Герб України

Постанова від 22.05.2025 по справі 308/16005/22

Закарпатський апеляційний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 308/16005/22

П О С Т А Н О В А

Іменем України

22 травня 2025 року м. Ужгород

Закарпатський апеляційний суд в складі:

головуючого судді Джуги С.Д.,

суддів Мацунича М.В., Собослоя Г.Г.,

з участю секретаря судових засідань: Мочан М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 12 вересня 2024 року у складі судді Фазикош О.В., у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Холмківської сільської ради Ужгородського району» та КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

в с т а н о в и в :

У листопаді 2022 року ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Холмківської сільської ради Ужгородської районної ради» та КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позовні вимоги мотивовано тим, що починаючи з 30.10.1984 по 31.10.2022 позивач, працював лікарем та очолював медичний заклад, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . За цей період вказаний медичний заклад неодноразово реорганізовувався та зазнавав змін у питаннях підпорядкованості.

Вказував, що 30.10.1984 позивача переведено на посаду головного лікаря Худлівської дільничної амбулаторії (Наказ № 164 від 30.10.1984).

03.01.1994 позивач переведений на посаду головного лікаря Худлівської дільничної лікарні (Наказ № 01 параграф 7 від 03.01.1994).

01.01.2002 переведений головним лікарем амбулаторії загальної практики - сімейної медицини села Худльово (Наказ № 206 від 26.12.2001).

01.01.2003 в структурі Ужгородської РДА створено відділ охорони здоров`я (розпорядження № 580 від 05.12.2002). Ужгородська ЦРЛ перереєстрована в Ужгородську районну лікарню № 1 (розпорядження ОДА № 38 від 27.01.2003).

17.04.2005 ліквідовано відділ охорони здоров`я (Розпорядження РДА № 84 від 17.02.2005). 16.05.2005 реорганізована районна лікарня № 1 в Ужгородську ЦРЛ (рішення сесії РДА від 25.04.2005).

02.04.2007 у структурі Ужгородської РДА створено відділ охорони здоров`я (розпорядження РДА№ 161 від 16.03.2007). 05.04.2007 реорганізована Ужгородська ЦРЛ в районну лікарню № 1 м. Чоп (розпорядження РДА № 211 від 05.04.2007).

26.10.2012 Відділ з питань охорони здоров`я та медичного забезпечення перереєстрований на відділ охорони здоров`я Ужгородської РДА (розпорядження РДА № 364 від 31.08.2012).

01.03.2013 позивача переведено на посаду завідувача амбулаторії АЗПСМ с. Худльово Центру первинної медико-санітарної допомоги Ужгородського району (наказ № 204-к від 04.03.2013).

15.09.2016 змінено роботодавця з Відділу охорони здоров`я Ужгородської РДА на Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги (рішення сесії районної ради № 162 від 09.09.2016).

31.07.2018 позивач звільнений з роботи згідно з пунктом 5 статті 36 Кодексу законів про працю України за переведенням у КНП «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» (наказ № 138-к від 25.07.2018).

01.08.2018 позивача призначено на посаду завідувача, лікаря загальної практики - сімейного лікаря АЗПСМ с. Худльово КНП Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради за переведенням з Ужгородського районного ЦПМСД (Наказ № 31 від 01.08.2018).

Вказував, що наказом КНП «УРЦПМСД Ужгородської районної ради» від 16.08.2022 № 122-к «Про зміни в організації виробництва, праці, скорочення штатних одиниць та чисельності працівників Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» внесено зміни до штатного розпису Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» та скорочено 31.10.2022 58 штатних одиниць, зокрема, у структурному підрозділі «Амбулаторія загальної практики-сімейної медицини с. Худльово» (далі - Наказ № 122-к) : 0,5 реєстратора медичного; 1,0 лікаря загальної практики-сімейного лікаря (завідувача); 1,5 лікаря загальної практики-сімейного лікаря; 3,5 сестри медичної (брата медичного) загальної практики-сімейної медицини; 1,0 фельдшера; 1,0 водія автотранспортних засобів, 2,5 молодшої медичної сестри (молодшого медичного брата) (санітарки/санітара) (пункт 1). Пунктом 6.2 вказаного наказу внесено зміни до структури КНП «УРЦПМСД Ужгородської районної ради» з 01.11.2022, ліквідовано, зокрема, наступні підрозділи: «Амбулаторія загальної практики сімейної медицини с. Худльово»; «ФАП с. Чертеж»; «ФАП с. Анталовці»; «ФАП с. В.Солотвино».

Даний наказ прийнято відповідно до пункту 6 частини першої статті 36, пункту 1 частини першої статті 40, статей 43, 49-2 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), «Основ законодавства України про охорону здоров`я», розділу 8, пункту 8.4 статуту Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», затвердженого рішенням засновника від 30.07.2018 р. № 415, рішення Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області 9 сесії VIII скликання від 10.12.2021 «Про створення комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області».

Повідомленням «Про можливе вивільнення працівника» Додаток № 1 до наказу КНП «УРЦПМСД Ужгородської районної ради» від 16.08.22 № 122-к позивача попереджено про наступне можливе вивільнення з посади відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України. У вказаному повідомленні позивачу запропоновано посаду 0,5 лікаря ЗП-СЛ АЗПСМ с. Б. Добронь в Комунальному некомерційному підприємстві «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради». Крім того, повідомлено, що при відмові від пропозиції він підлягатиме звільненню «за пунктом 6 частини першої статті 36 КЗпП України - відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку із зміною істотних умов праці, що є підставою про припинення трудової угоди згідно пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України із наданням пільг та компенсацій, передбачених законодавством про працю - зміни в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників».

Наказом Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» від 28.10.2022 № 170-к про звільнення з роботи ОСОБА_2 (далі - Наказ № 170-к) його звільнено з посади лікаря загальної практики сімейної медицини (завідувача) АЗПСМ с. Худльово згідно з пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, скороченням штату, чисельності працівників з 31.10.2022.

Проте, вказаний наказ позивач вважає незаконним і таким, що прийнятий з порушенням положень трудового законодавства, вважає, що його звільнено з роботи в «АЗПСМ с. Худльово» незаконно. Ліквідація «АЗПСМ с. Худльово» та її структурних підрозділів, а також скорочення, про яке йдеться в Наказі №170-к, фактично є фіктивними. Амбулаторія загальної практики сімейної медицини с. Худльово, що знаходиться за адресою: с. Худльово, вул. Миру, 80, яка неодноразово зазнавала структурних змін та яку він очолював з 30 жовтня 1984 року по 31 жовтня 2022 року, сьогодні продовжує функціонувати, тобто після її нібито скорочення 31 жовтня 2022 року. За весь цей період, в тому числі і по сьогодні, профільна діяльність амбулаторії не припинялася, не припинявся лікувальний процес, більшість персоналу амбулаторії продовжує працювати на своїх місцях і виконувати свої посадові обов`язки. Єдиною відмінністю в амбулаторії с. Худльово до 31.10.2022 та амбулаторії с.Худльово з 01.11.2022 є те, що така амбулаторія фактично як окремий структурний підрозділ перейшла до іншого медичного закладу - з «КНП Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» до КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області».

Стверджував, що в ході проведення самої процедури скорочення «КНП Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» було грубо порушено положення трудового законодавства, які регламентують відносини щодо проведення вказаної процедури.

Йому з моменту вручення повідомлення про звільнення і до 31.10.2022, було запропоновано лише 0,5 ставки лікаря ЗП-СЛ АЗПСМ с. В.Добронь в КНП«Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради». Будь-яких інших вакансій, наявних у вказаній установі у період з 16.08.2022 по 31.10.2022 позивачу запропоновано не було.

Крім того, КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» не було надано жодних пояснень щодо звільнення саме позивача, або будь-якого аналізу чи порівняння його як лікаря поряд з іншими працівниками лікарями, не було вжито жодних заходів щодо порівняння його кваліфікації та продуктивності праці з кваліфікацією та продуктивністю праці лікарів, що залишились працювати у вказаній установі, не досліджувались відповідні підтверджуючі документи такої кваліфікації та відповідні підтверджуючі документи у позивача такі не витребовувались.

За твердженням позивача комісія з оптимізації, скороченню штатів та чисельності працівників, змін істотних умов праці не вжила жодних заходів, спрямованих не реалізацію мети, задля якої вона була створена Наказом № 122-к.

Крім того, його було звільнено з порушенням вимог статті 43 КЗпП України, яка містить вимогу стосовно того, що розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця, має відбуватися за попередньою згодою виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) у присутності працівника, щодо якого розглядається подання про звільнення.

Також звертав увагу суду на те, що, амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Худльово, що знаходиться за адресою: с. Худльово, вул. Миру, 80, продовжує працювати і після 31 жовтня 2022 року як структурний підрозділ КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області».

Стверджував, що єдиною відмінністю між АЗПСМ с. Худльово до 31.10.2022 та з 01.11.2022 є лише той факт, що у вказаному медичному закладі змінилася установа, якій підпорядковується «АЗПСМ с. Худльово», з КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» амбулаторія в якості структурного підрозділу перейшла в «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області», тобто фактично змінилися відносини підпорядкованості.

В АЗПСМ с. Худльово з 01.11.2022, як і до 31.10.2022, наявні посади завідувача, лікарів, медичних сестер. Все майно (будівля, що знаходиться за адресою: с. Худльово, вул. Миру, 80, меблі, техніка, медичне обладнання, комп`ютерна техніка, автомобіль марки «RENAULTDUSTER») перебувало на балансі АЗПСМ с. Худльово КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» до 31.10.2022, перейшло на баланс АЗПСМ с. Худльово КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» (про вказаний факт може свідчити акт приймання-передачі майна від КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» до КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області»). Перехід такого майна від КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» до АЗПСМ с. Худльово КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» безпосередньо свідчить про наявність відносин правонаступництва між вказаними установами.

При цьому вказував, що «АЗПСМ с. Худльово» до приєднання в липні 2018 року до КНП «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» діяла як окрема юридична особа (код ЄДРПОУ 22095917). У результаті приєднання, позивача 31.07.2018 було звільнено з роботи згідно з пунктом 5 частини першої статті 36 КЗпП України у зв`язку з переведенням до комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» та 01.08.2018 прийнято на посаду завідувача, лікаря загальної практики сімейного лікаря АЗПСМ с. Худльово за переведенням з Ужгородського районного ЦПМСД.

Враховуючи дійсний характер дій КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» та КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області», на думку позивача, можна дійти висновку, що за своїм реальним змістом і наслідками, з урахуванням одночасності відповідних дій, безперервності діяльності лікарні, лікувального процесу, надання медичних послуг, відбулось не скорочення структурного підрозділу АЗПСМ с. Худльово та всього її персоналу, а свого роду виділ такого підрозділу (стаття 109 ЦК України) з усіма правовими наслідками вказаної процедури. При цьому в силу положень статей 107, 109 ЦК України такий виділ передбачає не тільки перехід частини майна структурного підрозділу АЗПСМ с. Худльово від КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» до КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області», не тільки прав, а й обов`язків в частині, що стосуються АЗПСМ с. Худльово.

КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» є правонаступником не тільки в частині майна, що належало «АЗПСМ с. Худльово» - структурному підрозділу КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», не тільки в частині прав, а і в частині обов`язків вказаного структурного підрозділу, які повинні перейти від КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» до КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області».

У зв`язку з наведеним КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» зобов`язаний був запропонувати позивачу аналогічну посаду в його структурному підрозділі - АЗПСМ с. Худльово, що знаходиться за адресою с. Худльово, вул. Миру, 80, і відповідно до частини четвертої статті 36 КЗпП України відносини із позивачем повинні були продовжитися.

За твердженням позивача процедура скорочення «АЗПСМ с. Худльово» та штатних одиниць в такій амбулаторії є фіктивною, і проведеною з метою легалізації фактично протизаконної процедури звільнення окремих працівників вказаного закладу. При цьому фактично в АЗПСМ с. Худльово, що знаходиться за адресою с. Худльово, вул. Миру, 80, відбулась лише заміна роботодавця та змінились відносини підпорядкованості, що відповідно до частини п`ятої статті 36 КЗпП України не припиняє дії трудового договору. В амбулаторії не відбулось скороченні посади ні завідувача, ні лікаря ЗП-СЛ, ні ряду інших посад - медсестер, реєстраторів, прибиральниць, як і не відбулось скорочення самої амбулаторії, яка на сьогодні продовжує безперервно функціонувати та надавати медичні послуги населенню.

Роботодавець не мав права скорочувати його на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України та зобов`язаний був вжити заходи щодо пропонування йому аналогічної посади та переведення його, а також всіх працівників медичного закладу до АЗПСМ с. Худльово - структурного підрозділу КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області», який фактично є правонаступником КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» у всіх його правах та обов`язках в частині, що стосується АЗПСМ с. Худльово, та що КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» зобов`язаний був прийняти позивача на роботу, запропонувавши йому відповідну посаду.

Він неодноразово звертався до директора КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» з проханням вжити заходів щодо переведення (прийняття на роботу) його та медичних працівників «АЗПСМ с. Худльово» до АЗПСМ с. Худльово - структурного підрозділу КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області». Востаннє до КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» він звернувся 31.10.2022 з заявою про звільнення на підставі пункту 5 частини першої статті 36 КЗпП України, однак листом від 03.11.2022 № 01/01-13 йому було повідомлено, що КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» не має змоги задовольнити вимоги його заяви.

Також, позивач вказував на те, що неодноразово намагався подати до КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» заяви про прийняття його на роботу до АЗПСМ с. Худльово - структурного підрозділу КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області». Однак директор вказаного закладу - Плеша Н.А. безпідставно відмовлялась навіть приймати такі заяви, усно заявляючи при цьому, що на роботу вона позивача не збирається брати, не даючи при цьому жодних пояснень. Також заяву позивач надсилав поштою 01.11.2022, а після його звільнення 11.11.2022 він звертався до Середнянської селищної ради з метою вжиття заходів щодо передачі його заяви про прийняття на роботу на посаду лікаря «АЗПСМ с. Худльово» - структурного підрозділу КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області».

Зазначав, що його слід поновити на посаді та виплатити середній заробіток з дня, наступного за днем звільнення, тобто з 01.11.2022.

Враховуючи вищенаведене, позивач просив суд: скасувати Наказ Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» від 28.10.2022 № 170-к «Про звільнення з роботи ОСОБА_2 » як незаконний; визнати протиправноюбездіяльність Комунальногонекомерційного підприємства«Ужгородський районнийцентр медико-санітарноїдопомоги Ужгородськоїрайонної ради»під часпроцедури вивільнення(попередженняпро вивільненнята наступнезвільнення)його ззайманої посадиу виглядінепропонування іншоїрівноцінної (рівнозначної)посади вКНП «ЦПМСДСереднянської селищноїради Ужгородськогорайону Закарпатськоїобласті»; поновити ОСОБА_1 напосаді лікарязагальної практикисімейної медицини(завідувача)«АЗПСМ с.Худльово»,що знаходитьсяза адресою:с.Худльово,вул.Миру,80,з 01.11.2022чи іншійрівнозначній посаді;стягнути зКНП «Ужгородськийрайонний центрпервинної медико-санітарноїдопомоги Ужгородськоїрайонної ради»в йогокористь середнійзаробіток зачас вимушеногопрогулу, починаючи з 01.11.2022 по день поновлення на роботі.

Рішенням Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 12 вересня 2024 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права. Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що суд першої інстанції не врахував обставини, які наведені в обґрунтування заявленого позову, не дав їм належної правової оцінки, та дійшов до помилкового висновку про відмову у задоволенні заявленого позову.

У відзиві на апеляційну скаргу представник Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Холмківської сільської ради Ужгородського району» - адвокат Петрецький С. І. просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін, посилаючись на його законність та обгрунтованість.

Заслухавши доповідь судді, пояснення апелянта, пояснення представників відповідачів, обговоривши доводи сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в сукупності, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Згідно з ч.1 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що звільнення позивача відбулося з дотриманням норм трудового законодавства.

З даними висновками суду першої інстанції повністю погоджується колегія суддів, оскільки такі відповідають фактичним обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального та процесуального права.

Судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, що 01.08.2018 року позивача ОСОБА_1 , призначено на посаду завідувача, лікаря загальної практики - сімейного лікаря АЗПСМ с. Худльово КНП Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради за переведенням з Ужгородського районного ЦПМСД підстава: наказ № 31 від 01.08.2018, про що свідчить відповідний запис під №19 у трудовій книжці серії НОМЕР_1 .

16.08.2022 наказом № 122-к Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», внесено зміни до штатного розпису вказаного підприємства, а саме з 31.10.2022 скорочено 58 штатних одиниць, зокрема у структурному підрозділі «Амбулаторія загальної практики-сімейної медицини с. Худльово»: 0,5 реєстратора медичного; 1,0 лікаря загальної практики-сімейного лікаря (завідувача); 1,5 лікаря загальної практики-сімейного лікаря; 3,5 сестри медичної (брата медичного) загальної практики-сімейної медицини; 1,0 фельдшера; 1,0 водія автотранспортних засобів, 2,5 молодшої медичної сестри (молодшого медичного брата) (санітарки/санітара)

Доручено економісту підготувати штатний розпис Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» та подати на затвердження головному лікарю до 31.08.2022 з врахуванням вище перерахованих змін та з введенням його в дію з 01.11.2022 (пункт 2).

Створено комісію з оптимізації, скорочення штатів та чисельності працівників, змін істотних умов праці у складі, затвердженому в наказі (пункт 3).

Згідно наказу п. 5 «Інспектору з кадрів Томашевській Р.Ю., ОСОБА_3 : запропонувати працівникам які підлягають можливому звільненню відповідну посаду на тому ж самому підприємстві, в установі, організації у «Повідомленні про можливе вивільнення» (додаток №1) з врахуванням переважного права залишення на роботі визначених ч.1-2 ст. 42 КЗпП України, а у разі відмови працівників від запропонованих вакансій чи відсутністю вакантних посад підготувати документи для скорочення відповідних працівників та звільнити їх в порядку визначеному п. 1 ч.1 ст. 10 КЗпП та п.6 ч.1 ст. 36 КЗпП України»».

Пунктом 6.2 вказаного наказу внесено зміни до структури КНП «УРЦПМСД Ужгородської районної ради» з 01.11.2022, ліквідовано, зокрема, наступні підрозділи: «Амбулаторія загальної практики сімейної медицини с. Худльово»; «ФАП с. Чертеж»; «ФАП с. Анталовці»; «ФАП с. В.Солотвино».

З повідомлення про можливе вивільнення працівника (Додаток №1 до наказу від 16.08.2022 № 122-к Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради»), вбачається, що позивача ОСОБА_1 , відповідно до вказаного вище наказу, попереджено про наступне можливе звільнення відповідно до п.1 ст. 40 КЗпП України. Разом із тим йому згідно ч.2 ст. 42 КЗпП України було запропоновано посаду 0,5 лікаря ЗП-СП АЗПСМ с. В. Добронь в Комунальному некомерційному підприємстві «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», та зазначено, що в разі його згоди на призначення (звільнення) за переведенням, подати відповідну заяву до керівника закладу.

Дане повідомлення містить попередження про те, що при відмові від пропозиції він підлягатиме звільненню за п.6 ч.1 ст. 36 КЗпП України, відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку із зміною істотних умов праці, що є підставою про припинення трудової угоди згідно п. 1 ч.1 ст. 40 КЗпП України із наданням пільг та компенсацій, передбачених законодавством про працю - змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Повідомлення містить підпис позивача на підтвердження ознайомлення із наказом та пропозицією 17.08.2022 року, а також на підтвердження його відмови від пропозиції.

Наказом Комунальногонекомерційного підприємства«Ужгородський районнийцентр медико-санітарноїдопомоги Ужгородськоїрайонної ради»від 28.10.2022№ 170-кпро звільненняз роботи ОСОБА_2 ,його звільненоз посадилікаря загальноїпрактики сімейноїмедицини (завідувача)АЗПСМ с.Худльово згідноз пунктом1частини першоїстатті 40КЗпП узв`язку зізмінами ворганізації виробництваі праці,скороченням штату,чисельності працівниківз 31.10.2022.

Матеріалами справи також встановлено, що згідно рішення Ужгородської районної ради від 13.10.2022 року № 239 «Про вихід із складу засновників Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради»: передано Холмськівській сільській раді Ужгородського району Закарпатської області усі повноваження, права та обов`язки засновника Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», а Ужгородська районна рада вийшла зі кладу засновків.

Рішенням ХХІ сесії Холмківської сільської ради від 25.11.2022 року № 1301/УШ-2022, Холмківська сільська рада вступила до складу засновників Комунальне некомерційне підприємство «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» і перейменувала його в КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Холмківської сільської ради».

10 грудня 2021 року рішенням 9 сесії VIII скликання Середнянської селищної ради створено Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області». Крім іншого, вказаним рішенням затверджено структуру Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради» Ужгородського району Закарпатської області». Також рішенням призначено в.о. директора Плеша Н.А., яку уповноважено подати документи для державної реєстрації юридичної особи в орган державної реєстрації в установленому законодавством поряду.

Також вказаним рішенням затверджено структуру КНП згідно додатку, з якого вбачається, що до структури Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» увійшла АЗПСМ с. Худльово.

Згідно зведеного штатного розпису Комунального підприємства «Ужгородського Районного Центру ПМСД Ужгородської районної ради» на 01 листопада 2022 року включено посади, а саме: керівного складу; АЗПСМ села Сюрте; АЗПСМ села Минай; АЗПСМ села Сторожниця; АЗПСМ села Холмок; АЗПСМ села Паладькомаівці; АЗПСМ села Батфа; АЗПСМ села Галоч; АЗПСМ села Часлівці; ФАП села В. Геєвці; ФАП села М. Геєвці; АЗПСМ села Концово; АЗПСМ села Розівка; АЗПСМ селаМ. Добронь; ФАП села Тисаагтелек; АЗПСМ села Ратівці; АЗПСМ села Коритняни; АЗПСМ села Тарнівці; АЗПСМ с. В. Добронь.

Згідно наказу Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» від 01 листопада 2022 року, утворено структурні підрозділи закладу в межах приміщень ліцензованих МОЗ України, серед яких АЗПСМ с. Худльово.

Статтею 43Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджусться. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

За змістом статті 5-1 КЗпП України держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку, зокрема, змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Частиною другою статті 40 КЗпП України встановлено, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

Відповідно до частини першої статті 42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

Згідно з частинами першою-третьою статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України «Про зайнятість населення», власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, повідомляє державну службу зайнятості про заплановане вивільнення працівників. Повідомлення має містити інформацію про заплановане масове вивільнення працівників, визначену частиною другою статті 49-4 цього Кодексу, та проведення консультацій з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником). Повідомлення обов`язково подається виборному органу первинної профспілкової організації (профспілковому представнику). У разі наявності кількох первинних профспілкових організацій повідомлення надсилається спільному представницькому органу, утвореному ними на засадах пропорційного представництва, а за відсутності такого органу виборному органу первинної профспілкової організації (профспілковому представнику), що об`єднує більшість працівників цього підприємства (установи, організації).

Розглядаючи трудові спори, пов`язані зі звільненням відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України, суди мають з`ясувати питання про те, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник, або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджувався він за два місяці про наступне вивільнення.

При вирішенні питання про те, чи мав змогу роботодавець виконати вимоги статті 49-2 КЗпП України про надання роботи працівникові, який вивільняється в зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, суд має виходити з того, що за змістом цієї норми працівнику має бути запропонована наявна робота за відповідною професією чи спеціальністю і лише при відсутності такої роботи інша наявна робота.

При цьому роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.

Таким чином, однією з найважливіших гарантій для працівників при скороченні чисельності або штату є обов`язок власника підприємства чи уповноваженого ним органу працевлаштувати працівника.

Власник вважається таким, що належно виконав вимоги частини другої статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.

Оскільки обов`язок з працевлаштування працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору, за змістом частини третьої статті 492 КЗпП України роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду і які існували на день звільнення.

Подібні висновки щодо застосування положень статті 49-2 КЗпП України викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 18 вересня 2018 року у справі № 800/538/17 (П/9901/310/18), Верховного Суду від 25 червня 2021 року у справі № 527/1263/20-ц,від 22 вересня 2021 року у справі № 280/82/18, від 22 вересня 2021 року у справі № 206/2500/20, від 09 квітня 2020 року у справі № 760/21020/15-ц.

Матеріалами справи доведено, що згідно наказу КНП «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» від 16.08.2022 року №122-К «Про зміни в організації виробництва, праці, скорочення штатних одиниць та чисельності працівників Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» було вирішено скоротити з 31.10.2022 року 58 штатних одиниць та ліквідовано з 01.11.2022 року в структурі підприємства 13 структурних підрозділів, що розташовувались на території населених пунктів, що входять до Середнянської об`єднаної територіальної громади Ужгородського району, в якій на той момент було створено нове підприємство - КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» та затверджена його структура.

21 жовтня 2022 року рішенням Середнянської селищної ради вилучено майно комунальної власності Середнянської територіальної громади, яке знаходилось на балансі та в оперативному управлінні Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» та вирішено передати таке КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області».

Згідно наказу Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» від 01 листопада 2022 року, утворено структурні підрозділи закладу в межах приміщень ліцензованих МОЗ України, серед яких АЗПСМ с. Худльово.

КНП «ЦПМСД Холмківської сільської ради Ужгородського району», який є правонаступником «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», зареєстрований 15.01.2023, та КНП «ЦПСМД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області» після реорганізації та створення відповідно є двома самостійними суб`єктами господарювання, які здійснюють некомерційну господарську діяльність не пов`язані відносинами контролю чи підпорядкування, чи правонаступництва, засновниками яких є різні органи місцевого самоврядування, які в свою чергу самостійно вирішують яким майном наділити такі підприємства на праві оперативного управління та інші питання діяльності таких підприємство, в т.ч. їх фактичної чисельності та Фонду оплати праці.

Наказ КНП «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» від 16.08.2022 року №122-К «Про зміни в організації виробництва, праці, скорочення штатних одиниць та чисельності працівників Комунального некомерційного підприємства «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» є чинним, не скасовувався у судовому порядку.

Таким чином, в структурі КНП «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», з яким позивач перебував у трудових відносинах, починаючи з 16.08.2022 року відбулось: 1) зміни в організації праці через ліквідацію ряду структурних підрозділів в населених пунктах Середнянської об`єднаної територіальної громади, на території яких підприємство не мало можливості здійснювати діяльність; 2) скорочення штату і чисельності працівників - на 13 структурних підрозділів та 58 штатних одиниць; 3) в подальшому, до 01.11.2022 року реорганізація підприємства шляхом перетворення.

Суд першої інстанції правильно встановив, що вказані обставини в сукупності давали підстави для звільнення працівників за п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України. Починаючи з 01.11.2022 року КНП «Ужгородський районний центр медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» не могло та не мало повноважень працевлаштувати працівників, які до того часу працювали на території вказаних населених пунктів, зокрема, села Худльово, де на посаді завідувача, лікаря загальної практики сімейного лікаря АЗПСМ с. Худльово КПН «Ужгородський районний ЦПМСД Ужгородської районної ради» працював позивач.

Матеріалами справидоведено,що позивача ОСОБА_1 попереджено про наступне можливе звільнення відповідно до п.1 ст. 40 КЗпП України, і йому було запропоновано посаду 0,5 лікаря загальної практики сімейного лікаря АЗПСМ с. В. Добронь в Комунальному некомерційному підприємстві «Ужгородський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», яка виходячи із обсягу практики первинної медичної допомоги згідно Порядку надання первинної медичної допомоги, затвердженого наказом МОЗ від 19.03. 20198 №504, є рівнозначною, в тому числі стосовно оплати праці, і відповідала за всіма характеристиками посаді для лікаря сімейної практики, яку займав позивач, та повідомлено, що в разі його згоди на призначення (звільнення) за переведенням, подати відповідну заяву до керівника закладу, що стверджено його підписом на відповідному повідомленні.

Згідно із ч. 1 ст. 32 КЗпП України, переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, а також переведення на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або в іншу місцевість, хоча б разом з підприємством, установою, організацією, допускається тільки за згодою працівника, за винятком випадків, передбачених устатті 33 цього Кодексу та вінших випадках, передбачених законодавством.

Матеріали справи не містять жодних доказів щодо згоди позивача на переведення на роботу у структурі відповідача у іншу місцевість. Письмовими матеріалами справи, у тому числі і зверненнями до керівника КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області», списками жителів с. Худльово щодо залишення ОСОБА_1 працювати в АЗПСМ с. Худльово, позивач доводить своє бажання бути працевлаштованим лише саме у АЗПСМ с. Худльово.

Щодо посилання позивача на положення ст.42 КЗпП України, а саме переважного права про залишення на роботі при вивільненні працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, суд обгрунтовано не взяв його до уваги, оскільки позивачем суду не надано жодних документів, що давали б йому право на переважне залишення на роботі при вивільненні працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці порівняно з іншими працівниками, а також КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради» не мало жодної компетенції та повноважень залишити позивача на роботі в КНП «ЦПМСД Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області», позаяк не було ні правонаступником, ні засновником новоствореного підприємства.

Крім того, право на залишення на роботі, передбачене частиною першоюстатті 42 КЗпП України, не застосовується для працевлаштування у новоутворених установах, оскільки, переважне право на залишення на роботіне є тотожним переважному праву на працевлаштування на нову посаду у новостворених установах. Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 30 червня 2021 року у справі № 712/4018/20 (провадження № 61-1474св21).

Судом першої інстанції також обгрунтовано відхилено посилання позивача, що його звільнення відбулось відбулось з порушенням вимог ст. 43 КЗпП України, у зв`язку з тим, що не одержано згоди на звільнення виборного органу первинної профспілкової організації, оскільки позивач не надав жодних доказів, які б підтверджували створення профспілкової організації в КНП «Ужгородський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Ужгородської районної ради», а також, що він членом профспілкової організації.

З врахуванням вищенаведених обставин, суд першої інстанції дійшов правильних висновків про те, що позивача за п.1ч.1 ст. 40 КЗпП України звільнено на законних підставах і з дотриманням встановленого законом поряду, та про відсутність підстав для скасування оскарженого наказу, поновлення позивача на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Таким чином, суд першої інстанції, розглядаючи спір, який виник між сторонами у справі, правильно визначився з характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, повно та всебічно дослідив наявні у справі докази, дав їм належну оцінку та правомірно відмовив у заявленному позові.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Доводи апеляційної скарги встановлених судом першої інстанції обставин не спростовують, не дають підстав для висновку, що оскаржене рішення постановлено без додержання норм матеріального і процесуального права.

Рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим і підстав для його зміни чи скасування немає.

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З врахуванням наведеного, апеляційний суд дійшов до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення суду першої інстанції без змін.

Керуючись ст.ст.374,375,382-384 ЦПК України, апеляційний суд,-

у х в а л и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 12 вересня 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення і протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення може бути оскаржена до Верховного Суду.

Повний текст судового рішення складено 02 червня 2025 року.

Головуючий:

Судді:

СудЗакарпатський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2025
Оприлюднено09.06.2025
Номер документу127940286
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них

Судовий реєстр по справі —308/16005/22

Ухвала від 21.07.2025

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Постанова від 22.05.2025

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Джуга С. Д.

Ухвала від 03.01.2025

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Джуга С. Д.

Ухвала від 24.12.2024

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Джуга С. Д.

Ухвала від 02.12.2024

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Джуга С. Д.

Ухвала від 25.11.2024

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Джуга С. Д.

Рішення від 12.09.2024

Цивільне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Фазикош О. В.

Ухвала від 22.03.2023

Цивільне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Фазикош О. В.

Ухвала від 22.03.2023

Цивільне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Фазикош О. В.

Ухвала від 02.02.2023

Цивільне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Фазикош О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні