Постанова
від 15.04.2025 по справі 911/2539/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" квітня 2025 р. Справа№ 911/2539/20 (911/3846/23)

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Сотнікова С.В.

суддів: Отрюха Б.В.

Остапенка О.М.

за участю секретаря судового засідання Макухи О.А.,

представника Броварської міської ради Мовчан В.Л.,

арбітражного керуючого Звєздічева М.О.,

розглянувши апеляційну скаргу Броварської міської ради Броварського району Київської області

на рішення Господарського суду Київської області

від 13.06.2024 (повний текст складено 05.07.2024, суддя Лутак Т.В.)

у справі №911/2539/20 (911/3846/23)

за заявою Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника"

в особі ліквідатора арбітражного керуючого Звєздічева Максима Олександровича

до Броварської міської ради Броварського району Київської області,

про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника,

в межах справи № 911/2539/20

за заявою боржника Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника"

про банкрутство,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст і підстави заяви про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника.

У грудні 2023 року ліквідатор боржника арбітражний керуючий Звєздічев Максим Олександрович звернувся із заявою до Броварської міської ради Броварського району Київської області про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника шляхом стягнення 815156,99 грн, у зв`язку з доведенням до банкрутства.

В обґрунтування заявлених вимог, ліквідатор зазначив, що засновник підприємства неправомірно вивів активи боржника, оскільки ухвалював рішення за якими в період з 2011 по 2013 роки фактично позбавив підприємство основних засобів, за рахунок яких здійснювалась його статутна діяльність, що мало наслідком фактичне припинення діяльності комунального підприємства.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття.

Рішенням Господарського суду Київської області від 13.06.2024 року у справі №911/2539/20 (911/3846/23) задоволено заяву ліквідатора КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" арбітражного керуючого Звєздічева М.О., покладено субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку із доведенням до банкрутства у розмірі 815156,99 грн на Броварську міську раду, присуджено до стягнення з Броварської міської ради грошові кошти у розмірі 815 156,99 грн на користь КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника".

Судове рішення обґрунтоване тим, що сукупність дій та бездіяльності Броварської міської ради, попри її обов`язок як засновника боржника передбачити можливість настання негативних для боржника наслідків вилучення у нього майна та вчинити передбачені законом заходи щодо запобігання банкрутству боржника, перебувають у причинно-наслідковому зв`язку із обставинами неможливості боржником здійснювати господарську діяльність та отримувати прибуток, істотним збільшенням суми зобов`язань, що в подальшому створили умови та підстави для порушення справи про банкрутство з неможливістю задовольнити вимоги у межах справи про банкрутство за рахунок майна боржника, а отже наявність підстав для застосування субсидіарної відповідальності у даній справі. Разом з тим, Броварською міською радою не доведено належними, допустимими, достовірними та вірогідними доказами відсутності своєї вини у доведені Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба Замовника" до банкрутства.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів.

Не погоджуючись із зазначеним судоовим рішенням, Броварська міська рада звернулась до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 13.06.2024 і ухвалити нове рішення, яким відмовити в повному обсязі у задоволенні заяви ліквідатора КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" про покладення субсидіарної відповідальності на Броварську міську раду.

В обґрунтування підстав для скасування оскаржуваного судового рішення Міська рада посилається на порушення норм процесуального права та неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, ч.2 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.ст. 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 10.08.2023 у справі № 910/21232/16, від 14.07.2020 у справі № 904/6379/16, від 10.12.2020 у справі № 922/1067/17.

Скаржник вважає, що судом не встановлено, а ліквідатором не надано доказів, що саме цілеспрямовані дії засновника спричинили стійку неплатоспроможність боржника у відповідності до статті 215 Господарського кодексу України.

Позиції учасників справи.

Ліквідатор у відзиві не погодився з доводами та вимогами апеляційної скарги, просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги повністю.

За доводами ліквідатора, метою створення та основним видом діяльності КП "Служба замовника" було обслуговування житлового фонду міста Бровари. Однак, своїми рішеннями Міська рада фактично позбавила банкрута основних засобів за рахунок яких здійснювалася статутна діяльність, що мало наслідком фактичне припинення діяльності боржника. При цьому, відповідно до рішень Броварської міської ради, вирішивши питання про передачу фактично усього майна, за рахунок використання та обслуговування якого можливим було отримання доходів боржником, від банкрута до іншої юридичної особи, Уповноваженим органом управління не вирішувалось питання про правонаступництво осіб, які отримали активи банкрута, а отже, кредиторська заборгованість банкрута залишилася без майнового забезпечення.

Дії суду під час апеляційного розгляду справи.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 15.08.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Броварської міської ради.

08.10.2024 суддю ОСОБА_1 звільнено у відставку.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.10.2024, для розгляду справи № 911/2539/20 (911/3846/23) визначено колегію суддів: Сотніков С.В. (головуючий), Остапенко О.М., Отрюх Б.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.10.2024 призначено розгляд справи на 03.12.2024.

В судовому засіданні 03.12.2024, 04.02.2025 оголошувалась перерва відповідно до ст. 216 Господарського процесуального кодексу України.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції.

Колегія суддів, розглянувши доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, вважає, що апеляційну скаргу належить відхилити з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, з огляду на незадовільний фінансовий стан боржника та наявність ознак його стійкої фінансової неплатоспроможності, власником боржника - Броварською міською радою Київської області 19.12.2019 прийнято рішення № 1719-67-07 про звернення до суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника".

01.09.2020 голова ліквідаційної комісії по припиненню діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба Замовника" Голубовським Г.П. до Господарського суду Київської області подав заяву про відкриття провадження у справі про банкрутство на підставі ч. 6 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства.

Комунальне підприємство Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" було створено та зареєстровано 21.07.2003 на підставі рішення Броварської міської ради Київської області, підприємство засновано на комунальній власності територіальної громади міста Бровари Київської області, підпорядковується Броварській міській раді та уповноваженому нею органу, підприємство є юридичною особою, має самостійний баланс, поточний рахунок в банку, печатки та штампи, основним видом діяльності підприємства є організація з надання житлових та комунальних послуг населенню, підприємствам, установам та організаціям згідно чинного законодавства та відповідних рішень, прийнятих Броварською міською радою та її виконавчим комітетом.

Разом з тим, відповідно до матеріалів справи Комунальне підприємство Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" з 2015 року перебуває у процедурі ліквідації за рішенням власника, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Кредиторська заборгованість боржника підтверджується наступними судовими рішеннями.

Рішенням Господарського суду Київської області від 24.04.2013 у справі № 911/1028/13 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Артемсіль Регіони - СК" 120436,42 грн основної заборгованості, 9541,71 грн пені, 4183,90 грн 3 % річних та 2683,24 грн судового збору.

Рішенням Господарського суду Київської області від 19.12.2011 у справі № 12/213-11 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерготеплоавтоматика" 64311,80 грн основного боргу, 4752,03 грн 3 % річних, 12 605,12 грн інфляційних втрат, 816,73 грн витрат на сплату державного мита та 236 грн витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішенням Господарського суду Київської області від 27.12.2011 у справі № 6/125-11 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерготеплоавтоматика" 123296,40 грн основного боргу, 1232,97 грн державного мита та 160,02 грн витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішенням Господарського суду Київської області від 07.11.2013 у справі № 911/3991/13 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь Приватного підприємства "Інком-М" 205053,37 грн основного боргу та 4101, 06 грн судового збору.

Рішенням Господарського суду Київської області від 12.01.2015 у справі № 911/4861/14 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна-2" 45488,70 грн боргу та 1827 грн судового збору.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 30.05.2013 у справі № 911/648/13-г стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь фізичної особи-підприємця Вишняка Ставра Петровича заборгованість за виконані роботи в сумі 19355 грн, 0,1% за кожен день затримки з розрахунками в сумі 5 921,10 грн та судовий збір у сумі 980,68 грн.

Рішенням Апеляційного суду Київської області від 23.05.2013 у справі № 2-1483/2011 поновлено ОСОБА_2 на роботі в Комунальному підприємстві Броварської міської ради Київської області "Служба замовника", зобов`язано відповідача внести запис до трудової книжки про визнання недійсним запису про звільнення за п. 3 ст. 40 КЗпП України, стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 17.03.2011 по 23.05.2013 в сумі 35584,92 грн.

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 31.10.2016 у справі № 361/1601/16-ц стягнуто з ліквідаційної комісії з припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 24.05.2013 по 31.10.2016 в сумі 54380,16 грн, а також стягнуто з ліквідаційної комісії з припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь держави судовий збір в сумі 543,80 грн.

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 07.06.2019 у справі № 361/633/19 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь ОСОБА_2 інфляційні втрати у зв`язку з простроченням грошового зобов`язання, що виникло на підставі рішення Апеляційного суду Київської області від 23.05.2013 у цивільній справі № 2-1483/2011, за період прострочення з 01.06.2013 по 31.12.2018 в сумі 53 964,17 грн.

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 15.10.2020 у справі № 361/8613/19 стягнуто з ліквідаційної комісії з припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 01.11.2016 по 30.11.2019 в сумі 46861,32 грн та моральну шкоду в розмірі 5000 грн, а також стягнуто з ліквідаційної комісії з припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь держави судовий збір в сумі 840,80 грн.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 18.01.2017 у справі № 810/3096/16 стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Броварському районі Київської області капіталізовані платежі у розмірі 316267,82 грн.

Таким чином, станом на дату відкриття провадження у справі про банкрутство боржника за судовими рішеннями було присуджено до стягнення з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" 1140426,24 грн.

Згідно відомостей з Автоматизованої системи виконавчого провадження та довідки Броварського міськрайонного відділу державної виконавчої служби Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) № 75563 від 27.10.2020 станом на 13.10.2020 на виконанні у відділі перебувало зведене виконавче провадження № 32499430, де боржником є Комунальне підприємство Броварської міської ради Київської області "Служба замовника".

Разом з тим, боржником надано до суду перелік його кредиторів та дебіторів із зазначенням відомостей, передбачених пунктами 7, 11 ч. 4 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства, відповідно до яких загальна сума кредиторської заборгованості боржника станом на 01.12.2020 становить 776909,70 грн, загальна сума дебіторської заборгованості боржника станом на 01.12.2020 становить 2159638,14 грн, з яких 1899570,60 грн - заборгованість населення.

Згідно інвентаризаційного опису від 01.12.2020 на балансі боржника обліковуються необоротні активи на суму 107513,04 грн.

Відповідно до довідок з банківських установ залишок коштів на рахунках боржника в банках складає 33164,61 грн.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.01.2021 було відкрито провадження у справі № 911/2539/20 про банкрутство Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника".

В подальшому, ухвалою попереднього засідання Господарського суду Київської області від 11.03.2021 було визнано грошові вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "К-2 "Інвестмент" у розмірі 141385,27 грн, грошові вимоги ОСОБА_2 у розмірі 195790,57 грн. Загальна сума визнаних судом грошових вимог до боржника склала 337175,84 грн.

Постановою Господарського суду Київської області від 07.06.2021 було припинено процедуру розпорядження майном боржника, визнано боржника банкрутом та відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 25.07.2022 було відсторонено арбітражного керуючого Шиганського Віталія Володимировича від виконання повноважень ліквідатора та призначено ліквідатором боржника арбітражного керуючого Звєздічева Максима Олександровича.

Боржник, Комунальне підприємство Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" яке було створено та зареєстровано 21.07.2003 на підставі рішення Броварської міської ради Київської області від 19.06.2003 №256-13-24, засновано на комунальній власності територіальної громади міста Бровари Київської області, затверджено його статут та статутний фонд у розмірі 190 000 000 грн.

Відповідно до Статуту Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба Замовника" у редакції затвердженої рішенням Броварської міської ради від 05.08.2010 № 1600-87-05 (далі - Статут), Комунальне підприємство Броварської міської ради "Служба Замовника" створено у відповідності до чинного законодавства України.

Підпунктом 1.2. Статуту передбачено, що підприємство засноване на комунальній власності територіальної громади міста Бровари Київської області, підпорядковується Броварській міській раді та уповноваженому нею органу.

Відповідно до п.2.1 Статуту, підприємство є юридичною особо, має самостійний баланс, поточний та інші рахунки в установах банків, печатки та штампи зі своєю назвою.

Згідно з п.2.5 Статуту, підприємство має відокремлене майно на праві повного господарського відання, вправі від свого імені укладати договори та угоди, набувати майнових та немайнових особистих прав; нести обов`язки, бути позивачем та відповідачем у суді, господарському, адміністративному та третейському судах.

Розділом 3 Статуту передбачено, що підприємство створено з метою: організації забезпечення належного рівня та якості житлово-комунальних послуг, створення відповідних умов для проживання; забезпечення схоронності і підвищення рівня благоустрою житлового фонду, який знаходиться на обслуговуванні Підприємства; контролю за забезпеченням належного санітарного стану прибудинкових територій та території міста Бровари в цілому; контролю за дотриманням мешканцями правил користування житловими приміщеннями згідно чинного законодавства України; розвитку Підприємства на підставі принципу вільного вибору предметів діяльності, не заборонених діючим законодавством; виконання робіт, надання послуг та реалізації продукції, здійснення різних видів виробничої та комерційної діяльності з метою отримання прибутку; виконання робіт, пов`язаних з управлінням житловим та нежитловим фондом, переданим в установленому порядку на праві повного господарського відання.

Згідно п. 4.1 Статуту, управління Підприємством здійснюється відповідно до цього Статуту на основі поєднання прав Власника щодо господарського використання комунального майна і принципів самоврядування трудового колективу.

Відповідно п. 4.2. Статуту, Власник здійснює свої права по управлінню Підприємством безпосередньо або через уповноважений ним орган.

Пунктами 4.3. та 4.4. Статуту передбачено, що управління Підприємством здійснює Генеральний директор. Призначення та звільнення Генерального директора здійснюється згідно чинного законодавства. Міський голова укладає з Генеральним директором контракт.

Генеральний директор підприємства: самостійно визначає структуру Підприємства та затверджує штатний розпис, самостійно вирішує питання діяльності Підприємства; несе персональну відповідальність за стан і діяльність Підприємства, виконання фінансових планів, дотримання державної фінансової дисципліни та норм охорони праці, ефективне використання та охорону майна, що закріплене за Підприємством; діє без довіреності від імені Підприємства, представляє його інтереси в усіх підприємствах, установах і організаціях, судах, господарських та адміністративних, третейських судах; видає накази та розпорядження, що є обов`язковими для виконання працівниками Підприємства; розпоряджається коштами і майном Підприємства відповідно до чинного законодавства; від імені Підприємства укладає договори, угоди, видає довіреності; відкриває в установах банку поточні та інші рахунки; разом з трудовим колективом або уповноваженим ним органом визначає для працівників Підприємства додаткові відпустки та інші пільги, а також заохочує працівників та накладає стягнення, згідно чинного законодавства; призначає на посаду і звільняє працівників Підприємства, згідно з нормами Кодексу законів про працю України; здійснює інші функції і повноваження, що надані Генеральному директору відповідно до чинного законодавства України та цього Статуту (п. 4.5. Статуту).

Відповідно до п. 4.6. Статуту, Генеральний директор Підприємства підзвітний та підпорядкований Власнику або уповноваженому ним органу.

Відповідно до п. 5.1. Статуту, майно Підприємства є комунальною власністю територіальної громади міста Бровари і закріплюється за Підприємством на праві повного господарського відання.

Згідно з п.5.2 Статуту, Підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном у порядку та межах визначених діючим законодавством, а у випадках передбачених Статутом за згодою Власника.

Згідно п. 5.4. Статуту, джерелами формування майна Підприємства є: майно, передано йому Власником; майно, прийняте Підприємство в результаті приєднання іншої юридичної особи; доходи, отримані від надання послуг, а також від інших видів фінансово-господарської діяльності; кредити банків; капітальні вкладення та інші дотації з бюджету; кошти з бюджетів усіх рівнів; благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств, установ і громадян; інші джерела, не заборонені чинним законодавством України.

Згідно п.п. 6.1.5. Статуту, Підприємство має право за згодою Власника відчужувати, надавати в оренду безоплатне користування належні йому (закріплені за ним на праві повного господарського відання) будинки, споруди, устаткування та інші матеріальні цінності.

Основним видом діяльності підприємства є: 81.10. комплексне обслуговування об`єктів.

Відповідно до ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є в комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 4 ст. 136 Господарського кодексу України, право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Отже, згідно з наведеними положеннями Статуту Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба Замовника", підприємство засноване на комунальній власності територіальної громади міста Бровари Київської області, утворене Броварською міською радою Київської області, підпорядковується Броварській міській раді, володіє, користується та розпоряджається своїм відокремленим майном на праві повного господарського відання за згодою Броварської міської ради та створене з метою організації забезпечення належного рівня та якості житлово-комунальних послуг територіальної громади міста Бровари Київської області.

Цим же рішенням Броварська міська рада Київської області закріпила за Комунальним підприємством "Служба замовника" майно комунальної власності територіальної громади м. Бровари на праві повного господарського відання, згідно з додатком 1.

Первісна вартість переданого майна - 476414548,99 грн.

Серед переданого майна - житлові господарства, споруди, транспортні засоби, господарський інвентар, робочі машини, малоцінні необоротні матеріальні активи, оборотні активи запасні частини, малоцінний інвентар та матеріали; закріплено за комунальним підприємством Броварське виробниче управління по експлуатації та ремонту житлового фонду основні фонди комунальної власності територіальної громади м. Бровари на праві повного господарського відання, згідно з додатком 2. Первісна вартість переданого майна - 13 958,58 грн. Серед переданого майна - основні засоби та малоцінні необоротні матеріальні активи.

Рішенням Броварської міської ради Київської області від 20.12.2007 року №560-30-05 було надано у постійне користування земельні ділянки: площею 2,0266 га, в тому числі 0,6875 га землі обмеженого використання - інженерний коридор мережі лінії електропередачі, для обслуговування майнового комплексу - землі технічної інфраструктури, по вул. Кутузова, 2.

Таким чином, Броварською міською радою Київської області на підставі вищезазначених рішень було передано на баланс Комунальному підприємству Броварської міської ради Київської області "Служба замовника", майно комунальної власності територіальної громади м. Бровари на праві повного господарського відання для надання житлово-комунальних послуг та обслуговування об`єктів територіальної громади міста Бровари Київської області.

В подальшому, рішенням Броварської міської ради №429-15-06 від 24.11.2011 про створення спеціалізованого комунального підприємства "Броварська ритуальна служба" утворено спеціалізоване комунальне підприємство "Броварська ритуальна служба", шляхом реорганізації комунального підприємства "Служба замовника", виділивши його виробничу дільницю: ритуальний цех, створено статутний фонд спеціалізованого комунального підприємства у розмірі 125084,65 грн, за рахунок виділеної частки майна КП "Служба замовника".

Крім того, рішенням Броварської міської ради №781-27-06 від 20.12.2012 про надання дозволу на передачу комунального майна територіальної громади м. Бровари з балансу КП "Служба замовника" було надано дозвіл на передачу комунального майна територіальної громади міста Бровари, з балансу КП "Служба замовника" на баланс наступним організаціям: комунальному підприємству "Бровари-Благоустрій" (первісна вартість переданого майна - 52 727 997,66 грн, залишкова вартість - 23 052 224,70 грн); Комунальному підприємству "Житлово-експлуатаційна контора - 1" (первісна вартість переданого майна - 818 802 905,00 грн, залишкова вартість - 200 690 841,58 грн); Комунальному підприємству "Житлово-експлуатаційна контора-2" (первісна вартість переданого майна - 220 193 617,75 грн, залишкова вартість - 139 707942,94 грн); Комунальному підприємству "Житлово-експлуатаційна контора - 3" (первісна вартість переданого майна - 375 314 420,47 грн, залишкова вартість - 251 351 796,83 грн); Комунальному підприємству "Житлово-експлуатаційна контора - 4" (первісна вартість переданого майна - 103 755 241,47 грн, залишкова вартість - 939 452 185,84 грн); Комунальному підприємству "Житлово-експлуатаційна контора - 5" (первісна вартість переданого майна - 194 780 344,45 грн, залишкова вартість - 121 002 627,27 грн); Комунальному підприємству "Броваритепловодоенергія", як внесок до статутного фонду, (первісна вартість переданого майна - 78 566,90 грн, залишкова вартість - 18 734,44 грн).

Також, рішенням Броварської міської ради №979-36-06 від 04.07.2013 про припинення права користування земельними ділянками, затвердження документації із землеустрою щодо надання у користування земельних ділянок, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою по оформленню права користування земельними ділянками, поновлення договорів оренди, внесення змін до рішень Броварської міської ради було припинено право користування земельними ділянками та зараховано їх до земель міської ради, в зв`язку з добровільною відмовою Комунального підприємства "Служба замовника" площею 2,0266 га по вул. Кутузова, 2, на підставі заяви комунального підприємства "Служба замовника" від 13.06.2013 за №32- 1268.

З наведеного слідує, що зазначеними рішеннями Броварської міської ради, як власника та засновника боржника, які є обов`язковими для виконання боржником, було фактично позбавлено останнього основних засобів за рахунок яких здійснювалася його статутна діяльність, в результаті чого боржник припинив свою діяльність.

Припинення діяльності підприємства підтверджується також відомостями отриманими від ГУ ДПС у Київській області та ГУ статистики у Київській області.

Так. листом № 13320/6/10-36-18-02 від 29.03.2021 ГУ ДПС у Київській області повідомлено, що за період 2016-2020 років звітність боржником не подавалась.

Листом № 21-05/885-21 від 13.04.2021 Головне управління статистики у Київській області було надано копії фінансової звітності за 2009-2014 роки, яка подавалась боржником. У вказаному листі було зазначено, що фінансова звітність у Головному управління статистики за період з 2003-2008 роки відсутня та повідомлено що боржник фінансову звітність за 2015-2020 до Головного управління статистики не подавало.

У зв`язку із наявною стійкою тенденцією до погіршення господарсько-фінансового стану Комунального підприємства "Служба Замовника" Броварською міською радою було прийнято рішення № 1296-46-06 від 14.08.2014 "Про надання згоди на початок процедури порушення справи про банкрутство щодо Комунального підприємства Броварської міської ради", відповідно до якого, Броварська міська рада Київської області вирішила надати згоду на початок процедури порушення справи про банкрутство щодо Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба замовника", доручити генеральному директору Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба замовника" Чернявській О.В. вчинити дії щодо початку процедури порушення справи про банкрутство Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба замовника", доручити директору Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба замовника" Чернявській О.В. повідомити начальника Броварської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області про дане рішення у п`ятиденний термін з моменту його прийняття, контроль за виконання рішення покласти на заступника міського голови Голубовського Г.П.

За рішенням № 1419-53-06 від 05.03.2015 Броварською міською радою Київської області було вирішено припинити діяльність Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба замовника" шляхом ліквідації, утворено ліквідаційну комісію по припиненню діяльності комунального підприємства, затверджено її склад, затверджено порядок припинення підприємства шляхом ліквідації а також встановлено ліквідаційній комісії провести ліквідаційну процедуру згідно з вимогами чинного законодавства протягом шести місяців з дати прийняття рішення про ліквідацію підприємства.

Повноваження ліквідаційної комісії по припиненню комунального підприємства визначені у "Порядку припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба Замовника", що є додатком № 2 до рішення Броварської міської ради від 05.03.2015 № 1419-53-06.

Відповідно до п. 2.3 "Порядку припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба Замовника"" (далі - Порядок) у своїй діяльності ліквідаційна комісія підпорядкована, підзвітна та підконтрольна міському голові та Броварській міській раді.

Згідно до п.3.5 Порядку, з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про рішення Броварської міської ради про припинення діяльності Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба Замовника" ліквідаційна комісія зобов`язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості підприємства та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлений законодавством строк.

Пунктом 3.9. Порядку передбачено, що ліквідаційна комісія проводить виплати грошових сум кредиторам підприємства у порядку черги, встановленої статтею 112 Цивільного кодексу України, відповідно до проміжного ліквідаційного балансу, починаючи з дня його затвердження, за винятком кредиторів четвертої черги, виплати яким проводяться за місяць від дня затвердження проміжного ліквідаційного балансу.

Згідно з п.3.10 Порядку, до затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія подає до Броварської ОДПІ ДФС у Київській області, управління Пенсійного фонду України в м. Бровари та Броварському районі, фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Відповідно до п. 3.11. Порядку, після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс, подає його на затвердження Броварської міської ради. Після затвердження ліквідаційного балансу Броварською міською радою ліквідаційна комісія подає його до Броварської ОДПІ ДФС у Київській області.

Рішенням Броварської міської ради Київської області № 49-03-07 від 24.12.2015 було затверджено проміжний ліквідаційний баланс комунального підприємств "Служба замовника", відповідно до додатків якого, загальна вартість майна підприємства станом на 01.09.2015 складала 145179,04 грн, а відповідно до переліку заявлених кредиторів загальна сума заборгованості підприємства станом на 01.09.2015 становила - 817412,06 грн.

Отже, вищезазначеними рішеннями Броварською міською радою Київської області було створено ліквідаційну комісію по припиненню діяльності Комунального підприємства "Служба замовника", яка була зобов`язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості підприємства, провести виплати грошових сум кредиторам підприємства та після завершення розрахунків з кредиторами скласти та подати ліквідаційний баланс на затвердження Броварської міської ради.

В подальшому, через чотири роки, 19.12.2019 Броварською міською радою Київської області було прийнято рішення № 1719-67-07 "Про затвердження програми з припинення діяльності комунальних підприємств міста шляхом ліквідації (банкрутства) на 2020 рік".

У зв`язку зі зміною структури виконавчих органів Броварської міської ради Київської області, рішенням № 1936-79-07 від 09.07.2020 було внесено зміни в додаток №1 до рішення Броварської міської ради Київської області № 1419-53-06 від 05.03.2015, яким затверджено новий персональний склад ліквідаційної комісії з припинення діяльності КП "Служба Замовника", проте ліквідаційна процедура завершена не була.

31.08.2020 голова ліквідаційної комісії Комунального підприємства Броварської міської ради "Служба Замовника" Голубовський Г.П. звернувся до Господарського суду Київської області з заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство на підставі ч. 6 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства, внаслідок чого, ухвалою Господарського суду Київської області від 11.01.2021 було відкрито провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба Замовника" із відповідними правовими наслідками.

Відповідно до положень частини першої статті 62 КУзПБ до ліквідаційної маси включаються усі види майнових активів банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання.

За статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.

Недостатність майна боржника, що виникає внаслідок дій/бездіяльності керівника боржника, розглядається за нормами статті 62 КУзПБ як передумова для субсидіарної відповідальності.

Визначене частиною другою статті 61 КУзПБ господарське правопорушення, за вчинення якого засновники (учасники, акціонери), керівник боржника та інші особи, які мають право давати обов`язкові для боржника вказівки чи мають можливість іншим чином визначати його дії, можуть бути притягнуті до субсидіарної відповідальності поряд з боржником у процедурі банкрутства у разі відсутності майна боржника, має обґрунтовуватися судами шляхом встановлення складу такого правопорушення (об`єкта, об`єктивної сторони, суб`єкта та суб`єктивної сторони).

Об`єктом цього правопорушення є суспільні відносини у певній сфері, у даному випадку - права кредитора (-ів) на задоволення його (їх) вимог до боржника у справі про банкрутство за рахунок активів боржника, що не можуть бути задоволені внаслідок відсутності майна у боржника.

Об`єктивну сторону такого правопорушення складають дії або бездіяльність певних фізичних осіб та/або юридичних осіб, пов`язаних з боржником, що призвели до відсутності у нього майнових активів для задоволення вимог кредиторів або до відсутності інформації про такі активи, що виключає можливість дослідження активу та його оцінки.

Суб`єктами правопорушення є особи, визначені частиною другою статті 61 КУзПБ.

Суб`єктивною стороною правопорушення для застосування субсидіарної відповідальності є ставлення особи до вчинюваних нею дій чи бездіяльності (мотиву, мети, умислу чи необережності суб`єкта правопорушення).

Відтак, субсидіарна відповідальність у справах про банкрутство є самостійним цивільно-правовим видом відповідальності, який за заявою ліквідатора покладається на засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі керівника боржника при наявності підтвердження вини вказаних осіб у доведенні юридичної особи (боржника у справі про банкрутство) до стану неплатоспроможності. Для застосування такої відповідальності необхідним є встановлення судом складових елементів господарського правопорушення як об`єкт, об`єктивна сторона, суб`єкт та суб`єктивна сторона правопорушення.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 22.04.2021 у справі № 915/1624/16, у постанові від 09.12.2021 у справі № 916/313/20.

Статтею 61 КУзПБ закріплено правову презумпцію субсидіарної відповідальності осіб, що притягуються до неї, складовими якої є недостатність майна ліквідаційної маси для задоволення вимог кредиторів та наявність ознак доведення боржника до банкрутства.

Однак зазначена презумпція є спростовною, оскільки передбачає можливість цих осіб довести відсутність своєї вини у банкрутства боржника та уникнути відповідальності. Спростовуючи названу презумпцію, особа, яка притягується до відповідальності має право довести свою добросовісність, підтвердивши, зокрема, оплатне придбання активу боржника на умовах, на яких за порівняних обставин зазвичай укладаються аналогічні правочини та довівши, що вчинені за її участі (впливу) операції приносять дохід, відображені у відповідності з їх дійсним економічним змістом, а отримана боржником вигода обумовлена розумними економічними чинниками.

У цьому разі відсутність в осіб, які притягуються до субсидіарної відповідальності зацікавленості в наданні документів, що відображають реальний стан справ і дійсний господарський оборот, не повинна знижувати правову захищеність кредиторів під час необґрунтованого порушення їх прав. Тому, якщо ліквідатор із посиланням на ті чи інші докази належно обґрунтував наявність підстав для притягнення особи до субсидіарної відповідальності та неможливість погашення вимог кредиторів внаслідок її дій (бездіяльності), на неї переходить тягар спростування цих тверджень ліквідатора, з урахуванням чого вона має довести, чому письмові документи та інші докази ліквідатора не можуть бути прийняті на підтвердження його доводів, надавши свої докази і пояснення щодо того, як насправді здійснювалася господарська діяльність.

Отже, якщо дії особи, які мали вплив на економічну (юридичну) долю боржника викликають об`єктивні сумніви в тому, що вона керувалася інтересами боржника, на неї переходить тягар доведення того, що результати зазначених дій стали наслідком звичайного господарського обороту, а не викликані використанням нею своїх можливостей, що стосуються визначення дій боржника, як таких, що вчиненні на шкоду інтересам боржника та його кредиторів. У такому разі небажання особи, яка притягується до субсидіарної відповідальності, надати суду докази має кваліфікуватися згідно із частиною другою статті 74 ГПК України виключно як відмова від спростування фактів, на наявність яких аргументовано з посиланням на конкретні документи вказує процесуальний опонент. В силу статті 13 ГПК України особа, що бере участь у справі, яка не вчинила відповідних процесуальних дій, несе ризик настання наслідків такої свої поведінки.

Виходячи зі змісту частини другої статті 61 КУзПБ суд оцінює істотність впливу дій (бездіяльності) третіх осіб на становище боржника, перевіряючи наявність причинно-наслідкового зв`язку між діями (бездіяльністю) цих осіб та фактичною неплатоспроможністю боржника (доведенням його до банкрутства).

Об`єктом оцінки суду в цьому випадку є надані ліквідатором докази на підтвердження доведення діями чи бездіяльністю третіх осіб боржника до банкрутства до яких належить, в тому рахунку (але не виключно), звіт за результатами проведеного аналізу фінансово-господарського стану боржника складений у відповідності до Методичних рекомендацій щодо виявлення ознак неплатоспроможності.

У даній справі, ліквідатор посилається на обставини прийняття Міською радою рішень, за якими було припинено господарську діяльність боржника із передачею всіх активів іншим суб`єктам господарювання, при цьому, питання щодо правонаступництва як прав, так і обов`язків підприємства, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, засновник не вирішив.

Як було зазначено вище, ухвалою Господарського суду Київської області від 11.03.2021 було визнано конкурсі грошові вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "К-2 "Інвестмент" у розмірі 141 385,27 грн.

З матеріалів справи вбачається, що вказана кредиторська заборгованість перед ТОВ "Артемсіль Регіони - СК" (правонаступником якого є ТОВ "К-2 Інвестмент") виникла в період листопад-грудень 2011 року.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.03.2021 було визнано грошові вимоги ОСОБА_2 у розмірі 195790,57 грн.

З матеріалів справи вбачається, що вказана кредиторська заборгованість перед ОСОБА_2 виникла в період березень 2011 року - жовтень 2016 року.

Також, ухвалою Господарського суду Київської області від 30.08.2021 було визнано грошові вимоги Головного управління ДПС у Київській області у розмірі 6 611, 08 грн.

З матеріалів справи вбачається, що зазначена кредиторська заборгованість зі сплати єдиного соціального внеску перед Головним управлінням ДПС у Київській області у розмірі 2071,08 грн виникла за травень місяць 2015 року.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 30.08.2021 було визнано вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області (правонаступником якого відповідно до ухвали Господарського суду Київської області у справі № 911/2539/20 від 04.05.2023 є Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області) у розмірі 435 100, 29 грн.

Заборгованість перед Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області виникла у період з квітня 2010 року в розмірі 430 560,29 грн.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 07.10.2021 було визнано грошові вимоги Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області у розмірі 36 269, 78 грн.

Заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України у Київській області виникла за період з січня 2015 року по серпень 2017 року в розмірі 31 729,78 грн.

Як правильно виснував суд першої інстанції, оскільки основна кредиторська заборгованість боржника виникла у 2011 році, тобто до прийняття Броварською міською радою рішень про передачу з балансу боржника основних засобів та товарно-матеріальних цінностей та до прийняття рішення про припинення діяльності комунального підприємства шляхом його ліквідації, то Броварська міська рада була обізнана, як засновник боржника, про наявну заборгованість перед кредиторами та необхідність її погашення, вбачала кризовий стан боржника з 2011 року, проте, протягом 2011-2015 років не вживала належних, передбачених законодавством заходів для запобігання його банкрутству, не передбачила можливості настання негативних наслідків для боржника, а подальша передача основних засобів та товарно-матеріальних цінностей на баланс інших підприємств фактично залишила підприємство без засобів здійснення господарської діяльності, що в свою чергу підтверджує наявність як недобросовісних дій ради (передача активів боржника) так і недобросовісну бездіяльність ради (непогашення існуючої кредиторської заборгованості, ігнорування виконання судових рішень) Броварської міської ради у доведенні до банкрутства комунального підприємства "Служба замовника".

Таким чином, сукупність наведених вище обставин (дій та бездіяльності Міської ради), попри її обов`язок як засновника боржника передбачити можливість настання негативних для боржника наслідків вилучення у нього майна та вчинити передбачені законом заходи щодо запобігання банкрутству боржника, перебувають у причинно-наслідковому зв`язку із обставинами неможливості боржником здійснювати господарську діяльність та отримувати прибуток, істотним збільшенням суми зобов`язань, що в подальшому створили умови та підстави для порушення справи про банкрутство з неможливістю задовольнити вимоги у межах справи про банкрутство за рахунок майна боржника, а отже наявність підстав для застосування субсидіарної відповідальності у даній справі.

На переконання колегії суддів суд першої інстанції з`ясував дійсні обставини справи, надав належну оцінку доводам ліквідатора, звернув увагу не відсутність доказів добросовісності, тобто на спростування презумпції вини особи, яка притягується до відповідальності, що призвело до обґрунтованого та законного рішення про задоволення заяви ліквідатора.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають до застосування у спірних правовідносинах, колегія суддів дійшла висновку, що рішення місцевого господарського суду у цій справі є законним, обґрунтованим і підстав для його скасування або зміни не вбачається, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

Судові витрати.

У зв`язку з відхиленням апеляційної скарги судовий збір за її подання у відповідності до статті 129 ГПК України належить покласти на скаржника.

Керуючись статтями 269, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст.ст. 276, 282 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Броварської міської ради Броварського району Київської області залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Київської області від 13.06.2024 у справі № 911/2539/20 (911/3846/23) залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду у строки, встановлені ст. 288 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено та підписано 29.04.2025.

Головуючий суддя С.В. Сотніков

Судді Б.В. Отрюх

О.М. Остапенко

СудЖитомирський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2025
Оприлюднено01.05.2025
Номер документу126944452
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: спори про поверення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості

Судовий реєстр по справі —911/2539/20

Постанова від 15.04.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Постанова від 15.04.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Ухвала від 15.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Рішення від 13.06.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 30.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні