Герб України

Постанова від 22.07.2025 по справі 560/16428/24

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/16428/24

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Гнап Д.Д.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

22 липня 2025 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Гавриленко І.А.,

представника відповідача: Орленка О.І.

представника позивача: Доценко О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 червня 2025 року у справі за адміністративним позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови та розпорядження,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправними та скасувати:

- постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.07.2024 №1290 «Про застосування санкцій до АТ «Хмельницькгаз» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, та порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу»;

- розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про усунення порушень АТ «Хмельницькгаз» № 194-р від 10.07.2024.

Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 червня 2025 року позов задоволено частково:

- визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.07.2024 №1290 «Про застосування санкцій до АТ «Хмельницькгаз» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, та порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу» у частині застосування санкцій у сумі 444482 грн.;

- визнано протиправним та скасовано розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про усунення порушень АТ «Хмельницькгаз» № 194-р від 10.07.2024 у частині зобов`язання АТ Хмельницькгаз усунути порушення підпунктів 27, 30 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов; надати пояснень з цих питань та здійснити розрахунки із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у 2023 році. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Представник відповідача в судовому засіданні просив задовольнити апеляційну скаргу.

Представник позивача в судовому засіданні просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у межах апеляційного оскарження, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг проведено планову перевірку дотримання Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» вимог законодавства та ліцензійних умов з розподілу природного газу за 2023 рік.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 14 червня 2024 року № 229, відповідно до якого виявлено ряд порушень норм законодавства на ринку природного газу.

На підставі акту перевірки від 14 червня 2024 року № 229, відповідачем прийнято постанову від 10.07.2024 року № 1290 «Про застосування санкцій до АТ «Хмельницьказ» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання», якою на позивача накладено штраф у розмірі 910112, 00 грн.

Згідно вказаної постанови встановлено, що АТ «Хмельницькгаз» порушило вимоги законодавства та главу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201, а саме (ті, які є предметом позову):

порушення 1: підпункту 16 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг розподілу природного газу, передбачених структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначенням та з дотриманням принципів здійснення закупівель відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі»;

порушення 2: підпункту 21 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині виконання плану розвитку газорозподільної системи на наступні 10 років, зокрема, Плану розвитку газорозподільної системи на 2023-2032 роки газорозподільного підприємства АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 19.12.2022 № 1714 (далі - Плану розвитку на 2023 - 2032 роки);

порушення 3: підпункту 27 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині здійснення розрахунків із оператором газотранспортної системи за надані послуги у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу;

порушення 4: підпункту 30 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині надання ліцензіатом НКРЕКП документів, інформації та звітності, що містять достовірні дані, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП (але не менш як протягом 10 робочих днів, крім запитів під час здійснення заходів державного нагляду (контролю));

порушення 6:підпункту 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині виконання рішень НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та чинним законодавством;

порушення 7:пункту 15 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ у частині зобов`язання операторів газорозподільних систем забезпечити функціонування електронних сервісів надання послуги з приєднання, які мають забезпечити взаємодію та документообіг між замовником та оператором газорозподільної системи у процесі приєднання, інформування замовника про стан надання послуги з приєднання та забезпечити відображення інформації про поточний стан виконання відповідних організаційних та технічних заходів, які здійснюються для надання послуги з приєднання замовнику, із зазначенням очікуваних та граничних строків їх виконання;

порушення 8:пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493 (далі - Кодекс ГТС) у частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів, передбачених цим Кодексом;

порушення 9:пункту 1 частини першої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (далі - Закон) у частині забезпечення встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких природний газ використовується: комплексно, у тому числі для опалення - до 01 січня 2012 року; для підігріву води та приготування їжі - до 01.01.2016; тільки для приготування їжі - до 01.01.2023;

порушення 10: підпункту 6 пункту 2.5 глави 2 Ліцензійних умов у частині укладення актів розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін з суміжними суб`єктами ринку природного газу, у тому числі із споживачами;

порушення 11: підпункту 8 пункту 2.5 глави 2 Ліцензійних умов у частині забезпечення періодичної повірки (у тому числі демонтажу, транспортування, монтажу та ремонту) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, за власний рахунок незалежно від того, чи є ліцензіат власником лічильника.

Також відповідачем прийнято розпорядження від 10.07.2024 року № 194-р «Про усунення порушень АТ «Хмельницькгаз», яким позивача зобов`язано усунути порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, а саме вищевказані порушення, на підставі яких застосовано штраф.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції у цій частині судового рішення з огляду на наступне.

Так, згідно з статтею 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор) здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:

1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані регулятору законом;

2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;

3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом;

4) державного контролю та застосування заходів впливу;

5) використання інших засобів, передбачених законом.

Частинами першою - третьою статті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» передбачено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб`єктами, що належать до особливої групи споживачів у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії", законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

Згідно пунктів 5, 6 частини четвертої статті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» під час здійснення державного контролю Регулятор має право приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень; накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.

В силу частини другої статті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Закон України «Про ринок природного газу» (далі - Закон № 329-VIII), який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, передбачає аналогічні санкції у разі вчинення правопорушення на ринку природного газу до відповідних суб`єктів ринку природного газу, у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Регулятор, у разі вчинення правопорушення на ринку природного газу приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу відповідно до законодавства у сфері функціонування ринку природного газу у таких розмірах: від 3000 до 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (станом на час виникнення спірних правовідносин - від 51 000 грн до 1700000 грн) (пункт 5 частини четвертої статті 59 Закону № 329-VIII).

Згідно акту перевірки № 229 від 14.06.2024 НКРЕКП зафіксовано ряд порушень, одинадцять з яких є предметом цієї справи та накладено штраф на загальну суму 910112 грн.

Щодо порушення 2.

За своєю суттю порушення 2 полягає у недотримання позивачем підпункту 21 пункту 2.2 Ліцензійних умов.

Відповідно до підпункту 21 пункту 2.2 Ліцензійних умов При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: розробляти та щороку до 31 липня подавати на затвердження до НКРЕКП та виконувати план розвитку газорозподільної системи на наступні 10 років

Відтак, у підпункті 21 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов визначені обов`язки Оператора ГРМ виконувати план розвитку газотранспортної системи.

АТ «Хмельницькгаз» обґрунтовувало неможливість виконання інвестиційної програми на 2023 рік наявністю різних обставин: фінансових труднощів, інфляцією, зупинкою ліцензії, незавершенням звітного періоду.

У пунктах 1- 3 глави 2 розділу ІV Кодексу газорозподільних систем у редакції, чинній до 22 вересня 2023 року, передбачено, що з метою забезпечення безпеки, надійності, регулярності та якості розподілу (газопостачання) природного газу газорозподільною системою та з урахуванням законодавства з питань охорони довкілля та енергоефективності Оператор ГРМ щороку до 31 липня розробляє та подає на затвердження Регулятору план розвитку газорозподільної системи на наступні 10 років, а після затвердження розміщує його на своєму вебсайті.

Розвиток газорозподільної системи провадиться з урахуванням розвитку адміністративної території, на якій знаходиться ця система, поточної та майбутньої потреби в природному газі та довготривалої працездатності газорозподільної системи.

Плануючи розвиток газорозподільної системи, Оператор ГРМ здійснює дослідження потреби ринку в новій газорозподільній інфраструктурі.

При підготовці десятирічного плану розвитку газорозподільної системи Оператор ГРМ робить обґрунтовані припущення стосовно росту обсягів споживання природного газу.

З огляду на пункт 4 глави 2 розділу ІV Кодексу газорозподільних систем десятирічний план розвитку газорозподільної системи визначає:

- основні об`єкти газової інфраструктури, будівництво або реконструкція яких є доцільною в наступні десять років;

- перелік нових інвестицій, які повинні бути здійснені протягом наступних трьох років, та планові джерела їх інвестування;

- строки реалізації всіх інвестиційних проєктів.

Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу ІV Кодексу газорозподільних систем Оператор ГРМ зобов`язаний виконувати затверджений Регулятором план розвитку в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні.

У пункті 5 глави 5 розділу IV Кодексу газорозподільних систем Оператор ГРМ має право протягом планованого періоду звернутися до Регулятора з пропозицією щодо внесення змін до затвердженого плану розвитку з наданням відповідного обґрунтування.

Як встановлено з матеріалів справи, План розвитку газорозподільної системи було затверджено на 2023-2032 роки, тобто у 2023 році тільки розпочалося виконання інвестиційної програми.

В абзацах 1 та 3 Глави 6 розділу IV Кодексу газорозподільних систем у редакції, чинній до 22 вересня 2023 року, зазначено, що звітна інформація щодо виконання заходів інвестиційної програми та зведена інформація щодо виконання за розділами інвестиційної програми, оформлені згідно з формами, наведеними в додатку 14 до цього Кодексу, надаються Оператором ГРМ Регулятору в електронній формі та на паперових носіях щокварталу наростаючим підсумком не пізніше 28 числа місяця, наступного за звітним періодом, та за підсумками року не пізніше 25 лютого року, наступного за звітним періодом, до моменту повного виконання інвестиційної програми та/або проведення заходу державного контролю.

У разі неповного виконання плану розвитку до звіту надається пояснювальна записка щодо причин неповного виконання.

Разом з тим, постановою НКРЕКП від 29.09.2023 № 1775 було зупинено дію ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ «Хмельницькгаз».

Тобто, обов`язок Оператора ГРМ щодо звітування по виконанню інвестиційної програми за ІV квартал 2023 року та за підсумками 2023 року на момент зупинення ліцензії не наступив, а тому стверджувати про те, що невиконання або неналежне виконання Оператором ГРМ затвердженого плану розвитку газорозподільної системи (інвестиційної програми) на 2023-2032 рік є порушенням Ліцензійних умов, є безпідставним.

Також слід враховувати, що оператор ГРМ має право звертатися до НКРЕКП із пропозиціями щодо внесення змін до затвердженого плану розвитку у разі неможливості виконання плану відповідно до пункту 5 глави 5 розділу IV Кодексу газорозподільних систем, завчасно подавши у рамках планового періоду відповідне обґрунтування.

Оператор ГРМ зобов`язаний забезпечувати виконання інвестиційних зобов`язань, використовуючи власні ресурси, включаючи доходи від основної діяльності, та інші джерела, не заборонені законодавством, з обов`язковим обґрунтуванням та розшифруванням таких джерел відповідно до абзацу 5 пункту 5 глави 3 розділу IV Кодексу газорозподільних систем у редакції, чинній до 20 вересня 2023 року.

Оскільки у зв`язку із зупиненням ліцензії доходу від основної діяльності не було, тобто була відсутня можливість реалізації плану розвитку та інвестиційної програми, як і його частини, звітний період на момент зупинення ліцензії не закінчився, а тому не можна стверджувати про невиконання інвестиційної програми за 2023 рік.

Беручи до уваги зазначене, НКРЕКП протиправно застосував до АТ «Хмельницькгаз» адміністративні заходи впливу за невиконання плану розвитку газорозподільної системи на 2023-2032 роки.

Щодо порушення 3.

Суть цього порушення полягає у недотриманні підпункту 27 пункту 2.2 Ліцензійних умов.

Так, зазначений пункт Ліцензійних умов вимагає від ліцензіата (оператора ГРС) при провадженні ліцензованої діяльності здійснювати розрахунки із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.

Як свідчать матеріали справи, заборгованість АТ «Хмельницькгаз» перед ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» за отримані у 2023 році послуги за договором транспортування природного газу від 04 лютого 2020 року № 2002000119 становила 2475,85 тис. грн.

Заборгованість операторів ГРС, в тому числі підтвердженої судовими рішеннями та/або реструктуризованої за договорами транспортування природного газу, укладеними з особою, що здійснює функції оператора ГТС, підлягає врегулюванню відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (далі - Закон №1639).

За визначеннями, наданими у статті 1 Закону № 1639-IX, процедура врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єктів ринку природного газу - заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) за природний газ та послуги з його транспортування шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості, а також списання неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на таку заборгованість у разі її погашення.

Реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (далі - Реєстр) - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цього Закону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Учасники процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) - постачальники природного газу, оператори газорозподільних систем та оператор газосховищ, включені до Реєстру, а також особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, особа, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», розпорядники коштів державного бюджету, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Для участі у процедурі врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єкти ринку природного газу включаються до Реєстру, який веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 3 Закону № 1639-IX).

Тобто, Нацкомісія включає оператора до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (далі - Реєстр), лише у випадку необхідності врегулювання державою певного виду заборгованості, визначеного положеннями статті 1 зазначеного Закону.

Постановою НКРЕКП від 16 листопада 2022 року № 1472 «Про включення АТ «Хмельницькгаз» до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу», АТ «Хмельницькгаз» включено до Реєстру, передбаченого Законом №1639.

Згідно положень статті 4 Закону № 1639-IX за рахунок видатків державного бюджету здійснюються взаєморозрахунки в цілях погашення заборгованості та грошових зобов`язань, що визначені статтею 1 цього Закону, для врегулювання обсягів перевищення фактичної вартості послуг з розподілу природного газу за даними звітності, поданої операторами газорозподільних систем до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (у тому числі до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики), над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу, встановленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (у тому числі Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики), з урахуванням отриманих компенсацій витрат, збільшених на суму податку на додану вартість за ставкою, яка діяла у відповідних періодах надання послуг з розподілу природного газу, включену у вартість послуги для кінцевого споживача, які виникли за період надання послуг з 1 січня 2020 року по 31 жовтня 2021 року, - в цілях погашення заборгованості операторів газорозподільних систем за договорами транспортування природного газу, укладеними з особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, а також за договорами постачання/купівлі-продажу природного газу для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі для забезпечення фізичного балансування газорозподільної системи та власної господарської діяльності, укладеними з товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України».

Отже, ця заборгованість виникає у зв`язку з встановленням Нацкомісією тарифу на розподіл природного газу, який не відповідає фактичній вартості послуг з розподілу природного газу за даними звітності, поданої операторами газорозподільних систем.

Взаєморозрахунки учасників процедури врегулювання заборгованості у результаті перевищення обсягу фактичної вартості послуг з розподілу природного газу над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу, встановленими Нацкомісією, здійснюються за рахунок видатків державного бюджету.

Одним із механізмів урегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу та підприємств теплоенергетики за природний газ, а також послуги з його розподілу і транспортування - є проведення учасниками централізованих взаєморозрахунків із залученням видатків державного бюджету, зумовлених необхідністю відшкодування збитків та втрат суб`єктів господарювання, спричинених, насамперед, державним регулюванням цін та тарифів в житлово-комунальній сфері та на енергетичних ринках в цілому, а також іншими діями чи бездіяльністю органів державної влади та місцевого самоврядування.

Прийнявши рішення про включення АТ «Хмельницькгаз» до Реєстру, Нацкомісія визнала неможливість здійснення оператором розрахунків із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.

Учасник процедури врегулювання заборгованості може бути виключений з Реєстру з підстав, передбачених частиною третьою статті 3 Закону № 1639-IX.

До виключення з Реєстру прострочена заборгованість оператора за договорами транспортування природного газу погашається відповідно до процедур, установлених Законом № 1639-IX.

Правову позицію аналогічного змісту викладено у постанові Верховного Суду від 03 червня 2024 року у справі № 380/7521/23.

У такому разі після включення АТ «Хмельницькгаз» до Реєстру НКРЕКП не мала підстав зобов`язувати оператора ГРС здійснити розрахунки із оператором ГТС, які здійснюються за рахунок видатків державного бюджету.

Беручи до уваги викладене, АТ «Хмельницькгаз», як оператор газорозподільних систем, має законодавчо передбачене право врегулювання заборгованості, включаючи заборгованість згідно судових рішень, стягувачами в яких виступають АТ «Укртрансгаз» та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України».

Відтак, доводи відповідача про необхідність здійснення розрахунків із оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування є помилковими, оскільки така заборгованість погашається у порядку, встановленому Законом № 1639-IX.

Зазначене також відповідає висновкам Верховного Суду, зокрема у справі №120/4070/23 від 11 лютого 2025 року.

Таким чином, оскаржувані постанова № 1290 від 10.07.2024 в частині накладення штрафу 83657 грн та розпорядження НКРЕКП № 194-р від 10.07.2024 щодо зобов`язання АТ «Хмельницькгаз» усунути порушення підпункту 27 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов та погашення заборгованості перед ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» є протиправними і такими, що слід скасувати.

Щодо порушення 5.

Підпунктом 30 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов визначено обов`язок ліцензіата надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, що містять достовірні дані, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП (але не менш як протягом 10 робочих днів, крім запитів під час здійснення заходів державного нагляду (контролю).

НКРЕКП зазначило, що АТ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ» не вірно зазначило інформацію у формі звітності № 8а-НКРЕКП-газ-моніторинг (річна) станом на 31.12.2022, а саме:

основні техніко-економічні показники активів у розрізі форми власності, розподільні газопроводи, які є на балансі (в обслуговуванні) підприємства; майно; що належить державі; кількість; власне майно, кількість; газорегуляторні пункти; майно, що належить державі, протяжність / кількість; шафові регуляторні пункти газу; інші активи; усього - протяжність / кількість, км / шт.

У формах звітності № 3-НКРЕКП-газ-якість-розподіл (квартальна) за І, ІІ, ІІІ квартали 2023 року Ліцензіат зазначив інформацію яка не відповідає первинним документам, а саме перевіркою та співставленням даних Додатка 2 до форми № 3-НКРЕКП-газ-якість-розподіл з первинними документами встановлено внесення недостовірних даних, а саме:

зазначення дат початку надання послуги,

зазначення дат завершення надання послуги.

Ліцензіат не надав комісії з перевірки документи, що підтверджують дату завершення надання послуги.

Ліцензіат не надав комісії з перевірки документи, що підтверджують дату початку надання послуги.

Ліцензіатом некоректно визначено код послуги по 29-ти споживачах.

Водночас, як встановлено судом і підтверджено відповідачем, уточнюючі дані до форми звітності № 8-а-газ-якість-розподіл (квартальна) за І, ІІ, ІІІ квартали 2023 року позивач подав самостійно, до початку проведення перевірки, що не заборонено діючим законодавством і свідчить про те, що подана звітність ніяким чином не вплинула на виконання НКРЕКП своїх повноважень. Тобто, на момент проведення перевірки було відсутнє порушення частини диспозиції підпунктом 30 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов, що виключає наявність порушення зазначеної норми. Відповідно, підстав для фіксування порушення у цій частині не було і застосування штрафу у розмірі 55692 грн є протиправним.

Зважаючи на зазначене, позовні вимоги в цій частині слід задовольнити як щодо скасування оскаржуваної постанови про нарахування 55692 грн штрафу так і скасування розпорядження № 194-р від 10.07.2024 в частині зобов`язання усунути порушення підпункту 30 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов та надання пояснення щодо розбіжностей у поданій формі звітності.

Щодо порушення 7.

Пунктом 15 глави 2 розділу V Кодексу газорозподільних систем встановлено, що оператори газорозподільних систем забезпечують функціонування електронних сервісів надання послуги з приєднання, які мають забезпечити взаємодію та документообіг між замовником та оператором газорозподільної системи у процесі приєднання, інформування замовника про стан надання послуги з приєднання та забезпечити відображення інформації про поточний стан виконання відповідних організаційних та технічних заходів, які здійснюються для надання послуги з приєднання замовнику, із зазначенням очікуваних та граничних строків їх виконання.

Разом з тим, чинним законодавством не визначено, хто, за який рахунок і в якій формі має запровадити такий електронний сервіс.

Мінімальними вимогами до інформаційного наповнення електронних сервісів надання послуги з приєднання є відображення інформації про поточний стан виконання відповідних організаційних та технічних заходів, які здійснюються Оператором ГРМ для надання послуги з приєднання замовнику щодо: готовності проєкту договору на приєднання, проєкту технічних умов приєднання та відповідних рахунків щодо їх оплати; проєктування та здійснення заходів щодо оформлення земельних відносин щодо траси прокладання газових мереж зовнішнього газопостачання (за необхідності); отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки під газовими мережами зовнішнього газопостачання (за необхідності); виконання інженерно-геодезичних вишукувань; розробки та затвердження проєкту зовнішнього газопостачання та його кошторисної частини; експертизи та погодження проєктної документації з іншими заінтересованими сторонами; підключення до ГРМ газових мереж внутрішнього газопостачання замовника в точці приєднання; пуску газу на об`єкт замовника та укладання договору розподілу природного газу (технічної угоди) тощо.

Як пояснив позивач, відповідні мінімальні вимоги до інформаційного наповнення електронних сервісів надання послуги були дотримані ним через наповнення особистих кабінетів споживача, впровадження та забезпечення функціонування вайбер та телеграм каналів.

У судовому засідання представник відповідача стверджував, що то, на його думку, має бути окремий сервіс.

Однак слід зауважити, що чинним законодавством не визначено такої вимоги, а відповідач під час проведення перевірки взагалі не перевіряв наповнення особистих кабінетів споживача та дотримання мінімальних вимог до інформаційного наповнення електронних сервісів.

Варто враховувати, що за усталеною практикою Верховного Суду, норма закону повинна відповідати критерію якості закону (ясності і недвозначності правової норми) і повинна виключати необмеженості її трактування у правозастосовній практиці.

Поняття «якість закону» (quality of law) охоплює такі характеристики відповідного акта законодавства як чіткість, точність, недвозначність, зрозумілість, узгодженість, доступність, виконуваність, передбачуваність і послідовність. Ці характеристики стосуються як положень будь-якого акта (норм права, які у ньому містяться), так і взаємозв`язку такого акта з іншими актами законодавства такої ж юридичної сили. При цьому норми права, що не відповідають критерію «якості закону» (зокрема, не відповідають принципу передбачуваності (principle of foreseeability) або передбачають можливість різного тлумачення та правозастосування), суперечать і такому елементу принципу верховенства права як заборона свавілля, а застосування таких норм може призвести до порушення конституційних прав особи та неможливість адекватного захисту від необмеженого втручання суб`єктів владних повноважень у права такої особи».

Враховуючи зазначене, визначений Кодексом газорозподільних систем обов`язок операторів газорозподільних систем забезпечити функціонування електронних сервісів надання послуги з приєднання допускає не чіткість того, хто таку систему і за який рахунок мав би запровадити та у якій формі вона повинна функціонувати.

Відповідач, під час проведення перевірки та нарахування штрафу у цій частині керувався власними припущеннями щодо способу виконання норми, визначеної пунктом 15 глави 2 розділу V Кодексу газорозподільних систем, не перевіривши доводи, на які постався позивач, в тому числі щодо наповнення існуючих інформаційних ресурсів.

А тому суд вважає, що оскаржувана постанова у цій частині є протиправною і підлягає скасуванню.

Слід також взяти до уваги доводи позивача про те, що чинним законодавством не визначалося строків на реалізацію пункту 15 глави 2 розділу V Кодексу газорозподільних систем, що є додатковою підставою для задоволення позову в цій частині.

На підставі викладеного, застосування до позивача санкцій у сумі 194769 грн є протиправним.

Щодо порушення 9, а саме невиконання оператором ГРМ обов`язку забезпечувати встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках.

В силу ч. 1 ст. 6 Закону № 3533-VI суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується: комплексно, у тому числі для опалення, - до 1 січня 2012 року; для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року; тільки для приготування їжі - до 1 січня 2023 року.

Такі обставини мають для оператора ГРМ наслідки у вигляді застосування НКРЕКП санкції на підставі частини другої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» від 16.06.2011 № 3533-VI (далі Закон № 3533-VI):

- у разі невстановлення вузлів обліку природного газу та/або неприпинення розподілу природного газу споживачам, які використовують природний газ без його комерційного обліку, - застереження;

- у разі невжиття суб`єктом господарювання, до якого застосовано застереження, відповідних заходів - штраф у розмірі до 25 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відтак, частина друга статті 6 Закону № 3533-VI є спеціальною нормою, як визначає види і розмір санкцій, які застосовуються за порушення вимог щодо забезпечення встановлення лічильників газу для населення.

Разом з тим, як встановив суд та підтверджується розрахунком відповідача, для визначення розміру штрафу відповідач керувався положеннями Закону України «Про ринок природного газу» (із розрахунку максимального розміру штрафу 1700000 із коригуванням).

Тобто, застосована санкція у сумі 65569 грн не відповідає сумі штрафу, яка визначена частиною другою статті 6 Закону № 3533-VI, а тому її нарахування є протиправним.

Рішення суду першої інстанції у частині позовних вимог щодо порушення 1, порушення 6, порушення 8, порушень 10 та 11, колегія суддів не переглядає через відсутність оскарження у цій частині.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 червня 2025 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Повний зміст постанови суду виготовлений 23.07.2025

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2025
Оприлюднено25.07.2025
Номер документу129042481
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —560/16428/24

Ухвала від 13.11.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 18.09.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 08.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 28.07.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Постанова від 22.07.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Постанова від 22.07.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 11.07.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 05.06.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 05.03.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні