ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2025 року справа №200/5585/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2024 року у справі № 200/5585/24 (головуючий І інстанції Смагар С.В.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Джеремін до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не здійснення реєстрації ПН № 2 від 16.08.2021 за наявністю підстав, зазначених у скарзі від 05.08.2024, та на підставі ПКМ України № 1246 від 29.12.2010 ч 19 абзац 3;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати ПН № 2 від 16.08.2021 у зв`язку з обставинами, що склалися.
В обґрунтування позову зазначив, що 04.07.2024 ТОВ Джеремін звернулося до ГУ ДПС у Донецькій області із заявою про прийняття рішення відносно реєстрації тимчасово зупиненої ПН № 2 від 16.08.2021.
02.08.2024 ГУ ДПС у Донецькій області повідомив позивача про відмову у задоволені вказаної заяви та у прийнятті рішення про реєстрацію.
Причиною відмови зазначено неподання пояснень та документів. Рішення про відмову у реєстрації ПН, реєстрація якої тимчасово зупинена, у встановленому порядку не зареєстровано.
Отже, відповідач протиправно не зареєструвало у встановленому порядку рішення про відмову в реєстрації ПН, та, водночас, використовуючи свої владні повноваження, продовжило перебіг строку зупинення реєстрації ПН, реєстрація якої була тимчасово зупинена.
Також відповідач не здійснив реєстрацію ПН № 2 від 16.08.2021 при настанні обставин для реєстрації, визначених ПКМ України № 1246 ч 19 абзац 3.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не здійснення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Джеремін податкової накладної № 2 від 16.08.2021 на підставі пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю Джеремін податкову накладну № 2 від 16.08.2021 датою її фактичного надходження до контролюючого органу, а саме 15.09.2021.
Стягнуто з Державної податкової служби за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Джеремін витрати по сплаті судового збору у розмірі 2422,40 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач ГУ ДПС у Донецькій області звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Зупинення реєстрації податкової накладної не є рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної, яке може потягнути за собою порушенням прав позивача та його контрагентів.
Дії контролюючого органу щодо зупинення реєстрації податкової накладної не породжують правових наслідків для платників податків, вказана інформація використовується для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.
Крім того, законодавство не містить норм щодо реєстрації ПН платників податку на додатну вартість в ЄРПН за результатами скасування рішень комісій регіонального рівня про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості. Скасування такого рішення не призводить до реєстрації ПН, яка була зупинена через прийняття рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості, оскільки для цього передбачений окремий механізм.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив, що всі документи у цій справі сформовано в електронному вигляді та експортовано в КП Діловодство спеціалізованого суду.
Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему Електронний суд матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.
Отже, враховуючи зазначені листи, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі Електронний суд.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю Джеремін є юридичною особою, код ЄДРПОУ 40109477, місцезнаходження: 85612, Донецька обл., Мар`їнський р-н, місто Курахове(з), пр. Запорізький, будинок 40а, квартира 5.
За результатами господарської операції між ТОВ ДЖЕРЕМІН та ТОВ МЕРКУРІЙ та відповідно до п. 201.10 ст.201 ПК України позивачем складено податкову накладну № 2 від 16 серпня 2021 року, в якій відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами на загальну суму 912 970,44 грн у т.ч. ПДВ у розмірі 152 161,74 грн, та яку засобами електронного зв`язку направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до квитанції від 15 вересня 2021 року податкова накладна № 2 від 16 серпня 2021 року прийнята, але її реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації зазначено: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=5.6554%, "P"=0.
Згідно з інформацією, наявною в базах даних ДПС України (підсистема АІС Робота комісії ДПС Журнал розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК ІС Податковий блок та підсистема АІС Архів ЕД Журнал прийому ІС Єдине вікно подання електронної звітності) щодо податкової накладної № 2 від 16.08.2021 повідомлення про подання письмових пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, на розгляд комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) не надходило.
Згідно з інформацією наявною в базах даних ДПС України податкова накладна №2 від 16.08.2021 ТОВ Джеремін перебуває у статусі в ЄРПН реєстрацію зупинено.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 200/10825/20-а, яке набрало законної сили 16.07.2021, визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 332700 від 23 жовтня 2020 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 343333 від 04 листопада 2020 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03.10.2022 у справі № 200/10624/21, яке набрало законної сили 30.01.2023, зокрема, зобов`язано Головне управління Державної податкової служби України у Донецькій області виключити ТОВ Джеремін з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
04 липня 2024 року позивач звернувся до Головного управління ДПС у Донецькій області із заявою, в якій просив юридично визначитися із рішенням про реєстрацію податкової накладної № 2 від 16 серпня 2021 року, оскільки рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, на підставі яких тимчасово зупинено реєстрацію ПН, визнані протиправними та скасовані рішенням суду у справі № 200/10825/20-а та зобов`язано податковий орган виконати п. 6 постанови КМУ№ 1165 та виключити платника податку з ризикових.
02 серпня 2024 року Головне управління ДПС у Донецькій області листом № 9262/6/05-99-18-02 повідомило позивача, що прийняття рішення, у відповідності до вимог пунктів 3-9 Порядку № 520, передує подання платниками податку на додану вартість пояснень та копій документів, зазначених у п. 5 Порядку № 520, за результатами розгляду яких і приймаються відповідні рішення комісіями регіонального рівня відповідно до п. 4 Порядку № 520.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеній в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена.
Згідно з інформацією, наявною в базах даних ДПС України повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрація якої зупинена до ПН № 2 від 16.08.2021 ТОВ Джеремін не надавалося.
Комісією Головного управління ДПС в Донецькій області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі рішення про реєстрацію відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН щодо ПН № 2 від 16.08.2021 не приймалось, що вказує на те, що ТОВ Джеремін не скористався своїм правом, передбаченим п. 4 Порядку № 520.
Щодо питань щодо виконання рішень суду у справах № 200/10825/20-а та № 200/10624/21 ГУ ДПС в Донецькій області звернув увагу, що законодавство України не містить норм стосовно реєстрації ПН/РК платників податку на додану вартість в Реєстрі за результатами скасування рішень комісій регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Єдиний визначений законодавством механізм реєстрації зупинених ПН/РК в Реєстрі наведений у порядку № 520. При цьому, Порядками № 1165 та № 520, що внесення платників податку на додану вартість до переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість остаточно не перешкоджає реєстрації зупинених ПН/РК в ЄРПН, оскільки передбачає право платників податків на подання письмових пояснень та копій документів, зазначених у п. 5 Порядку № 520, за результатами розгляду яких комісіями регіонального рівня (або за результатами розгляду скарги в процесі адміністративного оскарження рішень комісії регіонального рівня комісією центрального рівня) можуть бути прийняті рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі.
05 серпня 2024 року ТОВ Джеремін до Державної податкової служби України подано скаргу з вимогою здійснити реєстрацію тимчасово зупиненої податкової накладної № 2 від 16.08.2021.
Докази розгляду скарги позивача Державною податковою службою України в матеріалах справи відсутні.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що підставою для реєстрації ДПС України податкової накладної відповідно до положень Порядку № 1246, є, зокрема, неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Оскільки відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень, за наявності правових підстав для вчинення таких дій (рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією регіонального рівня до теперішнього часу не прийнято) податковим органом допущено протиправну бездіяльність щодо не здійснення реєстрації податкової накладної № 2 від 16.08.2021, складеної ТОВ Джеремін.
Оцінка суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
На підставі підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до підпункту 74.1 пункту 74.3 статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.
На підставі пункту 74.3 статті 74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
На підставі пунктів 13, 14 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
На підставі пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (в редакції, чинній у спірний період ) (далі - Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
Пунктом 4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.
Відповідно до пунктів 6, 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно із пунктами 10, 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як свідчать матеріали справи за результатами перевірки податкової накладної № 2 від 16.08.2021 податковим органом сформовано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України.
Підстава зупинення реєстрації податкової накладної: Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
До теперішнього часу податкова накладна № 2 від 16.08.2021 року перебуває в ЄРПН у статусі реєстрацію зупинено. Рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією регіонального рівня не приймалося, оскільки від ТОВ Джеремін не надходило повідомлення про подання письмових пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 2 від 16.08.2021, реєстрацію якої зупинено.
Законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів, що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Між тим, на час звернення позивача до суду з цим позовом, податковий орган, в порушення вищезазначених вимог нормативно-правових актів, до теперішнього часу не прийняв рішення щодо податкової накладної № 2 від 16.08.2021.
При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування не є рішенням податкового органу в розумінні ПК України, а отже не може бути оскаржена в судовому порядку.
Проте, пунктом 4 Порядку № 520 передбачено право платника податку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Водночас, відповідно до пункту 11 Порядку № 520 у разі ненадання платником податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування, письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану внесені зміни до Податкового кодексу України, зокрема, статтю 102 було доповнено пунктом 102.9 такого змісту: 102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану, який набрав чинності 01.08.2023, пункт 102.9 статті 102 ПК України виключено.
Тобто починаючи з 01.08.2023 поновлено перебіг строків, визначених ПК України, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, починаючи з 01.08.2023 перебіг строку, передбаченого для подання платником податків повідомлення про надання пояснення у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН не зупиняється.
Перебіг строку, починаючи з 01.08.2023 продовжується на ту кількість днів, протягом яких платник податку мав право на подання Повідомлення станом на дату введення воєнного стану на території України. Щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена та дата складання яких припадає на період дії воєнного стану, відлік строку для подання Пояснення починається з 01.08.2023.
Копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 2 від 16.08.2021, позивачем до контролюючого органу надані не були, проте, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією регіонального рівня до теперішнього часу не прийнято.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Підставою для реєстрації ДПС України податкової накладної № 2 від 16.08.2021, відповідно до положень Порядку № 1246, є зокрема, неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 08.09.2022 у справі № 9901/276/19 зазначила, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень необхідно розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість і межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи..
Отже, бездіяльність суб`єкта владних повноважень може бути визнана протиправною адміністративним судом лише у випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень, за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій.
Оскільки рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією регіонального рівня до теперішнього часу не прийнято, тому податковим органом допущено протиправну бездіяльність щодо не здійснення реєстрації податкової накладної № 2 від 16.08.2021, складеної ТОВ Джеремін.
З огляду на вищевикладене суд першої інстанції дійшов правильного висновку про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 16.08.2021.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2024 року у справі № 200/5585/24 залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2024 року у справі № 200/5585/24 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 20 січня 2025 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 20 січня 2025 року.
Головуючий суддяІ.Д. Компанієць
СуддіА.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124536908 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні