ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.11.2024 Справа № 914/3799/23
Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М. розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Львівської міської ради
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонтан"
про скасування державної реєстрації та зобов`язання повернути земельну ділянку
за участю представників:
від позивача Коржевич У.Ф.
від відповідача Дуда І.П.
Суть спору: Позовні вимоги заявлено Львівською міською радою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонтан" про скасування державної реєстрації та зобов`язання повернути земельну ділянку. Зокрема позивач у позовній заяві просить:
- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" (ідентифікаційний код 23881664) на земельну ділянку площею 2,073 га, кадастровий 4610166300:10:002:0133, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2665574246060, з одночасним припиненням речового права;
- зобовязати Товариство з обмеженою відповідальністю "Фонтан" повернути Львівській міській раді земельну ділянку площею 2,073 га, кадастровий 4610166300:10:002:0133.
Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено у протоколов судового засідання.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив позов задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечив, у задоволенні позову просив відмовити з підстав, що наведені у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників сторін, суд встановив таке.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Витяг №359977022), 30.11.2022 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 65656768 від 02.12.2022 (відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5245-VI від 06.09.2012) за Львівською міською радою зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,073 га, кадастровий номер земельної ділянки: 4610166300:10:002:0133 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2665574246060).
Також відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.11.2022 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" (ідентифікаційний код: 23881664) зареєстровано право оренди вказаної земельної ділянки. Рішення про державну реєстрацію права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" (індексний номер: 65656768 від 02.12.2022) прийнято на підставі договору оренди від 25.12.1998 та рішення Брюховицької селищної ради №359 від 25.12.1998.
Однак, як стверджує позивач, жодного рішення ані Брюховицька селищна рада, ані Львівська міська рада, як правонаступник, щодо даної земельної ділянки про передачу на правах оренди не приймали.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що 22.07.2010 рішенням Брюховицької селищної ради №974 "Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо складання документів на оренду земельної ділянки для культурно-оздоровчих цілей гр. Санакієвичу Є.Л. по вул.Смолиста, 10 в смт. Брюховичі" затверджено технічну докуентацію із землеустрою щодо складання документів на оренду земельної ділянки площею 2,073 га для культурно-оздоровчих цілей та надано земельну ділянку в оренду терміном на 20 років.
04.08.2010 на підставі вищезазначеного рішення Брюховицької селищної ради №974 від 22.07.2010 між Брюховицькою селищною радою (орендодавець) та громадянином республіки Польща Санакєвіч Еміль Лукаш (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого в оренду передавалась земельна ділянка, загальною площею 2,073 га в смт. Брюховичі, по вул. Смолистій, 10, кадастровий номер земельної ділянки: 4610166300:10:002:0133, яка призначена для культурно-оздоровчих цілей. Сторок дії договору: 20 років.
Договір оренди землі зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.08.2010 №04:10:436:00008 кн.04-7.
Однак, рішенням Брюховицької селищної ради №1027 від 28.10.2010 "Про припинення договору оренди земельної ділянки від 04.08.2010 року шляхом його розірвання в односторонньому порядку" вирішено припинити договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 4610166300:10:002:0133), укладений між Брюховицькою селищною радою та громадянином республіки Польща ОСОБА_1 шляхом його розіврвання в односторонньому порядку в зв`язку із використанням її не за цільовим призначенням та систематичною несплатою орендної плати за земельну ділянку.
Відповідно до пункту 2 рішення Брюховицької селищної ради №1027 від 28.10.2010 "Про припинення договору оренди земельної ділянки від 04.08.2010 року шляхом його розірвання в односторонньому порядку" голову Брюховицької селищної ради зобов`язано подати позовну заяву до суду про розірвання догвору оренди земельної ділянки.
Однак, як вказано у позовній заяві, починаючи з 2010 такої позовної заяви не подано.
Тобто, як стверджує позивач, державна реєстрація 30.11.2022 права власності за Львівською міською радою земельної ділянки площею 2,073 га, кадастровий номер земельної ділянки: 4610166300:10:002:0133, а також права оренди цієї земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" була здійснена без відома Львівської міської ради та на підставі документів, яких Брюховицька селищна рада не видавала.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на лист архівного відділу Львівської міської ради від 06.11.2023 №4-110003-14855, відповідно до якого Брюховицька селищна рада видавала 25.12.1998 рішення №359 "Про надання дозволу ТзОВ "Галєвробуд" на будівництво і реалізацію гробівців для захоронення". Тобто, як вказав позивач, за своїм змістом це абсолютно інше рішення, яке не має жодного відношення до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонтан", що на переконання позивача, свідчить про відсутність рішення органу селищної ради про надання відповідачу такої земельної ділянки площею 2,073 га.
Крім того позивач посилається на інформацію ГУ Держгеокадастрі у Львівській області від 27.10.2023 №ПІ-201/0-224/0/63-23, відповідно до якої за даними відділу №1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівьській області земельна ділянка з кадастровим номером 4610166300:10:002:0133 площею 2,073 га для культурно-оздоровчих цілей перебувала в оренді ОСОБА_1 на підставі договору оренди, зареєстрованого у книзі записів 04-7 за №04:10:436:00008 від 10.08.2010, виданого на підставі рішення Брюховицької селищної ради від 22.07.2010 №974.
Таким чином, враховуючи, що жодної волі Брюховицької селищної ради щодо надання ТзОВ «Фонтан» земельної ділянки площею 2,073 га по вул. Смолиста, 10 не було, тому на думку позивача дана земельна ділянка підлягає поверненню. Як зазначено у позовній заяві, спірна земельна ділянка вибула з володіння Львівської міської ради як правонаступника Брюховицької селищної ради поза її волею та в подальшому нею не вчинялось жодних дій, спрямованих на схвалення такого вибуття, що відповідно до вимог частини 1 статті 388 ЦК України є підставою для витребування майна у набувача.
Враховуючи наведене, позивач звернувся до Господарського суду Львівської області та просить:
- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" (ідентифікаційний код 23881664) на земельну ділянку площею 2,073 га, кадастровий 4610166300:10:002:0133, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2665574246060, з одночасним припиненням речового права;
- зобовязати Товариство з обмеженою відповідальністю "Фонтан" повернути Львівській міській раді земельну ділянку площею 2,073 га, кадастровий номер 4610166300:10:002:0133.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, що наведені у відзиві на позовну заяву. Зокрема відповідач зазначив, що на підставі договору від 24.12.1998р. Львівське лісопаркове господарство ДЛО «Львівліс» відчужило у власність ТОВ «Фонтан» будівлі по вул. Запашній,9 (Смолиста,10) загальною площею 2120,9 м.кв., відтак такі перейшли у власність ТОВ «Фонтан».
Як зазначає відповідач, у зв`язку із набуттям в 1998 році права власності на майно, ТзОВ «Фонтан» на підставі рішення Брюховицької селищної ради від 25.12.1998 №359 було укладено договір з ТзОВ «Фонтан» на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) строком на 49 років. Цільове призначення землі - землі рекреаційного призначення. Вказаний договір зареєстровано в книзі записів на право тимчасового користування землею 25.12.1998 за № 359.
Крім того, рішенням Брюховецької селищної ради від 25.11.1999 № 356 «Про зміну адреси земельної ділянки, яка перебуває на праві тимчасового користування у ТзОВ «Фонтан» змінено адресу земельної ділянки 2,073 га, яка перебуває у користуванні ТОВ «Фонтан», з вул. Запашна, 9 на вул. Смолиста, 10.
Як вказано у відзиві на позовну заяву, земельна ділянка належала і на сьогодні належить до комунальної форми власності, розпорядником якої є Львівська міська рада - як правонаступник Брюховицької селищної ради, яка розпорядилась та передала земельну ділянку в користування ТзОВ «Фонтан».
Отже, як зазначає відповідач, будівлі, належні на праві приватної власності ТОВ «Фонтан», розташовані на земельній ділянці (кадастровий номер 4610166300:10:002:0133) загальною площею 2,073 га, яку ТзОВ «Фонтан» використовує на підставі договору на право користування землею від 25.12.1998.
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначає, що спростування тверджень позивача в частині не видання Брюховицькою селищною радою рішення від 25.12.1998 №359 та від 25.11.1999 №356 міститься у висновках експерта Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 18.08.2022 №СЕ-19/114-22/14475-ПЧ та від 19.08.2022 №СЕ-19/114-22/14486-ДД. Вказані експертизи були проведені в межах кримінального провадження №12021141390000236 та надані адвокату на підставі постанови Львівського РУП №2 Відділу поліції №1 від 26.04.2022 про задоволення клопотання та надання дозволу на отримання та використання копій документів.
Тобто, зважаючи на вищевикладене, на думку відповідача, твердження позивача в частині того, що Брюховицька селищна рада не приймала жодного рішення щодо передачі земельної ділянки ТзОВ «Фонтан» на правах оренди є безпідставними і такими, що спростовуються висновками Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру.
Крім того, як зазначив відповідач, підтвердженням того, що ним використовується земельна ділянка, а також того, що за її використання сплачується орендна плата міститься у довідці Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 18.11.2022 №21282/6/13- 01-04-07, з якої вбачається, що ТзОВ «Фонтан» згідно поданих податкових декларацій з плати за землю за період з 01.01.2020 по 30.09.2022 нараховано орендну плату, яка в повному обсязі сплачена, у зв`язку з чим заборгованість по орендній платі за землю юридичних осіб станом на 18.11.2022 відсутня.
На переконання відповідача, правомірність набуття права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером підтверджується викладеними вище обставинами, а тому приймаючи рішення від 25.12.1998 №359 «Про надання ТОВ «Фонтан» в тимчасове довгострокове користування (терміном на 49 років) земельної ділянки площею 2,073 га. по вул. Запашній, 9, Брюховицька селищна рада діяла у відповідності із положеннями статті 19 Конституції України, пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та згідно з положеннями Земельного кодексу України, з огляду на що відповідач вважає, що в даному випадку відсутні підстави для витребування земельної ділянки.
Зважаючи на вищевикладене, відповідач вважає, що Львівська міська рада як правонаступник орендодавця - Брюховицької селищної ради не спростувала презумпцію правомірності правочину, передбачену статтею 204 ЦК України.
Заперечуючи проти позову відповідачем також подано клопотання (вх.№17551/24 від 08.07.2024) про долучення до матеріалів справи копії висновку експерта за результатами проведення судової почеркознавчої та судової технічної експертизи документів від 04.07.2024 №546/547/24-22.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників сторін, суд дійшов висновку відмовити у задоволенні позову з таких підстав.
Як встановлено судом, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.11.2022 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" (ідентифікаційний код: 23881664) зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий номер 4610166300:10:002:0133. Рішення про державну реєстрацію права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонтан" (індексний номер: 65656768 від 02.12.2022) прийнято на підставі договору оренди від 25.12.1998 та рішення Брюховицької селищної ради №359 від 25.12.1998. Договір з ТзОВ «Фонтан» на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) строком на 49 років.
В матеріалах справи міститься договір від 24.12.1998р., відповідно до якого Львівське лісопаркове господарство ДЛО «Львівліс» відчужило у власність ТОВ «Фонтан» будівлі по вул. Запашній, 9 (Смолиста, 10) загальною площею 2120,9 м.кв.
Листом Обласне комунальне підприємство Львівської міскої ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» від 12.05.2023 № 1955, надало представнику відповідача завірену копію запису, який міститься в реєстровій книзі № 1 (переходи) про проведену реєстрацію за ТОВ «Фонтан» на об`єкти нерухомого майна, що знаходяться за адресою: смт. Брюховичі, вул. Запашна, 9 на підставі договору купівлі продажу від 24.12.1998р. та акту приймання-передачі від 24.12.1998р.
Відповідно до статті 8 Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 1998 рік) у тимчасове користування на умовах оренди земля надається громадянам України, підприємствам, установам і організаціям, громадським об`єднанням і релігійним організаціям, спільним підприємствам, міжнародним об`єднанням і організаціям з участю українських та іноземних юридичних осіб і громадян, підприємствам, що повністю належать іноземним інвесторам, а також іноземним державам, міжнародним організаціям, іноземним юридичним особам та фізичним особам без громадянства. Орендодавцями землі є сільські, селищні, міські, районні Ради народних депутатів і власники землі. Земля може надаватися в оренду в короткострокове користування - до трьох років (для випасання худоби, сінокосіння, городництва, державних та громадських потреб) і довгострокове - до п`ятдесяти років. Умови, строки, а також плата за оренду землі визначаються за угодою сторін і обумовлюються в договорі.
Згідно статті 9 Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 1998 рік) до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить, зокрема: передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу; реєстрація права власності, права користування землею і договорів на оренду землі.
Статтею 3 Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 1998 рік) визначено, що повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві Ради народних депутатів можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування.
Рішенням виконавчого комітету Брюховицької селищної ради від 25.12.1998 №359, підписаного «Головою виконкому І.Сало», надано ТзОВ «Фонтан» в тимчасове довгострокове користування (терміном на 49 років) земельну ділянку площею 2,073 га по вул.Запашна, 9 (вул. Смолиста, 10) для культурно-оздоровчих цілей. Орендну плату за землю встановлено в розмірі земельного податку.
Однак, як зазначає позивач, жодного рішення ані Брюховицька селищна рада, ані Львівська міська рада як правонаступник, щодо даної земельної ділянки про передачу на правах оренди не приймали.
При цьому позивач зазначає, що відповідно до листа Архівного відділу Львівської міської ради від 06.11.2023р. № 4-110003-14855, Брюховицька селищна рада видавала 25.12.1998р. рішення № 359 «Про надання дозволу ТзОВ «Галєвробуд» на будівництво і реалізацію гробівців для захоронення».
Так, до позовної заяви позивачем долучено лист Архівного відділу Львівської міської ради від 06.11.2023р. № 4-110003-14855 про надання, зокрема, архівної копії рішення Виконавчого комітету Брюховицької селищної ради від 25.12.1998р. № 359 «Про надання дозволу ТзОВ «Галєвробуд» на будівництво і реалізацію гробівців для захоронення», яке підписане «Селищним головою І.Сало».
Втім, у матеріалах справи містяться висновки експерта Львівського науково дослідного експертно криміналістичного центру від 18.08.2022 № СЕ-19/114-22/14475-ПЧ та від 19.08.2022 № СЕ-19/114-22/14486-ДД, долучені відповідачем до відзиву. Вказані експертизи були проведені в межах кримінального провадження № 12021141390000236 від 08.10.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України.
Згідно висновку експерта від 18.08.2022 № СЕ-19/114-22/14475-ПЧ, на експертизу надано, зокрема:
1)рішення виконавчого комітету Брюховицької селищної ради народних
депутатів №359 від 25.12.1998, котре міститься на сторінці №10 протоколу №24
засідання виконкому Брюховицької селищної ради м. Львова, вилучене
07.12.2021 у приміщенні офісу Львівської громади в смт. Брюховичі;
2) рішення виконавчого комітету Брюховицької селищної ради народних
депутатів №356 від 25.11.1999, котре міститься на сторінці №26 протоколу № 17 засідання виконкому Брюховицької селищної ради м. Львова, вилучене 07.12.2021 у приміщенні офісу Львівської громади в смт. Брюховичі;
3) рішення виконавчого комітету Брюховицької селищної ради народних
депутатів №359 від 25.12.1998, вилучене 08.02.2022 у приміщенні Архівного
відділу Львівської міської ради.
4) рішення виконавчого комітету Брюховицької селищної ради народних
депутатів №356 від 25.11.1999, вилучене 08.02.2022 у приміщенні архівного
відділу Львівської міської ради.
За результатами проведення експертизи судовим експертом зроблено висновок, що підпис в графі «Голова виконкому» рішення Брюховицької селищної ради № 359 від 25.12.1998, котре міститься у протоколі № 24 «Засідання виконкому Брюховицької селищної ради м. Львова» на сторінці № 10 та підпис в графі «Селищний голова» рішення Брюховицької селищної ради №356 від 25.11.1999, котре міститься у протоколі №17 «Засідання виконкому Брюховицької селищної ради м. Львова» на сторінці №26 - виконані І.Сало.
Встановити ким виконаний підпис у графі «Селищний голова» рішення Брюховицької селищної ради № 359 від 25.12.1998 та №356 від 25.11.1999, вилученого 08.02.2022 у приміщенні Архівного відділу Львівської міської ради -
І.Сало, чи іншою з наслідуванням його оригінальних підписів не виявляється можливим.
Поряд з цим, відповідно до висновку експерта від 19.08.2022 № СЕ-19/114-22/14486-ДД, відтиск круглої гербової печатки виконавчого комітету Брюховицької селищної ради, що міститься в рішенні Брюховицької селищної ради №359 від 25.12.1998 року, котре міститься у протоколі №24 «Засідання виконкому Брюховицької селищної ради м. Львова» на сторінці №10 залишені гербовою печаткою виконавчого комітету Брюховицької селищної ради.
Відтиск круглої гербової печатки виконавчого комітету Брюховицької селищної ради, що міститься у рішенні Брюховицької селищної ради №359 від
25.12.1998, виконаний на окремому аркуші, вилучений 08.02.2022 у приміщенні Архівного відділу Львівської міської ради, залишений не гербовою печаткою виконавчого комітету Брюховицької селищної ради.
Суд звертає увагу, що інших рішень, прийнятих Брюховицькою селищною радою 25.12.1998 за № 359 сторонами не представлено.
З вищенаведених обставин вбачається, що рішення яке прийняте виконавчим комітетом Брюховицької селищної ради 25.12.1998 за №359, є рішення яким надано ТзОВ «Фонтан» в тимчасове довгострокове користування (терміном на 49 років) земельної ділянки площею 2,073 га по вул.Запашна, 9 (вул. Смолиста, 10) для культурно-оздоровчих цілей. Іншого судом не встановлено і матеріалами справи не підтверджується.
На підставі рішення Брюховицької селищної ради від 25.12.1998 №359 між Брюховицькою селищною радою та ТзОВ «Фонтан» укладено договір від 25.12.1998 № 359 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), форма якого затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.1993 № 197, строком на 49 років для культурно оздоровчих цілей. У договорі зазначено, що вказаний договір зареєстровано в книзі записів на право тимчасового користування землею 25.12.1998 за № 359.
Додатком до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) є План тимчасового користування з визначенням меж земельної ділянка, яка передана у користування, виконаний інженером-землевпорядником Г. Лаврінок, що на думку суду відповідає формі договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.1993 № 197 та положенням статті 22 Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 1998 рік), з урахуванням статті 24 цього Кодексу.
Так, відповідно до статті 22 Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 1998 рік) право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором (стаття 24 Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 1998 рік).
Поряд з цим, відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України, учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення. У висновку експерта зазначається, що висновок підготовлено для подання до суду та що експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.
В матеріалах справи міститься висновок експерта Тернопільського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 04.07.2024 № 546/547/24-22. Експертиза була проведена за заявою адвоката Ірини Дуди (представника ТзОВ "Фонтан") для подання експертного висновку у справі №914/3799/23. На вирішення експертизи поставлено такі питання:
1) Ким - ОСОБА_2 чи іншою особою виконано підпис від імені голови БСРНД у договорі на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 25.12.1998, а саме в його заключній частині, де розташовано підписи та відтиски печаток сторін?
2) Чи нанесено відтиск печатки нижче запису «голова БСРНД», а саме в заключній частині договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 25.12.1998, де розташовано підписи та відтиски печаток сторін, тією ж печаткою Брюховицької селищної ради народних депутатів, відтиски якої надано для порівняння?
За результатами проведення судової експертизи експертом надано висновок від 04.07.2024 №546/547/24-22, відповідно до якого:
1) Підпис від імені голови БСРНД ОСОБА_2 у договорі на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 25.12.1998 виконаний ОСОБА_2
2) Відтиск печатки нижче запису «голова-БСРНД», а саме в заключній частині договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 25.12.1998, де розташовано підписи та відтиски печаток сторін, нанесено тією ж печаткою Брюховнцької селищної ради народних депутатів, відтиски якої надано для порівняння.
Щодо заперечень Львівської міської ради на вищенаведений висновок експерта, суд звертає увагу, що окрім рішень Брюховицької селищної ради експерту було подано для дослідження вільні зразки підписів, зокрема на таких документах: оригінал державного акту на право приватної власності на землю серії ЛН № 7311192061, оригінал державного акту на право приватної власності на землю серії ЛВ № 7311192062, План-схема відводу земельної ділянки від 20.12.1994, Довідка Брюховицької селищної ради від 11.05.2016 №821, Довідка Брюховицької селищної ради від 05.10.2010 №765.
Крім цього, суд має право за заявою учасників справи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку, однак жодних клопотань про виклик експерта з метою надання пояснень щодо висновку експерта від сторін не надходило.
Висновок експерта відповідає вимогам частини 5 статті 101 Господарського процесуального кодексу України.
Водночас вказаний висновок експерта не викликає у суду обґрунтованих сумнівів, а відтак підстав для його відхилення суд не знаходить.
Отже, твердження позивача про те, що Брюховицька селищна рада не приймала жодного рішення про передачу спірної земельної ділянки на правах оренди Товариству з обмеженою відповідальністю «Фонтан», спростовуються вищенаведеними обставинами та поданими доказами.
Слід також зазначити, що згідно Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 06.06.2023, доданої відповідачем до відзиву, дата державної реєстрації права оренди ТОВ «Фонтан» по земельній ділянці кадастровий номер 4610166300:10:002:0133 є 25.12.1998 рік. Водночас, рішенням Брюховицької селищної ради від 25.11.1999 № 356 змінено адресу земельної ділянки 2,073 га, яка перебуває у користуванні ТОВ «Фонтан», з вул. Запашна, 9 на вул. Смолиста,10.
Позивач зазначає, що листом від 27.10.2023 № ПІ-201/0-224/0/63-23 ГУ Держгеокадастру у Львівській області надано інформацію про те, що за даними відділу № 1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівьській області земельна ділянка з кадастровим номером 4610166300:10:002:0133 площею 2,0730 га для культурно-оздоровчих цілей перебувала в оренді Санакієвича Е.Л. на підставі договору оренди, зареєстрованого у книзі записів 04-7 за № 04:10:436:00008 від 10.08.2010р, виданого на підставі рішення Брюховицької селищної ради від 22.07.2010 № 974.
Однак рішенням Брюховецької селищної ради № 1027 від 28.10.2010 вирішено припинити договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 4610166300:10:002:0133) укладений між Брюховицькою селищною радою та гр. Республіки Польща Санакєвіч Е.Л. по вул. Смолиста, 10 в смт. Брюховичі в односторонньому порядку в зв`язку з її використанням не за цільовим призначенням та систематичною несплатою орендної плати. Докази фактичного використання гр. Республіки Польща ОСОБА_1 земельної ділянки матеріали справи не містять.
Правомірність передачі спірної земельної ділянки в 2010 році в оренду, на думку суду, не є тим предметом дослідження, який потребує значної уваги у даній справі, оскільки вищезазначений договір оренди припинений за рішенням селищної ради, втім така передача не спростовує факту прийняття рішення Брюховицькою селищною радою у 1998 році про надання ТзОВ «Фонтан» в тимчасове довгострокове користування (терміном на 49 років) земельної ділянки площею 2,073 га по вул.Запашна, 9 (вул. Смолиста, 10).
Водночас на даний час зареєстроване лише одне речове право, а саме право оренди за ТОВ «Фонтан».
Підтвердженням того, що земельна ділянка використовується відповідачем, а також того, що за її використання сплачується орендна плата є інформація, що міститься у довідці Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 18.11.2022 №21282/6/13-01-04-07.
Суд погоджується з доводами відповідача, що позивачем належними та допустимими доказами не доведено факту вибуття майна з його володіння чи володіння особи, якій він передав майно, не з його волі, оскільки з метою передачі в оренду ТОВ «Фонтан» земельної ділянки було прийнято рішення Брюховицькою селищною радою від 25.12.1998 №359, яке ніким не оскаржувалось.
До 1 січня 2013 року Закон № 161-XIV передбачав обов`язкову державну реєстрацію договору оренди землі (стаття 20), а також те, що такий договір набирає чинності після його державної реєстрації (стаття 18). 1 січня 2013 року набрали чинності зміни до Закону № 161-XIV, внесені на підставі Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» від 11 лютого 2010 року № 1878-VI (далі - Закон № 1878-VI). Згідно з цими змінами статті 18 і 20 Закону № 161-XIV, а також вказівка на обов`язковість державної реєстрації правочинів у статті 640 ЦК України були виключені; статтю 6 Закону № 161-XIV парламент доповнив частиною п`ятою такого змісту: «Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону».
Згідно з висновком, сформульованим у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 21 листопада 2018 року у справі № 696/1880/15-ц, якщо у законі є вимога про державну реєстрацію договору як умову набрання ним чинності, то він набирає чинності з моменту такої реєстрації; якщо зміни до законодавства передбачають скасування державної реєстрації договору як обов`язкової умови набрання ним чинності, але вводять обов`язкову реєстрацію речового права, щодо якого сторони укладають відповідний договір, то за умови невиконання вимоги про державну реєстрацію договору на момент набрання чинності зазначеними змінами у законодавстві він набирає чинності з моменту державної реєстрації відповідного права за відсутності на цей час явно виражених заперечень контрагента.
Такі правові висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 29.11.2023 у справі № 513/879/19.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сформованим 02.12.2022 року № 316683779, на підставі поданих відповідачем документів, державним реєстратором зареєстровано право оренди земельної ділянки строком на 49 років, дата закінчення дії: 25.12.2047.
Водночас згідно з висновком комісії Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції від 20.06.2023 в межах розгляду скарги Митко М.Д. від 01.05.2023 на рішення від 02.12.2022 № 65656768 щодо реєстрації за позивачем (ТОВ «Фонтан») права тимчасового користування земельною ділянкою відмовлено в задоволенні скарги.
Відомості державного реєстру прав на нерухомість презюмуються правильними, доки не доведено протилежне, тобто державна реєстрація права за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права, але створює спростовувану презумпцію права такої особи (постанови Великої Палати Верховного Суду від 2 липня 2019 року у справі № 48/340 (провадження № 12-14звг19, пункт 6.30), від 12 березня 2019 року у справі № 911/3594/17 (провадження № 12-234гс18, пункт 4.17), від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20, пункт 6.13)). Наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про право іпотеки чи іншого речового права створює презумпцію належності права особі, яка ним володіє внаслідок державної реєстрації (buchbesitz (нім. - книжкове володіння) (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26 січня 2021 року у справі № 522/1528/15-ц (провадження № 14-67цс20, пункт 70)).
Судом також встановлено, що на спірній земельній ділянці на праві власності за ТОВ «Фонтан» зареєстроване нерухоме майно.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 6 березня 2024 року у справі № 902/1207/22 вчергове звернула увагу на важливість принципу superficies solo cedit (збудоване на поверхні слідує за нею). Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди хоч безпосередньо і не закріплений у такому вигляді в законі, але знаходить вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства [див. постанови від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 (пункт 8.5), від 03.04.2019 у справі № 921/158/18 (пункт 51), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (пункти 37, 38)]. Згідно з указаним принципом особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття [див. постанову від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц (пункт 42)].
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Необхідно також зазначити, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Право на справедливий суд) хоч і зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, однак його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін та інші проти України» рішення ЄСПЛ від 10 лютого 2010 року)» (Постанови КЦС ВС від 07.10.2020 року у справі № 465/3586/17, від 08.10.2020 у справі № 712/22134/12, від 05.10.2020 у справі № 347/637/18, від 27.10.2020 у справі №243/11349/18).
Отже, враховуючи наведені норми законодавства та встановлені судом обставини, суд дійшов висновку відмовити у задоволенні позову.
Враховуючи положення статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку покласти на позивача витрати по сплаті судового збору, оскільки у задоволенні позову слід відмовити.
Крім того, відповідач до закінчення судових дебатів заявив клопотання про відшкодування судових витрат, пов`язаних з розглядом справи, а саме витрат на професійну правничу допомогу, зазначивши при цьому, що докази на підтвердження їх розміру будуть подані протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду у даній справі.
Так, відповідно до статті 221 Господарського процесуального кодексу України, якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог. Для вирішення питання про судові витрати суд призначає судове засідання, яке проводиться не пізніше п`ятнадцяти днів з дня ухвалення рішення по суті позовних вимог.
Відповідно до частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Згідно із пунктом 5 частини 6 статті 238 Господарського процесуального кодексу України, у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про призначення судового засідання для вирішення питання про судові витрати, дата, час і місце його проведення; строк для подання стороною, за клопотанням якої таке судове засідання проводиться, доказів щодо розміру, понесених нею судових витрат.
Таким чином, враховуючи наведене, суд дійшов висновку призначити судове засідання для вирішення питання про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу та встановити строк для подання доказів щодо розміру таких витрат.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 244 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1. Відмовити у задоволенні позову.
2. Призначити судове засідання для вирішення питання про судові витрати на професійну правничу допомогу на 05.12.2024 на 15:30 год.
3. Докази на підтвердження розміру понесених судових витрат на професійну правничу допомогу подати до 26.11.2024 включно.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у відповідності до Глави 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 12.12.2024.
Суддя Петрашко М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123778875 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Петрашко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні