Справа № 2-5625\10
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
19 липня 2010 року м. Краснодон
Краснодонський міськрайонний суд Луганської області у складі:
головуючого судді - Баличевої М.Б., при секретарі Олєйнікової Г.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Краснодонському районі про покладення обов"язку перерахувати та виплачувати пенсію з застосуванням показника заробітної плати за 2009 р., -
В С Т А Н О В И В :
07.07.2010 року позивач звернувся до суду з позовом, в обґрунтування якого вказав, що він є пенсіонером, отримує пенсію відповідно до ЗУ «Про обов»язкове державне пенсійне страхування», та продовжує працювати. 01.04.2010 року позивачу було проведене перерахування призначеної пенсії з врахуванням стажу роботи після отримання пенсії та заробітку за його заявою, але при проведенні перерахунку пенсії за період роботи з 01.01.1991 року по 31.12.1995 року та з 01.07.2000 р. по 31.01.2010 р. був використаний показник середньої заробітної плати в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за 2007 рік, а не за 2009р., як це передбачено ЗУ «Про обов»язкове державне пенсійне страхування». Позивач звернувся із вимогою перерахувати йому пенсію із застосуванням положень ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», але отримав відмову. Вказані дії посадових осіб відповідача позивач просить визнати неправомірними та покласти на відповідача обов»язок перерахувати розмір призначеної йому пенсії за період з 01.01.1991 року по 31.12.1995 року з використанням середньої заробітної плати в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за 2009р. та з 01.07.2000 р. по 31.01.2010 р., відповідно до Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
Позивач в судове засідання не з»явився, надав суду заяву, у якій підтримав заявлений позов у повному обсязі та просив суд задовольнити позов та розглянути справу за його відсутність.
Від УПФУ в Краснодонському районі надійшла заява про розгляд справи за відсутності їх представника. Із наданих відповідачем заперечень вбачається, що відповідач позовні вимоги не визнає. В обґрунтування своєї позиції вказали, що пенсія позивачу нараховувалась відповідно до ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування». Ч. 4 ст. 42 вказаного закону (зі змінами, встановленими ЗУ «Про державний бюджет України на 2008 рік») було передбачено проведення перерахунку пенсії з урахуванням страхового стажу, набутого після її призначення та із застосуванням показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, що визначався згідно ст. 40 вказаного Закону. Рішенням КСУ від 22.05.2008 року зміни, що були внесені до ст. 40,42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку пенсії були визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норми в попередній редакції не приймалось. Тому перерахунок пенсії проводились на підставі підпункту третього п. 11 Постанови КМУ №530 від 28.05.2008 року – з урахуванням показника заробітної плати по Україні за 2007 рік в розмірі 1197,97 грн. Діяльність ПФУ регламентована виключно нормативно-правовими актами держави, та необґрунтовані виплати коштів з Пенсійного фонду України спричиняє значну шкоду державним інтересам.
Враховуючи, що сторони своєчасно та належним чином були повідомлені про час і місце розгляду справи та надали до суду заяви про розгляд справи без їх участі, суд вирішив можливим розглянути справу у відсутність сторін, на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивачу ОСОБА_1 призначена пенсія за віком, що підтверджено інформацією ПФУ в Краснодонському районі, але по теперішній час він продовжує працювати.
18.03.2010 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії у зв’язку зі зміною страхового стажу та заробітної плати. Позивачу був проведений перерахунок пенсії у зв»язку зі зміною стажу роботи та заробітку за період з з 01.01.1991 року по 31.12.1995 року та з 01.07.2000 р. по 31.01.2010 р.
Із вказаного вище розпорядження відповідача вбачається, що при перерахунку пенсії позивача для визначення заробітної плати для обчислення пенсії враховано заробітну плату в середньому на одну особу та в цілому по Україні за 2007 рік (1197,91 грн). Вказані факти сторонами не оспорюються та не потребують додаткового з»ясування у судовому засіданні.
Відповідач є територіальним органом Пенсійного фонду України, який на виконання наданих повноважень, призначає пенсії та готує документи для їх виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі виплату пенсій, інших соціальних виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України ( п.1,п.15 Положення про Пенсійний фонд України ).
Позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за віком виходячи із положень ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», але отримав відмову.
Зазначене свідчить, що між сторонами виник спір щодо правильності перерахунку пенсії позивача, проведеного відповідно до заяви від 18.03.2010 року.
Відповідно до ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на отримання соціального захисту по старості регламентовані ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до чинної редакції ст. 42 зазначеного Закону п енсії, призначені за цим Законом індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення. Крім індексації пенсії, передбаченої частиною першою цієї статті, у разі якщо величина середньомісячної заробітної плати штатного працівника в Україні за даними спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі статистики за минулий рік зросла, то з 1 березня поточного року розмір пенсії підвищується на коефіцієнт, який відповідає не менше ніж 20 відсоткам темпів зростання середньомісячної заробітної плати штатного працівника в Україні порівняно з попереднім роком, за винятком випадків, коли підвищення пенсійних виплат за минулий рік перевищило цей коефіцієнт. Якщо коефіцієнт підвищення пенсійних виплат у минулому році був менший ніж зазначений у цій частині, то збільшення пенсій здійснюється з урахуванням попереднього підвищення. {Абзац перший частини другої статті 42 із змінами, внесеними згідно із Законами N 2505-IV від 25.03.2005 , N 107-VI від 28.12.2007 - зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду N 10-рп/2008 від 22.05.2008 }
Розмір та порядок такого підвищення пенсії визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету МіністрівУкраїни. У разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 28 цього Закону. Перерахунок пенсії провадиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму. ( Статтю 42 доповнено частиною згідно із Законом N 2291-IV від 23.12.2004 )
У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.
Із наведеного вбачається, що позивачу, з урахуванням змін, внесених ЗУ "Про державний бюджет України на 2008 рік", перерахунок пенсії повинен бути проведений відповідно до п.4 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» із застосуванням у перерахунку показника середньої заробітної плати по Україні за 2009 р. ( перерахунок проведений у 2010 р. , передував йому 2009 р. ( показник середньої заробітної плати за 2009 р - 1650.43 грн).
Враховуючи, що Внесення змін до ст.. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» було визнано неконституційним, ч. 4 ст. 42 вказаного Закону діє у редакції, яка була чинна до змін, внесених ЗУ "Про державний бюджет України на 2008 рік", а саме:
- У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок провадиться не раніше як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 цього Закону.
Тобто суд встановив, що у своїй первинній редакції ЗУ "Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" не містив положень щодо застосування при перерахунку пенсії у зв"язку зі зміною страхового стажу показника середньої заробітної плати по Україні за рік, який передував даті перерахунку пенсії, тому посилання позивача на вказаний Закон суд визнає необґрунтованими.
Але підпунктом 2 п. 11 Постанови КМУ від 28.05.2008 року № 530 встановлений механізм реалізації вказаної законодавчої норми, і саме цей нормативно-правовий акт містить вимогу при перерахунку пенсії у зв"язку зі зміною стажу після її призначення, застосовувати показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Вказане положення нормативно-правового акту неконституційним не визнавалось та є діючим на момент розгляду справи судом.
Всупереч вказаному, перерахунок пенсії позивача був проведений відповідно до сумісного листа Міністерства праці та соціальної політики України від 11.03.2009 року № 20\0\18-09\039 та Пенсійного Фонду України від 11.03.2009 року № 4096\02 із використанням показника середньої заробітної плати працівників в цілому по Україні на 2007 рік (1197,91 грн), замість аналогічного показника на 2009 рік ( 1650.43 грн).
Законного обґрунтування, чому саме при наявності нормативно-правового акту, який має вищу юридичну силу, відповідач користується листом, який має роз’яснювальне значення, відповідачем не надано.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто з моменту винесення Рішення КСУ від 22.05.2008 року про визнання неконституційним змін в ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», внесених ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік», відповідач повинен був діяти на підставі чинного законодавства. Якщо діюча редакція спеціального закону не містить механізм та порядок перерахунку пенсії, який передбачений спеціальним законом, відповідач повинен керуватись Постановою КМУ, якою вказаний порядок встановлений.
Суд критично оцінює доводи відповідача щодо того, що після визнання неконституційними змін до ст. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» рішення щодо відновлення дії закону у первинній редакції не приймалось, оскільки визнання положення нормативного акту неконституційним автоматично тягне за собою припинення дії вказаного положення. Додаткового рішення з цього приводу приймати немає потреби.
Також суд вважає, що не заслуговують на увагу посилання відповідача на спільний лист міністерства праці та соціальної політики України від 11.03.2009 року № 20\0\19-19\039 та Пенсійного Фонду України від 11.03.2009 року № 4096\02 , яким дані роз"яснення щодо порядку перерахунку пенсії за віком з врахуванням стажу роботи та заробітку, оскільки відповідач, як державний орган, мав, відповідно до ст.. 8 Конституції України, виконувати положення постанови КМУ, а не рекомендаційного листа, оскільки Постанова КМУ є нормативно-правовим актом та має вищу юридичну силу.
Судом встановлено, що позивач звертався до відповідача із вимогою перерахувати пенсію за віком з використанням показника середнього заробітку по Україні за 2009 р., але відповіддю начальника УПФУ в Краснодонському районі № 3070\09-23 від 16.04.2010 року йому у цьому було відмовлено.
На підставі наведеного, суд вважає необхідним забов"язати відповідача перерахувати позивачу розмір пенсії у зв"язку зі зміною страхового стажу після її призначення за період з 01.01.1991 року по 31.12.1995 року та з 01.07.2000 р. по 31.01.2010 р. року, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, тобто за 2009 р.
Керуючись ст. ст. 8, 22, 46, 64, ч.2 ст. 152 Конституції України, ст. ст. 11, 15, 209, 215, 292 ЦПК України, Законом України “Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування ”, Законом України "Про державний бюджет України" на 2008 рік, Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року, Постановою КМУ № 530 від 28.05.2008 року, суд , -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Краснодонському районі про покладення обов"язку перерахувати та виплачувати пенсію з застосуванням показника заробітної плати за 2009 р. - задовольнити.
Зобов»язати Управління Пенсійного Фонду України в Краснодонському районі перерахувати ОСОБА_1 відповідно до заяви від 18.03.2010 року пенсію у зв»язку зі зміною стажу та заробітку після призначення пенсії за період роботи з 01.01.1991 року по 31.12.1995 року та за період роботи після виходу на пенсію з 01.07.2000 р. по 31.01.2010 р. з використанням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії за 2009 р. у розмірі 1650.43 грн.
Копію рішення направити сторонам.
На рішення може бути подана заява про апеляційне оскарження протягом десяти днів з моменту проголошення рішення й апеляційна скарга протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, або апеляційна скарга протягом десяти днів з моменту проголошення рішення, в апеляційний суд Луганської області через Краснодонський міськрайонний суд Луганської області.
Головуючий: М.Б. Баличева
Суд | Краснодонський міськрайонний суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2010 |
Оприлюднено | 01.12.2010 |
Номер документу | 12501024 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Бердянський міськрайонний суд Запорізької області
Полєва Надія Миколаївна
Цивільне
Свердловський міський суд Луганської області
Александрина Ірина Олексіївна
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Клікунова Анастасія Сергіївна
Цивільне
Краснодонський міськрайонний суд Луганської області
Баличева Марина Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні