Герб України

Постанова від 10.06.2025 по справі 560/15475/24

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/15475/24

Головуючий у 1-й інстанції: Божук Д.А.

Суддя-доповідач: Ватаманюк Р.В.

10 червня 2025 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Курка О. П. Боровицького О. А.

за участю:

секретаря судового засідання: Матвіюк С.О.,

позивача: ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 лютого 2025 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області", Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України (далі - відповідач 1, 2) про визнання протиправною та скасування постанови, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся із позовом до Хмельницького окружного адміністративного суду в якому просив:

1. Визнати протиправною та скасувати постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350, через порушення процедури оформлення результатів медичного огляду, а, відповідно, і процедури прийняття такої постанови, а також фальсифікацію її змісту.

2. Визнати протиправною бездіяльність Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України, яка виразилась в ухиленні від перегляду та скасування протиправної постанови Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350.

3. Зобов`язати Центральну медичну (військово-лікарську) комісію Міністерства внутрішніх справ України переглянути протиправну постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 №3350, й ухвалити законне рішення про визначення ступеня придатності до військової служби, оформлене актом індивідуальної дії, з урахуванням установленого в позивача 24.06.2024 спеціалістом Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області», лікарем-офтальмологом ОСОБА_2 і занесеного в подальшому лікарями Комунального некомерційного підприємства «Хмельницька обласна лікарня» Хмельницької обласної ради до електронної системи охорони здоров`я України діагнозу - «Оперований кератоконус III ступеня обох очей» (що на підставі пункту «а» статті 26 Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві, передбаченого Додатком 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України № 402 від 14.08.2008 є хворобою, що визначає непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку), який підтверджується низкою проведених досліджень і виготовлених за їх результатами медичних документів на ім`я позивача.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.02.2025 у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позов задовольнити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Вказує, що відповідач не дотримався процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів.

До суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач 1 вказує про обґрунтованість рішення суду першої інстанції та просить залишити його без змін.

Відповідачем 2 подано клопотання про розгляд справи за відсутності представника Центральної медичної (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України".

Позивач в судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу.

Після судового засідання до суду надійшов відзив від відповідача 2, в якому зазначено про обґрунтованість рішення суду першої інстанції. Також вказано про те, що відповідачем 2 в межах наданих йому повноважень здійснено перегляд рішення медичної (військово- лікарської) комісії. При цьому підстав для прийняття рішення у формі постанови не було, оскільки у випадку відсутності підстав для зміни або визначення причинного зв`язку захворювань у формулюваннях, протокол не складається, а заявнику дається письмове роз`яснення.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення позивача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено, що 24.06.2024 медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" проведено медичний огляд позивача. За висновком ВЛК, який оформлено довідкою військово-лікарської комісії №3350 від 24.06.2024, позивача визнано придатним до військової служби.

В довідці відображено діагноз та постанову госпітальної ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): оперований керотоконус важкого ступеня обох очей. Двобічний гонартроз ІІ стадії з незначним порушенням функції.

Не погоджуючись з прийнятою постановою ВЛК позивач звернувся з заявою від 11.07.2024 до Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про перегляд вказаного рішення ВЛК, викладеного у довідці №3350 від 24.06.2024.

Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" листом від 25.07.2024 №33/4-Л-319 повідомила позивача про те, що розглядом наданих заявником документів та медично-експертної документації М(ВЛ)К щодо ОСОБА_1 було встановлено, що діагностована у нього патологія очей підпадає під дію пункту «а» ст.26 додатку 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, і відноситься до захворювань з вираженими функціональними порушеннями відповідно до Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженого наказом від 03.04.2017 №285 «Про затвердження Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС», яке визначає перелік захворювань і фізичних вад, що перешкоджають службі в поліції.

В листі також зазначено, що Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" вважає, що є підстави для перегляду рішення М(ВЛ)К від 24.06.2024 №3350 і визнання позивача непридатним до військової служби. Для вирішення порушеного питання по суті ЦМ(ВЛ)К запропонувала повторно звернутись до голови М(ВЛ)К, надавши оригінали всієї необхідної медичної документації.

М(ВЛ)К після ознайомлення з наданою документацією за результатами проведеного додаткового обстеження (у разі необхідності стаціонарного) ОСОБА_1 за його зверненням доручено здійснити перегляд рішення щодо позивача, про що проінформувати підрозділ кадрового забезпечення НПУ за місцем знаходження служби у відповідності до пункту 6 розділу ІІІ Положення.

14.08.2024 позивач потворно звернувся з заявою до Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про перегляд вказаного рішення ВЛК, викладеного у довідці №3350 від 24.06.2024.

Листом від 06.09.2024 №33/4-Л-388 Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" роз`яснила позивачу, що відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України від 11.04.2024 №3633-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» М(ВЛ)К здійснювали медичний огляд осіб з 18.05.2024 по 17.07.2024 (60 днів). Позивача повідомлено про відсутність правових підстав проводити позивачу медичний огляд з метою уточнення облікових даних.

Позивачу повторно запропоновано звернутись до М(ВЛ)К для вирішення порушеного питання по суті, надавши оригінали всієї необхідної медичної документації.

Суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення виходив з того, що звернення позивача до відповідачів розглянуто у строк та спосіб визначений чинним законодавством.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно частини десятої статті 2 Закону України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII) на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву.

Відповідно до статей 50, 61, 65, 77 Закону України «Про Національну поліцію», частини десятої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», статті 21 Закону України «Про Національну гвардію України», статті 70 «Основи законодавства України про охорону здоров`я» та з метою нормативно-правового врегулювання організації медичного обстеження кандидатів на службу в поліцію, поліцейських, кандидатів на військову службу за контрактом, резервістів та військовослужбовців Національної гвардії України, наказом МВС України від 03.04.2017 №285 затверджено Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС.

Згідно підпункту 2 пункту 2 розділу 1 Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженого Наказом МВС України 03.04.2017 № 285 (далі - Положення №285), основними завданнями М(ВЛ)К є, зокрема, визначення за станом здоров`я та фізичного розвитку придатності кандидатів на військову службу за контрактом, у військовому резерві, кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах Національної гвардії України (далі - ВВНЗ), курсантів, військовослужбовців Національної гвардії України (далі - військовослужбовці) до подальшого проходження військової служби.

Відповідно до підпункту 2 пункту 3 розділу 1 Положення №285 М(ВЛ)К відповідно до покладених на них завдань проводять військово-лікарську експертизу щодо кандидатів на військову службу за контрактом, у військовому резерві, на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, колишніх осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 4 розділу І Положення №285 передбачено, що М(ВЛ)К у своїй роботі керуються законодавством, цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами з питань охорони здоров`я.

Відповідно до вимог пунктів 1 3 розділу ІІ Положення №285 лікарська та військово-лікарська експертизи проводяться штатними та позаштатними М(ВЛ)К.

Штатними М(ВЛ)К є Центральна медична (військово-лікарська) комісія (далі - ЦМ(ВЛ)К) Державної установи «Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України» (далі - ДУ ГМЦ), М(ВЛ)К державних установ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України» по областях, місту Києву та Київській області (далі - ДУ ТМО).

ЦМ(ВЛ)К - штатна М(ВЛ)К, на яку покладається організація лікарської, військово-лікарської та лікарсько-льотної експертиз у ЗОЗ МВС. ЦМ(ВЛ)К здійснює координацію діяльності М(ВЛ)К ДУ ТМО та позаштатних М(ВЛ)К з питань проведення лікарської та військово-лікарської експертиз.

До складу штатних М(ВЛ)К входять голова (начальник) комісії, лікарі, медичні реєстратори (пункт 5 розділу ІІ Положення №285).

Згідно з пунктом 14 розділу ІІ Положення № 285 до функцій штатних М(ВЛ)К належить:

1) організація та проведення лікарської і військово-лікарської експертиз;

2) розгляд звернень, заяв і скарг з питань лікарської і військово-лікарської експертиз, аналіз та узагальнення результатів розгляду;

3) контроль за проведенням лікарської і військово-лікарської експертиз у підзвітних позаштатних М(ВЛ)К, затвердження (незатвердження) чи скасування їхніх рішень, надання їм (за потреби) методичної і практичної допомоги;

4) перевірка і узагальнення результатів роботи підзвітних М(ВЛ)К;

5) надання роз`яснень, вказівок, рекомендацій з питань лікарської та військово-лікарської експертиз підзвітним М(ВЛ)К;

6) організація навчання лікарів ЗОЗ МВС з питань проведення лікарської і військово-лікарської експертиз;

7) організація роботи ЛЛК у ЗОЗ МВС (за потреби);

8) подання до ЦМ(ВЛ)К річних звітів.

Згідно з пунктом 15 розділу ІІ Положення № 285 штатні М(ВЛ)К мають право:

1) запитувати за потреби документацію, яка необхідна для виконання покладених на них функцій;

2) залучати лікарів ЗОЗ МВС до розв`язання питань проведення лікарської та військово-лікарської експертиз;

3) направляти особу, яка проходить лікарську або військово-лікарську експертизу, на обстеження до ЗОЗ МВС, інших ЗОЗ;

4) переглядати власні рішення і рішення підзвітних М(ВЛ)К (за наявності підстав).

Пунктом 16 розділу ІІ Положення № 285 визначено, що ЦМ(ВЛ)К здійснює, крім функцій, зазначених у підпунктах 1-7 пункту 14, пункту 15 цього розділу, такі функції:

1) спільно із структурним підрозділом апарату МВС з охорони здоров`я та лікарями ЗОЗ МВС розробляє проєкти нормативно-правових актів, організаційно-розпорядчих документів з питань проведення лікарської та військово-лікарської експертиз;

2) організовує та проводить наради і збори з питань лікарської та військово-лікарської експертиз;

3) на постійній основі контролює якість проведення лікарської, військово-лікарської, лікарсько-льотної експертиз та організацію роботи підпорядкованих М(ВЛ)К.

Згідно з пунктом 19 розділу ІІІ Положення № 285 за результатами проходження медичного огляду та вивчення даних про особу, яка проходить медичний огляд, М(ВЛ)К приймає експертне рішення у формі постанови щодо придатності (непридатності) особи до служби, причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм, каліцтв), що відображається в заключній частині Акта медичного огляду. Залежно від результату медичного огляду оформляються такі документи: Довідка медичної (військово-лікарської) комісії (додаток 16) (далі - Довідка М(ВЛ)К) або Свідоцтво про хворобу (додаток 17). Інформація про прийняте М(ВЛ)К рішення вноситься до Книги обліку документації медичної (військово-лікарської) комісії (додаток 18) (далі - Книга обліку документації).

Пунктом 21 розділу ІІІ Положення № 285 у разі незгоди з рішенням штатної М(ВЛ)К особа, яка проходила медичний огляд, може оскаржити його в ЦМ(ВЛ)К. Рішення (постанови) ЦМ(ВЛ)К можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Відповідно до абзацу 3 частини 11 розділу Х Положення № 285, у разі якщо за результатами розгляду звернення особи немає підстав для задоволення її прохання, Постанова М(ВЛ)К не оформлюється. Особі, яка звертається, надається письмове роз`яснення.

У пункті 1.2 глави 1 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого 14.08.2008 наказом Міністра оборони України №402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800 (далі - Положення №402) зазначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це:

- медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців, які проходять базову військову службу); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;

- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ;

- встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.

Відповідно до пункту 2.1 глави 2 розділу I Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Згідно пункту 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний час та під час дії особливого періоду.

У пункті 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення №402 зазначено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Відповідно до пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 Центральна військово- лікарська комісія (ЦВЛК) є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.

ЦВЛК має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи; перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у закладах охорони здоров`я (установах), військових частинах; перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров`я (установах), медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи; витребовувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, а саме: виписки (витяги) з матеріалів службового (спеціального) розслідування, матеріалів дізнання, досудового розслідування, а також витяги з наказів, актів; особові та пенсійні справи, медичні документи (у разі витребовування оригіналів зазначених документів вони повертаються за належністю після складання протоколу); архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених вище документів копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву зі строком зберігання 50 років); залучати головних медичних фахівців Збройних Сил України, лікарів-спеціалістів Національного військово-медичного клінічного центру та інших закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, спеціалістів інших спеціальностей, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, для вирішення питань військово-лікарської, лікарсько-льотної експертизи; перевіряти у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) і закладах охорони здоров`я (установах) організацію, стан та результати лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, осіб, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів; направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників; запитувати від закладів охорони здоров`я (установ), військових частин, ТЦК та СП і ВВНЗ додаткові дані для аналізу, узагальнення та оцінки результатів військово-лікарської експертизи; надавати до Генерального штабу Збройних Сил України, командуванням видів, Сил підтримки Збройних Сил України, керівникам органів місцевої адміністрації результати лікувально-оздоровчої роботи, проведеної серед допризовників та призовників, медичного огляду військовослужбовців, членів їх сімей, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів та іншого контингенту; розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України; надавати роз`яснення щодо формулювання постанов ВЛК (ЛЛК).

Згідно з підпунктом 2.4.6 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Главою 3 розділу І Положення №402 визначено порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК.

За змістом пунктів 3.1, 3.2. глави 3 розділу І Положення №402 вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов`язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.

Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

Відповідно до пункту 3.3 глави 3 розділу I Положення №402 скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16.11.2016 № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення». Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

Згідно матеріалів справи 24.06.2024 за наслідками медичного огляду ОСОБА_1 медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" прийнято постанову у формі довідки №3350, якою позивача визнано придатним до військової служби.

Також Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" було сформовано Картку обстеження та медичного огляду №3350.

Позивач обґрунтовує свої вимоги тим, що відповідачами допущено порушення процедури оформлення результатів медичного огляду проведеного 24.06.2024.

Судом апеляційної інстанції перевірено доводи позивача та встановлено, що картка обстеження та медичного огляду №3350 від 24.06.2024 не містить підписів членів ВЛК і секретаря ВЛК, що призводить до недійсності такої. Місця для підписів членів ВЛК і секретаря ВЛК визначені в картці №3350 є невід`ємною частиною картки обстеження та медичного огляду затвердженої Додатком 13 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України. Відсутність таких підписів є порушенням порядку складання такого документу.

Крім того у п. 9 Картки №3350 відсутнє скріплення особистою печаткою особистого підпису одного з лікарів. Так, пункт 9 містить записи шести лікарів (терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, ЛОР, психіатр). Проте у графі для підписів та печаток лікаря міститься лише чотири підписи та три печатки. Тобто не всі записи Картки завірені лікарями. Відтак внесені до Картки записи не підтверджують їх дійсність.

Отже, прийняття рішення про придатність до військової служби, вписаної в Картці №3350 одноособово головою М(ВЛ)К ОСОБА_3 є суттєвим порушенням принципу колегіальності, рівноправності членів комісії, вільного обговорення і вирішення питань, об`єктивності, неупередженості та обґрунтованості прийняття рішень, висновків і пропозицій встановленого п. 2.1 глави 1 розділу І Положення №402.

Також колегія суддів погоджується з доводами позивача про наявність розбіжностей у формулюваннях діагнозів у пунктах 9 і 11 Картки №3350. Так, запис про встановлений діагноз «Оперований кератоконус важкого (ІІІ) ступеня обох очей» встановлений лікарем офтальмологом ОСОБА_2 у п. 9 Картки №3350 не був відтворений у п. 11 Картки №3350. Натомість, у пункті 11 Картки №3350 вписано інший діагноз «Оперований кератоконус важкого ступеня обох очей», тобто без вказівки на цифровий показних ступеня кератоконусу. Відповідно, у п. 9 вказано про ІІІ ст., проте таке формулювання відсутнє у п. 11 Картки №3350.

При цьому саме за цифровим показником кератоконус, як патологія певного виду, диференційовано в Додатку №2 «Пояснення щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби» до Положення. Відповідно, відсутність фіксації цифрового позначення кератоконусу в формулюванні діагнозу робить неможливим його належну оцінку ступеня придатності особи, в якої таке захворювання діагностовано, до військової служби.

Також суд приймає доводи позивача про те, що на відміну від діагнозу вказаного у п. 9 Картки №3350, який було встановлено лікарем офтальмологом ОСОБА_2 , діагноз у п. 11 Картки №3350 викладено іншою особою головою М(ВЛ)К ОСОБА_3 яка не здійснювала медичний огляд позивача та не є спеціалістом в галузі офтальмології.

Наведене дає підстави для розумного сумніву щодо об`єктивності і правомірності оскаржуваного рішення.

Крім того колегія суддів враховує, що у судовому засіданні 20.05.2025 при перегляді апеляційним судом ухвали про відмову у забезпеченні позову представник відповідача 1 Ступницький І. Д. визнав наявність зазначених позивачем порушень та пояснив, що такі порушення допущені у зв`язку із надмірним навантаженням.

Вказані обставини підтверджують доводи позивача про порушення відповідачем 1 процедури оформлення результатів медичного огляду, які є підставою для визнання протиправною та скасування постанови Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформлену довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350.

Не погоджуючись з прийнятою постановою ВЛК позивач звернувся із заявою до Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України про перегляд вказаного рішення ВЛК, викладеного у довідці №3350 від 24.06.2024.

За наслідками її розгляду, листом від 25.07.2024 №33/4-Л-319 Державна установа "Головний медичний клінічний центр Міністерства внутрішніх справ" повідомила позивача, що розглядом наданих документів та медично-експертної документації М(ВЛ)К щодо ОСОБА_1 було встановлено, що діагностована у нього патологія очей підпадає під дію пункту «а» ст.26 додатку 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, і відноситься до захворювань з вираженими функціональними порушеннями відповідно до Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженого наказом від 03.04.2017 №285 «Про затвердження Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС», яке визначає перелік захворювань і фізичних вад, що перешкоджають службі в поліції.

Центральна медична (військово-лікарської) комісія Державної установи "Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України" в листі зазначила, що ЦМ(ВЛ)К вважає, що є підстави для перегляду рішення М(ВЛ)К від 24.06.2024 №3350 і визнання позивача непридатним до військової служби. Для вирішення порушеного питання по суті позивачу запропоновано повторно звернутись до голови М(ВЛ)К, якій було доручено переглянути рішення від 24.06.2024 №3350.

Згідно п. 3.4. глави 3 розділу І Положення №402 у разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (відміни, скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд ВЛК.

Таке рішення є обов`язковим до виконання та має бути реалізовано не пізніше ніж в місячний строк з дати прийняття.

У разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

У разі прийняття рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд, військовослужбовці та інші особи, зазначені у пункті 1.2 глави 1 цього розділу, направляються для проходження медичного огляду ВЛК в інший заклад охорони здоров`я, ніж той, в якому проводився медичний огляд ВЛК, постанова якої оскаржується.

Отже у разі прийняття рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд, такі особи направляються для проходження медичного огляду ВЛК в інший заклад охорони здоров`я, ніж той, в якому проводився медичний огляд ВЛК, постанова якої оскаржується.

Проте в даному випадку відповідач 2 визнав наявність у позивача захворювання, що є підставою для визнання його непридатним до військової служби, а також наявність підстав для перегляду рішення саме відповідачем 1, що не передбачено Положенням №402.

Крім того відповідно до п.п. 2.3.4. пункту 2.3 Положення № 402 ЦВЛК (серед іншого) має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.

Відповідно до пунктів 2.1., 2.2 ЦВЛК є штатною військово-лікарською установою яка приймає постанови, що є обов`язковими для штатних та позаштатних ВЛК.

Згідно п 2.3.5. Положення №402 Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Відтак, ЦВЛК при розгляді заяви/скарги на рішення ВЛК свій висновок повинна оформлювати не листом, а вмотивованою постановою з викладенням всіх обставин та аргументів.

Відсутність належним чином оформленої постанови ЦВЛК про перегляд постанови ВЛК свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, у спірному випадку має місце протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень Центральну медичну (військово-лікарську) комісію Міністерства внутрішніх справ України.

Разом з тим колегія суддів враховує, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зазначив, що в межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Таким чином, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності для проходження військової служби, оскільки це не входить до повноважень суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.

Отже, враховуючи встановлені порушення відповідачем 1 процедури оформлення результатів медичного огляду, які є підставою для визнання протиправною та скасування постанови Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформленої довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350 та відсутність належним чином оформленої постанови ЦВЛК про перегляд постанови ВЛК колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову, шляхом визнання протиправною та скасування постанови Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24.06.2024, оформленої довідкою ВЛК від 24.06.2024 № 3350, визнання протиправною бездіяльність Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України та зобов`язання Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про скасування рішення М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Хмельницькій області та прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду викладених у цій постанові.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, доводи апеляційної скарги спростовують висновки рішення суду, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Частиною 6 ст. 139 КАС України вказано, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

За приписами ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно матеріалів справи позивачем сплачено 8 175,60 грн судового збору за розгляд справи згідно квитанції від 10.10.2024 на суму 2422,40 грн, квитанції від 18.02.2025 на суму 908,40 грн, квитанції від 10.03.2025 на суму 3028 грн, від 10.03.2025 на суму 1816,80 грн.

Враховуючи, що позов підлягає задоволенню частково, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів в рівних частинах підлягає стягненню 4087,80 грн. судового збору.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 лютого 2025 року скасувати та прийняти нову постанову.

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області» від 24 червня 2024 року, оформлену довідкою ВЛК від 24 червня 2024 року № 3350.

Визнати протиправною бездіяльність Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України, щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 про скасування рішення М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Хмельницькій області.

Зобов`язати Центральну медичну (військово-лікарську) комісію Міністерства внутрішніх справ України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про скасування рішення М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Хмельницькій області та прийняти відповідне рішення (постанову) з урахуванням висновків суду викладених у цій справі.

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" 2043,90 грн (дві тисячі сорок три гривні 90 коп) судових витрат понесених на сплату судового збору.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Центральної медичної (військово-лікарської) комісії Міністерства внутрішніх справ України 2043,90 грн (дві тисячі сорок три гривні 90 коп) судових витрат понесених на сплату судового збору.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Курко О. П. Боровицький О. А.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2025
Оприлюднено12.06.2025
Номер документу128014454
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи

Судовий реєстр по справі —560/15475/24

Ухвала від 24.06.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 24.06.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 18.06.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 10.06.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 27.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 21.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 16.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 27.03.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 27.02.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Рішення від 27.02.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні