Рішення
від 25.11.2010 по справі 13/137-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКО Ї ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25.11.10 Справа № 13/137-10.

за позовом: прокурора Сумської області в інтересах держави в особі

1. Охтирської районної держа вної адміністрації

2. Кардашівської сільської р ади

до відповідача: Відкрито го акціонерного товариства « Укрнафта» в особі філії Нафт огазовидобувного управлінн я «Охтирканафтогаз»

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору на стороні позивача: Управління держав ної земельної інспекції Голо вного управління Держкомзем у у Сумській області

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та стягнення 5560 грн. 09 коп.

Суддя Лиховид Б.І.

За участю секретаря судово го засідання Ейсмонт М.О.

Представники:

Від 1-го позивача: Мари ненко О.Ю.

Від 2-го позивача: не з' явився

Від відповідача: Єфім енко Л.І., Плотніков С.І.

Від третьої особи: Лит овченко Г.Ф., Бредіхіна Р.О.

Прокурор: Якове нко В.В.

Суть спору: прокурор у позо вній заяві просить суд зобов ' язати відповідача звільни ти самовільно зайняту земель ну ділянку площею 0,38 га на тери торії Кардашівської сільськ ої ради Охтирського району С умської області; стягнути з в ідповідача на користь Кардаш івської сільської ради Сумсь кої області шкоду у розмірі 556 0,09 грн.

Представник відповідача п одав клопотання № 24юр-1/10416 від 13.10 .2010 р., в якому просить залишити позов без розгляду, посилаюч ись на те, що прокурор не мав п рава звертатися до суду в інт ересах Кардашівської сільсь кої ради, оскільки відповідн о до ст.. 121 Конституції України на прокуратуру покладається представництво в суді виклю чно інтересів громадянина аб о держави у випадках визначе них законом, а Кардашівська с ільська рада не є органом, упо вноваженим державною здійсн ювати відповідні функції у с пірних правовідносинах.

Відповідач подав відзив № 24 юр-1/10419 від 13.10.2010 р., в якому просит ь відмовити у позові, посилаю чись на те, що відповідач вжив ає всіх передбачених законод авством заходів, спрямованих на належне оформлення права користування земельною діля нкою у відповідності до прип исів закону. Крім того, відпов ідач вважає, що факт самовіль ного зайняття відповідачем з емельної ділянки та її викор истання не за цільовим призн аченням спростовується мате ріалами справи. Також відпов ідач просить врахувати, що ак т перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 230 від 22.07.2010 р., на який прокурор по силається в обґрунтування по зовних вимог, був складений з порушенням Порядку плануван ня та проведення перевірок з питань здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель, затвердж еного наказом Державного ком ітету України по земельних р есурсах від 25.12.2003 р. № 312.

Прокурор подав до суду лист № 05/1-28-02/33 від 05.11.2010 р. з обґрунтуванн ям правомірності звернення д о суду з позовом в інтересах д ержави в особі райдержадміні страції та сільської ради.

Представник відповідача п одав заяву № 24 юр-1/11462 від 08.11.2010 р., в якій просить суд застосуват и позовну давність до вимог, з аявлених у позові та відмови ти у задоволенні позовних ви мог.

Представник відповідача п одав доповнення до відзиву № 24юр-1/11457 від 08.11.2010 р.

24.11.2010 року до суду надійшло пи сьмове обґрунтування позиці ї у справі третьої особи, згід но з якою третя особа підтрим ує позов прокурора.

У судове засідання 25.11.2010 року представник першого позивач а подав обґрунтування своєї позиції у справі, згідно з яко ю просить задовольнити позов ні вимоги та вважає, що перебі г позовної давності для звер нення до суду з даним позовом починається з моменту встан овлення факту самовільного з айняття земельної ділянки та її нецільового використання компетентним органом, а саме Управлінням державної земел ьної інспекції в акті переві рки дотримання вимог земельн ого законодавства № 230 від 22.07.2010 р . Крім того, вважає запереченн я відповідача такими, що не ст осуються предмету спору по д аній справі.

У судове засідання 25.11.2010 р. про курор подав лист № 05/1-28-02/33 від 24.11.201 0 р. з обґрунтуванням зверненн я до суду в межах строків позо вної давності.

Представник відповідача п одав у судове засідання 25.11.2010 ро ку додаткові документи в обґ рунтування своїх заперечень по справі.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення по вноважних представників поз ивача, відповідача, третьої о соби та прокурора, дослідивш и наявні докази, які мають сут тєве значення для вирішення спору по суті, суд вважає вим оги позивача такими, що не під лягають задоволенню, виходяч и з наступного:

Щодо заяви відповідача № 24 ю р-1/11462 від 08.11.2010 р. про застосуванн я позовної давності, то госпо дарський суд вважає, що підст ави для її застосування відс утні, оскільки, як свідчать ма теріали справи, прокурор, за позовом якого розглядається дана справа, дізнався про об ставини, які стали підставою для звернення до суду, за насл ідками проведеної у порядку нагляду перевірки у липні 2010 р оку. Дата надходження позовн ої заяви у даній справі 22.09.2010 р.

Як зазначено в п. 5 мотивувал ьної частини рішення Констит уційного Суду України від 8 кв ітня 1999 року N 3-рп/99 (справа про пр едставництво прокуратурою У країни інтересів держави в а рбітражному суді), поняття "ор ган, уповноважений державою здійснювати відповідні функ ції у спірних відносинах" озн ачає орган, на який державою п окладено обов'язок щодо здій снення конкретної діяльност і у відповідних правовідноси нах, спрямованої на захист ін тересів держави. Пред'являюч и позов в інтересах держави в особі райдержадміністраці ї та сільської ради, прокурор мотивував позовну заяву нор мами Закону України «Про міс цеві державні адміністрації », Закону України «Про місцев е самоврядування в Україні», положеннями Конституції Ук раїни та Цивільного кодексу України, відповідно до яких з емля є об'єктом права власнос ті Українського народу. Від і мені Українського народу пра ва власника здійснюють орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування в ме жах, визначених цією Констит уцією..

В обґрунтування позовних в имог прокурор посилається на те, що відповідач самовільно зайняв земельну ділянку і ко ристується нею без правовста новлюючих документів, а в сил у ст.. 212 Земельного кодексу Укр аїни самовільно зайняті земе льні ділянки підлягають пове рненню власникам землі або з емлекористувачам. Поверненн я самовільно зайнятих земель них ділянок провадиться за р ішенням суду.

На підтвердження факту вик ористання земельної ділянки без правовстановлюючих доку ментів, прокурор посилається на акт обстеження земельної ділянки від 22.07.2010 р. № 11/0067 та акт пе ревірки дотримання вимог чин ного законодавства від 22.07.2010 ро ку № 230.

На підставі вищевказаних д окументів та згідно з Методи кою визначення розміру шкоди , заподіяної внаслідок самов ільного зайняття земельних д ілянок, використання земельн их ділянок не за цільовим при значенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунт у) без спеціального дозволу, з атвердженою Постановою Кабі нету Міністрів України від 25.0 7.2007 р. № 963, проведено розрахунок шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття вказа ної земельної ділянки, яка ст ановить 328,80 грн. та розрахунок шкоди, заподіяної внаслідок використання землі не за ціл ьовим призначенням, яка стан овить 5231,29 грн.

Як свідчать матеріали спра ви, працівниками Управління Державної інспекції з контро лю за використанням та охоро ною земель складено Акт пере вірки дотримання вимог земел ьного законодавства № 230 від 22.0 7.2010 р., в якому зазначено, що ними була проведена планова пере вірка стану використання зем ельних ділянок, в результаті якої встановлено, що на терит орії Бугруватської, Кардашів ської, В' язівської сільськи х рад Охтирського району Сум ської області, ВАТ «Укрнафта » НГВУ «Охтирканафтогаз» та структурні підрозділи самов ільно та не за цільовим призн аченням використовують земе льні ділянки під розміщення, обслуговування та облаштува ння нафтогазовидобувних све рдловин площею 9,3242 га земель сі льськогосподарського призн ачення державної форми власн ості, а саме: на території Кард ашівської сільської ради - самовільно зайнята земельна ділянка площею 0,38 га під розмі щення та обслуговування свер дловини № 545.

Постановою Охтирського мі ськрайонного суду Сумської о бласті від 12.10.2010 р. у справі № 2-а-101 0/10 за адміністративним позово м ОСОБА_1 до Головного упр авління Держкомзему у Сумськ ій області, третя особа: старш ий державний інспектор з кон тролю за використанням та ох ороною земель Держземінспе кції Головного управління Де ржкомзему у Сумській області Крипак Володимир Петрович п ро скасування постанови про накладення адміністративно го стягнення, встановлено, що в акті № 230 від 22.07.2010 р. відсутній план-схема земельної ділянк и, акт складено у відсутності власника чи користувача зем ельних ділянок або уповноваж ених ними осіб, копія акту не н аправлена керівнику ВАТ «Укр нафта» або НГВУ «Охтирканафт огаз» рекомендованим листом . Суд встановив, що при складан ні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавс тва № 230 від 22.07.2010 р. Головним упра влінням Держкомзему у Сумськ ій області допущено порушен ня п.п. 4.1, 5.5, 5.6 Порядку планування та проведення перевірок з пи тань здійснення державного к онтролю за використанням та охороною земель у Сумській о бласті.

Дослідивши надані прокуро ром в якості доказів копії ак ту № 11/0067 від 22.07.2010 року та акту № 230 в ід 22.07.2010 року, господарський суд погоджується з висновком Ох тирського міськрайонного су ду Сумської області, викладе ним у постанові від 12.10.2010 року у справі № 2-а-1010/10.

Відповідно до ст.. 9 Закону Ук раїни «Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель» державний контрол ь за використанням та охорон ою земель, дотриманням вимог законодавства України про о хорону земель і моніторинг ґ рунтів здійснюються, зокрема , шляхом проведення перевіро к.

Процедуру планування та пр оведення перевірок, оформлен ня матеріалів за їх результа тами встановлює Порядок план ування та проведення перевір ок з питань здійснення держа вного контролю за використан ням та охороною земель, затве рджений наказом Державного к омітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 р. № 312, згідно з яким державний контроль за в икористанням та охороною зем ель у системі центрального о ргану виконавчої влади з пит ань земельних ресурсів здійс нює Державна інспекція з кон тролю за використанням та ох ороною земель та її територі альні органи.

Відповідно до п. 4.1 Порядку № 312 державні інспектори провод ять перевірки стану дотриман ня земельного законодавства в присутності власників зем ельних ділянок чи землекорис тувачів або уповноважених ни ми осіб, а також осіб, які вчин или порушення земельного зак онодавства. У разі відсутнос ті при перевірці власника чи землекористувача або уповно важених ними осіб перевірка проводиться за наявності дво х свідків.

З матеріалів справи вбачає ться, що перевірка була прове дена з порушенням п. 4.1 Порядку № 312 без присутності власника чи користувача земельної ді лянки або уповноважених ними осіб.

Що стосується зазначення в акті як присутнього головно го маркшейдера НГВУ «Охтирка нафтогаз» ОСОБА_2, який ві дмовився від підписання скла деного акту № 230 від 22.07.2010 р., то слі д зазначити, що в акті відсутн і будь-які дані щодо повноваж ень цієї особи. Крім того, від повідач заперечує складання будь-яких актів в ході чи за р езультатами перевірки та пре д' явлення його до підписанн я ОСОБА_2

Таким чином, акт не відповід ає вимогам п. 5.5 Порядку № 312.

У матеріалах справи відсут ні докази надсилання акту ке рівнику відповідача, що супе речить п. 5.3 Порядку № 312.

В порушення п. 5.4 Порядку вказ аний акт не відповідає встан овленій формі: у ньому не вказ ано категорію земель та скла д угідь, цільове призначення земель, які використовуютьс я підприємством, не вказані о бставини порушення земельно го законодавства та суть пор ушення.

В акті не наведено план-схем у місця розташування земельн ої ділянки, чим не дотримано в имог п. 5.6 Порядку.

Зазначені обставини свідч ать, що при складанні акту бул и допущені порушення розділі в 4 та 5 Порядку № 312.

Відповідно до ст.. 34 Господар ського процесуального кодек су України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Об ставини справи, які відповід но до законодавства повинні бути підтверджені певними за собами доказування, не можут ь підтверджуватись іншими за собами доказування.

Згідно зі ст.. 43 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни Господарський суд оцін ює докази за своїм внутрішні м переконанням, що ґрунтуєть ся на всебічному, повному і об 'єктивному розгляді в судово му процесі всіх обставин спр ави в їх сукупності, керуючис ь законом. Ніякі докази не маю ть для господарського суду з аздалегідь встановленої сил и.

За таких обставин, акт № 230 ві д 22.07.2010 р. з урахуванням ст..ст. 34, 43 Г осподарського процесуально го кодексу України не є належ ним доказом по справі, оскіль ки складений з порушенням ви мог зазначеного вище законод авства.

Звертаючись з позовом про з обов' язання звільнити само вільно зайняту земельну діля нку з посиланням на ст.. 212 Земел ьного кодексу України, проку рор має довести, що дана земел ьна ділянка зайнята відповід ачем самовільно.

Поняття «самовільне зайня ття земельної ділянки» визна чено в ст.. 1 Закону України «Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель » від 19.06.2003 р. № 963-IV як будь-які дії, які свідчать про фактичне ви користання земельної ділянк и за відсутності відповідног о рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого са моврядування про її передачу у власність або надання у кор истування (оренду) або за відс утності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянк и, за винятком дій, які відпові дно до закону є правомірними .

У своєму листі від 16.08.2006р. № 14-17-4/6 045 Державний комітет України п о земельних ресурсах рекомен дує розрізняти поняття «само вільного зайняття земельної ділянки» та поняття «викори стання земельної ділянки без правовстановлюючих докумен тів». Використання земельних ділянок, наданих у користува ння рішеннями органів викона вчої влади або органів місце вого самоврядування до оформ лення правовстановлюючих до кументів не є самовільним за йняттям земельної ділянки, а є використанням земельної д ілянки без правовстановлююч их документів.

Відповідно до п. 4.1.1 Рекоменд ацій Вищого господарського с уду України від 02.02.2010р. № 04-06/15 «Про практику застосування госпо дарськими судами земельного законодавства» у питанні пр о застосування відповідальн ості за самовільне зайняття земельної ділянки господарс ьким судам необхідно врахову вати, що саме по собі встановл ення судом наявності фактичн ого користування земельною д ілянкою без правовстановлюю чих документів на неї не є дос татньою підставою для кваліф ікації такого використання з емельної ділянки як самовіль ного її зайняття. Господарсь ким судам у вирішенні таких с порів необхідно досліджуват и чи передбачено спеціальним законом отримання правовста новлюючих документів на земе льну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відс утності таких документів у о соби, що використовує земель ну ділянку, наявність у особи права на отримання земельно ї ділянки у власність чи кори стування, вжиття нею заходів до оформлення права на земел ьну ділянку, тощо.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до ст.. 151 Зе мельного кодексу України та Порядку вибору земельних діл янок для розміщення об'єктів , затвердженого Постановою К абінету Міністрів України № 427 від 31.03.2004 р., 12.02.2002 року відповідач звернувся до Сумської облас ної державної адміністрації з клопотанням про надання до зволу на вибір земельної діл янки під будівництво експлу атаційної свердловини № 545 Бу груватівського родовища.

Згідно з дозволом Сумської обласної державної адмініст рації № 750/01-22 від 08.08.2002 року, 04.07.2002 рок у комісійно було підписано А кт вибору земельної ділянки під будівництво експлуатаці йної свердловини № 545 Бугруват івського родовища.

Відповідно до вказаного Ак ту вибору передбачено виділе ння НГВУ «Охтирканафтогаз» 2 ,10 га ріллі під будівництво ек сплуатаційної свердловини № 545 на території Кардашівської сільської ради, в тому числі 0,36 га в довгострокову оренду і 1,74 га - в короткострокову оре нду.

Вибір зазначеної земельно ї ділянки було погоджено з ві дповідними державними орган ами.

Рішенням 7 сесії 24 скликання Кардашівської сільської рад и від 23.01.2003 р. було погоджено вис новок місця розташування све рдловини № 545.

Розпорядженням голови Охт ирської районної державної а дміністрації № 137 від 15.03.2005 року т акож було погоджено матеріал и вибору земельних ділянок п ід будівництво ряду свердлов ин, в тому числі № 545 на територ ії Кардашівської сільської р ади.

21.10.2005 року між Охтирською рай онною державною адміністрац ією та ВАТ «Укрнафта» в особі НГВУ «Охтирканафтогаз» був укладений договір № 463-ОР на ко ристування земельною ділянк ою, відповідно до умов якого з емлевласник надає, а орендар приймає в строкове платне ко ристування земельну ділянку для будівництва експлуатаці йної свердловини № 545 Бугруват івського родовища на територ ії Кардашівської сільської р ади. Договір було укладено те рміном дії до 31.12.2006 р.

У подальшому між сторонами було укладено договір № 1183-ОР в ід 05.07.2007 р., відповідно до умов як ого позивач - Охтирська РДА погодив відповідачу тимчасо ве використання вказаної зем ельної ділянки до 01.05.2008 року. До говором № 8-ОР від 01.12.2008 року терм ін користування земельною ді лянкою було продовжено до 31.12.20 09 року.

У судове засідання 25.11.2010 року відповідач надав копію лист а від 22.12.2009 року про направлення голові Охтирської районної державної адміністрації дл я підпису проекти додаткових угод до договорів про наданн я права тимчасового використ ання земельних ділянок, в том у числі під свердловину № 545 Бу груватівського родовища для продовження терміну їх дії. В ідповіді на пропозицію надан о не було.

Як свідчать матеріали спра ви, на виконання умов договор ів користування земельною ді лянкою відповідачем за періо д з 2007 р. по 2010 р. сплачувалась до б юджету Кардашівської сільсь кої ради плата, розмір якої бу в погоджений сторонами у вищ евказаних договорах, що підт верджується копіями платіжн их доручень (1 том, а.с.122-159).

На підставі ст.. 207 Земельного кодексу України та Порядку в изначення втрат сільськогос подарського і лісогосподарс ького виробництва, які підля гають відшкодуванню, затверд женого Постановою Кабінету М іністрів України від 17.11.1997р. № 12 79, відповідач здійснив виплат у грошових коштів в рахунок в ідшкодування втрат сільсько господарського виробництва при відведенні земельної ді лянки НГВУ «Охтирканафтогаз » ВАТ «Укрнафта» під будівни цтво експлуатаційної свердл овини № 545 Бугруватівського р одовища в розмірі 57 438,00 грн. згі дно з розрахунком, проведени м Сумським обласним головним управлінням земельних ресур сів та затвердженим заступни ком голови Сумської обласної держаної адміністрації, що п ідтверджується копіями плат іжних доручень (1том, а.с.118-120).

Як вбачається з матеріалів справи, з квітня 2009 року проект землеустрою під свердловину № 545 Бугруватського родовища був направлений на погодженн я до Сумської обласної держа вної адміністрації. Незважаю чи на неодноразові звернення відповідача, копії яких знах одяться в матеріалах справи, проект землеустрою залишаєт ься непогодженим, а зверненн я - без відповідного реагув ання.

З врахуванням норм Земельн ого кодексу України відповід ачеві надано право ініціюват и одержання земельної ділянк и в користування, а розгляд ц ього питання та прийняття ві дповідного рішення в строки, встановлені законом, зобов' язаний забезпечити відповід ний повноважний державний ор ган. Отже, обов' язок щодо офо рмлення правовстановлюючих документів на використання земельної ділянки, згідно з в имогами чинного земельного з аконодавства України, поклад ається на відповідний повно важний державний орган, який приймає рішення щодо розпор ядження земельною ділянкою.

Спеціальним законом - Код ексом України про надра (ст. ст . 16-19) передбачене безумовне пра во відповідача як користувач а надр на отримання у користу вання земельних ділянок для користування надрами після о держання спеціальних дозвол ів на користування надрами ч и гірничих відводів.

Відповідач одержав і спеці альний дозвіл і гірничий від від (2 том, а.с.52-53), а тому йому згід но зі ст. 18 Кодексу України про надра мають бути надані земе льні ділянки для користуванн я надрами, тобто відповідач я к користувач надр має право н а користування відповідними земельними ділянками, розмі р і місце розташування яких у згоджені розпорядниками зем лі і земельні ділянки фактич но надані відповідачеві в ко ристування, але розпорядника ми землі не виконані вимоги з акону і не здійснено в порядк у, встановленому земельним з аконодавством України та ст. 18 Кодексу України про надра, н адання земельних ділянок для користування надрами з офор мленням належних правовстан овлюючих документів, що не є в иною відповідача.

Матеріали даної справи сві дчать, що відповідач викорис товує земельну ділянку за зг одою їх розпорядника, на підс таві рішень відповідних орга нів місцевого самоврядуванн я та органів виконавчої влад и, відповідно до укладених до говорів. Відповідач здійснює оплату за користування земе льними ділянками відповідно до умов договору, що не запере чується ні прокурором, ні поз ивачами.

Наведені вище докази свідч ать про вжиття з боку відпові дача всіх передбачених чинни м законодавством заходів, сп рямованих на оформлення прав а користування земельною діл янкою та спростовують твердж ення прокурора щодо самовіль ного зайняття відповідачем з емельної ділянки та використ ання її не за цільовим призна ченням.

Відповідно до ст.. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.

Враховуючи вищезазначене, господарський суд вважає, що доводи прокурора спростовую ться зібраними у справі дока зами, позовні вимоги як стосо вно звільнення самовільно за йнятої земельної ділянки, та к і стосовно стягнення шкоди є необґрунтованими, тому зад оволенню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 Господ арського процесуального ко дексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У позові відмовити.

СУДДЯ (під пис) Б.І . ЛИХОВИД

У судовому засіданні оголо шено вступну і резолютивну ч астини рішення.

Повне рішення складено 30.11.2010 року.

Суддя

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення25.11.2010
Оприлюднено03.12.2010
Номер документу12577580
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/137-10

Ухвала від 27.12.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Ухвала від 17.06.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 04.07.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

Ухвала від 20.01.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

Рішення від 25.11.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Судовий наказ від 10.08.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Рішення від 30.07.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 08.07.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 03.06.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні