають задоволенню,
Встановлено та підтверджується матеріалами справи, що згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, КП «КШЕП» зареєстроване за адресою Н: 88007, Закарпатська область, Ужгородський район, м. Ужгород, вул. Проектна, буд.4 «а», ЄДРПОУ 03328362.
Види діяльності за КВЕД:3 744 :
- 42.11 Будівництво доріг і автострад
- 81.29 Інші види діяльності із прибирання
- 38.11 Збирання безпечних відходів
- 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель
- 43.11 Знесення
- 49.41 Вантажний автомобільний транспорт
- 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту
- 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту
- 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів
- 81.30 Надання ландшафтних послуг
- 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання
- 42.21 Будівництво трубопроводів
- 43.39 Інші роботи із завершення будівництва
- 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.
14.05.2024 позивач звернувся з листом-заявою за вих. №121 до Територіального сервісного центру МВС 2141 щодо реєстрації двох одиниць техніки, а саме:
- ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» VT -650 на шасі автомобіля МАЗ -5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 ,двигун № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ;
- ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» CN200, серійний номер EQ 61569,
До заяви від 14.05.2024 за вих. №121 про реєстрацію одиниць техніки позивачем подані наступні документи:
- виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань ;
- свідоцтво платника ПДВ;
- паспорта, ідн. директора;
- контракт на керівника
- паспорт, код гол.механіка;
- наказ прийняття/нереведення гол. механіка;
- наказ про призначення уповноваженого по реєстрації;
- акт передання-приймання;
- видаткова-накладна;
- оригінал довідки - довіреності;
- оригінал довідки-ідентифікації ТЗ з фото;
- оригінал довідки балансової вартості;
- Статут підприємства.
Згідно з Актом прийому-передачі вакуумної підмітально-прибиральної машини «ДЖОНСТОН» VT -650 на шасі автомобіля МАЗ -5551 від 20.02.2007 постачальник ТОВ «Лиго Сервис» м. Черкаси передав, а замовник «Комунальне шляхове-експлуатаційне підприємство» м. Ужгород, прийняв 1 (одну) вакуумну підмітально-прибиральну машину ВППМ Джонстон VT-650 на шасі автомобіля МАЗ-5551 (серійний номер кузова № НОМЕР_1 , двигун № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ) в повному комплекті згідно умов Договору №160207/У-1 ві 16.02.2007.
Відповідно до Акту прийому-передачі від 19.03.2007, вакуумної підмітально-прибиральної машини Джонстон CN 200 по Договору №160207/У-1 від 16.02.2007 - постачальник ТОВ «Лиго Сервис» м. Черкаси передав, а замовник «Комунальне шляхове-експлуатаційне підприємство» м. Ужгород, прийняв 1 (одну) вакуумну підмітально-прибиральну машину Джонстон CN 200 (серійний номер машини EQ 61569) в повному комплекті згідно умов Договору №160207/У-1 від 16.02.2007.
Згідно з Довідкою - ідентифікації від 14.05.2024 №119, КП «КШЕП» підтверджує експлуатацію двох транспортних одиниць: ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» VT -650 на шасі автомобіля МАЗ -5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 ,двигун № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ; ВАКУУМНОЇ ПІДМІТАЛЬНО-ПРИБИРАЛЬНОЇ МАШИНИ ВППМ «ДЖОНСТОН» CN200, серійний номер EQ 61569.
Листом «Про надання інформації» від 17.05.2024 №31/28/2-2141 на №121 від 14, Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях ,серед іншого повідомив, що:
«…Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 затверджено «Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 №1371), (далі - Порядок).
Пунктом 8 Порядку передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно- розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є документи оформлені в установленому порядку визначеному пунктом 8 Порядку.
Звертаємо вашу увагу на те, що документи, які подані вашим представником для реєстрації транспортних засобів (вакуумної підмітально-притиральної машини ВППМ «ДЖОНСОН» VT-650 на шасі автомобіля МАЗ- 5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 ,двигун № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 вакуумної підмітально-притиральної машини ВППМ «ДЖОНСОН» CN 200, серійний номер EQ 61569) не засвідчують, що КП «КШЕП» Ужгородської міської ради, код ЄДРПОУ 0332862, вул. Проектна, 4А, м. Ужгород, Закарпатська область, 88007, є їх власником.
Акти прийому-передачі, які подані для реєстрації транспортних засобів не є документами про набуття права власності вашим підприємством.
Таким чином, вами не надано належних документів, щодо правомірності придбання транспортних засобів та відповідно набуття права власності на вказані у заяві транспортні засоби.
Одночасно повідомляють, що вказані ТЗ взагалі не проходили реєстрації на території України.
З огляду на викладене, Територіальним сервісним центром №2141 Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській області не знайдено підстави передбачені вищезазначеним Порядком для проведення реєстрації: вакуумної підмітально-притиральної машини ВППМ «ДЖОНСОН» VT- 650 на шасі автомобіля МАЗ-5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ; - вакуумної підмітально-притиральної машини ВППМ «ДЖОНСОН» CN 200, серійний номер НОМЕР_4 на КП «КШЕП, код ЄДРПОУ 0332862. …»
Оскільки вказане порушує права позивача, він звернувся до суду із цим позовом.
З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 316 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Відповідно до статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України «Про дорожній рух» №3353-XII від 30.06.1993 (далі Закон №3353-ХІІ).
Державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді (ч. 1 ст. 34 Закону №3353-ХІІ).
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників (ч. 2 ст. 34 Закону №3353-ХІІ).
Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України (ч. 4 ст. 34 Закону №3353-ХІІ).
Транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 діб, підлягають державній реєстрації протягом десяти діб з моменту такого ввезення без зміни реєстраційних документів та національних номерних знаків країни їх реєстрації у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 10 ст. 34 Закону №3353-ХІІ).
Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом (ч. 11 ст. 34 Закону №3353-ХІІ)
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок).
Цей Порядок є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень (п. 2 Порядку).
Згідно з п. 3 Порядку державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
За абз. 1 п. 6 Порядку транспортні засоби реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрах МВС або через центри надання адміністративних послуг.
Власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.
Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється (п. 7 Порядку).
Пунктом 8 Порядку установлено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку:
договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;
укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;
договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений між покупцем та суб`єктом господарювання, який є власником зареєстрованого за ним транспортного засобу і здійснює оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, підписаний уповноваженою особою такого суб`єкта господарювання та скріплений печаткою (у разі наявності);
укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;
нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;
договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою;
договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу;
свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;
рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном;
рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність;
копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин;
довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску;
акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, оформлений в електронній формі засобами Єдиного державного реєстру транспортних засобів підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача;
документи, що підтверджують придбання транспортного засобу для необхідності використання його під час проведення оперативно-розшукових, контррозвідувальних, розвідувальних заходів та негласних слідчих (розшукових) дій відповідно до законодавства (крім транспортних засобів, не зареєстрованих у сервісних центрах МВС);
митна декларація за формою єдиного адміністративного документа відповідно до додатка I до Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами 1987 року на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери;
декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, оформлена відповідно до додатка 1 до Порядку пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. № 953 Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану (Офіційний вісник України, 2023 р., № 87, ст. 5038) (далі - декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою);
акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 2 (для державної реєстрації транспортних засобів, що ввезені на митну територію України як гуманітарна допомога, на підставі декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, набувачем гуманітарної допомоги);
договір фінансового лізингу або зазначений у такому договорі окремий договір купівлі-продажу (викупу) предмета лізингу, або інший договір, визначений договором фінансового лізингу;
акт про проведений електронний аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем.
рішення про безоплатну передачу конфіскованого майна, винесене комісією, утвореною відповідно до пункту 11 Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 985 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1371);
акт про придбання майна на аукціоні з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність);
договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, або акт про реалізацію активів на електронних торгах, виданий Національним агентством з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
акт про придбання товару на електронному аукціоні, виданий митним органом у разі продажу транспортних засобів у випадках, передбачених статтею 243 Митного кодексу України;
договір купівлі-продажу, оформлений в електронній формі засобами електронного кабінету водія або Порталу Дія.
Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
За п. 15 Порядку Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, Державному реєстрі санкцій, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за реєстром сертифікатів затвердження типу і виданих виробниками сертифікатів відповідності колісних транспортних засобів та обладнання, документів, що підтверджують правомірність придбання, відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів за єдиною автоматизованою інформаційною системою митних органів, відомостей за автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів. За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати (крім випадків подання заяви в електронній формі через електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія).
Відповідно до п. 16 Порядку на зареєстровані в уповноважених органах МВС транспортні засоби видаються свідоцтва про реєстрацію (зокрема за бажанням заявника в електронній формі без виготовлення їх на бланку), присвоюється буквено-цифрова комбінація номерних знаків з їх видачею або без такої (крім тимчасово ввезених на митну територію України транспортних засобів особистого користування), а також дозволи на встановлення на транспортних засобах спеціальних світлових та/або звукових сигнальних пристроїв. Номерні знаки повинні відповідати вимогам, установленим МВС, та видаються: два номерні знаки - на автотранспортний засіб, один - на мототранспортний засіб, мопед, причіп та напівпричіп. У свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу ідентифікаційний номер двигуна не зазначається.
Апелянт 14.05.2024 звернувся до ТСЦ МВС №2141 із заявою №121 про проведення державної реєстрації колісних транспортних засобів з видачею свідоцтва про реєстрацію та номерних знаків щодо вакуумної підмітально-притиральної машини ВППМ «ДЖОНСОН» VT- 650 на шасі автомобіля МАЗ-5551, серійний номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна № НОМЕР_2 , шасі № НОМЕР_3 ; - вакуумної підмітально-притиральної машини ВППМ «ДЖОНСОН» CN 200, серійний номер EQ 61569 (Т.1, а.с.179).
До вказаної заяви долучено належним чином засвідчені копії: виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; свідоцтва платника ПДВ; паспорта, ІДН директора; контракту на керівника; паспорта, коду головного механіка; наказу про прийняття/переведення головного механіка; наказу про призначення уповноваженого по реєстрації; акта передання-приймання; видаткової накладної; оригіналу довідки-довіреності; оригіналу довідки-ідентифікації ТЗ з фото; оригіналу довідки балансової вартості; Статуту підприємства».
У контексті викладеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що документи, які подані апелянтом (позивачем) для реєстрації спірних транспортних засобів не засвідчують, що апелянт (позивач) є їх власником, тобто при зверненні для проведення реєстраційних дій, а також до суду першої інстанції не було подано документів визначених у п. 8 Порядку, який є вичерпний.
Акти приймання передачі, які подані для реєстрації транспортних засобів не є документами про набуття права власності позивача.
Апелянтом, як правильно вказав суд першої інстанції. Не надано жодного документа про вчинення правочинів щодо переходу права власності на відповідні спірні транспортні засоби.
Крім того, КП «КШЕП» стверджуючи про перебування у його користуванні спірних транспортних засобів з 2007 року не вчиняв жодних дій щодо їх реєстрації.
Отже, КП «КШЕП» не надано доказів щодо правомірності придбання транспортних засобів та, відповідно, набуття ним права власності на зазначені в позовній заяві та апеляційній скарзі транспортні засоби.
Щодо долученої до апеляційної скарги довідки від 09.10.2024 №031024 ТОВ «Лиго Сервис», то у такій довідці дійсно стверджено про придбання спірних транспортних засобів відповідно до договору від 16.02.2007 за №160207/У-1 та вказано, що розрахунки здійснені в повному обсязі, претензії між сторонами відсутні та останнє не заперечує про оформлення права власності на відповідні транспортні засоби, однак відповідний договір до матеріалів справи не надано.
Ба більше, в матеріалах справи міститься витяг з ЄДР МВС щодо транспортних засобів, які були зареєстровані за ТОВ «Ліго Сервіс» за період з 2003 по 2021 та відповідні спірні транспортні засоби там не значаться.
За таких обставин, оскільки вказана довідка також не є документом, який в розумінні чинного законодавства підтверджує право власності на відповідні транспортні засоби чи їх набуття, покликання на таку апеляційний суд оцінює критично.
Крім викладеного, колегія суддів також вважає доцільним покликання суду першої інстанції та постанови Верховного Суду від 16.12.2020 у справі №278/3640/18 та від 21.01.2021 у справі №161/19385/19 та надану оцінку щодо неврахування рішення Касаційного цивільного Суду Верховного Суду від 30.10.2019 у справі №683/2694/16-ц як нерелевантного.
Колегія суддів також зважає на покликання відповідачів на те, що відповідно до даних Єдиного державного реєстру транспортних засобів МВС зазначені транспортні засоби не знаходилися на обліку і походження їх на території України невідоме.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з тим, що позовні вимоги є такими, що не підтверджені письмовими доказами долученими до матеріалів справи, а тому у їх задоволенні їх слід відмовити.
Також колегія суддів звертає увагу на те, що предметом цього спору не є рішення та дії відповідачів щодо надання відповіді на заяву про реєстрацію транспортних засобів позивача, а тому таким оцінку не надає.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «РуїзТорія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені скаржником в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових переконливих доводів, які б були безпідставно залишені без розгляду судом першої інстанції.
Порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права поза межами вимог апелянта та доводів, викладених у апеляційній скарзі, у ході апеляційного розгляду справи встановлено не було.
З огляду на викладене суд апеляційної інстанції дійшов переконання, що суд першої інстанції, правильно встановив фактичні обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Відповідно до ст.139 КАС України судовий збір розподілу не підлягає.
Керуючись ст. 241, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Комунального підприємство «Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство» Ужгородської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2024 року у справі №260/4263/24 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Т. В. Онишкевич Н. М. Судова-Хомюк Повне судове рішення складено 11.12.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123696609 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Сеник Роман Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні