Рішення
від 12.12.2007 по справі 20-7/411
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

20-7/411

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

Іменем України

РІШЕННЯ

"12" грудня 2007 р. справа № 20-7/411

За позовом:          Севастопольського міжрайонного природоохоронного прокурора

          (99011, м. Севастополь, вул. Вороніна, 11)

          в інтересах держави в особі:

          Державної екологічної інспекції в м. Севастополі

          (99011, м. Севастополь, вул. Радянська, 61)

до відповідача:          Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус”

          (99016, м. Севастополь, вул. Кашуби, 11-33)

          (м. Севастополь, урочище Учкуєвка)

про          стягнення суми збитку, заподіяного державі самовільним використанням водних ресурсів, в розмірі 1650,90 грн.,

Суддя Г.П. Ілюхіна

Представники сторін:

Від прокурора          - Цуркан С.А., прокурор відділу Прокуратури м. Севастополя, посвідчення № 505 від 13.06.2007,

Від позивача          - Гусєв В.О., заступник начальника відділу правового та організаційного забезпечення, довіреність № 1 від 12.12.2007,

Від відповідача          - Воронін А.М., голова правління, довідка № 16-369-3888 від 04.12.2007,

          - Єремєєва Н.В., представник, довіреність б/н від 27.11.2007,

          - Красовський О.І., представник, довіреність б/н від 27.11.2007,

Суть спору:  

14.11.2007 (вх.№ 374-пр) Севастопольський міжрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі: Державної екологічної інспекції в м. Севастополі звернувся до господарського суду міста Севастополя з позовною заявою до Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус” про стягнення суми збитку, заподіяного державі самовільним використанням водних ресурсів, в розмірі 1650,90 грн., з посиланням на статтю 121 Конституції України, статті 20, 361 Закону України „Про прокуратуру”, статті 49, 57 Водного кодексу України, статтю 1166 Цивільного кодексу України, статті 37-39, 68, 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” (арк.с.3-5).

Ухвалою суду від 19.11.2007 порушено провадження у справі (арк.с.1-2).

Відповідач в відзиві на позов (вх.№52274) позовні вимоги не визнав по мотивам, викладеним в ньому, основні з яких полягають в тому, що Дозвіл на спеціальне водокористування оформлено кооперативом 26.05.2004, термін водокористування узгоджений до 2009 року, термін дозволу, виданого ДСК „Парус” не закінчився, кооператив не порушує вимог законодавства про охорону та раціональне використання природних ресурсів при здійсненні водозбору зі свердловини № 1/5603; вважає, що відсутні підстави для відшкодування шкоди, просить в задоволенні позову відмовити, так як з 2006 року намагався продовжити дію дозволу (арк.с.43-44).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, суд -

в с т а н о в и в:

З`ясовані наступні обставини:

03.04.2007 номер запису 10781050003001766 здійснено перереєстрацію СТ „Парус” в Обслуговуючий кооператив „Дачно-будівельний кооператив „Парус” (далі –ДБК „Парус”).

Згідно пункту 1.3 Статуту Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус”, Садівниче товариство „Парус”, ідентифікаційний код 24863591, зареєстроване Нахімовською райдержадміністрацією 14.06.1988, реєстраційний № 10781050002001766, на підставі вимог чинного законодавства та на підставі рішення установчих зборів перейменовано в Обслуговуючий кооператив „Дачно-будівельний кооператив „Парус”, який є його правонаступником  (арк.с.45-54).

26.05.2004 на підставі рішення Севастопольської міської Ради № 2044  с/т „Парус” надано Дозвіл на спеціальне водокористування на артезіанську свердловину № 5603, 60 ЧСР 29040, глибиною 96 м для поливу ділянок строком на 3 роки, тобто до 26.05.2007 (арк.с.58-61).

08.12.2006 на ім'я начальника Державного управління охорони навколишнього природного середовища  в м. Севастополі СТ „Парус” направлено лист з проханням продовжити термін подачі документації на оформлення ліцензії - дозволу на спеціальне водокористування (арк.с.67, 72).

15.12.2006 вих.№ 7421/23-08 Державне управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі направило СТ „Парус” лист з повідомленням про продовження терміну виконання припису (вх.№6490/10-08 від 06.11.2006) з 31.12.2006 до 01.07.2007 (арк.с.68).

25.05.2007 вх.№2436 Голова ДБК „Парус” звернувся до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі з Заявою про розгляд матеріалів на оформлення спецводокористування по свердловині № 5603, надавши пакет документів (арк.с.69).

04.06.2007 вих.№2660/23-08 Державне управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі направило ДБК „Парус” лист про відхилення від узгодження дозволу на спецводокористування у зв'язку з тим, що документи, додані до Заяви,  видані на  СТ „Парус”, та у зв'язку з необхідністю надання свідоцтва про реєстрацію, правовстановлюючого документу на землю з зазначенням свердловини № 5603 від імені ДБК „Парус” (арк.с.70-71).

Севастопольською міжрайонною природоохоронною прокуратурою проведена перевірка законності використання підземних вод на адміністративній території міста Севастополя, в результаті якої встановлено, що Обслуговуючий кооператив „Дачно-будівельний кооператив „Парус”, протягом тривалого часу здійснював забір підземних вод зі свердловини № 1/5603, розташованої на території Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус” в урочище „Учкуевка”, без дозволу на спеціальне водокористування, строк дії якого закінчився 26.05.2007.

05.08.2007, 07.08.2007 Державною екологічною інспекцією в м. Севастополі проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства Обслуговуючим кооперативом „Дачно-будівельний кооператив „Парус”, за результатами якої складені Акти, згідно з якими відповідач здійснював самовільне спеціальне водокористування зі свердловини  № 1/5603 з 27.05.2007 без дозволу на спеціальне водокористування, термін дії дозволу на спеціальне водокористування від 26.05.2004 № 2044, виданий Севастопольською міською Радою закінчився 27.05.2007, чим порушив вимоги статей 44, 48, 49 Водного кодексу України, а також порушив право державного майна на надра, допустивши видобуток підземних прісних вод зі свердловини № 1/5603 без спеціального дозволу на користування надрами в частині видобування підземних прісних вод, що є порушенням вимог статей 19, 23 Кодексу України „Про надра”, про що складені відповідні Акти, які Голова кооперативу підписав без заперечень (арк. с. 9-11).

07.08.2007 Постановою державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища м. Севастополя Державної екологічної інспекції в м. Севастополі № 122/000357 за зазначені порушення громадянин Воронін А.М., голова Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус” притягнений до адміністративної відповідальності в порядку статей 2421, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу в сумі 204,00 грн., з якою відповідач ознайомлений, про що свідчить його підпис на зворотному боці Постанови, штраф Вороніним А.М. в сумі 204,00 грн. сплачений повністю (арк.с.12).

Відповідно до пункту „е” статті 41 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” від 25.06.1991 № 1264 та пункту 6 „Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації”, затвердженої наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001 № 290, позивачем розрахований розмір збитків заподіяних державі відповідачем внаслідок самовільного спеціального водокористування  у частині забору води зі свердловини № 1/5603 з 27.05.2007 по 07.08.2007, який склав 1650,90 грн. (арк.с. 8, 32).

Спір виник в зв`язку з тим, що  відповідач впродовж тривалого часу здійснював забір підземних вод зі свердловини № 333Д/5688, розташованій на території садівницького товариства, без дозволу на спеціальне водокористування, чим порушив економічні та екологічні інтереси держави.

Правовідносини сторін регулюються статтею 1166  Цивільного кодексу України кодексу України, статтею 49 Водного кодексу України, статтями 37, 38, 40, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” від 25.06.1991 № 1264 зі змінами та доповненнями (далі –Закон № 1264), Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації”, затвердженою наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001 № 290, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 18.01.2002 за № 44/6332 (далі - Методика).

У відповідності до статті 121 Конституції України на прокуратуру покладається представництво інтересів громадян і держави в судах у випадках, передбачених законом.

Згідно статті 2 Господарського процесуального кодексу України прокурор у позовній заяві самостійно визначає, у чому складається порушення інтересів держави і обґрунтовує необхідність їх захисту, а також указує орган, уповноважений державою здійснювати функції в даних правовідносинах.

Рішенням Конституційного суду України № 3-рп/99 від 8 квітня 1999 року про офіційне тлумачення статті 2 Господарського процесуального кодексу України визначено, що прокурор або його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, у чому саме виявилося порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує в позовній заяві необхідність їхнього захисту та визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах.

Відповідно до статі 37 Закону № 1264, нагляд за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому органи прокуратури. При здійсненні нагляду органи прокуратури застосовують надані їм законодавством України права, включаючи звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, та про припинення екологічно небезпечної діяльності.

Згідно пункту „б” частини першої статті 40 Закону № 1264 використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог: здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Статтею 38 Закону № 1264 встановлено, що використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Відповідно до статті 49 Водного кодексу України, спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Згідно зі статтями 68, 69 Закону № 1264 підприємства, установи, організації та громадяни  зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну  ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього  природного  середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю  особистим  немайновим правам фізичної або юридичної особи,  а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (стаття 1166  Цивільного кодексу України кодексу України).

Відповідно до пункту 6 Методики „Розрахунок розмірів відшкодування збитків при самовільному водокористуванні, переуступці права водокористування, заборі води з порушенням планів водокористування, при безгосподарському використанні води, при порушенні правил ведення первинного обліку кількості води, що забирається з водних об'єктів і скидається до них”, збитки розраховуються за формулою:

З с.в. = W х Тар х 5, де

W - об'єми води при самовільному водокористуванні, заборі води з порушенням планів водокористування, переуступці права водокористування, об'єм нераціонально використаної води, об'єм зумисного чи незумисного заниження показників обсягів забору води з водних об'єктів чи обсягів відведення води у водні об'єкти;

Тар - діючий на час порушення тариф на воду як природний ресурс без урахування пільгових коефіцієнтів;

5 - коефіцієнт.

Згідно розрахунку позивача шкода, заподіяна державі самовільним використанням відповідачем води з підземної свердловини № 1/5603 за період з 27.05.2007 по 07.08.2007 складає 1650,90 грн., яка підлягає стягненню.

Заподіяння відповідачем збитків державі підтверджується матеріалами справи, а відповідач контррозрахунку збитків чи доказів погашення збитків не надав.

Відповідно до статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Заперечення відповідача в частині того, що продовження дозволу не оформлено з вини Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі необґрунтоване, неспроможне і безпідставне, так як Державне управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі не узгодило видачу нового дозволу (відмова від 04.06.2007 № 2660/23-08), а не пролонгацію дозволу від 26.05.2004 з підстав, викладених в листі-відхиленні. Ця відмова відповідачем не оскаржена, не оспорена у встановленому діючим законодавством України порядку. Відповідач заздалегідь повинен був здійснити заходи по продовженню дозволу від 26.05.2004 чи оформленню нового дозволу правонаступнику СТ „Парус” –ДБК „Парус”.

При вищезазначених обставинах, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю в сумі 1650,90 грн.

Витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу суд покладає на відповідача, відповідно до статей 44, 49 Господарського процесуального кодексу України.

На підставі викладеного, керуючись статтею 1166  Цивільного кодексу України кодексу України, статтею 49 Водного кодексу України, статтями 37, 38, 40, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” від 25.06.1991 № 1264, Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації”, затвердженою наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001 № 290, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 18.01.2002 за № 44/6332, статтями 22, 33, 34, 44, 49, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України,  суд, –

Вирішив:

1.          Позов задовольнити повністю.

2.          Стягнути з Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус” (99016, м. Севастополь, вул. Кашуби, 11-33 / м. Севастополь, урочище Учкуєвка, ідентифікаційний код 24863591, відомості про поточні рахунки в матеріалах справи відсутні) на користь Державної екологічної інспекції в м. Севастополі (99011, м. Севастополь, вул. Радянська, 61, ідентифікаційний код 34945496) до спеціального фонду на п/р 31119106700008, отримувач: Місцевий бюджет Нахімовського району м. Севастополя, банк одержувача: ДКУ в м. Севастополі, МФО 824509, ЄДРПОУ 24035606, код платежу: 24062100 для зарахування до Державного бюджету України „Грошових стягнень за збиток, нанесений порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської чи іншої діяльності”, збитки, заподіяні державі самовільним використанням водних ресурсів  в сумі 1650,90 грн.

3.          Стягнути з Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус” (99016, м. Севастополь, вул. Кашуби, 11-33 / м. Севастополь, урочище Учкуєвка, ідентифікаційний код 24863591, відомості про поточні рахунки в матеріалах справи відсутні) в дохід Державного бюджету України державне мито в сумі 102,00 грн.

4.          Стягнути з Обслуговуючого кооперативу „Дачно-будівельний кооператив „Парус” (99016, м. Севастополь, вул. Кашуби, 11-33 / м. Севастополь, урочище Учкуєвка, ідентифікаційний код 24863591, відомості про поточні рахунки в матеріалах справи відсутні) на п/р 31216259700007 в ГУ ДКУ  в м. Севастополі, одержувач Ленінський район, код бюджетної класифікації 22050000, МФО 824509, ЄДРПОУ 24035598 витрати по оплаті інформаційно-технічного забезпечення судового процесу в сумі 118,00 грн.

Накази видати  після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                                      Г.П. Ілюхіна

Рішення оформлено і підписано,

в порядку ст. 84 ГПК України

17.12.2007

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення12.12.2007
Оприлюднено16.01.2008
Номер документу1266611
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20-7/411

Постанова від 14.05.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Ухвала від 29.03.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Постанова від 05.02.2008

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Маслова З.Д.

Рішення від 12.12.2007

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ілюхіна Г.П.

Рішення від 12.02.2007

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ілюхіна Г.П.

Ухвала від 14.06.2006

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ілюхіна Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні