Постанова
від 09.12.2010 по справі 30/22-10-403
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" грудня 2010 р. Справа № 30/22-10-403

Одеський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого судді Л.В. П оліщук,

суддів Л.І. Бандури, В.Б. Ту ренко,

при секретарі судового засідання - О.О. Довбиш,

за участю представникі в сторін:

від прокуратури: К.Я. Буд зул-Лавренюк,

від позивача: ОСОБА_2

від відповідача: не з' явився,

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Ізмаїльськог о міжрайонного прокурора

на рішення господарськ ого суду Одеської області ві д 25.02.2010 р.

у справі № 30/22-10-403

за позовом Фізичної осо би - підприємця ОСОБА_1

до Ізмаїльської районн ої державної адміністрації О деської області

про визнання незаконни м та скасування розпорядженн я, зобов' язання вчинити пев ні дії,

встановив:

Фізична особа - підприє мець ОСОБА_2 звернувся з п озовом та уточненням до ньог о до Ізмаїльської районної д ержавної адміністрації Одес ької області про

- визнання незаконним та скасування розпорядження го лови Ізмаїльської райдержад міністрації від 18.02.2009 р. № 180/А-2009 „П ро відміну розпорядження гол ови Ізмаїльської райдержадм іністрації № 43/А-2008 від 16.01.2008 р. „Пр о затвердження акту вибору з емельної ділянки від 04.10.2007р. під проектування та будівництво пункту техобслуговування ав томобілів, магазину-кафетері ю підприємця ОСОБА_3 - на дорозі „Під' їзд до м. Ізмаїл ” на території Саф' янської сільської ради - за межами н аселеного пункту”;

- зобов' язання відповідач а видати розпорядження щодо надання згоди на виготовленн я проекту відведення земельн ої ділянки під проектування та будівництво пункту техобс луговування автомобілів, маг азину-кафетерію підприємця ОСОБА_3 - на дорозі „Під' їзд до м. Ізмаїл” на території Саф' янської сільської ради Ізмаїльського району Одеськ ої області, за межами населен ого пункту, відповідно до акт у вибору земельної ділянки в ід 04.10.2007 р., затвердженого розпо рядженням голови Ізмаїльськ ої райдержадміністрації № 43/А -2008 від 16.01.2008 р.

Позовні вимоги обґрунто вані тим, що оскаржуваним роз порядженням відмінено розпо рядження від 16.01.2008 р. № 43/А-2008 про за твердження акту вибору земел ьної ділянки на підставі пун кту 3 Прикінцевих положень За кону України № 509-У1 від 16.09.2008 р. „Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” у з в' язку з тим, що станом на 01.01.200 8 р. райдержадміністрацією не було прийнято рішення про по годження місця розташування об' єкту. Однак, позивач ще 18.10 .2007 р. звернувся до відповідача із заявою про видачу розпоря дження про затвердження акту вибору земельної ділянки, пр оте останній в порушення ста тті 151 Земельного кодексу Укра їни в редакції, що діяла стано м на листопад 2007 р., не розгляну в заяву протягом одного міся ця з дати її подачі і тільки 16.01 .2008 р. виніс розпорядження про з атвердження вказаного акту в ибору земельної ділянки. Крі м того, позивач послався на аб зац 3 пункту 1 розділу Х Перехі дних положень Земельного код ексу України, згідно з яким у р азі прийняття відповідними о рганами рішення про погоджен ня місця розташування об' єк та або про надання дозволу на розроблення проекту відведе ння земельної ділянки до 01.01.2008 р . передача в оренду таких земе льних ділянок із земель держ авної та комунальної власнос ті здійснюється без проведен ня земельних торгів (аукціон ів).

Заперечуючи проти позову, в ідповідач послався на те, що а кт вибору земельної ділянки було подано на затвердження у січні 2008 р. і 16.01.2008 р. затверджено розпорядженням № 43/А-2008. У зв' я зку з тим, що станом на 01.01.2008 р. ак т вибору не було затверджено , то вказане розпорядження не відповідало положенням чинн ого законодавства і з цих під став було відмінено оскаржув аним розпорядженням. Крім то го, відповідач вважає, що дани й спір має розглядатися в пор ядку адміністративного судо чинства.

Рішенням господарського с уду Одеської області від 25.02.2010 р . позов задоволено у повному о бсязі з мотивів обґрунтовано сті та правомірності позовни х вимог. При цьому, суд дійшов висновку, що даний спір є спор ом про право та має розглядат ися в порядку господарського судочинства.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Ізмаїльський міжр айонний прокурор звернувся і з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасув ати, провадження у справі при пинити, пославшись на поруше ння судом норм процесуальног о права. Апеляційна скарга мо тивована тим, що спір між стор онами виник з приводу здійсн ення Ізмаїльської районною д ержавною адміністрацією вла дної компетенції у галузі ре гулювання земельних відноси н, у зв' язку з чим підлягає ро згляду адміністративним суд ом.

ФОП Вітковський І.В. у відзи ві на апеляційну скаргу (вх. № 2889 від 09.12.2010 р.) та в судовому засід анні апеляційної інстанції п росить апеляційну скаргу про курора залишити без задоволе ння, а рішення суду - без змін .

Ізмаїльська районна держа вна адміністрація Одеської о бласті про дату, час та місце р озгляду апеляційної скарги п овідомлена належним чином, п роте не скористалася своїм п равом участі в судовому засі данні апеляційної інстанції

Заслухавши представників позивача та прокуратури, дос лідивши матеріали справи, до води апеляційної скарги, пер евіривши правильність засто сування місцевим господарсь ким судом норм матеріального і процесуального права, апел яційна інстанція встановила наступне.

04.10.2007 р. комісією, призначено ю розпорядженням голови Ізма їльської районної державної адміністрації від 09.10.2006 р. № 1057/А-2 006, складено акт вибору земель ної ділянки під проектування та будівництво пункту техоб слуговування автомобілів, ма газину - кафетерію фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 - на дорозі “Під' їздом до м .Ізмаїл” на території Саф' я нської сільської ради Ізмаїл ьського району Одеської обла сті, за межами населеного пун кту (а.с. 9-10).

16.01.2008 р розпорядженням Ізмаїл ьської районної державної ад міністрації Одеської област і від №43\А-2008 „Про затвердження акту вибору земельної ділян ки від 04.10.2007р. під проектування та будівництво пункту техобс луговування автомобілів, маг азину - кафетерію підприємц я ОСОБА_3 - на дорозі “П ід' їздом до м.Ізмаїл”на тер иторії Саф' янської сільськ ої ради - за межами населено го пункту” затверджено вищез азначений акт вибору земельн ої ділянки, надано дозвіл під приємцю ОСОБА_3 на виконан ня проектних робіт з проекту вання вищеназваного об' єкт у на вибраній земельній діля нці при умові оформлення ним земельної ділянки згідно чи нного законодавства, а також зобов' язано замовити та за твердити відповідну дозвіль ну документацію для будівниц тва (а.с. 12).

Листом від 17.02.2009р. Ізмаїльськ а райдержадміністрація пові домила ФОП ОСОБА_3 про від мову у наданні в оренду земел ьної ділянки загальною площе ю 0,15 га на території Саф' янсь кої сільської ради за межами населеного пункту для будів ництва пункту техобслуговув ання автомобілів, магазину - кафетерію , у зв' язку із змін ами в чинному законодавстві.

18.02.2009р. розпорядженням Ізмаїл ьської районної державної ад міністрації Одеської област і від №180\А-2009 скасовано розпоря дження Ізмаїльської районн ої державної адміністрації О деської області №43/А-2008 від 16.01.2008р . “Про затвердження акту вибо ру земельної ділянки від 04.10.2007р . під проектування та будівни цтво пункту техобслуговуван ня автомобілів, магазину - к афетерію підприємця ОСОБА _3 - на дорозі “Під' їздом д о м.Ізмаїл”на території Саф' янської сільської ради - за межами населеного пункту” з посиланням на вимоги пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих поло жень Закону України №509-УІ від 16.09.2008р. “Про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” та у зв' язку з тим, що ст аном на 01.01.2008р. райдержадмініст рацією не було прийнято ріше ння про погодження місця роз ташування об' єкту (а.с. 14).

Відповідно до пункту 6 статт і 12 Господарського процесуал ьного кодексу України господ арським судам підвідомчі спр ави у спорах, що виникають із з емельних відносин, в яких бер уть участь суб' єкти господа рської діяльності, за винятк ом тих, що віднесено до компет енції адміністративних суді в.

Адміністративний суд - суд загальної юрисдикції, до ком петенції якого цим Кодексом віднесено розгляд і вирішенн я адміністративних справ (пу нкт 2 частини 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинс тва України).

Справа адміністративної ю рисдикції - це переданий на ви рішення адміністративного с уду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орг ан місцевого самоврядування , їхня посадова чи службова ос оба або інший суб'єкт, який зді йснює владні управлінські фу нкції на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень (пункт 1 частини 1 статті 3 Кодексу адм іністративного судочинства України).

Частиною 1 та пунктом 1 части ни 2 статті 17 Кодексу адмініст ративного судочинства встан овлено, що юрисдикція адміні стративних судів поширюєтьс я на правовідносини, що виник ають у зв'язку з здійсненням с уб'єктом владних повноважень владних управлінських функц ій. Юрисдикція адміністратив них судів поширюється на пуб лічно-правові спори, зокрема , спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних пов новажень щодо оскарження йог о рішень (нормативно-правови х актів чи правових актів інд ивідуальної дії), дій чи безді яльності.

Тобто, до компетенції адмін істративних судів належать с пори фізичних чи юридичних о сіб з органами державної вла ди, органами місцевого самов рядування, їхньою посадовою чи службовою особою, предмет ом яких є перевірка законнос ті рішень, дій чи бездіяльнос ті цих органів (осіб), відповід но прийнятих або вчинених ни ми при здійсненні владних уп равлінських функцій.

Владні повноваження держа вних органів та органів місц евого самоврядування реаліз уються у відносинах, пов'язан их з управлінням в галузі вик ористання земель, врегульова них розділом VII Земельного код ексу України), зокрема, встано влення та зміна меж адмініст ративно-територіальних утво рень, планування використанн я земель, землеустрій, контро ль за використанням та охоро ною земель, моніторинг земел ь, ведення державного земель ного кадастру, у відносинах о хорони земель, врегульованих розділом VI ЗК України; у відно синах, визначених частиною 1 с татті 16 Закону України "Про ві дчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого ма йна, що на них розміщені, які п еребувають у приватній власн ості, для суспільних потреб ч и з мотивів суспільної необх ідності" від 17.11.2009 року N 1559-VI, та інш их відносинах, пов'язаних із з астосуванням земельного зак онодавства. Відповідно, вирі шення спорів, що виникають з ц их правовідносин, не належит ь до компетенції господарськ их судів (частина 3 пункту 1.1 Рек омендацій президії Вищого го сподарського суду України ві д 02.02.2010 р. № 04-06-15 „Про практику заст осування господарськими суд ами земельного законодавств а”).

В той же час, органи викона вчої влади або органи місцев ого самоврядування у правові дносинах щодо розпорядження земельними ділянками держав ної та комунальної власності (надання земельних ділянок г ромадянам та юридичним особа м у власність або у користува ння, відчуження земельних ді лянок державної або комуналь ної власності, укладення, змі на, розірвання договорів куп івлі-продажу, ренти, оренди зе мельної ділянки, про встанов лення сервітуту, суперфіцію, емфітевзису та інших догово рів щодо земельних ділянок, в тому числі прийняття держав ними органами та органами мі сцевого самоврядування відп овідних рішень) діють як орга ни, через які держава або тери торіальна громада реалізуют ь повноваження власника земе льних ділянок. Спори, що виник ають з правовідносин, у яких д ержавні органи та органи міс цевого самоврядування реалі зують повноваження власника землі, підвідомчі господарс ьким судам.

Згідно із статтею 13 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють в ід імені Українського народу права власника в межах, визна чених цією Конституцією.

Право державної власност і на землю набувається і реал ізується державою в особі Ка бінету Міністрів України, Ра ди міністрів Автономної Респ убліки Крим, обласних, Київсь кої та Севастопольської місь ких, районних державних адмі ністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону (частина 2 статті 84 Земе льного кодексу України).

Держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки ч ерез органи державної влади у межах їхньої компетенції, в становленої законом (стаття 170 Цивільного кодексу України ).

Держава діє у цивільних від носинах на рівних правах з ін шими учасниками цих відносин (частина 1 статті 167 Цивільного кодексу України).

Таким чином, згідно із вищен аведеними нормами законодав ства, а також аналізуючи поло ження статей 123, 124, 127, 128 Земельног о кодексу України, якими вста новлено порядок надання земе льних ділянок державної влас ності у користування, порядо к передачі земельних ділянок в оренду, порядок продажу зем ельних ділянок комунальної в ласності громадянам та юриди чним особам, органи виконавч ої влади у правовідносинах щ одо розпорядження земельним и ділянками державної власно сті діють як органи, через які держава реалізує повнов аження власника земельних ді лянок.

Отже, органи виконавчої вл ади у земельних відносинах б еруть участь як суб'єкти влад них повноважень та як органи , що реалізують права держави як власника землі.

Предметом спору у даній сп раві є визнання незаконним т а скасування розпорядження р айдержадміністрації, яким ск асовано розпорядження про по годження акту вибору земельн ої ділянки під проектування та будівництво об' єктів нер ухомого майна, а також зобов' язання відповідача видати ро зпорядження щодо надання зго ди на виготовлення проекту в ідведення земельної ділянки .

Таким чином, Ізмаїльська ра йдержадміністрація, реалізу ючи право розпорядження земе льною ділянкою, яка перебува є у її власності, виступає як с уб'єкт цивільних правовіднос ин і має такий самий правовий статус, що й інші учасники цих відносин., у зв' язку з чим у в казаних правовідносинах вон а не здійснювала владних упр авлінських функцій і не вист упала як суб' єкт владних по вноважень.

Як зазначено у частині 2 пу нкту 1.5 вищезазначених Рекоме ндацій президії Вищого госпо дарського суду України спори щодо оскарження актів орган ів державної влади, органів А втономної Республіки Крим аб о органів місцевого самовряд ування, на підставі яких вини кають, змінюються, припиняют ься цивільні права і обов'язк и (спір про право), не є публічн о-правовими і розглядаються за правилами ГПК України, оск ільки у відносинах, де вказан і органи виступають у ролі вл асників землі відповідно до статті 14 Конституції України , вони є рівними учасниками зе мельних відносин з іншими су б'єктами таких правовідносин (юридичними та фізичними осо бами, у тому числі суб'єктами п ідприємницької діяльності).

Враховуючи вищенаведене , судова колегія доходить вис новку про те, що спір між сторо нами належить до юрисдикції господарських судів, у зв' я зку з чим відхиляє доводи апе ляційної скарги стосовно тог о, що дана справа повинна розг лядатися за правилами адміні стративного судочинства.

Водночас, апеляційна інста нція зазначає, що відповідно до частини 2 статті 101 Господар ського процесуального кодек су України апеляційний госпо дарський суд не зв' язаний д оводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґ рунтованість рішення місцев ого господарського суду у по вному обсязі.

Згідно із підпунктом 7 пункт у 2 розділу І Закону України №5 09-УІ від 16.09.2008р. “Про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України щодо сприяння буд івництву” (чинний з 14.10.2008 р.) стат тю 124 Земельного кодексу Украї ни викладено у новій редакці ї, частиною другої якої перед бачено, що передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випад ків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цьог о Кодексу.

Відповідно до абзацу 2 підпу нкту 17 пункту 2 розділу І вищез азначеного Закону у разі при йняття відповідними органам и рішення про погодження міс ця розташування об'єкта або п ро надання дозволу на розроб лення проекту відведення зем ельної ділянки до 1 січня 2008 рок у передача в оренду таких зем ельних ділянок із земель дер жавної та комунальної власно сті здійснюється без проведе ння земельних торгів (аукціо нів)"

Згідно із пунктом 3 розділу ІІ Прикінцевих положень цьог о ж Закону прийняті і не викон ані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування про погодження місця розташування об' єкта або пр о надання дозволу на розробл ення проекту відведення земе льної ділянки зберігають чин ність протягом двох років з д ня набрання чинності цим Зак оном.

Відповідно до статті 58 Кон ституції України закони та і нші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі , крім випадків, коли вони пом' якшують або скасовують відпо відальність сторін.

Як вбачається з матеріалів справи, 09.10.2006 р. розпорядженням голови Ізмаїльської райдерж адміністрації призначено ко місію для проведення вибору земельної ділянки під проект ування та будівництво на ній пункту техобслуговування ав томобілів та магазину - кафе терію ФОП ОСОБА_3 04.10.2007 р. скл адено акт вибору земельної д ілянки, відповідно до якого з емельна ділянка, що обираєть ся, згідно із чинними екологі чними, санітарно-гігієнічним и, протипожежними, державним и будівельними нормами є при датною для розміщення на ній вказаних об' єктів нерухомо сті, але затверджений цей акт був лише розпорядженням Ізм аїльської районної державн ої адміністрації Одеської об ласті від 16.01.2008р. за №43\А-2008. Отже, п роцедуру передачі підприєм цю ОСОБА_3 в оренду земель ної ділянки було розпочато щ е до 01.01.2008р., а складення 04.10.2007 р. акт у вибору земельної ділянки с відчить про погодження ФОП ОСОБА_3 місця розташування пункту техобслуговування ав томобілів та магазину - кафе терію.

Разом з тим, апеляційна інст анція зазначає, що розпорядж енням Ізмаїльської районної державної адміністрації від 17.05.2010 р. № 318/А-2010 скасовано оскаржу ване розпорядження райдержа дміністрації від 18.02.2009 р. № 180/А-2009 т а розпорядженням від 17.05.2010 р. № 319 /А-2010 надано дозвіл ФОП ОСОБА _3 на виготовлення проекту в ідведення щодо надання в оре нду строком на 49 років земельн ої ділянки загальною площею 0,15 га під проектування та буді вництво пункту техобслугову вання автомобілів та магазин у-кафетерію позивача.

За таких обставин, рішення с уд слід залишити без змін, а ап еляційну скаргу - без задово лення.

Керуючись ст.ст. 99, 103, 105 Го сподарського процесуальног о кодексу

України, суд -

постановив:

Рішення господарськ ого суду Одеської області ві д 25.02.2010р. у справі № 30/22-10-403 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Постанова апеляційної інс танції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному пор ядку до Вищого господарськог о суду України протягом двад цяти днів з дня набрання пост анови законної сили.

Головуючий суддя Л.В. Поліщук

Суддя Л.І . Бандура

Суддя В.Б . Туренко

Повний текст постано ви підписано 10.12.2010 р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.12.2010
Оприлюднено13.12.2010
Номер документу12761355
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/22-10-403

Постанова від 09.12.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 18.11.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 25.10.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 30.03.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 25.02.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 18.02.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 25.05.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Петров М.С.

Ухвала від 27.04.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 25.02.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 25.01.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні