УКРАЇНА
Житомирський апеляційнийсуд
Справа №278/1641/23 Головуючий у 1-й інст. Татуйко Є.О.
Категорія 39 Доповідач Талько О. Б.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2024 року Житомирський апеляційний суд у складі:
головуючої судді: Талько О.Б.,
суддів: Коломієць О.С., Шевчук А.М.,
за участю секретаря Антоневської В.В.,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні вм.Житомирі цивільнусправу №278/1641/23 за позовом Акціонерного товариства"Операторгазорозподільної системи"Житомиргаз"до ОСОБА_1 про стягненнязаборгованості таза зустрічнимпозовом ОСОБА_1 ,в інтересахякої дієадвокат БатурськийДенис Олександрович,до Акціонерноготовариства "Операторгазорозподільної системи"Житомиргаз"про визнанняпротиправним таскасування рішеннякомісії,за апеляційноюскаргою представника ОСОБА_1 -адвоката БатурськогоДениса Олександровича,на рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 10 жовтня 2023 року, ухвалене під головуванням судді Татуйка Є.О., -
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2023 року АТ "Оператор газорозподільної системи "Житомиргаз" звернувся до суду зі даним позовом, в якому зазначив, що між ним та ОСОБА_1 укладено типовий договір на розподіл природного газу шляхом фактичного споживання послуги.
11 листопада 2022 року при здійсненні перевірки вузла обліку природного газу, що встановлений за адресою: АДРЕСА_1 , оператором ГРМ було ініційовано проведення експертизи газового лічильника Gallus G4 № 00167507. В присутності споживача ОСОБА_1 складено акт про порушення № ZT003352 від 11 листопада 2022 року, який вона підписала без зауважень. Відповідно до вимог глави 10 розділу Х Кодексу ГРМ лічильник відповідачки було демонтовано та упаковано в пакет з пломбою № 10085569, що відображено в Протоколі про направлення засобу вимірювальної техніки на експертизу від 11 листопада 2022 року. Акт про демонтаж містить посилання на несанкціоноване втручання в ЗВТ в зв`язку з пошкодженням пломби заводу-виробника, що стало підставою направлення лічильника на експертизу. 15 листопада 2022 року вказаний газовий лічильник було доставлено для проведення експертизи, яку проведено в присутності представника відповідачки Безверхого В.В., за результатами якої складено акт проведення експертизи лічильника газу № ЖТ0000399 від 15 листопада 2022 року.
Вказаний акт містить висновок про несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
Після проведення експертизи газовий лічильник було направлено на повірку, за результатами якої ДП «Держстандартметрологія» складено довідку про непридатність лічильника вимогам ДСТУ 3336-93 п. 5.1.5 Р50-071-98.
Враховуючи вищевикладене, відносно відповідачки в її присутності було складено акт про порушення № ZT001460 від 15 листопада 2022 року.
Акти про порушення № ZT003352 від 11 листопада 2022 року та № ZT001460 від 15 листопада 2022 року були винесені на розгляд постійно діючої комісії позивача по розгляду актів про порушення, який відбувався 21 грудня 2022 року. Про дату, час та місце проведення розгляду відповідачку було повідомлено під особистий підпис під час підписання актів про порушення. 21 грудня 2022 року комісією було прийнято рішення про задоволення актів, яке відображено у протоколі № 99 від цієї ж дати.
Таким чином, просив суд стягнути з відповідачки донараховану заборгованість за природний газ у сумі 98028,28 грн.
У травні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду із зустрічним позовом, в якому зазначила, що порушення, визначене Розділом ХІ Глави 2 п. 1 п.п.4 та відображене в акті про порушення № 001460 від 15 листопада 2022 року, не підтверджується жодними доказами. В подальшому, не дивлячись на відсутність порушення, визначеного актом № 001460 від 15 листопада 2022 року, АТ "Оператор газорозподільної системи "Житомиргаз" задоволено вищевказаний акт та на його підставі проведено донарахування об`ємів природного газу.
Крім того, відповідачем порушено порядок демонтажу газового лічильника, визначеного п. 3.2.4 Положення, зокрема, не встановлено заглушки та пломби на вхідних та вихідних патрубках лічильника газу, що підтверджується протоколом направлення ЗВТ на експертизу.
Відповідно доп.3.3.1Положення експертизулічильника газупроводить комісія,що призначаєтьсянаказом погазопостачальній (газотранспортній)організації.До складукомісії повиннівходити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології. Проте всупереч вказаній нормі до складу комісії не було включено представника територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Вказує, що позачергова повірка ЗВТ не проводилася, що підтверджується відсутністю фіксації такої повірки в акті експертизи ЗВТ за відсутності відповідної довідки про непридатність ЗВТ.
Таким чином, просила суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії з розгляду актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) або зміна режиму нарахування об`ємів природного газу, оформлене протоколом № 99 від 21 грудня 2022 року.
Рішенням Житомирського районного суду Житомирської області від 10 жовтня 2023 року первісний позов задоволено.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Житомиргаз" заборгованість у розмірі 98 028 грн 28 коп і судові витрати у розмірі 2 684 грн.
У задоволенні зустрічного позову відмовлено.
В апеляційній скарзі представник ОСОБА_1 - адвокат Батурський Д.О., посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким зустрічний позов задовольнити, а у задоволенні первісного позову відмовити.
Зокрема, вказує, що в акті №ЖТ0000399 експертизи ЗВТ від 15 листопада 2022 року зазначено, що експертизою встановлено:
- цілісність заводського та повірочного тавра ЗВТ;
- цілісність лічильного механізму та корпусу ЗВТ;
- цілісність та місцезнаходження пломб.
Разом з тим, не дивлячись на вищевказані обставини, комісія з проведення експертизи ЗВТ дійшла висновку про несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. При зовнішньому огляді лічильника встановлено, що на відліковому барабані цифри розташовані несиметрично, навколо пломби заводу виробника та на самій пломбі вм`ятини, характерні для демонтажу даної пломби, реверс пломби відсутній (зрізаний), вільний доступ до відлікового механізму, при відкритті відлікового механізму наявні залишки клею жовтого кольору. Все вищевикладене давало змогу до систематичного втручання в роботу ЗВТ з метою викривлення результатів вимірювань. Встановлено факт втручання в роботу ЗВТ.
З огляду на викладене, висновок експертизи ЗВТ, оформлений актом №ЖТ0000399 від 15 листопада 2022 року, суперечить фактам, встановленим комісією, за результатами проведеної експертизи ЗВТ.
Крім того, членами комісії, що проводили експертизу ЗВТ, складено акт про порушення №001460 від 15 листопада 2022 року, яким встановлено порушення Розділу XI Глави 2 п.1 п.п.4 - несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання.
Порушення, визначене Розділом XI (Глави 2 п.1 п.п.4 та відображене в акті про порушення № 001460 від 15 листопада 2022 року, не підтверджується жодними доказами.
В подальшому, не дивлячись на відсутність порушення, визначеного актом № 001460 від 15 листопада 2022 року, відповідачем задоволено вищевказаний акт та на його підставі проведено донарахування об`ємів природного газу.
Крім того, відповідачем порушено порядок демонтажу лічильника газу, визначеного п. 3.2.4 Положення, зокрема,3 не встановлено заглушки та пломби на вхідних та вихідних патрубках лічильника газу. Даний факт підтверджується протоколом щодо направлення ЗВТ на експертизу.
Відповідно до п.3.3.1 Положення, експертизу лічильника газу проводить комісія, що призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу (виконавчої влади у сфері метрології.
Територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології є ДП «Житомирський науково - виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації».
Всупереч вищевказаній нормі Положення, до складу комісії не було включено представника територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Згідно з п.п.3.3.3.3. та 3.3.3.4 Положення, після виконання робіт, зазначених у п.п. 3.3.3.1 та 3.3.3.2 Положення, проводиться його позачергова повірка згідно з ДСТУ 2708-99 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення». Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем або його уповноваженою особою. Залежно від результатів експертизи до акта експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99.
В порушення вищевказаної норми положення, позачергова повірка ЗВТ не проводилась, що підтверджується відсутністю фіксації такої повірки в акті експертизи ЗВТ та відсутністю відповідної довідки про непридатність ЗВТ.
Крім того, експертиза лічильника ЗВТ проведена поза межами строку, визначеного для проведення періодичної повірки ЗВТ, що підтверджується відповіддю на адвокатський запит.
Зауважує, що втручання в роботу ЗВТ за умов глави 2 Розділу XI Кодексу ГРС, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, (Несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ - кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу). Тобто Оператор ГРМ в такому випадку заявляє, що втручання в роботу ЗВТ має наслідок несанкціонований відбір газу, що, в свою чергу, за вимогами статті 611 ЦК України та 22 ЦК України є збитками позивача.
За такихумов,висновки комісіїза результатамиекспертизи лічильникаповинні відображативисновок щодонаявності необлікованого(облікованогочасткового)або викривленняданих облікугазу,що булонаслідком пошкодженнязаводського тавралічильника. Однак за актом експертизи ЗВТ таких висновків надано не було. Актом визначено, що саме порушена цілісність пломби є втручанням в роботу ЗВТ.
Крім того, навіть висновок експертної комісії не дає точної відповіді на питання наявності необлікованого (облікованого частково) або викривлення даних обліку газу, а лише зазначає, що може призводити до викривлення даних обліку природного газу. Позивачем не надано жодних доказів наявності збитків в наслідок втручання в роботу ЗВТ.
Враховуючи таке формулювання несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу, можна дійти висновку, що порушення цілісності пломби заводу-виробника ЗВТ ще не достатньо для того, щоб нарахувати споживачу обсяг витрат газу. По-перше, такі дії з порушення цілісності пломби мають бути здійснені самим споживачем, а, по-друге, вони (ці дії) мають бути у безпосередньому зв`язку із подальшим викривленням даних обліку природного газу (тобто має бути факт чи то споживання газу без обліку лічильником, чи то часткового обліку).
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає до задоволення, виходячи з наступного.
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 проживає в АДРЕСА_1 . У вказаному житловому будинку встановлений лічильник газу типу G-4, марки Gallus, №00167507. За цією адресою на ім`я відповідачки відкрито особовий рахунок № НОМЕР_1 .
Представниками АТ «Оператор газорозподільної системи «Житомиргаз» за даною адресою 11 листопада 2022 року складено акт про порушення №ZT- 003352, яким встановлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ ( пошкоджена пломба заводу виробника). Вказаний акт підписаний ОСОБА_1 .
Цього ж дня складено акт про демонтаж цього засобу вимірювальної техніки. Вказаний акт підписаний відповідачкою.
Окрім того, 11 листопада 2022 року представниками АТ « Житомиргаз» складено протокол щодо направлення засобу вимірювальної техніки на експертизу.
Також представниками позивача за первісним позовом 11 листопада 2022 року складено акт перевірки стану обліку природного газу з побутовим лічильником.
15 листопада 2022 року комісією АТ Житомиргаз складено акт №ЖТ0000399 експертизи ЗВТ, у якому зазначено, що за наслідками проведеної експертизи підтверджено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
У акті зазначено, що комісією підтверджено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. При зовнішньому огляді лічильника встановлено, що на відліковому барабані цифри розташовані несиметрично, навколо пломби заводу виробника та на самій пломбі вм`ятини, характерні для демонтажу даної пломби, реверс пломби відсутній (зрізаний), вільний доступ до відлікового механізму, при відкритті відлікового механізму наявні залишки клею жовтого кольору. Все вищевикладене давало змогу до систематичного втручання в роботу ЗВТ з метою викривлення результатів вимірювань. Встановлено факт втручання в роботу ЗВТ.
Також 15 листопада 2022 року складено акт про порушення № ZT-001460, в якому зазначено про виявлення факту втручання в роботу ЗВТ.
Судом також досліджувалась довідка Державного підприємства «Житомирський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» від 15 листопада 2022 року №13792, яка містить інформацію про те, що за результатами повірки лічильника типу G-4 №00167507, встановлено непридатність цього засобу вимірювальної техніки внаслідок його невідповідності вимогам ДСТУ 9035-2020.
На засіданні Комісії з розгляду актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) або зміна режиму нарахування об`ємів природного газу, яке відбулося 21 грудня 2022 року, вказані акти про порушення були розглянуті та встановлено наявність факту втручання в роботу засобу вимірювальної техніки ( пошкоджена пломба заводу виробника).
На підставі цього рішення Комісією складений акт-розрахунок від 21 грудня 2022 року, який містить інформацію про те, що внаслідок зазначеного порушення протягом періоду з 10 травня 2022 року по 10 листопада 2022 року нарахований обсяг необлікованого природного газу становить 1733,98 куб. м., вартістю 98028 грн. 28 коп.
Взаємовідносини оператора газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів, об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, врегульовано Законом України Про ринок природного газу, Кодексом ГРС, іншими актами та умовами укладених між сторонами договорів.
Відповідно до Кодексу ГРС побутовий споживач споживач, що є фізичною особою та придбаває природний газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх житлових приміщень, що не включає професійну та комерційну діяльність.
Кодексом ГРС також визначено, що несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку ( зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу ( первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата ( споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується ( обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Пунктом 1 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС передбачено, що суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема, Оператор ГРМ та споживач, під час ведення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: 1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; 2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; 3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; 4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу; 5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання; 6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу ( сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильника газу).
Перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюється у будь-який час доби та у присутності споживача ( суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом ( абзац перший пункту 2 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС).
Згідно з пунктом 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень, представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу ( сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильника газу).
Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.
При виявленні ознак пошкодження пломб ( крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача ( суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. При виявленні ознак пошкодження ЗВТ ( лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача ( суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
Пунктом 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС також передбачено, що до порушень споживача та несанкціонованого споживача , які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ ( крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів ( обсягів) природного газу, належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ ( комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку ( сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку);6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.
У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням ( додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача ( фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення ( але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення ( пункт 1 глави 3 розділу ХІ Кодексу ГРС).
Відповідно до пунктів 1-4 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною у додатку 20 до цього Кодексу.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/ несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи ( представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території ( в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача ( несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача ( несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від підписання або підписати його без зауважень.
У разі відмови споживача ( несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали: або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача ( несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою; або представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа ( представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення цієї особи.
Пунктом 6 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС також передбачено, що у разі незгоди споживача ( несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб ( крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу ( крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу ( ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
Пунктом 4 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС визначено, що споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи.
У пункті 5 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС зазначено, що під час проведення експертизи комісія проводить зовнішній огляд пакувального пакета ( тари), в який було запаковано ЗВТ та/або пломбу.
Після зовнішнього огляду пакувального пакета (тари) комісією перевіряються: 1) відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним у протоколі; 2) цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознаки порушень, зазначених у протоколі; 3) цілісність заводського та повірочного тавра на ЗВТ; 4) цілісність лічильного механізму та корпусу ЗВТ; 5) цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ; 6) наявність сторонніх предметів усередині ЗВТ; 7) відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації; 8) відповідність ЗВТ, програмного забезпечення та контрольної суми паспорту на ЗВТ та/або опису типу на цей тип ЗВТ; 9) відповідність втручань у роботу ЗВТ наявним актам перевірок та/або відомостям про повірку та ремонт ЗВТ тощо.
Під час обстеження пломби та/або ЗВТ комісія перевіряє ознаки, зазначені в протоколі. Результати огляду заносяться до акта експертизи ЗВТ.
Результати огляду фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем ( суміжним суб`єктом ринку природного газу) або його уповноваженою особою. Якщо споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) або його уповноважена особа чи член комісії мають окрему думку з приводу проведення експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи.
У разі відмови від підпису будь-кого з членів комісії або споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) чи уповноваженої ним особи в акті експертизи про це робиться відповідний запис ( пункт 8 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС).
Відповідно до пункту 10 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС після проведення експертизи ЗВТ проводиться його позачергова повірка відповідно до Порядку проведення повірки законодавчо врегульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 8 лютого 2016 року №193 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за №278/28408.
Згідно з пунктом 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення ( крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України Про судову експертизу.
При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача ( несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ ( для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
Споживач ( несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
У разі неприбуття споживача ( несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі ( пункт 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).
Згідно з пунктом 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення ( повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого ( донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу ( несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача ( несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Як свідчать матеріали справи, в акті про порушення від 11 листопада 2022 року зазначено про те, що за вказаною адресою виявлено порушення Розділу ХІ Глави 2, п.1, п.п.3 КГС ( несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ). Таке ж порушення зазначене й у примірнику акта про порушення від 15 листопада 2022 року, який був долучений до матеріалів справи позивачем за первісним позовом. Водночас, примірник акта про порушення від 15 листопада 2022 року, який був виданий ОСОБА_1 , містить інформацію про те, що вона порушила вимоги Розділу ХІ Глави 2, п.1, п.п. 4 КГС ( несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання).
Окрім того, у акті експертизи ЗВТ від 15 листопада 2022 року вказано про відповідність місць фактичного розташування пломб, відсутність порушень їх цілісності та місцезнаходження, а також відсутність порушень цілісності лічильного механізму та корпусу, конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ, відсутність порушень цілісності заводського та повірочного тавра. Водночас, у висновку зазначено про підтвердження факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ.
Окрім того, у акті перевірки стану обліку природного газу з побутовим лічильником від 11 листопада 2022 року зазначено про те, що пошкоджень лічильника не виявлено.
Колегія суддів також погоджується з доводами представника ОСОБА_1 - адвоката Батурського Д.О., про те, що протокол направлення ЗВТ на експертизу не містить інформації про встановлення заглушок на пломби на вхідних та вихідних патрубках лічильника.
Таким чином, суд дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення первісного позову й відмови у задоволенні зустрічних позовних вимог.
Враховуючи вищезазначене, рішення слід скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову АТ Оператор газорозподільної системи Житомиргаз та задоволення зустрічного позову ОСОБА_1 .
Керуючись ст.ст.259,268,367,368,374,376,381-384 ЦПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Батурського Дениса Олександровича, задовольнити.
Рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 10 жовтня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення.
Відмовити у задоволенні позову Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Житомиргаз" до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості.
Зустрічний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з розгляду актів про порушення, на підставі якого здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу споживачу ОСОБА_1 , оформлене протоколом № 99 від 21 грудня 2022 року.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуюча Судді:
Суд | Житомирський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124322914 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них страхування, з них позики, кредиту, банківського вкладу, з них |
Цивільне
Житомирський апеляційний суд
Талько О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні