Жовтневий районний суд м. запоріжжя
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 331/2025/23
Провадження № 1-кп/331/314/2025
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04червня 2025 року Колегія суддів Олександрівського районного суду міста Запоріжжя у складі: головуючого - судді ОСОБА_1 , суддів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , із участю секретаря ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в місті Запоріжжі кримінальне провадження № 62022080010000099від 27 липня 2022року з обвинувальним актом щодо
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Бердянськ Запорізької області, громадянина України, з вищою освітою, одруженого, на момент вчинення кримінального правопорушення займав посаду інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського ВП ГУНП в Запорізькій області, який зареєстрований та фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
обвинуваченого у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.111 КК України,
за участі:
прокурора ОСОБА_6 ,
захисника ОСОБА_7
У С Т А Н О В И Л А:
1. Формулювання обвинувачення, визнане судом доведеним
Згідно з наказом Головного управління Національної поліції в Запорізькій області № 22 о/с від 12.01.2021 старшого лейтенанта поліції ОСОБА_5 призначено на посаду інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції ГУНП в Запорізькій області.
Відповідно до ч. 1ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», правоохоронні органи - це органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, Бюро економічної безпеки України, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Наказом № 626 о/с від 23.05.2022 на підставі п. 7 ч. 1ст. 77 Закону України «Про Національну поліцію» ОСОБА_5 звільнено зі служби в поліції.
Отже, ОСОБА_5 до 23.05.2022 являвся службовою особою - працівником правоохоронного органу.
Згідно зіст. 17 Конституції Українизахист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Відповідно дост. 18 Закону України «Про Національну поліцію»поліцейський зобов`язаний:
1) неухильно дотримуватися положеньКонституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;
2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва;
3) поважати і не порушувати прав і свобод людини;
4) надавати невідкладну, зокрема домедичну і медичну, допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров`я;
5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків;
6) інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.
Поліцейський на всій території України незалежно від посади, яку він займає, місцезнаходження і часу доби в разі звернення до нього будь-якої особи із заявою чи повідомленням про події, що загрожують особистій чи публічній безпеці, або в разі безпосереднього виявлення таких подій зобов`язаний вжити необхідних заходів з метою рятування людей, надання допомоги особам, які її потребують, і повідомити про це найближчий орган поліції.
Відповідно дост. 64 Закону України «Про Національну поліцію» ОСОБА_5 присягнув на вірність Українському народові та зобов`язався, усвідомлюючи свою високу відповідальність, вірно служити Українському народові, дотримуватисяКонституціїта законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки.
Водночас, ОСОБА_5 складеної ним присяги не дотримався та в умовах, коли Український народ героїчно протистоїть російському агресору, у порушення вимог ст.1,2,17 Конституції України, ст.ст.2,64 Закону України «Про Національну поліцію», зрадив Українській державі та всьому Українському народові, вчинивши злочин проти основ національної безпеки України за наступних обставин.
Так, 24.08.1991 Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки схвалено «Акт проголошення незалежності України», яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави - Україна. У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16.07.1990 вказано, що Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах. Відповідно до розділу V Декларації, територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди.
Положеннями статей1та2 Основного Закону України-Конституції Українивизначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою, унітарною державою, суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Відповідно до ч.1 ст.17, ч.1ст.65 Конституції Українизахист незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України є справою всього Українського народу та обов`язком громадян України, а на території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом.
Статтями132,133 Конституції Українивизначено, що територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій. До системи адміністративно-територіального устрою України входить АР Крим, області, зокрема, Запорізька область, а також райони, міста, райони у містах, селища і села.
Згідно з вимогами ст. ст.72,73 Конституції Українипитання про зміну території України вирішуються виключно всеукраїнським референдумом, який призначається Верховною Радою України або Президентом України відповідно до їхніх повноважень, встановленихКонституцією, та проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.
Всупереч нормам міжнародного гуманітарного права президент Російської Федерації ОСОБА_8 , а також інші представники влади РФ, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV) від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів збройних сил РФ на територію України.
Так, 24.02.2022, на виконання вищевказаного наказу, військовослужбовці збройних сил РФ, шляхом збройної агресії, з погрозою застосування зброї та її фактичним застосуванням, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Автономній республіці Крим, Донецькій, Луганській, Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, інших областях та здійснили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, та здійснили часткову окупацію території України, чим вчинили дії з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленогоКонституцією України, що продовжується по теперішній час та призводить до загибелі значної кількості людей та інших тяжких наслідків.
Згідно зУказом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першоїстатті 106 Конституції України,Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено воєнний стан на всій території України, починаючи з 24.02.2022, дію якого у подальшому неодноразово продовжено.
Згідно з вимогамист. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Після початкуагресивної війнипроти Україниз використаннямпідпорядкованих підрозділіві військовослужбовцівзбройних силРФ булотимчасово взято під контроль Бердянський район та частину інших населених пунктів на території Запорізької області з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, іншими об`єктами.
З метою встановлення і зміцнення окупаційної влади та недопущення контролю Української влади на територіях населених пунктів Запорізької області, представниками РФ з числа своїх громадян та місцевого населення Запорізької області були сформовані підрозділи силового блоку, які виконують функції «правоохоронних» органів, тим самим вчиняють діяння на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України.
У свою чергу, ОСОБА_5 , будучи громадянином України, перебуваючи на посаді інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції ГУНП в Запорізькій області, маючи достатній рівень освіти, спеціальних знань і життєвого досвіду для розуміння факту захоплення та подальшого утримання РФ території Бердянського району та інших населених пунктів Запорізької області, усвідомлення проведення активної підривної діяльності проти України представниками спецслужб, правоохоронних та інших органів державної влади РФ, бажаючи допомогти окупаційній адміністрації РФ та зробити свій особистий внесок для утворення та функціонування на території Запорізької області та, зокрема, м. Бердянська системи органів державної влади РФ, у тому числі «правоохоронної», з метою становлення і зміцнення окупаційної влади та недопущення контролю Української влади, в порушення вимог ст. 65 Конституції України, якою передбачено обов`язок громадян України щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, приблизно у середині квітня 2022 року, але не пізніше 23 травня 2022 року і до теперішнього часу, в період проведення військових дій на території Запорізької області, використовуючи теоретичні знання і практичні навики, отримані в Україні, перейшов на бік ворога, надавши добровільну згоду на співпрацю з окупаційною владою РФ, після чого виконував вказівки і розпорядження керівників окупаційної адміністрації РФ, здійснював патрулювання на території м. Бердянськ від імені окупаційної влади, а також здійснював схиляння до державної зради співробітників Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області - їх агітацію щодо співпраці з окупаційною адміністрацією РФ, усвідомлюючи, що в період збройного конфлікту, в умовах воєнного стану, вказане шкодить суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України.
Так, ОСОБА_5 з власної ініціативи добровільно розпочав «службу» в підпорядкуванні окупаційної адміністрації РФ, а саме у незаконно створеному органі - «народній міліції м. Бердянськ», завдаючи шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України.
2. Кваліфікація дій обвинуваченого за законом України про кримінальну відповідальність
Дії обвинуваченого ОСОБА_5 необхідно кваліфікуватиза ч.2 ст.111 КК України, оскільки він вчинив умисні дії, які виразилися у державній зраді, тобто у діянні, умисно вчиненому громадянином України на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України шляхом переходу на бік ворога в період збройного конфлікту в умовах воєнного стану.
3.Підстави для здійснення судового розгляду у кримінальному провадженні за відсутності обвинуваченого (in absentia)
Судовий розгляд кримінального провадження щодо ОСОБА_5 здійснювався у порядку спеціального судового провадження на підставі ухвали суду від 05 лютого 2025 року за відсутності обвинуваченого.
У той же час обвинувачений ОСОБА_5 неодноразово викликався до суду за місцем свого проживання, яке розташоване на тимчасово окупованій території України ( АДРЕСА_1 ) через засоби масової інформації шляхом опублікування повісток про виклик у газеті «Урядовий кур`єр», а також шляхом розміщення оголошення про її виклик на офіційному веб-сайті Олександрівського районного суду міста Запоріжжя. Крім того, повістка про виклик обвинуваченого вручалась особисто його захиснику ОСОБА_7 .
Жодного разу обвинувачений ОСОБА_5 до суду не прибув, заяв про неможливість взяти участь у судовому розгляді суду не подав, письмових пояснень із повідомленням поважності причин своєї неявки до суду не надіслав, що свідчить про його небажання скористатися передбаченим діючим КПК України правами обвинуваченого. За цих обставин допит обвинуваченого у судовому засіданні не здійснювався.
4. Докази на підтвердження встановлених судом обставин скоєння кримінальних правопорушень
Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_9 пояснив суду, що він займає посаду начальника Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області, до 24.02.2022 року займав посаду заступника начальника з превентивної діяльності Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області. Так, зранку 24.02.2022 року у зв`язку із повномасштабним вторгненням РФ на територію України та ракетними обстрілами м. Бердянська, особовий склад Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області отримав усний наказ від керівництва ГУНП в Запорізькій області про негайну дислокацію до м. Пологи з подальшим виїздом до м. Запоріжжя. Зокрема, він та приблизно 40 працівників Бердянського РВП, забравши із собою частину зброї, виконали даний наказ та прибули до м. Пологи, а у вечірній час доби цим складом виїхали до м. Запоріжжя. Перебуваючи в м. Запоріжжі, він допомагав організовувати виїзд для працівників Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області та їх сімей, які залишись на тимчасово окупованій території м. Бердянськ. Після фактичної окупації м. Бердянськ, приблизно 28.02.2022 року, він дізнався, що деякі його колеги почали ігнорувати накази керівництва та перейшли на бік ворога. Приблизно у цей же час представники ФСБ почали створювати незаконний правоохоронний орган, а саме так звану «народну міліцію» та підшукували осіб, які б співпрацювали з ними. Згодом йому стало відомо про те, що ОСОБА_5 разом з іншими працівниками поліції Бердянського РВП, які на той час вже погодились на співпрацю з окупаційною владою, одягнуті у чорний формений одяг без жодних розпізнавальних знаків, використовували в інтересах окупаційної влади службовий автомобіль патрульної поліції Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_10 , на якому була відсутня українська символіка та розпізнавальні емблеми Національної поліції України. Також пояснив, що 09.05.2022 року в мессенджерах та соціальних мережах з`явились публікації пропагандистського характеру від представників окупаційної влади про організований та проведений ними парад, який відбувся в м. Бердянськ, на якому від впізнав ОСОБА_5 , який був одягнутий у форму співробітника російської поліції з шевронами РФ. Також зазначив, що до 24.02.2022 року ОСОБА_5 обіймав посаду інспектора РВПП Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області. За час роботи проявив себе як досить конфліктний працівник, який не підпорядковується наказам керівництва та трудовій дисципліні, мав проблеми із законом, зокрема відносно до нього до суду був скерований обвинувальний акт за організацію азартних ігор.Також додав, що у квітні 2022 року начальником ГУНП в Запорізькій області був виданий письмовий наказ про необхідність працівникам поліції покинути тимчасово окуповану територію м. Бердянськ та прибути для несення служби до м. Запоріжжя. Вказаний наказ доводився до відома особового складу, який залишився на тимчасово окупованій території, через всі можливі мессенджери та телефонні дзвінки. ОСОБА_5 вказаний наказ не виконав, залишився на тимчасово окупованій території, погодився на співпрацю з окупаційною владою м. Бердянська та добровільно зайняв посаду у незаконно створеному правоохоронному органі - так званій «народній міліції», при цьому у телефонній розмові ОСОБА_5 пропонував йому перейти на бік ворога. Переконаний в тому, що за сприяння ОСОБА_5 , у ворога з`явились відповідні списки особового складу діючих працівників Бердянського РВП та інформація щодо наявної зброї, внаслідок чого двоє працівників Бердянського РВП, при спробі покинути м. Бердянськ та прибути до м. Запоріжжя, були взяті в полон, проте в подальшому вони були обміняні українською владою.
Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_11 , який займає посаду інспектора ГРПП Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області, пояснив суду, що через колег по роботі йому стало відомо, що всім працівникам поліції, які не погодились на співпрацю з окупаційною владою, необхідно здати вогнепальну зброю, відносно тих працівників поліції, які не погоджувались на здачу табельної зброї, окупаційна влада проводила незаконні обшуки та погрожувала застосуванням фізичної розправи, в тому числі і до членів їх сімей. 09.04.2022 року він разом із своїм колегою ОСОБА_12 прибув до будівлі Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області по вулиці Горбенка в м. Бердянську, яка на той момент вже перебувала під контролем так званої «народної міліції», для здачі зброї. При цьому, безперешкодний вхід до приміщення вказаної будівлі мали лише ті працівники, які погодились на співпрацю з окупаційною владою, ті працівники, які не погодились - потрапляли в приміщення лише за викликом і в супроводі. В цей час до будівлі відділу поліції під`їхав автомобіль Mitsubishi Outlander, який до повномасштабного вторгнення використовувався працівниками патрульної поліції Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області. На вказаному автомобілі були сині номери та проблискові маячки, проте на ньому вже не було будь-яких розпізнавальних знаків, які були раніше встановлені. З вказаного автомобіля вийшов ОСОБА_5 , який раніше займав посаду інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області, та ще один колишній колега, які були одягнені в чорний формений одяг працівника поліції українського зразка, проте без розпізнавальних знаків. У ході спілкування ОСОБА_5 повідомив, що він вже здав табельну зброю, написав рапорт та перейшов в ряди так званої «народної міліції», не називаючи при цьому своєї посади, пропонував йому та ОСОБА_13 написати рапорти і також приєднатися до незаконно створеного правоохоронного утворення. Після цього ОСОБА_5 вільно зайшов до будівлі відділу поліції попри наявну охорону. Разом з тим додав, що з ОСОБА_5 він знайомий з 2008 року, так як працювали разом та охарактеризував його як особу, яка до 24.02.2022 року займала проросійську позицію та відкрито про це говорила. Після здачі табельної вогнепальної зброї, 10.04.2022 року він покинув територію м. Бердянська та прибув до м. Запоріжжя.
Крім того,провина ОСОБА_5 у вчиненізлочинупередбаченогоч.2ст.111 КК України підтверджується наступними доказами:
-повідомленням провчинення кримінальногоправопорушення (відповіднодо ст.214КПК України)№ 59/5/2-516нт від 07.04.2022, відповідно до якого старший лейтенант поліції ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Бердянська Запорізької області, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , який використовує термінал мобільного зв`язку ІМЕІ НОМЕР_1 з мобільним номером НОМЕР_2 , після початку збройної агресії військами РФ та окупації населених пунктів, де розташовані територіальні підрозділи поліції, після фактичного припинення правоохоронної діяльності вказаними підрозділами, не прийняв негайних заходів щодо переміщення на територію, підконтрольну органам влади України, а перейшов на бік ворога та почав здійснювати правоохоронну діяльність в інтересах РФ, використовуючи матеріально-технічну базу Національної поліції України. Зокрема, з початку квітня 2022 року на території м. Бердянська почали патрулювання співробітники поліції з використанням патрульних автомобілів «Mitsubishi Outlander» реєстраційні номери на синьому фоні НОМЕР_3 , з яких знято українську символіку та розпізнавальні емблеми Національної поліції України. при цьому у складі екіпажу патрульного автомобіля реєстраційний номер 1621 перебувають співробітники національної поліції, серед яких зазначений ОСОБА_14 , ОСОБА_5 та ОСОБА_15 , які здійснюють патрулювання та правоохоронну діяльність разом з невстановленими військовими РФ на окупованій території м. Бердянська (т. 1. а.с. 226-227);
- відповідно до відповіді заступника начальника УСБУ в Запорізькій області № 59/5/2-96нт від 09.06.2022, наданої на доручення слідчого в порядкуст. 40 КПК України, встановлено діючих працівників Бердянського РУП ГУНП в Запорізькій області, які перейшли на сторону ворога, працевлаштувались до так званої «народної міліції (поліції)» РФ та підпорядковуються безпосередньо керівнику «народної міліції (поліції)» РФ ОСОБА_16 , зокрема, серед вказаних осіб зазначений ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який займає посаду інспектора ВРПП Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області, який з 24.02.2022 знаходиться на непідконтрольній території Запорізької області в окупованому м. Бердянськ, не звільнений, з початку російської агресії приблизно з перших чисел березня 2022 року перейшов на сторону ворога та працевлаштувався до так званої «народної міліції (поліції)» РФ (т. 1. а.с. 230-242);
- протоколом про результати зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж (електронних інформаційних систем) від 18.06.2022 року, дозвіл на проведення якого надано ухвалою слідчого судді Запорізького апеляційного суду №10/1549т від 25.04.2022, проводилось зняття інформації з терміналу мобільного зв`язку з номером мобільного телефону НОМЕР_4 , яким користується керівник незаконно створеного правоохоронну органу, так званої «народній міліції» м. Бердянська ОСОБА_16 , в ході якого були зафіксовані телефонні розмови між ОСОБА_16 та ОСОБА_5 від 27.05.2022, під час яких останні обговорювали питання щодо повернення володільцю його транспортного засобу марки «Сітроен», яким користуються військовослужбовці РФ та необхідності встановлення спец сигналу на автомобіль «Урал», який перебуває у розпорядженні окупаційної комендатури (т. 2. а.с. 9-20);
- протоколом огляду від 09.03.2023, відповідно до якого зафіксований огляд телеграм каналу з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_3 », де містяться публікації, викладені окупаційною владою щодо подій, які відбуваються у тимчасово окупованому м. Бердянську Запорізької області. Під час введення у пошуковому вікні телеграм каналу « ІНФОРМАЦІЯ_2 »» тексту « ОСОБА_17 » висвітлюється публікація під назвою (мовою оригіналу) «Поздравление начальника Отдела ГИБДД по городу Бердянку и Бердянскому району с Новым годом и Рождеством Христовым!!!» за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_3 », яка викладена ІНФОРМАЦІЯ_4 . Вказана публікація підписана (мовою оригіналу): «С уважением, начальник Отдела ГИБДД по городу Бердянку и Бердянскому району ОСОБА_17 ».
Крім того, під час введення у пошуковому вікні телеграм каналу «Бердянск наш»» тексту «Отдел ГИБДД УВД по городу Бердянску висвітлюється публікація під назвою (мовою оригіналу) «Отдел ГИБДД УВД по городу Бердянску и Бердянському району информирует об изменении реквизитов для уплаты административных штрафов для жителей Запорожской области» за посиланням «https://t.me/brd_nash/11726», яка викладена 07.02.2023 (т.2. а.с. 21-25);
- витягом з наказу по особовому складу від 12.01.2021 № 22 о/с, згідно якого призначено старшого лейтенанта поліції ОСОБА_5 (0085726) інспектором відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції, увільнивши його з посади інспектора сектору реагування патрульної поліції № 4 Бердянського відділу поліції, у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням реорганізації, за ініціативою поліцейського (т. 2. а.с. 28);
- витягом з наказу по особовому складу від 20.12.2021 № 706 о/с, згідно якого скасовано наказ ГУПН від 23.07.2021 № 337 о/с про звільнення зі служби в поліції за пунктом 6 частини 1 статті 77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України)Закону України «Про Національну поліцію»старшого лейтенанта поліції ОСОБА_5 (0085726), інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції, з 23 липня 2021 року. Поновлено старшого лейтенанта поліції ОСОБА_5 (0085726) на посаді інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції (т. 2. а.с. 29);
- витягом з наказу «По особовому складу» № 626 о/с від 23.05.2022, відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» звільнено зі служби в поліції: за п.6 ч.1 ст.77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України) старшого лейтенанта поліції ОСОБА_5 (0085726), інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції, з 23 травня 2022 року. На день звільнення на день звільнення стаж служби в поліції становив 19 років 08 місяців 05 днів, вислуга років на пільгових умовах - 00 років 02 місяці 17 днів. Підстава: наказ ГУНП від 18.05.2022 № 405; подання т.в.о. начальника Бердянського РВП підполковника поліції ОСОБА_9 від 23.05.2022 (т.2 а.с. 30);
- копією присяги на вірність Українському народові ОСОБА_5 від 07.11.2015 (т.2 а.с. 31);
- копією висновку службового розслідування, проведеного за відомостями, викладеними у рапорті т.в.о. начальника Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області підполковника поліції ОСОБА_9 від 17.05.2022, складеного уповноваженими особами ГУНП в Запорізькій області, встановлено, що станом на 16.04.2022, у порушення вимог пунктів 3 та 5 наказу ГУНП в Запорізькій області від 04.04.2022 № 282 «Про тимчасове визначення місця розташування (дислокації) територіальних підрозділів (відділів, відділень), підпорядкованих (окремих) підрозділів ГУНП в Запорізькій області та необхідності прибуття поліцейських, державних службовців і працівників (цивільного персоналу) територіальних підрозділів (відділів, відділень), підпорядкованих (окремих) підрозділів ГУНП в Запорізькій області, територія обслуговування (дислокація) яких захоплена окупаційними військами Російської Федерації, до м. Запоріжжя», до м. Запоріжжя з території Бердянського району Запорізької області, яка є захопленою окупаційними військами РФ, інспектор ВРПП Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області старший лейтенант поліції ОСОБА_5 , для несення служби не прибув та на облік у ГУНП в Запорізькій області не став, у зв`язку з чим прийнято рішення застосувати до нього дисциплінарне стягнення у виді звільнення зі служби в поліції (т. 2. а.с. 44-169).
5. Мотиви суду
5.1 Чи належить обвинувачений до суб`єкту кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 111 КК України
Зі змісту диспозиції ст.111 КК України убачається, що суб`єктом цього кримінального правопорушення може бути лише громадянин України.
Наявність у ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянства України підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_5 , виданого Бердянським МВ УМВС України в Запорізькій області від 26 березня 1996 року, який міститься в матеріалах особової справи обвинуваченого (т.2 а.с. 200). Даних про те, що ОСОБА_5 вчиняв дії, спрямовані на вихід із громадянства України у період до травня 2022 року матеріали кримінального провадження не містять.
Отже, ОСОБА_5 є суб`єктом кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 111 КК України.
5.2 Щодо доведеності провини обвинуваченого у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення
Дослідженими в судовому засіданні письмовими доказами та показами свідків підтверджено той факт, що ОСОБА_5 на час окупації м. Бердянська збройними силами РФ і до дати звільнення 23.05.2022 (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення), тобто на час вчинення інкримінованого злочинного діяння являвся працівником правоохоронного органу Національної поліції України.
Відповідно дост.18 Закону України «Про Національну поліцію»поліцейський зобов`язаний неухильно дотримуватися положеньКонституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського.
Поліцейський на всій території України незалежно від посади, яку він займає, місцезнаходження і часу доби в разі звернення до нього будь-якої особи із заявою чи повідомленням про події, що загрожують особистій чи публічній безпеці або в разі безпосереднього виявлення таких подій зобов`язаний вжити необхідних заходів з метою рятування людей, надання допомоги особам, які її потребують, і повідомити про це найближчий орган поліції.
Крім основних повноважень поліції, зазначених у ст.23 Закону України «Про Національну поліцію», щодо забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, протидії злочинності,статтею 24 Закону визначено додаткові повноваження поліції, а саме: у разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальній цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості.
Законом України № 2262-ХІІ від 09.04.2022 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» установлено механізм регулювання питань пенсійного забезпечення військовослужбовців та поліцейських.
В умовах воєнного стану до поліцейських і військовослужбовців застосовується єдиний підхід нарахування та виплати додаткової грошової винагороди (Постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»).
Отже, законодавець в певних питаннях прирівнює статус поліцейського до статусу військовослужбовця.
Відповідно до ст. 64 Закону України «Про Національну поліцію» ОСОБА_5 присягнув на вірність Українському народові, що підтверджено дослідженої судом копією письмової Присяги від 07.11.2015 (т.2 а.с.31), відповідно до тексту якої ОСОБА_5 власноруч своїм підписом засвідчив, що усвідомлюючи високу відповідальність урочисто склав присягу вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої обов`язки».
Однак, ОСОБА_5 , будучи поліцейським, перебуваючи на посаді інспектора відділу реагування патрульної поліції Бердянського районного відділу поліції ГУНП в Запорізькій області, складеної ним Присяги не дотримався та в умовах, що потребують супротиву російському агресору, зрадив державі Україна та її народові.
Факт того, що поліцейський ОСОБА_5 , зрадивши Присязі, добровільно розпочав «службу» в підпорядкуванні окупаційної адміністрації РФ, а саме у незаконно створеному органі - «народній міліції м. Бердянськ», виконував вказівки та розпорядження керівників окупаційної адміністрації РФ, здійснював патрулювання на території м. Бердянськ від імені окупаційної влади, а також здійснював схиляння до державної зради співробітників Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області - їх агітацію щодо співпраці з окупаційною адміністрацією РФ, тим самим вчиняв дії на користь та в інтересах ворога, свідчить про очевидну суспільну небезпечність таких дій службової особи, яка має статус працівника поліції та спеціальні знання, отримані в Україні: особа допомагає агресору зміцнити окупаційну владу, створити вертикаль її незаконних органів, зменшуючи витрати власних людських та матеріальних ресурсів, та приймає участь в реалізації та підтримці рішень держави-агресора, оскільки саме така вертикаль загалом є основою функціонування державного механізму, а самі дії такої особи є переходом на бік ворога в період збройного конфлікту в умовах воєнного стану, які, вочевидь, завдають значної шкоди як суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, так і обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України.
Дослідженими під час судового розгляду доказами, зокрема показами свідків та матеріалами НСРД, поза розумним сумнівом доведено, що ОСОБА_5 виконував вказівки і розпорядження керівників окупаційної адміністрації РФ, зокрема, здійснював патрулювання на території м. Бердянськ від імені окупаційної влади, а також здійснював схиляння до державної зради співробітників Бердянського РВП ГУНП в Запорізькій області - їх агітацію щодо співпраці з окупаційною адміністрацією РФ, тим самим добровільно розпочав «службу» в незаконно створеному органі - «народній міліції м. Бердянськ».
Отже, виходячи з показань свідків, обвинувачений співпрацював саме з окупантами, які перебували у російській військовій формі, сам перебував в певній формі, безперешкодно спілкувався з окупантами, допомагав останнім організовувати роботу «народної міліції», виконував накази окупантів тощо, тому у його діях наявний склад кримінального правопорушення, передбачений ч.2 ст. 111 КК України.
6. Обґрунтування щодо дотримання прав обвинуваченого на захист та доступ до правосуддя
Окремо судом встановлено, що дане кримінальне провадження за відсутності обвинуваченого (in absentia) відповідає загальним засадам кримінального провадження, з урахуванням особливостей, встановлених законом. Стороною обвинувачення використані всі передбачені законом можливості для дотримання прав обвинуваченого, зокрема, право на захист, на доступ до правосуддя, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя.
Про час та дату всіх судових засідань ОСОБА_5 повідомлявся у передбачений законом спосіб через опублікування виклику у газеті «Урядовий кур`єр» №213 (7873) від 19.10.2024; № 238 (7898) від 23.11.2024, №251 (7911) від 12.12.2024, №22 (7947) від 29.01.2025; №61 (7986) від 22.03.2025 та №103 (8028) від 22.05.2025, оголошення про його виклик також публікувались на офіційному веб-сайті судової влади України, повістка про його виклик вручалась захиснику ОСОБА_7 .
7. Обставини, що пом`якшують та обтяжують покарання
Обставин, які пом`якшують або обтяжують покарання, судом не встановлено.
8. Мотиви призначення покарання
При призначенні ОСОБА_5 покарання колегія суддів згідно з вимогами ст. 65 КК України враховує ступінь тяжкості скоєного кримінального правопорушення, особу винного, обставини, що пом`якшують та обтяжують покарання.
Зокрема, колегія суддів враховує, що обвинувачений ОСОБА_5 скоїв кримінальне правопорушення, яке згідно ст. 12 КК України, відноситься до категорії особливо тяжких злочинів, раніше не притягувався до кримінальної відповідальності, на обліку у лікарів нарколога та психіатра не перебуває, мешкає на тимчасово окупованій території України, відомостей щодо наявності у обвинуваченого родини та неповнолітніх дітей на утриманні матеріали провадження не містять.
На підставі викладеного, беручи до уваги обставини скоєння ОСОБА_5 злочину, тяжкість кримінального правопорушення, ураховуючи дані біографії обвинуваченого, зокрема, перебування обвинуваченого на момент вчинення державної зради на посаді у правоохоронному органі України Бердянському районному відділі поліції ГУНП у Запорізькій області, що значно підвищує ступінь суспільної небезпеки вчиненого, колегія суддів приходить до висновку про необхідність призначення ОСОБА_5 покарання у виді позбавлення волі із конфіскацією усього майна, вважаючи, що це буде необхідним і достатнім для виконання його мети: виховання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобіганню вчиненню нових злочинів як ним самим, так і іншими особами. Підстав для застосування ст. 69 КК України колегією суддів не вбачається.
Крім того, враховуючи, що ОСОБА_5 вчинив особливо тяжкий злочин, проти основ національної безпеки України, на підставі ст. 54 КК Украни, колегія суддів вважає необхідним позбавити останнього спеціального звання «старший лейтенант поліції».
Відповідно до ч.2 ст. 55 КК України позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю як додаткове покарання може бути призначене й у випадках, коли воно не передбачене в санкції статті (санкції частини статті) Особливої частини цього Кодексу за умови, що з урахуванням характеру кримінального правопорушення, вчиненого за посадою або у зв`язку із заняттям певною діяльністю, особи засудженого та інших обставин справи суд визнає за неможливе збереження за ним права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
Ураховуючи, що ОСОБА_5 вчинив кримінальне правопорушення саме у зв`язку із перебуванням на посаді в правоохоронному органі України, що за своїми повноваженнями сприяло вчиненню ним дій на шкоду суверенітету України та полегшало вчинення державної зради у формі переходу на бік ворога, колегія суддів уважає необхідним призначити обвинуваченому додаткове покарання, яке не передбачене у санкції ч.2 ст. 111 КК України, у вигляді позбавлення права обіймати посади в органах державної влади та правоохоронних органах на певний строк.
9. Мотиви ухвалення рішення щодо заходів забезпечення кримінального провадження
Оскільки під час досудового розслідування щодо обвинуваченого ОСОБА_5 не обирався запобіжний захід, а також інші заходи забезпечення кримінального провадження не застосовувались, колегія суддів приходить до висновку, що підстав для їх застосування до моменту набрання вироком суду законної сили також немає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 370, 374, 376 КПК України, колегія суддів
У Х В А Л И Л А:
ОСОБА_5 визнати винним у скоєнні кримінальногоправопорушення,передбаченогоч.2ст.111 КК України, та призначитийомупокарання у вигляді позбавлення волі на строк 15 (п`ятнадцять) років із конфіскацією всього належного йому майна.
На підставі ст. 55 КК України призначити ОСОБА_5 додаткове покарання у вигляді позбавлення права обіймати посади в органах державної влади та правоохоронних органах строком на три роки.
На підставі ст. 54 КК України позбавити ОСОБА_5 спеціального звання «старший лейтенант поліції».
Строк відбування покарання рахувати з моменту фактичного затримання ОСОБА_5 .
Запобіжний західдо набраннявироком законноїсили щодо ОСОБА_5 не обирати.
Вирок набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга на вирок може бути подана до Запорізького апеляційного суду через Олександрівський районний суд міста Запоріжжя протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Копію вироку після його проголошення надіслати захиснику у порядку аб. 6 ч.3 ст. 323 КПК України та вручити прокурору. Інші учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку.
Головуючий - суддя ОСОБА_1
Судді ОСОБА_3
ОСОБА_2
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2025 |
Оприлюднено | 06.06.2025 |
Номер документу | 127887020 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Державна зрада |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Пивоварова Ю. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні