Герб України

Постанова від 16.04.2025 по справі 200/8030/24

Перший апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2025 року справа №200/8030/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Скуратова Дмитра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 січня 2025 року у справі № 200/8030/24 (головуючий І інстанції Смагар С.В.) за позовом Скуратова Дмитра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення коштів на відшкодування шкоди, заподіяної прийнятими протиправними рішеннями і бездіяльністю,-

В С Т А Н О В И В :

Скуратов Дмитро Володимирович в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач 1), ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі відповідач 2), Військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач 3), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 в частині забезпечення організації проведення перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації;

- визнати протиправним і скасувати наказ ІНФОРМАЦІЯ_1 від 09.08.2024 в частині призову на військову службу під час мобілізації громадянина України ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним і скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 по стройовій частині) №237 від 10.08.2024, про зарахування громадянина України ОСОБА_1 до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 на відповідну посаду;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 виключити солдата ОСОБА_1 зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 ;

-стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 солідарно 450000 гривень на відшкодування (моральної та матеріальної) шкоди, заподіяної прийнятими протиправними рішеннями і бездіяльністю.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 січня 2025 року відмовлено в задоволенні позову.

Представником позивача подано апеляційну скаргу на рішення суду, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове рішення про задоволення позову через порушення норм матеріального, процесуального права.

Апелянт зазначив, що вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної рішеннями, діями чи бездіяльністю, перевищує сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб і відповідно, імперативно за п. 4 ч. 4 ст. 257 КАС України, справа №200/8030/24 не могла бути розглянута за правилами спрощеного позовного провадження.

Позивачем заявлено клопотання про залучення до участі у справі Міністерства оборони України та Військової частини НОМЕР_2 . Права, свободи, інтереси та обов`язки незалученних до участі у справі осіб спірним рішення стосуються, оскільки предметом позову у справі, є визнання протиправними та скасування актів індивідуальної дії, прийняті органами, які входять до структури Міністерства оборони України. Також однією із позовних вимог є вимога про виключення військового зі списків особового складу, отже рішення у справі в будь-якому випадку вплине на права та обов`язки Міністерства оборони України. Також права та свободи і обов`язки Військової частини НОМЕР_2 зміняться, оскільки даній установі підпорядкова військова частина НОМЕР_1 (відповідач 3 у справі) і відносини, в тому числі щодо проходження військової служби позивачем, після прийняття судом рішення вплинуть на права такої установи.

Висновки місцевого адміністративного суду щодо дати мобілізації позивача не відповідають обставинам справи.На момент проведення мобілізації позивача 09.08.2024 ІНФОРМАЦІЯ_3 не вжив належних (і взагалі ніяких) заходів щодо з`ясування обставин наявної відстрочки від мобілізації у позивача в період з 08.08.2024 по 08.08.2025.

Позивач мав відстрочку (був заброньований) 05.08.2024, і ОСОБА_1 і підприємство, яке його забронювало повідомило відповідача 1, ще 05.08.2024 про бронювання. Реєстрація бронювання, як зазначалось вище, здійснена у відповідних реєстрах 08.08.2024, тобто в будь-якому випадку до дати прийняття наказу про мобілізацію та внесення відповідних даних в обліково-військовий документ (військовий квиток) 09.08.2024.

Бездіяльність відповідачів в частині забезпечення організації проведення перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації призвела до мобілізації позивача, який не підлягав призову, як заброньований.

Судом не надана правова оцінка і по суті повністю проігнорована обставина, що ІНФОРМАЦІЯ_4 , в силу п.3 Положення №154, зобов`язаний здійснювати контроль за належним виконанням своїх обов`язків підпорядкованими районними ТЦК та СП обов`язків щодо перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час, що не зроблено останнім.

Місцевим адміністративним судом вирішено взагалі не розглядати заявлені у позові вимоги про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань з ІНФОРМАЦІЯ_5 та ІНФОРМАЦІЯ_6 , солідарно 450000 гривен на відшкодування (моральної та матеріальної) шкоди, заподіяної прийнятими протиправними рішеннями і бездіяльністю, а також вимога про зобов`язання військової частини НОМЕР_1 виключити солдата ОСОБА_1 , зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 .

Необхідність належного захисту та відновлення порушеного права позивача є об`єктивною, тому прошу вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 виключити солдата ОСОБА_1 зі списків особового складу Військової частини НОМЕР_1 .

На час проведення мобілізації позивача (прийняття рішення про мобілізацію) 09.08.2024, військовозобов`язаний громадянин ОСОБА_1 був вже заброньований 08.08.2024, як наслідок, в силу п.1 ч.1 ст. 23 Закону України «Про мобілізацію та мобілізаційну підготовку», не підлягав призову на військову службу під час мобілізації, і рахувався у всіх електронних реєстрах («ДІЯ», «Обергі»), в тому числі і в реєстрі «Резерв +» - адміністратором і розпорядником якого є Міністерство оборони України, як заброньована особа з 08.08.2024 до 08.08.2025.

Бездіяльність відповідачів 1, 2, по організації проведення перевірки обставин наявного бронювання військовозобов`язаного на момент проведення мобілізації позивача 09.08.2024, і відповідного права на відстрочку, не спростовує того факту, що ОСОБА_1 не підлягав призову на військову службу під час мобілізації у відповідності до ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» і фактично його заброньовано з 08.08.2024 по 08.08.2025.

Відповідачем 2 подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволені.

Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».

Сторони в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повілдомлені належним чином.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішення, виходячи з наступного.

Позивач, як військовозобов`язаний, перебував на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_7 , що підтверджується матеріалами справи та сторонами не оспорюються.

2 серпня 2024 року ОСОБА_1 проведено медичний огляд ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 та на підставі графи ІІ Розкладу хвороб, графи І-ІІ Таблиці додаткових вимог позивача визнано придатним до військової служби, що підтверджується довідкою військово-лікарської комісії № 155/19 від 02 серпня 2024 року.

Наказом в.о. директора Інституту «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» № 84-К від 05 серпня 2024 року ОСОБА_1 прийнято на роботу з 5 серпня 2024 року до відділу експертизи на посаду фахівця без випробування, умови роботи: основна, про що у трудовій книжці позивача серії НОМЕР_3 зроблено відповідний запис № 23.

Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України № 650 від 17.07.2024 року Державне підприємство «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» (ЄДРПОУ 04653199) визначено критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Наказом Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» № 84/1-к від 05 серпня 2024 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час» та наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України № 650 від 17.04.2024 р. фахівця відділу експертизи ОСОБА_1 заброньовано з 05 серпня 2024 року.

В матеріалах справи наявний лист Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» від 05 серпня 2024 року № 01-612/1/к, адресований ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому ДП «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» просить оновити військово-облікові дані ОСОБА_1 , фахівця відділу експертизи. ІНФОРМАЦІЯ_8 , в ТЦК та надати військовий квиток для подання документів по бронюванню Інститутом «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ». Зазначено, що Інститутом «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» включено ОСОБА_1 до наказу «Про бронювання військовозобов`язаних» від 05.08.2024 року № 84/1-К.

У відповідь на запит представника позивача Державне підприємство «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» листом від 24 жовтня 2024 року № 12-752/К повідомило, що 5 серпня 2024 року Державним підприємством «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» вжито заходи щодо бронювання військовозобов`язаних працівників за списками, які формує керівник установи через портал «Дія», в тому числі і працівника підприємства ОСОБА_1 . Оформлення бронювання здійснювалось у чіткій відповідності до умов Порядку бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 року № 650.

В листі наявна інформація щодо оформлення ДП «Державний науково-дослідний та проектновишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» заяв про бронювання працівника ОСОБА_1 через вебпортал електронних послуг (ДІЯ): за заявою №20240805-96961 від 05.08.2024 (11:25), статус не заброньовано, підстава особа не працевлаштована на підприємстві; за заявою №20240805-98241 від 05.08.2024 (13:32), статус не заброньовано, підстава особа не працевлаштована на підприємстві; за заявою №20240806-101954 від 06.08.2024 (07:07), статус не заброньовано, підстава - особа не працевлаштована на підприємстві; за заявою №20240806-102247 від 06.08.2024 (12:35), статус не заброньовано, підстава - особа не працевлаштована на підприємстві; за заявою №20240806-106057 від 06.08.2024 (18:32), статус не заброньовано, підстава - особа не працевлаштована на підприємстві; за заявою №20240807-107528 від 07.08.2024 (11:18), статус не заброньовано, підстава - особа не працевлаштована на підприємстві.

Також, в цьому листі повідомлено, що необхідність подання підприємством повторних (однакових по суті) заяв на бронювання було пов`язано виключно зі збоями у системі порталу «Дія» та збоєм електронної взаємодії з Пенсійним фондом України, саме так відповідальні працівники порталу «Дія» обґрунтовували неможливість оформлення заяви та вказували на необхідність подання підприємством заяв на бронювання повторно.

На підставі заяви №20240808-110597 від 08.08.2024 ОСОБА_1 заброньований на строк до 08.08.2025 року.

Згідно повідомлення про бронювання військовозобов`язаного ОСОБА_1 надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 12 місяців до 08.08.2025 року.

Листом Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» від 24 жовтня 2024 року № 12-752/К повідомлено, що після видання наказу від 05.08.2024 року № 84/1-К «Про бронювання ОСОБА_1 » підприємство одразу цього ж дня повідомило ІНФОРМАЦІЯ_9 і видало громадянину ОСОБА_1 для передання районному центру комплектування супровідний лист від 05.08.2024 року № 01-612/1/К та наказ від 05.08.2024 року № 84/1-К.

Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (з питань мобілізації та мобілізаційної готовності) від 5 серпня 2024 року № 72 відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2024 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію» ОСОБА_1 призвано до лав Збройних Сил України і направлено до Київського міського збірного пункту (вул.. Зрошувальна, 17А) для формування військових команд (зведених) та їх направлення до військових частин (установ) за межі міста Києва.

Згідно листа ІНФОРМАЦІЯ_2 від 12.09.2024 року № 10/13640, за результатами проведеної перевірки встановлено, що на момент призову, а саме 05.08.2024 року, громадянин ОСОБА_1 не був заброньований та не мав права на відстрочку. 06.08.2024 року ОСОБА_1 був зарахований до в/ч НОМЕР_4 для проходження базової військової підготовки.

Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 10 серпня 2024 року № 237 ОСОБА_1 призваний ІНФОРМАЦІЯ_7 , зарахований до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 з 10 серпня 2024 року.

Згідно довідки № 343 від 16.08.2024 року, виданої Військовою частиною НОМЕР_1 , ОСОБА_1 , який відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2024 року № 69/2022 «Про мобілізацію», призваний по мобілізації та з 10 серпня 2024 року по теперішній час проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .

Листом від 19.08.2024 року № 01-632/к Державне підприємство «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» звернулось до начальника ІНФОРМАЦІЯ_10 , в якому просило надати інформацію стосовно працівника підприємства ОСОБА_1 , який 05.08.2024 пішов до ІНФОРМАЦІЯ_10 за оновленням військо-облікових даних та на даний момент відсутній на робочому місці. Відповідь на вказаний лист матеріали справи не містять.

Цивільної дружиною позивача ОСОБА_2 26 серпня 2024 року до Головного управління Національної поліції у місті Київ подана заява про злочин щодо вчинення 05 серпня 2024 року невідомими особами неправомірних дій відносно ОСОБА_1 .

Ухвалою судді Шевченківського районного суду м. Києва від 04 жовтня 2024 року у справі № 761/32338/24 зобов`язано уповноважену особу Головного управління Національної поліції у м. Києві внести до ЄРДР відомості на підставі заяви ОСОБА_2 про злочин від 26.08.2024, розпочати досудове розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.

У зв`язку з невиконанням ухвали судді Шевченківського районного суду м. Києва від 04 жовтня 2024 року у справі № 761/32338/24 01 листопада 2024 року ОСОБА_2 подана заява до Київської міської прокуратури щодо прийняття заяви про кримінальне правопорушення та внесення відомостей до ЄРДР, а також визнання її потерпілою від кримінального злочину.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, апеляційний суд враховує наступне.

Згідно ч.ч. 1-3 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон № 2232-XII) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; взяття громадян на військовий облік; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов (направлення) на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан, який триває до цього часу.

Воєнний стан в розумінні положень статті 1 Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Указом Президента України № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 було оголошено про загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва, яка на даний час триває.

Спірні правовідносини виникли в період дії в Україні воєнного стану та проведення загальної мобілізації.

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначає Закон України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі - Закон № 3543-XII).

Згідно статті 1 Закону № 3543-ХІІ мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

За ст. 22 Закону №3543-ХІІ визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, які передбачають, серед іншого, з`явитися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів та визначення їх призначення на особливий період.

Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, забезпечують місцеві органи виконавчої влади та здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів розвідувальних органів України - відповідний підрозділ розвідувальних органів України, осіб, які уклали контракти про перебування у резерві служби цивільного захисту, - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту). Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч. 1 статті 21 Закону № 3543-ХІІ підприємства, установи і організації зобов`язані вести військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів із числа працюючих, здійснювати заходи щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та в особливий період і надавати звітність з цих питань відповідним органам державної влади, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування в установленому порядку;

За п. 1 ч. 1 статті 23 Закону № 3543-ХІІ не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку.

Згідно ст. 24 Закону № 3543-ХІІ бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.

За ч. 1 статті 25 Закону №3543-ХІІ бронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють або проходять службу:

1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування на посадах:

державної служби категорії «А», голів обласних, районних, районних у місті (у разі створення) рад, сільських, селищних, міських голів - усі військовозобов`язані;

державної служби категорій «Б», «В», в органах місцевого самоврядування - не більше 50 відсотків кількості військовозобов`язаних цих категорій у зазначених органах;

2) в органах державної влади, інших державних органах, Національній поліції України, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, органах прокуратури, Бюро економічної безпеки України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Державній кримінально-виконавчій службі України, Службі судової охорони, в судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування (крім військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цієї частини), а також на штатних посадах патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;

3) на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);

4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини 2 статті 25 Закону №3543-ХІІ порядок та організація бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов`язаних визначаються цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, прийнятими на його виконання.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що здійснюють бронювання військовозобов`язаних, зобов`язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язаних, які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розміщуються (частина 3 статті 25 Закону №3543-ХІІ).

Порядок бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76 (далі - Порядок № 76) (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин).

Приписами пункту 1 Порядку № 76 встановлено, що цей Порядок визначає механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють або проходять службу, зокрема, на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.

За п. 2 Порядку № 76 бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), погодженими Міноборони (військовозобов`язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органі Міноборони, - за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони), в паперовій та/або електронній формі або в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2024 р. № 650 «Деякі питання бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану» (далі - Порядок бронювання засобами Єдиного державного вебпорталу).

Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації (далі - відстрочка).

У рішенні Мінекономіки зазначається строк дії відстрочки, який не може перевищувати: строку проведення мобілізації, - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Порядку, та військовозобов`язаних, які працюють або проходять службу в Державній кримінально-виконавчій службі; строку дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці третьому пункту 1 цього Порядку; 12 місяців, - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці четвертому пункту 1 цього Порядку; строк договору (контракту) або строку, на який їх обрано (призначено), - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці п`ятому пункту 1 цього Порядку.

Згіно пункту 3 Порядку № 76 керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відповідають за включення військовозобов`язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.

За п. 8 Порядку бронювання визначено, що підприємства, установи та організації, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, подають список до Міноборони - підприємства, установи та організації, визначені ним критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.

Список подається в електронній формі засобами Порталу Дія (у разі наявності технічної можливості) відповідно до Порядку бронювання засобами Єдиного державного вебпорталу або у паперовій та/або електронній формі за формою згідно з додатком 1 разом з відповідним обґрунтуванням та довідкою про кількість військовозобов`язаних за формою згідно з додатком 2.

Центральні органи виконавчої влади, що здійснюють керівництво Збройними Силами, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, СБУ, Мінстратегпром проводять перевірку повноти заповнення списку, наявності наданого до нього обґрунтування, а також дотримання вимог щодо кількості військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню, та у строк не більш як п`ять робочих днів з дня отримання списку подають його до Міноборони (СБУ, Служби зовнішньої розвідки, розвідувального органу Міноборони) для погодження.

За п. 10 Порядку №76 з метою погодження списки, подані в паперовій та/або в електронній формі, крім поданих засобами Порталу Дія відповідно до пунктів 4-9 цього Порядку, розглядаються щодо повноти заповнення та наявності обґрунтувань Міноборони (СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони) у строк не більш як 10 робочих днів з дня їх отримання.

Міноборони (СБУ, Служба зовнішньої розвідки, розвідувальний орган Міноборони) подає погоджені відповідно до абзацу першого цього пункту списки до Мінекономіки.

Згідно п. 11 Порядку №76 за результатами перевірки списків, поданих відповідно до пункту 10 цього Порядку, щодо повноти їх заповнення, наявності обґрунтувань та погодження Міноборони (СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони) Мінекономіки приймає у строк не більш як п`ять робочих днів з дня отримання зазначених списків рішення про бронювання військовозобов`язаних.

За п. 12 Порядку №76 з метою оформлення військовозобов`язаним відстрочки Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов`язаних органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки, а також Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони).

Міноборони (СБУ, Служба зовнішньої розвідки, розвідувальний орган Міноборони) у триденний строк доводить зазначене рішення до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки, відповідного підрозділу розвідувального органу Міноборони).

Орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа та організація видають військовозобов`язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3.

Витяг, засвідчений підписом керівника та скріплений печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки.

Витяг видається військовозобов`язаному під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 4.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації у п`ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов`язаному надсилають територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідному підрозділу Центрального управління та/або регіональному органу СБУ, відповідному підрозділу Служби зовнішньої розвідки, відповідному підрозділу розвідувального органу Міноборони), повідомлення про бронювання військовозобов`язаного за формою згідно з додатком 5 для зарахування його на спеціальний військовий облік.

Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідний підрозділ Центрального управління та/або регіональний орган СБУ, відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки, відповідний підрозділ розвідувального органу Міноборони), на підставі рішення про бронювання військовозобов`язаних зараховує у строк не більш як п`ять робочих днів з дня його отримання такого військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік із внесенням відомостей про надану відстрочку в Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Тобто з метою ведення районними територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки спеціального обліку військовозобов`язаних, резервістів, які мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на останніх покладено обов`язок із своєчасного повідомлення органу, в якому вони перебувають на військовому обліку, про наявність таких підстав.

Механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов`язаних засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють або проходять службу: в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування (далі - державні органи); на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі - підприємства); на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі - установи), визначений Порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2024 р. № 650 (далі Порядок № 650) (у редакції. чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Цей Порядок визначає механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов`язаних засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють або проходять службу: в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування (далі - державні органи); на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі - підприємства); на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі - установи) (пункт 1 Порядку № 650).

Згідно п.п. 12, 13, 17 19 Порядку № 560 бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками засобами Порталу Дія.

Списки подаються державними органами, підприємствами, установами, які включені до Єдиного переліку.

Керівник державного органу, підприємства, установи або уповноважена ним особа засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття її змісту, формує списки після проходження ідентифікації та автентифікації.

Формування списку засобами Порталу Дія завершується накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису керівника державного органу, підприємства, установи або уповноваженої ним особи.

Сформований список перевіряється засобами Реєстру військовозобов`язаних з метою перевірки наявності особи в зазначеному Реєстрі.

У разі позитивного результату перевірки, проведеної відповідно до пункту 18 цього Порядку, засобами Реєстру військовозобов`язаних автоматично здійснюється переведення військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки.

З моменту переведення військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік він вважається заброньованим та йому надається відстрочка на період, визначений пунктом 2 Порядку бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 15, ст. 940), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2024 р. № 650.

За п. 20 Порядку № 650 військовозобов`язаний не підлягає бронюванню, про що керівнику державного органу, підприємства, установи повідомляється засобами Порталу Дія, у разі: відсутності в Реєстрі військовозобов`язаних відомостей про військовозобов`язаного; відсутності в Реєстрі військовозобов`язаних відомостей про перебування військовозобов`язаного у трудових відносинах з державним органом, підприємством, установою.

Згідно п. 21 Порядку № 650 інформація (відомості, дані) про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання) відображається у військово-обліковому документі в електронній формі.

За п.п. 22-23 Порядку № 650 за заявою працівника в електронній формі, поданою засобами Порталу Дія, може формуватися витяг про бронювання військовозобов`язаного (далі - витяг), який є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки. Витяг формується в електронній формі засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту. Витяг надсилається засобами Порталу Дія в електронний кабінет користувача.

Таким чином, військовозобов`язаний вважається заброньованим з моменту переведення його на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки.

Згідно п. 1 Положення «Про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 154 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Положення №154), територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

За абз. 9 пункту 11 Положення № 154 районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації, які надаються в установленому порядку, та проводять перевірку підстав їх надання, ведуть спеціальний облік військовозобов`язаних.

Згідно пункту 15 Положення №154 керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов`язаний організовувати, серед іншого, проведення перевірок готовності підприємств до оповіщення та забезпечення явки громадян, що підлягають призову на військову службу під час мобілізації та у воєнний час, на пункти збору або у військові частини, перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час і виконання військово-транспортного обов`язку

Отже, органи ТЦК зобов`язані перевіряти та володіти інформацією щодо заброньованих осіб з метою недопущення протиправних дій щодо особи.

За матеріалами справи позивач пройшов огляд військово-лікарської комісії, висновком якої від 2 серпня 2024 року його визнано придатним до військової служби та згідно до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (з питань мобілізації та мобілізаційної готовності) від 5 серпня 2024 року № 72 був призваний до Збройних Сил України 5 серпня 2024 року відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2024 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію».

Суд враховує, що станом на час прийняття спірного наказу про мобілізацію ОСОБА_1 , тобто станом на 05 серпня 2024 року в Єдиному Державному реєстрі військовозобов`язаних інформація про перебування військовозобов`язаного ОСОБА_1 на спеціалізованому обліку (бронь) була відсутня.

Щодо посилання позивача на наказ Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» № 84/1-к від 05 серпня 2024 року «Про бронювання ОСОБА_1 » та лист Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут» «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» від 05 серпня 2024 року № 01-612/1/к, в якому підприємство просило оновити військово-облвкові дані ОСОБА_1 в ТЦК та надати військовий квиток для подання документів по бронюванню Інститутом «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ», які були надані позивачем до ІНФОРМАЦІЯ_1 05 серпня 2024 року, суд зазначає, що такі документи не є в розумінні Порядку № 76 та Порядку № 650 документами, що підтверджують наявність у особи підстав для відстрочки від мобілізації у зв`язку з бронюванням.

Згідно п. 12 Порядку № 76 документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки є витяг з рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаних, засвідчений підписом керівника та скріплений печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації.

За п.п. 22-23 Порядку № 650 документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки є витяг про бронювання військовозобов`язаного, сформований в електронній формі засобами порталу «Дія».

Згідно Порядку № 650 військовозобов`язаний вважається заброньованим з моменту переведення його на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки.

Враховуючи, що в період з 05.08.2024 по 07.08.2024 включно не було здійснено бронювання позивача, автоматичного переведення ОСОБА_1 засобами Реєстру військовозобов`язаних на спеціальний військовий облік (як зазначено пунктом 19 постанови № 650) не відбулось. Тому станом на 05.08.2024 в Єдиному Державному реєстрі військовозобов`язаних була відсутня інформація про перебування позивача на спеціалізованому обліку (бронь).

В матеріалах справи відсутні докази того, що під час проведення мобілізаційних процедур 05 серпня 2024 року позивач надавав до ІНФОРМАЦІЯ_1 належний документ для підтвердження наявності у нього підстав для відстрочки від мобілізації у зв`язку з бронюванням та оформлення права на відстрочку від призову на військову службу у встановлений законодавством спосіб.

Посилання позивача на те, що призов відбувся 09 серпня 2024 року (як зазначено у військовому квитку позивача) спростовуються наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (з питань мобілізації та мобілізаційної готовності) від 05 серпня 2024 року № 72, яким позивач був призваний до Збройних Сил України, а також листом ІНФОРМАЦІЯ_2 від 12.09.2024 року № 10/13640, в якому зазначено, що за результатами проведеної перевірки встановлено, що на момент призову, а саме 05.08.2024 року, громадянин ОСОБА_1 не був заброньований та не мав права на відстрочку. 06.08.2024 року ОСОБА_1 був зарахований до в/ч НОМЕР_4 для проходження базової військової підготовки.

Також, в наказі командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 10 серпня 2024 року № 237 щодо зарахування ОСОБА_1 до списків особового складу частини, зазначено, що станом на 10 серпня 2024 року вислуга років останнього у Збройних Силах України складає 00 років 00 місяців 04 дні, що відповідає часу проходження позивачем базової військової підготовки (з 06.08.2024 по 09.08.2024 включно), про яку зазначено у вказаному вище листі ІНФОРМАЦІЯ_2 від 12.09.2024 року № 10/13640.

Отже, у військовому квитку позивача серії НОМЕР_5 наявна технічна помилка в даті призову у Збройні Сили України.

Оскільки станом на 05.08.2024 ОСОБА_1 не мав належного підтвердження наявності в нього відстрочки, ІНФОРМАЦІЯ_9 під час здійснення мобілізаційних процедур 05 серпня 2024 року відносно ОСОБА_1 діяв у відповідності до норм чинного законодавства.

З приводу вимоги позивача щодо скасування наказів про призов на військову службу під час мобілізації та зарахування до особового складу військової частини суд враховує, що згідно з частинами першою, другою статті 25 Закону № 3543-XII бронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За колом осіб бронювання стосується тільки військовозобов`язаних і є для них підставою для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

Згідно ч.ч. 2, 3 статті 2 Закону № 2232-XII проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом), за направленням або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту та Національній гвардії України.

Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.

Позивач був призваний на військову службу 05 серпня 2024 року під час мобілізації в умовах воєнного станутому з цієї дати він втратив статус військовозобов`язаної особи і набув статусу військовослужбовця.

Позивача заброньовано 08 серпня 2024 року на підставі заяви №20240808-110597 від 08.08.2024. Згідно повідомлення про бронювання військовозобов`язаного, сформованого у відповідності до Додатку 5 Порядку № 76, ОСОБА_1 надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 12 місяців до 08.08.2025 року.

Отже, саме з 08 серпня 2024 року ОСОБА_1 набув право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації за пунктом 1 частини 1 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

При цьому, реалізація такого права може бути здійснена лише до моменту набуття ним статусу військовослужбовця.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду в постановах від 22.05.2023 № 260/1851/22, від 18.01.2024 у справі №280/6033/22, від 11.04.2024 у справі №520/7954/22.

Отже відсутні підстави для визнання протиправними наказу ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05 серпня 2024 року № 72 в частині призову ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації, та відповідно наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) №237 від 10.08.2024, про зарахування ОСОБА_1 , до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 .

Крім того, апеляційний суд погоджує висновки суду першої інстанції про відсутність підстави для стягнення з ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 матеріальної та моральної шкоди, з огляду на наступне.

За ч. 1 статті 22 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Згідно частини 1 статті 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

За ст. 1166 ЦК майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

За ст. 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Отже, особа має право на відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Така шкода відшкодовується особою, яка її завдала неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю.

Обґрунтовуючи позовну заяву щодо стягнення моральної та матеріальної шкоди позивач оцінює матеріальну шкоду у 80000 грн. (сума заробітної плати, яку позивач отримував би на підприємстві де працевлаштований, але не отримує внаслідок протиправних дій відповідача-1 щодо незаконної мобілізації), моральну у 370000 грн. та зазначає, що така йому була завдана протиправною бездіяльністю посадових осіб ІНФОРМАЦІЯ_5 та посадових осіб ІНФОРМАЦІЯ_6 щодо забезпечення організації проведення перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації і прийняття очевидно незаконного наказу про мобілізацію особи, яка не підлягає мобілізації і заброньована, завдала моральної шкоди позивачу.

Водночас, пді час розгляду цієї справи, судом не встановлена протиправність дій ІНФОРМАЦІЯ_5 та посадових осіб ІНФОРМАЦІЯ_6 в частині забезпечення організації проведення перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації і прийняття наказу про призов позивача на військову службу під час мобілізації.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи викладене, апеляційний суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

Щодо залучення 3 осіб.

Позивач просив залучити до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів, а саме:

- Військову частину НОМЕР_2 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ), оскільки права та обов`язки даної установи, за наслідками вирішення справи можуть змінитися, оскільки даній установі підпорядкована військова частина НОМЕР_1 (відповідач 3 у справі) і відносини, в тому числі щодо проходження військової служби позивачем, після прийняття судом рішення вплинуть на права такої установи.

- Міністерство оборони України, оскільки категорією даної справи є справа щодо забезпечення національної безпеки та оборони України, а також те, що у судовому порядку визнаються протиправними та скасовуються акти індивідуальної дії, прийняті органами, які входять до структури Міністерства оборони України. Також однією із позовних вимог є вимога про виключення військового зі списків особового складу, отже рішення у справі в будь-якому випадку вплине на права та обов`язки Міністерства оборони України.

- Державне підприємство «Державний науково-дослідний та проектновишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ», оскільки рішення у справі вплине на права та обов`язки даної установи, оскільки позивач працевлаштований в даній установі і остання прийняла і реалізувала рішення щодо бронювання військовозобов`язаного у встановленому законом порядку.

Згідно ч. 2 статті 49 КАС України визначено, що треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі (частина 4 статті 49 КАС України).

На обґрунтування клопотання про залучення третіх осіб позивач зазначає, що рішення у справі вплине на права та обов`язки зазначених ним осіб.

Суд враховує, що позивачем не було наведено належних обґрунтувань стосовно того, яким чином рішення у цій справі може вплинути на права, свободи, інтереси або обов`язки Військової частини НОМЕР_2 , Міністерства оборони України та Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектновишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ», не зазначено, на які саме права чи обов`язки таких осіб може вплинути рішення у цій справі. Таким чином, необхідність такого залучення позивачем належним чином не обґрунтована.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції обгрунтовано відмовив у задоволенні клопотання позивача про залучення Військової частини НОМЕР_2 , Міністерства оборони України та Державного підприємства «Державний науково-дослідний та проектновишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів.

Щодо порушення судом норм процесуального права, апеляційний суд враховує наступне.

Згідно п. 2 ч. 4 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах: щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» установити з 1 січня 2024 року прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2920 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення: працездатних осіб - 3028 гривень.

Згідно п. 7 ч. 3 ст. 317 КАС України порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо: суд розглянув за правилами спрощеного позовного провадження справу, яка підлягала розгляду за правилами загального позовного провадження.

Апеляційний суд враховує, що в цій справі позивачем, зокрема, заявлено вимогу про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 на відшкодування моральної шкоди в сумі 370000 грн. та матеріальної шкоди 80000 грн., заподіяної прийнятими протиправними рішеннями і бездіяльністю.

Таким чином, позов стосується відшкодування шкоди, заподіяної бездіяльністю відповідача, у сумі, що перевищує сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, які зроблені по суті позовних вимог, проте, судом порушено норми процесуального права, що є обов`язковою підставою для скасування рішення суду, з прийняттям нової постанови про відмову в задоволені позову.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 02.07.2024 року у справі № 520/21767/23, від 11.04.2025 року у справі № 380/24240/23. Висновки у наведених справах є релевантними до обставин цієї справи та в силу ч. 5 ст. 242 КАС України підлягають врахуванню при вирішенні апеляційної скарги в цій справі.

Щодо розподілу судових витрат.

За ч.ч. 1-3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Отже, правовою підставою для відшкодування судових витрат позивачу (судовий збір, правнича допомога), який не є суб`єктом владних повноважень, є задоволення позову (часткове задоволення).

В даному випадку у задоволені позову відмовлено, тому відсутні правові підстави для розподілу судових витрат у цій справі щодо позивача.

Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Скуратова Дмитра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 - задвольнити частково.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 січня 2025 року у справі № 200/8030/24 за позовом Скуратова Дмитра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення коштів на відшкодування шкоди, заподіяної прийнятими протиправними рішеннями і бездіяльністю - скасувати.

Прийняти нову постанову.

У задоволені позову Скуратова Дмитра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення коштів на відшкодування шкоди, заподіяної прийнятими протиправними рішеннями і бездіяльністю відмовити.

Повний текст постанови складений 16 квітня 2025 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її ухвалення та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2025
Оприлюднено18.04.2025
Номер документу126663783
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —200/8030/24

Ухвала від 23.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 16.04.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 21.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні