Постанова
від 10.04.2025 по справі 420/10932/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/10932/22Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:

м. Одеса;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

11.05.2023 року;

Головуючий в 1 інстанції: Єфіменко К.С.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Єщенка О.В.

суддів Крусяна А.В.

Яковлєва О.В.

За участю: секретаря Недашковської Я.О.

представника апелянта Холодкової Ю.М.

представника позивача Бабійчук І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «МІЦАР І КО» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування приписів і рішень,-

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство «Міцар і Ко» звернулось до суду із адміністративним позовом, в якому просило:

визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 29.06.2022 року № 127, № 128, № 129 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, прийнятих за результатами позапланових перевірок за адресами здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 25 (акт перевірки від 27.06.2022 року № 531), м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3 (акт перевірки від 27.06.2022 року № 533), м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1 (акт перевірки від 27.06.2022 року № 532);

визнати протиправними та скасувати Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 08.07.2022 року № 36, № 37 та № 38, якими до ПП «Міцар і Ко» застосовано адміністративно-господарські санкції у вигляді вилучення виручки та штрафів.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем порушено порядок проведення перевірок, оскільки доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022, на підставі якого проведено позапланові перевірки Приватного підприємства «МІЦАР І КО» з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування цін на дизельне паливо та бензин автомобільний, на момент призначення таких перевірок втратило свою чинність. Також позивач вказує, що під час проведення перевірок відповідач вийшов за межі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 та перевірив питання щодо порядку декларування зміни роздрібних цін на дизельне паливо та бензин автомобільний, яке не охоплюється предметом перевірки за дорученням Прем`єр-міністра України від 08.05.2022.

Позивачем наголошується про відсутність підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій за пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення», з огляду на те, що вказаною нормою не передбачено відповідальності за недекларування (відсутність інформування) про наміри встановлення цін.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року адміністративний позов задоволено.

Суд визнав протиправним та скасував Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №127 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 25, акт перевірки від 27.06.2022 № 531), яким висунуто ПП «МІЦАР І КО» вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.

Визнав протиправним та скасував Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №128 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, акт перевірки від 27.06.2022 № 533 ), яким висунуто ПП «МІЦАР І КО» вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.

Визнав протиправним та скасував Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №129 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності: м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1, акт перевірки від 27.06.2022 № 532), яким висунуто ПП «МІЦАР І КО» вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що i необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.

Визнав протиправним та скасував Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №36 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 532), яким застосовано до ПП «МІЦАР І КО» (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 292089,39 грн. та штрафу у розмірі 292089,39 грн.

Визнав протиправним та скасував Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 37 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 533), яким застосовано до ПП «МІЦАР І КО» (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 276947,27 грн. та штрафу у розмірі 276947,27 грн.

Визнав протиправним та скасував Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 38 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 531), яким застосовано до ПП «МІЦАР І КО» (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 272412,38 грн. та штрафу у розмірі 272412,38 грн.

Стягнув на користь приватного підприємства «МІЦАР І КО» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області сплачений судовий збір в розмірі 24810,00 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з 20.05.2022 тимчасово на ринку пального в Україні держава відмовилась від державного регулювання роздрібних цін (граничні торгівельні надбавки зупинені постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 №594 «Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236», а обов`язкове попереднє декларування роздрібних цін взагалі скасовано постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 і від 09.12.2020 № 1236»), у зв`язку із чим, роздрібні ціни на пальне отримали статус вільних цін, перевірка порядку формування, встановлення та застосування яких не відноситься до компетенції органів державного контролю за цінами. З огляду на що суд першої інстанції дійшов висновку, що призначення та проведення перевірки дотримання позивачем порядку формування, встановлення та застосування роздрібних цін на пальне після 20.05.2022 органи Держпродспоживслужби не мали права.

У зв`язку із скасуванням такого виду державного регулювання цін, як попереднє декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини марок А-92, А-95 постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 і від 09.12.2020 №1236», суд першої інстанції визначив, що у суб`єктів господарювання після 14.05.2021 відсутній обов`язок щодо здійснення попереднього декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини марок А-92, А-95, в зв`язку із чим вони не можуть бути примушені до здійснення такого декларування органами Держпродспоживслужби шляхом видання обов`язкового для виконання припису та застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій, передбачених пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення».

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області задоволено. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року скасовано. Прийнято нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні адміністративного позову.

Суд апеляційної інстанції мотивував своє рішення тим, що відповідачем не було порушено порядку проведення перевірок, оскільки у дорученні Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 не визначено конкретного строку проведення відповідних перевірок та строку виконання доручення. Надаючи оцінку доводам позивача з приводу виходу відповідача за межі предмету перевірки, апеляційний суд зазначив, що декларування зміни ціни є невід`ємною частиною процесу формування, встановлення та застосування ціни.

Також суд апеляційної інстанції вказав, що з 20.05.2022 внаслідок прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 №594 «Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236» фактично було зупинено державне регулювання цін на бензин та дизельне пальне шляхом встановлення граничного рівня торговельної надбавки, тобто ціни на пальне отримали статус вільних цін. Однак при цьому дія постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення», якою було запроваджено державне регулювання цін шляхом декларування зміни роздрібних цін на товари, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 1 цієї постанови, не зупинялась, була чинною та підлягала застосуванню суб`єктами господарювання, які здійснюють продаж товарів, що мають істотну соціальну значущість. З огляду на те, що бензин марки А-92, бензин марки А-95 та дизельне пальне були віднесені до переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, на які розповсюджується дія постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення», в тому числі, і в частині щодо декларування зміни роздрібних цін, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивач не був звільнений від обов`язку здійснювати відповідне декларування у разі збільшення роздрібної ціни на товар на 5 відсотків і більше.

Постановою Верховного Суду від 12 березня 2024 року касаційну скаргу Приватного підприємства «МІЦАР І КО» задоволено частково. Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року у справі №420/10932/22 скасовано, а справу направлено на новий судовий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Суд касаційної інстанції, направляючи справу на новий судовий розгляд, виходив із того, що суд апеляційної інстанції погодився із доводами відповідача про здійснення позивачем реалізації бензину за ціною, яка була підвищена на 46,5% без здійснення декларування зміни ціни в порівнянні з ціною, яка застосовувалась станом на 27.04.2022, відповідно виснував про порушення позивачем вимог пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341.

Водночас, Верховний Суд зазначив про те, що судом апеляційної інстанції не було враховано, що пункт 3 вказаного Порядку №341 зобов`язує декларувати зміну ціни у разі збільшення роздрібної ціни на товар, порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 (18.05.2020), або з попередньо задекларованою роздрібною ціною. Крім того апеляційний суд при розгляді справи не встановив, відповідно до якого способу державного регулювання сформована позивачем ціна 27.04.2022, чому саме ця ціна взята відповідачем при проведенні перевірки позивача, та і взагалі чи могла така бути застосована при застосуванні адміністративно-господарських санкцій.

За наведених обставин, Верховний Суд уважав, що висновки, яких дійшов суд апеляційної інстанції, коли погодився з доводами відповідача про реалізацію позивачем бензину за ціною вищою в порівнянні з попередньо встановленою ціною, ґрунтуються на неповному дослідженні зібраних у справі доказів і помилковому застосуванні норм матеріального права.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2024 року апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року змінено щодо мотивів його прийняття.

Вирішуючи спір, суд апеляційної інстанції виходив з того, що стаття 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення» №5007-VI від 21 червня 2012 року містить чітке визначення відповідальності саме за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та не містить посилання на вчинення інших порушень у сфері регулювання цін, до яких можна віднести і недекларування зміни ціни.

За період, який був охоплений позаплановою перевіркою господарської діяльності підприємства (відповідно до акта з 14.06.2022 по 27.06.2022) діяли одночасно приписи пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що i необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 (щодо декларування роздрібної ціни, зокрема на пальне (бензин марки А-92, А-95, дизельне пальне) та пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» №1236 від 9 грудня 2020 року (яким передбачено граничний рівень торговельної надбавки на бензин марки А-92, марки А-95, дизельне пальне). Іншими словами, у період, про який йдеться у цій справі, Уряд запровадив одночасно два способи державного регулювання цін на бензин марки А-92, марки А-95, дизельне пальне, за недотримання вимог яких, з погляду органу державного контролю, однаково настає відповідальність, передбачена пунктом 1 частини першої статті 20 Закону №5007-VI.

Судом встановлено, що фактично підприємство не порушило вимог щодо застосування рівня торговельної надбавки до середньої вартості бензину та дизельного пального, які були передбачені постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» №1236 від 9 грудня 2020 року.

Проте орган державного контролю під час розрахунку виторгу помилився з розміром «економічно обґрунтованих цін» на дизельне паливо та бензин, адже використані ним «середні» ціни відрізнялися (були нижчі) від тих, які оприлюднило Міністерство економіки України на своєму сайті (як того вимагали приписи пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України №1236).

Постановою Верховного Суду від 17 грудня 2024 року касаційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області задоволено частково.

Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2024 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Направляючи справу на новий розгляд, Верховний Суд зазначив про те, що висновки, яких дійшов суд апеляційної інстанції, ґрунтуються на неповному дослідженні зібраних у справі доказів і помилковому застосуванні норм матеріального права, оскільки апеляційний суд при розгляді справи не встановив, відповідно до якого способу державного регулювання сформована позивачем ціна 27.04.2022, чому саме ця ціна взята відповідачем при проведенні перевірки позивача, та і взагалі чи могла така бути застосована при застосуванні адміністративно-господарських санкцій.

Отже, Верховний Суд визначив, що під час нового розгляду цієї справи необхідно для правильного її вирішення, встановити відповідно до якого способу державного регулювання сформована ціна 27.04.2022 та чому саме ця ціна взята відповідачем при проведенні перевірки позивача.

Під час нового розгляду справи, апеляційний суд враховує, що, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення судом норм процесуального права, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обґрунтовуючи доводи та вимоги апеляційної скарги, апелянт зазначає, що за наслідками проведення позапланових перевірок на АЗС, де позивач здійснює господарську діяльність, було встановлено, що ПП «Міцар і Ко» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне паливо та бензин А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. №341. У зв`язку з вказаним згідно пункту 1 частини 1 статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін до позивача, як суб`єкта господарювання, були застосовані адміністративно-господарські санкції у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

Апелянт не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що з 14.05.2021 року при встановлені держаного регулювання цін, шляхом встановлення граничних рівнів торгівельної надбавки, було скасовано державне регулювання цін у формі попереднього декларування цін. Зазначає, що жодних нормативно-правових актів стосовно скасування державного регулювання цін у формі попереднього декларування цін не приймалось, а тому у позивача був наявний обов`язок щодо відповідного декларування зміни роздрібних цін на дизельне паливо та бензин. При цьому, посилання на домовленість між Урядом та представниками паливного бізнесу щодо дотримання граничних цін на пальне на рівні до 58 грн/л за ДП, до 52 грн/л за бензин не є підставою для задоволення позову.

Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 13.06.2022 №825 «Про проведення позапланової перевірки» на виконання статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 16, 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 №11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, та на підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.06.2022 №724, Управлінню захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами доручено в період з 14.06.2022 по 27.06.2022 провести позапланову перевірку Приватного підприємства «МІЦАР І КО» з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.

За результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, складено акт від 27.06.2022 №532, яким встановлено порушення пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341, а саме: встановлено, що «на АЗС, за адресою: Одеська обл., м. Одеса, Південна дорога, 2/1, АЗС, Приватне підприємство «МІЦАР І КО» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341. Згідно інформації директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» - Кожухар О.В., робота АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Південна дорога, 2/1 була тимчасово припинена у період з 30.04.2022 по 19.05.2022. Згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» вартість палива була встановлена 27.04.2022, наступна 20.05.2022. В порушення вимог пунктів 2, 3 Порядку підприємство за період з 20.05.2022 по 14.06.2022 реалізовано бензин А92, А95 за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін. Так, наприклад 20.05.2022 встановлено реалізацію бензину А92 за роздрібною ціною 51, 00 грн/л, яка була підвищена на 46, 5 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищення цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35, 50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022. В результаті допущених порушень АЗС Приватним підприємством «МІЦАР І КО» за адресою: м. Одеса, Південна дорога, 2/1, АЗС необґрунтовано одержана виручка у сумі 292 089, 39 грн».

Приписом №129 від 29.06.2022 зобов`язано Приватне підприємство «МІЦАР І КО» в термін до 08.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341.

Рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення №36 від 08.07.2022 за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» до Приватного підприємства «МІЦАР І КО» застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування цін: вилучено необґрунтовано одержану виручку у сумі 292 089, 39 грн до державного бюджету та застосовано штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки 292 089, 39 грн.

На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 13.06.2022 №826 «Про проведення позапланової перевірки» на виконання статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 16, 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 №11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, та на підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.06.2022 №725, Управлінню захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, доручено в період з 14.06.2022 по 27.06.2022 провести позапланову перевірку Приватного підприємства «МІЦАР І КО» з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.

За результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, складено акт від 27.06.2022 №533, яким встановлено порушення пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341, а саме: встановлено, що «на АЗС, за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, АЗС, Приватне підприємство «МІЦАР І КО» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341. Згідно інформації директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» Кожухар О.В., робота АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, АЗС була тимчасово припинена у період з 30.04.2022 по 19.05.2022. Згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» вартість палива була встановлена 27.04.2022, наступна 20.05.2022. В порушення вимог пунктів 2, 3 Порядку підприємство за період з 20.05.2022 по 14.06.2022 реалізувало бензин А92, А95 і дизельне паливо за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін. Так, наприклад 20.05.2022 встановлено реалізацію бензину А92 за роздрібною ціною 51, 00 грн/л, яка була підвищена на 46, 5 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищення цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35, 50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022. В результаті допущених порушень АЗС Приватним підприємством «МІЦАР І КО» за адресою: м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, АЗС необґрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 276 947, 27 грн».

Приписом №128 від 29.06.2022 зобов`язано Приватне підприємство «МІЦАР І КО» в термін до 08.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341.

Рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення №37 від 08.07.2022 за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» до Приватного підприємства «МІЦАР І КО» застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування цін: вилучено необґрунтовано одержану виручку у сумі 276 947, 27 грн до державного бюджету та застосовано штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки 276 947, 27 грн.

На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 13.06.2022 №827 «Про проведення позапланової перевірки» на виконання статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 16, 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22 щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, та на підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.06.2022 №726, Управлінню захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами доручено в період з 14.06.2022 по 27.06.2022 провести позапланову перевірку Приватного підприємства «МІЦАР І КО» (код ЄДРПОУ 38534412, юридична адреса: 67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, буд. 25; місце господарської діяльності: Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, буд. 25, АЗС) з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.

За результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, складено акт від 27.06.2022 №531, яким встановлено порушення пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341, а саме: встановлено, що «на АЗС, за адресою: м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), 25, Приватне підприємство «МІЦАР І КО» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341. Згідно інформації директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» - Кожухар О.В., робота АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), 25 була тимчасово припинена у період з 30.04.2022 по 19.05.2022. Згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «МІЦАР І КО» вартість палива була встановлена 27.04.2022, наступна - 20.05.2022. В порушення вимог пунктів 2, 3 Порядку підприємство за період з 20.05.2022 по 14.06.2022 реалізувало бензин А92, А95 і дизельне паливо за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін. Так, наприклад 20.05.2022 встановлено реалізацію бензину А92 за роздрібною ціною 51, 00 грн/л, яка була підвищена на 46, 5 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищення цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35, 50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022. В результаті допущених порушень АЗС Приватним підприємством «МІЦАР І КО» за адресою: м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), 25 необґрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 272 412, 38 грн».

Приписом №127 від 29.06.2022 зобов`язано Приватне підприємство «МІЦАР І КО» в термін до 08.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341.

Рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення №38 від 08.07.2022 за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» до Приватного підприємства «МІЦАР І КО» застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування цін: вилучено необґрунтовано одержану виручку у сумі 272 412, 38 грн до державного бюджету та застосовано штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки 272 412, 38 грн.

Спірним у цій справі є питання щодо наявності/відсутності в діях позивача порушень вимог пункту 3 Порядку №341, які встановлені відповідачем за результатами проведених позапланових перевірок дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За визначенням, що міститься у статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовищ; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзацом 8 частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що підставами для здійснення позапланових заходів є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю) (абзац 11 частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Згідно з частинами третьою та четвертою статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.

Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

За змістом статті 10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо:

державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів;

посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону;

суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом;

посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання);

тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону;

орган державного нагляду (контролю) здійснює повторний позаплановий захід державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю);

органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику;

у передбачених законом випадках посадові особи не надали копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

Відповідно до статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний:

допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;

не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону;

виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;

надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;

одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Статтею 21 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що суб`єкт господарювання має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю).

Так, дорученням Прем`єр-міністра України ініційовано невідкладне забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; у разі необхідності вказано на вжиття відповідних заходів реагування та інформування Кабінету Міністрів України про результати у тижневий строк. Департаментом забезпечення документообігу Секретаріату Кабінету Міністрів України вказане доручення зареєстровано 08.05.2022 за №11381/0/1-22.

При цьому, у вказаному дорученні не визначено конкретного строку проведення відповідних перевірок, строку виконання доручення, а лише визначено проінформувати про результати проведених заходів.

Приписами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» прямо визначено право органу державного нагляду (контролю) на здійснення перевірки суб`єктів господарювання на підставі доручення Прем`єр-міністра України.

У даному випадку відсутні підстави вважати про порушення відповідачем порядку призначення перевірки позивача, оскільки така призначена на підставі доручення Прем`єр-міністра України, яке в силу положень чинного законодавства, є обов`язковим до виконання уповноваженими органами.

Разом з цим, під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю) (частина перша статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

З матеріалів справи встановлено, що у дорученні Прем`єр-міністра України ініційовано проведення перевірки дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Наказами від 13.06.2023 призначено перевірки щодо питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування цін на дизельне пальне та бензин автомобільний.

Слід враховувати, що, розглядаючи справу за подібних правовідносин, Верховний Суд у постанові від 15.11.2023 у справі №380/16886/22 виснував, що декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни, в розумінні статті 1 Закону України «Про ціни і ціноутворення» є невід`ємною частиною процесу формування, встановлення та застосування ціни.

Отже, є помилковими висновки суду першої інстанції про те, що посадові особи здійснювали перевірку поза межами законодавчо визначених питань та за відсутності на це необхідних повноважень.

Переходячи до суті виявлених порушень, апеляційний суд враховує, що основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення Законом, який визначає Закон України «Про ціни і ціноутворення» від 21 червня 2012 року №5007-VI (далі Закон №5007-VI).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону №5007-VI, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення. Дія цього Закону не поширюється на встановлення тарифів на медичні послуги та лікарські засоби в межах програми медичних гарантій згідно із Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».

Згідно із статтею 5 Закону №5007-VI Кабінет Міністрів України: 1) забезпечує проведення державної цінової політики; 2) здійснює державне регулювання цін, визначає повноваження органів виконавчої влади щодо формування, встановлення та застосування цін, якщо інше не визначено законом або міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 3) визначає перелік товарів, державні регульовані ціни на які затверджуються відповідними органами виконавчої влади, якщо інше не визначено законом.

Частиною першою статті 10 Закону №5007-VI передбачено, що суб`єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують: вільні ціни; державні регульовані ціни.

Вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін (частина перша статті 11 Закону №5007-VI).

Відповідно до частин першої-третьої статті 12 Закону №5007-VI державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.

Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції.

Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.

Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання.

За приписами частини першої статті 13 Закону №5007-VI державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:

1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);

2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

За змістом статті 16 Закону №5007-VI органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та іншими законами.

Пунктом 1 частини першої статті 20 Закону №5007-VI передбачено, що до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 на території України карантин.

Постановою від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» Кабінет Міністрів України затвердив, зокрема, перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість та Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі Порядок № 341).

До переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість належать, зокрема, бензин марки А-92, бензин марки А-95, дизельне пальне.

За пунктом 1 Порядку №341 такий визначає механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» (далі - товари).

Згідно з пунктом 3 Порядку №341 декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни):

на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування;

на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування;

на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 і від 09.12.2020 №1236», яка набрала чинності 14.05.2021, доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 пунктом 41-4 такого змісту:

« 41-4. Установити на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі:

не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива;

не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.

Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства на підставі розрахунків акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 кг/літр та 0,745 кг/літр відповідно, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» подає зазначені розрахунки Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 1, 11 і 21 числа.

Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа.».

17.05.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №594 «Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236», якою зупинено дію пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Вказана постанова набрала чинності 20.05.2022.

Аналіз наведених правових норм, на чому наголошував Верховний Суд у цій адміністративній справі, показав, що з 12.05.2021 Державою відповідно до статті 13 Закону України «Про ціни і ціноутворення» по різному здійснювалось державне регулювання цін на пальне, а саме в період з 12.05.2021 до 14.05.2021 шляхом запровадження процедури декларування зміни ціни, з 14.05.2021 до 20.05.2022 установленням граничних рівнів торгівельної надбавки та з 20.05.2022 шляхом запровадження процедури декларування зміни ціни.

Отже, з дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 №594, якою зупинено пункт 41-4 постанови Кабінету Міністрів України №1236, було зупинено державне регулювання цін на бензин та дизельне пальне шляхом установлення граничного рівня торговельної надбавки. Проте дія постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341, якою було запроваджено державне регулювання цін шляхом декларування зміни роздрібних цін на товари, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 1 цієї постанови, не зупинялась, була чинною та підлягала застосуванню суб`єктами господарювання, які здійснюють продаж товарів, що мають істотну соціальну значущість.

Разом з тим, пункт 3 Порядку № 341 визначав для суб`єктів господарювання обов`язок декларування зміни роздрібних цін на товари у таких випадках:

- у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом, порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 (18.05.2020);

- у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом, порівняно з попередньо задекларованою роздрібною ціною.

Отже, вказаною нормою закону визначено випадки, за яких у суб`єкта господарювання виникає обов`язок по декларуванню зміни ціни.

Для застосування адміністративно-господарських санкцій, передбачених приписами статті 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення», до суб`єктів господарювання за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін у органу державного нагляду (контролю) виникає обов`язок щодо порівняння фактичної виручки від продажу (реалізації) товару та виручки за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання.

Таким чином, як показало правове регулювання спірних правовідносин, є помилковими висновки суду першої інстанції про те, що у суб`єктів господарювання після 14.05.2021 року відсутній обов`язок щодо здійснення попереднього декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин марок А-92, А-95.

Усуваючи помилковість мотивів суду першої інстанції, апеляційний суд, виходячи з обставин справи, враховує, що згідно розпоряджень директора Приватного підприємства «Міцар і Ко» станом на 20.05.2022 встановлена наступна вартість палива, яке відпускається на АЗС за 1 літр: А-95 Євро 52 грн., А-95 52 грн, А-92 - 51 грн., ДТ Євро 58 грн., ДТ (ДТ-3) 58 грн.

Згідно наданих до перевірки документів (товарних звітів, фіскальних чеків) контролюючий орган встановив, що 20.05.2022 позивачем на всіх трьох АЗС здійснювалась реалізація бензину А-92 за роздрібною ціною 51 грн/л, яка була підвищена на 46,5% без здійснення декларування зміни ціни (при дозволеному підвищенні цін до 5% без декларування) в порівнянні з ціною 35,50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022.

Розмір необґрунтовано отриманої Приватним підприємством «Міцар і Ко» виручки розрахований контролюючим органом з урахуванням фактичних цін реалізації палива (бензина А-92, А-95 та дизельного пального), кількості реалізованого палива, попередньої ціни реалізації станом на 27.04.2022 (з урахуванням 4, 99%), суми різниці між фактичною та попередньою ціною реалізації та розміру виручки за період з 08.05.2022 по 14.06.2022.

Таким чином, при проведенні перевірки відповідач застосовує попередню ціну, встановлену станом на 27.04.2022, і порівнює з датою 20.05.2022.

Під час апеляційного розгляду з`ясовано, що ціна на пальне станом на 27.04.2022 сформована позивачем шляхом додавання граничного рівня торговельної надбавки до опублікованої на сайті Міністерства економіки середньої вартості 1 літра пального, з огляду на те, що у період з 14.05.2021 року по 19.05.2022 року діяв режим державного регулювання цін на пальне шляхом введення обов`язкової до застосування граничної надбавки на середню вартість 1 літра пального, яку тричі на місяць Міністерство економіки публікувало на сайті.

Оскільки перевірка здійснювалася після зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236, відповідачем не перевірялось питання стосовно дотримання гранично допустимих цін з урахуванням граничного рівня торгівельної надбавки, які були оприлюднені на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки.

Для порівняння відповідачем обрано ціну на пальне станом на 27.04.2022 року, як останню застосовану ціну до зміни ціни, оскільки ПП «МІЦАР І КО» у період з 30.04.2022 по 19.05.2022 не працювало. Разом з цим, вартість пального станом на 27.04.2022 року не є роздрібною ціною на дату набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 (18.05.2020) та попередньо задекларованою роздрібною ціною.

Оскільки, пункт 3 Порядку №341 зобов`язує суб`єкта господарювання декларувати зміну ціни у разі збільшення роздрібної ціни на товар, порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 (18.05.2020), або з попередньо задекларованою роздрібною ціною, однак у спірних правовідносинах таких умов контролюючим органом не встановлено, колегія суддів не може погодитись з обґрунтованістю та правомірністю висновків перевірки та застосування до позивача санкцій.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з обґрунтованістю позовних вимог про наявність правових підстав для скасування оспорюваних рішень та приписів відповідача.

Водночас, оскільки висновки суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову є правильними, однак не у повній мірі відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідно до статті 317 КАС України підлягає зміні в мотивувальній частині.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року змінити в мотивувальній частині.

В інших частинах рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 23.04.2025 року.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: А.В. Крусян

О.В. Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126852932
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/10932/22

Постанова від 10.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 10.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 25.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні