ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/988/25 Справа № 210/676/24 Суддя у 1-й інстанції - Скотар Р.Є. Суддя у 2-й інстанції - Зубакова В. П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2025 року м.Кривий Ріг
Справа № 210/676/24
Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді - Зубакової В.П.
суддів - Бондар Я.М., Остапенко В.О.
секретар судового засідання - Гладиш К.І.
сторони:
позивачка ОСОБА_1 ,
відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР»,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження, апеляційну скаргу позивачки ОСОБА_1 ,від іменіта вінтересах якоїдіє ОСОБА_2 ,на рішенняДзержинського районногосуду містаКривого РогуДніпропетровської областівід 29серпня 2024року,яке ухвалено суддею Скотарем Р.Є.у містіКривому РозіДніпропетровської області та повне судове рішення складено 03 вересня 2024 року, -
В С Т А Н О В И В:
У червні 2024 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР» (надалі - ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР») щодо незаконного призначення себе управителем багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , ведення агресивної підприємницької діяльності, безпідставного і необґрунтованого звернення до суду з вимогами стягнення неіснуючої заборгованості та стягнення моральної шкоди.
Позовна заява обґрунтована тим, що ОСОБА_1 є власницею квартири АДРЕСА_2 і тому є співвласником багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 .
З 2020 року ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» здійснює відносно ОСОБА_1 , а також інших співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 агресивну підприємницьку діяльність, шляхом безпідставного і необґрунтованого звернення до суду з заявами про видачу судового наказу і позовних заяв про стягнення заборгованості, не маючи на це правових підстав, порушуючи конституційні права громадян.
15.11.2023 року ОСОБА_1 отримала разом з ухвалою Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 02.10.2023 року, у справі №210/4903/23, позовну заяву ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», де було зазначено ціну позову у розмірі 6926,13 гривень.
ОСОБА_1 зазначає, що доводи, надані ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» не відповідають українському законодавству, виконуючи вимоги ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII, Постановою КМУ «Про затвердження Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком» від 05.09.2018 №712 та наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Порядку обслуговування внутрішньо будинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води» від 15.08.2018 №219 вводиться інший порядок взаємодії між споживачами співвласниками багатоквартирних будинків і управителем, який суттєво відрізняється від того порядку, який вказує ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» при зверненні до суду з позовом. Усі договори від 2013, 2014 з 01.05.2019 не діють і є нікчемними.
Таким чином, позивачка ОСОБА_1 вважає, що у зв`язку з тим, що ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» не надало доказів, що Товариство є належним управителем багатоквартирного будинку АДРЕСА_3 , воно не має права вважати себе управителем такого будинку та нараховувати ОСОБА_1 будь-яку заборгованість за послуги.
Враховуючи викладене, просила суд:
- встановити дії ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» по стягненню з ОСОБА_1 заборгованості за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 протиправними;
- заборонити ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» здійснювати будь-які дії відносно ОСОБА_1 щодо встановлення заборгованості за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 через відсутність правових підстав на здійснення вказаних послуг;
- вважати встановлену ОСОБА_1 заборгованість за надання житлово-комунальних послуг за період з 01.08.2020 по 01.08.2023 в розмірі 6579,53 грн, інфляційні втрати у сумі 273,04 грн, 3% річних у сумі 73,56 грн на підставі ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 №1875-IV, який втратив чинність 01.05.2019 згідно ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII необґрунтованою, а надані докази нікчемними;
- стягнути з ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» на користь ОСОБА_1 моральну шкоду за незаконне намагання стягнути з неї заборгованість за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій багатоквартирного буд. АДРЕСА_1 , за період з 01.08.2020 по 01.08.2023, у розмірі 261 115,00 грн.
Рішенням Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 29 серпня 2024 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без задоволення.
В апеляційній скарзі позивачка ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє ОСОБА_2 , просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення про задоволення її позовних вимог, посилаючись на те, що судом першої інстанції прийнято рішення без належного вивчення матеріалів справи, без належної оцінки кожного доказу, а сам судовий розгляд був необ`єктивним, упередженим та неповним, що призвело до порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Апеляційна скарга мотивована тим, що справа була розглянута неналежним та некомпетентним судом, оскільки, згідно Закону України «Про судоустрій і статус суддів», замість районних судів створено окружні суди. Указом Президента України від 19 грудня 2017 року №449/2017 були ліквідовані районні суди та створені окружні суди, а саме замість ліквідованих судів Дзержинського, Інгулецького та Широківського районних судів був створений Четвертий окружний суд міста Кривого Рогу, з кодом 42276262, який зареєстрований з 04 липня 2018 року та діє, зокрема, у Металургійному районі міста Кривого Рогу Дніпропетровської області. Суддя Скотар Р.Є. не був переведений з Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області до Четвертого окружного суду міста Кривого Рогу, а тому не мав повноважень на розгляд даної цивільної справи.
Зазначає, що суд не застосував норми матеріального та процесуального права, якими було обґрунтовано позовні вимоги, що є порушенням процесуального права та конституційних прав ОСОБА_1 .
Суд безпідставно взяв до уваги докази, які надавалися стороною позивачки, як докази на користь сторони відповідача, та взагалі не надав належної правової оцінки доказам по справі.
Наголошує на тому, що тільки з 23 березня 2023 року були введені обмеження щодо проведення конкурсу з призначення Управителів багатоквартирного будинку, тобто до цієї дати, як співвласники багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , так і Виконком Криворізької міської ради, мали можливість провести конкурс, однак, це не було зроблено та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» не мав права діяти за правилами, що були встановлені 24.06.2004, так як з 01.07.2015 з`явились нові суб`єкти у комунальній сфері співвласники багатоквартирного будинку, тобто саме їм, а не Виконкому, стали належати багатоквартирні будинки.
Суд першої інстанції не врахував положення п. 4.4. Договору між Управлінням благоустрою Виконкому Криворізької міської ради та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» від 27 грудня 2013 року, згідно якого передбачено, що при зміні законодавства цей договір повинен бути припинений.
ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» не надало належних доказів того, що його було обрано співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 Управителем цього будинку.
Також, судом не було надано належної оцінки неодноразовим зверненням позивачки щодо неправомірної діяльності ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» та відповідям на такі звернення.
Крім того, в первісній апеляційній скарзі позивачкою ОСОБА_1 включено заперечення на ухвалу Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 29 серпня 2024 року щодо розгляду клопотання (уточненого) про визнання правочину недійсним, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 353 ЦПК України.
У відзиві на апеляційну скаргу, до якого додано докази надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи, відповідач ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» зазначає, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, в процесі розгляду справи суд не порушив норм ні матеріального, ні процесуального права, а тому рішення суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, представника позивачки ОСОБА_1 ОСОБА_2 , який підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити, представника відповідача ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» - Мироненко М.О., яка заперечувала проти доводів апеляційної скарги та просила залишити ї без задоволення, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах заявлених позовних вимог, доводів апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачка ОСОБА_1 з 25.05.1987 року зареєстрована за адресою: АДРЕСА_4 , що підтверджується копією паспорту серії НОМЕР_1 (а.с.9).
Рішенням Виконавчого комітету КМР №176 від 12.04.2017 року установлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (граничні), що надаються населенню м. Кривого Рогу ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», окремо за кожним будинком (а.с.10).
02.12.2023 ОСОБА_2 було направлено запит щодо отримання інформації у комунальній сфері до секретаря КМР Вілкула Ю.Г. (а.с.11), у відповідь на запит зазначено, що станом на теперішній час площа та межа земельної ділянки на АДРЕСА_3 не визначена, інформація про неї до Державного земельного кадастру не внесена, кадастровий номер не присвоєно, рішення КМР про надання у власність, оренду чи користування земельної ділянки не приймалося. Криворізькою міською радою рішення про списання житлового будинку АДРЕСА_3 не приймалося.
Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до ЗУ «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку» визначається на рівні ціни запропонованої в конкурсній позиції переможцем конкурсу. Конкурс не оголошувався та не проводився, договір на управління не укладався, ціна послуги з управління не визначалась. Жодних протоколів зборів співвласників з вищезазначених питань стосовно управління будинком АДРЕСА_3 до виконавчого комітету КМР не надходило. Відповідно до ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених КМУ або іншими уповноваженими законом державними органами (а.с.12-13).
11.01.2024 ОСОБА_2 було направлено запит щодо отримання інформації у комунальній сфері до секретаря КМР Вілкула Ю.Г. (а.с.14), у відповідь на який зазначено, що протоколів зборів співвласників житлових будинків Металургійного, Саксаганського, Довгинцівського та Центрально-Міського районів м. Кривого Рогу з проханням призначити управителя у період з 01.01.2020 по 01.05.2021 до Виконкому КМР не надходило. Конкурс у вищевказаний період на визначення управителів будинків за вказаними районами не оголошувався та не проводився.
Відповідно до норм Закону України від 03.12.2020 №1060-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг», який набрав чинності 01.05.2021, до ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» внесено зміни, стосовно того, що виконавчий орган місцевої влади зобов`язаний оголосити і провести конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку до 1 травня 2021 року (у разі якщо станом на 1 січня 2021 року в будинку не створено ОСББ та співвласники не визначились з формою управління будинку та не оголошено конкурс).
Інформація щодо існування протоколів зборів співвласників багатоквартирних будинків Металургійного, Саксаганського, Довгинцівського та Центрально-Міського районів міста щодо договорів про надання послуг з утримання будинків та прибудинкових територій ТОВ «Житлосервіс-КР» та «Сітісервіс-КР» та з іншими управителями житлових будинків відсутня (а.с.15).
Судовим наказом, виданим Дзержинським районним судом міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 21.12.2022 року, стягнуто з боржниці ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ( АДРЕСА_5 ),на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР» (50074, м. Кривий Ріг, вул. Володимира Бизова, 5, р/р НОМЕР_2 у АТ «ПриватБанк», МФО 305299, ЄДРПОУ 38788964) заборгованість за період з 01.12.2019 року по 01.11.2022 року у розмірі 5758,98 грн., інфляційні витрати станом на 21.02.2022 р. у розмірі 439,31 грн., три проценти річних в розмірі 125,86 грн.
Стягнутоз боржниці ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ( АДРЕСА_5 )на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР» (50074, м. Кривий Ріг, вул. Володимира Бизова, 5, р/р НОМЕР_2 у АТ «ПриватБанк», МФО 305299, ЄДРПОУ 38788964) суму сплаченого судового збору в розмірі 248,10 грн. (а.с.16).
Ухвалою Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 23 січня 2023 року судовий наказ, винесений 21 грудня 2022 року у справі №210/4638/22 провадження №2-н/210/816/22, виданого за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР» про видачу судового наказу щодо стягнення з ОСОБА_1 заборгованості за період з 01.12.2019 року по 01.11.2022 року в сумі 5758,98 грн., інфляційні витрати станом на 21.02.2022 рік у розмірі 439,31 грн., три проценти річних в розмірі 125,86 грн., сплаченого судового збору у розмірі 248,10 грн. скасовано (а.с.17).
Ухвалою Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 02.10.2023 року, прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги (а.с.18).
Згідно позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «СІТІСЕРВІС-КР» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, заборгованість ОСОБА_1 складає 6579,53 грн, інфляційні збитки становлять 273,04 грн, 3% річних складають 73,56 грн (а.с.19-20).
Згідно розрахунку заборгованості по приміщенню за адресою: АДРЕСА_6 , за період з 01.08.2020 по 01.08.2023, заборгованість складає 6579,53 грн. (а.с.21).
Відповідно до розрахунку інфляційних витрат та 3% річних за адресою: АДРЕСА_6 , сума 3% річних складає 73,56 грн., сума інфляційних збитків складає 273,04 грн. (а.с.3 зворот).
На підставі Договору про надання послуг з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу від 27.12.2013 року, укладеному між Управлінням благоустрою та житлової політики виконкому міської ради м. Кривого Рогу та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», та Додаткової угоди до Договору, ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» надає послуги з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу (а.с.23).
Відомостями по видам послуг по будинку АДРЕСА_3 , перелічено послуги, які надавались ТОВ «Сітісервіс-КР» за періоди з 01.07.2020 по 31.12.2020, з 01.01.2021 по 31.12.2021, з 01.01.2023 по 01.07.2023, з 01.01.2022 по 31.12.2022 (а.с.24-25 зворот).
До позову додано розрахунки вартості послуг на буд. АДРЕСА_1 за періоди з 01.07.2020 по 01.07.2023 (а.с.26-31).
На підставі Договору про надання послуг з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу від 27.12.2013 року, укладеному між Управлінням благоустрою та житлової політики виконкому міської ради м. Кривого Рогу та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», останній надає послуги з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу.
Згідно з пунктом 4.1. цього Договору, договір набуває чинності з моменту підписання та діє протягом 1 року. Функції з управління та надання послуг з утримання будинку, споруди або групи будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях розпочинають здійснювати з 01.04.2014 року. Даний договір може бути пролонговано за згодою сторін на той самий термін. Якщо одна із сторін має намір розірвати договір, вона повинна попередити про свій намір не менш як за місяць до його розірвання.
Згідно з пунктом 4.4. цього Договору, він припиняє свою дію у випадку підписання нового договору, який відповідає новим нормативним актам і Законам України.
У разі припинення дії цього Договору об`єкт передається замовникові із складанням акту прийняття-передачі, про що зазначено у пункті 6.6. Договору (а.с. 55-57).
Між управлінням благоустрою та житлової політики виконкому міської ради, в особі Катриченка О.В., та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сітісервіс-КР», в особі Данильченка О.В., 27.12.2013 року укладено Акт прийому-передачі будинків, споруд або групи будинків і споруд, який є додатком до Договору з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд (а.с.58).
Згідно Витягу з протоколу засідання комісії з проведення конкурсу з визначення управителя будинку, споруди або групи будинків по житловим будинкам Дзержинського району від 24.12.2013 року, відхилено конкурсні пропозиції, надані ОСОБА_2 у зв`язку з їх невідповідністю вимогам конкурсної документації. Враховуючи найбільш обґрунтовані конкурсні пропозиції, надані ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», запропоновану вартість послуги з управління будинком, спорудою, або групою будинків, а також наявність матеріально-технічної бази, визначено вказане підприємство переможцем конкурсу з визначення управителя будинку, споруди, або групи будинків, по житловим будинкам Дзержинського району (а.с.61).
Згідно Інформації про стан особового рахунку НОМЕР_3 на ім`я ОСОБА_1 , станом на 28.02.2024 року, споживачем було частково здійснено оплату за надані ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» послуги, а саме: у грудні 2018 року оплата у сумі 2726,65 грн.; у лютому 2019 року оплата у сумі 2550,00 грн.; у березні 2019 року оплата у сумі 180,00 грн., у грудні 2022 року оплата у сумі 3,20 грн. (а.с.62-65).
Рішенням виконкому КМР №176 від 12.04.2017 установлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (граничні), що надаються населенню м. Кривого Рогу ТОВ «Сітісервіс-КР», окремо за кожним будинком. Додатком до рішення встановлено тарифи за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.75-76).
Рішенням виконкому КМР №231 від 10.05.2017 унесено зміни до рішення виконкому міської ради від 27.12.2011 №435 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території для власників (орендарів) нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) у м. Кривому Розі» та встановлено періодичність та строки виконання робіт на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території для всіх категорій споживачів (додаток до рішення) (а.с.77-78).
Комісією в складі інженера ВТВ, економіста та майстра дільниці №4/4 26.04.2017 року складено Акт заміру та закріплення прибираємої прибудинкової території будинку АДРЕСА_3 . Заміряна територія згідно Акту та Схематичного плану складається: асфальт вулиці 1348,08 кв.м; газон двору 510 кв.м; територія без покриття 42,5 кв.м; підвал 301 кв.м; техповерхи 720 кв.м. Всього 2914,58 кв.м (а.с.108-109).
На запит ТОВ «Сітісервіс-КР» Міністерством розвитку громад та територій України надано відповідь, згідно якої кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. Наразі такий обов`язковий перелік затверджено наказом Мінрегіону від 27.07.2018 №190 «Про затвердження обов`язкового переліку робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 16 серпня 2018 року за №934/32386. Новий кошторис витрат погоджується співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору. У випадку, якщо новий кошторис витрат співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат.
Договори про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, які укладені до 01 січня 2023 року, продовжують діяти на тих же умовах, якщо не ініційовано внесення змін до кошторису витрат (а.с. 110-112).
Згідно відповіді директора департаменту розвитку інфраструктури міста виконкому КМР Івана Карого від 28.03.2024, у 2013 році за результатами проведеного конкурсу визначено управителя будинків, споруд або групи будинків і споруд по житловим будинкам Дзержинського району ТОВ «Сітісервіс-КР» та укладено договір про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд від 27.12.2013. Зазначений договір є чинним на теперішній час, в тому числі по наданню послуг мешканцям з управління житлового будинку АДРЕСА_3 (а.с.118).
Згідно відповіді директора департаменту розвитку інфраструктури міста виконкому КМР Івана Карого від 30.05.2024 року, виконком КМР не є володільцем інформації щодо кількості договорів про надання послуг з управління будинком, групою будинків і споруд в Інгулецькому, Центрально-Міському, Довгинцівському, Металургійному, Саксаганському районах м. Кривого Рогу, укладених з липня 2013 року між співвласниками багатоквартирних житлових будинків з одного боку та ТОВ «Сітісервіс-КР» і ТОВ «Житлосервіс-КР» з другого боку (а.с.127 зворот-128).
Прокуратурою Дніпропетровської області м. Кривого Рогу міському голові Вілкулу Ю.Г. 01.07.2014 року направлено подання про усунення порушень вимог законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про поховання та похоронну справу», «Про засади запобігання і протидії корупції», Земельного кодексу України та постанови КМУ №631 від 21.07.2005, яке стосувалось крім іншого, розгляду питання щодо проведення УБЖП повторного конкурсу на визначення управителів житловими будинками, спорудою або групою будинків по м. Кривому Рогу (а.с.129-135 зворот).
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» щодо незаконного призначення себе управителем багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , ведення агресивної підприємницької діяльності, безпідставного і необґрунтованого звернення до суду з вимогами стягнення неіснуючої заборгованості та стягнення моральної шкоди, суд першої інстанції виходив з того, що будь-яких протиправних дій відповідача щодо нарахувань заборгованості за отримання житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 судом не встановлено, як і не встановлено порушення її прав, яке може бути правовою підставою для відшкодування моральної шкоди. Суд зазначив, що в провадженні суду перебуває на розгляді цивільна справа №210/4903/23 за позовомТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, а тому її вимоги необґрунтованості заборгованості за житлово-комунальні послуги є передчасними.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду, так як їх суд першої інстанції дійшов на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилались, як на підставу своїх вимог і заперечень, підтвердженими тими доказами, які були досліджені судом.
Статтею 15 ЦК України встановлено, що право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Отже, стаття 15 ЦК України визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.
Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи до суду за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.
Статтею 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Вказаною нормою матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить, як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
За правилами статті 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» регулюються відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг, та взаємовідносини між виконавцем послуг та споживачем регулюються виключно на договірних засадах.
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», в редакції Закону № 1875-IV від 24.06.2004 року, залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:
1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо - та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);
2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);
3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Цим Законом визначено, що управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
01 травня 2019 року вступив в діюЗакон України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII.
Відповідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг (п. 5 ст. 1 Закону).
Індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги (п. 6 ст. 1 Закону).
Статтею 5 Закону визначено перелік житлово-комунальних послуг.
Так, до житлово-комунальних послуг належить, зокрема житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.
Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку;
2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Статтею 7 Закону визначено права і обов`язки споживачів.
Так, споживач має право: 1) одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів; 2) без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості; 3) на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло (інший об`єкт нерухомого майна); 4) на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; 5) на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості; 6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об`єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг; 7) отримувати від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт; 8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку; 9) складати та підписувати акти-претензії у зв`язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт; 10) без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку; 11) без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі; 12) у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води; 13) розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги. Це право не поширюється на договір про постачання теплової енергії, укладений зі споживачами у багатоквартирному будинку, крім випадку розірвання такого договору колективним споживачем.
Індивідуальний споживач зобов`язаний: 1) укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках, визначених законом; 2) своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини; 3) забезпечувати цілісність обладнання приладів (вузлів) обліку комунальних послуг відповідно до умов договору та не втручатися в їхню роботу; 4) власним коштом проводити ремонт та заміну санітарно-технічних приладів і пристроїв, обладнання, іншого спільного майна, пошкодженого з його вини, яка доведена в установленому законом порядку; 5) оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами; 6) дотримуватися правил безпеки, зокрема пожежної та газової, санітарних норм; 7) допускати у своє житло (інший об`єкт нерухомого майна) управителя, виконавців комунальних послуг або їхніх представників у порядку, визначеному законом і договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирі (приміщенні) багатоквартирного будинку; 8) дотримуватися вимог житлового та містобудівного законодавства під час проведення ремонту чи реконструкції житла (іншого об`єкта нерухомого майна), не допускати порушення законних прав та інтересів інших учасників відносин у сфері житлово-комунальних послуг; 9) забезпечити своєчасну підготовку об`єктів, що перебувають у його власності, до експлуатації в осінньо-зимовий період; 10) у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню в розмірах, установлених законом або договорами про надання житлово-комунальних послуг; 11) інформувати управителя, виконавців комунальних послуг про зміну власника житла (іншого об`єкта нерухомого майна) та про фактичну кількість осіб, які постійно проживають у житлі споживача, у випадках та порядку, передбачених договором; 12) надавати виконавцю комунальних послуг або іншій особі, що здійснює розподіл обсягів спожитих послуг, показання наявних приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в квартирі (приміщенні) багатоквартирного будинку, в порядку та строки, визначені договором.
Відповідно до ст. 9 Закону, споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.
Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.
Структура плати виконавцю комунальної послуги визначається згідно з договором про надання відповідної комунальної послуги, укладеним за вимогами цього Закону.
Споживач щомісяця (або з іншою періодичністю, визначеною договором) вносить однією сумою плату виконавцю комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу та електричної енергії), у тому числі якщо вона складається з окремих складових, передбачених відповідним договором, укладеним відповідно до цього Закону. При цьому виконавці комунальних послуг забезпечують деталізацію інформації щодо складових плати у рахунках споживачів.
Згідно ст. 10 Закону, ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.
Якщо управитель визначений органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах, ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.
Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.
Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає: 1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем; 2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін.
Судом встановлено, що на підставі Договору про надання послуг з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу від 27.12.2013 року, укладеному між Управлінням благоустрою та житлової політики виконкому міської ради м. Кривого Рогу та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», та Додаткової угоди до Договору, ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» надає послуги з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу (а.с.23).
Згідно з пунктом 4.1. цього Договору, договір набуває чинності з моменту підписання та діє протягом 1 року. Функції з управління та надання послуг з утримання будинку, споруди або групи будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях розпочинають здійснювати з 01.04.2014 року. Даний договір може бути пролонговано за згодою сторін на той самий термін. Якщо одна із сторін має намір розірвати договір, вона повинна попередити про свій намір не менш як за місяць до його розірвання.
Згідно з пунктом 4.4. цього Договору, він припиняє свою дію у випадку підписання нового договору, який відповідає новим нормативним актам і Законам України.
У разі припинення дії цього Договору об`єкт передається замовникові із складанням акту прийняття-передачі, про що зазначено у пункті 6.6. Договору (а.с. 55-57).
Між управлінням благоустрою та житлової політики виконкому міської ради, в особі Катриченка О.В., та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сітісервіс-КР», в особі Данильченка О.В., 27.12.2013 року укладено Акт прийому-передачі будинків, споруд або групи будинків і споруд, який є додатком до договору з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд (а.с.58).
Згідно Витягу з протоколу засідання комісії з проведення конкурсу з визначення управителя будинку, споруди або групи будинків по житловим будинкам Дзержинського району від 24.12.2013 року, відхилено конкурсні пропозиції, надані ОСОБА_2 у зв`язку з їх невідповідністю вимогам конкурсної документації. Враховуючи найбільш обґрунтовані конкурсні пропозиції, надані ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», запропоновану вартість послуги з управління будинком, спорудою, або групою будинків, а також наявність матеріально-технічної бази, визначено вказане підприємство переможцем конкурсу з визначення управителя будинку, споруди, або групи будинків, по житловим будинкам Дзержинського району (а.с.61).
На запит ТОВ «Сітісервіс-КР» Міністерством розвитку громад та територій України надано відповідь, згідно якої кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язків перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. Наразі такий обов`язковий перелік затверджено наказом Мінрегіону від 27.07.2018 №190 «Про затвердження обов`язкового переліку робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 16 серпня 2018 року за №934/32386. Новий кошторис витрат погоджується співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору. У випадку, якщо новий кошторис витрат співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат.
Договори про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, які укладені до 01 січня 2023 року, продовжують діяти на тих же умовах, якщо не ініційовано внесення змін до кошторису витрат (а.с. 110-112).
Згідно відповіді директора департаменту розвитку інфраструктури міста виконкому КМР Івана Карого від 28.03.2024, у 2013 році, за результатами проведеного конкурсу, визначено управителя будинків, споруд або групи будинків і споруд по житловим будинкам Дзержинського району ТОВ «Сітісервіс-КР» та укладено договір про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд від 27.12.2013. Зазначений договір є чинним на теперішній час, в тому числі по наданню послуг мешканцям з управління житлового будинку АДРЕСА_3 (а.с.118).
Зважаючи на відсутність в Договорі про надання послуг з управління будинком, спорудою та прибудинковою територією у Дзержинському (на теперішній час Металургійному) районі м. Кривого Рогу від 27.12.2013 року застереження про обов`язковість надання письмової згоди сторін при його пролонгації та відсутності в матеріалах справи жодних відомостей про припинення цього Договору у порядку, визначеному в пунктах 4.1. та 4.4. Договору, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що цей Договір є чинним та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» є управителем будинку АДРЕСА_1 .
Колегія суддів не приймає доводи апеляційної скарги про те, що суд першої інстанції не врахував положення п. 4.4. Договору між Управлінням благоустрою Виконкому Криворізької міської ради та ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» від 27 грудня 2013 року, згідно якого передбачено, що при зміні законодавства цей договір повинен бути припинений, як такі, що зводяться до довільного тлумачення умов договору, адже вказаним пуктом визначено, що договір припиняє свою дію у випадку підписання нового договору, який відповідає новим нормативним актам і Законам України. У разі припинення дії цього Договору об`єкт передається замовникові із складанням акту прийняття-передачі, про що зазначено у пункті 6.6. Договору (а.с. 55-57)
В матеріалах справи відсутні докази щодо підписання Договору з управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_1 , як і не надано доказів передачі цього будинку новому управителю за актом приймання-передачі.
Доводи апеляційної скарги про те, що ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» не надало належних доказів того, що його було обрано співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 управителем цього будинку, колегією суддів не приймаються, з огляду на вищевикладене.
Оскільки, Законом України«Про житлово-комунальніпослуги» від9листопада 2017року №2189-VIII визначено, що вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування, вартість послуг з управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_1 визначається рішенням Виконкому Криворізької міської ради, а не за домовленістю сторін.
Рішенням виконкому КМР №176 від 12.04.2017 установлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (граничні), що надаються населенню м. Кривого Рогу ТОВ «Сітісервіс-КР», окремо за кожним будинком. Додатком до рішення встановлено тарифи за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.75-76).
Рішенням виконкому КМР №231 від 10.05.2017 унесено зміни до рішення виконкому міської ради від 27.12.2011 №435 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території для власників (орендарів) нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) у м. Кривому Розі» та встановлено періодичність та строки виконання робіт на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території для всіх категорій споживачів (додаток до рішення) (а.с.77-78).
Комісією в складі інженера ВТВ, економіста та майстра дільниці №4/4 26.04.2017 року складено Акт заміру та закріплення прибираємої прибудинкової території будинку АДРЕСА_3 . Заміряна територія згідно Акту та Схематичного плану складається: асфальт вулиці 1348,08 кв.м; газон двору 510 кв.м; територія без покриття 42,5 кв.м; підвал 301 кв.м; техповерхи 720 кв.м. Всього 2914,58 кв.м (а.с.108-109).
Позивачка ОСОБА_1 з 25.05.1987 року зареєстрована за адресою: АДРЕСА_4 , що підтверджується копією паспорту серії НОМЕР_1 , а відтак є споживачем послуг, що надаються ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», як управителем даного багатоквартирного будинку.
Більш того, згідно Інформації про стан особового рахунку НОМЕР_3 на ім`я ОСОБА_1 , станом на 28.02.2024 року, споживачем було частково здійснено оплату за надані ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» послуги, а саме: у грудні 2018 року оплата у сумі 2726,65 грн.; у лютому 2019 року оплата у сумі 2550,00 грн.; у березні 2019 року оплата у сумі 180,00 грн., у грудні 2022 року оплата у сумі 3,20 грн. (а.с.62-65).
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що будь-яких протиправних дій відповідача щодо нарахувань заборгованості за отриманими житлово-комунальними послугами ОСОБА_1 судом не встановлено, а тому позовні вимоги є недоведеними та необґрунтованими.
При цьому, суд зазначив, що розмір заборгованості за надання житлово-комунальних послуг, за період з 01.08.2020 по 01.08.2023, в розмірі 6579,53 грн, інфляційні втрати у сумі 273,04 грн, 3% річних у сумі 73,56 грн, є предметом судового спору в межах цивільної справи №210/4903/23 за позовомТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, а тому не підлягає перевірці в межах даної цивільної спарви, преметом розгляду якої фактично є оспорення права ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» на здійснення функцій з управління багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 та нарахування плати за надані житлово-комунальні послуги.
Враховуючи те, що судом не встановлено будь-яких протиправних дій з боку відповідача ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР», колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачкою ОСОБА_1 не надано суду належних та допустимих доказів спричинення діями відповідача моральної шкоди та наявністю підстав для відмови у задоволенні позовних вимог про відшкодування моральної шкоди, яку позивачка оцінила у розмірі 261115,00 гривень, адже статтею 23 ЦК України встановлено, що особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
Колегією суддів не приймаються доводи апеляційної скарги про те, що справа була розглянута неналежним та некомпетентним судом, оскільки, згідно Закону України «Про судоустрій і статус суддів», замість районних судів створено окружні суди. Указом Президента України від 19 грудня 2017 року №449/2017 були ліквідовані районні суди та створені окружні суди, а саме замість ліквідованих судів Дзержинського, Інгулецького та Широківського районних судів був створений Четвертий окружний суд міста Кривого Рогу, з кодом 42276262, який зареєстрований з 04 липня 2018 року та діє, зокрема, у Металургійному районі міста Кривого Рогу Дніпропетровської області. Суддя Скотар Р.Є. не був переведений з Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області до Четвертого окружного суду міста Кривого Рогу, а тому не мав повноважень на розгляд даної цивільної справи.
Так, відповідно до ч. 6 ст. 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у разі ліквідації суду, що здійснює правосуддя на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (відповідних адміністративно-територіальних одиниць), та утворення нового суду, який забезпечує здійснення правосуддя на цій території, суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті "Голос України" повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.
Прикінцевими та Перехідними положеннями до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачається, що районні, міжрайонні, районні у містах, міські, міськрайонні суди продовжують здійснювати свої повноваження до утворення та початку діяльності місцевого окружного суду, юрисдикція якого розповсюджується на відповідну територію,
Позивачкою ОСОБА_1 не надано суду доказів щодо опублікування в газеті "Голос України" повідомлення голови Четвертого окружного суду міста Кривого Рогу про початок роботи новоутвореного суду, а тому Дзержинський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області продовжує здійснювати свої повноваження та розгляд справ, віднесених до його юрисдикції, тобто дану цивільну справу розглянуто компетентним судом.
Крім того, в первісній апеляційній скарзі позивачкою ОСОБА_1 включено заперечення на ухвалу Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 29 серпня 2024 року щодо розгляду клопотання (уточненого) про визнання правочину недійсним, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 353 ЦПК України.
Колегією суддів встановлено, що 04 липня 2024 року від Романова В.П., який діє в інтересах ОСОБА_1 , на електронну пошту суду першої інстанції надійшло уточнене клопотання про визнання правочину - Договору про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Дзержинського району м. Кривого Рогу від 27.12.2013 недійсним в порядку ст.215 ЦК України та таким, що порушує публічний порядок, що призвело до порушення прав і законних інтересів ОСОБА_1 ..
Клопотання мотивоване тим, що ОСОБА_1 є заінтересованою стороною, згідно ст.ст. 215, 216 ЦК України, права якої були порушені Договором про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Дзержинського району м. Кривого Рогу від 27.12.2013, у зв`язку з тим, що були порушені вимоги п. 2.2 Договору, крім того, визнання ТОВ «СІТІСЕРВІС-КР» управителем у Дзержинському (Металургійному) районі м. Кривого Рогу у 2013 році було проведено з порушенням норм українського законодавства.
Колегія суддів не вбачає підстав для скасування ухвали Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 29 серпня 2024 року, якою вказане клопотання залишено без задоволення, оскільки вимоги, завлені у вказаному клопотанні, підлягають вирішенню під час розгляду цивільної справи по суті, а не в межах окремо заявленого клопотання, та таким доводам суд може надати оцінку у випадку розгляду спору щодо дійсності Договору про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Дзержинського району м. Кривого Рогу від 27.12.2013 та його виконання.
Фактично всі доводи, викладені в апеляційній скарзі, не можуть бути взяті до уваги колегією суддів, оскільки вони фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою з висновками суду по їх оцінці. Проте, відповідно до вимог ст. 89 ЦПК України, оцінка доказів є виключною компетенцією суду, переоцінка доказів учасниками справи діючим законодавством не передбачена. Судом першої інстанції повно та всебічно досліджені обставини справи, перевірені письмові докази та надано їм належну оцінку.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо надання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки з огляду на конкретні обставини справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року). Оскаржене судове рішення відповідає критерію обґрунтованості судового рішення.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що вирішуючи спір, суд першої інстанції в достатньо повному обсязі встановив права і обов`язки сторін, що брали участь у справі, обставини справи, перевірив доводи і заперечення сторін, дав їм належну правову оцінку, ухвалив рішення, яке відповідає вимогам закону. Висновки суду обґрунтовані і підтверджуються письмовими доказами.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду ухвалено з дотриманням норм матеріального і процесуального законодавства, у зв`язку із чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - залишенню без змін.
Керуючись ст.ст.367,374,375,381,382 ЦПК України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу позивачки ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє ОСОБА_2 , - залишити без задоволення.
Рішення Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 29 серпня 2024 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Повне судове рішення складено 14 січня 2025 року.
Головуючий:
Судді:
Суд | Дніпровський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 17.01.2025 |
Номер документу | 124440566 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Зубакова В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні