Касаційний господарський суд верховного суду
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУХВАЛА
11 лютого 2025 року
м. Київ
cправа № 916/330/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Могил С.К. - головуючий, Волковицька Н.О., Случ О.В.
за участю секретаря судового засідання Амірханяна Р.К.
та представників
КМУ: Полець Д.М.,
Южненської міської ради: не з`явились,
Державного реєстратора Шевчук А.І.: не з`явились,
Одеської районної ради: не з`явились,
ГУ Держгеокадастру в Одеській області: не з`явились,
«Адміністрація морських портів України»: Донченко Н.С. (в режимі відеоконференції),
Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України: Шевченко О.В.,
ТОВ "Компанії Техагро": Рахильчук О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Южненської міської ради Одеського району Одеської області
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.10.2024
та рішення Господарського суду Одеської області від 04.07.2024
у справі № 916/330/24
за позовом: Держави в особі Кабінету Міністрів України
до:
1) Южненської міської ради Одеського району Одеської області;
2) Державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області Шевчук Ангеліни Ігорівни;
3) Одеської районної ради Одеської області;
4) Головного управління Держгеокадастру в Одеській області
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача:
1) Державного підприємства «Адміністрація морських портів України»;
2) Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанії Техагро"
про усунення перешкод у користуванні майном та розпорядженні майном, повернення у користування земельних ділянок
В С Т А Н О В И В:
У січні 2024 року Держава в особі Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) звернулась до Господарського суду Одеської області з позовом до Южненської міської ради Одеського району Одеської області (далі - ЮМР), державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманської району Одеської області Шевчук А.І. (далі - Держреєстратор), Одеської районної ради Одеської області (далі - Одеська райрада), Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - ГУ ДЗК), в якому просила суд усунути перешкоди у користуванні та розпорядженні майном, а саме:
1) усунути існуючі перешкоди у користуванні та розпорядженні Державі в особі Кабінету Міністрів України акваторією Аджалицького лиману та земельними ділянками під нею площею 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) та площею 2,5119 га (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0289), шляхом скасування:
- рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII "Про затвердження генерального плану смт. Нові Біляри, поєднаного з планом зонування території смт Нові Біляри Лиманського району Одеської області" (в частині встановлення меж смт Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і які в подальшому були зареєстровані Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289);
- рішення Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 №372-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення меж селища міського типу Нові Біляри Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області" (в частині встановлення меж смт Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і які в подальшому були зареєстровані Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289);
- рішення Новобілярської селищної ради від 21.12.2018 №442-VI1 "Про надання ТОВ "Компанія "Техагро" дозволу па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морською транспорту із земель комунальної власності, які перебувають у запасі на території смт Нові Біляри Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області";
- державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі площею 2,5119 та з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0289, з припиненням речових прав територіальної громади смт Нові Біляри в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
- рішення Новобілярської селищної ради від 26.04.2019 № 492-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ "Компанія "Техагро" земельної ділянки в оренду строком на 49 років та падання в оренду земельної ділянки, розташованої на території смт Нові Біляри Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області";
- рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманської району Одеської області Шевчук А.І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 03.06.2019 № 47173660 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0289 площею 2,5119 га) за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
- пунктів 2, 3 рішення Новобілярської селищної ради від 08.06.2018 № 357-VII «Про надання ТОВ "Компанія "Техагро" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають у запасі на території смт Нові Біляри Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області";
- державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі площею 0,8600 га з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0286, з припиненням речових прав територіальної громади смт Нові Біляри в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
- рішення Новобілярської селищної ради Лиманської районної ради Одеської області від 25.01.2019 №451-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Компанії "Техагро" в оренду строком на 49 років для будівництва та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області» (в частині що стосується земельної ділянки площею 0.8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286);
- рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманської району Одеської області Шевчук А.І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 05.06.2019 № 47216674 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0286 площею 0,86 га) за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
2) повернути у користування та розпорядження Держави в особі Кабінету Міністрів України земельні ділянки під акваторію Аджалицького лиману: площею 0,8600 га та площею 2,5119 га, які зареєстровані у Державному земельному кадастрі за номерами: 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289 відповідно.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні земельні ділянки належать до земель водного фонду, які розташовані під Аджалицьким лиманом, є акваторією державного морського порту "Південний" і належать виключно до державної власності, а тому в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак таких земельних ділянок відповідачі, проявивши розумну обачність, могли і повинні були знати про те, що ці ділянки належать до державної власності, а набуття комунальної власності на них є неможливим. Проте, всупереч приписам законодавства, відповідачами вчинені дії, за наслідками яких спірні земельні ділянки вибули з державної власності та були передані до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 04.07.2024 (суддя Цісельський О.В.), залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.10.2024 (колегія суддів у складі: Ярош А.І. - головуючий, Діброва Г.І., Принцевська Н.М.), у задоволенні позову Держави в особі Кабінету Міністрів України до Державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області Шевчук Ангеліни Ігорівни відмовлено. Позов Держави в особі Кабінету Міністрів України до Южненської міської ради Одеського району Одеської області, Одеської районної ради Одеської області та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області - задоволено частково. Усунуто перешкоди у користуванні та розпорядженні держави в особі Кабінету Міністрів України, акваторією Аджалицького лиману та наступними земельними ділянками під нею: площею 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) та площею 2,5119 га (кадастровий помер: 5122755400:01:002:0289). Скасовано рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII «Про затвердження генерального плану смт. Нові Біляри поєднаного з планом зонування території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області (в часині встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і які в подальшому були зареєстровані в Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289). Скасовано рішення Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 № 372-VII «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення меж селища міського типу Нові Біляри Новібілярської селищної ради Лиманського району Одеської області» (в частині встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і які в подальшому були зареєстровані в Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289). Скасовано державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі площею 2,5119 га з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0289, з припиненням речових прав територіальної громади смт. Нові Біляри в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області. Скасовано рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області Шевчук Ангеліни Ігорівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 03.06.2019 № 47173660 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 512275 5400:01:002:0289 площею 2.5119 га) за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області. Скасовано державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі площею 0,8600 га з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0286, з припиненням речових прав територіальної громади смт. Нові Біляри в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області. Скасовано рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області Шевчук Ангеліни Ігорівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 05.06.2019 № 47216674 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0286 площею 0,86 га) за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області. Повернуто у користування та розпорядження держави в особі Кабінету Міністрів України земельну ділянку під акваторією Аджалицького лиману площею 0,8600 га, яка зареєстрована у Державному земельному кадастрі за номером 5122755400:01:002:0286. Повернуто у користування та розпорядження держави в особі Кабінету Міністрів України земельну ділянку під акваторією Аджалицького лиману площею 2,5119 га, яка зареєстрована у Державному земельному кадастрі за номером 5122755400:01:0 02:0289. В решті позовних вимог відмовлено.
Судами обох інстанцій встановлено, що постановою КМУ від 30.08.2007 №1073 "Про надання акваторії у користування державному підприємству "Морський торговий порт "Южний" (зі змінами), згідно з додатком (в редакції чинній на час прийняття оспорюваних рішень), акваторія Аджалицького лиману (до урізу води) включена до меж акваторії морського порту Южний.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.10.2009 № 1356-р "Про надання державному підприємству "Морський торговельний порт "Южний" у постійне користування земельної ділянки" було надано ДП МТП "Южний" земельну ділянку земельну ділянку, розташовану в межах наданої йому акваторії Аджалицького лиману.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 № 133-р "Про погодження пропозиції щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту" (зі змінами, внесеними розпорядженням КМУ № 990-р від 12.12.2018) була погоджена пропозиція Міністерства інфраструктури щодо реорганізації підприємств морського транспорту за переліком шляхом виділу стратегічних об`єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов`язків стосовно них відповідно до розподільних балансів та зобов`язано Міністерство інфраструктури: здійснити заходи щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту; після державної реєстрації ДП АМПУ підготувати пропозиції про внесення змін, зокрема, у додаток до Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації"; до переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою КМУ № 1734 від 23.12.2004, тощо.
Наказом Міністерства інфраструктури України від 19.03.2013 № 163 "Про заходи щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту та утворення державного підприємства "Адміністрація морських портів України" була здійснена реорганізація державних підприємств морського транспорту шляхом виділу стратегічних об`єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов`язків стосовно них, відповідно до розподільчих балансів та утворено державне підприємство "Адміністрація морських портів України". Установлено, що Адміністрація морських портів є правонаступником реорганізованих державних підприємств морського транспорту у частині майна, прав та обов`язків відповідно до розподільчих балансів, та утворено комісію з реорганізації державних підприємств морського транспорту, зазначених у додатку до цього наказу, тощо.
Постановою КМУ від 03.06.2013 за № 406 "Деякі питання акваторій морських портів" були внесені зміни, зокрема, у п. 2 постанови КМУ № 1073 від 30.08.2007, Державне підприємство "Морський торговельний порт "Южний" було змінено на Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" і назву додатка, яким визначались межі порту, змінено на "Про межі акваторії морського порту Южний".
Рішенням Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII був затверджений генеральний план смт. Нові Біляри, поєднаний з планом зонування смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області, а також був наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області відповідно до генерального плану смт. Нові Біляри, поєднаного з планом зонування території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області; доручено виконавчому комітету Новобілярської селищної ради замовити в землевпорядній організації розроблення проекту землеустрою щодо встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області.
Рішенням Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 № 372-VІI був затверджений проект землеустрою щодо встановлення меж смт. Нові Біляри, а також встановлені межі селища загальною площею 1291,9300 га.
На підставі рішення Лиманської райради від 03.04.2018 за №372- VII 25.05.2018 до Державного земельного кадастру були внесені відомості про межі адміністративно-територіальної одиниці - смт. Нові Біляри, площа земель в межах території адміністративно-територіальної одиниці - 1291,9300 га.
Новобілярська селищна рада рішенням "Про надання дозволу Компанії "Техагро" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають в запасі на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області" від 08.06.2018 за № 357-VII (п. 2 рішення) та рішенням від 21.12.2018 за № 442-VII надала ТОВ Компанії "Техагро" дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтованою площею 0,86 га та 2,52 га (відповідно) в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають у запасі на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області.
На підставі вищезазначених рішень ТОВ Компанією "Техагро" були замовлені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок площами 0,86 га та 2,52 га в оренду.
Проектами землеустрою, розробленими на замовлення ТОВ Компанії "Техагро", було передбачено зміну цільового призначення спірних земельних ділянок з земель водного фонду на землі промисловості, транспорту промисловості, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель 12.02 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту). Проекти землеустрою були погоджені у встановленому законом порядку з відповідними державними органами та службами та по ним були отримані позитивні висновки державної експертизи землевпорядної документації.
На підставі постанови КМУ "Про перейменування морського порту Южний та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" від 17.04.2019 № 341 морський порт Южний був перейменований на морський порт Південний.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001320632022 від 22.11.2022 державна реєстрація земельної ділянки площею 0,86 га (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0286), форма власності комунальна, у Державному земельному кадастрі була проведена 22.01.2019.
Рішенням Новобілярської селищної ради від 25.01.2019 № 451-VII був затверджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ Компанії "Техагро" в оренду терміном на 49 років, загальною площею 1,0913 га, з них: 0,2313 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0287) та 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) для будівництва обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради, а також земельні ділянки загальною площею 1,0913 га, з них: 0,2313 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0287) та 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) були передані в оренду терміном на 49 років, тощо.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001320412022 від 22.11.2022 державна реєстрація земельної ділянки площею 2,5119 га (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0289), форма власності комунальна, у Державному земельному кадастрі, була проведена 05.04.2019.
Рішенням Новобілярської селищної ради від 26.04.2019 за № 492-VII був затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Компанії "Техагро" в оренду строком на 49 років для будівництва обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають в запасі на території Новобілярської селищної ради, а також ця земельна ділянка загальною площею 2,5119 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0289) була надана Компанії "Техагро" в оренду терміном на 49 років, тощо.
17.05.2019 між Новобілярською селищною радою та ТОВ Компанією "Техагро" були укладені договори оренди землі, відповідно до умов яких селищна рада передала, а ТОВ Компанія "Техагро" прийняла в строкове, платне користування земельні ділянки із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення комунальної власності, загальною площею 2,5119 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0289) та загальною площею 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території смт Нові Біляри Лиманського району Одеської області. Згідно з розділом 3 договорів, вони укладений строком на 49 років.
Відповідно до Актів приймання-передачі земельних ділянок, земельні ділянки загальною площею 2,5119 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0289) та загальною площею 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) були передані Новобілярською селищною радою та прийняті ТОВ Компанією "Техагро".
Державним реєстратором Фонтанської сільради Шевчук А.І. 28.05.2019 право користування земельними ділянками загальною площею 2,5119 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0289) та загальною площею 0,8600 га (кадастровий номер 5122755400:01:002:0286) на підставі договорів оренди від 17.05.2019 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
У квітні 2020 ДП АМПУ в особі Південної філії (Адміністрація морського порту Південний) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовними вимогами до Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області та ТОВ Компанії "Техагро" про:
- визнання недійсним та скасування рішення Новобілярської селищної ради від 25.01.2019 за № 451-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Компанії "Техагро" в оренду строком на 49 років для будівництва та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області";
- визнання недійсним на майбутнє договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5122755400:01:002:0286 від 17.05.2017, укладеного між Новобілярською селищною радою Лиманського району Одеської області та Компанії "Техагро" (справа № 916/875/20);
- визнання недійсним та скасування рішення Новобілярської селищної ради від 26.04.2019 року № 492-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення Компанії "Техагро" земельної ділянки в оренду строком на 49 років та надання в оренду земельної ділянки, розташованої на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області";
- визнання недійсним на майбутнє договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5122755400:01:002:0289 від 17.05.2017, укладеним Новобілярською селищною радою з Компанії "Техагро" (справа № 916/876/20).
За результатами розгляду справи № 916/875/20 постановою Південно-Західного апеляційного господарського суду від 28.02.2023, залишеною без змін постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 24.05.2023 (з урахуванням зміни постанови суду апеляційної інстанції і викладенням її мотивувальної частини в редакції постанови Верховного Суду), у задоволені позовних вимог було відмовлено повністю, а за результатами розгляду справи № 916/876/20 рішенням Господарського суду Одеської області від 28.10.2021, залишеним в силі постановою Південно-Західного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 та постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 17.05.2023 (з урахуванням зміни постанови суду апеляційної та рішення суду першої інстанцій з викладенням їх мотивувальних частин в редакції постанови Верховного Суду), у задоволені позовних вимог ДП АМПУ було відмовлено повністю.
Судові рішення мотивовані тим, що ДП АМПУ вибрало не ефективний спосіб захисту свого порушеного права.
У справі № 916/876/20 також було встановлено, що станом на момент розгляду справи договори оренди землі від 17.05.2019 на підставі рішення Южненської міської ради Одеського району Одеської області № 700-VIII від 30.09.2021 та угоди від 08.10.2021 були розірвані, а спірні земельні ділянки повернуті Южненській міській раді.
14.05.2020 набув чинності Закон України від 16.04.2020 № 562-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад", яким було встановлено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює КМУ.
КМУ на виконання положень ч. 3 ст. 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", розпорядженням від 27.05.2020 № 623-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Одеської області" затвердив перспективний план формування територій громад Одеської області.
Розпорядженням КМУ №720-р від 12.06.2020 "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області" визначив адміністративні центри та затвердив території територіальних громад Одеської області.
Верховна Рада 17.07.2020 прийняла постанову "Про утворення та ліквідацію районів" відповідно до якої, зокрема, в Одеській області утворено Одеський район (з адміністративним центром у місті Одеса) у складі територій Авангардівської селищної, Біляївської міської, Великодальницької сільської, Великодолинської селищної, Вигодянської сільської, Визирської сільської, Дальницької сільської, Дачненської сільської, Доброславської селищної, Красносільської сільської, Маяківської сільської, Нерубайської сільської, Овідіопольської селищної, Одеської міської, Таїровської селищної, Теплодарської міської, Усатівської сільської, Фонтанської сільської, Чорноморської міської, Чорноморської селищної, Южненської міської, Яськівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
На підставі наведеної постанови Одеська районна рада стала правонаступником, зокрема, Лиманської районної ради.
В результаті об`єднання Южненської міської ради із Новобілярською селищною та Сичавською сільською радами 17.07.2020 була утворена Южненська міська територіальна громада, на підставі чого Южненська міська рада стала правонаступником Новобілярської селищної та Сичавської сільської рад.
На думку позивача, наведені обставини свідчать про незаконне розпорядження відповідачами спірними земельними ділянками, які належить до державної власності та які знаходяться під об`єктом водного фонду, а саме, під акваторією Аджалицького лиману, що в свою чергу, є частиною акваторії порту, яка була надана в користування ДП АМПУ на підставі рішення КМУ, у зв`язку із чим не може знаходитись у комунальній власності згідно з приписами законодавства, що і стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що:
- в частині позовних вимог про скасування оспорюваних рішень державного реєстратора належним відповідачем є Южненська міська рада (правонаступник Новобілярської селищної ради), щодо якої були вчинені реєстраційні дії щодо державної реєстрації права комунальної власності на спірні земельні ділянки, а відтак заявлені позовні вимоги до державного реєстратора, в силу висновків Великої Палати Верховного Суду у справі №910/15792/20, є позовом, пред`явленим до неналежного відповідача, що є самостійною підставою для відмови у позові в частині позовних вимог до державного реєстратора Шевчук А.І.;
- щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права, суд зазначив, що заволодіння громадянами та юридичними особами землями водного фонду (перехід до них володіння цими землями) всупереч вимогам ЗК України є неможливим: розташування земель водною фонду вказує на неможливість виникнення приватного власника, крім випадків, передбачених у статті 59 цього Кодексу. Тому протиправне зайняття такої земельної ділянки або державну реєстрацію права власності на неї за приватною особою слід розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, а таке право захищається не віндикаційним, а негаторним позовом (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі №359/3373/16-ц). З метою ефективного захисту своїх прав власника як спірних земельних ділянок, які є дном Аджалицького лиману, так і самого водного об`єкту - акваторії Аджалицького лиману, що є частиною акваторії морського порту "Південний" і на яку поширюється режим права державної власності, як на водний об`єкт розташований над земельною ділянкою на переконання суду, позивачем правильно обраний спосіб захисту порушеного права у вигляді усунення перешкод власнику у користуванні та розпорядженні державі в особі КМУ державною власністю - акваторією Аджалицького лиману та землями під нею;
- щодо позовних вимог про скасування рішень Новобілярської селищної ради, якими Компанії "Техагро" були надані дозволи на розробку проекту відведення для передачі в оренду строком на 49 років із земель комунальної власності земельної ділянки орієнтовною площею 0,8600 га (п.п. 2, 3 рішення від 08.06.2018 № 357- VII) та земельної ділянки орієнтовною площею 2,52 га (рішення від 21.12.2018 за № 442-VII), а також рішень, якими були затверджені проекти відведення спірних земельних ділянок та ТОВ Компанії "Техагро" ці земельні ділянки передані в оренду строком на 49 років (рішення від 25.01.2019 за № 451-VII та від 26.04.2019 за № 492-VII), суд зазначив, що договори оренди землі були розірвані, а спірні земельні ділянки повернуті Южненській міській раді. Виходячи з того, що на час розгляду цієї справи оспорювані рішення вичерпали свою дію фактичним виконанням внаслідок укладання відповідних договорів оренди, суд дійшов висновку, що задоволення вимог про визнання такого рішення недійсним та його скасування не відновить порушені права позивача у цій справі, такі вимоги не є ефективним способом захисту права позивача, а тому в їх задоволенні слід відмовити;
- щодо скасування рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 за № 291-VII та рішення Лиманської райради від 03.04.2018 за № 372-VII, за якими до меж смт. Нові Біляри та до комунальної власності були включені землі державної власності, зокрема, спірні земельні ділянки, суд зазначив, що право користування акваторією морського порту відповідно до постанови КМУ №1073 від 30.08.2007 належить ДП АМПУ, а виключне право розпорядження таким об`єктом - Державі в особі КМУ. Спірні земельні ділянки відносяться до земель водного фонду, знаходяться в акваторії Аджалицького лиману, який належить до водних об`єктів загальнодержавного значення, в межах акваторії морського порту "Південний", а тому незаконне набуття Новобілярською селищною радою на підставі оскарженого рішення з перевищенням своїх повноважень у комунальну власність земель водного фонду акваторії Аджалицького лиману в межах акваторії морського порту "Південний" без відповідного волевиявлення КМУ, а також наступне затвердження цього рішення відповідним рішенням Лиманської районної ради, є таким, що порушує права держави в особі КМУ як власника спірних земельних ділянок, є незаконним, а тому суд дійшов висновку що вимога позивача про скасування рішення Новобілярської селищної ради № 291-VII від 22.12.2017 та рішення Лиманської районної ради Одеської області №372-VII від 03.04.2018 підлягає задоволенню;
- щодо скасування державної реєстрації спірних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, суд дійшов висновку, що державна реєстрація спірних земельних ділянок, проведена 22.01.2019 та 05.04.2019, є незаконною, оскільки матеріалами справи підтверджується, що спірні земельні ділянки у встановленому законодавством порядку не вибували з державної власності, віднесені до категорії земель водного фонду і в силу законодавства є державною власністю. Вищезазначені обставини унеможливлювали здійснення державної реєстрації спірних земельних ділянок в силу приписів ч.6 ст. 24 Закону "Про державний земельний кадастр". Відтак, з огляду на невідповідність поданих для здійснення державної реєстрації земельних ділянок документів законодавству та здійснення державної реєстрації спірних земельних ділянок, які фактично знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману, який є частиною акваторії морського порту "Південний" та перебувають у власності держави, суд дійшов висновку про правомірність позовних вимог щодо скасування державної реєстрації спірних земельних ділянок;
- щодо скасування рішень державного реєстратора про реєстрацію речових прав на спірні земельні ділянки, суд, з урахуванням висновків щодо скасування рішень Новобілярської селищної ради та Лиманської районної ради, зазначив, що рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області Шевчук А. І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 03.06.2019 № 47173660 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 512275 5400:01:002:0289 площею 2,5119 га, за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 05.06.2019 № 47216674 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0286) площею 0,8600 га, за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області є протиправними, а тому такими, що підлягають скасуванню;
- щодо зобов`язання повернути державі спірні земельні ділянки, то за умови встановлення неправомірності реєстрації права комунальної власності за Новобілярською селищною радою на спірні земельні ділянки, невизнання Южненською міською радою права державної власності на ці земельні ділянки, суд вважав правомірним обраний позивачем спосіб захисту в інтересах держави щодо усунення перешкоди у користуванні майном шляхом повернення у користування та розпорядження держави в особі КМУ земельних ділянок площею 0,8600 га та 2,5119 га з кадастровими номерами 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289 (відповідно).
Не погоджуючись з постановою апеляційного та рішенням місцевого господарських судів, Южненська міська рада Одеського району Одеської області звернулась до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким:
- закрити провадження у справі в частині позовних вимог щодо скасування:
1) рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII "Про затвердження генерального плану смт. Нові Біляри, поєднаного з планом зонування території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області" (в частині встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і яким в подальшому були зареєстровані Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289);
2) рішення Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 №372-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення меж селища міського типу Нові Біляри Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області" (в частині встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і яким в подальшому були зареєстровані Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289);
- відмовити у задоволенні позовних вимог щодо:
1) усунення перешкод у користуванні та розпорядженні Держави в особі Кабінету Міністрів України акваторією Аджалицького лиман та земельними ділянками під нею: площею 0,8600 га та площею 2,5119 га, які зареєстровані у Державному земельному кадастрі за номерами: 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289;
2) скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі площею 2,5119 га з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0289, з припиненням речових прав територіальної громади смт. Нові Біляри в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
3) скасування рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманської району Одеської області Шевчук А.І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 03.06.2019 № 47173660 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0289 площею 2,5119 га) за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
4) скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі площею 0,8600 га з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0286, з припиненням речових прав територіальної громади смт. Нові Біляри в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
5) скасування рішення державного реєстратора Фонтанської сільської ради Лиманської району Одеської області Шевчук А.І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 05.06.2019 № 47216674 про реєстрацію права власності на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122755400:01:002:0286 площею 0,86 га) за територіальною громадою в особі Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області;
6) повернення у користування та розпорядження держави в особі Кабінету Міністрів України земельної ділянки під акваторією Аджалицького лиману площею 0,8600 га, яка зареєстрована у Державному земельному кадастрі за номером 5122755400:01:002:0286;
7) повернення у користування та розпорядження держави в особі Кабінету Міністрів України земельної ділянки під акваторією Аджалицького лиману площею 2,5119 га, яка зареєстрована у Державному земельному кадастрі за номером 5122755400:01:0 02:0289. В решті позовних вимог відмовлено.
- в решті рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів залишити без змін.
В обґрунтування своїх доводів скаржник посилається на те, що:
- позовні вимоги в частині оскарження рішень суб`єкта владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, повинні розглядатися в порядку адміністративного судочинства (про скасування рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII та рішення Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 №372-VII);
- суди дійшли помилкових висновків про те, що спірні земельні ділянки не можуть належати на праві власності територіальним громадам, оскільки з 01.01.2013, відповідно до вимог до пунктів 3,4 розділу II. Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» Земельним кодексом України не було заборонено перехід земель під водними об`єктами загальнодержавного значення, які знаходяться у межах населеного пункту, за умови що на цих землях не розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, земельні не перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук та не відносяться до земель оборони;
- суди дійшли помилкових висновків, що починаючи ще з 2013 року ДП АМПУ є користувачем земельної ділянки, розташованої у межах акваторії Аджалицького лиману, оскільки єдиним доказом на підтвердження наявності (оформлення) права постійного користування земельною ділянкою є державна реєстрація такого права. Закріплення за державним підприємством акваторії морського порту не є підтвердженням наявності права постійного користування земельною ділянкою під даною акваторією, а вказує на наявність у державного підприємства виключного права на отримання землі у постійне користування;
- суди дійшли помилкових висновків, що відповідно до норм матеріального права управління та контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, у тому числі розпорядження водними об`єктами загальнодержавного значення належить до відання КМУ, тому КМУ є розпорядником спірних земельних ділянок, оскільки розпорядження акваторією морських портів відноситься до виключних повноважень КМУ, а розпорядження земельним ділянками під акваторією у межах громади віднесено Законом до повноважень органів місцевого самоврядування, у разі якщо земельна ділянка під акваторією знаходиться у межах територіальної громади. При цьому органи місцевого самоврядування обмежені у своєму праві розпорядження земельними ділянками під акваторією морських портів, які розташовані у межах територіальної громади та відповідно до положень Водного кодексу мають право надавати земельну ділянку виключно підприємствам (суб`єктам господарювання), за якими КМУ закріпив (здійснив відведення) акваторію;
- суди дійшли помилкових висновків, що земельна ділянка станом на 28.05.2021 не була сформована та в Державному земельному кадастрі була відсутня інформація відносно форми власності або постійного користування цієї земельної ділянки, оскільки всі землі, розташовані за межами населених пунктів у межах Южненської міської територіальної громади, в т.ч. спірні земельні ділянки, вважаються землями комунальної власності цієї громади (крім земель, які залишаються у державній власності згідно з п.п. а-е п. 24 розд. X "Перехідні положення" ЗК України). Дата набрання чинності п. 24 розділу X "Перехідні положення" ЗК України (27.05.2021) є датою фактичного переходу земель водного фонду (за межами населеного пункту, на території Новобілярської сільської ради), які перебували у власності держави, у комунальну власність Южненської міської територіальної громади в особі Южненської міської ради;
- позивач, подаючи негаторний позов, обрав неналежний спосіб захисту порушеного права, оскільки усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном ніяким чином не відновить порушене, на думку позивача, право Одеської районної державної адміністрації, як власника земельної ділянки. Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові. На думку Южненської міської ради, в межах даного провадження ефективним способом захисту порушеного права є витребування з незаконного володіння.
Скаржником умотивовано подання касаційної скарги на підставі п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України, а саме:
- відсутній висновок Верховного Суду щодо підсудності господарським судам справ про скасування нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування, про затвердження містобудівної документації та меж населеного пункту у подібних правовідносинах;
- відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування ст.ст. 83, 84, 125, 173, 174 Земельного кодексу України у подібних правовідносинах, і необхідно сформувати висновок, відповідно до якого: «До 01.01.2013 у статті 84 Земельного кодексу України була встановлена заборона на передачу у комунальну власність земель під водними об`єктами загальнодержавного значення. З 01.01.2013, відповідно до вимог до пунктів 3,4 розділу II. Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності у межах населеного пункту заборонено передачу розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; Виходячи із вищезазначених положень Земельним кодексом України не було заборонено перехід земель під водними об`єктами загальнодержавного значення, які знаходяться у межах населеного пункту , за умови що на цих землях не розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, земельні не перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук та не відносяться до земель оборони. Належним та допустимим доказом перебування земельної ділянки у постійному користуванні є державна реєстрація такого права»;
- відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування п. 10 розділу II. Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», ст.ст. 123, 125 Земельного кодексу України щодо встановлення знаходження земельної ділянки водного фонду у постійному користуванні державного підприємства, і необхідно сформувати висновок, відповідно до якого: «єдиним доказом на підтвердження наявності (оформлення) права постійного користування земельною ділянкою є державна реєстрація такого права. Закріплення за державним підприємством акваторії морського порту не є підтвердженням наявності права постійного користування земельною ділянкою під даною акваторією, а вказує на наявність у державного підприємства виключного права на отримання землі у постійне користування»;
- відсутній висновок щодо застосування п.п. 2, 141 ч. 1 ст. 14 Водного кодексу України у взаємозв`язку з ч. 2 ст. 3, ч.ч. 1, 8 ст. 122 Земельного кодексу України, і необхідно сформувати висновок, відповідно до якого: «пунктом 2 частини 1 ст. 14 Водного кодексу України встановлено що до відання Кабінету Міністрів України у галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить розпорядження внутрішніми морськими водами, територіальним морем, а також акваторією морських портів. Пунктом 141 ч 1 ст. 14 Водного кодексу України встановлено, що до відання Кабінету Міністрів України у галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить відведення акваторій морських портів. Разом з тим, частиною 2 статті 3 Земельного кодексу України, встановлено, що земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу. Згідно пункту а) частини 1 статті 13 Земельного кодексу України до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. Частиною 8 статі 122 Земельного кодексу України, встановлено, що Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування, які не входять до складу адміністративно-територіальних одиниць, передає у постійне користування земельні ділянки, примусово вилучені у державну власність відповідно до Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів", а також передає у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, передає у постійне користування земельні ділянки у випадку, передбаченому абзацом другим частини другої статті 149 цього Кодексу. Частиною 1 статі 122 Земельного кодексу України, встановлено що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Таким чином, розпорядження акваторією морських портів відноситься до виключних повноважень КМУ, а розпорядження земельним ділянками під акваторією у межах громади віднесено Законом до повноважень органів місцевого самоврядування, у разі якщо земельна ділянка під акваторією знаходиться у межах територіальної громади. Виходячи з вищезазначених норм, органи місцевого самоврядування обмеженні у своєму праві розпорядження земельними ділянками під акваторією морських портів, які розташовані у межах територіальної громади та відповідно до положень Водного кодексу мають право надавати земельну ділянку виключно підприємствам (суб`єктам господарювання) за якими КМУ закрепів (здійснив відведення ) акваторію під земельною ділянкою»;
- відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України у взаємозв`язку зі статтями 122, 125 Земельного кодексу України, і необхідно сформувати висновок, відповідно до якого: «підпунктом е) пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України, на відміну від підпункту а) встановлено, що у державній власності у межах територіальної громади залишаються земельні ділянки державних установ природно-заповідного фонду, державних лісогосподарських та водогосподарських підприємств, у яких відсутнє зареєстроване право постійного користування за наявністю дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Відносно усіх інших земель, необхідною умовою залишення у державної власності є наявне (зареєстроване) право постійного користування. Разом з тим, Держава в особи відповідних органів та підприємств установ організацій має право на набуття права державної власності за рахунок земель комунальної власності на підстави статі ст.123 Земельного кодексу України, пунктом 13 якої встановлено, що у разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки»;
- відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування ст. 391 ЦК України у взаємозв`язку зі ст. 59 Земельного кодексу України, і необхідно сформувати висновок, відповідно до якого: «згідно зі ст. 59 Земельного кодексу України землі водного фонду можуть перебувати як у державний, так і в комунальної власності, то у разі, якщо право власності на спірні землі водного фонду зареєстроване за територіальною громадою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від цієї особи (стягнення з неї) земельної ділянки.. Задоволення віндикаційного позову щодо такого майна, тобто рішення суду про витребування нерухомого майна із чужого володіння, є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно, зареєстроване у цьому реєстрі за кінцевим набувачем, який є відповідачем. Разом з тим, з дня набрання чинності 08.11.2024 Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин», яким встановлено, що всі землі, зайняті водними об`єктами державного значення, вважаються землями державної власності, у Держави виникає підстава для звернення з негаторним позовом до органу місцевого самоврядування щодо повернення у державну власність земель, які зайняті водними об`єктами державного значення».
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.12.2024 відкрито провадження за касаційною скаргою з підстави, визначеної п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України, призначено останню до розгляду у відкритому судовому засіданні на 11.02.2025 та надано строк на подання відзивів на касаційну скаргу до 07.01.2025.
До Верховного Суду 07.01.2025 від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач просить касаційну скаргу задовольнити, посилаючись на те, що: станом на момент реєстрації права комунальної власності на земельні ділянку прав постійного користування за ДП «Морським торговельний порт «Южний» або за іншою юридичною особою оформлено не було; діями відповідача не порушено прав позивача; позивачем обрано неналежний спосіб захисту.
До Верховного Суду 13.01.2025 від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України надійшли пояснення на касаційну скаргу, які по суті є відзивом на касаційну скаргу, у яких представник просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на помилковість доводів скаржника та правильність висновків судів.
До Верховного Суду 23.01.2025 від Заступника начальника відділу судового забезпечення КМУ Управління судового забезпечення держави Департаменту з питань судової роботи Міністерства юстиції України надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому зазначається, що Уряд України в силу свого законодавчого статусу позбавлений технічної можливості зареєструвати свій електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі). При цьому копія касаційної скарги Южненської міської ради Одеського району Одеської області на адресу Кабінету Міністрів України не надходила, і з текстом касаційної скарги представник позивача ознайомився лише 17.01.2025, що підтверджується відміткою на клопотанні про ознайомлення наявним в матеріалах справи. Враховуючи обставини того, що ухвала суду касаційної інстанції надійшла до Міністерства юстиції України лише 02.01.2025 та те, що на адресу позивача не надходила копія касаційної скарги, а тому вчинялись додаткові заходи щодо ознайомлення з її копією, з метою дотримання принципів рівності та змагальності господарського судочинства, забезпечення належного самопредставництва інтересів Кабінету Міністрів України в суді, забезпечення права позивача щодо виконання процесуального обов`язку на подання відзиву на касаційну скаргу, позивач просить продовжити Уряду України строк на подання цього відзиву на касаційну скаргу за ініціативою суду. Враховуючи вказані у клопотанні про продовження строку на подання відзиву обставини, Верховний Суд дійшов висновку про прийняття вказаного відзиву до розгляду. У відзиві позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на помилковість доводів скаржника та правильність висновків судів.
Також до Верховного Суду 23.01.2025 від ТОВ Компанії "ТЕХАГРО" надійшли пояснення у справі, які по суті є відзивом на касаційну скаргу, у яких представник просить касаційну скаргу задовольнити.
До Верховного Суду 07.02.2025 від ДП "Адміністрація морських портів України" надійшли додаткові пояснення у справі, які по суті є відзивом на касаційну скаргу, у яких представник просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на помилковість доводів скаржника та правильність висновків судів.
До Верховного Суду 10.02.2025 від Южненської міської ради Одеського району Одеської області надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.
Заслухавши доповідь головуючого судді та пояснення представників учасників справи, переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 6 ст. 302 ГПК України справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної чи суб`єктної юрисдикції, крім випадків, якщо:
1) учасник справи, який оскаржує судове рішення, брав участь у розгляді справи в судах першої чи апеляційної інстанції і не заявляв про порушення правил предметної чи суб`єктної юрисдикції;
2) учасник справи, який оскаржує судове рішення, не обґрунтував порушення судом правил предметної чи суб`єктної юрисдикції наявністю судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову у подібних правовідносинах;
3) Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної чи суб`єктної юрисдикції спору у подібних правовідносинах.
Як вбачається з тексту касаційної скарги, відповідач оскаржує судові рішення в частині позовних вимог про скасування рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII та рішення Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 №372-VII з підстав порушення правил юрисдикції, та зазначає, що позовні вимоги в частині оскарження рішень суб`єкта владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, повинні розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
Крім цього, ним під час перегляду справи в суді апеляційної інстанції подавались додаткові пояснення, в яких, зокрема, зазначалось, що не підлягають задоволенню вимоги щодо скасування рішення Новобілярської селищної ради від 22.12.2017 № 291-VII «Про затвердження генерального плану смт. Нові Біляри, поєднаного з планом зонування території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області (в частині встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і яким в подальшому були зареєстровані в Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289) та рішення Лиманської районної ради Одеської області від 03.04.2018 № 372-VII «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення меж селища міського типу Нові Біляри Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області» (в частині встановлення меж смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області за рахунок земель водного фонду, що знаходяться в межах акваторії Аджалицького лиману площею 0,8600 га та площею 2,5119 га і яким в подальшому були зареєстровані в Державному земельному кадастрі (кадастрові номери 5122755400:01:002:0286 та 5122755400:01:002:0289), так як зазначені рішення є нормативно правовим актами та підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
У касаційній скарзі відповідач обґрунтовує свої доводи наявністю постанов Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, у яких викладено висновки, що у порядку адміністративного судочинства можуть бути оскаржені, зокрема, Генеральний план, План зонування та інша містобудівна документація особою, щодо якої її застосовано або яка є суб`єктом правовідносин, в яких цей акт буде застосований. Під час розгляду таких справ адміністративні суди здійснюють оцінку законності оскаржуваного нормативно-правового акта та його відповідності актам вищої юридичної сили (постанова від 14.02.2022 у справі № 210/3729/17(2-а/210/204/17)). Також Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові від 15.05.2024 у справі № 580/1763/19 вказав, що до нормативно-правових актів відносяться прийняті уповноваженими органами акти, які встановлюють, змінюють норми права, носять загальний чи локальний характер, розраховані на невизначене коло осіб та застосовується неодноразово. При цьому особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень врегульовано статтею 264 КАС України (в редакції, чинній на момент звернення до суду та відкриття провадження у справі), і відповідно до частини третьої статті 264 КАС України встановлено, що нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.
Крім цього, колегію суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з аналізу постанов Великої Палати Верховного Суду не встановлено наявності випадку, що Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної чи суб`єктної юрисдикції спору у подібних правовідносинах.
Відтак, у даному випадку наявні три умови, передбачені ч. 6 ст. 302 ГПК України, за яких справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної чи суб`єктної юрисдикції.
Відповідно до ч. 4 ст. 303 ГПК України про передачу справи на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палати Верховного Суду суд постановляє ухвалу із викладенням мотивів необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у рішенні, визначеному в частинах першій - четвертій статті 302 цього Кодексу, або із обґрунтуванням підстав, визначених у частинах п`ятій або шостій статті 302 цього Кодексу.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для передачі справи № 916/330/24 разом з касаційною скаргою Южненської міської ради Одеського району Одеської області на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.10.2024 та рішення Господарського суду Одеської області від 04.07.2024 на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі ч. 6 ст. 302 ГПК України.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 234, 302, 303, ГПК України, Суд,
У Х В А Л И В:
Справу № 916/330/24 разом з касаційною скаргою Южненської міської ради Одеського району Одеської області на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.10.2024 та рішення Господарського суду Одеської області від 04.07.2024 передати на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Могил С.К.
Судді: Волковицька Н.О.
Случ О.В.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2025 |
Оприлюднено | 17.02.2025 |
Номер документу | 125158701 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Могил С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні