СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 січня 2025 року Справа № 480/7092/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Воловика С.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 480/7092/23 за позовом ОСОБА_1 до Липоводолинської селищної ради про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,-
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернулася з позовною заявою до Липоводолинської селищної ради (далі відповідач, Липоводолинська СР) у якій, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення 34 сесії Липоводолинської селищної ради VIII скликання від 27.06.2023 «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації»;
- зобов`язати відповідача відновити освітню діяльність Семенівського ліцею Липоводолинської селищної ради Сумської області та створити умови для здобуття, в тому числі у 2025-2026 навчальному році загальної середньої освіти на базі Семенівського ліцею Липоводолинської селищної ради Сумської області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначила, що оскаржуване рішення було прийняте з порушенням встановленого порядку його прийняття, оскільки процедура проведення громадських слухань дотримана не була, думка громадськості, яка категорично заперечувала проти прийняття такого рішення, не враховувалась.
Позивач зауважила на тому, що оскільки статут територіальної громади Липоводолинською селищною радою не затверджувався, враховуючи приписи статті 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідач не мав легітимної процедури проведення громадських слухань щодо ліквідації навчального закладу. При цьому, на переконання ОСОБА_1 , Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 (далі Порядок № 996), до спірних правовідносин не застосовується, а процедура згаданих громадських слухань має бути врегульована виключно статутом територіальної громади.
Крім того, ОСОБА_1 звернула увагу на те, що при проведенні громадських слухань, Липоводолинською селищною радою не було дотримано і вказаного Порядку № 996, оскільки: річний орієнтовний план проведення консультацій не затверджено та не опубліковано до початку року; інформація про проведення обговорень у рубриці «Консультації з громадськістю» офіційного веб-сайту відповідача не оприлюднювалась; інформаційно-аналітичні матеріали до проєкту рішення не надавались; план заходів з організації та проведення обговорення не розроблявся; заходи для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення та інших заінтересованих суб`єктів не вживались; інформація про місце, час і порядок проведення обговорення належним чином не оприлюднювалася; ефективність запропонованого шляху вирішення питання не аналізовувалась; експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання не формувались; результати проведеного обговорення під час прийняття остаточного рішення не враховувались; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих осіб не аналізовувались.
З огляду на зазначене, ОСОБА_1 вважає оскаржуване рішення протиправним, а позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Ухвалою суду від 17.07.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 480/7092/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення осіб, встановлені строки для подання заяв по суті справи.
Не погоджуючись з позовними вимогами, у відзиві Липоводолинська селищна рада зазначила, що 05.10.2021 на офіційній веб-сторінці Липоводолинської селищної ради було опубліковано оголошення про початок проведення громадських обговорень проекту рішення сесії «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації», а рішенням Липоводолинської селищної ради від 22.09.2022 найменування вказаної школи змінено на Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області.
Після цього, 02.06.2023 на офіційній веб-сторінці Липоводолинської селищної ради у розділі «Новини» було розміщено оголошення про громадське обговорення проекту рішення «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації», який вноситься на розгляд сесії Липоводолинської селищної ради.
Так, 06.06.2023 відбулися збори громадян щодо обговорення вищезазначеного проекту рішення, за наслідками якого складено відповідний звіт, а 27.06.2023 на пленарному засіданні 34 сесії Липоводолинської селищної ради VIIІ скликання прийнято рішення про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради шляхом ліквідації.
Відповідач звернув увагу на те, що консультації з громадськістю проводились у відповідності до встановленого порядку та їх результати враховувались під час прийняття оскаржуваного рішення.
Крім того, Липоводолинська селищна рада зауважила на тому, що батьки учнів, вчителі закладу освіти, жителі с. Семенівка були достеменно обізнані щодо проходження громадського обговорення проекту рішення сесії стосовно припинення його діяльності, оскільки ще 25.04.2023 року звернулися із колективним зверненням (підписане 28 особами) у якому просили продовжити функціонування Семенівського ліцею, що свідчить про загальну поінформованість населення про проект рішення, винесений на обговорення.
Також, відповідач наголосив на тому, що основною причиною прийняття рішення щодо припинення діяльності Семенівського ліцею є не стільки економічні чинники, як соціальні, а саме забезпечення учнів правом на якісну освіту, належний освітній простір, виховання та соціалізацію у колективі, що є можливим лише у повнокомплектних класах. Натомість, на момент прийняття оскаржуваного рішення, у загаданому ліцеї функціонувало лише 2 повні класи, 6 неповних класів, у яких навчалось менше 5 учнів та 3 нульових класи, у яких учні зовсім були відсутні, що значно впливає на якість проведення занять.
За таких обставин, Липоводолинська селищна рада вважає оскаржуване рішення правомірним, а позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Ухвалою суду від 04.08.2023, у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) осіб відмовлено.
Також, ухвалою суду від 04.08.2023 провадження у справі № 480/7092/23 закрито з тих підстав, що спір не є публічно-правовим, позивачу роз`яснена підсудність спору.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2024 ухвала про закриття провадження у справі № 480/7092/23 скасована, справа направлена для продовження розгляду Сумському окружному адміністративному суду.
Ухвалою суду від 20.08.2024, справа № 480/7092/23 прийнята до провадження судді Воловика С.В., розгляд справи вирішено продовжувати у спрощеному позовному провадженні без повідомлення осіб.
Ухвалою суду від 25.09.2024 у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено.
Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд встановив наступне.
На офіційному веб-сайті Липоводолинської територіальної громади 05.10.2021 було опубліковано оголошення про проведення громадських обговорень щодо припинення діяльності юридичної особи Семенівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації. При цьому, в оголошенні зазначалось про проведення громадських обговорень з 06.10.2021, розміщено посилання на проект рішення, а також зазначено що про проведення обговорення у формі зустрічі з педагогічними працівниками, батьками, жителями відповідних старостинських округів, буде повідомлено додатково. (т. 1 а.с. 21)
Рішенням Липоводолинської селищної ради від 22.09.2022, найменування вказаної школи було змінено на Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області. (т. 1 а.с. 155)
У квітні 2023 року батьки учнів Семенівського ліцею подали голові Липоводолинської селищної ради колективне звернення, у якому просили продовжити функціонування навчального закладу. (т. 1 а.с. 247)
Згодом, 02.06.2023 на веб-сайті Липоводолинської територіальної громади опубліковано оголошення про проведення громадського обговорення проекту рішення «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації» 06.06.2023 в приміщенні Семенівського ліцею за адресою: с. Семенівка, вул. Шкільна, 2. (т. 1 а.с. 29)
Згідно з протоколом № 1 від 06.06.2023, за результатами громадського обговорення у яких прийняв участь 41 учасник, було одноголосно проголосовано проти зазначеного проекту рішення, а також прийнято рішення вважати громадські обговорення такими, що відбулися та внести проект рішення на розгляд депутатів Липоводолинської селищної ради. (т. 1 а.с. 79-86)
Зазначений протокол та звіт про результати громадського обговорення 21.06.2023 опубліковано на веб-сайті Липоводолинської громади. (т. 1 а.с. 113-115)
Відповідно до протоколу № 10 від 27.06.2023 спільного засідання постійних комісій Липоводолинської селищної ради, запропонований проект рішення «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації» вирішено погодити та внести на розгляд засідання сесії. (т. 1 а.с. 140-144)
На засіданні тридцять четвертої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради 27.06.2023 рішення «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації» прийнято більшістю голосів. (т. 1 а.с. 24, 175-188)
Надаючи правову оцінку відносинам що виникли між сторонами та вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що на виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Cистема та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правовий статус і відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначені Законом України Про місцеве самоврядування. (далі Закон № № 280/97)
Статтею 10 Закону № 280/97 передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста, очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях. (стаття 12 Закону № 280/97)
Згідно зі ст. 13 Закону № 280/97, територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Відповідно до статті 17 Закону № 280/97, відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Статтею 25 Закону № 280/97 передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
На виконання підпункту 30 пункту 1 статті 26 Закону № 280/97, прийняття рішень щодо реорганізації або ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності, є виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад.
Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, визначаються Законом України «Про повну загальну середню освіту».
Статтею 32 вказаного Закону встановлено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
Отже, оскільки оскаржуване рішення про припинення закладу освіти впливає на конституційне право позивача (її дитини), а саме: право на освіту, відповідач в безумовному порядку зобов`язаний був оприлюднити проект цього рішення не менше ніж за один рік до його прийняття та провести громадське обговорення цього проекту.
У цій справі судом встановлено, що стверджуючи про протиправність оскаржуваного рішення, позивач вказує на недотримання відповідачем встановленої процедури громадського обговорення.
З цього приводу суд зазначає, що згаданий позивачем Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 і цей Порядок встановлює основні вимоги до організації і проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики органами виконавчої влади.
Тобто, дія цього порядку не поширюється на проведення громадських консультацій, однією з форм яких є публічні громадські обговорення, органами місцевого самоврядування, до яких належить Липоводолинська селищна рада.
Суд наголошує на тому, що відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010, органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю лише рекомендовано (а не зобов`язано) керуватись Порядком проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики.
За таких обставин, на переконання суду, недотримання органом місцевого самоврядування механізму проведення громадських обговорень, встановленого Порядком № 996, не може бути підставою для визнання протиправним рішення, перед прийняттям якого проведення громадського обговорення є обов`язковим.
У зв`язку з цим, доводи ОСОБА_1 щодо наявності підстав для скасування оскаржуваного рішення через недотримання процедури громадського обговорення, встановленої Порядком № 996, суд вважає необґрунтованими.
Також, необґрунтованими є і посилання позивача на статтю 13 Закону № 280/97, оскільки ця стаття стосується проведення громадських слухань, а не громадських консультацій (обговорень).
Суд враховує, що проект рішення «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації» разом з інформацією про проведення громадських обговорень, були оприлюднені відповідачем на офіційному веб-сайті 05.10.2021, тобто не менше ніж за один рік до його прийняття. При цьому, у згаданому оголошенні зазначалось, що про проведення обговорень у формі зустрічі з педагогічними працівниками, батьками, жителями відповідних старостинських округів буде повідомлено додатково. (т. 1 а.с. 21)
Згодом, 02.06.2023, Липоводолинською селищною радою на офіційному веб-сайті оприлюднено інформацію про проведення громадського обговорення згаданого проекту рішення у формі зустрічі 06.06.2023 та про надання пропозицій і зауважень щодо цього обговорення у письмовій або електронній формах у строк до 20.06.2023. (т. 1 а.с. 29-30)
Після проведення громадського обговорення, під час якого присутні одноголосно заперечували проти прийняття рішення щодо ліквідації закладу освіти (т. 1 а.с. 79-86), та оприлюднення звіту про результати обговорення (т. 1 а.с. 113-115), проект рішення «Про припинення діяльності юридичної особи Семенівський ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації», 27.06.2023 був внесений на розгляд Липоводолинської селищної ради.
Як убачається зі змісту протоколів спільного засідання постійних комісій селищної ради та засідання тридцять четвертої сесії Липоводолинської селищної ради, під час прийняття вказаного рішення, заперечення громадськості щодо цього рішення були розглянуті та враховані.
Отже, вимоги законодавчих актів щодо оприлюднення проекту рішення про ліквідацію закладу освіти не менше ніж за рік до його прийняття, проведення громадського обговорення цього проекту та врахування думки громадськості під час прийняття рішення, Липоводолинською селищною радою були дотримані.
За таких обставин, суд робить висновок про відповідність оскаржуваного рішення критеріям, встановленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Липоводолинської селищної ради про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Воловик
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124310189 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.В. Воловик
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні