Справа 2-4898-10
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2010 року м. Мар`їнка
Мар`їнський районний суд Донецької області у складі:
Головуючого судді Ліпчанс ького С.М.,
при секретарі: Бахтіяровій Н.В.,
розглянувши у відкритом у судовому засіданні цивільн у справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління пе нсійного фонду України в Мар ' їнському районі Донецької області про стягнення не дон арахованих сум доплати до пе нсії, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Мар' їнського районного суду Донецької об ласті з вказаною позовною за явою, в якій просить визнати д ії відповідача неправомірни ми; зобов' язати УПФ України в Мар' їнському районі відп овідно до Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» стягнути на свою корист ь не донарахованих сум допла ти до пенсії за період з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по теперішній час, а також судові витрати по справі.
Позивач в обґрунтува ння позову зазначає, що він ві днесений до категорії дітей війни, а тому відповідно до ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» ( 2195-15 ), я кий набрав чинності з 01.01.2006 року , має право на щомісячне підви щення пенсії на 30 відсотків. О днак у 2007 році позивачу така до помога не виплачувалась взаг алі, а у 2008-2010 роках така допомог а виплачувалась лише в розмі рі 10 % від мінімальної пенсії з а віком. За таких обставин поз ивач просить захистити його порушене право, та стягнути н а його користь несплачену су му підвищення до пенсії у заз начених вище розмірах.
Позивач у судове засі дання не з' явився, надіслав на адресу суду заяву, в якій п озовні вимоги підтримав, про сить розглянути справу в йог о відсутність.
Відповідач Управлі ння пенсійного фонду Украї ни в Мар'їнському районі буду чи належним чином повідомлен им про час і місце слухання сп рави не направив в судове зас ідання свого представника, з аяви про розгляд справи за йо го відсутності до суду також не надходило.
За таких обставин суд вважає за можливе винести за очне рішення.
Дослідивши подані до кументи, суд вважає, що позовн і вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з на ступних підстав.
Закон України «Про со ціальний захист дітей війни» № 2195-ЙV від 18 листопада 2004 року (зі змінами та доповненнями на ч ас розгляду спірних правовід носин), який набрав чинності з 1 січня 2006 року, встановлює пра вовий статус дітей війни та в изначає основи їх соціальног о захисту та гарантує їх соці альну захищеність шляхом над ання пільг і державної соціа льної підтримки. Статтею 1 вка заного Закону передбачено, щ о дитина війни це особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни б уло менше 18 років.
Позивач ОСОБА_1 зг ідно паспорту серії НОМЕР_1 , виданого Курахівським МВ М ар' їнського РВ УМВС України в Донецькій області 30 липня 2001 року, народився ІНФОРМАЦІЯ _1, тобто станом на 2 вересня 194 5 року йому було менше 18 років. П озивач отримує пенсію за вік ом і перебуває на обліку в У правлінні Пенсійного фонд у України в Мар' їнському ра йоні. Дане управління є орган ом Пенсійного фонду України, вона має статус юридичної ос оби, яка призначає (здійснює п ерерахунок) і виплачує пенсі ї відповідним категоріям гро мадян.
Згідно із ст. 19 Конституції України органи державної вл ади та органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Украї ни. Відповідно до ст. 22 Констит уції України однією з консти туційних гарантій прав та св обод людини і громадянина є н едопущення їх скасування чи звуження їх обсягу при прийн ятті нових законів або внесе ння змін до чинних.
Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком .
Згідно з пунктом 17 статті 77 З акону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» дію с татті 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» було зупинено на 2006 рік.
Відповідно до Закону Украї ни від 19.01.2006 № 3367-IV «Про внесення з мін до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» внесено зміни, згідно з як ими виключено пункт 17 статті 7 7 цього Закону, а новою редакці єю статті 110 Закону встановлен о, що пільги дітям війни, перед бачені статтею 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», запроваджуються у 2006 році поетапно, за результа тами виконання бюджету у пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Ком ітетом Верховної Ради Україн и з питань бюджету.
Кабінетом Міністрів Украї ни протягом 2006 року рішення на виконання вимог статті 110 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2006 рік» не при ймалися. Отже, пільги для діте й війни, передбачені статтею 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», у 2006 ро ці запроваджено не було.
Пунктом 12 статті 71 Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2007 рік» було зупинен о на 2007 рік дію статті 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» з урахуванням статті 111 цього Закону, якою бу ло встановлено, що у 2007 році під вищення до пенсії або щоміся чного довічного грошового ут римання чи державної соціаль ної допомоги, яка виплачуєть ся замість пенсії, відповідн о до статті 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» виплачується особам, я кі є інвалідами (крім тих, на я ких поширюється дія Закону У країни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту») у розмірі 50 відсо тків від розміру надбавки, вс тановленої для учасників вій ни.
Рішенням Конституційного суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 про соціа льні гарантії громадян був в изнаний таким, що не відповід ає Конституції України (є нек онституційним) пункт 12 статті 71, стаття 111 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» від 19 грудня 2006 року № 489-V , яким була зупинена на 2007 рік д ія статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».
Рішення Конституційного с уду України є обов' язковими до виконання на території Ук раїни, остаточними, не можуть бути оскаржені та мають прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв' яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначених законів, щ о визнані неконституційними .
Підпунктом 2 пункту 41 розділ у ЙЙ Закону України «Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » від 28 грудня 2007 № 107 - VЙ, що набр ав чинності з 1 січня 2008 року, ст аття 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» викладена в новій редакції, я ка передбачає, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни, то бто на 10 процентів прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, при цьо му зміни, внесені підпунктом 2 пункту 41 розділу ЙЙ Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» були визна ні такими, що не відповідають Конституції України (є некон ституційними), згідно з Рішен ням Конституційного суду Укр аїни від 22 травня 2008 року № 10-рп/200 8. У вказаному рішенні Констит уційним судом України було з азначено, що положення Закон у України «Про державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України», визнан і неконституційними, втрачаю ть чинність з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення. Рішення Конст итуційного Суду України у ці й справі має преюдиціальне з начення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правові дносинами, які виникли внасл ідок дії положень Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України», визнаних не конституційними.
Ураховуючи положення Конс титуції України (ст. 52) щодо дії нормативно-правових актів у часі, положення статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у редакції 2004 року поновили свою дію у 2007 р оці - з 09 липня 2007, у 2008 році - з 22 травня 2008, отже, право на здійс нення перерахунку підвищенн я до пенсії у розмірах, визнач ених Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» , мають діти війни: за 2007 рік - з 09 липня 2007 до 31 грудня 2007, за 2008 рік - з 22 травня 2008 року. Відповідн о у 2007 році у період із 01 січня 2007 до 08 липня 2007 та у 2008 році - з 01 січ ня 2008 до 21 травня 2008 положення за конів про Державний бюджет н а ці роки були чинними та підл ягали виконанню.
Законами України «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік », «Про державний бюджет Укра їни на 2010 рік» не вносились змі ни до Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», даний Закон продовжує діяти у редакції від 22 травня 2008 року , коли рішенням Конституційн ого Суду України були визнан і неконституційними положен ня п. 41 розділу Закону "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких за конодавчих актів України", а т ому ст. 6 Закону «Про соціальни й захист дітей війни» чинна в тій редакції, яка передбачає виплату підвищення до пенсі ї дітям війни в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком.
За вказаних обставин, вимог и позивача про стягнення під вищення до пенсії як дитині в ійни за період з 09липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 р оку по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січ ня 2010 року в розмірі 30%, а не 10% про житкового мінімуму - є обґр унтованими, та порушені прав а підлягають захисту.
Стосовно посилань в ідповідача на визначення роз міру підвищення, яке встанов лено в п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 травн я 2008 року, то в даному випадку н орми підзаконного нормативн ого акту суперечать нормі ст атті 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», а тому не можуть бути застосо вані, виходячи із положень ч. 4 ст. 8 ЦПК України.
Суд також не приймає д о уваги заперечення відповід ача щодо невизначеності джер ел фінансування, оскільки са ма по собі відсутність фінан сового забезпечення державн их соціальних гарантій і від сутність бюджетних асигнува нь не може бути підставою для порушення права громадянина на отримання соціальної доп омоги.
Доводи відповідача про ві дсутність механізму реаліза ції ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » також не можуть бути підста вою для відмови в задоволенн і позову, зважаючи на позицію Європейського Суду з прав лю дини, відповідно до якої держ ава не може посилатися на від сутність певного нормативно го акту, який визначає механі зм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конс титуційних та інших актах, а г ромадяни повинні мати змогу покладатися на зобов'язання взяті державою, навіть якщо т акі зобов'язання містяться у законодавчому акті, який заг алом не має автоматичної пря мої дії.
Так само суд не може прийнят и до уваги заперечення відпо відача щодо законодавчої нев изначеності самого поняття м інімальної пенсії за віком т а законодавчої невизначенос ті порядку обчислення мініма льної пенсії за віком, з метою реалізації положень ст. 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", оскільки ві дповідно до ч. 9 ст. 8 ЦПК України забороняється відмова у роз гляді справи з мотивів відсу тності, неповноти, нечіткост і, суперечливості законодавс тва, що регулює спірні віднос ини.
Відповідно до ч. 8 ст. 8 ЦПК Укр аїни, якщо спірні правовідно сини не врегульовані законом , суд застосовує закон, що регу лює подібні за змістом відно сини (аналогія закону), а за ві дсутності такого - суд вихо дить із загальних засад зако нодавства (аналогія права).
Тому, з урахуванням зазначе ного, при обчисленні підвище ння до пенсії дітям війни нео бхідно застосовувати загаль ні норми, які в даному випадку містяться у ч. 1 ст. 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння", в яких зазначено, що міні мальний розмір пенсії встано влюється у розмірі прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.
З урахуванням вищезазначе них положень ч. 8, 9 ст. 8 ЦПК Украї ни, посилання відповідача на те, що управління Пенсійного фонду не відповідає за зобов 'язаннями держави, суд не може прийняти до уваги, так як відп овідно до діючого законодавс тва на виконання положень ст . 6 Закону "Про соціальний захи ст дітей війни" саме управлін ня Пенсійного фонду України в Мар' їнському районі прово дило з 01.01.2008 р. нарахування та ви плати дітям війни у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни (що складало 10% в ід прожиткового мінімуму осі б, що втратили працездатніст ь). Крім того, Пенсійний фонд У країни діє у відповідності д о Положення "Про Пенсійний фо нд України" і здійснює свої по вноваження на підставі п. 15 за значеного Положення через ст ворені в установленому поряд ку його територіальні управл іння. Відповідно до Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання" рішення про призначенн я та перерахунок пенсій прий маються районним управління м Пенсійного фонду України з а місцем проживання пенсіоне рів. Таким чином, обов'язок по нарахуванню та виплаті допла ти до пенсії позивача, передб аченої ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" покладено на управління ПФУ за місцем проживання поз ивача.
Відповідно до ст. 15 ЦК Україн и, ст. 3 ЦПК України, кожна особа має право на захист свого цив ільного права у разі його пор ушення, невизнання або оспор ювання.
Враховуючи викладене, суд в важає, що відповідачем було п орушено право позивача як ди тини війни на отримання підв ищення до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком, о скільки управління Пенсійно го фонду України в Мар' їнсь кому районі неправомірно не нараховувало і не виплачувал о позивачу підвищення до пен сії у встановленому законом розмірі.
Відповідно до ст. 4 ЦПК Украї ни, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб у с посіб, визначений законами У країни.
Виходячи з вимог ст. 16 ЦК Укра їни, суд з метою захисту прав т а інтересів позивача вважає необхідним стягнути з відпов ідача на користь позивача су му не донарахованого і недоп лаченого підвищення до пенсі ї як дитині війни.
На час розгляду цієї справи судом, розмір мінімальної пе нсії за віком визначений лиш е ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове соціальн е страхування» і згідно цієї норми мінімальна пенсія за в іком дорівнює прожитковому м інімуму встановленого для ос іб, що втратили працездатніс ть.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про прожитк овий мінімум» від 15 липня 1999 ро ку № 966-14, прожитковий мінімум з астосовується для встановле ння розмірів мінімальної зар обітної плати та мінімальної пенсії за віком.
Також суд звертає увагу на роз' яснення Верховного суд у України в інформаційно-мет одичному листі від 12 квітня 2010 року, а саме: з аналізу спеціал ьних законодавчих актів, які підлягають застосуванню у с правах із соціальних відноси н, що носять публічно-правови й характер (Положення про Пен сійний фонд України, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261 та Положення про уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в районах, містах і райо нах у містах, затвердженим по становою правління Пенсійно го фонду України від 30 квітня 2002 № 8-2 (з відповідними змінами) - Управління Пенсійного ф онду в районах, містах, района х у містах забезпечує своєча сне і в повному обсязі фінанс ування та виплату пенсії без посередньо призначає (здійсн ює перерахунок) і виплачує пе нсії інші виплати відповідно до чинного законодавства) - суд може визнати дії відпові дача законними чи незаконним и та в разі незаконності дій - зобов' язати провести нарах ування/перерахування та випл ату належних сум відповідно до закону, а не ухвалювати ріш ення про стягнення конкретни х сум.
При вирішенні питання про с плату судового збору суд зве ртає увагу на наступне. Згідн о ст. 88 ЦПК України встановлен о, що якщо позов задоволено ча стково, судові витрати прису джуються позивачеві пропорц ійно до розміру задоволених позовних вимог, а відповідач еві - пропорційно до тієї ча стини позовних вимог, у задов оленні яких позивачеві відмо влено. Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 4 Декре ту Кабінету Міністрів Україн и «Про державне мито» визнач ено, що пенсійний фонд Україн и, його підприємства, установ и й організації звільняються від сплати державного мита, о тже, місцеві управління пенс ійного фонду України не пови нні сплачувати судовий збір, а з цього випливає і обмеженн я щодо стягнення з відповіда ча сплаченого позивачем судо вого збору. Оскільки позивач ем заявлено майнові вимоги, т о витрати на інформаційно-те хнічне забезпечення процесу сплачено позивачем у належн ому розмірі та поверненню не підлягають, оскільки вимоги задоволенні частково.
На підставі вищевикладе ного, Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», керуючись ст. ст. 10, 60, 209 ч. 2, 212-215, 218 ЦП К України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги О СОБА_1 до Управління пен сійного фонду України в Мар' їнському районі Донецької об ласті про стягнення не донар ахованих сум доплати до пенс ії задовольнити частково.
Визнати дії Управл іння пенсійного фонду Укра їни в Мар' їнському районі Д онецької області щодо не нар ахування та невиплати підвищ ення пенсії ОСОБА_1 відпов ідно до Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку, та з 22 травня 2008 неправомір ними.
Зобов'язати відповід ача Управління Пенсійно го фонду України в Мар' їнсь кому районі провести нарахув ання та виплати позивачу ОС ОБА_1 щомісячну доплату до п енсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком відповідно д о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», рішення Конституційного Суд у України № 6-рп-2007 від 09.07.2007 року, в иходячи з розміру мінімально ї пенсії за віком, встановлен ої ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», з ур ахуванням встановленого зак онодавством прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність за період з 9 л ипня до 31 грудня 2007 року, з 22 трав ня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 с ічня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січня 2010 року і в подальшому д овічно.
В іншій частині позо вних вимог відмовити.
Заочне рішення може бут и переглянуте судом за письм овою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочног о рішення може бути подано пр отягом десяти днів з дня отри мання його копії відповідаче м.
Суддя: С.М. Ліпчанський
Суд | Мар`їнський районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2010 |
Оприлюднено | 08.12.2010 |
Номер документу | 12676650 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Ліпчанський Сергій Миколайович
Цивільне
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Кучеренко Віктор Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні