Рішення
від 28.04.2025 по справі 420/17510/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17510/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 квітня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД (вул. Чепіги отамана, 29/1- а, прим. 101, м. Одеса, 65003, код ЄДРПОУ 41424219) до Головного управління ДПС в Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» до Головного управління ДПС в Черкаській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Черкаській області № 4635/23-00-07-08-01 від 26.05.2023.

В обґрунтування позовних вимог та відповіді на відзив зазначено, що 30 травня 2023 року, ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» було отримано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області № 4635/23-00-07-08-01 від 26.05.2023 р., в якому на Товариство нараховані штрафні санкції у вигляді пені в розмірі 0,3 % від суми вартості недопоставленого товару в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір пені, був розрахований ГУ ДПС у Черкаській області на підставі підпункту 54.3.3. пункту 54.3. статті 54 Податкового Кодексу України та частин 5, 8 статті 13 Закону України «Про валюту та валютні операції» від 21.06.2018 року №2473-VIII та склав 1354033 (один мільйон триста п`ятдесят чотири тисячі тридцять три) грн. 39 коп. Вказане податкове повідомлення-рішення було прийнято на підставі Акту перевірки №4385/23-00-07-08-01/41424219 від 04.05.2023 р., який було складено за результатами якої Відповідачем було здійснено перевірку виконання Контракту UARef.SV/AVI/SM/ji/065/2021 від 19.11.2021 року та Контракту Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 від 17.12.2021 р. та встановлено порушення частин 1, 3 статті 13 вказаного Закону, з урахуванням пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою правління НБУ від 02.01.2019 р. № 5. Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням Позивач з початку безрезультатно оскаржив його в адміністративному порядку до ДПС України, а потім звернувся з відповідним позовом до Черкаського окружного адміністративного суду. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 р. по справі №580/7511/23 було відмовлено у задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» до Головного управління ДПС в Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2024 р. апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» було залишено без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 без змін. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 25.04.2024 р. касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» на вказані Рішення та Постанову судів першої та апеляційної було повернуто. Позивач не погоджується з зазначеним податковим повідомленням-рішенням, вважає його протиправними та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню. Відповідач зазначає, що на адресу ГУ ДПС у Черкаській області надійшла інформація НБУ про виявлені агентом валютного нагляду (ПАТ «МТБ Банк» (МФО 328168)) факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів по ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД»: - по зовнішньоекономічних контрактах (договорах) від 19.11.2021 № UARef.SV/AVI/SM/ji/065/2021, за датою здійснення авансового платежу - 15.12.2021, та від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021, за датою здійснення авансового платежу 22.12.2021, яка отримана ДПС України від НБУ відповідно до п.12 ст.11 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (доведена листом ДПС України від 01.02.2023 № 2238/7/99-00-07-05-02-07); - по зовнішньоекономічному контракту (договору) від 19.11.2021 № UARef.SV/AVI/SM/ji/065/2021, за датою здійснення авансового платежу - 04.01.2022, яка отримана ДПС України від НБУ відповідно до п.12 ст. 11 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (доведена листом ДПС України від 24.02.2023 № 4218/7/99-00-07-05-02-07); Керуючись пп. 16.1.5 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20, абз. 7 п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), Головним управлінням ДПС у Черкаській області на адресу ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» засобами поштового зв`язку було направлено запити: - від 10.02.2023 № 1789/6/23-00-07-08-07 про надання пояснень та їх документального підтвердження щодо наявності або відсутності порушень законодавчо встановлених строків розрахунків по контрактах від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 та від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 рекомендованим листом з повідомленням про вручення (отримано платником 17.02.2023) (копія додається); - від 08.03.2023 № 3825/6/23-00-07-08-07 про надання пояснень та їх документального підтвердження щодо наявності або відсутності порушень законодавчо встановлених строків розрахунків по контракту від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 рекомендованим листом з повідомленням про вручення (отримано платником 15.03.2023) (копія додається). У відповідь на запити ГУ ДПС у Черкаській області, платником надано листи-пояснення від 23.02.2023 № 23/02-01 (наданий на запит ГУ ДПС від 10.02.2023 № 1789/6/23-00-07-08-07 (вх. до ГУ ДПС № 6835/6 від 27.02.2023)) та від 17.03.2023 №17/03-01 (наданий на запит ГУ ДПС від 08.03.2023 № 3825/6/23-00-07-08-07 (вх. до ГУ ДПС № 9231/6 від 17.03.2023)) з копіями підтвердних документів, за аналізом яких вбачається порушення вимог частин 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), з урахуванням пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 із змінами і доповненнями, в частині ненадходження грошових коштів в установлені Національним банком України граничні строки по контрактах від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 та від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021. Відповідно до Закону України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (набув чинності з 27.05.2022) п.п. 69.2. п.62 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ, із змінами та доповненнями, викладено в новій редакції, а саме: « 69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються; крім: б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;». Таким чином, починаючи з 27.05.2022 надано право проведення документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями. У зв`язку з цим, документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41424219) з питання дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні операцій з імпорту товарів по контрактах від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 та від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 (за період з 19.11.2021 по 23.02.2023) проведена на підставі наказу ГУ ДПС у Черкаській області від 20.03.2023 № 512-п та повідомлення від 20.03.2023 № 72/23-00-07-01-01 (копії додаються). Перевірка проводилась з 24 по 28 квітня 2023 року. За результатами перевірки складено акт від 04.05.2023 № 4385/23-00-07-08- 01/41424219. Документальною перевіркою встановлено порушення частин 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), з урахуванням пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України, за контрактом від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021, укладеним з компанією "ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA", Італія, в розмірі 52 400,00 євро на 43 дні, 47 600,00 євро на 52 дні, 56 200,00 євро на 32 дні, 103 800,00 євро на 32 дні, за контрактом від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021, укладеним з компанією "ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA", Італія , в розмірі 50 000,00 євро на 36 днів. Повідомленням про запрошення платника податків, зборів, платежів або його представників до контролюючого органу від 20.03.2023 № 4401/6/23-00-07-08-01 посадових осіб ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» запрошено прибути 04.05.2023 року на 11 годину для отримання, ознайомлення, підписання акту документальної позапланової невиїзної перевірки до ГУ ДПС у Черкаській області за адресою: м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд. 235, каб. 517 (вручено платнику згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення 23.03.2023). У зазначений час уповноважені посадові особи ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» для ознайомлення, підписання та отримання акта перевірки не з`явилися, у зв`язку з чим акт від 04.05.2023 № 4385/23-00-07-08-01/41424219 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 41424219), з питань дотримання вимог валютного законодавства» при виконанні зовнішньоекономічних операцій по контрактах (договорах) від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 та від 17.12.2021 № UARef.SV/AVI/SM/ji/073/2021 (за період з 19.11.2021 по 23.02.2023) не підписано та надіслано на податкову адресу ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД»: 20801, Черкаська область, Черкаський район, м. Камянка, вул. Героїв Майдану, буд. 37 засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення (акт про неможливість підписання та вручення акту позапланової невиїзної перевірки ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» від 04.05.2023 № 649/23-00-07-08-02/41424219 додається). За результатами перевірки ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» прийнято податкове повідомлення рішення (форма «С») від 26.05.2023 № 4635/23-00-07-08-01 за платежем: пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та ШС за порушення вимог валютного законодавства (код платежу 21081000) на суму 1 354 033,39 грн., яке отримано платником 30.05.2023 (копія додається). ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» подано до ДПС України скаргу від 07.06.2023 № 07/06-01 (вх. ДПС № 19192/6 від 19.06.2023) на податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 26.05.2023 № 4635/23-00-07-08-01. Рішенням про результати розгляду скарги від 28.07.2023 № 20660/6/99-00-06-01-02-06 ДПС України податкове повідомлення рішення залишено без змін, скаргу без задоволення.

Також відповідач звертає увагу на позицію Верховного Суду України викладеної в постановах від 25.01.2022 року по справі №904/3886/21, від 23.02.2022 № 922/2897/21, від 04.06.2022 № 922/2394/21 , в яких суд зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести: факт їх виникнення; та те, що обставини є форс-мажорними для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. При цьому той факт, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що їх наявність може бути засвідчена відповідним компетентним органом. Не є достатнім формальне посилання на лист ТПП, оскільки суд має досліджувати докази в сукупності. Одне лише посилання на наявність форс мажору є не достатнім, така позиція суду викладена в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 17.08.2022 р. у справі №922/854/21. Отже, форс-мажор не є автоматичною підставою для звільнення від виконання зобов`язань, стороною договору має бути підтверджено не факт настання таких обставин, а саме їхня здатність впливати на реальну можливість виконання зобов`язань. Таким чином, сертифікат ТПП України може підтверджувати факт настання обставин непереборної сили та містити висновок щодо впливу цієї події на можливість виконання заявником своїх конкретних зобов`язань, але контролюючий орган вправі брати до уваги такий сертифікат лише за наявності підстав вважати, що невиконання зобов`язань виникло саме за таких обставин, про які зазначено в сертифікаті. Зазначена правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 11.09.2021 № 260/92/19. Також, сертифікат торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Зазначена правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 19.08.2022 №908/2287/17. 12.06.2023 року, Позивач звернувся до Регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області з заявами вих. №12/06-1 та вих. №12/06-2 про засвідчення факту настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які унеможливили виконання обов`язків (зобов`язань) для суб`єктів господарювання/ фізичних осіб за законодавчими та іншими нормативними актами України за зовнішньоекономічними Договорами № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 від 19.11.2021 року та № UA- Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 від 17.12.2021 р. 19.07.2023 року, за результатами розгляду вищенаведених заяв Позивача, Регіональна торгово - промислова палата Миколаївської області видала сертифікат № 4800- 23-3400 та сертифікат № 4800-23-3401. За змістом сертифікату № 4800-23-3400 від 19.07.2023 року вбачається, що неможливість оплатити та отримати Товар за Договором № UARef.SV/AVI/SM/ji/065/2021 від 19.11.2021 року у термін до 30.08.2022 року обумовлена настанням форс мажорних обставин, а саме: військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану, заборона здійснювати транскордонний переказ валютних цінностей з України, введена Постановою Національного банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану». Окремо у сертифікаті № 4800-23-3400 від 19.07.2023 року зазначено, що період дії обставин непереборної сили за Договором від 19.11.2021 р. становить з 24 лютого 2023 року по 31 березня 2023 року. Також, в сертифікаті зазначено, що повинна здійснюватися поставка 10 одиниць шассі ASTRA САВ HD9Є5 84.41 вартістю 1011000,00 євро на умовах EXW завод П`яченца, Італія, у термін до 30.08.2022, який визначений у договорі. Проте, в зазначеному сертифікаті не зазначено неможливість виконання дотримання граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених НБУ відповідно до частини 1 статті 3 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), як це зазначається в інших сертифікатах, виданих Торгово-промисловою Палатою України, або регіональними торгово-промисловими палатами. Зокрема, за результатами перевірки встановлено, що за Договором № UARef.SV/AVI/SM/ji/065/2021 від 19.11.2021 оплачено згідно платіжних доручень: - від 15.12.2021 в розмірі 100 000,00 євро, граничний строк розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлений Національним банком України - 14.12.2022; - від 04.01.2022 в розмірі 160 000,00 євро, граничний строк розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлений Національним банком України - 03.01.2023. Зазначені дані відсутні в сертифікаті. Крім того, відповідно до додаткової угоди № 2 від 01.08.2023 до контракту від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 сторони погодили що сума 260 000 євро, яка отримана як передоплата за цим контрактом поставки, покриватиме поставку 2 одиниць загальною вартістю 207 600 євро. Таким чином існувала сума кредиту на користь ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» у сумі 52 400 євро, яку повинно буде повернуто товариству до 31.01.2023. Тобто, ще за 135 днів до закінчення граничного строку розрахунків, змінено умови контракту, згідно яких повинна бути здійснена поставка 2 одиниць шассі, а частина попередньої оплати повинна бути повернута, що також не враховано в наданому сертифікаті. Також, слід зазначити, що заборона здійснювати транскордонний переказ валютних цінностей з України, введена Постановою Національного банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» відмінена з 07.07.2022. Тобто, виходячи зі змісту сертифікату, він виданий з метою підтвердження існування форс-мажорних обставин для нерезидента, а не з метою неможливості дотримання граничних строків розрахунків, встановлених НБУ. За змістом сертифікату № 4800-23-3401 від 19.07.2023 р. вбачається, що неможливість оплатити та отримати Товар за Договором № UARef.SV/AVI/SM/ji/073/2021 від 17.12.2021 р. у термін до 30.08.2022 року обумовлена настанням форс мажорних обставин, а саме: військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану, заборона здійснювати транскордонний переказ валютних цінностей з України, введена Постановою Національного банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», блокування роботи морських портів. Серед іншого у сертифікаті №4800-23-3401 від 19.07.2023 року зазначено, що період дії обставин непереборної сили за Договором від 17.12.2021 р. з 24 лютого 2023 року по 31 січня 2023 року. Також, у сертифікаті зазначено, що повинна здійснюватися поставка 10 одиниць шассі ASTRA САВ HD9Є5 84.41 вартістю 1038000,00 євро на умовах CFR Одеса, Україна, у термін до 30.08.2022, який визначений у договорі. Проте, в зазначеному сертифікаті не зазначено неможливість виконання дотримання граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених НБУ відповідно до частини 1 статті 3 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями) внаслідок виникнення форсмажорних обставин, як це зазначається в інших сертифікатах, виданих Торговопромисловою Палатою України, або регіональними торгово-промисловими палатами. Зокрема, за результатами перевірки встановлено, що за № UARef.SV/AVI/SM/ji/065/2021 від 19.11.2021 оплачено згідно платіжного доручення від 22.12.2021 в розмірі 50 000,00 євро, граничний строк розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлений Національним банком України - 21.12.2022. Зазначені дані відсутні в сертифікаті. Також, відповідач зазначає, що заборона здійснювати транскордонний переказ валютних цінностей з України, введена Постановою Національного банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» відмінена з 07.07.2022. Тобто, виходячи зі змісту сертифікату, він виданий з метою підтвердження існування форс-мажорних обставин для нерезидента, а не з метою неможливості дотримання граничних строків розрахунків, встановлених НБУ. Таким чином, враховуючи, що сертифікати про настання форс-мажорних обставин до прийняття податкового повідомлення були відсутні, у наданих сертифікатах, виданих Регіональною торгово-промисловою палатою Миколаївської області 28.07.2023 не зазначено неможливість виконання дотримання граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених НБУ відповідно до частини 1 статті 3 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» внаслідок виникнення форс-мажорних обставин, висновки до акта перевірки від 04.05.2023 № 4385/23-00-07-08-01/41424219, зроблено на підставі Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), інших законів України, а також нормативно-правових актів, прийнятими відповідно до цього Закону, і прийняте за результатами перевірки податкове повідомлення рішення від 26.05.2023 № 4635/23-00-07-08-01 не підлягає скасуванню.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги позову, відзиву та відповіді на відзив, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив наступне:

З 24.04.2023 по 28.04.2023 Головне управління ДПС у Черкаській області проводило документальну документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41424219) з питання дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні операцій з імпорту товарів по контрактах від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 та від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 (за період з 19.11.2021 по 23.02.2023). Перевірка проведена на підставі наказу ГУ ДПС у Черкаській області від 20.03.2023№5І2-п та повідомлення від 20.03.2023 №72/23-00-07-01-01.

За результатами перевірки складено акт від 04.05.2023 №4385/23-00-07-08-01/41424219, в якому встановлено порушення частин 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), з урахуванням пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України, за контрактом від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021, укладеним з компанією "ASTRA VEICOLIINDUSTRIALI SPA", Італія, в розмірі 52 400,00 евро на 43 дні, 47 600,00 евро на 52 дні, 56 200,00 евро на 32 дні, 103 800,00 евро на 32 дні, за контрактом від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021, укладеним з компанією "ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA", Італія , в розмірі 50 000,00 евро на 36 днів.

Як вбачається зі змісту акту перевірки від 04.05.2023 №4385/23-00-07-08-01/41424219, висновки щодо порушення позивачем приписів податкового законодавства зроблено з огляду на те, що ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» в особі генерального директора Олексія Холодова уклало з компанією «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA», Італія, Via Caorsana 79-29122 Piacenza, ITALY, INTESA SAN PAOLO SPA, CORSO V. EMANUELE 209,219-PIACENZA, Italia, IBAN: IT30 КОЗО 6912 6261 0000 0013 936, SWIFT CODE: BCITITMM в особі Вітторіо Краверо контракт 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 на поставку вантажних автомобілів - самоскид ASTRA HD9 8441 EU5, обладнаних самоскидним кузовом, напівтруба із заднім розвантаженням, об`ємом 20МЗ. Загальна вартість контракту становить 1 038 000,00 евро. Умови поставки: EXW завод Печенца, Італія у першому кварталі 2023 року та не пізніше 31.03.2023.

Оплата вартості згідно Специфікації № 1 здійснюється наступним чином: 151500,00 евро як передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця по підтвердженню замовлення у виробництво; 858 500,00 евро як передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця перед випискою інвойсу і відвантаження товару. Контракт вступає в силу з моменту його підписання і діє до 31.03.2022.

На виконання умов контракту від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021, з валютного рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в ПАТ «МТБ БАНК» (МФО 328168) TOB «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» перерахувало на користь компанії «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA», попередню оплату в розмірі 260 000,00 євро (еквівалент 8 001 016,00 грн.), згідно платіжних доручень:

- від 15.12.2021 в розмірі 100 000,00 євро (еквівалент 3 053 400,00 грн.), граничний строк розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлений Національним банком України -14.12.2022;

- від 04.01.2022 в розмірі 160 000,00 євро (еквівалент 4 947 616,00 грн.), граничний строк розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлений Національним банком України - 03.01.2023.

Відповідно додаткової угоди №2 до контракту від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 сторони погоджуються, що сума 260 000 євро, яка отримана як передоплата за цим контрактом поставки, покриватиме поставку 2 одиниць загальною вартістю 207 600 евро.

Таким чином існувала сума кредиту на користь ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» у сумі 52 400 евро, яку повинно буде повернуто товариству до 31.01.2023.

26.01.2023 компанія «ASTRA VEICOLIINDUSTRIALI SPA», повернула частину раніше отриманої оплати в розмірі 52 400,00 евро, з якої 26.01.2023 надійшло на валютний рахунок ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» № НОМЕР_1 , відкритий в ПАТ «МТБ БАНК» (МФО 328168), 52 370,00 евро, а 30,00 евро, утримано комісію при перерахуванні коштів банками кореспондентами (незначна сума), або на 408 день з дати здійснення попередньої оплати 15.12.2021, чим порушено граничні строки розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України, на 43 дні, пеня за порушення строків розрахунків на суму 52 400,00 евро за 43 дні (за період з 15.12.2022 по 26.01.2023) складає 263 132,98 грн. (розрахунок пені наведено в додатку 2 до акта перевірки).

Фактично товар (вантажний автомобіль - самоскид ASTRA HD9 8441 EU5, обладнаний самоскидним кузовом, напівтруба із заднім розвантаженням, об`ємом 20МЗ, код товару згідно УКТЗЕД - 87042391) імпортовано згідно ввізної митної декларації типу ІМ40 від 06.02.2023 № UA500530001260U7 на загальну суму 103 800,00 евро (еквівалент 4 252 410,10 грн.), з них:

- на суму 47 600,00 евро в рахунок авансового платежу здійсненого 15.12.2021, або на 419 день з дати його здійснення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановленого Національним банком України, на 54 дні;

- на суму 56 200,00 евро в рахунок авансового платежу здійсненого 04.01.2021, або на 399 день з дати його здійснення, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановленого Національним банком України, на 34 дні.

При цьому, у зазначеній митній декларації в графі 44 при відображенні відомостей про контракт під кодом 4104 було допущено помилку (описку) в його реквізитах, а саме: замість номеру контракту № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 зазначено № SV/AVI/SM/ji/065/2021. Зазначену помилку було виправлено 10.02.2023 згідно Аркуша коригування митної декларації від 06.02.2023 18:48:42 № UA500530001260U7.

Проте, відповідно до наданих для перевірки документів встановлено, що імпортований згідно МД від 06.02.2023 № UA500530001260U7 товар перетнув митний кордон України 04.02.2023, що підтверджується відміткою, зробленою Закарпатською митницею на міжнародних товарно-транспортної накладної (CMR) № 001121 від 04.02.2023, або:

- на 417 день з дати здійснення авансового платежу 15.12.2021, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановленого Національним банком України на 52 дні, пеня за порушення строків розрахунків на суму 47 600,00 евро за 52 дні (за період з 15.12.2022 по 04.02.2023) складає 289 058,56 грн. (розрахунок пені наведено в додатку 2 до акта перевірки).

- на 397 день з дати здійснення авансового платежу 04.01.2021, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановленого Національним банком України на 32 дні, пеня за порушення строків розрахунків на суму 56 200,00 евро за 32 дні (за період з 04.01.2023 по 04.02.2023) складає 207 919,14 грн. (розрахунок пені наведено в додатку 2 до акта перевірки).

Також, вантажний автомобіль - самоскид ASTRA HD9 8441 EU5, обладнаний самоскидним кузовом, напівтруба із заднім розвантаженням, об`ємом 20МЗ, код товару згідно УКТЗЕД - 87042391 імпортовано згідно ввізної митної декларації типу ІМ40 від 08.02.2023 №UA500530001359U1 на загальну суму 103 800,00 евро (еквівалент 4 163 354,50 грн.), або на 401 день з дати здійснення авансового платежу 04.01.2022, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановленого Національним банком України, на 36 днів.

При цьому, у зазначеній митній декларації в графі 44 при відображенні відомостей про контракт під кодом 4104 було допущено помилку (описку) в його реквізитах, а саме: замість номеру контракту № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 зазначено № SV/AVI/SM/j і/065/2021. Зазначену помилку було виправлено 10.02,2023 згідно Аркуша коригування митної декларації від 08.02.2023 17:20:27 № № UA500530001359U1.

Проте, відповідно до наданих для перевірки документів встановлено, що імпортований згідно МД від 08.02.2023 № UA500530001359U1 товар перетнув митний кордон України 04.02.2023, що підтверджується відміткою, зробленою Закарпатською митницею на міжнародних товарно-транспортної накладної (CMR) № 001222 від 04.02.2023, або на 397 день з дати здійснення авансового платежу 04.01.2022, тобто з порушенням граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановленого Національним банком України на 32 дні, сума пені за порушення строків розрахунків на суму 103 800,00 евро за 32 дні (за період з 04.01.2023 по 04.02.2023) складає 384 021,47 грн.

Для проведення перевірки не надавались:

- висновки центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, на подовження граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України;

- позовні заяви резидента до суду, міжнародного комерційного арбітражу про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або документи про звернення до уповноваженого органу відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку;

- довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту) стосовно виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин, які стали причиною несвоєчасного виконання умов договору;

- інші документи, які стосуються виконання договору від 19.11.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/06 5/2021 та пояснюють причини порушення.

ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» в особі генерального директора Олексія Холодова уклало з компанією « ASTRA VEICOLI INDUSTRIALІ SPA», Італія, Via Caorsana 79-29122 Piacenza, ITALY, INTESA SAN PAOLO SPA, CORSO V. EMANUELE 209,219-PIACENZA, Italia, IBAN: IT30 КОЗО 6912 6261 0000 0013 936, SWIFT CODE: BCITITMM в особі Вітгоріо Краверо уклало контракт 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 на поставку ШАСІ ASTRA CAB HDC5 84.41 з самоскидним кузовом об`ємом 20МЗ , напівтруба згідно проформи N.EXP/227/21REV.L Загальна вартість договору становить 1 038 000,00 євро. Умови поставки: обумовлюються Додатком 1 до цього контракту та згідно з правилами ІНКОТЕРМС 2020. Умови оплати: оплата вартості згідно Специфікації № 1 здійснюється наступним чином: 155 700,00 євро як передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця по підтвердженню замовлення у виробництво; 882 300,00 євро як передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця перед випискою інвойсу і відвантаження товару. Контракт вступає в силу з моменту його підписання і діє до 30.08.2022.

На виконання вимог контракту 17.12.2021 № № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021, з валютного рахунку №26005193411978 відкритого в ПАТ «МТБ БАНК» (МФО 328168) TOB «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» перерахувало користь компанії «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA» попередню оплату в розмірі 50 000,00 евро (еквівалент 1 539 295,00 грн.), граничний строк розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлений Національним банком України - 21.12.2022.

Згідно наданих для перевірки документів товар від компанії «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA» протягом граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України, ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» не отримало.

26.01.2023 компанія «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA», повернула раніше отриману оплату в розмірі 50 000,00 евро, з якої 26.01.2023 надійшло на валютний рахунок ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» № 26038193411978 , відкритий в ПАТ «МТБ БАНК» (МФО 328168), 49 970,00 евро, а 30,00 евро, утримано комісію при перерахуванні коштів банками кореспондентами (незначна сума), або на 401 день з дати її здійснення, чим порушено граничні строки розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України, на 36 днів, пеня за порушення строків розрахунків на 36 днів (за період з 22.12.2022 по 26.01.2023) складає 209 901,24 грн.

Для проведення перевірки не надавались:

- висновки центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, на подовження граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України;

- позовні заяви резидента до суду, міжнародного комерційного арбітражу про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або документи про звернення до уповноваженого органу відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку;

- довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту) стосовно виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин, які стали причиною несвоєчасного виконання умов договору;

- інші документи, які стосуються виконання контрактів від 17.12.2021 № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 та пояснюють причини порушення.

За результатами перевірки ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» прийнято податкове повідомлення - рішення (форма «С») від 26.05.2023 № 4635/23-00-07-08-01 за платежем: пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та ШС за порушення вимог валютного законодавства (код платежу 21081000) на суму 1 354 033,39 грн., яке отримано платником 30.05.2023.

ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» подано до ДПС України скаргу від 07.06.2023 №07/06-01 (вх. ДПС №19192/6 від 19.06.2023) на податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 26.05.2023 №4635/23-00-07-08-01.

Рішенням про результати розгляду скарги від 28.07.2023 № 20660/6/99-00-06-01-02-06 ДПС України податкове повідомлення - рішення залишено без змін, скаргу без задоволення.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 р. по справі №580/7511/23 було відмовлено у задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» до Головного управління ДПС в Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2024 р. апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» було залишено без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 без змін.

Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 25.04.2024 р. касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» на вказані Рішення та Постанову судів першої та апеляційної було повернуто.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Черкаській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26 травня 2023 року №4635/23-00-07-08-01.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня відмовлено у відкритті провадження у справі.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року апеляційну скаргу ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» залишено без задоволення, а ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року - без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 16 січня 2025 року Касаційну скаргу ТОВ СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД задоволено. Ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду зі стадії відкриття провадження.

Не погоджуючись із прийняттям податкового повідомлення-рішення №4635/23-00-07-08-01 від 26.05.2023, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відповідно до підпункту 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Закон України "Про валюту та валютні операції" від 21 червня 2018 року № 2473-VIII (далі - Закон № 2473-VIII) визначає правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства.

Частиною першою статті 3 Закону № 2473-VIII встановлено, що відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Відповідно до частини четвертої статті 11 Закону № 2473-VIII органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.

Частинами п`ятою, шостою цієї статті Закону передбачено, що Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.

Згідно з частиною дев`ятою статті 11 Закону № 2473-VIII органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.

За змістом частини десятої статті 11 Закону № 2473-VIII у разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 12 Закону № 2473-VIII Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до частин першої, третьої, п`ятої, восьмої статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.

Правління Національного банку України постановою № 5 від 02 січня 2019 року затвердило Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті (далі - Положення № 5).

Це Положення, відповідно до пункту 1, визначає заходи захисту, запроваджені Національним банком України, порядок їх застосування (порядок здійснення валютних операцій в умовах запроваджених цим Положенням заходів захисту), а також порядок здійснення окремих операцій в іноземній валюті.

Згідно з пунктами 21, 23 Положення № 5 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного пунктом 21 розділу II цього Положення, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення, у повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в Україні в банку.

Судом встановлено 19.11.2021 р. між компанією «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA» (далі Продавець) та ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» укладено зовнішньоекономічний Контракт UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 (далі Контракт від 19.11.2021 р.).

Предметом Контракту від 19.11.2021 р., було придбання Покупцем, для подальшого продажу на території України, шасі ASTRA CAB HD9Є5 84.41 з самоскидним кузовом Документ сформований в системі «Електронний суд» 04.06.2024 3 об`ємом 20М3 напівтруба згідно з проформою № EXP/209/21REV.2 у кількості 10 (десять) одиниць, загальною вартістю 1 010 000 (один мільйон десять тисяч) євро 00 центів.

Сторони Контракту від 19.11.2021 р. домовились, що поставка Товару відбуватиметься на умовах EXW (правила Incoterms 2020), завод П`яченца Італія у другому кварталі 2022 року, але не пізніше 30 серпня 2022 року.

Умовами Контракту від 19.11.2021 р. передбачено, що усі розрахунки здійснюються Сторонами у євро. Пунктом 2.1. Додатку № 1 Контракту від 19.11.2021 р. встановлено, що оплата вартості Товару, що визначений умовами Специфікації №1 здійснюється наступним чином: - 151 500, 00 євро як передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця по підтвердженню замовлення у виробництво; - 858 500,00 євро як остаточна передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця перед випискою інвойсу і відвантаження Товару.

07.12.2022 року, у зв`язку зі зміною юридичної адреси Покупця, між Сторонами Контракту від 19.11.2021 р. було укладено додаткову угоду за змістом якої Сторони домовились внести зміни до розділу з реквізитами Сторін.

На виконання умов укладеного Контракту від 19.11.2021 р. Покупець сплатив Продавцю: - 15.12.2021 року, платіж на загальну суму - 100 000 (сто тисяч) євро 00 центів; - 04.01.2022 року, платіж на загальну суму - 160 000 (сто шістдесят тисяч) євро 00 центів.

24 лютого 2022 року, Постановою Національного банку України «Про банківської системи в період запровадження воєнного стану» № 18 від 24 лютого 2022 року була призупинена робота валютного ринку України крім операцій продажу іноземної валюти клієнтами. Більше того, був введений мораторій на здійснення транскордонних валютних платежів (крім підприємств та установ, що забезпечують виконання мобілізаційних планів (завдань) та Уряду, окремих дозволів НБУ), що унеможливлювало подальше виконання зобов`язань Покупця по правочину. Після початку повномасштабного військового вторгнення російських військ на територію України,

ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» неодноразово письмово зверталось з листами до Продавця (лист від 28.02.2022 року, від 07.04.2022 року, від 13.06.2022 року) в яких обґрунтовувало неможливість здійснення подальшої оплати за Контрактом від 19.11.2021 р., у зв`язку з дією Постанови Національного банку України «Про банківської системи в період запровадження воєнного стану» № 18 від 24 лютого 2022 року.

ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» ініціювало повернення грошових коштів, що були сплачені Покупцем протягом дії правочину (лист від 07.04.2022 р., від 13.06.2022 р.).

Сторонами була укладена Додаткова угода № 2 від 01.08.2022 року до Контракту від 19.11.2021 р.

Додатковою угоду № 2 були внесені зміни до Контракту від 19.11.2021 року, відповідно до яких, строк поставки Товару та дії відповідного правочину подовжувався до 31.03.2023 року.

01.08.2022 року, Сторони уклали Додаткову угоду № 3 до Контракту від 19.11.2021 року в якій актуалізували реквізити Покупця, для можливості повернення переплати.

19.01.2023 року, були складені та підписані товаротранспортні накладні (CRM) № 001121 та № 001222 на дві одиниці Товару, що були предметом Контракту від 19.11.2021 р. 26.01.2023 року, на виконання умов Контракту від 19.11.2021 р., Продавцем було повернуто на рахунок Покупця переплату у розмірі 52 400 (п`ятдесят дві тисячі чотириста) євро 00 центів.

Товар прибув на територію України та був розмитнений Державною митною службою, що підтверджується митними деклараціями №23UA500530001260U7 від 06.02.2023 р. та № 23UA500530001359U1 від 08.02.2023 р.

Під час заповнення митних декларацій № 23UA500530001260U7 від 06.02.2023 р. та №23UA500530001359U1 від 08.02.2023 р. у графі 44 були допущені помилки та визначено неправильну назву Контракту.

Виявивши помилку митний орган, вніс зміни до митних декларації № 23UA500530001260U7 від 06.02.2023 р. та № 23UA500530001359U1 від 08.02.2023 р. шляхом складання аркушів коригування відповідно до п. 37 Постанови Кабінету Міністрів України «Про питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій» від 21 травня 2012 р. № 450

17.12.2021 р. між «ASTRA VEICOLI INDUSTRIALI SPA» та ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» укладено зовнішньоекономічний Контракт UARef.SV/AVI/SM/ji/073/2021.

Предметом Контракту від 17.12.2021 р., було придбання Покупцем, для подальшого продажу на території України, шасі ASTRA CAB HD9Є5 84.41 з самоскидним кузовом об`ємом 20М3 напівтруба згідно з проформою № EXP/227/21REV.1 у кількості 10 (десять) одиниць, загальною вартістю 1 038 000 (один мільйон тридцять вісім тисяч) євро 00 центів.

Сторони Контракту від 17.12.2021 р. домовились, що поставка Товару відбуватиметься на умовах EXW (правила Incoterms 2020), завод П`яченца Італія у другому кварталі 2022 року, але не пізніше 30 серпня 2022 року.

Умовами Контракту від 17.12.2021 р. передбачено, що усі розрахунки здійснюються Сторонами у євро. Пунктом 2.1. Додатку № 1 Контракту від 17.12.2021 р. встановлювалося, що оплата вартості згідно із Специфікацією №1 здійснюється наступним чином: - 155 700,00 євро як передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця по підтвердженню замовлення у виробництво; - 882 300,00 євро як остаточна передплата шляхом банківського переказу на рахунок Продавця перед випискою інвойсу і відвантаження Товару.

21 грудня 2021 року, Сторони вирішили внести зміни до умов Контракту від 17.12.2021 р. шляхом укладання відповідної Додаткової угоди. Так, умовами Додаткової угоди № 1 були внесені зміни до пункту 1 Специфікації № 1 до Контракту від 17.12.2021 р., де було змінено умови поставки Товару з EXW на CFR (м. Одеса, Україна). Відповідно до правил Incoterms 2020, CFR це умови поставки Товару за якими Продавець зобов`язаний своїм коштом доставити Товар у порт відвантаження, завантажити його на судно і сплатити фрахт для доставки Товару в зазначений порт призначення.

Так, за умовами CFR на Продавця покладається також обов`язок митного оформлення Товару для експорту. При цьому, вважається, що Продавець виконав постачання, коли Товар перетнув борт судна в порту відвантаження. Такі умови можуть застосовуватися тільки під час перевезення Товару морським або внутрішнім водним транспортом.

Таким чином, умовами Контракту від 17.12.2021 р. в редакції Додаткової угоди № 1 від 21 грудня 2021 р., встановлювався обов`язок Продавця завантажити та за власні кошті доставити Товар у порт м. Одеса.

22.12.2021 року, на виконання умов укладеного Контракту від 17.12.2021 р. Покупець сплатив Продавцю платіж на загальну суму - 50 000 (п`ятдесят тисяч) євро 00 центів.

28.02.2022 року, ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД», письмово повідомило Продавця, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» був введений воєнний стан з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Додатково Продавця було проінформовано, що вхід та вихід до портів Скадовськ, Херсон, Миколаїв, Ольвія, Одеса, Чорноморськ, Південний, Білгород-Дністровський, Ізмаїл, Рені, Усть - Дунайськ закрито, а вантажні операції призупинено. 29.04.2022 року, Покупець повідомив Продавця, про неможливість прийому Товару в порті призначення у м. Одеса, у зв`язку з продовженням морської блокади України.

29 серпня 2022 року, Сторони уклали Додаткову угоду № 1 до Контракту від 17.12.2021 р., відповідно до умов якої, Сторони домовились припинити дію правочину.

26.01.2023 року, платіж на загальну суму 50 000 (п`ятдесят тисяч) євро 00 центів був повернутий Продавцем на розрахунковий рахунок Покупця.

Як було зазначено вище пунктом 2.1. Додатку № 1 обох Контрактів було встановлено, що оплата вартості Товару, що визначений умовами Специфікації №1 здійснювалася двома траншами у вигляді передплати шляхом банківського переказу на рахунок Продавця: - перший для підтвердження замовлення у виробництво; - другий як остаточна передплата перед випискою інвойсу і відвантаження Товару.

При проведенні перевірки, відповідач розглядав кожен платіж, здійснений позивачем згідно з графіком як окрему зовнішньоекономічну операцію та вважав, що товар мав бути імпортований частинами протягом 365 днів після здійснення кожного окремого платежу.

Однак такий підхід податкового органу є помилковим, оскільки умови Контрактів не передбачали часткове відвантаження товару, а передбачали одну окрему зовнішньоекономічну операцію.

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 15 лютого 2022 року у справі № 160/816/20 та від 22 травня 2024 року у справі № 620/14203/23, де суд касаційної інстанції, розглядаючи правовідносини, де граничний строк проведення розрахунків був продовжений окремими висновками по окремих платежах, але в межах одного контракту, дійшов такого висновку: «Зазначені висновки видані щодо операцій в межах одного зовнішньоекономічного контракту, а тому, незважаючи, що суми в них зазначені з розбивкою, строк вважається продовженим на загальну (сукупну) суму, а не певні частини платежів». Це означає, що здійснення авансового платежу є відправною точкою для початку відліку граничного строку за операцією з імпорту товару, поставка якого має бути здійснена у визначений Контрактом строк, але не пізніше 365 днів з моменту внесення першого авансового платежу. Проте зазначена норма не свідчить про те, що кожен з авансових платежів має розглядатися окремо.

Враховуючи фактичні обставини справи та початку перемовин між сторонами щодо зміни умов контрактів передплата у повному обсязі не була внесена, у Позивача не виникло зобов`язання щодо отримання Товару на протязі 365 днів. Таке зобов`язання могло виникнути або у разі повної оплати сум передплати за контрактами або з моменту підписання між сторонами контрактів змін до його умов щодо вартості та кількості Товару. У такому випадку з боку Позивача не було порушень щодо строків виконання зобов`язань по строкам отримання Товару за зовнішньоекономічним контрактом.

Крім того, суд вважає необхідним зазначити, що Миколаївська торгово-промислова палата сертифікатом від 28 липня 2023 року №4800-23-3400 засвідчила форс-мажорні обставини, що унеможливили виконання обов`язків за Контрактом № UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/065/2021 від 19.11.2021 року та щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: оплатити та отримати товар шасі ASTRA CAB HD9Є5 84.41 з самоскидним кузовом об`ємом 20М3 напівтруба згідно з проформою EXP/227/21REV.2 у кількості 10 одиниць загальною вартістю 1010000,00 Євро на умовах поставки EXW завод П`яченца, Італія, у термін: до 30.08.2022 року, у період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання: 24 лютого 2022 року; дата закінчення: 31 березня 2023 року.

Сертифікатом від 28 липня 2023 року №4800-23-3401 засвідчила форс-мажорні обставини, що унеможливили виконання обов`язків за Контрактом №UA-Ref.SV/AVI/SM/ji/073/2021 від 17.12.2021 року, та щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: оплатити та отримати товар шасі ASTRA CAB HD9Є5 84.41 з самоскидним кузовом об`ємом 20М3 напівтруба згідно з проформою №EXP/227/21REV.1 у кількості 10 одиниць загальною вартістю 1038000,00 Євро на умовах поставки CFR (м. Одеса, Україна), у термін: 30.08.2022 року у період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання: 24 лютого 2022 року; дата закінчення: 31 березня 2023 року.

Частиною шостою статті 13 Закону № 2473-VIIІ визначено, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Вищезазначені сертифікати були видані щодо обов`язку забезпечити дотримання граничних строків оплати та отримання товарів за контрактами у термін до 30.08.2022 року через форс-мажорні обставини, які унеможливили виконання договору у зазначений термін.

Зважаючи на викладене, перебіг строку розрахунків та нарахування пені мав бути зупинений на весь період дії форс-мажорних обставин за Договором, у тому числі за всіма платіжними дорученнями, згідно з якими відбувалася попередня оплата за графіком платежів.

Верховний Суд у постанові від 10 січня 2024 року у справі № 817/139/18 виснував, що доказами форс-мажорних обставин є будь-які докази за умови їх належності та допустимості, проте у відносинах щодо дотримання валютного законодавства єдиним доказом настання форс-мажору (обставини непереборної сили) є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Продовження строку дії договору та строку виконання зобов`язань внаслідок форс-мажору чи інших обставин є можливим, якщо сторони це прямо вказали в умовах договору, або уклали додаткову угоду про це за взаємною згодою сторін вже після виникнення таких обставин-Постанова ВС від 31.08.2022 у справі №910/15264/21.

Як вбачається з матеріалів справи, пунктом 13.1. Контрактів від 19.11.2021 р. та від 17.12.2021 р. встановлено, що сторони під час виконання правочинів мають керуватися нормами матеріального законодавства Італії, за виключенням випадків конфлікту положень закону.

Зі змісту положень Контрактів, сторони для доведення обставин непереборної сили повинні були надати відповідне підтвердження їх настання, що мало бути завірене ТПП відповідної країни.

Таким чином, Сторони правочину не конкретизували вимоги щодо документу який повинен підтверджувати факт настання обставин непереборної сили, обмежившись лише суб`єктом, який має право завіряти відповідний документ (ТПП країни контрагента в якій настав випадок форс-мажору).

Таким чином, в межах спірних правовідносин неналежне виконання вимог податкового законодавства відбулося не з вини позивача, а ним вживались відповідні заходи щодо дотримання умов контрактів, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності.

Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування пені спірним податковим повідомленням-рішенням.

Отже, наявність встановлених форс-мажорних обставин звільняє позивача від відповідальності за порушення вимог частин 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (зі змінами та доповненнями), з урахуванням пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених Національним банком України.

Враховуючи викладені обставини, податкове повідомлення № 4635/23-00-07-08-01 від 26.05.2023 є протиправним та підлягає скасуванню судом.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Викладені вище обставини дають суду підстави для висновку, що ході судового розгляду справи відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування та не підтвердив правомірності оскарженого податкового повідомлення-рішення. Натомість доводи позивача узгоджуються з приписами чинного законодавства, підтверджуються дослідженими судом доказами, а тому позов слід задовольнити повністю.

Згідно із частиною 1 статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України «Про судовий збір» від 08.07.2011 № 3674-VI (далі Закон № 3674-VI).

Згідно з підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону № 3674-VI за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру юридичною особою сплачується судовий збір у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру юридичною особою сплачується судовий збір у розмірі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» установлено, що з 01.01.2025 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 3028 грн.

ТОВ СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД заявлено чотири вимоги майнового характеру та 1 вимогу немайнового характеру.

Сума судового збору, яка підлягала сплаті позивачем за розгляд майнових вимог становить - 20310,50 грн.

З матеріалів справи слідує, що ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» не сплачено судовий збір у розмірі 20310, 50 грн.

Водночас, за результатами розгляду справи по суті, судом задоволено майнові вимоги позивача у повному обсязі, відтак сума судового збору у розмірі 20310, 50 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Разом з цим, сума судового збору у розмірі 20310,50 грн., враховуючи повне задоволення судом вимог майнового характеру та відсутності сплати ТОВ «СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД» в цій частині судового збору, підлягає стягненню з відповідача до Державного бюджету України.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю СП З ЦІ ПЕГАС АВТОТРЕЙД (вул. Чепіги отамана, 29/1- а, прим. 101, м. Одеса, 65003, код ЄДРПОУ 41424219) до Головного управління ДПС в Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Черкаській області № 4635/23-00-07-08-01 від 26.05.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Черкаській області на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК в Од.обл./Київський р-н/22030101, Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37607526, Банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA468999980313171206084015756, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 20310, 50 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.К. Василяка

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2025
Оприлюднено30.04.2025
Номер документу126928479
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/17510/24

Рішення від 28.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 25.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Постанова від 16.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 28.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні