Справа № 560/15475/24
РІШЕННЯ
іменем України
27 лютого 2025 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" , Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною та скасування постанови, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить:
1. Визнати протиправною та скасувати постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350, через порушення процедури оформлення результатів медичного огляду, а, відповідно, і процедури прийняття такої постанови, а також фальсифікацію її змісту.
2. Визнати протиправною бездіяльність Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України, яка виразилась в ухиленні від перегляду та скасування протиправної постанови Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350.
3. Зобов`язати Центральну медичну (військово-лікарську) комісію Міністерства внутрішніх справ України переглянути протиправну постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 №3350, й ухвалити законне рішення про визначення ступеня придатності до військової служби, оформлене актом індивідуальної дії, з урахуванням установленого в позивача 24.06.2024 спеціалістом Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області», лікарем-офтальмологом ОСОБА_2 і занесеного в подальшому лікарями Комунального некомерційного підприємства «Хмельницька обласна лікарня» Хмельницької обласної ради до електронної системи охорони здоров`я України діагнозу - «Оперований кератоконус III ступеня обох очей» (що на підставі пункту «а» статті 26 Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві, передбаченого Додатком 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України № 402 від 14.08.2008 є хворобою, що визначає непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку), який підтверджується низкою проведених досліджень і виготовлених за їх результатами медичних документів на ім`я позивача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24.06.2024 року йому було проведено медичний огляд медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області", за результатами якого складено довідку №3350. В довідці відображено діагноз та постанову госпітальної ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва). На підставі статті 61-в графи II Розкладу хвороб станів та фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві встановлено, що позивач придатний до військової служби.
Вказує, що відповідач не дотримався процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів.
Звертає увагу на те, що відповідно до консультативного висновку №5217 від 04.04.2015, виписки з амбулаторної картки від 21.06.2024 та комп`ютерної кератотопографії від 04.04.2015 у позивача встановлений діагноз "оперований кератоконус важкої (ІІІ) ступені обох очей".
На думку позивача, зазначений діагноз може підпадати під дію пункту а) статті 26 Додатку 2 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого 14.08.2008 наказом Міністра оборони України №402 "Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві", а саме "кератоконус III або IV стадії на обох очах", що є підставою для визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
Судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" подала відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що на висновок комісії вплинуло те, що діагноз позивача - "оперований кератоконус", який не входить до переліку хвороб, станів і фізичних вад, що визначають придатність до військової служби.
ОСОБА_1 не надав комісії результатів діагностичного обстеження для перевірки гостроти зору на момент проходження військово-лікарської комісії, а також не подав оригінали документів про проведену операцію.
Державна установа "Головний медичний клінічний центр Міністерства внутрішніх справ" також подала відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що у липні 2024 року Центральною медичною (військово-лікарською) комісією було розглянуто звернення позивача від 11.07.2024 щодо його придатності до військової служби. Під час розгляду наданих документів та медичної документації щодо позивача було встановлено, що діагностоване у нього захворювання очей підпадає під дію пункту «а» ст.26 додатку 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, і відноситься до захворювань з вираженими функціональними порушеннями відповідно до Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженого наказом від 03.04.2017 №285 «Про затвердження Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС», яке визначає перелік захворювань і фізичних вад, що перешкоджають службі в поліції.
У своєму листі Державна установа "Головний медичний клінічний центр Міністерства внутрішніх справ" зазначила, що, на їх переконання, є підстави для перегляду рішення М(ВЛ)К від 24.06.2024 №3350, зауваживши, що потрібно повторно звернутись до голови М(ВЛ)К.
У серпні 2024 року Центральною медичною (військово-лікарською) комісією було розглянуто ще одне звернення позивача від 20.08.2024 щодо його придатності до військової служби та незгоди з рішенням медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області". У своєму листі відповідач навів аргументи щодо відсутності правових підстав для проведення повторного медичного огляду з метою уточнення облікових даних, і знову підкреслив необхідність звернення до М(ВЛ)К, якій було доручено переглянути рішення від 24.06.2024 №3350.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій вказує, зокрема, щоЦМ(ВЛ)К при розгляді заяви (скарги) на рішення М(ВЛ)К свій висновок повинна оформлювати не листом, а вмотивованим рішенням (постановою) з викладенням всіх обставин та аргументів. Вказує, що відсутність належним чином оформленого рішення (постанови) ЦМ(ВЛ)К, до якої безпосередньо звернувся позивач із заявою (скаргою), на думку позивача, свідчить про те, що відповідач не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
24.06.2024 медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" проведено медичний огляд позивача. За висновком ВЛК, який оформлено довідкою військово-лікарської комісії №3350 від 24.06.2024, позивача визнано придатним до військової служби.
В довідці відображено діагноз та постанову госпітальної ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): оперований керотоконус важкого ступеня обох очей. Двобічний гонартроз ІІ стадії з незначним порушенням функції.
Не погоджуючись з прийнятою постановою ВЛК позивач звернувся з заявою до Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про перегляд вказаного рішення ВЛК, викладеного у довідці №3350 від 24.06.2024.
Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" листом від 25.07.2024 №33/4-Л-319 повідомила позивача про те, що розглядом наданих заявником документів та медично-експертної документації М(ВЛ)К щодо ОСОБА_1 було встановлено, що діагностована у нього патологія очей підпадає під дію пункту «а» ст.26 додатку 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, і відноситься до захворювань з вираженими функціональними порушеннями відповідно до Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженого наказом від 03.04.2017 №285 «Про затвердження Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС», яке визначає перелік захворювань і фізичних вад, що перешкоджають службі в поліції.
В листі також зазначено, що Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" вважає, що є підстави для перегляду рішення М(ВЛ)К від 24.06.2024 №3350 і визнання позивача непридатним до військової служби. Для вирішення порушеного питання по суті ЦМ(ВЛ)К запропонувала повторно звернутись до голови М(ВЛ)К, надавши оригінали всієї необхідної медичної документації.
М(ВЛ)К після ознайомлення з наданою документацією за результатами проведеного додаткового обстеження (у разі необхідності стаціонарного) ОСОБА_1 за його зверненням доручено здійснити перегляд рішення щодо позивача, про що проінформувати підрозділ кадрового забезпечення НПУ за місцем знаходження служби у відповідності до пункту 6 розділу ІІІ Положення.
14.08.2024 позивач потворно звернувся з заявою до Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про перегляд вказаного рішення ВЛК, викладеного у довідці №3350 від 24.06.2024.
Листом від 06.09.2024 №33/4-Л-388 Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" роз`яснила позивачу, що відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України від 11.04.2024 №3633-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» М(ВЛ)К здійснювали медичний огляд осіб з 18.05.2024 по 17.07.2024 (60 днів). Позивача повідомлено про відсутність правових підстав проводити позивачу медичний огляд з метою уточнення облікових даних.
Позивачу повторно запропоновано звернутись до М(ВЛ)К для вирішення порушеного питання по суті, надавши оригінали всієї необхідної медичної документації.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII).
Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (частина друга статті 1 Закону № 2232-XII).
Згідно частини десятої статті 2 Закону №2232-XII на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву.
Відповідно до статей50,61,65,77 Закону України «Про Національну поліцію», частини десятоїстатті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу»,статті 21 Закону України «Про Національну гвардію України», статті 70 «Основи законодавства України про охорону здоров`я» та з метою нормативно-правового врегулювання організації медичного обстеження кандидатів на службу в поліцію, поліцейських, кандидатів на військову службу за контрактом, резервістів та військовослужбовців Національної гвардії України,наказом МВС України від 3 квітня 2017 року №285 затверджено Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС.
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу 1 Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженогоНаказом МВС України 03.04.2017 № 285 (далі - Положення №285), основними завданнями М(ВЛ)К є, зокрема, визначення за станом здоров`я та фізичного розвитку придатності кандидатів на військову службу за контрактом, у військовому резерві, кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах Національної гвардії України (далі - ВВНЗ), курсантів, військовослужбовців Національної гвардії України (далі - військовослужбовці) до подальшого проходження військової служби.
Відповідно до підпункту 2 пункту 3 розділу 1 Положення №285 М(ВЛ)К відповідно до покладених на них завдань проводять військово-лікарську експертизу щодо кандидатів на військову службу за контрактом, у військовому резерві, на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, колишніх осіб рядового і начальницького складу.
Пунктом 4 розділу І Положення №285 передбачено, що М(ВЛ)К у своїй роботі керуються законодавством, цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами з питань охорони здоров`я.
Відповідно до вимог пунктів 1 3 розділу ІІ Положення №285 лікарська та військово-лікарська експертизи проводяться штатними та позаштатними М(ВЛ)К.
Штатними М(ВЛ)К є Центральна медична (військово-лікарська) комісія (далі - ЦМ(ВЛ)К) Державної установи «Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України» (далі - ДУ ГМЦ), М(ВЛ)К державних установ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» по областях, місту Києву та Київській області (далі - ДУ ТМО).
ЦМ(ВЛ)К - штатна М(ВЛ)К, на яку покладається організація лікарської, військово-лікарської та лікарсько-льотної експертиз у ЗОЗ МВС. ЦМ(ВЛ)К здійснює координацію діяльності М(ВЛ)К ДУ ТМО та позаштатних М(ВЛ)К з питань проведення лікарської та військово-лікарської експертиз.
До складу штатних М(ВЛ)К входять голова (начальник) комісії, лікарі, медичні реєстратори (пункт 5 розділу ІІ Положення №285).
Згідно з пунктом 14 розділу ІІ Положення № 285 до функційштатних М(ВЛ)Кналежить:
1) організація та проведення лікарської і військово-лікарської експертиз;
2) розгляд звернень, заяв і скарг з питань лікарської і військово-лікарської експертиз, аналіз та узагальнення результатів розгляду;
3) контроль за проведенням лікарської і військово-лікарської експертиз у підзвітних позаштатних М(ВЛ)К, затвердження (незатвердження) чи скасування їхніх рішень, надання їм (за потреби) методичної і практичної допомоги;
4) перевірка і узагальнення результатів роботи підзвітних М(ВЛ)К;
5) надання роз`яснень, вказівок, рекомендацій з питань лікарської та військово-лікарської експертиз підзвітним М(ВЛ)К;
6) організація навчання лікарів ЗОЗ МВС з питань проведення лікарської і військово-лікарської експертиз;
7) організація роботи ЛЛК у ЗОЗ МВС (за потреби);
8) подання до ЦМ(ВЛ)К річних звітів.
Згідно з пунктом 15 розділу ІІ Положення № 285 штатні М(ВЛ)К мають право:
1) запитувати за потреби документацію, яка необхідна для виконання покладених на них функцій;
2) залучати лікарів ЗОЗ МВС до розв`язання питань проведення лікарської та військово-лікарської експертиз;
3) направляти особу, яка проходить лікарську або військово-лікарську експертизу, на обстеження до ЗОЗ МВС, інших ЗОЗ;
4) переглядати власні рішення і рішення підзвітних М(ВЛ)К (за наявності підстав).
Пунктом 16 розділу ІІ Положення № 285 визначено, що ЦМ(ВЛ)К здійснює, крім функцій, зазначених у підпунктах 1-7 пункту 14, пункту 15 цього розділу, такі функції:
1) спільно із структурним підрозділом апарату МВС з охорони здоров`я та лікарями ЗОЗ МВС розробляє проєкти нормативно-правових актів, організаційно-розпорядчих документів з питань проведення лікарської та військово-лікарської експертиз;
2) організовує та проводить наради і збори з питань лікарської та військово-лікарської експертиз;
3) на постійній основі контролює якість проведення лікарської, військово-лікарської, лікарсько-льотної експертиз та організацію роботи підпорядкованих М(ВЛ)К.
Згідно з пунктом 19 розділу ІІІ Положення № 285 за результатами проходження медичного огляду та вивчення даних про особу, яка проходить медичний огляд, М(ВЛ)К приймає експертне рішення у формі постанови щодо придатності (непридатності) особи до служби, причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм, каліцтв), що відображається в заключній частині Акта медичного огляду. Залежно від результату медичного огляду оформляються такі документи: Довідка медичної (військово-лікарської) комісії (додаток 16) (далі - Довідка М(ВЛ)К) або Свідоцтво про хворобу (додаток 17). Інформація про прийняте М(ВЛ)К рішення вноситься до Книги обліку документації медичної (військово-лікарської) комісії (додаток 18) (далі - Книга обліку документації).
Пунктом 21 розділу ІІІ Положення № 285 у разі незгоди з рішенням штатної М(ВЛ)К особа, яка проходила медичний огляд, може оскаржити його в ЦМ(ВЛ)К. Рішення (постанови) ЦМ(ВЛ)К можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Відповідно до абзацу 3 частини 11 розділу Х Положення № 285, у разі якщо за результатами розгляду звернення особи немає підстав для задоволення її прохання, Постанова М(ВЛ)К не оформлюється. Особі, яка звертається, надається письмове роз`яснення.
Судом встановлено, що рішення медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області", оформлене довідкою військово-лікарської комісії №3350 від 24.06.2024, прийнято у відповідності до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402.
У пункті 1.2 глави 1 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого 14.08.2008 наказом Міністра оборони України №402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800 (далі - Положення №402) зазначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це:
- медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців, які проходять базову військову службу); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;
- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ;
- встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.
Відповідно до пункту 2.1 глави 2 розділу I Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Згідно пункту 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний час та під час дії особливого періоду.
У пункті 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення №402 зазначено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Відповідно до пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 Центральна військово- лікарська комісія (ЦВЛК) є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.
ЦВЛК має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи; перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у закладах охорони здоров`я (установах), військових частинах; перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров`я (установах), медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи; витребовувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, а саме: виписки (витяги) з матеріалів службового (спеціального) розслідування, матеріалів дізнання, досудового розслідування, а також витяги з наказів, актів; особові та пенсійні справи, медичні документи (у разі витребовування оригіналів зазначених документів вони повертаються за належністю після складання протоколу); архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених вище документів копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву зі строком зберігання 50 років); залучати головних медичних фахівців Збройних Сил України, лікарів-спеціалістів Національного військово-медичного клінічного центру та інших закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, спеціалістів інших спеціальностей, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, для вирішення питань військово-лікарської, лікарсько-льотної експертизи; перевіряти у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) і закладах охорони здоров`я (установах) організацію, стан та результати лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, осіб, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів; направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників; запитувати від закладів охорони здоров`я (установ), військових частин, ТЦК та СП і ВВНЗ додаткові дані для аналізу, узагальнення та оцінки результатів військово-лікарської експертизи; надавати до Генерального штабу Збройних Сил України, командуванням видів, Сил підтримки Збройних Сил України, керівникам органів місцевої адміністрації результати лікувально-оздоровчої роботи, проведеної серед допризовників та призовників, медичного огляду військовослужбовців, членів їх сімей, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів та іншого контингенту; розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України; надавати роз`яснення щодо формулювання постанов ВЛК (ЛЛК).
Згідно з підпунктом 2.4.6 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.
Главою 3 розділу І Положення №402 визначено порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК.
Так, за змістом пунктів 3.1, 3.2. глави 3 розділу І Положення №402 вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов`язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.
Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначенийЗаконом України «Про звернення громадян».
Відповідно до пункту 3.3 глави 3 розділу I Положення №402 скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16.11.2016 № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення». Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.
24.06.2024 за наслідками медичного огляду ОСОБА_1 медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" прийнято постанову у формі довідки №3350, якою позивача визнано придатним до військової служби.
Не погоджуючись з прийнятою постановою ВЛК позивач звернувся з заявою до Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про перегляд вказаного рішення ВЛК, викладеного у довідці №3350 від 24.06.2024.
За наслідками її розгляду, листом від 25.07.2024 №33/4-Л-319 Державна установа "Головний медичний клінічний центр Міністерства внутрішніх справ" повідомила позивача, що розглядом наданих документів та медично-експертної документації М(ВЛ)К щодо ОСОБА_1 було встановлено, що діагностована у нього патологія очей підпадає під дію пункту «а» ст.26 додатку 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, і відноситься до захворювань з вираженими функціональними порушеннями відповідно до Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженого наказом від 03.04.2017 №285 «Про затвердження Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС», яке визначає перелік захворювань і фізичних вад, що перешкоджають службі в поліції.
Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" в листі зазначила, що ЦМ(ВЛ)К вважає, що є підстави для перегляду рішення М(ВЛ)К від 24.06.2024 №3350 і визнання позивача непридатним до військової служби. Для вирішення порушеного питання по суті позивачу запропоновано повторно звернутись до голови М(ВЛ)К, якій було доручено переглянути рішення від 24.06.2024 №3350.
Обґрунтовуючи протиправну бездіяльність відповідача у спірних правовідносинах, позивач у позові вказує, що лист від 25.07.2024 №33/4-Л-319 та від 06.09.2024 №33/4-Л-388 Державної установи "Головний медичний клінічний центр Міністерства внутрішніх справ" не є рішеннями суб`єкта владних повноважень, відповідачем не прийнято жодної постанови, а відтак не розглянуто його заяву належним чином, не перевірено роботу підпорядкованої ВЛК, не направлено його на контрольне обстеження та медичний огляду, не переглянуто постанову ВЛК від 24.06.2024 №3350.
Однак, такі доводи позивача не знайшли свого підтвердження, є необґрунтованими та безпідставними, виходячи з наступного.
Суд звертає увагу, що за змістом підпункту 2.4.4 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 на ВЛК регіону покладаються обов`язки щодо організації військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності, а також розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.
При цьому, рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.
Отже, спеціальними законодавчими нормами, що регламентують організацію та порядок проведення військово-лікарської експертизи, передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються ВЛК (штатні та позаштатні), які приймають постанови (свідоцтва про хворобу, довідки військово-лікарської комісії, протоколи засідання штатної військово-лікарської комісії) та які є обов`язковими до виконання.
Водночас, у спірному випадку Державною установою "Головний медичний клінічний центр Міністерства внутрішніх справ" не проводився медичний огляд позивача, а відбувся розгляд його заяви про перегляд постанови ВЛК, що не є тотожним.
При цьому, порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК регламентований главою 3 розділу І Положення №402.
Відповідно до пункту 3.4 глави 3 розділу І Положення №402, у разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.
Отже, Положенням №402 чітко визначено, що у разі визнання скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК або переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.
До того ж, відповідно до абзацу 3 частини 11 розділу Х Положення № 285, у разі якщо за результатами розгляду звернення особи немає підстав для задоволення її прохання, Постанова М(ВЛ)К не оформлюється. Особі, яка звертається, надається письмове роз`яснення.
Так, у спірному випадку Державна установа "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" листом від 25.07.2024 №33/4-Л-319 та від 06.09.2024 №33/4-Л-388 для вирішення порушеного питання по суті запропонувала повторно звернутись до голови М(ВЛ)К.
М(ВЛ)К після ознайомлення з наданою документацією за результатами проведеного додаткового обстеження (у разі необхідності стаціонарного) ОСОБА_1 за його зверненням доручено здійснити перегляд рішення щодо позивача, про що проінформувати підрозділ кадрового забезпечення НПУ за місцем знаходження служби у відповідності до пункту 6 розділу ІІІ Положення.
Зважаючи на наведене, судом встановлено, що звернення позивача від 11.07.2024 та 14.08.2024 про його не згоду з висновком М(ВЛ)К № 3350 від 24.06.2024 було розглянуто відповідачем у строк та спосіб визначений чинним законодавством.
Проте, ОСОБА_1 для проведення повторного огляду до голови медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" не звертався.
За таких обставин, доводи позивача щодо не прийняття за результатами розгляду його заяви постанови є необґрунтованими та такими, що спростовуються встановленими обставинами справи.
Щодо доводів позивача про те, що діагноз "оперований кератоконус важкої (ІІІ) ступені обох очей" може підпадати під дію пункту а) статті 26 Додатку 2 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого 14.08.2008 наказом Міністра оборони України №402 "Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві", а саме "кератоконус III або IV стадії на обох очах", що є підставою для визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, суд зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у цій категорії справ.
Так, Верховний Суд у постанові від 13 червня 2018 року у справі №806/526/16 зазначив, що межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Таким чином, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності для проходження військової служби, оскільки це не входить до повноважень суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
Як вже зазначалось судом, медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби. Висновки ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби таблиць додаткових вимог до стану здоров`я. Тобто ВЛК приймає свої рішення після проведення належного медичного огляду з урахуванням оцінки стану здоров`я і фізичного розвитку громадянина, наявності фізичних вад.
Слід вказати, що повторний медичний огляд може мати місце у випадку, коли суд встановить порушення процедури первинного медичного огляду. Не є підставою для повторного медичного огляду незгода з результатами першого медичного огляду та незгода з визначеним діагнозом.
При вирішенні спору суд керується правовими позиціями Верховного Суду, викладеними у постановах від 13.06.2018 у справі № 806/526/16, від 12.02.2021 у справі №820/5570/16, від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18.
Отже, суд зазначає, що до його повноважень не належить надання оцінки медичної документації, визначенню діагнозу та відповідності йому конкретній статті Розкладу хвороб.
При цьому, порушень законодавства з частині дотримання процедури прийняття рішень з боку відповідачів, які стверджує позивач, судом не встановлено, а матеріали справи не містять.
Враховуючи вказане, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Оскільки позивач був звільнений від сплати судового збору, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 27 лютого 2025 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Медична (військово-лікарська) комісія Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" (вул. Проскурівського Підпілля, 112,м. Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29005 , код ЄДРПОУ - 08734575) Центральна медична (військово-лікарська) комісія Міністерства внутрішніх справ України (вул. Бердичівська, 1,м. Київ,04116 , код ЄДРПОУ - 08735882) Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125478042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні