ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
17 лютого 2025 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 734/1144/24
Головуючий у першій інстанції Бузунко О. А.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/252/25
Чернігівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючої-судді: Шарапової О.Л.
суддів: Мамонової О.Є., Скрипки А.А.,
з участю секретаря: Шапко В.М.
Учасники справи:
позивач: виконуючий обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Чернігівської обласної державної адміністрації,
відповідач: ОСОБА_1 ,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: філія «Північний лісовий офіс «Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», Комунальний заклад «Регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський»,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівська районна державна адміністрація.
Особа, яка подала апеляційну скаргу: ОСОБА_1 .
Оскаржується рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 21 жовтня 2024 року, повний текст складено 29 жовтня 2024 року, суддя Бузунко О.А.
В С Т А Н О В И В:
У березні 2024 року Виконуючий обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Чернігівської обласної державної адміністрації до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», особі філії «Чернігівське лісове господарство ДП «Ліси України», Комунальний заклад «Регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівська районна державна адміністрація, в якому просив визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 370141, виданий ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га для ведення садівництва, що розміщена на території Карпилівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області, зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010885400198 від 16.07.2008.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га для ведення садівництва, що розміщена на території Деснянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.
Усунути перешкоди власнику - державі в особі Чернігівської обласної державної адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га, розташованою на території Деснянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області шляхом зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельну ділянку з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га державі в особі Чернігівської обласної державної адміністрації.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Чернігівської обласної прокуратури понесені витрати на сплату судового збору у розмірі 9 084,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до рішення Чернігівської обласної ради від 20.06.2002, у т.ч. на території Козелецького району, створено регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський» площею 87672,9 га за рахунок земель, що включаються до його складу без вилучення у землевласників та землекористувачів.
Рішеннями Чернігівської обласної ради від 14.08.2003 «Про уточнення північної межі регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський», від 28.12.2004 «Про виключення частини лісових угідь з господарської зони регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський», від 26.01.2007 «Про внесення змін до рішення обласної ради, від 28 грудня 2004 року «Про виключення частини лісових угідь з господарської зони регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський» змінено межі і площу РЛП «Міжрічинський».
Проект організації території, охорони, відтворення та рекреаційного використання природних комплексів і об`єктів регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський», як об`єкта природно-заповідного фонду, розроблено та погоджено відповідними органами протягом липня-серпня 2003 року та затверджено рішенням Чернігівської обласної ради від 27.11.2003.
Ландшафтний парк створюється без вилучення земельних ділянок, які він займає, у їх землекористувачів.
Таким чином, регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський», як об`єкт природно-заповідного фонду, юридично створений 27.11.2003 і включає 78753,95 га земель на території колишнього Козелецького та Чернігівського районів, які перебувають під особливою державною охороною.
Крім цього, згідно Проекту РЛП «Міжрічинський» утворено фактично у т.ч. за рахунок частини земель, які станом на час створення парку перебували у постійному користуванні Остерського військового лісгоспу.
Після створення регіонального-ландшафтного парку «Міжрічинський» уповноваженим державним органом із суб`єктами господарювання та органами місцевого самоврядування укладено охоронні зобов`язання, щодо забезпечення охорони тієї частини парку, яка фактично існує на землях, які перебувають у їх власності чи користуванні.
Зокрема, згідно охоронного зобов`язання № 7-38/578 від 30.05.2007 складеного з природоохоронною установою - Регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський» вказаному суб`єкту господарювання з метою охорони, збереження, відтворення та раціонального використання типових та унікальних природних комплексів Українського Полісся під охорону та дотримання встановленого режиму передано заповідний об`єкт - Регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський» загальною площею 78753,95 га.
В подальшому, згідно охоронних зобов`язань від 12.09.2019 №7/38-578, від 30.11.2021 №7/38-578 складених з ДП «Остерський військовий лісгосп» вказаному суб`єкту господарювання під охорону та дотримання встановленого режиму передано частина території РЛП «Міжрічинський» загальною площею 4848 га, яка розташована, у т.ч. у кварталі 269 вид. 4-9.
Квартал 269 вид. 4-9 ДП «Остерський військовий лісгосп» знаходиться у межах земельної ділянки лісогосподарського призначення з кадастровим номером 7422055400:02:001:0026 площею 11,414 га, яка перебуває у постійному користуванні Остерського військового лісгоспу (на даний час ДСГП «Ліси України») на підставі державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 370015, виданого 26.08.2004.
Не зважаючи на вказане, розпорядженням голови Козелецької районної державної адміністрації від 23.06.2008 № 222 затверджено проект землеустрою по передачі земельних ділянок безоплатно у власність громадянам для ведення садівництва із земель державної власності на території Карпилівської сільської ради згідно додатку, у тому числі ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення садівництва площею 0,12 га, кадастровий номер 7422083000:09:001:0002, що розташована на території Деснянської селищної ради Чернігівського району (колишньої Карпилівської сільської ради Козелецького району).
На підставі вказаного розпорядження 16.07.2008 ОСОБА_1 видано державний акт серії ЯЖ № 370141 на право власності на земельну ділянку площею 0,1200 га для ведення садівництва з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна - земельної ділянки із кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 відомості про речові права відсутні.
Зазначає, що земельну ділянку, право власності на яку оформлено за ОСОБА_1 , незаконно оформлено за рахунок земель лісогосподарського призначення, які знаходяться у межах природно-заповідного фонду.
Відповідно до листа ДП «Чернігівське лісове господарство» від 26.02.2024 та планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, земельні ділянки з кадастровими номерами 7422055400:02:001:0024 та 7422055400:02:001:0026 використовується лісгоспом для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг і облікована як вкриті лісовою рослинністю земельні лісові ділянки.
Базове лісовпорядкування ДП «Остерський військовий лісгосп» проведено в 2015 році та згідно з проектом організації та розвитку лісового господарства ДП «Остерський військовий лісгосп» 2018 року, земельна ділянка передана у власність ОСОБА_1 на підставі розпорядження Козелецької районної державної адміністрації № 222 від 23.06.2008, є земельною ділянкою лісогосподарського призначення, покрита лісовою рослинністю та мала наступні таксаційні характеристики - розташована у кварталі 269 виділ НОМЕР_1 Городищенського лісництва ДП «Остерський військовий лісгосп» вік рослин - 55 років, висота -19 метрів, діаметр - 22 см, група віку - 5, тип лісу 1 та у кварталі НОМЕР_2 виділ НОМЕР_3 Городищенського лісництва ДП «Остерський військовий лісгосп» вік рослин - 55 років, висота - 21 метр, діаметр - 26 см, група віку - 5, тип лісу 1.
За інформацією ВО «Укрдержліспроект» від 08.01.2024 № 02-17 та доданим фрагментом публічної кадастрової карти з нанесеними межами кварталу 269 Городищенського лісництва ДП «Остерський військовий лісгосп» та межами земельної ділянки 7422083000:09:001:0002 зазначено, що вказана земельна ділянка розташована у кварталі НОМЕР_4 виділ НОМЕР_3 , НОМЕР_1 Городищенського лісництва ДП «Остерський військовий лісгосп» (на даний час кв. 110 Карпилівського лісництва філії «Чернігівське лісове господарство» ДП «Ліси України»).
Наголошував на тому, що розпорядження Козелецької районної державної адміністрації від 23.06.2008 № 222 видане з порушеннями земельного, лісового законодавства та законодавства про охорону природно-заповідного фонду, оскільки земельна ділянка фактично виділена у межах регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський» та лісового фонду, у зв`язку з чим, розпорядження органу виконавчої влади є незаконним, рішення про державну реєстрацію підлягає скасуванню, а земельна ділянка поверненню у державну власність.
Рішенням Козелецького районного суду Чернігівської області від 21 жовтня 2024 року позовні вимоги задоволенні.
Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 370141, виданий ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га для ведення садівництва, що розміщена на території Карпилівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області, зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010885400198 від 16.07.2008.
Скасовано в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га для ведення садівництва, що розміщена на території Деснянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.
Усунуто перешкоди власнику - державі в особі Чернігівської обласної державної адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га, розташованою на території Деснянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області шляхом зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельну ділянку з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 площею 0,1200 га державі в особі Чернігівської обласної державної адміністрації.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Чернігівської обласної прокуратури понесені витрати на сплату судового збору у розмірі 9 084,00 грн.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить рішення суду першої інстанції скасувати повністю та ухвалити нове, яким позов В.о. керівника Козелецької окружної прокуратури залишити без задоволення.
Доводи апеляційної скарги полягають в тому, що рішення суду є незаконним.
Особа, яка подала апеляційну скаргу зазначає, що земельні ділянки з кадастровими номерами 7422055400:02:001:0024 та 7422055400:02:001:0026, на які нібито частково накладається належна йому на праві постійного користування земельна ділянка, відповідно до листа ДП «Ліси України» від 26.02.2024 та планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, використовуються лісгоспом для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг і обліковані, як вкриті лісовою рослинністю земельні лісові ділянки, а тому, саме ДП «Ліси України», як належний користувач земельних ділянок, вправі звернутися до суду з даним позовом.
Особа, яка подала апеляційну скаргу вказує на те, що позовні вимоги прокурора спрямовані на захист прав та інтересів не держави, а державного підприємства, оскільки позовну заяву за такими вимогами фактично подано не від імені та в інтересах держави, а від імені та в інтересах державного підприємства, а тому прокурор не має повноважень на ведення цієї справи.
Особа, яка подала апеляційну скаргу посилається на те, що суд першої інстанції помилково визначив даний позов як негаторний, адже мова йде про намір виконуючого обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області позбавити ОСОБА_1 індивідуально-визначеного майна, що перебуває у його власності на законних підставах.
Особа, яка подала апеляційну скаргу звертає увагу, що як позивач так і орган, в інтересах якого подано даний позов, за умови належного виконання покладених на них державою функцій, повинно було і могло бути відомо про порушення права власності держави на землю з часу видачі державного акту на право власності на земельну ділянку, починаючи з 2008 року. Зазначає, що вказана обставина є підставою для відмови у задоволенні позову.
Особа, яка подала апеляційну скаргу зазначає, що матеріали справи не містять доказів того, що земельна ділянка площею 0,12 га, кадастровий номер: 7422083000:09:001:0002, та/або земельні ділянки з кадастровими номерами 7422055400:02:001:0024 та 7422055400:02:001:0026, станом на червень 2008 року відносяться до земель державної власності та лісогосподарського призначення у межах об`єкту природно-заповідного фонду.
Особа, яка подала апеляційну скаргу звертає увагу, що проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їхніх режимоутворюючих об`єктів, не розроблявся. Відомості в Державному земельному кадастрі про встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, зокрема меж територій РЛП «Міжрічинський», відсутні, землі не обліковуються як землі природного-заповідного фонду.
Особа, яка подала апеляційну скаргу вказує на те, що право власності на спірну земельну ділянку ним набуто у червні 2008 року, а відомості базового лісовпорядкування ДП «Остерський військовий лісгосп» проведено в 2015 році та у 2018 році. Рішення про встановлення меж КЗ РЛП «Міжрічинський», жодним чином не можуть впливати на цільове призначення належної йому земельної ділянки, та не свідчать про порушення чинного, на той час, законодавства, при наданні йому у власність земельної ділянки.
Особа, яка подала апеляційну скаргу вважає, що висновок судової земельно-технічної експертизи від 28.09.2023 №СЕ-19/125-23/5970-3Т, не є належним джерелом інформації, оскільки висновки про часткове накладення земельних ділянок, експерт робить з аналізу не кадастрової карти, а із невідомого програмного забезпечення. Зазначає, що він користується належною йому земельною ділянкою понад 16 років, за визначеним цільовим призначенням, і ця земельна ділянка не являється лісом та ніколи не була частиною КЗ РЛП «Міжрічинський».
У відзиві на апеляційну скаргу виконуючий обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області просить апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 21.10.2024 без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до наступного висновку.
Встановлено, що рішенням другої сесії двадцять четвертого скликання Чернігівської обласної ради від 20.06.2002 на території Козелецького району створено регіональний ландшафтний парк «Міжрічинський», площею 87 672,9 га, за рахунок земель, що включаються до його складу без вилучення у землевласників та землекористувачів (том 1, а.с. 138-139).
Рішенням восьмої сесії четвертого скликання Чернігівської обласної ради від 27.11.2003 затверджено проект організації території охорони, відтворення та рекреаційного використання природних комплексів і об`єктів регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський», який погоджено відповідними уповноваженими органами упродовж липня-серпня 2003 року (том 1, а.с. 80-134).
З проекту організації території РЛП «Міжрічинський» вбачається, що останній утворено, у тому числі, і за рахунок частини земель, які станом на час створення парку перебували у постійному користуванні ДП «Остерський військовий лісгосп».
Рішенням сьомої сесії двадцять четвертого скликання Чернігівської обласної ради від 14.08.2003 внесено уточнення та зміни до додатків № 1 рішення Чернігівської обласної ради від 20.06.2002 та 29.10.2002 щодо північної межі РЛП «Міжрічинський» та мисливських угідь структурного підрозділу парку ТОВ «Міжрічинський» згідно з додатками № 1 і № 2 цього рішення (том 1, а.с. 78-79).
Рішенням чотирнадцятої сесії четвертого скликання Чернігівської обласної ради від 28.12.2004 виключено частини лісових угідь з господарської зони регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський», у тому числі тих, що перебувають у користуванні Остерського державного лісгоспу 7 600 га, Остерського військового лісгоспу 8 788 га, Чернігівського військового лісгоспу 7 331 га (том 1, а.с. 142-143).
Рішенням восьмої сесії п`ятого скликання Чернігівської обласної ради від 26.01.2007 внесено зміни до рішення обласної ради від 28.12.2004 та змінено межі регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський», встановлено площу регіонального ландшафтного парку «Міжрічинський» 78 753,95 га (том 1, а.с. 144).
Розпорядженням Козелецької районної державної адміністрації від 26.11.2007 № 487 «Про надання дозволу на розробку проектів відведення земельних ділянок у власність для ведення садівництва» дозволено громадянам, у тому числі ОСОБА_2 , замовити в землевпорядній організації розробку проектів відведення земельних ділянок у власність для ведення садівництва із земель державної власності на території Карпилівської сільської ради згідно додатку (том 1, а.с. 21).
У довідці Управління земельних ресурсів у Козелецькому районі Чернігівської області № 1-16/107 від 10.01.2008 зазначено, що відповідно до земельно-облікових документів по формі 6-зем, земельна ділянка, що передбачається до відведення у власність для ведення садівництва в межах території Карпилівської сільської ради гр. ОСОБА_1 обліковується в рядку 12.1 - «Землі запасу» шифр рядка 94, сільськогосподарські землі (том 1, а.с. 22 та зворот).
У червні 2008 року ПП «Сінав» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення садівництва за рахунок земель державної власності в межах території Карпилівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області (том. 1, а.с. 16-31).
Розпорядженням Козелецької районної державної адміністрації від 23.06.2008 № 222 «Про надання земельних ділянок безоплатно у власність для ведення садівництва» затверджено проект землеустрою щодо передачі земельних ділянок безоплатно у власність громадянам для ведення садівництва із земель державної власності на території Карпилівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області згідно з додатком, у тому числі ОСОБА_1 . Надано земельні ділянки безоплатно у власність громадянам для ведення садівництва із земель державної власності на території Карпилівської сільської ради згідно із додатком, в тому числі ОСОБА_1 , площею 0,12 га (том 1, а.с. 30).
16.07.2008 ОСОБА_1 на підставі вищевказаного розпорядження видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №370141, відповідно до якого останній є власником земельної ділянки площею 0,12 га на території Карпилівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області з цільовим призначенням для ведення садівництва, кадастровий номер 7422083000:09:001:0002 (том 1, а.с. 15).
Як вбачається з охоронного зобов`язання від 12.09.2019 № 7/38-578, а також охоронного зобов`язання від 30.11.2021 № 7/38-578 ДП «Остерський військовий лісгосп» передано під охорону та дотримання встановленого режиму територія РЛП «Міжрічинський» загальною площею 4 848 га (том 1, а.с. 150, 151).
За інформацією ВО «Укрдержліспроект» від 08.01.2024 № 02-17 та доданим фрагментом публічної кадастрової карти з нанесеними межами кварталу 269 Городищенського лісництва ДП «Остерський військовий лісгосп» та межами земельної ділянки 7422083000:09:001:0002, ця земельна ділянка розташована у кварталі НОМЕР_4 виділ НОМЕР_3 , НОМЕР_1 Городищенського лісництва ДП «Остерський військовий лісгосп» (т. 1 а.с. 38).
Виходячи з лісовпорядкування ДП «Остерський військовий лісгосп» 2015 року та проекту організації та розвитку лісового господарства ДП «Остерський військовий лісгосп», земельна ділянка передана у власність ОСОБА_1 є земельною ділянкою лісогосподарського призначення (т. 1 а.с. 58-60).
Згідно з висновком експерта від 28.09.2023 № СЕ-19/125-23/5970-3Т, наявне порушення меж, земельна ділянка з кадастровим номером 7422083000:09:001:0002 частково накладається на земельну ділянку кадастровий номер 7422055400:02:001:0024 (у постійному користуванні ДСГП «Ліси України»), площа накладання становить 0,0255 га та частково накладається на земельну ділянку кадастровий номер 7422055400:02:001:0026 у постійному користуванні ДСГП «Ліси України»), площа накладення становить 0,0429 га (т. 1 а.с. 164-196).
Статтею 43 Земельного кодексу України встановлено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно зі ст. 44 Земельного кодексу України, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Згідно зі статтею 45 ЗК України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
В частинах першій-четвертій статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки.
Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно зі ст. 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.
Відповідно до п. «г» 4 ст. 84 ЗК України, до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, належать до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, якщо інше не передбачено законом.
Згідно зі ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до природно-заповідного фонду України відносяться, зокрема, природні території та об`єкти природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Згідно ст. 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цим Законом та іншими актами законодавства України, можуть використовуватися: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища. Встановлені частиною 1 цієї статті основні види використання, а також заготівля деревини, лікарських та інших цінних рослин, їх плодів, сіна, випасання худоби, мисливство, рибальство та інші види використання можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об`єктів.
Статтею 55 Земельного кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом (пункт «ґ» ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України).
Пунктом г) частини першої статті 150 ЗК України визначено, що до особливо цінних земель відносяться землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення.
Відповідно до частини другої статті 150 ЗК України припинення права постійного користування земельними ділянками особливо цінних земель, визначених у пунктах «в» і «г» частини першої цієї статті, з підстави добровільної відмови від користування ними або шляхом їх вилучення здійснюється за погодженням з Верховною Радою України.
Погодження матеріалів вилучення (викупу) земельних ділянок особливо цінних земель, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, провадиться Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських рад.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що Козелецька районна державна адміністрація, усупереч законодавчо визначеному порядку, не маючи на те повноважень, надала земельну ділянку лісогосподарського призначення, розташовану в межах об`єкта природно-заповідного фонду, у власність ОСОБА_1 для ведення індивідуального садівництва, безпідставно змінивши її цільове призначення, без вилучення з постійного користування та відповідних погоджень.
Розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд в цілому погоджується з висновком суду першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги про те, що земельні ділянки з кадастровими номерами 7422055400:02:001:0024 та 7422055400:02:001:0026, на які нібито частково накладається належна йому на праві постійного користування земельна ділянка, відповідно до листа ДП «Ліси України» від 26.02.2024 та планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, використовуються лісгоспом для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг і обліковані, як вкриті лісовою рослинністю земельні лісові ділянки, а тому, саме ДП «Ліси України», як належний користувач земельних ділянок, вправі звернутися до суду з даним позовом, не дають підстав для скасування оскаржуваного рішення, оскільки спірна земельна ділянка є земельною ділянкою лісогосподарського призначення, що розташована в межах об`єкта природно-заповідного фонду, позов пред`явлений в інтересах власника спірної земельної ділянки.
Доводи апеляційної скарги про те, що як позивач так і орган, в інтересах якого подано даний позов, за умови належного виконання покладених на них державою функцій, повинно було і могло бути відомо про порушення права власності держави на землю з часу видачі державного акту на право власності на земельну ділянку, починаючи з 2008 року; вказана обставина є підставою для відмови у задоволенні позову, не дають підстав для скасування оскаржуваного рішення, оскільки встановлене порушення земельного законодавства носить триваючий характер.
Доводи апеляційної скарги про те, що матеріали справи не містять доказів того, що земельна ділянка площею 0,12 га, кадастровий номер: 7422083000:09:001:0002, та/або земельні ділянки з кадастровими номерами 7422055400:02:001:0024 та 7422055400:02:001:0026, станом на червень 2008 року відносяться до земель державної власності та лісогосподарського призначення у межах об`єкту природно-заповідного фонду, апеляційний суд вважає безпідставними, оскільки РЛП «Міжрічинський» створений у 2003 році.
Доводи апеляційної скарги про те, що проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їхніх режимоутворюючих об`єктів, не розроблявся; відомості в Державному земельному кадастрі про встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, зокрема меж територій РЛП «Міжрічинський», відсутні, землі не обліковуються як землі природного-заповідного фонду, не дають підстав для скасування оскаржуваного рішення, оскільки відсутність проекту землеустрою не змінює цільове призначення земельної ділянки.
Доводи апеляційної скарги про те, що висновок судової земельно-технічної експертизи від 28.09.2023 №СЕ-19/125-23/5970-3Т, не є належним джерелом інформації, оскільки висновки про часткове накладення земельних ділянок, експерт робить з аналізу не кадастрової карти, а із невідомого програмного забезпечення, не дають підстав для скасування оскаржуваного рішення, оскільки висновок експерта узгоджується з іншими письмовими доказами по справі і належними доказами не спростований.
Інші доводи апеляційної скарги не дають підстав для скасування оскаржуваного рішення, оскільки спірна земельна ділянка є земельною ділянкою лісогосподарського призначення, що розташована в межах об`єкта природно-заповідного фонду, а передача її у власність відповідачу проведена з порушенням передбаченого законодавством порядку.
Керуючись ст.ст.141, 374, 375, 381-384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 21 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дня її ухвалення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови.
Повний текст постанови складени18 лютого 2025 року.
Головуюча: Судді:
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125215814 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Шарапова О. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні