ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2024 року Справа № 280/122/24 провадження №ПР/280/23/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання: Тетерюк Н.В., представника прокуратури: Шульги Л.М., представника позивача 2: Левіт А.Р., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури Максименко Наталі Вікторівни (69005, м. Запоріжжя, вул. Дмитра Апухтіна, буд.29а) в інтересах держави в особі
Державного агентства лісових ресурсів України (01601, м. Київ, вул. Шота Руставелі, 9-А; код ЄДРПОУ 37507901),
Запорізької обласної державної адміністрації (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164; код ЄДРПОУ 00022504)
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мотор-Січ Руна» (69068, м. Запоріжжя, пр. Моторобудівельників, буд. 64; код ЄДРПОУ 35345889)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Державне підприємство «Бердянське лісове господарство» (71717, Запорізька область, Пологівський район, м. Молочанськ, вул. Вокзальна, буд. 127; код ЄДРПОУ 05432193)
про припинення права користування мисливськими угіддями,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури Максименко Наталі Вікторівни в інтересах держави (далі прокурор) в особі Державного агентства лісових ресурсів України (далі позивач 1), Запорізької обласної державної адміністрації (далі позивач 2), до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мотор-Січ Руна» (далі відповідач), у якій позивач просить суд припинити право користування Товариства з обмеженою відповідальністю «Мотор-Січ Руна» мисливськими угіддями площею 2308,9628 га, наданими на підставі рішення Запорізької обласної ради від 18.03.2021 №72, на території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна» квартали 1-56 Новогайського лісництва Державного підприємства «Бердянське лісове господарство».
Обґрунтовуючи наявність підстав для представництва інтересів держави у даній справі, прокурор зазначає, що суспільна важливість питання захисту інтересів держави зумовлена потребою в забезпеченні на загальнодержавному рівні екологічної безпеки та охорони і збереження території природно-заповідного фонду Запорізького регіону як національного багатства. Здійснення мисливського господарства на території ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Коса Обіточна", навіть без полювання, не відповідає завданням та меті його створення і може негативно вплинути на стан його природних комплексів та об`єктів, оскільки передбачає людське втручання у природне середовище. Водно-болотні угіддя Коси Обіточної та затоки Обіточна мають міжнародне значення та через свою природоохоронну, рекреаційну, наукову та естетичну цінність, охороняються Рамсарською конвенцією 1971 року, ратифікованою Верховною Радою України 29.10.1996. Водночас, здійснення мисливського господарства на території заказника загальнодержавного значення "Коса Обіточна", може призвести до серйозного порушення стану довкілля, в тому числі безпрецедентного скорочення територій, зайнятих природними екосистемами, що є середовищем існування більшості біологічних видів. Зазначає, що Державне агентство лісових ресурсів України, яке відповідно до статті 23 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" має повноваження на звернення до адміністративного суду з позовом про припинення права користування мисливськими угіддями, повідомило прокуратуру, що заходи щодо розірвання з відповідачем Договору про умови ведення мисливського господарства від 20.04.2021 не вживались. Крім того, у відповідь на запит Запорізької обласної прокуратури від 27.11.2023 з метою встановлення наявності підстав для представництва, яким до Державного агентства лісових ресурсів України скеровано експертний висновок Інституту зоології ім.Шмальгаузена НАН України про те, що ведення мисливського господарства ТОВ "Мотор-Січ Руна" на території заказника загальнодержавного значення "Коса Обіточна" не відповідає цілям, завданням та правовому режиму заказника, Державне агентство лісових ресурсів України повідомило про відсутність підстав для розірвання Договору або скерування подання до Запорізької обласної ради про припинення права користування мисливськими угіддями ТОВ "Мотор-Січ Руна". Отже, Державне агентство лісових ресурсів України, будучи обізнаним про необхідність захисту інтересів держави та маючи відповідні повноваження для їх захисту, таких заходів не вжило та не планує вживати, що є підставою для звернення прокурора до суду з позовом. Крім того, вказує, що за даними Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельних ділянок Ногайського лісництва, земельні ділянки, які розташовані на Косі Обіточній, які надано для мисливських угідь ТОВ "Мотор-Січ Руна", право власності зареєстровано за державою в особі Запорізької обласної державної адміністрації, а право постійного користування за ДП "Бердянське лісове господарство". Отже, Запорізька обласна державна адміністрація, як власник земель, на яких встановлено відповідний природоохоронний режим територій та об`єктів природо-заповідного фонду, зобов`язана сприяти його охороні й збереженню через реалізацію наданих державою владно-управлінських та контрольних повноважень. Разом із тим, у відповідь на скерований прокуратурою запит з метою встановлення наявності підстав для представництва, Запорізька обласна державна адміністрація повідомила, що заходи з припинення права користування мисливсткими угіддями ТОВ "Мотор-Січ Руна" не вживалися. Зазначив, з в даному випадку має місце дві підстави припинення права користування мисливськими угіддями, наявного у відповідача. По-перше, систематичне невиконання відповідачем обов`язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин, зобов`язань, обумовлених договором між користувачем мисливських угідь та власником (користувачем) земельних ділянок або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства (абзац 5 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання»). Зокрема, прокурор послався на те, що користувачем мисливських угідь не врегульовані відносини між власником або користувачем земельної ділянки на підставі відповідних договорів; не погоджено з ДП «Бердянське лісове господарство» або Запорізькою обласною державною адміністрацією наказ про відтворювальні ділянки, а значить вони не визначені; проєкт організації і розвитку мисливського господарства ТОВ «Мотор-Січ Руна» не погоджено з Державним агентством лісових ресурсів України. Крім того, мають місце інші випадки, передбачені законодавством (абзац 7 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання»), оскільки на момент надання ТОВ «Мотор-Січ Руна» у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території заказника загальнодержавного значення "Коса Обіточна", діяльність з ведення мисливського господарства не суперечила Положенню про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», в редакції наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.12.2016 №479. Водночас, внаслідок затвердження вказаного Положення у нових редакціях наказами Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.05.2021 №328 та від 09.11.2021 №731, суттєво змінено умови та характер допустимої діяльності в ньому з метою збереження природного комплексу. На теперішній час діяльність ТОВ «Мотор-Січ Руна» з ведення мисливського господарства на території кварталів 1-56 Ногайське лісництво ДП «Бердянське лісове господарство», які входять до складу ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна», не відповідає цілям, завданням та правовому режиму Заказника та суперечить положенням Закону України «Про природно-заповідний фонд». Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 08.01.2024 відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання на 31.01.2024; залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Державне підприємство «Бердянське лісове господарство» (далі третя особа).
25.01.2024 від позивача 2 до суду надійшли письмові пояснення, в яких повідомляє, що підтримує позовні вимоги, викладені в позовній заяві прокурора, та вказує, що станом на дату надання відповідачу в користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території заказника загальнодержавного значення "Коса Обіточна", діяльність з ведення мисливського господарства не суперечила Положенню про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», в редакції наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.12.2016 №479. Разом із тим, у зв`язку з викладенням Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна» у нових редакціях відповідно до наказів Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.05.2021 №328 та від 09.11.2021 №731, на теперішній час будь-яка діяльність з ведення мисливського господарства на вказаній території не відповідає цілям, завданням і правовому режиму заказника. Таким чином, право користування на цій території підлягає припиненню. Просить позов задовольнити.
Протягом строків, встановлених в ухвалі про відкриття провадження у справі від 08.01.2024, позивач 1, відповідач та третя особа заяв по суті справи не подали.
Ухвалою суду від 31.01.2024 відкладено підготовче засідання на 26.02.2024.
Ухвалою суду від 26.02.2024 відкладено підготовче засідання на 18.03.2024.
Ухвалою суду від 18.03.2024 продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів, відкладено підготовче засідання на 10.04.2024.
Ухвалою суду від 10.04.2024 відкладено підготовче засідання на 22.04.2024.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 22.04.2024 позовну заяву залишено без розгляду.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.07.2024 ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 22.04.2024 скасовано, справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
24.09.2024 матеріали адміністративної справи №280/122/24 надійшли до Запорізького окружного адміністративного суду, на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Семененко М.О.
Ухвалою суду від 30.09.2024 справу прийнято до провадження, призначено підготовче засідання на 28.10.2024.
Ухвалою суду від 28.10.2024 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 13.11.2024.
Ухвалою суду від 13.11.2024 відкладено розгляд справи на 09.12.2024.
У судовому засіданні 09.12.2024 представник прокуратури підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позові, просив позов задовольнити.
У судовому засіданні 09.12.2024 представник відповідача 2 підтримав заявлені позовні вимоги, просив позов задовольнити.
Інші учасники справи у судове засідання 09.12.2024 не з`явились, по дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином, у тому числі, третя особа повідомлена з урахуванням особливостей, передбачених підпунктом 20 пункту 1 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), у зв`язку з чим, суд визнав за можливе розглянути справу за їхньої відсутності з урахуванням положень статті 205 КАС України.
У судовому засіданні 09.12.2024 судом проголошено скорочене рішення.
Заслухавши вступне слово та пояснення прокурора, представника позивача 2, безпосередньо дослідивши надані учасниками до матеріалів справи письмові докази, оцінивши надані докази та їх зв`язок у сукупності, суд встановив такі обставини.
Рішенням Запорізької обласної ради від 18.03.2021 № 72 «Про припинення права користування частинами мисливських угідь державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство», державного підприємства «Приморське лісове господарство» та надання мисливських угідь у користування для ведення мисливського господарства товариству з обмеженою відповідальністю «Мотор-Січ Руна» (код ЄДРПОУ:35345889)» припинено право користування частинами мисливських угідь ДП «Запорізьке лісомисливське господарство», ДП «Приморське лісове господарство» та надано мисливські угіддя у користування для ведення мисливського господарства ТОВ «Мотор-Січ Руна» загальною площею 3069,9628 га (користувачі земельних ділянок: ДП «Бердянське лісове господарство» - 2308,9628 га та ДП «Запорізьке лісомисливське господарство», Широківська сільська рада - 761 га) терміном на 15 років.
Згідно з додатком 3 до рішення Запорізької обласної ради від 18.03.2021 № 72, територія ДП «Бердянське лісове господарство», Ногайське лісництво (квартали 1-56) площею 2308,9628 га, яка надана для мисливських угідь, розташована в межах ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна» (далі також Заказник).
У подальшому між Державним агентством лісових ресурсів України та ТОВ «Мотор-Січ Руна» укладено Договір від 20.04.2021 №35 про умови ведення мисливського господарства у вказаних угіддях.
Звертаючись до суду з даним позовом, прокурор зазначає, що згідно з п. 3.2 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», в редакції наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.12.2016 № 479, яка діяла на час прийняття рішення Запорізькою обласною радою від 18.03.2021 № 72 та укладення Договору від 20.04.2021 № 35, на території Заказника в установленому порядку дозволялося: обмежене мисливство на водно-болотну дичину за номерною системою, у кількості не більше ніж 60 номерів, з навантаженням на угіддя не більше 60 чоловік на добу у встановленому порядку; обмежене мисливство на благородного оленя та дикого кабана з метою регулювання їх чисельності, в кварталах 29 - 56 Ногайського лісництва відповідно до встановлених лімітів; полювання на водно-болотну дичину, яке регулюється нормами відстрілу, що встановлюються Мінприроди України на мисливський сезон, селекційний та вибірково-діагностичний відстріл мисливських тварин; регульоване сінокосіння, з метою заготівлі кормів для диких тварин тощо.
Разом з тим, у подальшому Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України затверджувались нові редакції Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна» наказами від 18.05.2021 № 328 та від 09.11.2021 № 731, якими суттєво змінено умови та характер допустимої діяльності в них з метою збереження природного комплексу, і внаслідок внесених змін на теперішній час ведення мисливського господарства ТОВ «Мотор-Січ Руна» на території Заказника не відповідає цілям, завданням та правовому режиму Заказника, визначених у Положенні про заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна».
Оскільки уповноважені органи, а саме Державне агентство лісових ресурсів України та Запорізька обласна державна адміністрація, які відповідно до статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» мають повноваження на ініціювання питання про припинення права користування мисливськими угіддями відповідача, не вчиняють відповідних заходів, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до Преамбули Закону України «Про природно- заповідний фонд України» цей Закон визначає правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів.
Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.
У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
Відповідно до ч. З ст. 7 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Частиною 4 статті 7 цього Закону передбачено, що межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно- заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно зі ст. 8 вказаного Закону збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду забезпечується, у т. ч. шляхом додержання вимог щодо охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду під час здійснення господарської, управлінської та іншої діяльності, розробки проектної і проектно-планувальної документації, землевпорядкування, лісовпорядкування, здійснення оцінки впливу на довкілля.
За положеннями ч. 1 ст. 9 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» території та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цим Законом та іншими актами законодавства України, можуть використовуватись у природних, науково - дослідних, оздоровчих, рекреаційних, освітньо-виховних цілях та для моніторингу навколишнього природного середовища.
Встановлені частиною першою цієї статті основні види використання, а також заготівля деревини, лікарських та інших цінних рослин, їх плодів, сіна, випасання худоби, мисливство, рибальство та інші види використання можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об`єктів.
Відповідно до частини 2 статті 9-1 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» перелік встановлених цим Законом видів використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно- заповідного фонду і порядок їх використання визначаються режимом територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Статтею 14 цього Закону визначено, що режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду - це сукупність науково-обґрунтованих екологічних вимог, норм і правил, які визначають правовий статус, призначення цих територій та об`єктів, характер допустимої діяльності в них, порядок охорони, використання і відтворення їх природних комплексів.
Режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначається відповідно до цього Закону з урахуванням їх класифікації та цільового призначення.
Згідно зі ст. ст. 25, 26 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
На територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник.
Господарська, наукова та інша діяльність, що не суперечить цілям і завданням заказника, проводиться з додержанням загальних вимог щодо охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.
Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку, що правовий режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду, характер допустимої діяльності на них, порядок охорони, використання і відтворення їх природних комплексів визначається затвердженими у встановленому законом порядку положенням про такий об`єкт. При цьому, та таких територіях та об`єктах діє спеціальний режим щодо можливості ведення на них мисливського господарства.
Судом встановлено, що ландшафтний державний заказник «Коса Обіточна» створено на підставі постанови Ради Міністрів Української РСР від 11.09.1980 № 524 «Про доповнення переліку державних заказників Української РСР».
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.1992 № 584 «Про зміну деяких рішень Уряду України у зв`язку з прийняттям Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Заказник визначено, як заказник загальнодержавного значення.
Відповідно до Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», затвердженого наказами Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.12.2016 № 479, заказник входить до складу природно-заповідного фонду, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення й використання.
Суходільна частина самої коси займає площу 2210 га, квартали 1-56 Ногайського лісництва державного підприємства «Приморське лісове господарство» (в подальшому ДП «Приморське лісове господарство» приєднано до ДП «Бердянське лісове господарство» внаслідок реорганізації). Іншу частину Заказника - 6653 га складають землі водного фонду, що представлені 1 км акваторії Азовського моря навколо коси Обіточної.
Заказник створено з метою збереження піщаної коси на північному узбережжі Азовського моря з унікальною водно-болотною і степовою рослинністю з літоральними флороценотичними та псамофітними комплексами з великою кількістю ендемічних видів рослин, фауни, яка має наукову цінність, у тому числі, занесених до Червоної Книги України.
Основними завданнями Заказника є: збереження у природному стані унікальної піщаної коси, водно-болотного угіддя з усім її водно-болотним рослинним та тваринним біорізноманіттям; збереження одного з найцінніших на півдні України місць нересту, нагулу та зимівлі багатьох видів риб, місця проживання та концентрації під час міграції багатьох видів птахів, у тому числі рідкісних та зникаючих; організація систематичних спостережень за станом природних комплексів та об`єктів на території Заказника; проведення комплексних досліджень з метою розробки наукових основ збереження його території та її ефективного використання; сприяння екологічній освітньо-виховній роботі серед населення; створення умов для організованого туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності з додержанням вимог режиму території Заказника тощо.
На території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Заказника, передбаченим цим Положенням, і загрожує збереженню природного комплексу.
Режим охорони територій Заказника враховується при розробці регіональних та інших планів, проектів, схем з розвитку будівництва, землевпорядкуванні тощо.
Згідно з п. 3.2 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», в редакції наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.12.2016 № 479 (яка діяла на час прийняття рішення Запорізькою обласною радою від 18.03.2021 № 72 про надання в користування мисливських угідь ТОВ «Мотор-Січ Руна» та укладення Договору від 20.04.2021 № 35), на території Заказника в установленому порядку дозволялося, у тому числі, обмежене мисливство на водно-болотну дичину за номерною системою, у кількості не більше ніж 60 номерів, з навантаженням на угіддя не більше 60 чоловік на добу у встановленому порядку; обмежене мисливство на благородного оленя та дикого кабана з метою регулювання їх чисельності, в кварталах 29 - 56 Ногайського лісництва відповідно до встановлених лімітів; полювання на водно-болотну дичину, яке регулюється нормами відстрілу, що встановлюються Мінприроди України на мисливський сезон, селекційний та вибірково-діагностичний відстріл мисливських тварин; регульоване сінокосіння, з метою заготівлі кормів для диких тварин тощо.
Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України затверджено нову редакцію Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна» наказом від 18.05.2021 № 328 яким суттєво змінено умови та характер допустимої діяльності в заказнику з метою збереження природного комплексу.
Зокрема, виключено норми, якими дозволялося обмежене мисливство на водно-болотну дичину за номерною системою, у кількості не більше ніж 60 номерів, з навантаженням на угіддя не більше 60 чоловік на добу у встановленому порядку; обмежене мисливство на благородного оленя та дикого кабана з метою регулювання їх чисельності, в кварталах 29 - 56 Ногайського лісництва відповідно до встановлених лімітів; полювання на водно-болотну дичину, яке регулюється нормами відстрілу, що встановлюються Мінприроди України на мисливський сезон, селекційний та вибірково-діагностичний відстріл мисливських тварин; регульоване сінокосіння, з метою заготівлі кормів для диких тварин.
У зв`язку з внесеними змінами Департаментом захисту довкілля Запорізької обласної державної адміністрації виписано 2 охоронні зобов`язання, зокрема:
- охоронне зобов`язання від 25.05.2021 № 45, яким передано під охорону та дотримання встановленого режиму частини території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна» площею 2210 га у межах кварталів 1-56 Ногайського лісництва Землекористувачу - ДП «Бердянське лісове господарство» (ДП «Приморське лісове господарство» приєднано до ДП «Бердянське лісове господарство» внаслідок реорганізації);
- охоронне зобов`язання від 25.05.2021 № 46, яким передано під охорону та дотримання встановленого режиму частини території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна» площею 6653 га у межах земель водного фонду, що представлені 1 км акваторії Азовського моря навколо коси Обіточної - Приазовському національному природному парку.
Крім того, у наступній редакції Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», затвердженій наказом Міндовкілля від 09.11.2021 № 731, на території Заказника заборонено будь- яку діяльність, що суперечить меті і завданням Заказника, передбаченим цим Положенням, і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі полювання, знищення та відлов усіх видів (у т.ч. водних живих ресурсів), розорення їхніх гнізд, нір, інших сховищ та жител, збір яєць і пуху. Окрім того, заборонено у період масового розмноження диких тварин, з 01 квітня до 15 червня проведення робіт та заходів, які є джерелами підвищеного шуму та неспокою (пальба, проведення вибухових робіт, феєрверків, санітарних рубок лісу, проведення ралі та інших змагань на транспортних засобах); причалювання до берега Заказника та пересування по його водній акваторії будь-яких плав засобів, крім плавзасобів Землекористувача, Приазовського національного природного парку, державних природоохоронних, інспекційних, рятувальних та прикордонних служб; проїзд усіх видів механізованого транспорту поза дорогами загального користування, за винятком службового транспорту Землекористувача, Приазовського національного природного парку, державних природоохоронних та інспекційних служб, пожежних машин, під час виконання ними своїх службових обов`язків, тощо (пункти 3.1, 3.2 Положення).
Аналіз внесених змін до Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна» дозволяє дійти висновку, що після прийняття рішення Запорізькою обласною радою від 18.03.2021 № 72 та укладення Договору від 20.04.2021 № 35 фактично будь-яка діяльність з ведення мисливського господарства на території Заказника суперечить його правовому режиму охорони.
Отже, на теперішній час діяльність ТОВ «Мотор-Січ Руна» з ведення мисливського господарства на території кварталів 1-56 Ногайське лісництво ДП «Бердянське ЛГ», які входять до складу ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна», не відповідає цілям, завданням та правовому режиму Заказника, а також суперечить нормам Закону України «Про природно- заповідний фонд», а тому право користування на цій території підлягає припиненню.
Прокурором надано до матеріалів справи експертний висновок Інституту зоології ім. Шмальгаузена НАН України 21.11.2023, відповідно до якого зазначено, що ведення мисливського господарства ТОВ «Мотор-Січ Руна» на території заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна» не відповідає цілям, завданням та правовому режиму заказника, визначених у поточній редакції Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Коса Обіточна», затвердженого наказом Міндовкілля від 09.11.2021 №731.
Положеннями статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» визначено порядок припинення права користування мисливськими угіддями.
Так, право користування мисливськими угіддями припиняється у разі:
закінчення строку користування; добровільної відмови від користування;
припинення діяльності юридичних осіб, яким надано у користування мисливські угіддя;
систематичного невиконання обов`язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин, зобов`язань, обумовлених договором між користувачем мисливських угідь та власником (користувачем) земельних ділянок або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства;
погіршення якості мисливських угідь з вини їх користувача; в інших випадках, передбачених законодавством.
Рішення про припинення права користування мисливськими угіддями, крім випадку закінчення строку користування, приймаються:
у випадках, передбачених абзацами третім, четвертим, сьомим частини першої цієї статті, - за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, тими самими органами, які уповноважені на надання у користування мисливських угідь;
у випадках, передбачених абзацами п`ятим, шостим частини першої цієї статті, - адміністративним судом за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, або органів, уповноважених на надання у користування мисливських угідь щодо застосування такого заходу реагування.
При зверненні до суду з даним позовом прокурор посилається на наявність підстав припинення права користування мисливськими угіддями відповідача відповідно до абзацу 5 та абзацу 7 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання».
Аналіз наведених норм свідчить про те, що з підстав, передбачених абзацом 5 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», рішення про припинення права користування мисливськими угіддями приймаються адміністративним судом за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, або органів, уповноважених на надання у користування мисливських угідь щодо застосування такого заходу реагування.
При цьому, з підстав, передбачених абзацом 7 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», рішення про припинення права користування мисливськими угіддями приймається самостійно органами, які уповноважені на надання у користування мисливських угідь, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, без звернення до суду.
Суд вважає, що прокурором не доведено наявність підстав припинення права користування мисливськими угіддями відповідача, передбачених абзацом 5 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», адже прокурором не надано до матеріалів справи доказів систематичного невиконання відповідачем обов`язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин та зобов`язань, обумовлених Договором про умови ведення мисливського господарства від 20.04.2021 №35.
Слід зазначити, що прокуратура не є уповноваженим органом щодо здійснення нагляду (контролю) за виконанням відповідачем обов`язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин та зобов`язань, обумовлених договором між користувачем мисливських угідь та власником (користувачем) земельних ділянок або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, та не наділена повноваженнями на перевірку та встановлення фактів порушення користувачем мисливськими угіддями вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також надання їм оцінки.
При цьому, в даному випадку прокурор помилково посилається на порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, встановлені під час перевірки, проведеної Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) Державної екологічної інспекції України, що зафіксовано в Акті від 17.09.2021 №06/1-15-634/21 (т.1 а.с.171-190), оскільки даним актом не зафіксовано систематичного характеру виявлених порушень.
Крім того, до матеріалів справи надано лист Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) Державної екологічної інспекції України від 25.12.2023 №4990/05/1-06/06/2-34, до якого долучено листи ТОВ «Мотор-Січ Руна» про виконання припису щодо усунення виявлених порушень, винесено на підставі висновків вищезазначеного акту (т.1 а.с.196-210).
Також, суд звертає увагу, що за повідомленнями Державного агентства лісових ресурсів від 30.06.2023 №03-16/3787-23, від 05.12.2023 №03-08/6790-23, ТОВ «Мотор-січ Руна» на виконання вимог Договору про умови ведення мисливського господарства від 20.04.2021 №35 у червні 2021 року було проведено упорядкування мисливських угідь, а вчинення заходів щодо внесення змін або розірвання відповідного договору не здійснювалось, оскільки не було можливості перевірити виконання умов договору у зв`язку з військовими діями в розі розташування мисливських угідь на тимчасово окупованій територій (т.1 а.с.52-53, а.с.58-60).
Крім того, суд вважає, що у зв`язку зі зміною умов та характеру допустимої діяльності на території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна», та фактичною забороною будь-якої діяльності з ведення мисливського господарства на його території, відповідна діяльність відповідача, обумовлена Договором про умови ведення мисливського господарства від 20.04.2021 №35, взагалі не може здійснюватися, а тому здійснений прокурором аналіз діяльності підприємства на предмет дотримання умов щодо оформлення відповідачем належних документів для мети користування мисливськими тваринами та ведення мисливського господарства не є доречним.
Таким чином, наданими до матеріалів справи письмовими доказами не підтверджено наявність обставин, передбачених абзацом 5 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», а тому не виникло підстав для реалізації повноважень, визначених абзацом 3 частини другої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», на звернення до адміністративного суду з позовом про припинення права користування мисливськими угіддями ТОВ «Мотор-Січ Руна».
Разом із тим, суд зазначає, що у зв`язку зі зміною умов та характеру допустимої діяльності на території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна», та фактичною забороною будь-якої діяльності з ведення мисливського господарства на його території, були наявні підстави для припинення права користування мисливськими угіддями відповідачем, передбачені абзацом 7 частини першої статті 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», проте, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, не подав відповідного подання, а орган, який уповноважений на надання у користування мисливських угідь, не прийняв самостійно рішення про припинення права користування мисливськими угіддями ТОВ «Мотор-Січ Руна».
Відповідно до статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частиною третьою статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді, є Закон України «Про прокуратуру».
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» (в редакції, чинній на час подання позовної заяви до суду) визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до частини третьої статті 23 цього Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до частини 4 цієї статті наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Зі змісту наведених норми вбачається, що прокурор може представляти інтереси держави в суді, у тому числі, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.
Таке «нездійснення захисту» полягає в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень: він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їхнього захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.
З`ясовуючи поняття «інтереси держави», Верховний Суд в постанові від 16.04.2024 у справі № 340/5915/21 зазначив, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій. Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме полягає порушення матеріальних або інших інтересів держави, яке відбулося чи може відбутися, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Отже «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 17 жовтня 2019 року у справі № 569/4123/16-а та інших.
Зважаючи на суспільну важливість питання захисту інтересів держави у зв`язку з потребою в забезпеченні на загальнодержавному рівні екологічної безпеки та охорони і збереження території природно-заповідного фонду Запорізького регіону як національного багатства, суд дійшов висновку, що позов прокурора є обґрунтованим та підлягає задоволенню
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є частково обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про часткове задоволення адміністративного позову.
З урахуванням положень частини 2 статті 139 КАС України, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 243-246, 255, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Припинити право користування Товариства з обмеженою відповідальністю «Мотор-Січ Руна» мисливськими угіддями площею 2308,9628 га, наданими на підставі рішення Запорізької обласної ради від 18.03.2021 №72, на території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Коса Обіточна» квартали 1-56 Новогайського лісництва Державного підприємства «Бердянське лісове господарство».
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Прокурор заступник керівника Запорізької обласної прокуратури Максименко Наталя Вікторівна, місцезнаходження: 69005, м. Запоріжжя, вул. Дмитра Апухтіна, буд.29а.
Позивач 1- Державне агентство лісових ресурсів України, місцезнаходження: 01601, м.Київ, вул. Шота Руставелі, 9-А; код ЄДРПОУ 37507901.
Позивач 2 Запорізька обласна державна адміністрація, місцезнаходження: 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164; код ЄДРПОУ 00022504.
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «Мотор-Січ Руна», місцезнаходження: 69068, м. Запоріжжя, пр. Моторобудівельників, буд. 64; код ЄДРПОУ 35345889.
Третя особа Державне підприємство «Бердянське лісове господарство», місцезнаходження: 71717, Запорізька область, Пологівський район, м. Молочанськ, вул. Вокзальна, буд. 127; код ЄДРПОУ 05432193.
Повне судове рішення складено 13.12.2024.
Суддя М.О. Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123753325 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні