Герб України

Рішення від 12.06.2025 по справі 438/2254/24

Бориславський міський суд львівської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 438/2254/24

Провадження 2/438/129/2025

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

12 червня 2025 року м. Борислав

Бориславський міський суд Львівської області у складі :

головуючого судді Дудар О.В.,

за участю секретаря судового засідання Валькович Г.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області, Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області, третя особа Бориславська міська рада Львівської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення дії,

встановив:

До Бориславського міського суду Львівської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Бориславської міської ради Львівської області, виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинення дії. В обґрунтування позову зазначено, що позивач народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Львові, мати померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , а батько невідомий. Рішенням Бориславської міської ради від 22 листопада 2013 року №281 йому надано статус дитини-сироти і з цього часу він перебував на обліку у Службі у справах дітей Бориславської міської ради до зняття з обліку 26 березня 2022 року через досягнення повноліття. Після досягнення повноліття продовжив навчатися у Бориславському професійному ліцеї, де здобув спеціальну освіту робітника і закінчив повну середню освіту. На цей час не працевлаштований і не навчається, не має будь-якого житла. 26 липня 2023 року позивач звернувся із заявою до міського голови Бориславської міської ради Львівської області про надати інформації перспективи забезпечення благоустроєним житлом протягом місяця після завершення навчання, на що йому відмовлено у надані житла (пасивна відмова) і одержано поштою 6 жовтня 2023 року повідомлення міського голови від 2 серпня 2023 року №К-1409, що відповідно до рішення виконкому від 3 вересня 2020 року за №154 його зараховано на квартирний облік під №17 у списку осіб, які перебувають на квартирному обліку як діти-сироти та додано зазначене рішення. Проте, з настанням повноліття, він втратив право на пільгове забезпечення благоустроєним житлом позачергово протягом місяця з дня закінчення освітнього закладу. Перебування позивача в списку обліку на отримання житла позачергово під №17, на його думку, не виправдовують бездіяльність і не можуть ставити його в залежність від списку обліку таких осіб, оскільки в законодавстві чітко зазначено, що позивач має бути забезпечений житлом протягом місяця і альтернатив щодо іншого строку-не передбачено. Таким чином, органом місцевого самоврядування і державними органами, вчинено протиправну бездіяльність у не виконанні ними покладених законодавством обов`язків, забезпечення дитини-сироти благоустроєним житлом протягом місяця після закінчення освітнього закладу, тому забезпечення житлом відповідачами, підлягає в примусовому судовому порядку.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 грудня 2024 року вказана позовна заява (справа №438/2254/24) передана судді Бориславського міського суду Львівської області Дудар О.В.

Ухвалою суду від 2 січня 2025 року відмовлено у відкритті провадження у цивільній справі в частині позовних вимог ОСОБА_1 до Бориславської міської ради Львівської області, про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинення дії. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі в частині позовних вимог ОСОБА_1 до виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинення дії. Постановлено розгляд справи проводити у порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 23 січня 2025 року.

14січня 2025року відвиконавчого комітетуБориславської міськоїради Львівськоїобласті надійшоввідзив напозовну заявув якомузазначено,що рішеннямвиконавчого комітетуБориславської міськоїради Львівськоїобласті від22листопада 2013року №281малолітньому (натой час) ОСОБА_1 надано статусдитини-сиротита влаштованойого уприватну організацію«Приватний дитячийбудинок «Благодать»міста Львова.З 22листопада 2019року позивачбув зарахованийв дитячийбудинок «Оріана»за рішеннямвиконавчого комітетувід 21листопада 2019року №286.Згідно зрішенням виконавчогокомітету Бориславськоїміської радиЛьвівської областівід 3вересня 2020року №154 ОСОБА_1 зарахований наквартирний обліку спискуосіб,які перебуваютьна квартирномуобліку якдіти-сиротита діти,позбавлені батьківськогопіклування (правопозачергового отриманняжитла).Довідкою від10січня 2025року №3-11/70підтверджується,що громадянин ОСОБА_1 станом на8січня 2025року перебуваєна квартирномуобліку усписку громадян,які користуютьсяправом напозачергове одержанняжитла,при виконавчомукомітеті Бориславськоїміської радиЛьвівської областіпід №36(утому числі,у спискуосіб,які перебуваютьна квартирномуобліку якдіти-сиротита діти,позбавлені батьківськогопіклування,під №9). Надання житлового приміщення позивачу раніше, ніж його отримують особи, що поставлені на квартирний облік перед ним у позачерговій черзі суперечитиме нормам законодавства щодо черговості надання житла та порушуватиме право таких осіб на житло.

23 січня 2025 року розгляд справи відкладено за клопотанням відповідача на 6 лютого 2025 року.

23 січня 2025 року до канцелярії суду надійшло клопотання позивача про залучення співвідповідачем у справі Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Бориславську міську раду Львівської області.

4 лютого 2025 року через систему «Електронний суду» відповідачем подано заперечення на вказане клопотання, у якому вказано, що органом опіки та піклування за місцем походження або проживання позивача ОСОБА_1 є саме виконавчий комітет Бориславської міської ради, а рішення у цій справі не впливатиме на права або обов`язки Бориславської міської ради Львівської області. Також наголошено, що при поданні клопотання позивач не обґрунтував належним чином необхідність залучення третьої особи та не вказав, на які саме права та обов`язки Бориславської міської ради Львівської області може вплинути рішення у справі.

5 лютого 2025 року на адресу суду надійшла заява ОСОБА_1 про проведення підготовчого судового засідання та і розгляд справи за його відсутності, оскільки він на даний час проживає у Львові та не має коштів на проїзд.

Ухвалою суду від 6 лютого 2025 року залучено участі у справі в якості співвідповідача Дрогобицьку районну військову адміністрацію Львівської області та у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Бориславську міську раду.

20 лютого 2025 року від Дрогобицької районної адміністрації Львівської області надійшов відзив на позовну заяву та заява про розгляд справи без участі представника адміністрації. У відзиві зазначено, що позовні вимоги до Дрогобицької районної державної адміністрації такими, що не підлягають задоволенню, оскільки органом опіки та піклування за місцем походження або проживання позивача ОСОБА_1 , до компетенції якого відноситься спірні питання, є саме виконавчий комітет Бориславської міської ради Львівської області. Також для забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа у Львівській області затверджена Регіональна програма забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа. Придбання житла здійснюється за умови співфінансування: 60% - за кошти обласного бюджету та 40% - кошти територіальної громади за місцем квартирного обліку. Тому, Дрогобицька районна державна адміністрація не має ніякого відношення щодо вищезазначеної Регіональної програми, оскільки у останньої відсутні повноваження затвердження Регіональних програм Львівської області.

27 лютого 2025 року від виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Ухвалою суду від 27 лютого 2025 року продовжено строк підготовчого провадження у справі №438/2254/24 на 30 днів та відкладено підготовче засідання до 18 березня 2025 року.

4березня 2025року відвиконавчого комітетуБориславської міськоїради Львівськоїобласті надійшлидодаткові пояснення,в якихзазначено,що позивачіз заявоюпро взяттяна соціальнийквартирний облікта пронадання соціальногожитла незвертався,відповідно виконавчимкомітетом рішенняпро взяттяйого насоціальний квартирнийоблік неприймалося.26липня 2023року позивачзвертався іззаявою пронадання рішенняпро постановкуна чергуі заяким порядковимномером перебуваєна данийчас упільговій черзіз статусомдитини-сиротина отриманняпозачергового житлата повідомитиперспективи забезпеченняблагоустроєним житломпротягом місяцяпісля закінченнянавчання.Зазначену заявупозивача розглянутоі надановідповідь (листвід 2серпня 2023року №К-1409).Таким чином,позивач маєправо назабезпечення житломлише заумови перебуванняна соціальномуквартирному облікута надходженняйого чергина отриманняжитла. Враховуючи, що позивач не перебуває на соціальному квартирному обліку, а також попереду позивача у черзі на позачергове отримання житла знаходиться значна кількість осіб, які потребують поліпшення житлових умов, порушення черговості є порушенням норм чинного законодавства та прав цих осіб, а отже правові підстави для задоволення позову відсутні.

У підготовче судове засідання 18 березня 2025 року учасники провадження не з`явились.

Ухвалою суду від 18 березня 2025 року закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті у на 3 квітня 2025 року.

3 та 17 квітня 2025 року від виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

8 травня та 3 червня 2025 року судові засідання у даній справі знято з розгляду у зв`язку із зайнятістю судді у розгляді інших цивільних справ.

Представник виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області та Бориславської міської ради, будучи повідомленим про дату та час розгляду справи у судове засідання не з`явився.

Частиною 1 статті 223 ЦПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасниксправи абойого представникбули належнимчином повідомленіпро судовезасідання,суд розглядаєсправу завідсутності такогоучасника справиу разі: 1) неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (частина 3 вказаної статті).

Оскільки позивач подав заяву про розгляд справи за його відсутності, представник Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області заявив клопотання про розгляд справи за його відсутності, суд вважає за можливе розглянути справу без учасників провадження, на підставі наявних у матеріалах справи доказів.

На підставі частини 2 статті 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області від 22 листопада 2013 року №281 надано статус дитини-сироти малолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Рішенням виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області від 21 листопада 2019 року №286 зараховано ОСОБА_1 з 22 листопада 2019 року до дитячого будинку «Оріана», місто Борислав.

З витягу рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області від 3 вересня 2020 року №154 вбачається, що позивача зараховано на квартирний облік та внесено під номером 17 у списку осіб, які перебувають на квартирному обліку як діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування (право позачергового отримання житла).

26 липня 2023 року позивач звернувся до міського голови Бориславської міської ради Львівської області із заявою про надання інформації про взяття його на облік з проханням повідомити його щодо перспектив забезпечення благоустроєним житлом протягом місяця після закінчення навчання.

За наслідками розгляду вказаного звернення позивача повідомлено, що рішенням від 3 вересня 2020 року №154 «Про зарахування громадян на квартирний облік та внесення змін до рішення виконавчого комітету» він перебуває під №17 у списку осіб, які перебувають на квартирному обліку як діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування при виконавчому комітеті Бориславської міської ради.

Згідно з довідкою виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області позивач перебуває на квартирному обліку списку осіб, які користуються правом на позачергове одержання житла при виконавчому комітеті Бориславської міської ради під №36, у тому числі у списку осіб, які перебувають на квартирному обліку як діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування під №9.

Відповідно до частини 1 статті 4, частини 1 статті 5 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів. Забезпечення постійним житлом громадян, які відповідно до законодавства мають право на його отримання, може здійснюватися шляхом будівництва або придбання доступного житла за рахунок надання державної підтримки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Житлові права охороняються законом, за винятком випадків, коли вони здійснюються в суперечності з призначенням цих прав чи з порушенням прав інших громадян або прав державних і громадських об`єднань (частини 1,2, 5 статті 9 ЖК України).

Статтею 47 Конституції Українивстановлене право кожного на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.

У відповідності до частини 1 статті 6 СК Україниправовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття.

Основні засади державної політики щодо соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, визначені статтею 3 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», до яких відноситься, у тому числі, захист майнових, житлових та інших прав та інтересів таких дітей.

Статтею 1 вказаного Закону визначено, що особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування.

Згідно з частиною 1 статті 33 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які досягли 16 років, у разі відсутності в таких дітей житла мають право зараховуватися на квартирний облік та соціальний квартирний облік за місцем їх походження або проживання до встановлення опіки, піклування, влаштування в прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за заявою опікуна чи піклувальника, прийомних батьків, батьків-вихователів, адміністрації закладу, де проживає дитина, або органу опіки та піклування. Після досягнення 18 років такі дітипротягом місяцязабезпечуються соціальним житлом до надання їм благоустроєного житлового приміщення для постійного проживання.

Після завершенняперебування дітей-сирітта дітей,позбавлених батьківськогопіклування,у відповіднихзакладах длятаких дітей,дитячому будинкусімейного типу,прийомній сім`їабо завершеннятерміну піклуваннянад такимидітьми тав разівідсутності втаких дітейправа нажитло обласні,Київська таСевастопольська міські,районні державніадміністрації,органи місцевогосамоврядування забезпечуютьдітей-сирітта дітей,позбавлених батьківськогопіклування,а такожосіб зїх числапротягоммісяцяу позачерговомупорядку впорядкованимсоціальним житлом. Порядокзабезпечення соціальнимжитлом дітей-сирітта дітей,позбавлених батьківськогопіклування,а такожосіб зїх числазатверджується КабінетомМіністрів України. Соціальне житло, що надається дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа для проживання, має відповідати санітарним і технічним вимогам (частини 4 6 статті вказаного 33 Закону).

Отже, основною умовою зарахування на соціальний квартирний облік дітей-сиріт та забезпечення соціальним житлом осіб із їх числа, є саме відсутність в них житла.

Згідно зі статтею 46 ЖК України поза чергою жиле приміщення надається дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, після завершення терміну перебування у сім`ї опікуна чи піклувальника, прийомній сім`ї, дитячому будинку сімейного типу, закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також особам з їх числа у разі відсутності житла або неможливості повернення займаного раніше жилого приміщення в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 64 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2008 №866 у разі коли у дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, відсутнє житло, яке належить їй на праві власності (користування), або якщо повернення до нього неможливе, після досягнення дитиною 16-річного віку служба у справах дітей за місцем походження або проживання дитини з урахуванням її бажання подає районній, районній у м. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчому органові міської, районної у місті, сільської, селищної ради документи дитини, необхідні для взяття її на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов і на соціальний квартирний облік.

Районна, районна у м. Києві та Севастополі держадміністрація, виконавчий орган міської, районної у місті, сільської, селищної ради за місцем походження або проживання дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, у разі відсутності у неї житла після закінчення (припинення) її перебування під опікою, піклуванням, у прийомній сім`ї, дитячому будинку сімейного типу, закладі для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, позачергово забезпечує її житловим приміщенням.

Частинами 1 та 5 статті 25 Закону України «Про охорону дитинства» встановлено, що діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, а також особи з їх числа, які до передачі під опіку чи піклування, влаштування в дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім`ї, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, не мали впорядкованого житла або вселення яких у приміщення, що зберігалося за ними, неможливе внаслідок його знищення чи пошкодження або з інших поважних причин, що унеможливлюють проживання в них таких дітей, забезпечуються позачергово впорядкованим житлом за місцем їх перебування на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або, за їхнім бажанням, - грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, або забезпечуються позачергово соціальним житлом за місцем їх перебування на соціальному квартирному обліку.

Правові, організаційні та соціальні засади державної політики щодо забезпечення конституційного права соціально незахищених верств населення України на отримання житла визначаються Законом України «Про житловий фонд соціального призначення».

Статтею 1 Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» визначено поняття соціального квартирного обліку - облік громадян України, які користуються правом на соціальне житло і перебувають у черзі на його отримання.

Пункт 7 частини 1 статті 11 цього Закону встановлює, що діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, після завершення перебування у відповідних закладах для таких дітей, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім`ї або завершення строку піклування над такими дітьми, а також особи з їх числа у разі відсутності в них житла у власності мають позачергового отримання квартир або садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення протягом місяця.

Пунктом 1 Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого поставною КМУ від 23 липня 2008 року №682 взяття громадян на соціальний квартирний облік здійснюється за рішенням органу місцевого самоврядування за місцем проживання громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) житлових будинків з житлового фонду соціального призначення, після набуття ними повної цивільної дієздатності відповідно до закону. Для взяття на облік громадянин або уповноважена ним особа, що підтверджується завіреною в установленому законом порядку довіреністю, подає письмову заяву.

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які досягли 16 років, особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, беруться на облік відповідними органами місцевого самоврядування за місцем їх походження або проживання до встановлення опіки, піклування, влаштування в прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Взяття на облік дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли 16 років, здійснюється за заявою піклувальника, прийомних батьків, батьків-вихователів, адміністрації закладу, де проживає дитина, або органу опіки та піклування, а осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - за їх заявою.

Згідно з Порядком надання соціального житла, а також урахування площі житла, що перебуває у власності громадянина, якому надається квартира або садибний (одноквартирний) житловий будинок з житлового фонду соціального призначення, затвердженого поставною КМУ від 23 липня 2008 року №682, житлове приміщення з житлового фонду соціального призначення (далі - соціальне житло) безоплатно надається громадянинові та членам його сім`ї, що перебувають разом з ним на соціальному квартирному обліку (далі - облік), за рішенням органу місцевого самоврядування, який веде облік, у порядку черговості (позачергово, першочергово або в порядку загальної черги) за умови підтвердження громадянином підстав для отримання такого житла.

Отже, чинним законодавство передбачено та врегульовано порядок надання житла особам, які потребують поліпшення житлових умов, а також особам, які мають переваги в одержанні жилих приміщень перед іншими категоріями.

У позивача ОСОБА_1 на момент досягнення 16 років, після закінчення навчального закладу та звернення до міської ради було відсутнє житло, яке належить йому на праві власності (користування). Зазначена обставина підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, не оспорюється учасниками справи, відповідно до вимог частини 1 статті 82 ЦПК України не підлягає доказуванню.

Враховуючи вищезазначені норми виконавчий комітет Бориславської міської ради Бориславської міської ради Львівської області зобов`язаний був забезпечити позивача після досягнення останнім 18 років, протягом місяця соціальним житлом до надання їм благоустроєного житлового приміщення для постійного проживання.

Посилання виконавчого комітету Бориславської міської ради Бориславської міської ради Львівської області на те, що позивач має право на забезпечення житлом лише за умови перебування на соціальному квартирному обліку та надходження його черги на отримання житла, у той же час він не перебуває на соціальному квартирному обліку, підлягають відхиленню, враховуючи наступне.

У силу положень пункту 3 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини органами опіки та піклування є районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад, у тому числі об`єднаних територіальних громад (далі - органи опіки та піклування), які провадять діяльність із соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі забезпечення їх права на виховання у сім`ї, надання статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, встановлення опіки та піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, із захисту особистих, майнових і житлових прав дітей.

Безпосереднє ведення справ і координація діяльності стосовно захисту прав дітей, зокрема дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, покладаються на служби у справах дітей районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, сільських, селищних рад об`єднаних територіальних громад.

Органом опіки та піклування за місцем походження або проживання позивача ОСОБА_1 є саме виконавчий комітет Бориславської міської ради Бориславської міської ради Львівської області, який зобов`язаний був забезпечити взяття позивача на соціальний облік по досягненню ним 16-річчя.

Суд звертає увагу, що дії стосовно взяття на соціальний квартирний облік ОСОБА_1 як дитини-сироти, у межах даного провадження не оскаржуються.

Доводи про те, що ОСОБА_1 не звертався та про надання соціального житла до міської ради не звертався спростовуються змістом заяви позивача від 26 липня 2023 року.

Водночас, слід наголосити, що норми Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» встановлюють обов`язок держави забезпечити особу із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, соціальним житлом протягом місяця після завершення перебування у закладах для таких дітей.

Посилання відповідача-1 на те, що відповідно до статті 9 Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» житловий фонд соціального призначення створюється органами місцевого самоврядування, у той час виконавчим комітетом Бориславської міської ради Львівської області рішення про створення житлового фонду соціального призначення не приймалося, суд не приймає до уваги, оскільки положення статті 33 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» є імперативними не ставлять у залежність забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування соціальним житлом до надання їм благоустроєного жилого приміщення для постійного проживання від наявності у відповідного органу місцевого самоврядування житлового фонду соціального призначення та не може бути поставлена в залежність від належності рівня організації уповноваженими суб`єктами ведення соціального квартирного обліку.

Частиною 2 статті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Доказів забезпечення позивача як особи із числа дітей-сиріт соціальним житлом протягом місяця після завершення її перебування у закладі для таких дітей, відповідачем-1 до матеріалів справи не надано.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18).

Враховуючи наведене суд приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області щодо вирішення питання забезпечення позивача впорядкованим соціальним житлом, яке має відповідати санітарним і технічним вимогам, та зобов`язання виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області забезпечити позивача впорядкованим соціальним житлом, яке має відповідати санітарним і технічним вимогам.

Щодо позовних вимог в частині Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області слід зазначити наступне.

Відповідно до частини 1 статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно з положеннями статті 48 ЦПК України сторонами у цивільному процесі є позивач і відповідач. Належними є сторони, які є суб`єктами спірних правовідносин.

Належним є відповідач, який дійсно є суб`єктом порушеного, оспорюваного чи невизнаного матеріального правовідношення. Належність відповідача визначається, перш за все, за нормами матеріального права.

Як вже значено вище, саме на виконавчий комітет Бориславської міської ради Львівської області покладено обов`язок щодо забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавленого батьківського піклування, осіб з їх числа.

Крім того, будь-яких позовних вимог до Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області позивачем не заявлено.

Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному ЦПК України. За результатами розгляду справи суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача (пункт 40 постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 523/9076/16-ц).

Отже, у задоволенні позовних вимог до Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області слід відмовити.

Крім того, відповідно до статті 141 ЦПК України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача-1 на користь позивача 1211,20 грн судового збору.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 10, 12, 13, 19, 81, 141, 263-265,267,273,355 ЦПК України, суд, -

ухвалив:

Позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області, Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області, третя особа Бориславська міська рада Львіської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення дії, - задовольнити частково.

Визнання протиправною бездіяльність виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області щодо вирішення питання забезпечення ОСОБА_1 впорядкованим соціальним житлом, яке має відповідати санітарним і технічним вимогам протягом місяця після завершення навчання.

Зобов`язати виконавчий комітет Бориславської міської ради Львівської області забезпечити ОСОБА_1 впорядкованим соціальним житлом, яке має відповідати санітарним і технічним вимогам.

У задоволенні позовних вимог до Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області відмовити.

Стягнути з виконавчого комітету Бориславської міської ради Львівської області на користь ОСОБА_1 1211,20 грн сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Львівського апеляційного суду через суд першої інстанції.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ;

Відповідач-1: Виконавчий комітет Бориславської міської ради Львівської області, ЄДРПОУ 22400792, місцезнаходження: вулиця Шевченка, 42, місто Борислав, Дрогобицький район, Львівська область, 82300;

Відповідач-2: Дрогобицька районна військова адміністрація Львівської області, код ЄДРПОУ 04056477, місцезнаходження: вулиця 22 Січня, 37, місто Дрогобич, Львівська область;

Третя особа: Бориславська міська рада Львівської області, код ЄДРПОУ 26181298, місцезнаходження: вулиця Шевченка, 42, місто Борислав, Дрогобицький район, Львівська область, 82300.

Суддя Олена ДУДАР

СудБориславський міський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення12.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128090292
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —438/2254/24

Рішення від 12.06.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Дудар О. В.

Ухвала від 18.03.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Дудар О. В.

Ухвала від 27.02.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Дудар О. В.

Ухвала від 06.02.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Дудар О. В.

Ухвала від 02.01.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Дудар О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні