Герб України

Постанова від 24.04.2025 по справі 160/22352/24

Північно-західний апеляційний господарський суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

24 квітня 2025 року м. Дніпросправа № 160/22352/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Олефіренко Н.А.,

за участю секретаря судового засідання: Бендес А.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Кам`янської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 року (суддя Ремез К.І., м. Дніпро, повний текст рішення складено 04.11.2024 року) в справі №160/22352/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» до Кам`янської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання розглянути на черговому пленарному засіданні клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки,

в с т а н о в и в:

19.08.2024 року ТОВ Культурний центр «Ассоль» (далі по тексту позивач або ТОВ КЦ ) звернулось до суду з позовом до Кам`янської міської ради (далі по тексту відповідач), в якому просило визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду на черговому пленарному засіданні Кам`янської міської ради Дніпропетровської області клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а, орієнтовною площею 0,0897 га для розміщення міні-ринку «Дніпробуд»; зобов`язати відповідача розглянути на черговому пленарному засіданні Кам`янської міської ради Дніпропетровської області клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а, орієнтовною площею 0,0897 га для розміщення міні-ринку «Дніпробуд».

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 року позовні вимоги задоволено.

З рішенням суду першої інстанції не погодилась Кам`янська міська рада та подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення суду та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що за умовами ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України передбачено звернення осіб, які бажають отримати земельну ділянку у власність, з клопотанням до відповідного органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність особам, відповідно до своїх повноважень. 22.12.2023 року позивач звернувся до органу ЦНАП щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованою за адресою м.Кам`янське, вул. Квітів, 9а, орієнтовною площею 0,0897 га. У подальшому, клопотання було розглянуто Департаментом комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради та надано відповідь від 16.02.2024 року № 17/1031вих. Апелянт вказував, що у відповіді позивачу було надано інформацію, що за відсутності всіх необхідних документів, які визначені на місцевому рівні, відповідач не має можливості розглянути дане клопотання. Департамент забезпечує реалізацію повноважень міської ради, територіальної громади в галузі земельних відносин, регулювання земельних відносин для забезпечення прав на землю громадян, юридичних осіб, раціонального використання та охорони земель та здійснює від імені міської ради правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, у тому числі виконує всі майнові операції (передача об`єктів права комунальної власності у користування, оренду юридичним та фізичним особам, лізинг, концесію, продаж і купівля, міна, передача під заставу, приватизація (відчуження), укладення (підпис) договорів тощо). Департамент має обов`язок розглядати клопотання, які стосуються користування земельних ділянок, власником яких є територіальна громада, затверджено рішенням Кам`янської міської ради від 12.11.2021 №337-11Л/ІІІ «Про затвердження переліку адміністративних послуг, які надаються через Центр надання адміністративних послуг м.Кам`янського». Питання стосовно надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відноситься до переліку адміністративних послуг, який затверджено рішенням Кам`янської міської ради від 12.11.2021 №337-11/УІІІ. Відповідно до технічної картки адміністративної послуги, затвердженої наказом департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради від 01.02.2024 року №01/04, для прийняття рішення міської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до клопотання залучається вичерпний перелік документів, дана інформація є публічною, яка знаходиться на офіційному сайті органу місцевого самоврядування у вільному доступі. З клопотання, яке поданого позивачем 22.12.2023 вих.№20/23 серед додатків до нього відсутні правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомості та довідка про містобудівні умови. Відсутність повного пакету документів, які позивач мав долучити до свого клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, унеможливило подальший розгляд даного клопотання та, як наслідок, винесення даного питання на розгляд чергової сесії міської ради. У разі подання позивачем повного пакету документів, питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки буде винесено на чергову сесію міської ради та вирішено щодо надання або не надання такого дозволу. В діях відповідача відсутні ознаки будь-яких протиправних дій або бездіяльності щодо не надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Після розгляду клопотання позивача від 22.12.2023 року, направлена відповідь від 16.02.2024 року, відповідно до якої Департаментом комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради зазначено, що для повного та всебічного розгляду справи щодо передачі в користування на умовах оренди зазначеної земельної ділянки ТОВ КЦ «Ассоль» необхідно долучити до клопотання перелік документів відповідно до технічної картки адміністративної послуги. Позивача було повідомлено про недоліки його клопотання, які слід було усунути, шляхом подання повного пакету необхідних документів, однак останній проігнорував дане та вирішив звернутися до суду. Апелянт звертає увагу, що в провадженні Господарського суду Дніпропетровської області розглядалася справа №904/3170/23 за позовною заявою Кам`янської міської ради про звільнення земельної ділянки, в межах розгляду справи ТОВ КЦ «Ассоль» було подано зустрічний позов в якому була вимога про визнання права власності на нерухоме майно міні-ринок «Дніпробуд» за адресою: вул. Квітів, 9а, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, розташований на земельній ділянці площею 0,0897 га та земельній ділянці площею 0,0014 га за адресою: м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а. За результатами розгляду справи - первісний позов було задоволено, у зустрічному позові - відмовлено. Про відсутність правовстановлюючих документів на об`єкти на міні-ринку «Дніпробуд» також свідчать судові рішення по справам №12/10-09, 160/3417/23 та 160/33047/23. Апелянт вказував, що ТОВ КЦ «Ассоль» вже тривалий час використовує земельні ділянки за адресою вул. Квітів, 9а, без достатньої правової підстави, оскільки останній не має правовстановлюючих документів на об`єкти, які знаходяться на міні-ринку «Дніпробуд» та є самовільно збудовані, це дає додаткову підставу стверджувати, що позивач звертаючись до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не мав на те правових підстав, через відсутність правовстановлюючих документів на нерухоме майно, яке знаходиться на землі комунальної власності.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що ТОВ КЦ «Ассоль» звернулось до відповідача з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, натомість позивачу було відмовлено у наданні дозволу на підставі причини, яка не передбачена положеннями Земельного кодексу України. До повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до Кодексу. Надання земельної ділянки у користування із земель комунальної власності належить до виключних повноважень міської ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні. Суд першої інстанції вказував, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Суд першої інстанції вказував, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Позивач звернувся до Кам`янської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, однак відповідач у визначений частиною сьомою статті 118 ЗК України строк таку заяву на сесії міської ради не розглянув, чим допустив протиправну бездіяльність. Згідно частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання ї дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Відповідач порушив норми частини 3 статті 123 Земельного кодексу України та пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», протиправно не здійснив розгляд клопотання у місячний строк, чим порушив права та інтереси позивача. Суд першої інстанції вказував, що ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а, орієнтовною площею 0,0897 га для розміщення міні-ринку «Дніпробуд».

Відповідно до матеріалів справи, 22.12.2023 року ТОВ Культурний центр «Ассоль» звернулося до міського голови Білоусова А.Л. із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а, орієнтовною площею 0,0897 га. До клопотання додані додатки: копія виписки з ЄДР позивача, копія наказу про призначення директора позивача № 01-К від 26.10.2004, лист виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 29.08.2022 № 02-06 відп/37, копія рішення виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради № 386 від 20.12.1999, копія акту державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об`єкту до експлуатації міні-ринку «Дніпробуд» по вул. Квітів, 9а, копія листа про наявність технічної інвентаризації, копія технічного паспорту на міні-ринок «Дніпробуд», копія договору оренди земельної ділянки № 11957 по вул. Квітів, 9а, м. Дніпродзержинськ, площею 0,0897 га, копія топографо- геодезичної зйомки м 1:2000 по вул. Квітів, 9а, копія топографо-геодезичної зйомки м 1:500 по вул. Квітів, 9а, копія топографо- геодезичної зйомки м 1:500 по вул. Квітів, 9а, що підтверджується описом документів, що надано до ЦНАП для виконання адміністративної послуги.

Клопотання зареєстроване Центром надання адміністративних послуг м. Кам`янське за № 049006 22.12.2023 року.

Листом Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради від 16.02.2024 року № 17/1031 ТОВ Культурний центр «Ассоль» повідомлено, що для надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, необхідно звернутися до ЦНАП з відповідним клопотанням з вичерпним переліком документів відповідно до технічної картки адміністративної послуги. Вказано, що ТОВ Культурний центр «Ассоль» звернулось з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, однак до клопотання не додано весь перелік необхідних документів згідно технічної картки адміністративної послуги.

Слід вказати, що підставою звернення позивача з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є розміщення на земельній ділянці за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а, споруд, зокрема міні-ринку «Дніпробуд».

Встановлено, що рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2023 року у справі № 904/3170/23, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 02.04.2024 року первісний позов Кам`янської міської Ради Дніпропетровської області задоволено повністю, вирішено звільнити земельну ділянку, за адресою вулиця Квітів, 9а, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, шляхом знесення від самочинно збудованих споруд міні-ринок "Дніпробуд", яке складається з: торговельний павільйон, літер А-1, площею 57,7 кв.м.; торговельний кіоск, літера Б-1, площею 18,1 кв.м.; торговельний кіоск, літера В-1, площею 13,0 кв.м.; торговельний кіоск, літера Є-1, площею 6,4 кв.м.; сторожка, літера Ж-1, площею 3,3 кв.м.; торговельний кіоск, літера К-1, площею 14,7 кв.м.; торговельний кіоск, літера Л-1, площею 5,3 кв.м.; торговельний павільйон, літера 0-1, площею 32,2 кв.м.; торговельний кіоск, літера П-1, площею 8,7 кв.м.; торговельний павільйон, літера С-1, площею 37,5 кв.м.; торговельний павільйон, літера Ф-1, площею 29,4 кв.м.; торговельний павільйон, літера Х-1, площею 6,7 кв.м.; торговельний павільйон, літера Ц-1, площею 11,8 кв.м.; торговельний павільйон, літера 4-1, площею 12,0 кв.м.; торговельний павільйон, літера Ш-1, площею 17,5 кв.м.; торговельний павільйон, літера Ю-1, площею 19,3 кв.м.; торговельний павільйон, літера Я-1, площею 15,3 кв.м., загальною площею 308,9 кв.м.

Згідно матеріалів справи, постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30.08.2023 року у справі № 160/3417/23 апеляційну скаргу ТОВ Культурний центр «Ассоль» задоволено частково, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 травня 2023 р. у справі № 160/3417/23 скасовано та ухвалено нове рішення; визнано протиправним та скасовано наказ Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради від 08.09.2022 №40 «А» «Про скасування адреси нерухомого майна вул. Квітів, 9-Г, м. Кам`янське, Кам`янська територіальна громада, Кам`янський район, Дніпропетровська область, затвердженої наказом управління містобудування та архітектури від 29.08.2022 №36 «А».

Згідно ч. 1 ст. 82 Земельного кодексу України Юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) внесення земельних ділянок її засновниками до статутного капіталу; в) прийняття спадщини г) виникнення інших підстав, передбачених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 116, частин 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10 ст. 118 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає заяву у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Заява про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, документація із землеустрою реєструються в день надходження до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, та розглядаються у порядку черговості їх надходження.

Відповідно до ч. 1 ст. 122, ч. 1, 2, 3 ст. 123 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування. Рішення приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Юридичні особи разом як і громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель комунальної чи державної власності, подають клопотання до відповідного органу, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Кодексу. Норми кодексу передбачають, що орган місцевого самоврядування, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, про те, що клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у користування земельної ділянки, відповідач повинен був розглянути у відведений термін, та перевірити клопотання на відповідність вимогам статей 116, 121, 123 ЗК України і за наслідками перевірки - дати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування (прийняти відповідне рішення) або, у разі виявлення обставин, передбачених ч.3 ст.123 ЗК України, - надати позивачу мотивовану відмову у наданні дозволу. Клопотання ТОВ КЦ «Ассоль» належним чином не розглянуте Кам`янською міською радою.

Підставою відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проте відповідач належним чином не розглянув клопотання, не надав відповідне рішення щодо розгляду клопотання.

Клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, відповідач повинен був розглянути, перевірити клопотання на відповідність вимогам статей 116, 118, 121 ЗК України і за наслідками перевірки - дати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Відповідач мотивує свою відмову тим, що до клопотання не додано всі необхідні документи згідно технічної картки адміністративної послуги. Проте ТОВ Культурний центр «Ассоль» при зверненні із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам`янське, вул. Квітів, 9а, орієнтовною площею 0,0897 га. додало копія виписки з ЄДР позивача, копія наказу про призначення директора позивача № 01-К від 26.10.2004, лист виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 29.08.2022 № 02-06 відп/37, копія рішення виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради № 386 від 20.12.1999, копія акту державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об`єкту до експлуатації міні-ринку «Дніпробуд» по вул. Квітів, 9а, копія листа про наявність технічної інвентаризації, копія технічного паспорту на міні-ринок «Дніпробуд», копія договору оренди земельної ділянки № 11957 по вул. Квітів, 9а, м. Дніпродзержинськ, площею 0,0897 га, копія топографо-геодезичної зйомки м 1:2000 по вул. Квітів, 9а, копія топографо-геодезичної зйомки м 1:500 по вул. Квітів, 9а, копія топографо-геодезичної зйомки м 1:500 по вул. Квітів, 9а. З доданих до клопотання документів можливо зрозуміти орієнтовне місцерозташування та орієнтовний розмір земельної ділянки, щодо якої подано клопотання.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, питання передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідної територіальної громади вирішує відповідна рада, тобто саме міська рада. Нормами Земельного кодексу України передбачено, що тільки орган місцевого самоврядування, у даному випадку міська рада уповноважена у місячний строк розглядати клопотання і давати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надавати мотивовану відмову у його наданні.

Суд звертає увагу, що використання особою права замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу не позбавляє цей орган обов`язку розглянути заяву згідно чинного законодавства та прийняти відповідне рішення, тобто, у разі якщо зацікавлена особа замовила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу у встановлений строк, вона при цьому не позбавляється права на оскарження бездіяльності відповідного органу.

Суд вважає за необхідне зазначити, що у дозволі на виготовлення проекту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження, конкретизується ж земельна ділянка у проекті землеустрою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель), матеріали проекту землеустрою тощо (ст. 50 Закону України «Про землеустрій).

У рішенні від 01.12.2004 року № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам. При цьому особа на власний розсуд визначає, чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, обов`язки цієї особи у сфері публічно-правових відносин.

Так, відповідно до ст. 122, ст. 123 Земельного кодексу України, Кам`янська міська рада як розпорядник земель комунальної власності наділена виключними повноваженнями щодо надання дозволу або вмотивованої відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування.

Суд апеляційної інстанції при вирішені спору керується правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 18.09.2018 року у справі № 806/5106/15, від 28.03.2018 року у справі № 705/552/15-а, від 18.04.2018 року у справі № 826/14016/16, від 11.02.2019 року у справі № 2а-204/12, від 27.02.2018 року у справі № 545/808/17, від 07.06.2019 року у справі № 826/17196/17, від 25.02.2020 року у справі № 723/1964/14-а, від 14.05.2020 року у справі № 360/536/17-а, від 30.04.2020 року у справі № 812/1313/18, від 29.04.2020 року у справі № 820/4932/18, від 29.04.2020 року у справі № 812/1552/17, від 29.04.2020 року у справі № 824/138/18-а, від 30.06.2021 року у справі № 806/2539/17, від 13.03.2018 року у справі № 766/6141/16-а, від 17.12.2018 року у справі № 509/4156/15-а, від 19.12.2018 року у справі № 806/1049/15. Верховний Суд вказував, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає, в подальшому, позитивного рішення про надання її у користування, в тому числі в оренду чи власність.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судових витрат здійснених суб`єктом владних повноважень, крім пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 242, 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Кам`янської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 року в справі №160/22352/24 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЮ. В. Дурасова

суддяН.А. Олефіренко

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126852760
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —160/22352/24

Постанова від 24.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 24.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 25.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ремез Катерина Ігорівна

Рішення від 25.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ремез Катерина Ігорівна

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ремез Катерина Ігорівна

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ремез Катерина Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні