Хмельницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 560/16428/24
РІШЕННЯ
іменем України
05 червня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д.,
за участю:секретаря судового засідання Задворної В.М. представника позивача - Доценко О. О. представника відповідача - Балабана Д.О. розглянув адміністративну справу за позовом Акціонерного товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови та розпорядження.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" (далі - позивач, оператор ГРМ, товариство) звернулося в суд з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - відповідач, Регулятор, НКРЕКП), в якому просить визнати протиправними та скасувати:
- постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.07.2024 №1290 «Про застосування санкцій до АТ «Хмельницькгаз» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, та порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу»;
- розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про усунення порушень АТ «Хмельницькгаз» № 194-р від 10.07.2024.
В обґрунтування позовних вимог зазначило, що порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу не допускало. Прийняті відповідачем 10.07.204 постанова за № 1290 та розпорядження № 194-р є такими, що суперечать нормам чинного законодавства, не враховують фактичних обставин справи, а відтак, вказані акти індивідуальної дії підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
В поданому до суду відзиві відповідач заперечив щодо задоволення заявлених позовних вимог. Вказав, що НКРЕКП в межах наданих повноважень та у спосіб, що визначені Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, на підставі виявлених в ході перевірки порушень, зафіксованих в акті перевірки, правомірно прийняло оскаржувану постанову та врахувало всі пояснення та обставини, що вплинуло на розмір санкцій. На думку відповідача, спірні акти прийняті в межах компетенції та у спосіб, визначений законодавством України з дотриманням балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, а також основних принципів діяльності Регулятора законності, справедливості та недопущення дискримінації.
У відповіді на відзив представник позивача звернув увагу суду на наявність позитивної практики судів на користь операторів ГРМ.
Представником відповідача на вимогу суду надано детальний розрахунок штрафних санкцій та обґрунтовано розмір застосованого штрафу.
У судовому засіданні представники сторін підтвердили доводи, на які посилалася в процесуальних документах, поданих до суду.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.11.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 11.12.2024 заяву представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг задоволено. Здійснено перехід із спрощеного позовного провадження до розгляду справи №560/16428/24 за правилами загального позовного провадження
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.02.2025 клопотання представника відповідача про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів задоволено.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.03.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг проведено планову перевірку дотримання Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» вимог законодавства та ліцензійних умов з розподілу природного газу за 2023 рік.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 14 червня 2024 року № 229,відповідно до якого виявлено ряд порушень норм законодавства на ринку природного газу.
На підставі акту перевірки від 14 червня 2024 року № 229, відповідачем прийнято постанову від 10.07.2024 року № 1290 «Про застосування санкцій до АТ «Хмельницьказ» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання», якою на позивача накладено штраф у розмірі 910112, 00 грн.
Згідно вказаної постанови встановлено, що АТ «Хмельницькгаз» порушило вимоги законодавства та главу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затвердженихпостановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201, а саме (ті, які є предметом позову):
порушення 1: підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачених структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначенням та з дотриманням принципів здійснення закупівель відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі»;
порушення 2: підпункту 21 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині виконання плану розвитку газорозподільної системи на наступні 10 років, зокрема, Плану розвитку газорозподільної системи на 2023-2032 роки газорозподільного підприємства АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 19.12.2022 № 1714 (далі - Плану розвитку на 2023 - 2032 роки);
порушення 3: підпункту 27 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині здійснення розрахунків із оператором газотранспортної системи за надані послуги у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу;
порушення 4: підпункту 30 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині надання ліцензіатом НКРЕКП документів, інформації та звітності, що містять достовірні дані, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП (але не менш як протягом 10 робочих днів, крім запитів під час здійснення заходів державного нагляду (контролю));
порушення 6:підпункту 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині виконання рішень НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та чинним законодавством;
порушення 7:пункту 15 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ у частині зобов`язання операторів газорозподільних систем забезпечити функціонування електронних сервісів надання послуги з приєднання, які мають забезпечити взаємодію та документообіг між замовником та оператором газорозподільної системи у процесі приєднання, інформування замовника про стан надання послуги з приєднання та забезпечити відображення інформації про поточний стан виконання відповідних організаційних та технічних заходів, які здійснюються для надання послуги з приєднання замовнику, із зазначенням очікуваних та граничних строків їх виконання;
порушення 8:пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493 (далі - Кодекс ГТС) у частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів, передбачених цим Кодексом;
порушення 9:пункту 1 частини першої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (далі - Закон) у частині забезпечення встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких природний газ використовується: комплексно, у тому числі для опалення - до 01 січня 2012 року; для підігріву води та приготування їжі - до 01.01.2016; тільки для приготування їжі - до 01.01.2023;
порушення 10: підпункту 6 пункту 2.5 глави 2 Ліцензійних умов у частині укладення актів розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін з суміжними суб`єктами ринку природного газу, у тому числі із споживачами;
порушення 11: підпункту 8 пункту 2.5 глави 2 Ліцензійних умов у частині забезпечення періодичної повірки (у тому числі демонтажу, транспортування, монтажу та ремонту) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, за власний рахунок незалежно від того, чи є ліцензіат власником лічильника.
Також відповідачем прийнято розпорядження від 10.07.2024 року № 194-р «Про усунення порушень АТ «Хмельницькгаз», яким позивача зобов`язано усунути порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, а саме вищевказані порушення, на підставі яких застосовано штраф.
Позивач вважаючи вищевказані постанову та розпорядження протиправними, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
ІV. ОЦІНКА СУДУ
Повноваження НКРЕКП у спірних правовідносинах визначаються, зокрема,законами України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про ринок природного газу».
Частиною першоюстатті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно зістаттею 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:
1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані регулятору законом;
2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;
3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом;
4) державного контролю та застосування заходів впливу;
5) використання інших засобів, передбачених законом.
Частинами першою - третьоюстатті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»передбачено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб`єктами, що належать до особливої групи споживачів у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії", законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.
Згідно пунктів 5, 6 частини четвертоїстатті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»під час здійснення державного контролю Регулятор має право приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень; накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.
Відповідно до частини другоїстатті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
Закон України «Про ринок природного газу»(далі - Закон № 329-VIII), який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, передбачає аналогічні санкції у разі вчинення правопорушення на ринку природного газу до відповідних суб`єктів ринку природного газу, у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
Регулятор, у разі вчинення правопорушення на ринку природного газу приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу відповідно до законодавства у сфері функціонування ринку природного газу у таких розмірах: від 3000 до 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (станом на час виникнення спірних правовідносин - від 51 000 грн до 1700000 грн) (пункт 5 частини четвертоїстатті 59 Закону № 329-VIII).
Згідно акту перевірки № 229 від 14.06.2024 НКРЕКП зафіксовано ряд порушень, одинадцять з яких є предметом цієї справи та накладено штраф на загальну суму 910112 грн.
Щодо порушення 1.
Підпункти 15, 16 пункту 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затвердженихпостановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201 зобов`язують позивача надавати послуги розподілу природного газу за тарифами, що встановлені НКРЕКП; використовувати кошти, отримані за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачені структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначеннямта з дотриманням принципів здійснення закупівель відповідно до вимогЗакону України "Про публічні закупівлі".
Відповідно до пунктів 1, 10, 15, 16, 18 розділу Х Методики визначення та розрахункутарифуна послуги розподілу природногогазу, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 25 лютого 2016 року N 236 тариф на послуги розподілу природного газу встановлюється НКРЕКП за умови провадження ліцензіатом господарської діяльності з розподілу природного газу або одночасно з видачею ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу.
Суб`єкт господарювання зобов`язаний використовувати тарифну виручку, отриману при провадженні відповідного виду діяльності, виключно за елементами витрат та в розмірах, що передбачені встановленою структурою тарифу.
Суб`єкт господарювання зобов`язаний обґрунтовано розподілити загальновиробничі, адміністративні витрати та витрати на збут між діяльністю з розподілу природного газу та іншими видами діяльності з документальним підтвердженням необхідності такого розподілу.
Перегляд рівня тарифу на послуги розподілу природного газу здійснюється як за ініціативою суб`єкта господарювання, так і НКРЕКП за умови відповідного обґрунтування такого перегляду.
Суб`єкт господарювання має право звернутися до НКРЕКП щодо перегляду рівня тарифу на послуги розподілу природного газу у разі:
1) зміни річної замовленої потужності у планованому періоді відносно врахованої при розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу більше ніж на 5 %; 2) зміни собівартості, передбаченої структурою тарифу на послуги розподілу природного газу, унаслідок підвищення цін на паливо, сировину, матеріали, послуги, зростання витрат на оплату праці у зв`язку зі зміною законодавчо визначеного розміру мінімальної заробітної плати відносно врахованої при розрахунку тарифу більше ніж на 5 %; 3) змін у чинному законодавстві України, зокрема в частині розміру ставок податків, зборів, обов`язкових платежів.
За наявності підстав, передбачених пунктом 16 цього розділу, НКРЕКП переглядає тарифи на послуги розподілу природного газу з урахуванням наявної в НКРЕКП інформації, даних звітності, актів, складених за результатами проведення заходів нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року N 201, та/або наданих суб`єктом господарювання документів та пояснень до них.
Отже, положення нормативно-правових актів, що регулюють ринок природного газу, не передбачено можливості покриття витрат, що виникають у діяльності газорозподільного підприємства, за рахунок будь-яких інших джерел, аніж тарифу на розподіл газу, оскільки всі кошти, які надходять до ліцензіата в рахунок оплати за розподіл природного газу, мають відповідне цільове призначення, якого останній зобов`язаний дотримуватися. Законодавство визначає право суб`єкта господарювання на звернення щодо перегляду рівня тарифу.
Як встановив суд, у 2023 році фактичні витрати на послуги розподілу природного газу не відповідали витратам, які встановлені структурою тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженою постановою НКРЕКП від 22.12.2021 № 2774 «Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу для АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ».
Тарифна виручка: передбачена тарифом 637 053,68 тис. грн, скоригована на факт 646 234,82 тис. грн (відхилення 9 181,14 тис. грн), фактична відповідно до форми 8б/г-НКРЕКП-газ моніторинг 649 476,50 тис. грн. (відхилення 12 422,82 тис. грн).
Суд відхиляє як безпідставні доводи позивача про те, що не було нецільового використання коштів, оскільки диспозиція пункту 16 передбачає використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачених структурою тарифу, також у визначеному розмірі і відповідно не допускається будь-яке перевищення витрат.
Тобто, позивач використовув кошти, отримані за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачені структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) не у визначеному розмірі, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Щодо порушення 2.
За своєю суттю порушення 2 полягає у недотримання позивачем підпункту 21 пункту 2.2 Ліцензійних умов.
Відповідно до підпункту 21 пункту 2.2 Ліцензійних умов При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: розробляти та щороку до 31 липня подавати на затвердження до НКРЕКП та виконувати план розвитку газорозподільної системи на наступні 10 років
Тобто, у підпункті 21 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов визначені обов`язки Оператора ГРМ виконувати план розвитку газотранспортної системи.
АТ «Хмельницькгаз» обґрунтовувало неможливість виконання інвестиційної програми на 2023 рік наявністю різних обставин: фінансових труднощів, інфляцією, зупинкою ліцензії, незавершенням звітного періоду.
У пунктах 1- 3 глави 2 розділу ІV Кодексу газорозподільних систем у редакції, чинній до 22 вересня 2023 року, передбачено, що з метою забезпечення безпеки, надійності, регулярності та якості розподілу (газопостачання) природного газу газорозподільною системою та з урахуванням законодавства з питань охорони довкілля та енергоефективності Оператор ГРМ щороку до 31 липня розробляє та подає на затвердження Регулятору план розвитку газорозподільної системи на наступні 10 років, а після затвердження розміщує його на своєму вебсайті.
Розвиток газорозподільної системи провадиться з урахуванням розвитку адміністративної території, на якій знаходиться ця система, поточної та майбутньої потреби в природному газі та довготривалої працездатності газорозподільної системи.
Плануючи розвиток газорозподільної системи, Оператор ГРМ здійснює дослідження потреби ринку в новій газорозподільній інфраструктурі.
При підготовці десятирічного плану розвитку газорозподільної системи Оператор ГРМ робить обґрунтовані припущення стосовно росту обсягів споживання природного газу.
З огляду на пункт 4 глави 2 розділу ІV Кодексу газорозподільних систем десятирічний план розвитку газорозподільної системи визначає:
- основні об`єкти газової інфраструктури, будівництво або реконструкція яких є доцільною в наступні десять років;
- перелік нових інвестицій, які повинні бути здійснені протягом наступних трьох років, та планові джерела їх інвестування;
- строки реалізації всіх інвестиційних проєктів.
Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу ІV Кодексу газорозподільних систем Оператор ГРМ зобов`язаний виконувати затверджений Регулятором план розвитку в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні.
У пункті 5 глави 5 розділу IV Кодексу газорозподільних систем Оператор ГРМ має право протягом планованого періоду звернутися до Регулятора з пропозицією щодо внесення змін до затвердженого плану розвитку з наданням відповідного обґрунтування.
Як встановив суд, План розвитку газорозподільної системи було затверджено на 2023-2032 роки, тобто у 2023 році тільки розпочалося виконання інвестиційної програми.
В абзацах 1 та 3 Глави 6 розділу IV Кодексу газорозподільних систем у редакції, чинній до 22 вересня 2023 року, зазначено, що звітна інформація щодо виконання заходів інвестиційної програми та зведена інформація щодо виконання за розділами інвестиційної програми, оформлені згідно з формами, наведеними в додатку 14 до цього Кодексу, надаються Оператором ГРМ Регулятору в електронній формі та на паперових носіях щокварталу наростаючим підсумком не пізніше 28 числа місяця, наступного за звітним періодом, та за підсумками року не пізніше 25 лютого року, наступного за звітним періодом, до моменту повного виконання інвестиційної програми та/або проведення заходу державного контролю.
У разі неповного виконання плану розвитку до звіту надається пояснювальна записка щодо причин неповного виконання.
Разом з тим, постановою НКРЕКП від 29.09.2023 № 1775 було зупинено дію ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ «Хмельницькгаз».
Тобто, обов`язок Оператора ГРМ щодо звітування по виконанню інвестиційної програми за ІV квартал 2023 року та за підсумками 2023 року на момент зупинення ліцензії не наступив, а тому стверджувати про те, що невиконання або неналежне виконання Оператором ГРМ затвердженого плану розвитку газорозподільної системи (інвестиційної програми) на 2023-2032 рік є порушенням Ліцензійних умов, є безпідставним.
Також суд враховує, що оператор ГРМ має право звертатися до НКРЕКП із пропозиціями щодо внесення змін до затвердженого плану розвитку у разі неможливості виконання плану відповідно до пункту 5 глави 5 розділу IV Кодексу газорозподільних систем, завчасно подавши у рамках планового періоду відповідне обґрунтування.
Оператор ГРМ зобов`язаний забезпечувати виконання інвестиційних зобов`язань, використовуючи власні ресурси, включаючи доходи від основної діяльності, та інші джерела, не заборонені законодавством, з обов`язковим обґрунтуванням та розшифруванням таких джерел відповідно до абзацу 5 пункту 5 глави 3 розділу IV Кодексу газорозподільних систем у редакції, чинній до 20 вересня 2023 року.
Оскільки у зв`язку із зупиненням ліцензії доходу від основної діяльності не було, тобто була відсутня можливість реалізації плану розвитку та інвестиційної програми, як і його частини, звітний період на момент зупинення ліцензії не закінчився, а тому не можна стверджувати про невиконання інвестиційної програми за 2023 рік.
Зважаючи на зазначене, суд доходить до висновку, що НКРЕКП протиправно застосував до АТ «Хмельницькгаз» адміністративні заходи впливу за невиконання плану розвитку газорозподільної системи на 2023-2032 роки і відповідно позов у цій частині слід задовольнити.
Щодо порушення 3.
Суть цього порушення полягає у недотриманні підпункту 27 пункту 2.2 Ліцензійних умов.
Так, зазначений пункт Ліцензійних умов вимагає від ліцензіата (оператора ГРС) при провадженні ліцензованої діяльності здійснювати розрахунки із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
Суд встановив, що заборгованість АТ «Хмельницькгаз» перед ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» за отримані у 2023 році послуги за договором транспортування природного газу від 04 лютого 2020 року № 2002000119 становила 2475,85 тис. грн.
Заборгованість операторів ГРС, в тому числі підтвердженої судовими рішеннями та/або реструктуризованої за договорами транспортування природного газу, укладеними з особою, що здійснює функції оператора ГТС, підлягає врегулюванню відповідно доЗакону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу»(далі - Закон №1639).
За визначеннями, наданими устатті 1 Закону № 1639-IX, процедура врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єктів ринку природного газу - заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) за природний газ та послуги з його транспортування шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості, а також списання неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на таку заборгованість у разі її погашення.
Реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (далі - Реєстр) - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цьогоЗакону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Учасники процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) - постачальники природного газу, оператори газорозподільних систем та оператор газосховищ, включені до Реєстру, а також особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, особа, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», розпорядники коштів державного бюджету, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Для участі у процедурі врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єкти ринку природного газу включаються до Реєстру, який веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 3 Закону № 1639-IX).
Отже, Нацкомісія включає оператора до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (далі - Реєстр), лише у випадку необхідності врегулювання державою певного виду заборгованості, визначеного положеннямистатті 1 зазначеного Закону.
Постановою НКРЕКП від 16 листопада 2022 року № 1472 «Про включення АТ «Хмельницькгаз» до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу», АТ «Хмельницькгаз» включено до Реєстру, передбаченогоЗаконом №1639.
Згідно положеньстатті 4 Закону № 1639-IXза рахунок видатків державного бюджету здійснюються взаєморозрахунки в цілях погашення заборгованості та грошових зобов`язань, що визначеністаттею 1 цього Закону, для врегулювання обсягів перевищення фактичної вартості послуг з розподілу природного газу за даними звітності, поданої операторами газорозподільних систем до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (у тому числі до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики), над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу, встановленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (у тому числі Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики), з урахуванням отриманих компенсацій витрат, збільшених на суму податку на додану вартість за ставкою, яка діяла у відповідних періодах надання послуг з розподілу природного газу, включену у вартість послуги для кінцевого споживача, які виникли за період надання послуг з 1 січня 2020 року по 31 жовтня 2021 року, - в цілях погашення заборгованості операторів газорозподільних систем за договорами транспортування природного газу, укладеними з особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, а також за договорами постачання/купівлі-продажу природного газу для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі для забезпечення фізичного балансування газорозподільної системи та власної господарської діяльності, укладеними з товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України».
Таким чином, ця заборгованість виникає у зв`язку з встановленням Нацкомісією тарифу на розподіл природного газу, який не відповідає фактичній вартості послуг з розподілу природного газу за даними звітності, поданої операторами газорозподільних систем.
Взаєморозрахунки учасників процедури врегулювання заборгованості у результаті перевищення обсягу фактичної вартості послуг з розподілу природного газу над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу, встановленими Нацкомісією, здійснюються за рахунок видатків державного бюджету.
Одним із механізмів урегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу та підприємств теплоенергетики за природний газ, а також послуги з його розподілу і транспортування - є проведення учасниками централізованих взаєморозрахунків із залученням видатків державного бюджету, зумовлених необхідністю відшкодування збитків та втрат суб`єктів господарювання, спричинених, насамперед, державним регулюванням цін та тарифів в житлово-комунальній сфері та на енергетичних ринках в цілому, а також іншими діями чи бездіяльністю органів державної влади та місцевого самоврядування.
Прийнявши рішення про включення АТ «Хмельницькгаз» до Реєстру, Нацкомісія визнала неможливість здійснення оператором розрахунків із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
Учасник процедури врегулювання заборгованості може бути виключений з Реєстру з підстав, передбачених частиною третьоюстатті 3 Закону № 1639-IX.
До виключення з Реєстру прострочена заборгованість оператора за договорами транспортування природного газу погашається відповідно до процедур, установленихЗаконом № 1639-IX.
Правову позицію аналогічного змісту викладено у постанові Верховного Суду від 03 червня 2024 року у справі № 380/7521/23.
У такому разі після включення АТ «Хмельницькгаз» до Реєстру НКРЕКП не мала підстав зобов`язувати оператора ГРС здійснити розрахунки із оператором ГТС, які здійснюються за рахунок видатків державного бюджету.
Враховуючи викладене, суд вважає, що АТ «Хмельницькгаз», як оператор газорозподільних систем, має законодавчо передбачене право врегулювання заборгованості, включаючи заборгованість згідно судових рішень, стягувачами в яких виступають АТ «Укртрансгаз» та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України».
Отже, доводи відповідача про необхідність здійснення розрахунків із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування є помилковими, оскільки така заборгованість погашається у порядку, встановленомуЗаконом № 1639-IX.
Зазначене також відповідає висновкам Верховного Суду, зокрема у справі №120/4070/23 від 11 лютого 2025 року.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржувані постанова № 1290 від 10.07.2024 в частині накладення штрафу 83657 грн та розпорядження НКРЕКП № 194-р від 10.07.2024 щодо зобов`язання АТ «Хмельницькгаз» усунути порушення підпункту 27 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов та погашення заборгованості перед ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» є протиправними і такими, що слід скасувати.
Щодо порушення 5.
Так, підпунктом 30 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов визначено обов`язок ліцензіата надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, що містять достовірні дані, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП (але не менш як протягом 10 робочих днів, крім запитів під час здійснення заходів державного нагляду (контролю).
НКРЕКП зазначило, що АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ» не вірно зазначило інформацію у формі звітності № 8а-НКРЕКП-газ-моніторинг (річна) станом на 31.12.2022, а саме:
основні техніко-економічні показники активів у розрізі форми власності, розподільні газопроводи, які є на балансі (в обслуговуванні) підприємства; майно; що належить державі; кількість; власне майно, кількість; газорегуляторні пункти; майно, що належить державі, протяжність / кількість; шафові регуляторні пункти газу; інші активи; усього - протяжність / кількість, км / шт.
У формах звітності № 3-НКРЕКП-газ-якість-розподіл (квартальна) за І, ІІ, ІІІ квартали 2023 року Ліцензіат зазначив інформацію яка не відповідає первинним документам, а саме перевіркою та співставленням даних Додатка 2 до форми № 3-НКРЕКП-газ-якість-розподіл з первинними документами встановлено внесення недостовірних даних, а саме:
зазначення дат початку надання послуги,
зазначення дат завершення надання послуги.
Ліцензіат не надав комісії з перевірки документи, що підтверджують дату завершення надання послуги.
Ліцензіат не надав комісії з перевірки документи, що підтверджують дату початку надання послуги.
Ліцензіатом некоректно визначено код послуги по 29-ти споживачах.
Разом з тим, як встановлено судом і підтверджено відповідачем, уточнюючі дані до форми звітності № 8-а-газ-якість-розподіл (квартальна) за І, ІІ, ІІІ квартали 2023 року позивач подав самостійно, до початку проведення перевірки, що не заборонено діючим законодавством і свідчить про те, що подана звітність ніяким чином не вплинула на виконання НКРЕКП своїх повноважень. Тобто, на момент проведення перевірки було відсутнє порушення частини диспозиції підпунктом 30 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов, що виключає наявність порушення зазначеної норми. Відповідно, підстав для фіксування порушення у цій частині не було і застосування штрафу у розмірі 55692 грн є протиправним.
Враховуючи зазначене, позовні вимоги в цій частині слід задовольнити як щодо скасування оскаржуваної постанови про нарахування 55692 грн штрафу так і скасування розпорядження № 194-р від 10.07.2024 в частині зобов`язання усунути порушення підпункту 30 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов та надання пояснення щодо розбіжностей у поданій формі звітності.
Щодо порушення 6 .
Зазначене порушення визначається як недотримання підпункту 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині виконання рішень НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та чинним законодавством.
Так, НКРЕКП під час перевірки встановлено, що позивачем не виконано вимоги розпорядження НКРЕКП від 06.12.2022 № 118-р «Про усунення порушень АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ» (далі Розпорядження № 118-р), а саме: до 20 січня 2023 року здійснити розрахунки із оператором газотранспортної системи, за надані у 2021 році послуги транспортування, зокрема погасити заборгованість перед ТОВ " Оператор газотранспортної системи України".
Також, НКРЕКП стверджує, що АТ «Хмельницькгаз» не надало до 01.07.2023 таку інформацію:
повідомити НКРЕКП про стан врегулювання питання щодо укладення договору про експлуатацію газорозподільних систем, або договору господарського відання чи користування з передачею газорозподільних систем на баланс оператора ГРМ з АТ «НАК «Нафтогаз України»; забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, у яких природний газ використовується комплексно, у тому числі для опалення та для підігріву води та приготування їжі, відповідно до вимог абзаців другого та третього підпункту «а» пункту 1 частини першої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»; забезпечити укладення актів розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін із суміжними суб`єктами ринку природного газу, у тому числі зі споживачами; забезпечити проведення періодичної повірки (у тому числі демонтажу, транспортування, монтажу та ремонту) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, за власний рахунок незалежно від того, чи є ліцензіат власником лічильника.
Щодо не виконання вимоги розпорядження НКРЕКП від 25.07.2023 № 202-р «Про усунення порушень АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ», то відповідач в судовому засіданні зазначив, що в цій частині претензій до позивача немає.
Слід зауважити, що позивач не оскаржував до суду розпорядження від 06.12.2022 № 118-р «Про усунення порушень АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ», невиконання якого стало підставою для встановлення порушення підпункту 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов та нарахування штрафу у розмірі 114410 грн, а тому приймати доводи позивача про відсутність підстав для виконання розпорядження 06.12.2022 № 118-р «Про усунення порушень АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ» суд не може.
Суд не має підстав оцінювати та викладати висновки щодо протиправності розпорядження НКРЕКП від 06.12.2022 № 118-р, а оскільки позивач його не виконав, то суд вважає, що постанова НКРЕКП від 10.07.2024 № 1290 у цій частині є правомірною. І, відповідно, позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Щодо порушення 7.
Пунктом 15 глави 2 розділу V Кодексу газорозподільних систем встановлено, що оператори газорозподільних систем забезпечують функціонування електронних сервісів надання послуги з приєднання, які мають забезпечити взаємодію та документообіг між замовником та оператором газорозподільної системи у процесі приєднання, інформування замовника про стан надання послуги з приєднання та забезпечити відображення інформації про поточний стан виконання відповідних організаційних та технічних заходів, які здійснюються для надання послуги з приєднання замовнику, із зазначенням очікуваних та граничних строків їх виконання.
Разом з тим, чинним законодавством не визначено, хто, за який рахунок і в якій формі має запровадити такий електронний сервіс.
Мінімальними вимогами до інформаційного наповнення електронних сервісів надання послуги з приєднання є відображення інформації про поточний стан виконання відповідних організаційних та технічних заходів, які здійснюються Оператором ГРМ для надання послуги з приєднання замовнику щодо: готовності проєкту договору на приєднання, проєкту технічних умов приєднання та відповідних рахунків щодо їх оплати; проєктування та здійснення заходів щодо оформлення земельних відносин щодо траси прокладання газових мереж зовнішнього газопостачання (за необхідності); отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки під газовими мережами зовнішнього газопостачання (за необхідності); виконання інженерно-геодезичних вишукувань; розробки та затвердження проєкту зовнішнього газопостачання та його кошторисної частини; експертизи та погодження проєктної документації з іншими заінтересованими сторонами; підключення до ГРМ газових мереж внутрішнього газопостачання замовника в точці приєднання; пуску газу на об`єкт замовника та укладання договору розподілу природного газу (технічної угоди) тощо.
Як пояснив позивач, відповідні мінімальні вимоги до інформаційного наповнення електронних сервісів надання послуги були дотримані ним через наповнення особистих кабінетів споживача, впровадження та забезпечення функціонування вайбер та телеграм каналів.
У судовому засідання представник відповідача стверджував, що то, на його думку, має бути окремий сервіс.
Однак суд зауважує, що чинним законодавством не визначено такої вимоги, а відповідач під час проведення перевірки взагалі не перевіряв наповнення особистих кабінетів споживача та дотримання мінімальних вимог до інформаційного наповнення електронних сервісів.
Суд враховує, що за усталеною практикою Верховного Суду, норма закону повинна відповідати критерію якості закону (ясності і недвозначності правової норми) і повинна виключати необмеженості її трактування у правозастосовній практиці.
Поняття «якість закону» (quality of law) охоплює такі характеристики відповідного акта законодавства як чіткість, точність, недвозначність, зрозумілість, узгодженість, доступність, виконуваність, передбачуваність і послідовність. Ці характеристики стосуються як положень будь-якого акта (норм права, які у ньому містяться), так і взаємозв`язку такого акта з іншими актами законодавства такої ж юридичної сили. При цьому норми права, що не відповідають критерію «якості закону» (зокрема, не відповідають принципу передбачуваності (principle of foreseeability) або передбачають можливість різного тлумачення та правозастосування), суперечать і такому елементу принципу верховенства права як заборона свавілля, а застосування таких норм може призвести до порушення конституційних прав особи та неможливість адекватного захисту від необмеженого втручання суб`єктів владних повноважень у права такої особи».
Враховуючи зазначене, суд вважає, що визначений Кодексом газорозподільних систем обов`язок операторів газорозподільних систем забезпечити функціонування електронних сервісів надання послуги з приєднання допускає не чіткість того, хто таку систему і за який рахунок мав би запровадити та у якій формі вона повинна функціонувати.
Відповідач, під час проведення перевірки та нарахування штрафу у цій частині керувався власними припущеннями щодо способу виконання норми, визначеної пунктом 15 глави 2 розділу V Кодексу газорозподільних систем, не перевіривши доводи, на які постався позивач, в тому числі щодо наповнення існуючих інформаційних ресурсів.
А тому суд вважає, що оскаржувана постанова у цій частині є протиправною і підляє скасуванню.
Суд також приймає до уваги доводи позивача про те, що чинним законодавством не визначалося строків на реалізацію пункту 15 глави 2 розділу V Кодексу газорозподільних систем, що є додатковою підставою для задоволення позову в цій частині.
На підставі вищевикладеного, суд вважає, що застосування до позивача санкцій у сумі 194769 грн є протиправним, а позовні вимоги у цій частині слід задовольнити.
Щодо порушення 8.
За визначенням понять, наведеним у пункті 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи, затвердженогопостановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, портфоліо балансування - це сукупність подач та відборів замовника послуг транспортування природного газу; підтверджена номінація - підтверджений оператором газотранспортної системи обсяг природного газу замовника послуг транспортування, який буде прийнятий від замовника в точках входу до газотранспортної системи та переданий замовнику в точках виходу з газотранспортної системи у відповідний період; реномінація - заявка на зміну підтвердженої номінації.
Пунктом 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи передбачено, що замовники послуг транспортування відповідають за збалансованість своїх портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів, передбачених цим Кодексом. Періодом балансування є газова доба (D).
За приписами глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи при розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги природного газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи.
Перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом.
У постанові Верховного Суду від 02.11.2022 у справі №260/2484/21 зроблено правовий висновок про те, що дотримання вимог Кодексу газотранспортної системи та Типового договору є обов`язковими для застосування всіма суб`єктами господарювання, які здійснюють ліцензійну діяльність у сфері транспортування природного газу, а тому ці вимоги, з урахуванням положень пункту 2.1 та 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо транспортування природного газі, є спеціальними вимогами, що висуваються законодавством до ліцензіатів у сфері транспортування природного газу. При цьому, положеннями Кодексу газотранспортної системи та Типового договору передбачено не міру відповідальності за несвоєчасний баланс портфоліо балансування, а обов`язок сторін по здійсненню відшкодування вартості природного газу за фактом виявлення добового (місячного) небалансу.
У вказаній постанові також зазначено, що ліцензіати - суб`єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері транспортування природного газу, зобов`язані дотримуватися, зокрема, вимог Кодексу газотранспортної системи, у тому числі, в частині збалансованості своїх портфоліо балансування, для чого зобов`язані вчиняти всі необхідні заходи, спрямовані на збалансованість свого портфоліо балансування протягом газової доби, в якій здійснюється надання послуг транспортування природного газу. При цьому положеннями Кодексу газотранспортної системи передбачено можливість вчасного врегулювання замовниками послуг транспортування своїх портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів. Дотримання вищезазначених вимог є обов`язком суб`єкта господарювання, за умови здійснення ним господарської діяльності з постачання природного газу на підставі ліцензії, а тому Кодекс газотранспортної системи є нормативно-правовим актом, який містять специфічні вимоги у сфері провадження господарської діяльності з постачання природного газу, відтак, їх порушення може вважатися порушенням Ліцензійних вимог, відповідальність за яке передбачене
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 09.11.2022 у справі №140/5824/21 та від 30.11.2022 у справі №120/5138/21-а.
У справі, яка розглядається, суд встановив, що згідно акту перевірки, відповідачем встановлено, що АТ «Хмельницькгаз» не забезпечувало своєчасної збалансованості свого портфоліо балансування, що призвело до виникнення негативного небалансу природного газу протягом 2023 року в обсязі 1,50228 тис. м. кубічних.
У наданих поясненнях АТ «Хмельницькгаз» не заперечило факту незбалансування свого портфоліо балансу, пояснивши це відсутністю договорів на постачання природного газу, яких неможливо було відключити через відсутність допуску до території споживача.
Суд зауважує, що позивач мав обов`язок щодобово збалансовувати свій портфель балансування шляхом подання відповідних реномінацій до Оператора ГТС України, однак такі дії не вчиняв.
Ураховуючи вищевикладене, суд доходить висновку щодо законності оскаржуваної постанови НКРЕКП у цій частині, а отже й відсутності підстав для скасування і, відповідно, задоволення позовних вимог в цій частині.
Щодо порушення 9, а саме невиконання оператором ГРМ обов`язку забезпечувати встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону № 3533-VI суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується: комплексно, у тому числі для опалення, - до 1 січня 2012 року; для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року; тільки для приготування їжі - до1 січня 2023 року.
Такі обставини мають для оператора ГРМ наслідки у вигляді застосування НКРЕКП санкції на підставі частини другої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» від 16.06.2011 № 3533-VI (далі Закон № 3533-VI):
- у разі невстановлення вузлів обліку природного газу та/або неприпинення розподілу природного газу споживачам, які використовують природний газ без його комерційного обліку, - застереження;
- у разі невжиття суб`єктом господарювання, до якого застосовано застереження, відповідних заходів - штраф у розмірі до 25 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тобто, частина друга статті 6 Закону № 3533-VI є спеціальною нормою, як визначає види і розмір санкцій, які застосовуються за порушення вимог щодо забезпечення встановлення лічильників газу для населення.
Разом з тим, як встановив суд та підтверджується розрахунком відповідача, для визначення розміру штрафу відповідач керувався положеннями Закону України «Про ринок природного газу» (із розрахунку максимального розміру штрафу 1700000 із коригуванням)
Тобто, застосована санкція у сумі 65569 грн не відповідає сумі штрафу, яка визначена частиною другою статті 6 Закону № 3533-VI, а тому її нарахування є протиправним, а позовні вимоги в цій частині такими, що слід задовольнити.
Щодо порушень 10 та 11.
Відповідно до висновків перевірки, станом на 30.09.2023, Товариством не було укладено акти розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін зі споживачами у кількості 5983 од. (побутові споживачі) або 1,44 % від загальної кількості споживачів. Станом на 01.01.2023 кількість приладів обліку із простроченим терміном державної повірки по АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ» становила 106 163 шт. Загальна кількість приладів обліку встановлених у побутових споживачів, по яким Товариству необхідно було провести повірку у 2023 році становила 123 462 шт. Кількість приладів обліку, які включено в план по повірці побутових лічильників у 2023 році становила 37 083 шт. Фактично проведено повірку побутових лічильників у кількості 29 362 шт. (23,78 %).
За кожне з цих порушень до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 116858.
Згідно підпунктів 6, 8 пункту 2.5 глави 2 Ліцензійних умов ліцензіат зобов`язаний забезпечити укладання актів розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін з суміжними суб`єктами ринку природного газу, у тому числі із споживачами; забезпечити періодичну повірку (у тому числі демонтаж, транспортування, монтаж та ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, за власний рахунок незалежно від того, чи є ліцензіат власником лічильника.
Відповідно до ч. 4 ст. 1 розділу 1 Кодексу газорозподільних систем повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку.
Розділ 8 Кодексу газорозподільних систем встановлює порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах побутових споживачів (населенню).
Періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування, монтаж, технічне обслуговування та пов`язаний з такою повіркою ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора ГРМ незалежно від того, чи є він власником ЗВТ.
Для належної організації періодичної повірки лічильників газу по об`єктах побутових споживачів Оператор ГРМ повинен:
1) мати в наявності персоніфікований перелік всіх лічильників газу побутових споживачів, що знаходяться на ліцензованій території Оператора ГРМ;
2) забезпечити належний моніторинг термінів спливу міжповірочного інтервалу для складання графіка проведення періодичної повірки лічильників;
3) забезпечити періодичну повірку лічильника протягом міжповірочного інтервалу.
У разі якщо заходи з періодичної повірки лічильників, що встановлені на території та/або в приміщенні побутових споживачів, будуть здійснюватися одразу для всіх побутових споживачів багатоквартирного будинку (чи його під`їзду), Оператор ГРМ має завчасно вивісити відповідну об`яву в доступному для споживачів місці.
Побутовий споживач, на території та/або в приміщенні якого встановлений лічильник газу, зобов`язаний забезпечити доступ представникам Оператора ГРМ після пред`явлення ними службових посвідчень для проведення робіт з демонтажу лічильника на повірку (або його повірки на місці встановлення).
У разі відмови в доступі до об`єкта побутового споживача представнику Оператора ГРМ для зняття лічильника газу на періодичну повірку (або його повірки на місці встановлення) споживачу змінюється режим нарахування об`ємів природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.
Зняття лічильника газу на періодичну повірку (або його повірку на місці встановлення) здійснюється у присутності споживача (власника або наймача об`єкта побутового споживача). За необхідності розпломбування лічильника газу представник Оператора ГРМ складає акт розпломбування, який підписується споживачем (власником або наймачем об`єкта побутового споживача).
Тобто, чинне законодавство передбачає обов`язок Оператора ГРМ забезпечити періодичну повірку лічильника, а побутового споживача забезпечити доступ представникам Оператора ГРМ для проведення таких робіт.
Також передбачено наслідки відмови в доступі до об`єкта побутового споживача представнику Оператора ГРМ для зняття лічильника газу на періодичну повірку, а саме зміна режиму нарахування.
Як під час перевірки, так і в судовому засіданні, позивач пояснював невиконання зазначених вимог Ліцензійних умов відсутністю споживачів за місцем проживання (виїзд закордон, зміна місця проживання). Однак жодних доказів цього суду надано не було.
Посилання позивача на "об`єктивну неможливість" здійснення повірки лічильників газу є необґрунтованим, оскільки ця обставина залежить від його дій, а також способів фіксування поважності невиконання приписів закону (складання актів, інформування регулятора тощо).
З урахуванням зазначеного, оскільки позивач є суб`єктом господарювання з чинною ліцензією на провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, дотримання та виконання вищезазначених вимог, є обов`язковою умовою його діяльності на ринку природного газу.
При цьому, суд керується принципом офіційності з`ясування обставин справи (стаття 9 КАС України), досліджуючи наявні докази та зважаючи на відсутність доказів поважності причин, які могли б виправдати невиконання обов`язків АТ "Хмельницькгаз".
Враховуючи зазначене, дії відповідача щодо накладення на штрафу за невиконання 6, 8 пункту 2.5 глави 2 Ліцензійних умов є правомірними, а позов у цій частині задоволенню не підлягає.
Щодо інших доводів позовної заяви.
Суд вважає безпідставними твердження позивача про те, що підставою для встановлення відповідальності є лише порушення Ліцензійних умов.
Кодекс ГТС та Типовий договір є нормативно-правовими актами, які містять специфічні вимоги у сфері провадження господарської діяльності з постачання природного газу, відтак, їх порушення може вважатися порушенням Ліцензійних вимог, відповідальність за яке передбачене статтею 59 Закону України «Про ринок природного газу».
Зазначений висновок сформовано у постанові Верховного суду від 02 листопада 2022 року по справі № 260/2484/21.
Також суд зважає на наявну судову практику Верховного Суду (зокрема, постанова від 21.04.2021 у справі № 480/2675/20, постанова від 21.03.2023 у справі № 640/17821/21) щодо дискреційних повноважень НКРЕКП щодо визначення конкретного розміру санкцій, чим спростовуються доводи позивача у цій частині.
Рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальність сторін, диспозитивність і офіційне з`ясування всіх обставин у справі - це принципи адміністративного судочинства відповідно до частини третьоїстатті 2 КАС України.
При цьому на суб`єкта владних повноважень (відповідача) покладається обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності з огляду на абзац перший частини другоїстатті 77 КАС України.
За результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності операторів ГРС та ГТС Регулятор може встановлювати більш ніж одне порушення суб`єктом ринку природного газу Ліцензійних умов та вимог, передбачених Законом N 329-VIII.
У випадку множинних порушень Ліцензійних умов суд може визнати протиправними та скасувати окремі положення розпорядження НКРЕКП щодо попередження про необхідність усунення порушень. Надалі оператор ГРС (ГТС) має забезпечити виконання розпорядження Регулятора у частині нескасованих положень.
У випадку множинних порушень Ліцензійних умов суд має виділити із санкції порушення на ринку природного газу, які не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду.
Інші ж порушення Ліцензійних умов, що залишилися неспростованими, мають оцінюватися судами як підстави для застосування до суб`єкта господарювання штрафу в меншому розмірі у розрізі критеріїв пропорційності, відповідності штрафу виду, тривалості та тяжкості порушення, завданій шкоді.
Такі висновки зроблено Касаційним адміністративним судом у постанові від 03.06.2024 по справі № 380/7521/23.
Із огляду на предмет спору та встановлені обставини у справі, множинність порушень, частина яких підтверджена, суд вважає, що позов слід задовольнити частково.
Зважаючи на приписи ч. 3 ст. 139 КАС України на користь позивача слід стягнути судовий збір, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, у сумі 8146,02 грн.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.07.2024 №1290 «Про застосування санкцій до АТ «Хмельницькгаз» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, та порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу» у частині застосування санкцій у сумі 444482 грн.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про усунення порушень АТ «Хмельницькгаз» № 194-р від 10.07.2024 у частині зобов`язання АТ Хмельницькгаз усунути порушення підпунктів 27, 30 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов; надати пояснень з цих питань та здійснити розрахунки із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у 2023 році.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" судові витрати за сплату судового збору в розмірі 8146 (вісім тисяч сто сорок шість) грн 02 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 05 червня 2025 року
Позивач:Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" (просп. Миру, 41,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29017 05395598) Відповідач:Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19,м. Київ,03057
Головуюча суддя Д.Д. Гнап
| Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 05.06.2025 |
| Оприлюднено | 09.06.2025 |
| Номер документу | 127915549 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні