ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року Справа № 902/451/24
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Гудак А.В.
судді Мельник О.В.
судді Петухов М.Г.
секретар судового засідання Новосельська О.В,
за участю представників:
позивача: Яхно О.В.
відповідача: не з"явився
третьої особи: не з"явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 (суддя Яремчук Ю.О., м.Вінниця, повний текст складено 16.09.2024)
за позовом: Могилів - Подільської міської ради Вінницької області (площа Шевченка, буд. 6/16, м.Могилів - Подільський, Вінницька обл., 24000)
до: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фермерське господарство "Шанс-Агро"
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИВ:
Могилів - Подільська міська рада Вінницької області звернулась до Господарського суду Вінницької області з позовом до ОСОБА_1 про внесення зміни до договору оренди землі від 01.10.2004 року, а саме: в п.9 Договору викласти в новій редакції «Орендна плата вноситься орандарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 0522682600:01:000:0889, площею 9,80 га. та кадастровий номер 0522682600:01:000:0890, площею 41,41 га, укладеного між Могилів- Подільською районною державною адміністрацію та орендарем ОСОБА_1 .
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 в позові відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленим рішенням, Могилів-Подільська міська рада Вінницької області звернулась з апеляційною скаргою в якій просить суд скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 05 вересня 2024 року у справі №902/451/24 повністю і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги позивача повністю.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач посилається суд першої інстанції при розгляді справи в першій інстанції помилково не враховує не відповідність положень діючого договору та Постанови Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року №220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", зазначаючи лише, що позивачем обрано неналежний спосіб захист своїх прав, який не є ефективним та таким, що не призведе до захисту прав чи інтересів позивача, оскільки судове рішення про задоволення таких вимог не матиме наслідком стягнення з відповідача орендної плати відповідно до зміненого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Позивач в повній мірі не погоджується з даним висновком, оскільки надходження з орендної плати прямо формують бюджет територіальної громади, тому змінений розмір відсоткової ставки оренди значно впливає на формування бюджету та розвитку громади.
Крім того, позивач зазначає, що за результатами перевірки Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області окремих питань фінансово- господарської діяльності Могилів-Подільської міської ради за період з 01.01.2019 по 28.02.2023 було складено Акт ревізії, де встановлено порушення, що призвели до втрат фінансових ресурсів в результаті не переукладання договорів оренди землі на збільшення розміру орендної плати (12% від нормативно грошової оцінки землі з 01.01.2022) у відповідності до рішення № 249, чим порушено ч.ч.1, 2 ст.193 Господарського кодексу України, ч.1 ст.526 Цивільного кодексу України.
Ухвалою суду від 12.11.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 та розгляд справи призначено на 04 грудня 2024 року.
20 листопада 2024 року від представника ОСОБА_1 адвоката Герасимчука О.О. надійшов відзив в якому відповідач заперечує доводи позивача та зазначає, що хоча договором оренди землі було визначено розмір орендної плати згідно п. 9 договору у розмірі: пасовище 20 грн. за 1 га, ріллі 50 грн. за 1 га., він за користування земельними ділянками для ведення фермерського господарства площею 9,8 га кадастровий номер 0522682600:01:000:0889, площею 41,41 га кадастровий номер 0522682600:01:000:0890 на підставі податкових повідомлень - рішень Головного управління ДПС у Вінницькій області у 2020 році здійснив платіж у розмірі 41985 грн., у 2021 році здійснив платіж у розмірі 41985 грн., у 2022 році здійснив платіж у розмірі 41985 грн., у 2023 році здійснив платіж у розмірі 41985 грн., у 2024 році здійснив платіж у розмірі 45495 грн. 52 коп., що підтверджується платіжними інструкціями. Таким чином, відповідач зазначає, що у визначеному законодавством розмірі своєчасно та добровільно сплачував та сплачує орендну плату за користування земельними ділянками.
Поряд з цим, відповідач у відзиві зазначив, що рішення Могилів - Подільської міської ради Вінницької області від 30 червня 2021 року про встановлення ставки орендної плати для відповідача в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є законодавчою зміною орендної плати. Договором оренди землі від 01 жовтня 2004 року не передбачено такої підстави для внесення змін до договору щодо розміру (ставки) орендної плати, як прийняття відповідного рішення орендодавцем, який є органом місцевого самоврядування чи органом державної влади. Таким чином, відповідач вважає, що рішення органу місцевого самоврядування, у даному випадку міської ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у ПК України. Таке рішення міської ради може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.
Враховуючи вищевикладене, відповідач у відзиві на апеляційну скаргу просить суд апеляційну скаргу Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 року залишити без задоволення.
Представник позивача в судовому засіданні 04.12.2024 підтримав доводи апеляційної скарги та надав відповідні пояснення. Зокрема, на питання головуючої судді чи зареєстровано відповідачем фермерське господарство, оскільки позивач зазначає, що згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку цільове призначення земельних ділянок за договором оренди землі від 01.10.2004 року для ведення фермерського господарства, представник позивача повідомив суд, що Ковалем Андрієм Вікторовичем зареєстровано Фермерське господарство "Шанс-Агро" в якому останній є директором та місцезнаходження вказаного фермерського господарства: Могилів-Подільський район, Вінницька область, с.Слобода-Щлишковецька, вулиця Центральна (Леніна), будинок 8, код ЄДРПОУ 33416968.
В судове засідання 04.12.2024 ОСОБА_1 не з`явився, свого представника не направив, про день, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Ухвалою суду від 04.12.2024 залучено до участі у справі №902/451/24 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору на стороні відповідача Фермерське господарство "Шанс-Агро" (24050, Вінницька область, Могилів-Подільський район, с.Слобода-Шлишковецька, вул.Центральна (Леніна), буд.8, код ЄДРПОУ 33416968). Розгляд справи відкладено на18 грудня 2024 року. Зобов`язано Могилів - Подільську міську раду Вінницької області направити на адресу Фермерського господарства "Шанс-Агро" копію позовної заяви з додатками, рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 та апеляційну скаргу Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24, докази на виконання вказаних вимог надати Північно-західному апеляційному господарському суду до13.12.2024.Зобов`язано ОСОБА_1 направити на адресу Фермерського господарства "Шанс-Агро" копії відзиву на позовну заяву з додатками, відзиву на апеляційну скаргу з додатками, докази на виконання вказаних вимог надати Північно-західному апеляційному господарському суду до13.12.2024. Зобов`язано Фермерське господарство "Шанс-Агро" надати Північно-західному апеляційному господарському суду до17.12.2024належним чином завірену копію статуту; пояснення щодо користування земельними ділянки за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889, площею 9,8 га 01.02. для ведення фермерського господарства та за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890 площею 41,41 га 01.02. для ведення фермерського господарства; відзив на апеляційну скаргу з доказами надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи з урахуванням положень статті 42 ГПК України, докази реєстрації свого електронного кабінету в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі в силу приписів ч.6 ст.6 ГПК України.
13 грудня 2024 року від Фермерське господарства "Шанс-Агро" надійшов відзив на апеляційну скаргу позивача в якому третя особа повідомляє суд апеляційної інстанції, згідно Договору оренди землі від 01.10.2004 року (далі - Договір оренди землі), укладеного між Могилів-Подільською районною державною адміністрацією, як Орендодавцем, та ОСОБА_1 (надалі - Відповідач), як Орендар, в оренду передались земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 51,21 га в тому числі рілля - 41,41 га, пасовище 9,80 га, які розташовані на території колишньої Грушанської сільської ради. Договір було укладено строком на 49 років. Відповідний Договір оренди землі було зареєстровано у Могилів - Подільському відділі сектору реєстрації при Вінницькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК» про що в книзі реєстрації договорів оренди землі здійснено запис №040501400002 від 24.02.2005 року. В подальшому використання відповідних земельних ділянок у відповідності до вимог чинного законодавства здійснювало фермерське господарство «Шанс - Агро». В решті відзиву, вбачається, що Фермерське господарства "Шанс-Агро" підтримує позицію відповідача щодо відмову у задоволенні апеляційної скарги позивача та просить суд апеляційну скаргу Могилів - Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 року залишити без задоволення.
До вказаного відзиву додано зокрема, копія Статуту ФГ «Шанс - Агро»; копія витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо ФГ «Шанс - Агро»; копія наказу №1 Фермерського господарства «Шанс-Агро» від 18.04.2005 про призначення головою ФГ «Шанс-Агро» ОСОБА_1 .
В судовому засіданні 18.12.2024 представник позивача просив суд скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 05 вересня 2024 року у справі №902/451/24 повністю і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги позивача повністю.
В судове засідання 18.12.2024 ОСОБА_1 не з`явився та Фермерське господарство «Шанс - Агро» свого представника не направило, про день, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином, причини неявки суду не повідомили.
Стаття 43 ГПК Українизобов`язує учасників судового процесу та їх представників добросовісно користуватися процесуальними правами, зловживання процесуальними правами не допускається. Явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов`язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез`явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності ОСОБА_1 та представника Фермерське господарство «Шанс - Агро».
Відповідно достатті 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Заслухавши пояснення представника Могилів-Подільської міської ради в судових засіданнях 04.12.2024 та 18.12.2024, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскарженого рішення, оцінивши висновки суду першої інстанції на відповідність дійсним обставинам справи, судова колегія дійшла висновку, що апеляційну скаргу Могилів-Подільської міської ради Вінницької області залишити без задоволення, мотивувальну частину рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 змінити, в решті рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 залишити без змін, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 27.08.2004 розпорядженням Могилів-Подільської районної державної адміністрації №352 Ковалю А.В. надано в оренду земельну ділянку площею 9.8 га пасовищ із земель державної власності (землі запасу) терміном на 49 років для ведення фермерського господарства на території Грушанської сільської ради (а.с.14).
07 вересня 2004 року розпорядженням Могилів-Подільської районної державної адміністрації №357 Ковалю А.В. надано в оренду земельну ділянку площею 45,0 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років із земель державної власності (резервний фонд) на території Грушанської сільської ради (а.с.13).
01 жовтня 2004 року укладено договір оренди землі між орендодавцем Могилів-Подільською районною державною адміністрацію та орендарем ОСОБА_1 на підставі розпоряджень Могилів-Подільської районної державної адміністрації №352 від 27.08.2004 та №357 від 07.09.2004, щодо оренди земельних ділянок для сільськогосподарського використання, які розташовані на території колишньої Грушанської сільської ради.
Згідно п.п.1-2 договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського використання, яка знаходиться на території Грушанської сільської ради. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 51,21 га, в тому числі ріллі 41,41 га (згідно проекту відведення) пасовищ 9,8 га.
Договір укладено на 49 років (а.8 договору).
Відповідно до п.9 договору, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: пасовище 20 грн. за 1 га, ріллі - 50 грн. за 1 га.
Пунктом 13 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: 1) зміни умов господарювання, передбачених договором; 2) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; 3) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; 4) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно п.п. 15-16 договору, земельна ділянка передається в оренду для сільськогосподарського використання. Цільове призначення земельної ділянки ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Вказані земельні ділянки зареєстровані в Державному земельному кадастрі 09.08.2016 року за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890 для ведення фермерського господарства загальною площею 41,4100 га та за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889 для ведення фермерського господарства загальною площею 9,8000 га., що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельні ділянки (а.с.15-26).
Враховуючи положення п. 24 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 09.12.2020 № 33- ОТГ земельні ділянки кадастрові номери: 0522682600:01:000:0890 та 0522682600:01:000:0889, відносяться до земель комунальної власності Могилів-Подільської міської територіальної громади в особі Могилів- Подільської міської ради Вінницької області, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с. 7-10).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію вищевказаного договору оренди здійснено 24.02.2005, право оренди земельних ділянок 9,8 га та 41,41 га за Ковалем А.В. на підставі вищевказаного договору оренди зареєстровано 13.01.2021 (а.с.7-10).
Рішенням 9 сесії Могилів-Подільської міської ради 8 скликання від 30.06.2021 року №249 Про встановлення податку на майно на території Могилів - Подільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області, встановлено ставки орендної плати за використання земельних ділянок фізичними і юридичними особами в не залежності від цільового призначення земельної ділянки у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки, які вступили в дію з 01 січня 2022 року (а.с.51-52).
Листом №01-11/952 від 09.11.2021 Виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради повідомив Коваля А., що з 2022 року відповідно до рішення міської ради 9 сесії 8 скликання від 30.06.2021 року №249 ставка орендної плати п договору оренди земельної ділянки становитиме 12%. Тому необхідно з`явитися до Могилів-Подільської міської ради у відділі земельних відносин (1-й поверх, 11 кабінет), для укладання додаткової угоди по договорах оренди укладених 24.02.2005 року за використання земельних ділянок для ведення фермерського господарства, площею 41,4100га, 9,8000 га, кадастровий № 0522682600:01:000:0890, 0522682600:01:000:0889, які розташовані за межами населеного пункту с.Слободи-Шлишковецької (а.с. 27).
03 грудня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Могилів-Подільської міської ради з заявою в якій повідомив про те, що не має бажання змінювати будь - які умови договору оренди землі від 01.10.2004 року стосовно земельних ділянок для ведення фермерського господарства площею 41,41 га кадастровий номер 0522682600:01:000:0890 та площею 9,8 га кадастровий номер 0522682600:01:000:0889, вважає, що вимоги стосовно укладення додаткової угоди до зазначеного вище договору оренди землі являються безпідставними та не обґрунтованими (а.с. 29).
Листом №02-1/494 від 28.07.2023 Виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради повідомив Коваля А., що при проведенні інвентаризації земельних ділянок комунальної власності встановлено, що ним використовуються земельні ділянки із цільовим призначення для ведення фермерського господарства, які розташовані за межами с. Грушки, відповідно до договору оренди земельної ділянки укладеного між Вами та Могилів-Подільською РДА 01.10.2004 року, зареєстрованого 24.02.2005 року в Могилів-Подільському відділі сектору реєстрації при Вінницькій регіональній філії ДЗК за №040501400002, терміном на 49 років:
- площею 41,4100 га, кадастровий номер 0522682600:01:000:0890;
- площею 9,8000 га, кадастровий номер 0522682600:01:000:0889.
Крім того, повідомлено, що з 01.01.2022 року вступили в дію прийняті ставки орендної плати у розмірі 12%, які затверджені рішенням Могилів-Подільської міської ради 9 сесії 8 скликання від 30.06.2021 року №249, відповідно необхідно внести зміни до п.5 та п.9 даного договору оренди в частині зміни нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати.
У зв`язку з викладеним позивач у вказаному листі просив відповідача з`явитись до Могилів-Подільської міської ради (відділ земельних відносин 1-й поверх, 11 кабінет) для внесення змін до договору оренди землі. У разі невиконання вищезазначеного або залишення без відповіді, Могилів-Подільська міська рада Вінницької області буде звертатися до суду з позовною заявою про розірвання договору (а.с. 28).
28 червня 2023 року Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області звернулась до міського голови Могилів-Подільської міської ради з вимогою №260211-13/2099-2023 «Про усунення виявлених порушень» зокрема забезпечити вжиття заходів щодо перегляду 228 договорів оренди вказаних земельних ділянок, в частині збільшення розміру орендної плати відповідно до ставок, встановлених рішенням №249 та надходження до бюджету громади орендної плати за користування земельними ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення в загальній сумі 9090151,14 грн (а.с.30-31).
Наказом начальника Вінницької обласної військової адміністрації від 19.02.2024 №90 Про стан фінансово-бюджетної дисципліни в установах, організаціях і на підприємствах області та посилення контролю за використання бюджетних ресурсів встановлено вимогу виконавчому комітету Могилів-Подільської міської ради усунути фінансові порушення, що викладені у висновках Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (а.с. 32-33).
Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889, площею 9,8 га 01.02. для ведення фермерського господарства, нормативна грошова оцінка 203416,15 грн, дата проведення нормативної грошової оцінки 15.09.2023; цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890, площею 41,41 га 01.02. для ведення фермерського господарства, нормативна грошова оцінка 1236080,20 грн, дата проведення нормативної грошової оцінки 08.04.2024; (а.с.17-26).
Таким чином, ухилення відповідача від укладення (підписання) додаткової угоди до договору оренди землі стало підставою для звернення позивача до суду з позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Аналізуючи встановлені обставини справи та переглядаючи спірні правовідносини на предмет наявності правових підстав для задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції приймає до уваги наступні положення діючого законодавства з урахуванням фактичних обставин справи.
Предметом позову в цій справі є матеріально-правові вимоги Могилів - Подільська міська рада Вінницької області до ОСОБА_1 про внесення зміни до договору оренди землі від 01.10.2004 року, а саме: в п.9 Договору викласти в новій редакції «Орендна плата вноситься орандарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 0522682600:01:000:0889, площею 9,80 га. та кадастровий номер 0522682600:01:000:0890, площею 41,41 га, укладеного між Могилів- Подільською районною державною адміністрацію та орендарем ОСОБА_1 .
Колегія суддів зазначає, що згідно із загальними (універсальними) висновками Верховного Суду, які послідовно викладалися у постановах Верховного Суду, позов - це вимога позивача до відповідача, спрямована через суд, про захист порушеного або оспорюваного суб`єктивного права та охоронюваного законом інтересу, яке здійснюється у визначеній законом процесуальній формі.
За змістомстатті 45 Господарського процесуального кодексу Українисторони - це суб`єкти матеріально-правових відносин, які виступають на захист своїх інтересів і на яких поширюється законна сила судового рішення. Позивачем є особа, яка має право вимоги (кредитор), а відповідачем - особа, яка повинна виконати зобов`язання (боржник). При цьому відповідач має бути такою юридичною чи фізичною особою, за рахунок якої, в принципі, можливо було б задовольнити позовні вимоги. Захисту в судовому порядку підлягають порушене право й охоронювані законом інтереси саме від відповідача. Близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.06.2019 зі справи № 910/17792/17.
Визначення відповідача (відповідачів), предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість установлення належності відповідача (відповідачів) й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи. Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 06.02.2024 у справі №917/623/22, від 12.03.2024 у справі №918/7/23.
Належним відповідачем є така особа, за рахунок якої можливо задовольнити позовні вимоги, тоді як неналежний відповідач - це особа, притягнута позивачем як відповідач, стосовно якої встановлено, що вона не повинна відповідати за пред`явленим позовом за наявності даних про те, що обов`язок виконати вимоги позивача лежить на іншій особі - належному відповідачеві.
Для правильного вирішення питання щодо визнання відповідача неналежним недостатньо встановити відсутність у нього обов`язку відповідати за цим позовом. Щоб визнати відповідача неналежним суд повинен мати дані про те, що обов`язок відповідати за позовом покладено на іншу особу. Визнати відповідача неналежним суд може тільки в тому випадку, коли можливо вказати на особу, що повинна виконати вимогу позивача, - належного відповідача.
Пред`явлення позову до неналежного відповідача є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову.
Подібні висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 05.12.2023 у справі №927/84/19, від 14.07.2022 у справі №904/6902/20.
З матеріалів справи вбачається, що 27.08.2004 розпорядженням Могилів-Подільської районної державної адміністрації №352 Ковалю А.В. надано в оренду земельну ділянку площею 9.8 га пасовищ із земель державної власності (землі запасу) терміном на 49 років для ведення фермерського господарства на території Грушанської сільської ради (а.с.14).
07 вересня 2004 року розпорядженням Могилів-Подільської районної державної адміністрації №357 Ковалю А.В. надано в оренду земельну ділянку площею 45,0 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років із земель державної власності (резервний фонд) на території Грушанської сільської ради (а.с.13).
01 жовтня 2004 року укладено договір оренди землі між орендодавцем Могилів-Подільською районною державною адміністрацію та орендарем ОСОБА_1 на підставі розпоряджень Могилів-Подільської районної державної адміністрації №352 від 27.08.2004 та №357 від 07.09.2004, щодо оренди земельних ділянок для сільськогосподарського використання, які розташовані на території колишньої Грушанської сільської ради.
Згідно пунктів 2, 8, 15-16 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 51,21 га в тому числі ріллі 41,41 та пасовищ 9,8 га. Договір укладено на 49 років. Земельна ділянка передається в оренду для сільськогосподарського використання. Цільове призначення земельної ділянки ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Вказаний договір зареєстрований у Могилів-Подільському відділі сектору реєстрації при Вінницькій регіональній філії ДП Центр ДЗК про що в книзі реєстрації договорів оренди здійснено запис за №040501400002 від 24 лютого 2005 року.
Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки вищевказані ділянки зареєстровані в Державному земельному кадастрі 09.08.2016 році за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890 для ведення фермерського господарства загальною площею 41,4100 га та за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889 для ведення фермерського господарства загальною площею 9,8000 га. (а.с. 15-26).
З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на земельні ділянки площею 9,8 га за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889 та площею 41,41 га за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890 зареєстровано за Могилів-Подільською міською радою Вінницької області - 13.01.2021. Право оренди вказаних земельних ділянок за ОСОБА_1 на підставі договору від 01.10.2004 зареєстровано 31.01.2021 (а.с. 7-10).
Поряд з цим, колегія суддів відзначає, що представник позивача в судовому засіданні 04.12.2024 в суді апеляційної інстанції на питання головуючої судді чи зареєстровано відповідачем фермерське господарство, оскільки позивач зазначає, що згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку цільове призначення земельних ділянок за договором оренди землі від 01.10.2004 року для ведення фермерського господарства, представник позивача повідомив суд, що ОСОБА_1 зареєстровано Фермерське господарство "Шанс-Агро" в якому останній є директором та місцезнаходження вказаного фермерського господарства: Могилів-Подільський район, Вінницька область, с.Слобода-Щлишковецька, вулиця Центральна (Леніна), будинок 8, код ЄДРПОУ 33416968.
Таким чином, враховуючи наявні в матеріалах докази, правові висновки Верховного Суду та пояснення представника позивача, колегія суддів дійшла висновку, що рішення у даній справі впливає на права або обов`язки Фермерського господарства "Шанс-Агро", як користувача земельних ділянок за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889, площею 9,8 га 01.02. для ведення фермерського господарства та за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890, площею 41,41 га 01.02. для ведення фермерського господарства.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2024 залучено до участі у справі №902/451/24 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору на стороні відповідача Фермерське господарство "Шанс-Агро" (24050, Вінницька область, Могилів-Подільський район, с.Слобода-Шлишковецька, вул.Центральна (Леніна), буд.8, код ЄДРПОУ 33416968).
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців та громадських формувань від 12.12.2024 Фермерське господарство "Шанс-Агро" зареєстровано як юридична особа 29.03.2005, про що внесений запис за№11581020000000076. Керівником даної юридичної особи вказано ОСОБА_1 . Місцезнаходження юридичної особи: 24050, Вінницька область, Могилів-Подільський район, с.Слобода-Шлишковецька, вул. Леніна, буд.8. Код ЄДРПОУ 33416968 (а.с.167-171).
Пунктом 1.2 Статуту Фермерського господарства "Шанс-Агро" встановлено, що засновником господарства є ОСОБА_1 .
Наказом №1 Фермерського господарства «Шанс-Агро» від 18.04.2005 ОСОБА_1 призначено головою ФГ «Шанс-Агро» (а.с.189).
В свою чергу, Фермерське господарство "Шанс-Агро" у відзиві на апеляційну скаргу підтвердило, що після реєстрації Договору оренди землі від 01.10.2004 року у Могилів - Подільському відділі сектору реєстрації при Вінницькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК» про що в книзі реєстрації договорів оренди землі здійснено запис №040501400002 від 24.02.2005 в подальшому використання відповідних земельних ділянок у відповідності до вимог чинного законодавства здійснює Фермерське господарство «Шанс-Агро» (а.с.172 на звороті).
Колегія суддів зазначає, що відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням фермерських господарств, регулюються, крімЗемельного кодексу України,Законом України "Про фермерське господарство", який є спеціальним нормативно-правовим актом.
Устатті 1 Закону України «Про фермерське господарство» (тут і далі - в редакції на момент реєстрації фермерського господарства)встановлено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства відповідно до закону.
Згідно ч.1 ст.5, ч.1, 3 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку, виявив бажання та пройшов професійний відбір на право створення фермерського господарства. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
Так, відповідно достатті 8 Закону України "Про фермерське господарство"після одержання державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації.
Колегія суддів відзначає, що фермерське господарство (у будь-якій його формі) ініціюється для подальшої діяльності з виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках з метою отримання прибутку, що відповідає наведеному устатті 42 Господарського кодексу Українивизначенню підприємництва як самостійної, ініціативної, систематичної, на власний ризик господарської діяльності, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Отже, надання (передача) фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (подібний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 02.10.2019 у справі № 922/538/19).
За змістом положеньстатті 12 Закону "Про фермерське господарство"земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.
З комплексного аналізу положень статей1,5,7,8,12 Закону "Про фермерське господарство"можна зробити висновок, що після укладення договору оренди землі, фермерське господарство має бути зареєстроване в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу користувачем земельної ділянки є фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась (подібний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 02.10.2019 у справі № 922/538/19).
Практика застосування норм права щодо фактичної заміни у правовідносинах користування земельними ділянками орендарем та переходу обов`язків землекористувача земельних ділянок до фермерського господарства з дня його державної реєстрації є сталою та підтримується Великою Палатою Верховного Суду (аналогічні висновки Великої Палати Верховного Суду викладені у постановах від 13.03.2018 у справі №348/992/16-ц, від 20.06.2018 року у справі №317/2520/15-ц, від 22.08.2018 у справі №606/2032/16-ц, від 31.10.2018 у справі № 677/1865/16-ц, від 21.11.2018 у справі №272/1652/14-ц, від 12.12.2018 у справі № 704/29/17-ц, 16.01.2019 у справі № 695/1275/17 та у справі № 483/1863/17, від 27.03.2019 у справі № 574/381/17-ц, від 03.04.2019 у справі №628/776/18).
Велика Палата Верховного Суду (пункт 61 постанови від 23 червня 2020 року у справі №922/989/18) дійшла висновку, що з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства та набуття ним прав юридичної особи таке господарство на основі норм права набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що у відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа (аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі № 615/2197/15-ц).
Так, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 березня 2018 року у справі №348/992/16-ц зазначено, що фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
Аналогічні тези містяться також у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22 лютого 2018 року у справі №606/2032/16-ц, від 31 жовтня 2018 року у справі №677/1865/16-ц, від 26 червня 2019 року у справі № 628/778/18, від 02 жовтня 2019 року у справі № 922/538/19.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 31 жовтня 2018 року у справі №677/1865/16-ц зробила висновок, що після державної реєстрації фермерського господарства у правовідносинах з користування земельними ділянками, наданими на підставіЗакону України «Про фермерське господарство», відбувається фактична заміна орендаря й обов`язки користувача земельної ділянки переходять до фермерського господарства з дня його державної реєстрації (пункт 41).
У цій постанові Великої Палати Верховного Суду викладено висновок і про те, що для фактичної заміни орендаря та переходу обов`язків користувача земельної ділянки до фермерського господарства має значення факт державної реєстрації останнього, а не внесення земельних ділянок до його статутного капіталу (пункт 42).
Отже, з моменту реєстрації фермерського господарства та набуття статусу юридичної особи обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому надавалася відповідна земельна ділянка для ведення фермерського господарства. Аналогічний висновок викладено й у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 червня 2020 року у справі № 922/989/18 (провадження № 12-205гс19).
Тобто усталена практика Великої Палати Верховного Суду пов`язує момент набуття фермерським господарством прав та обов`язків орендаря земельної ділянки саме з моментом державної реєстрації фермерського господарства. Після такої реєстрації відбувається фактична заміна орендаря і саме з цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
У пунктах 6.22 та 6.23 постанови від 30 червня 2020 року у справі №927/79/19 Велика Палата Верховного Суду вказала, що нормамиЗакону України «Про фермерське господарство»запроваджений механізм, за яким земельна ділянка спочатку надається в оренду громадянину з метою здійснення підприємницької діяльності (для ведення фермерського господарства), проте останній може використовувати її лише шляхом створення фермерського господарства як форми здійснення своєї підприємницької діяльності. Таке фермерське господарство створюється після отримання громадянином земельної ділянки в оренду. З моменту створення цього фермерського господарства та його державної реєстрації до нього переходять права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі. У цьому випадку не відбувається відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки, а здійснюється встановлений нормами перехід прав та обов`язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним фермерського господарства. Такий перехід відбувається в силу вищенаведених нормЗакону України «Про фермерське господарство»та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод.
Такі ж підходи щодо застосування норм матеріального права демонструє й Верховний Суд у складі Колегії суддів Касаційного господарського суду, зокрема, у своїх постановах від 13.09.2022 у справі №921/112/21 та від 05.09.2023 у справі №924/687/22, від 09.04.2024 року у cправі №925/1331/22, а також у складі Колегії суддів Касаційного цивільного суду, зокрема, у постановах від 6.12.2023 у справі №685/487/22, від 13.09.2023 у справі № 388/1201/22.
Поряд з цим, колегія суддів відзначає, що згідно приписів ч.1 ст. 37-1 Земельного кодексу України, земельні ділянки сільськогосподарського призначення, призначені для ведення особистого селянського господарства, фермерського господарства, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення, можуть використовуватися їх власником, землекористувачем також для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без зміни цільового призначення таких земельних ділянок.
Згідно ч.9 ст.37-1 Земельного кодексу України, дія цієї статті поширюється на використання та розпорядження земельними ділянками для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства та особистого селянського господарства.
Таким чином, враховуючи вищевказані приписи чинного земельного законодавства, Фермерське господарство "Шанс-Агро" користується земельними ділянками за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889, площею 9,8 га 01.02. для ведення фермерського господарства та за кадастровим номером 0522682600:01:000:0890, площею 41,41 га 01.02. для ведення фермерського господарства, які надані ОСОБА_1 в оренду згідно договору оренди землі від 01.10.2004 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.16 договору).
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що оскільки після укладення громадянином договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства та створення цим громадянином фермерського господарства права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі переходять від громадянина до фермерського господарства з дня проведення його державної реєстрації, тому після реєстрації ФГ "Шанс-Агро" саме до нього перейшли права та обов`язки орендаря земельних ділянок за договором оренди землі від 01.10.2004 у справі №902/451/24, що розглядається.
Отже, в силу наведених підходів, у разі створення фермерського господарства саме останнє виступає суб`єктом взаємовідносин щодо оренди, а тому за логікою таких висновків саме воно має й нести обов`язки щодо сплати відповідної орендної плати. В інакшому випадку виникає дисонанс, коли всі права та обов`язки щодо відповідної земельної ділянки правомочне реалізовувати фермерське господарство, однак орендну плату вносить фізична особа (засновник) цього господарства, що підтверджується наявними у матеріалах справи податковими повідомлення-рішеннями (а.с.59-60, 63, 67, 69, 71) та платіжними інструкціями (а.с.61-62, 64-66, 68, 70, 72).
Разом з тим, суд апеляційної інстанції враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 19.09.2024 у справі №320/6885/23 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27 вересня 2022 року №1034680-2408-1023. Обґрунтовуючи позовну вимогу у даній справі позивач вказував, що відповідач на порушення вимог чинного законодавства поклав на нього обов`язок зі сплати орендної плати за землю, оскільки фактично відповідна земельна ділянка використовується фермерським господарством, якому вона була передана позивачем. Київський окружний адміністративний суд своїм рішенням від 31 травня 2023 року позов залишив без задоволення. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 26 грудня 2023 року це рішення залишив без змін. Роблячи висновки про відсутність підстав для задоволення позову, суди у справі №320/6885/23 виходили з того, що у правовідносинах з орендної плати за землі державної та комунальної власності, які були надані фізичній особі для створення фермерського господарства, податковий обов`язок щодо сплати орендної плати лежить на орендарі земельної ділянки, який визначений в договорі оренди земельної ділянки і право користування земельною ділянкою якого зареєстровано в Державному реєстрі речових прав. Податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землі державної та комунальної власності виникає у фермерського господарства, для створення якого фізичній особі була надана земельна ділянка, після переходу до нього прав орендаря в установленому законом порядку. Оскільки, як свідчать фактичні обставини справи, орендарем земельної ділянки є позивач, і саме він уклав договір оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, відповідно він і несе обов`язок щодо сплати орендної плати за вказану земельну ділянку.
Проте, Верховний Суд у справі №320/6885/23 враховуючи висновки усталеної практики Великої Палати Верховного Суду у постановах від 23 червня 2020 року у справі № 922/989/18, від 13 березня 2018 року у справі №348/92/16-ц, від 20 червня 2018 року у справі №317/2520/15-ц, від 22 серпня 2018 року у справі №606/2032/16-ц, від 1 квітня 2020 року у справі № 320/5724/17. від 13 березня 2018 року у справі №348/92/16-ц, від 20 червня 2018 року у справі №317/2520/15-ц, від 22 серпня 2018 року у справі №606/2032/16-ц, від 1 квітня 2020 року у справі №320/5724/17, від 30 червня 2020 року у справі № 927/79/19 скасував рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 грудня 2023 року зазначивши, що в силу наведених підходів, у разі створення фермерського господарства саме останнє виступає суб`єктом взаємовідносин щодо оренди, а тому за логікою таких висновків саме воно має й нести обов`язки щодо сплати відповідної орендної плати. В інакшому випадку поглиблюється правова невизначеність, адже всі права та обов`язки щодо відповідної земельної ділянки правомочне реалізовувати фермерське господарство, однак орендну плату вносить засновник цього господарства.
Таким чином, оскільки предмет позов у даній справі №902/451/24 є вимога позивача про внесення зміни до договору оренди землі від 01.10.2004 року, а саме: в п.9 Договору викласти в новій редакції «Орендна плата вноситься орандарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 0522682600:01:000:0889, площею 9,80 га. та кадастровий номер 0522682600:01:000:0890, площею 41,41 га, укладеного між Могилів- Подільською районною державною адміністрацію та орендарем ОСОБА_1 , що в свою чергу стосується сплати орендної плати, тому колегія суддів дійшла висновку, що у спірних правовідносинах належним відповідачем є Фермерське господарство "Шанс-Агро", а не фізична особа ОСОБА_1 , так як враховуючи вищевикладені висновки Великої Палати Верховного Суду та Верховного Суду саме Фермерське господарство "Шанс-Агро" є орендарем земельних ділянок за кадастровим номером 0522682600:01:000:0889 площею 9,80 га. та кадастровим номером 0522682600:01:000:0890 площею 41,41 га та несе обов`язки щодо сплати відповідної орендної плати.
Оскільки пред`явлення позову до неналежного відповідача є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову, без необхідності встановлення судами обґрунтованості позовних вимог, то суд апеляційної інстанції не оцінює висновки суду першої інстанції щодо наявності чи відсутності правових підстав для задоволення позовних вимог.
Таким чином, вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов загалом правильного висновку про відмову у задоволенні позову Могилів-Подільської міської ради Вінницької області, але допустив помилки при мотивуванні свого рішення, оскільки у задоволенні позову необхідно було відмовити саме у зв`язку із пред`явленням позову до неналежного відповідача.
Колегія суддів зазначає, що Європейський суд з прав людини в рішеннях"Sutyazhnik v. Russia"від 29.07.2009,"Esertas v. Lithuania"від 31.05.2012 зазначав, що у справах можуть бути обставини, які свідчать про відсутність соціальної потреби чи нагальної суспільної необхідності, які б виправдовували відхилення від принципу правової визначеності. Тобто, не потрібно скасовувати правильне по суті рішення суду лише заради правового пуризму.
Оскільки невірне мотивування оскарженого судового рішення не призвело до ухвалення незаконного по суті судового рішення, тому апеляційну скаргу Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 слід залишити без задоволення.
Відповідно до ч.4ст.277 ГПК Українизміна судового рішення може полягативдоповненні або змінійогомотивувальноїта (або) резолютивної частини.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що оскільки судом першої інстанції під час ухвалення оскаржуваного рішення допустив помилки при мотивуванні свого рішення, однак такі порушення не призвели до ухвалення неправильного рішення, рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 підлягає зміні лише у його мотивувальній частині з викладенням мотивувальної частини у редакції даної постанови.
З урахуванням відмови в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати за розгляд справи в суді апеляційної інстанції покладається на апелянта в порядкуст. 129 ГПК України.
Керуючись статтями 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Апеляційну скаргу Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 залишити без задоволення.
2. Мотивувальну частину рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 змінити, викласти її в редакції цієї постанови.
В іншій частині рішення Господарського суду Вінницької області від 05.09.2024 у справі №902/451/24 залишити без змін.
3. Справу №902/451/24 повернути Господарському суду Вінницької області.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту в порядку, передбаченому главою 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складений "24" грудня 2024 р.
Головуючий суддя Гудак А.В.
Суддя Мельник О.В.
Суддя Петухов М.Г.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124017653 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Гудак А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні