Ухвала
від 13.03.2025 по справі 554/3932/24
ОКТЯБРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ПОЛТАВИ

Дата документу 13.03.2025Справа № 554/3932/24 Провадження № 1-кс/554/3920/2025

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13.03.2025 року м. Полтава

Октябрський районний суд м. Полтави в складі: слідчого судді ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши клопотання старшого слідчого групи слідчих у кримінальному провадженні слідчий слідчого відділення відділу поліції № 1 Полтавського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області лейтенанта поліції ОСОБА_3 , кримінальному провадженні №42024172060000041 від 08.04.2024 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України про тимчасовий доступ до речей і документів,-

В С Т А Н О В И В :

Слідчий звернувся до суду із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів посилаючись на те, що У провадженні СУ ГУ НП в Полтавській області перебувають матеріали досудового розслідування у кримінальному провадженні за №42024172060000041, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 08.04.2024 за фактом того, що упродовж 2023-2024 років, службові особи ІНФОРМАЦІЯ_1 , зловживаючи службовим становищем, всупереч законодавству України про публічні закупівлі, уклали договори про поставку військового обмундирування за завищеними цінами.

Окрім того, в провадженні СУ ГУНП в Полтавській області перебували матеріали кримінального провадження, відомості про яке внесено до ЄРДР за №42024172690000072 від 15.10.2024, за фактом того, що до Полтавської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону з 4 відділу 8 управління ДВКР СБУ надійшло повідомлення про те, що службові особи ІНФОРМАЦІЯ_1 , зловживаючи своїм службовим становищем, в умовах воєнного стану, здійснили розтрату бюджетних коштів під час придбання товарів для Сил оборони України через представників комерційних структур.

31.12.2024, прокурором Полтавської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону, вищезазначені кримінальні провадження об`єднані в одне за №42024172060000041 від 08.04.2024.

В ході досудового розслідування встановлено, що протягом 2024 року, ІНФОРМАЦІЯ_1 укладено договори з закупівлі товарів, з підприємствами різних регіонів України.

В липні 2024 року, ІНФОРМАЦІЯ_1 , в системі публічних закупівель « ІНФОРМАЦІЯ_2 » опубліковано інформацію про проведення закупівлі за наступним ідентифікатором: « ІНФОРМАЦІЯ_3 ». За результатами даної закупівлі, 02.08.2024 укладено договір про закупівлю № 66/24 між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ФОП « ОСОБА_4 », за предметом «Системи розвідки, спостереження, виявлення цілі та рекогносцировки», на загальну суму 2399880,00 грн. Згідно даного договору, Департаментом придбано системи «Spaceray SA 2500» у кількості 3 шт., за ціною 339980 грн., на загальну суму 1019940 грн. та «Spaceray SA 3000» у кількості 3 шт., за ціною 459980 грн., на загальну суму 1379940 грн. При цьому, проведеним порівняльним аналізом інтернет ресурсів встановлено, що ціна на подібні комплекси в середньому складає 200000 грн. 250000 грн., що на 100000 грн. 150000 грн., менше ніж ціна, яку заплатив Департамент, що свідчить про переплату на суму близько 600000 грн.

В лютому 2024 року, ІНФОРМАЦІЯ_1 , в системі публічних закупівель « ІНФОРМАЦІЯ_2 » опубліковано інформацію про проведення закупівлі за наступним ідентифікатором: « ІНФОРМАЦІЯ_4 ». За результатами даної закупівлі 29.02.2024 укладено договір про закупівлю № 6/24 між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 », за предметом «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном», на загальну суму 19923626 грн. Згідно даного договору Департаментом придбано квадрокоптери «DJI Mavic 3» різних конфігурацій, в кількості 118 шт., на загальну суму 19923626 грн. В ході проведення порівняльного аналізу інтернет ресурсів встановлено, що переплата за вказаний товар, в загальному може складати близько 3500000 грн.

В березні 2024 року, ІНФОРМАЦІЯ_1 , в системі публічних закупівель « ІНФОРМАЦІЯ_2 » опубліковано інформацію про проведення закупівлі за наступним ідентифікатором: « ІНФОРМАЦІЯ_6 ». За результатами даної закупівлі 18.04.2024 укладено договір № 18/24 між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », за предметом «Конструкції та їх частини», на загальну суму 2083550 грн. Згідно даного договору, Департаментом було придбано мобільні пересувні вежі в кількості 10 шт. Ціна за одну одиницю товару склала 208355 грн. Провівши порівняльний аналіз інтернет ресурсів встановлено, що середня ціна за одну одиницю вищевказаного товару складає приблизно 160000 грн., що на 50000 грн. менше ніж сплатив Департамент. Зазначене свідчить про переплату на приблизну суму 500000 грн.

При цьому, вказані закупівлі проводились без використання електронної системи (згідно постанови Кабінету міністрів України № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»).

Таким чином, ІНФОРМАЦІЯ_1 , в ході виконання вищезазначених договорів, здійснив розтрату бюджетних коштів на приблизну суму 5000000 грн.

З метою перевірки фактів заволодіння бюджетними коштами вищевказаними особами, а також з метою здобуття доказів вини уповноважених осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРОПУ НОМЕР_1 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), ФОП « ОСОБА_4 » (РНОКПП НОМЕР_4 ) та інших осіб, перевірки останніх на причетність до вчинення злочинів щодо заволодіння бюджетними коштами, діями яких, як наслідок стало незаконне їх отримання, а також з метою проведення ряду почеркознавчих, товарознавчих та економічних експертиз необхідно отримати оригінали документів, які стосуються придбання товару (обладнання), за вищезазначеними договорами закупівлі, а також підстав для їх придбання, виділення бюджетних коштів, у тому числі:

- оригінали документів стосовно підготовки, організації та проведення публічних закупівель: « ІНФОРМАЦІЯ_3 » за предметом Системи розвідки, спостереження, виявлення цілі та рекогносцировки»; « ІНФОРМАЦІЯ_4 », за предметом: «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном»; « ІНФОРМАЦІЯ_6 », за предметом: «Конструкції та їх частини»; у тому числі: рішень уповноваженої особи, протоколів засідань комітету, протоколів розкриття тендерних пропозицій, інших документів по організації указаних процедур; документів, наданих (направлених) з метою організації та проведення закупівлі, протоколів затвердження технічного завдання, з метою проведення закупівель, технічного завдання, у яких були доведені основні характеристики та вимоги до закупівлі, що стали підставами для складання тендерних вимог стосовно предметів закупівель, листів стосовно доведеного розміру фінансування за бюджетною програмою; документів, на підставі яких здійснено розрахунок та визначення очікуваної вартості предметів закупівель, у тому числі здійсненого аналізу меж та цін товарного ринку, визначення кола суб`єктів постачання, цінових пропозицій (ціни та вартості), залучення експертів на договірних засадах, роздрукованої інформації щодо цін товарів/робіт, протоколів та інших документів, на підставі яких було визначено (проводилося обговорення) та приймалося рішення про визначення (розрахунок) очікуваної вартості предметів закупівель, документів стосовно проведених ринкових консультацій та/або вивчення ринку (направлених запитів та отриманих відповідей від постачальників та виробників, прайс - листів), інших документів на підставі яких приймалися рішення та порівнювалися ціни;

- договір № 66/24 від 02.08.2024, укладений між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ФОП « ОСОБА_4 », за предметом «Системи розвідки, спостереження, виявлення цілі та рекогносцировки», на загальну суму 2 399 880,00 грн. з додатками, специфікаціями, додатковими угодами на проведення поставки систем «Spaceray SA 2500» та «Spaceray SA 3000» за процедурою проведеної закупівлі: « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».

- договір № 6/24 від 29.02.2024, укладений між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 », за предметом «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном», на загальну суму 19 923 626 грн., з додатками, специфікаціями, додатковими угодами на проведення поставки квадрокоптерів «DJI Mavic 3» різних конфігурацій, згідно проведеної закупівлі: « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».

- договір № 18/24 від 18.04.2024, укладений між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », за предметом «Конструкції та їх частини», на загальну суму 2 083 550 грн., з додатками, специфікаціями, додатковими угодами на проведення поставки мобільних пересувних веж, згідно з проведеної закупівлі: « ІНФОРМАЦІЯ_6 ».

- рахунки фактури та платіжні доручення стосовно проведення операцій з оплати за поставлені товари за укладеними договорами ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРОПУ НОМЕР_1 ) та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), ФОП « ОСОБА_4 » (РНОКПП НОМЕР_4 );

- оригінали (ксерокопії) сертифікатів про походження, паспортів якості, декларації виробника на указані товари;

- видаткові накладні, товарно-транспортні (вантажні) накладні на придбання та перевезення автогрейдеру, ТМЦ, шляхові листи з перевезення автогрейдеру;

- оборотно-сальдові відомості (картки аналітичного обліку), журнали ордери помісячно за субрахунками та у їх розрізі (із зазначенням залишків на початок та кінець періоду, номенклатури, руху за операціями у грошовому та кількісному показниках) у розгорнутому вигляді по рахункам бюджетного обліку ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРОПУ НОМЕР_1 ) стосовно відображення операцій з придбання та введення у експлуатацію товарів, згідно вищезазначених договорів та закупівель, за період 2024 року;

- акти проведених перевірок контролюючими органами ( ІНФОРМАЦІЯ_8 та її підрозділи, ІНФОРМАЦІЯ_9 та її підрозділи) та відділом внутрішнього аудиту;

- документації, яка містить в собі інформацію про необхідність проведення вищезазначених закупівель та поставлення зазначеного товару;

- журналу вхідної та вихідної кореспонденції ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- рішення, наказ про призначення головного спеціаліста з публічних закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 , згідно із Законом України «Про публічні закупівлі»;

- рішення, наказ про затвердження «Положення про уповноважену особу із закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- положення про роботу уповноваженої особи з проведення публічних закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- рішення, наказ про призначення директора ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 ;

- посадові інструкції директора ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- посадові інструкції головного спеціаліста з публічних закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно із Законом України «Про публічні закупівлі»;

- листування, переписка, чорнові записи з інформацією, інформація у електронному вигляді, яка міститься у комп`ютерній техніці, флеш накопичувачах, оптичних дисках, інших електронних носіях інформації, які необхідні у якості зразків для проведення почеркознавчих експертиз, призначених за матеріалами кримінального провадження та мають значення у кримінальному провадженні;

За допомогою вищевказаних документів можливо зафіксувати відомості, що мають значення для досудового розслідування кримінального провадження та в подальшому провести ряд ревізій, судових експертиз, висновки яких можливо буде використати в якості доказів під час судового розгляду.

Отримання вказаних відомостей та доведення зазначених обставин неможливо в інший спосіб, оскільки вищевказані документи зберігаються лише у ІНФОРМАЦІЯ_1 , що фактично розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

Отримання зазначених документів та долучення їх до матеріалів кримінального провадження є необхідним для врахування розміщених у них відомостей при проведенні експертних досліджень, спрямованих на вирішення питань про наявність/відсутність завданих збитків, визначення розмірів таких збитків та встановлення осіб, відповідальних за їх спричинення.

У судове засідання слідчий не з`явився, про дату, місце та час розгляду клопотання повідомлений належним чином, до суду подав заяву про розгляд клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів за його відсутності, клопотання підтримує в повному обсязі, просить задовольнити.

Згідно норми ч. 4ст. 107 КПК Українифіксація під час розгляду клопотання слідчим суддею за допомогою технічних засобів не здійснювалась.

Відповідно до ч.1 ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, судом, вилучити їх (здійснити їх виїмку).

Відповідно до ч.1 ст. 160 КПК України сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у статті 161 цього Кодексу. Слідчий має право звернутися із зазначеним клопотанням за погодженням з прокурором.

Слідчий суддя, дослідивши Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, та інші письмові докази, вважає клопотання таким, що підлягає задоволенню. Сторона обвинувачення довела наявність достатніх підстав вважати, що вказані документи, самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; відомості, які містяться у вказаних документах, можуть бути використані як докази в кримінальному провадженні. Іншими способами неможливо довести обставини, які передбачається довести за допомогою зазначених документів.

Керуючись ст. ст. 159-166 КПК України, слідчий суддя,-

У Х В А Л И В :

Клопотання задовольнити.

Надати дозвіл начальнику відділу СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_7 , заступнику начальника відділу СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_8 , слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_9 , слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_10 , старшому слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_11 , старшому слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_12 , слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_13 , слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_14 , слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_15 , слідчому СВ ВП № 1 Полтавського РУП ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 , слідчому СУ ГУНП в Полтавській області ОСОБА_16 на тимчасовий доступ та вилучення оригіналів документів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 , що фактично розташований за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:

- оригінали документів стосовно підготовки, організації та проведення публічних закупівель: « ІНФОРМАЦІЯ_3 » за предметом Системи розвідки, спостереження, виявлення цілі та рекогносцировки»; « ІНФОРМАЦІЯ_4 », за предметом: «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном»; « ІНФОРМАЦІЯ_6 », за предметом: «Конструкції та їх частини»; у тому числі: рішень уповноваженої особи, протоколів засідань комітету, протоколів розкриття тендерних пропозицій, інших документів по організації указаних процедур; документів, наданих (направлених) з метою організації та проведення закупівлі, протоколів затвердження технічного завдання, з метою проведення закупівель, технічного завдання, у яких були доведені основні характеристики та вимоги до закупівлі, що стали підставами для складання тендерних вимог стосовно предметів закупівель, листів стосовно доведеного розміру фінансування за бюджетною програмою; документів, на підставі яких здійснено розрахунок та визначення очікуваної вартості предметів закупівель, у тому числі здійсненого аналізу меж та цін товарного ринку, визначення кола суб`єктів постачання, цінових пропозицій (ціни та вартості), залучення експертів на договірних засадах, роздрукованої інформації щодо цін товарів/робіт, протоколів та інших документів, на підставі яких було визначено (проводилося обговорення) та приймалося рішення про визначення (розрахунок) очікуваної вартості предметів закупівель, документів стосовно проведених ринкових консультацій та/або вивчення ринку (направлених запитів та отриманих відповідей від постачальників та виробників, прайс - листів), інших документів на підставі яких приймалися рішення та порівнювалися ціни;

- договір № 66/24 від 02.08.2024, укладений між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ФОП « ОСОБА_4 », за предметом «Системи розвідки, спостереження, виявлення цілі та рекогносцировки», на загальну суму 2 399 880,00 грн. з додатками, специфікаціями, додатковими угодами на проведення поставки систем «Spaceray SA 2500» та «Spaceray SA 3000» за процедурою проведеної закупівлі: « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».

- договір № 6/24 від 29.02.2024, укладений між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 », за предметом «Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном», на загальну суму 19 923 626 грн., з додатками, специфікаціями, додатковими угодами на проведення поставки квадрокоптерів «DJI Mavic 3» різних конфігурацій, згідно проведеної закупівлі: « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».

- договір № 18/24 від 18.04.2024, укладений між ІНФОРМАЦІЯ_1 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », за предметом «Конструкції та їх частини», на загальну суму 2 083 550 грн., з додатками, специфікаціями, додатковими угодами на проведення поставки мобільних пересувних веж, згідно з проведеної закупівлі: « ІНФОРМАЦІЯ_6 ».

- рахунки фактури та платіжні доручення стосовно проведення операцій з оплати за поставлені товари за укладеними договорами ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРОПУ НОМЕР_1 ) та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), ФОП « ОСОБА_4 » (РНОКПП НОМЕР_4 );

- оригінали (ксерокопії) сертифікатів про походження, паспортів якості, декларації виробника на указані товари;

- видаткові накладні, товарно-транспортні (вантажні) накладні на придбання та перевезення автогрейдеру, ТМЦ, шляхові листи з перевезення автогрейдеру;

- оборотно-сальдові відомості (картки аналітичного обліку), журнали ордери помісячно за субрахунками та у їх розрізі (із зазначенням залишків на початок та кінець періоду, номенклатури, руху за операціями у грошовому та кількісному показниках) у розгорнутому вигляді по рахункам бюджетного обліку ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРОПУ НОМЕР_1 ) стосовно відображення операцій з придбання та введення у експлуатацію товарів, згідно вищезазначених договорів та закупівель, за період 2024 року;

- акти проведених перевірок контролюючими органами ( ІНФОРМАЦІЯ_8 та її підрозділи, ІНФОРМАЦІЯ_9 та її підрозділи) та відділом внутрішнього аудиту;

- документації, яка містить в собі інформацію про необхідність проведення вищезазначених закупівель та поставлення зазначеного товару;

- журналу вхідної та вихідної кореспонденції ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- рішення, наказ про призначення головного спеціаліста з публічних закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 , згідно із Законом України «Про публічні закупівлі»;

- рішення, наказ про затвердження «Положення про уповноважену особу із закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- положення про роботу уповноваженої особи з проведення публічних закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- рішення, наказ про призначення директора ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 ;

- посадові інструкції директора ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- посадові інструкції головного спеціаліста з публічних закупівель ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно із Законом України «Про публічні закупівлі»;

- листування, переписка, чорнові записи з інформацією, інформація у електронному вигляді, яка міститься у комп`ютерній техніці, флеш накопичувачах, оптичних дисках, інших електронних носіях інформації, які необхідні у якості зразків для проведення почеркознавчих експертиз, призначених за матеріалами кримінального провадження та мають значення у кримінальному провадженні.

Зобов`язати уповноважених осіб ІНФОРМАЦІЯ_10 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), надати доступ до оригіналів зазначених документів з можливістю вилучення їх в указаний спосіб негайно після пред`явлення ухвали до виконання.

Строк дії ухвали не може перевищувати два місяці з дня постановлення ухвали. Роз`яснити, що у разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннямиКПК Україниз метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів. Ухвала оскарженню не підлягає.

Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудОктябрський районний суд м.Полтави
Дата ухвалення рішення13.03.2025
Оприлюднено17.03.2025
Номер документу125811184
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів

Судовий реєстр по справі —554/3932/24

Ухвала від 13.03.2025

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 07.10.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 10.09.2024

Кримінальне

Полтавський апеляційний суд

Герасименко В. М.

Ухвала від 30.08.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 30.08.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 14.08.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 16.07.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Савченко А. Г.

Ухвала від 25.06.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 25.06.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 14.06.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні