Герб України

Постанова від 05.06.2025 по справі 160/23751/24

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 червня 2025 року м. Дніпросправа № 160/23751/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,

за участю секретаря судового засідання: Тарантюк А.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційними скаргами Міністерства культури та стратегічних комунікацій України, Державної організації Національний будинок органної та камерної музики України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2025 року (суддя 1-ї інстанції Голобутовський Р.З.) в адміністративній справі №160/23751/24 за позовом Громадської спілки Свобода Совісті до Міністерства культури та стратегічних комунікацій України, Київської міської державної адміністрації, треті особи: Фундація імені графа Фелікса Собанського, пан Ришард Янковський (Ryszard Jankowski), Релігійна організація Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, Марк Зіновійович Гінзбург, Державна організація Національний будинок органної та камерної музики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

02.09.2024 Громадська спілка СВОБОДА СОВІСТІ звернулася до суду з позовом до Міністерства культури та інформаційної політики України, правонаступником якого є Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Київської міської державної адміністрації в якому просить:

- визнати бездіяльність Міністерства культури та інформаційної політики України, як правонаступника Міністерства культури і туризму України щодо невиконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 - протиправною;

- визнати бездіяльність Київської міської державної адміністрації щодо невиконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 - протиправною;

- зобов`язати Міністерство культури та інформаційної політики України, як правонаступника Міністерства культури і туризму України вжити дієві заходи щодо безумовного виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381;

- зобов`язати Київську міську державну адміністрацію вжити дієві заходи щодо безумовного виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381.

Позовні вимоги обґрунтовані допущенням з боку відповідачів протиправної бездіяльності, що полягає у невиконанні Доручення Президента України Віктора Ющенко від 09.12.2005 № 1-1/1381 про передання Костелу Святого Миколая, який розташований в місті Києві за адресою: вул. Велика Васильківська, 75, в користування Релігійній організації Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, з вирішенням при цьому питання надання іншого приміщення в м. Києві Національному будинку органної та камерної музики України. Позивач стверджує, що зазначена ним протиправна бездіяльність відповідачів призвела до триваючого порушення законних інтересів громадян України католицького віросповідання, зокрема, прихожан Парафії, щодо задоволення їх релігійних, соціальних, творчих, національно-культурних потреб у приміщенні Костелу Святого Миколая, який був побудований на кошти віруючих громадян католицького віросповідання, як релігійна святиня у 1899-1909 роках. Що у підсумку, як зазначає позивач, є триваючим порушенням з боку відповідачів права католицької громади України на сповідування власної релігії на умовах рівності, справедливості та недискримінації.

Ухвалами суду першої інстанції від 21.10.2024, 09.12.2025, 24.01.2025 залучені до участі в справі у якості третіх осіб: Фундація імені графа Фелікса Собанського, пан Ришард Янковський ( ОСОБА_1 ), Релігійна організація Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, Марк Зіновійович Гінзбург, Державна організація Національний будинок органної та камерної музики України.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2025 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Міністерства культури та стратегічних комунікацій України щодо невиконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих.№1-1/1381.

Визнано протиправною бездіяльність Київської міської державної адміністрації щодо невиконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 за період з 09.12.2005 по 02.12.2009.

Зобов`язано Міністерство культури та стратегічних комунікацій України на виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 передати Костел Святого Миколая (нежила будівля (літ. Г) загальною площею 2655,10 кв.м., за адресою м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 75) в користування Релігійній організації Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві.

В іншій частині заявлених позовних вимог відмовлено. Здійснено розподіл судових витрат.

Відповідачем - Міністерством культури та стратегічних комунікацій України і третьою особою Державною організацією Національний будинок органної та камерної музики України на вказане рішення суду подані апеляційні скарги.

Відповідач в апеляційній скарзі зазначає про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, про відмову у задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд зобов`язуючи Міністерство культури та стратегічних комунікацій України передати Костел Святого Миколая в користування Релігійній організації Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, порушив вимоги ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» та п. 4 ст. 20 Закону України «Про культуру», оскільки центральний орган не наділений повноваженнями щодо передачі. Крім того, передача культових будівель визначних пам`яток архітектури можлива лише після вирішення питання переміщення закладів культури. Також вважає, що позивач при зверненні до суду не довів факту порушення його прав та законних інтересів невиконанням Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381. Відповідач також звертає увагу, що враховуючи договір від 23.06.2022 укладений між Державною організацією Національний будинок органної та камерної музики України та Релігійною організацією Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, приміщення костелу вже передано у користування.

Третья особа - Державна організація Національний будинок органної та камерної музики України в апеляційній скарзі зазначає про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить скасувати рішення суду та закрити провадження у справі, у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було встановлено, що вказаний спір містить ознаки приватно-правового спору, оскільки суд не звернув жодної уваги, що п. 2.3 Статуту Позивача наділено правом звертатись до суду, в тому числі в інтересах та/або за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів віруючих громадян, а не юридичних осіб. На переконанням скаржника, у розглядуваних правовідносинах, хоч позивач і оспорює бездіяльність відповідачів як суб`єктів владних повноважень щодо невиконання доручення, однак наслідки цієї бездіяльності призвели до зміни (виникнення, припинення) цивільних правовідносин і мають приватно-правовий характер. Тобто, спір, що розглядається, не є публічно-правовим, а стосується захисту цивільних прав позивача. Цей спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідачі при реалізації своїх повноважень щодо виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 не мали публічно-правових відносин з позивачем з приводу предмету спору, а останній не наділений правом звернення до суду з позовом в інтересах Парафії як юридичної особи.

Позивач подав відзив на апеляційні скарги в якому просить відмовити у їх задоволенні.

Відповідач - Київська міська державної адміністрації подав пояснення в яких вказав, що у 2009 році було оформлено Міністерству культури і туризму України право державної власності на нежитлову будівлю загальною площею 2655,10 кв.м., за адресою м. Київ, вул. Червоноармійська (Велика Васильківська), буд. 75. Отже у КМДА відсутні будь-які повноваження на передачу вказаної пам`ятки архітектури в користування.

Розгляд справи здійснено із застосуванням режиму відеоконференції.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги просив її задовольнити.

Представник третьої особи Державної організації Національний будинок органної та камерної музики України в судовому засіданні суду апеляційної інстанції підтримав доводи своєї апеляційної скарги, просив її задовольнити.

Представники позивача та третьої особи - Релігійної організації Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, в судовому засіданні підтримали доводи відзиву, у задоволенні апеляційних скарг просили відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг і відзиву на них, колегія суддів доходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що Костел Святого Миколая (далі Костел) є будівлею, що розташована за адресою: м. Київ, вул. Велика Васильківська, 75, літ. Г.

Костел був побудований у 1899-1909 роках на замовлення і коштом київської католицької громади.

29.10.1991 було юридично зареєстровано Релігійну організацію Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, яка стала правонаступником парафіяльної громади Святого Миколая щодо задоволення спільних релігійних потреб віруючих громадян римо-католицького сповідання в приміщенні Костелу Святого Миколая.

У 1992 році відбулося відкриття храму для вірян, зокрема Парафії св. Миколая Київсько-Житомирської дієцезії Римсько-Католицької Церкви, з наданням можливості проводити богослужіння у час, вільний від проведення концертів Республіканським Будинком органної і камерної музики. Юридичні умови та підстави такого користування зафіксовані не були.

02.01.1992 було підписано угоду, згідно з якою храм став не тільки концертним залом, а й приміщенням, у якому можна було відправляти Службу Божу.

08.06.2000 було прийнято Закон України Про охорону культурної спадщини, відповідно до статті 1 якого приміщення Костелу визнано пам`яткою архітектури національного значення. Пам`ятка занесена до Переліку пам`яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації відповідно до Закону, під найменуванням Костьол 1899-1909 роки, під охоронним номером 902/1.

Відповідно до облікової документації на об`єкт культурної спадщини Ансамбль Миколаївського костьолу та будинку причту (м. Київ, вул. Велика Васильківська, 75), складеної Міністерством культури та інформаційної політики України та Українським державним інститутом культурної спадщини в 2022 році, Костел є самостійним об`єктом. Поряд з будинком причту входить до складу ансамблю пам`яток Миколаївський костьол та будинок причту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2002 року № 137 Про умови передачі культових будівель визначних пам`яток архітектури релігійним організаціям було установлено, що культові будівлі визначні пам`ятки архітектури, які не підлягали передачі у постійне користування релігійним організаціям відповідно до постанови Ради Міністрів Української РСР від 05.04.1991 року № 83, можуть передаватись їм у користування тільки після вирішення питань, пов`язаних з переміщенням навчальних закладів, архівних установ і закладів культури, що займають ці культові будівлі, до інших приміщень.

09.12.2005 Президентом України ОСОБА_2 було видано Доручення вих. № 1-1/1381 наступного змісту: З метою забезпечення духовних потреб віруючих та умов дальшого функціонування Національного будинку органної та камерної музики України: В. Кириленку (Віце-прем`єр-міністр з гуманітарних питань), О. Омельченку (голова КМДА та міський голова Києва), І. Ліховому (Міністр культури і туризму) забезпечити в установленому порядку передачу пам`ятки архітектури Миколаївського костьолу (м. Київ) в користування парафії Св. Миколая Римсько-католицької церкви, вирішивши при цьому питання надання приміщення в м. Києві Національному будинку органної та камерної музики України та врахувавши можливість проведення концертів органної та камерної музики в будівлі Миколаївського костьолу. Термін 1 липня 2006 року.

Супровідним листом від 30.01.2006 Парафія направила на адресу Президента України ОСОБА_3 власні пропозиції щодо виконання Доручення від 09.12.2005 року № 1-1/1381, згідно з якими пропонувала запровадження перехідного періоду після визначення Парафії головним користувачем Костелу, протягом якого Національний будинок музики не мав би обов`язку виселятись з Костелу, а вся будівля могла би використовуватись на спільних засадах і Парафією для проведення релігійної діяльності, і Національним будинком музики для проведення концертної діяльності. Перехідний період призначається для того, щоб за цей час знайти (побудувати) нове приміщення для Національного будинку музики. Вказані пропозиції Парафії були зареєстровані в Секретаріаті Президента України за № 443/4891-01 від 31.01.2006.

Резолюцією Президента України Ющенка В.А. від 16.03.2006 до листа Парафії № 443/4891-01 від 31.01.2006 вказано наступне: Прошу особисто розглянути це звернення та доповісти, що практично зроблено на виконання доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381 для врегулювання ситуації. Термін 10 днів.

Листом від 30.03.2006 вих. № 2624/0/2-06 Віце-прем`єр-міністр України Кириленко В.А. доповів Президенту України про заперечення з боку колективу Національного будинку музики щодо передачі Костелу у користування римо-католицькій громаді. Також в даному листі зазначено, що релігійна громада РКЦ наполягає на зміні користувача культовою будівлею, не заперечуючи проти перебування в ній Національного будинку музики до вирішення питань, пов`язаних з його переміщенням в іншу будівлю. Відповідні гарантії щодо цього надано Ватиканом у ноті МЗС України від 16 березня 2004 року. Крім цього, даний лист містить констатацію факту відсутності у державній та комунальній власності територіальної громади міста Києва будівель, які могли б бути пристосовані для функціонування Національного будинку органної та камерної музики, тому виконання Доручення від 09.12.2005 № 1-1/1381 вимагає додаткового часу для опрацювання.

Листом від 14.06.2006 вих. № 013-296 Київська міська державна адміністрація доповіла на виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 про відсутність у міській комунальній власності приміщень, які могли б бути використані у діяльності Національного будинку музики, як за площею, так і за призначенням. Крім того, враховуючи пропозицію Парафії щодо зміни користувача будівлі та продовження функціонування Національного будинку музики у будівлі Костелу до переміщення останнього в інші приміщення, Київська міська державна адміністрація просила Кабінет Міністрів України доручити Міністерству культури опрацювати це питання спільно з Національним будинком музики. При цьому, КМДА висловлювала готовність розглядати будь-які варіанти використання будівлі, узгоджені сторонами. Міністерство не висловило свою позицію по цьому питанню, не запропонувало інших реальних шляхів вирішення проблеми і звернулося з проханням підтримати звернення колективу Національного будинку музики і провідних митців України до Президента України ОСОБА_3 та Прем`єр-міністра Єханурова Ю.І. і зберегти існуючий порядок використання будівлі на АДРЕСА_1 до переміщення Національного будинку музики в інше придатне для того приміщення.

Листом від 19.06.2006 вих. № 382/8/10-06 Міністерство культури і туризму України доповіло на виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 про пошук приміщення для переміщення Національного будинку музики. Також доповіло про триваючу роботу щодо підписання тристоронньої угоди між Головним управлінням культури і мистецтв Київської міськдержадміністрації (власник споруди), Римо-католицькою парафією Св. Миколая (орендар) та Національним будинком органної та камерної музики (суборендар) щодо подальшого спільного використання споруди Костелу на період вирішення питання надання іншого можливого приміщення для національного колективу.

Листом від 07.07.2006 вих. № 02-02/825 Глава Секретаріату Президента України повідомив Прем`єр-міністра України Ю.І. Єханурова про факт невиконання Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381. Зазначено, що подальше зволікання з виконанням доручення Глави держави може спричинити загострення ситуації з боку віруючих та негативно вплинути на авторитет органів державної влади. Висловлено прохання вжити дієвих заходів щодо безумовного виконання згаданого доручення та притягнення до відповідальності посадових осіб, визначених його виконавцями.

Листом від 22.07.2006 вих. № 5466/0/2-06 Секретаріат Кабінету Міністрів України повідомив Секретаріат Президента України про перенесення строку виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1- 1/1381 до 10.01.2007, у зв`язку з необхідністю проведення додаткових консультацій і погодження центральними органами виконавчої влади проектів відповідних рішень Уряду.

Листом від 07.09.2007 вих. № 02-02/1913 Глава Секретаріату Президента України повідомив Генерального вікарія Києво-Житомирської дієцезії Римо-католицької церкви про триваюче опрацювання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381, з метою чого Міністерством культури створено відповідну міжвідомчу робочу групу. Але відсутність у м. Києві належних приміщень для унікального органу не дозволяє перемістити нині Національний будинок органної та камерної музики з приміщення Костелу.

Листом від 28.12.2007 вих. № 1653/8-2/10-07 Міністерство культури і туризму України повідомило Секретаріат Президента України про те, що у Міністерстві відбулось декілька засідань робочої групи, на яких були розглянуті різні варіанти приміщень для переселення Національного будинку музики. Але зазначено про існування об`єктивних складнощів у вирішенні питання стосовно переміщення Національного будинку музики, у зв`язку з цим робоча група пропонує будівництво нового приміщення для Національного будинку музики. У зв`язку з довгостроковим терміном виконання просили зняти зазначене питання з контролю.

Листом від 29.12.2007 вих. № 8425/0/2-07 Секретаріат Кабінету Міністрів повідомив Секретаріат Президента України, що на виконання Доручення Президента від 09.12.2005 була утворена робоча група при Міністерстві культури з підготовки пропозицій щодо надання іншого приміщення для розташування колективу Національного будинку музики, були розглянуті можливі варіанти розташування Національного будинку музики, проте ці пропозиції з об`єктивних обставин неприйнятні. З урахуванням наведеного висловлено прохання зняти з контролю питання щодо передачі Миколаївського костьолу в користування релігійної громади Римсько-католицької церкви.

08.02.2008 Президентом України ОСОБА_2 було направлено листа вих. № 1-1/265 наступного змісту: Прем`єр-міністру України Ю.В. Тимошенко. З метою забезпечення духовних потреб віруючих та умов подальшого функціонування Національного будинку органної та камерної музики України дано доручення Кабінету Міністрів України № 1-1/1381 від 09.12.2005 забезпечити в установленому порядку передачу пам`ятки архітектури Миколаївського костьолу (м. Київ) у користування парафії Святого Миколая Римсько-католицької церкви, вирішивши при цьому питання надання приміщення в м. Києві Національному будинку органної та камерної музики України та врахувавши можливість проведення концертів органної музики в будівлі Миколаївського костьолу. Однак, до цього часу Кабінетом Міністрів України не вжито достатніх заходів, спрямованих на розв`язання зазначеної проблеми. З огляду на викладене прошу на засіданні Кабінету Міністрів України розглянути питання будівництва нового приміщення Національного будинку органної та камерної музики.

Листом від 23.04.2008 вих. №5131/0/2-08 Секретаріат Кабінету Міністрів України повідомив Секретаріат Президента України про відсутність земельної ділянки під нове будівництво.

Листом від 05.10.2009 вих. №1673/18/10-09 Міністерство культури і туризму України повідомило Секретаріат Президента України про те, що на сьогодні питання розміщення Національного будинку органної та камерної музики України у іншому приміщенні не вирішено, оскільки Київською міською радою не надано земельну ділянку під будівництво нового приміщення, а Міністерство культури і туризму України не має власних площ для розміщення колективу.

Згідно з міською цільовою програмою Київ: державно-церковні відносини на 2012-2015 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 24 травня 2012 року № 578/7915 на виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381 та з метою забезпечення духовних потреб віруючих, умов подальшого функціонування Національного будинку органної та камерної музики України Київська міська рада рішенням від 23 квітня 2009 року № 333/1389 надала згоду на безоплатну передачу будівлі на вул. Червоноармійській, 75, літ. Г у державну власність до сфери управління Міністерства культури і туризму України.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2009 № 1458-р будівлю за адресою: м. Київ, вул. Червоноармійська, 75, літ. Г передано у державну власність з віднесенням її до сфери управління Міністерства культури і туризму (нині - Міністерство культури та стратегічних комунікацій України).

Головним управлінням комунальної власності м. Києва, правонаступником якого є Департамент комунальної власності м. Києва Київської міської державної адміністрації, було оформлено Міністерству культури і туризму України право державної власності на нежилу будівлю загальною площею 2655,10 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Червоноармійська, № 75 (Літера Г) та видано свідоцтво про право власності від 04.04.2011 серія НОМЕР_1 .

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 24.01.2025 будівля Костелу (реєстраційний номер 33692194) належить державі Україна в особі Міністерства культури і туризму України та закріплена на праві господарського відання за Національним будинком органної та камерної музики України (підстава свідоцтво про право власності САЕ 178291 04.04.2011, Головне управління комунальної власності м. Києва/наказ №209-В від 04.04.2011).

05 листопада 2021 року між Міністерством культури та інформаційної політики України та Парфією було підписано меморандум про співпрацю (далі Меморандум), метою якого, серед іншого, є вирішення у встановленому законодавством порядку питання передачі Костелу у постійне користування Парафії. Первісно строк такої передачі був визначений по 05.11.2023. 06 грудня 2023 року за згодою сторін термін вказаної передачі було продовжено до 01 травня 2024 року.

Відповідно до облікової документації на об`єкт культурної спадщини Ансамбль Миколаївського костьолу та будинку причту (м. Київ, вул. Велика Васильківська, 75), складеної Міністерством культури та інформаційної політики України та Українським державним інститутом культурної спадщини в 2022 році, загалом будівля Костелу та його внутрішні і зовнішні елементи перебувають у незадовільному стані внаслідок масштабної пожежі у вересні 2021 року.

27.10.2023 представниками Парафії та католицької громади м. Києва на сайті Кабінету Міністрів України було зареєстровано Електронну петицію №41/005649-23еп під назвою Передача костелу св. Миколая в м. Київ релігійній громаді Римо-католицької церкви, в якій католики закликали Уряд виконати Меморандум в строк та невідкладно передати Парафії у користування будівлю Костелу Святого Миколая в місті Києві. Вказана Електронна петиція набрала 25 тисяч 243 підписи та була розглянута Кабінетом Міністрів України 01.02.2024.

У відповіді від 01.02.2024 на електронну петицію №41/005649-23еп Прем`єр-міністр України Шмигаль Д.А. повідомив, що на сьогодні триває опрацювання питання щодо переміщення Національного будинку музики в інше приміщення для провадження ним своєї статутної діяльності. Одним з варіантів розглядається приміщення флігеля Міжнародного центру культури і мистецтв Федерації професійних спілок. Президія Федерації професійних спілок постановою від 06 червня 2023 року № П18/5 погодила безоплатну передачу у державну власність будівлі флігеля Міжнародного центру культури і мистецтв Федерації професійних спілок, що є частиною цілісного майнового комплексу будівель зазначеного Центру. Проте, на комплекс будівель Міжнародного центру культури і мистецтв Федерації професійних спілок на Алеї Героїв Небесної Сотні, 1, у м. Києві судом накладені арешти. У зв`язку з кримінальними провадженнями та судовим розглядом процес передачі будівлі флігеля Міжнародного центру культури і мистецтв Федерації професійних спілок для подальшої реконструкції та адаптації під потреби Національного будинку музики зупинено. За результатами прийнятого судом рішення МКІП, як органом, до сфери управління якого належить Костел, буде вжито всіх необхідних заходів до реалізації Меморандуму у частині, що стосується передачі Костелу у постійне користування релігійній організації.

Позивач, діючи в інтересах Парафії, в особі всіх її прихожан (в особі віруючих громадян католицького віросповідання), що становлять католицьку громаду міста Києва та України, з підстав тривалого невиконання відповідачами Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381, звернувся до суду із цим позовом.

Суд першої інстанції задовольнив позов частково. У рішенні суд констатував невиконання у встановлені строки та станом на день винесення рішення у цій справі Доручення Президента України Віктора Ющенка від 09.12.2005 вих. №1-1/1381. Дорученням Президента України Віктора Ющенка від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 було визначено відповідальних за його виконання осіб, а саме: В. Кириленка (Віце-прем`єр-міністр з гуманітарних питань), О. Омельченка (голова КМДА та міський голова м. Києва), І. Ліхового (Міністр культури і туризму), отже за висновками суду відповідальними особами за виконання доручення є посадові особи КМДА та Міністерства культури та інформаційної політики України, правонаступником якого є Міністерство культури та стратегічних комунікацій України. Врахувавши той факт, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2009 № 1458-р будівлю Костелу було передано з комунальної власності у державну власність з віднесенням до сфери управління Міністерства культури, суд визнав, що саме цим Міністерством і допущено протиправну бездіяльність щодо невиконання Доручення Президента України Віктора Ющенка від 09.12.2005 вих. №1-1/1381. Враховуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2009 № 1458-р, суд визнав, що КМДА було допущено протиправну бездіяльність, що полягає у невиконанні Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 за період з 02.07.2006 по 02.12.2009. Крім того, суд дійшов висновку, що жодні заходи, що були вчинені, не призвели до належного виконання Доручення Президента України Віктора Ющенка від 09.12.2005 вих. №1-1/1381, а тому застосовував приписи ст. 9 КАС України, вийшов за межі позовних вимог та зобов`язав Міністерство культури та стратегічних комунікацій України на виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 передати Костел Святого Миколая (нежила будівля (літ. Г) загальною площею 2655,10 кв.м., за адресою м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 75) в користування Релігійній організації Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції з такими висновками суду першої інстанції погоджується та не вбачає підстав для скасування такого рішення з огляду на наступне.

Спірним у справі є питання чи допущено відповідачами бездіяльність при виконанні Доручення Президента України Віктора Ющенка від 09.12.2005 вих. №1-1/1381.

Так відповідач заперечуючи проти позовних вимог і не погоджуючись з висновками суду першої інстанції, наполягає, що він не наділений повноваженнями щодо передачі будівлі Костелу; також його передача можлива лише після вирішення питання переміщення закладів культури, а також те, що приміщення Костелу вже передано у користування.

Надаючи оцінку вказаним доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 35 Конституції України кожному гарантується право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров`я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації передбачено, що релігійні організації мають право використовувати для своїх потреб будівлі і майно, що надаються їм на договірних засадах державними, громадськими організаціями або громадянами. Культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2002 № 137 Про умови передачі культових будівель визначних пам`яток архітектури релігійним організаціям встановлено, що культові будівлі визначні пам`ятки архітектури, які не підлягали передачі у постійне користування релігійним організаціям відповідно до постанови Ради Міністрів Української РСР від 05.04.1991 року № 83, можуть передаватись їм у користування тільки після вирішення питань, пов`язаних з переміщенням навчальних закладів, архівних установ і закладів культури, що займають ці культові будівлі, до інших приміщень.

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України Про культуру № 2778-VI від 14.12.2010 забороняється виселення закладів культури (театрів, філармоній, бібліотек, музеїв, архівів, художніх галерей (виставок), кінотеатрів, мистецьких шкіл, центрів дозвілля дітей та юнацтва, клубних закладів тощо) з приміщень без надання їм іншого рівноцінного приміщення.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про управління об`єктами державної власності управління об`єктами державної власності це здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Відповідно до ст.3 Закону України Про управління об`єктами державної власності (в редакції станом на 04.04.2011) об`єктами управління державної власності є: майно, яке передане казенним підприємствам в оперативне управління; майно, яке передане державним комерційним підприємствам (далі - державні підприємства), установам та організаціям; майно, яке передане державним господарським об`єднанням; корпоративні права, що належать державі у статутних капіталах господарських організацій (далі - корпоративні права держави); державне майно, що забезпечує діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, управління яким здійснюється в порядку, визначеному окремими законами; державне майно, передане в оренду, лізинг, концесію; державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій; державне майно, передане в безстрокове безоплатне користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук; безхазяйне та конфісковане майно, що переходить у державну власність за рішенням суду.

Відповідно до ч.2 ст. 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна (із змінами, внесеними згідно із Законом № 3894-IX від 20.08.2024) забороняється передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку, крім передачі релігійній організації в безоплатне користування або позичку державного або комунального майна, яке є культовим майном, зокрема культовою будівлею, спорудою, з метою проведення богослужінь, релігійних обрядів, церемоній, процесій, ритуалів, молитов, служінь, релігійних зібрань, релігійної освіти та забезпечення інших видів релігійної практики в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Основні повноваження Президента України закріплені у статті 106 Конституції України. Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України (частина третя статті 106 Конституції України). Глава держави здійснює також інші повноваження, визначені Конституцією України.

Обов`язковість актів Президента України визначена положеннями Конституції України.

Як свідчать встановлені обставини справи, Костел Святого Миколая, розташований за адресою: м. Київ, вул. Велика Васильківська, 75, літ. Г, є культовою спорудою, яка побудована в 1909 році в м. Києві на замовлення та кошти київської католицької громади, яка після будівництва Костелу утворила парафіяльну громаду Святого Миколая римо-католицького сповідання.

З 1978 року на базі Костелу був утворений Республіканський Будинок органної і камерної музики.

29.10.1991 було юридично зареєстровано Релігійну організацію Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, яка стала правонаступником парафіяльної громади Святого Миколая щодо задоволення спільних релігійних потреб віруючих громадян римо-католицького сповідання в приміщенні Костелу Святого Миколая.

Указом Президента України від 04.03.1992 № 125 Про заходи щодо повернення релігійним організаціям культового майна було доручено Раді Міністрів Кримської АРСР, виконавчим комітетам обласних, Київської та Севастопольської міських Рад народних депутатів: протягом 1992-1993 років здійснити передачу релігійним громадам у власність чи безоплатне користування культових будівель, що використовуються не за призначенням.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.05.1998 року № 290-р Щодо забезпечення поетапного повернення релігійним організаціям культових будівель, які не використовуються або використовуються не за призначенням було доручено Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям: забезпечити згідно із законодавством України поетапне повернення релігійним організаціям культових будівель, які не використовуються або використовуються не за призначенням.

Проте щодо Костелу Святого Миколая Постановою Ради Міністрів Української РСР від 05.04.1991 року № 83 Про перелік пам`яток архітектури, які не підлягають передачі у постійне користування релігійним організаціям було постановлено, що дана культова споруда не підлягає передачі у постійне користування релігійним організаціям.

Пізніше умови даної заборони були уточнені в Постанові Кабінету Міністрів України від 14.02.2002 № 137 Про умови передачі культових будівель визначних пам`яток архітектури релігійним організаціям, відповідно до положень якої було установлено, що культові будівлі визначні пам`ятки архітектури, які не підлягали передачі у постійне користування релігійним організаціям відповідно до постанови Ради Міністрів Української РСР від 05.04.1991 року № 83, можуть передаватись їм у користування тільки після вирішення питань, пов`язаних з переміщенням навчальних закладів, архівних установ і закладів культури, що займають ці культові будівлі, до інших приміщень.

09.12.2005 Президентом України ОСОБА_2 було видане Доручення вих. №1-1/1381, адресоване Кабінету Міністрів України, Київській міській державній адміністрації та Міністерству культури і туризму України, наступного змісту:

З метою забезпечення духовних потреб віруючих та умов дальшого функціонування Національного будинку органної та камерної музики України: В. Кириленку (Віце-прем`єр-міністр з гуманітарних питань), О. Омельченку (голова КМДА та міський голова м. Києва), І. Ліховому (Міністр культури і туризму) - забезпечити в установленому порядку передачу пам`ятки архітектури - Миколаївського костьолу (м. Київ) в користування парафії Св. Миколая Римсько-католицької церкви, вирішивши при цьому питання надання приміщення в м. Києві Національному будинку органної та камерної музики України та врахувавши можливість проведення концертів органної та камерної музики в будівлі Миколаївського костьолу. Термін - 1 липня 2006 року.

Отже, на переконання суду, метою та покликанням цього Доручення були врахування інтересів релігійної католицької громади на повноцінне користування релігійною святинею за первісним духовним призначенням, а також дотримання норм законодавства, що полягають у неможливості залишення національного закладу культури без власного приміщення.

Проте Доручення не було виконано у строк визначений у ньому.

В подальшому згідно з міською цільовою програмою Київ: державно-церковні відносини на 2012-2015 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 24 травня 2012 року № 578/7915 на виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381 та з метою забезпечення духовних потреб віруючих, умов подальшого функціонування Національного будинку органної та камерної музики України Київська міська рада рішенням від 23 квітня 2009 року № 333/1389 надала згоду на безоплатну передачу будівлі на вул. Червоноармійській, 75, літ. Г у державну власність до сфери управління Міністерства культури і туризму України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2009 № 1458-р будівлю за адресою: м. Київ, вул. Червоноармійська, 75, літ. Г передано у державну власність з віднесенням її до сфери управління Міністерства культури і туризму (нині - Міністерство культури та стратегічних комунікацій України).

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 24.01.2025 будівля Костелу (реєстраційний номер 33692194) належить державі Україна в особі Міністерства культури і туризму України та закріплена на праві господарського відання за Національним будинком органної та камерної музики України (підстава свідоцтво про право власності САЕ 178291 04.04.2011, Головне управління комунальної власності м. Києва/наказ №209-В від 04.04.2011).

Судом встановлено та не спростовано сторонами, що Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381 не виконано.

Відповідачем не спростовано висновків суду, і не надано доказів на спростування доводів позивача на існування тривалої бездіяльності в частині тривалої бездіяльності невиконання Доручення Президента.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що надані сторонами докази не підтверджують вчинення відповідачами реальних та дієвих заходів, нпаправлених на виконання Доручення.

Доводи відповідача про те, що він не наділений повноваженнями щодо передачі будівлі Костелу, а також про те, що його передача можлива лише після вирішення питання переміщення закладів культури, не можуть бути підставою для скасування судового рішення, оскільки рішенням суду зобов`язано виконати Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381, тобто вчинити такі дії, які має вчинити саме відповідач для його виконання.

Суд звертає увагу, що саме Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381 містить умови його виконання, зокрема і вирішення питання надання приміщення в м. Києві Національному будинку органної та камерної музики України.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідачі не надали суду доказів про вчинення дієвих заходів, які призвели до фактичної передачі у користуванні Костелу саме з метою повноцінного користування релігійною святинею за первісним духовним призначенням.

Стосовно доводів скаржника про те, що за договором від 23.06.2022 укладеним між Державною організацією Національний будинок органної та камерної музики України та Релігійною організацією Релігійна Громада Парафія Святого Миколая Київсько-Житомирської Дієцезії Римсько-католицької Церкви у м. Києві, приміщення Костелу вже передано у користування, колегія суддів зазначає наступне.

Так укладення вказаного договору не свідчить про виконання Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381 .

Предметом договору є проведення богослужінь у приміщення Костелу (п. 1.1. Договору). Для цього надаються певні приміщення, визначені п. 3.1 Договору. Проте саме розділом 6 Договору зазначено, що цей договір діє до моменту юридичного оформлення передачі Костелу користувачу.

Отже самі умови договору і спростовують доводи відповідача про те, що питання передачі Костелу у користування було вирішено.

Доводи відповідача про безпідставне залучення судом до участі в справі третіх осіб Фундація імені графа Фелікса Собанського, пан ОСОБА_4 ( ОСОБА_1 ), не тими доводами, що можуть бути підставою для скасування судового рішення. А участі їх у справі не призвела до неправильного вирішення спору.

Доводи відповідача про безпідставний вихід судом за межі позовних вимог, колегія суддів відхиляє. Так суд встановив, що дієвих заходів, які б призвели до фактичної передачі у користування Костелу відповідачами вчинено не було. Численні звернення Релігійної організації не призвели до необхідного результату, а отже інакше, а ніж зобов`язання відповідача передати Костел на виконання Доручення, захистити порушені права та інтереси парафіян було неможливо.

Обраний судом спосіб захисту порушеного права відповідає приписам ст. 245 КАС України та не є зміною сенсу, мети та умов Доручення Президента України від 09.12.2005 № 1-1/1381.

Слід також зазначити, що суд вирішуючи спір та задовольняючи позовні вимоги у розумінні того, що захист прав та інтересів повинен бути ефективним, враховував і те, що Доручення Президента України від 09.12.2005 вих. №1-1/1381 не виконано продовж більше 18 років; припинення використання Національним будинком музики приміщення Костелу для здійснення своєї статутної діяльності після масштабної пожежі у вересні 2021 року, внаслідок якої згорів орган фірми-виробника RIEGER-KLOSS; перебування будинку Костелу та його внутрішніх і зовнішніх елементів у незадовільному стані.

Стосовно доводів апеляційної скарги Державної організації Національний будинок органної та камерної музики України про те, що вказаний спір містить ознаки приватно-правового спору, а також про те, що позивач не наділений правом звернення до суду з позовом в інтересах Парафії як юридичної особи.

Колегія суддів вважає, що доводи скаржника про те, що вказаний спір містить ознаки приватно-правового є помилковими з огляду на предмет та підстави позову. В спірному випадку має місце саме публічно-правовий спір.

Колегія суддів звертає увагу, що позивач у спірному випадку оскаржує бездіяльність відповідачів, що полягає у невиконанні Доручення Президента. Саме зазначене, свідчить, що спір підлягає розгляду в порядку КАС України.

Стосовно доводів скарги про те, що позивач не наділений правом звернення до суду з позовом в інтересах Парафії як юридичної особи, колегія суддів зазначає наступне.

Так Статутом Громадської спілки Свобода Совісті закріплені його права на здійснення захисту інтересів своїх членів (в рамках виконання головної мети, з якою утворювалась та діє Спілка, відповідно до п.2.1. Статуту), і для здійснення цієї мети пунктом 2.3. Статуту передбачено право Спілки звертатись до суду в тому числі в інтересах віруючих громадян. Пуктом 2.3. Статуту передбачено таке право (на звернення до суду) саме для здійснення мети утворення і діяльності Спілки, тобто для захисту інтересів своїх членів.

З позову вбачається, що Громадська спілка «Свобода Совісті» звернулась до суду із даним позовом в інтересах Парафії в особі всіх її прихожан, а отже і в особі віруючих громадян католицького віросповідання, що становлять католицьку громаду міста Києва та України.

Таким чином доводи скаржника про те, що позивач не наділений правом звернення до суду з цим позовом, є помилковими.

Стосовно аргументів сторін, що подали апеляційні скарги про відсутність порушених прав та інтересів саме позивача то слід зазначити, що позивач при зверненні до суду виклав факти та правові аргументи, які на його переконання підтверджують, що права або інтереси заявника були порушені.

Отже доводи апеляційних скарг зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Розподіл судових витрат не здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційні скарги Міністерства культури та стратегічних комунікацій України, Державної організації Національний будинок органної та камерної музики України залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2025 року в адміністративній справі №160/23751/24- залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.

Повне судове рішення складено 12 червня 2025 року.

Головуючий - суддяН.І. Малиш

суддяН.П. Баранник

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128114518
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/23751/24

Постанова від 05.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 05.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 02.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 24.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Рішення від 24.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні