Рішення
від 08.12.2010 по справі 2/38
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

08.12.10 р. Справа № 2/38

Господарський суд Донець кої області у складі колегії суддів:

Головуючого: Кододової О.В.,

Суддів: Лейба М.О., Левшина Г.В .

при секретарі судового зас ідання Прилуцьких М.І.

розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу

за позовом: Відкритого акці онерного товариства “Донець ке обласне підприємство авто бусних станцій” м. Донецьк

до відповідача: Приватного підприємства „Красноармійс ьк Пассервіс”, м. Красноармій ськ

про стягнення безпідставн о отриманих коштів в розмірі 119234,22грн.

За участю представників ст орін:

від позивача - Прудніков С .В. (за довіреністю)

від відповідача - Ровенсь кий О.В., Шаповал А.М., Секірін О. В. (за довіреностями)

за участю судового експерт а - Кузнецової Г.О.

По справі була оголошена пе рерва з 01.12.2010р. на 08.12.2010р. на 14год 15 хв ил.

СУТЬ СПОРУ:

Рішенням господарського с уду Донецької області від 28 к вітня 2009року позовні вимоги В ідкритого акціонерного това риства “Донецьке обласне під приємство автобусних станці й” м.Донецьк до Приватного пі дприємства „Красноармійськ Пассервіс”, м. Красноармійсь к про стягнення 119234,22грн. задово лені повністю, яке постаново ю Донецького апеляційного го сподарського суду від 23.06.2009р. за лишено без змін.

Постановою Вищого господа рського суду від 06.10.2009року каса ційну скаргу Приватного підп риємства „Красноармійськ Па ссервіс” задоволено частков о, постанову Донецького апел яційного господарського суд у від 23.06.2009 року по справі № 2/38 та рішення Господарського суду Донецької області від 28.04.2009 рок у по справі № 2/38 скасовано, спр аву передано на новий розгля д до Господарського суду Дон ецької області.

У постанові Вищого господа рського суду від 06.10.2009року зазн ачено, що вирішуючи спір про с тягнення безпідставно отрим аних коштів відповідачем, су ди першої та апеляційної інс танції на підставі положень ст. ст. 3, 10 Закону України "Про по даток на додану вартість" вда лись до оцінки правильності доводів сторін про нарахуван ня ПДВ при реалізації автобу сних білетів та перерахуванн і відповідачу частини виручк и.

Суд касаційної інстанції в важає такий підхід помилкови м, оскільки як встановлено су дами обох інстанцій, умови до говорів на момент розгляду с прави в суді вже виконані. Від повідно до ст. 526 ЦК України, ст. 193 ГК України зобов' язання з а договором має виконуватися належним чином. Отже, вирішую чи спір, суди повинні були на п ідставі допустимих доказів д ослідити факт нарахування по зивачем ПДВ, після чого перев ірити обґрунтованість довод ів позивача про надмірне пер ерахування коштів.

Ухвалою господарського су ду Донецької області від 12.11.2009р . справу №2/38 прийнято до провад ження.

Розпорядження заступника голови господарського суду Д онецької області від 29.01.2010р., у з в' язку із закінченням строк у повноважень Мєзєнцева Є.І. с праву №2/38 передано на розгляд судді Кододовій О.В.

Розпорядженням заступник а голови господарського суду Донецької області від 12.11.2010р. д ля розгляду справи №2/37 було пр изначено колегію суддів у ск ладі головуючого судді Кодод ової О.В., суддів: Лейба М.О., Мал ьцева М.Ю.

Розпорядженням заступника голови господарського суду Донецької області від 16.11.2010р., у зв' язку із знаходженням су дді Мальцева М.Ю. на лікарняно му замінено у складі колегії суддів, які розглядають спра ву №2/37 суддю Мальцева М.Ю. на су ддю Левшину Г.В.

В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на безпідставну оплату відпові дачу, який не є платником ПДВ, суми ПДВ у складі вартості кв ітка на перевезення пасажирі в, що підлягала сплаті до бюдж ету. Як на правові підстави по зову посилається на ст . 83, 530, 1212 ЦК України, ст. 7, 10 Закону У країни “Про податок на додан у вартість”.

Клопотанням від 31.03.09р. позива ч просить врахувати технічну помилку у позовній заяві щод о статті 83 Цивільного кодексу України, замість якої посила ється як на правову підставу , на статтю 387 ЦК України.

Відповідач надав відзив на позовну заяву від 04.03.09р., де про ти задоволення позову запере чує в повному обсязі та вказу є на ті обставини, що позиваче м самостійно визначались сум и, що підлягали виплаті відпо відачеві згідно умов договор у про продаж квитків та надан ня послуг на автостанціях та самостійно здійснювався роз рахунок вартості квитків. Кр ім того, відповідач був повні стю обізнаний про систему оп одаткування відповідача, а с аме, про те, що відповідач є пл атником єдиного податку.

Як на заперечення на позов, відповідач посилається на то й факт, що позивач не є власник ом заявлених до стягнення сп ірних сум, у зв' язку з чим не має права вимагати ці кошти. Т акі твердження відповідач об ґрунтовує позицією, яка викл адена у рішенні Вищого адмін істративного суду України ві д 18.12.07р. по справі № К-35488/06 за позов ом ВАТ “ДОПАС” до ДПА у Донець кій області, яким встановлен о, що базою оподаткування поз ивача з податку на додану вар тість є та частина коштів, що о тримана позивачем як компенс ація вартості фактично надан их послуг з продажу квитків т а забезпечення перевезення п асажирів автомобільним тран спортом. Відповідно вартість квитка не може включатися до оподаткування ПДВ, оскільки позивачем не здійснюється н адання таких послуг.

Крім того, відповідач вказу є на те, що позивачем безпідст авно заявляється сума ПДВ у р озмірі 41902,25 грн. за 2007р. з огляду н а те, що позивачем фактично сп лачено за 2007 рік лише 18454,48 грн.

В постанові від 06.10.2009р. Вищий г осподарський суд України заз начив, що під час нового розгл яду суду першої інстанції сл ід витребувати у позивача по даткові накладні за спірними операціями з продажу послуг , перевірити правильність ро зрахунків за договором, вихо дячи з сум фактично нарахова ного ПДВ позивачем і вирішит и спір відповідно до вимог за конодавства. Господарським с удом на виконання вказівок В ищого господарського суду Ук раїни було витребувано у сто рін первинні документи та ух валою від 15.03.2010р. по справі було призначено судову економічн о-бухгалтерську експертизу н а вирішення якої були постав лені питання: чи підтверджую ть надані документи факт нар ахування позивачем податку н а додану вартість? чи підтвер джують надані документи факт та суми нарахування ПДВ на по вну вартість квитка та сплат и ПДВ з позовної вартості кви тка? чи підтверджують надані документи факт сплати позив ачем ПДВ за відповідача? Чи мо жна з наданих документів виз начити який обсяг був сплаче ний позивачем ПДВ за спірний період?

У судовому засіданні був ви кликаний судовий експерт О СОБА_1., яка надала відповід і на письмові питання відпов ідача від 01.12.2010р. (вхід. №02-41/53730 від 08 .12.2010р.) та надала усні пояснення щодо проведеної експертизи.

Справа слухалася із фіксац ією судового процесу за допо могою технічних засобів.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін, колегія суддів встановила:

Позивач, Відкрите акціонер не товариство „Донецьке обла сне підприємство автобусних станцій” є платником податк у на додану вартість з 29.07.1997р. ві дповідно до свідоцтва про ре єстрацію платника податку на додану вартість №100285548 НБ №200070 ві д 31.05.2010р., виданого ДПІ у Ворошил овському районі м. Донецьк.

Відповідач, Приватне підпр иємство „Красноармійськ Пас сервіс” зареєстроване викон авчим комітетом Красноармі йської міської ради 04.01.2007р. за № 12711020000000695, є юридичною особою, код ЄДРПОУ 34827957, форма власності - приватна.

Згідно свідоцтва №139 від 15.01.2007р . (на 2007рік) та свідоцтва №51 від 21.1 2.2007р. (на 2008рік), виданих Красноар мійською ОДПІ, ПП „Красноарм ійськ Пассервіс” є платником єдиного податку за ставкою 10% та застосовує спрощену сист ему оподаткування, обліку та звітності.

З метою здійснення послуг з перевезення пасажирів автом обільним транспортом Приват ним підприємством „Красноар мійськ Пассервіс”, як переві зником, був укладений з Донец ькою обласною державною адмі ністрацією, як замовником по слуг, договір № 35/07 від 26.03.07р. на пе вний маршрут перевезення - “К расноармійськ-Донецьк” та от римані відповідні дозволи на право обслуговування пасажи рів на автобусних маршрутах загального користування у мі жобласному сполученні № АА00056 8 від 23.10.2007р., № АА000772 від 26.09.2007р., № АА00103 6 від 15.11.2007р.

Відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни “Про автомобільний тра нспорт”, відносини автомобіл ьного перевізника, що здійсн ює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загаль ного користування із власник ами автостанцій визначаютьс я договором. Предметом догов ору автомобільного перевізн ика, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних мар шрутах загального користува ння, з власниками автостанці й є надання послуг та виконан ня робіт, пов' язаних з відпр авленням і прибуттям пасажир ів.

Власники автостанцій зобо в' язані укласти договір з а втомобільним перевізником, щ о здійснює перевезення пасаж ирів на автобусних маршрутах загального користування, ті льки за наявності в нього дог овору із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування про організа цію перевезення на автобусн их маршрутах загального кори стування чи дозволу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на обслуговування маршрутів за гального користування, що пр олягають через цю автостанці ю.

У відповідності із зазначе ними вимогами 11.03.07р., 27.12.2007р. між Ві дкритим акціонерним товарис твом “Донецьке обласне підпр иємство автобусних станцій” (Об' єднання) та Приватним пі дприємством „Красноармійсь к Пассервіс” (Перевізник) укл адені договори № 306/3, № 130/2, які є т отожними за умовами.

За умовами укладених догов орів Об' єднання (позивач) за дорученням Перевізника (від повідач) приймає на себе зобо в' язання по організації на території власних автостанц ій (автовокзалів) процесу від правлення пасажирів транспо ртом перевізника, продажу кв итків населенню на проїзд та перевезення багажу, надання інших послуг населенню згід но з Правилами надання послу г пасажирського автомобільн ого транспорту.

Відповідно до п.2.1.2. Договорі в № 306/3 від 11.03.07р., № 130/2 від 27.12.2007р. об'єд нання зобов'язано здійснюват и своєчасну попередню та пот очну продажу проїзних та баг ажних білетів на рейсові авт обуси населенню у касах авто станцій (автовокзалів) відпо відно з Таблицею вартості пр оїзду та перевезення багажу, яка надається перевізником та затверджується замовнико м перевезень (Донецькою облд ержадміністрацією у внутріш ньообласних перевезеннях чи Державним департаментом авт омобільного транспорту у між обласному сполученні) згідно вимог діючого законодавства .

Згідно із п. 3.1 договору за ви конання зобов' язань за дого ворами № 306/3 від 11.03.07р., № 130/2 від 27.12.07р ., відповідач повинен був спла чувати позивачу комісійну ви нагороду у розмірі 10%, включаю чи ПДВ 20% від суми виручки від р еалізації квитків без страхо вого збору, згідно відомосте й касового продажу Ф20-АСС, яка є підставою для розрахунків з Перевізником та є підтверд женням виконаних робіт. Вина города сплачується шляхом ут римання позивачем належних о станньому сум із коштів, отри маних в результаті продажу к витків.

Відповідно до ч.2 ст. 7 Закону України "Про транспорт" розра хунки із споживачами послуг транспорту загального корис тування проводяться на основ і чинних тарифів у порядку, ви значеному кодексами (статута ми) окремих видів транспорту та іншими актами законодавс тва України.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 25 грудня 1996 р. N 1548 "Про встановлення повноваж ень органів виконавчої влади та виконавчих органів міськ их рад щодо регулювання цін (т арифів)" (абз.34 п.12 додатку) перед бачено, що обласні державні а дміністрації наділені повно важеннями з регулювання (вст ановлення) тарифів на переве зення пасажирів і багажу авт обусами, які працюють у звича йному режимі руху, в приміськ ому та міжміському внутрішнь ообласному сполученні.

Відповідно до постанови Ка бінету міністрів України „Пр о встановлення повноважень о рганів виконавчої влади та в иконавчих органів міських ра д щодо регулювання цін (тариф ів)” №1548 від 25.12.1996р. Розпорядженн ям голови Донецької обласної державної адміністрації № 362 від 23.09.2006р. для всіх суб'єктів пі дприємницької діяльності, що здійснюють перевезення, вст ановлений тариф на перевезен ня 1 пасажиру на відстань 1 кіл ометр у розмірі 0,10 грн.

Тобто, законодавством вста новлено обов'язок здійснюват и розрахунки між пасажирами та перевізниками на внутрішн ьообласних та приміських авт обусних маршрутах загальног о користування відповідно до затверджених тарифів.

Відповідачем були надані п озивачу таблиці за маршрутам и “Красноармійськ-Бердянськ ”, “Красноармійськ-Харків”, “ Красноармійськ-Донецьк”, в я ких проведений розрахунок ва ртості проїзду та багажу, вих одячи із встановленого Донец ькою облдержадміністрацією тарифу, а саме із розрахунку 0 ,10 грн. без ПДВ за 1 км., та 0,14 грн. бе з ПДВ за 1 км за вказаними марш рутами. Вказані таблиці підп исані відповідачем, узгоджен і із ТОВ “Донбасавтосервіс” та затверджені керівником Го ловного управління промисло вості та розвитку інфраструк тури області Донецької облде ржадміністрації.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін колегія с уддів дійшла висновку, що поз овні обґрунтовані та підляга ють задоволенню повністю з о гляду на наступне.

Відповідно до п. 1.3 ст. 1. Закон у України "Про податок на дода ну вартість” (далі Закон) плат ник податку - особа, яка згідно з цим Законом зобов'язана зді йснювати утримання та внесен ня до бюджету податку, що спла чується покупцем, або особа, я ка імпортує товари на митну т ериторію України.

Відповідно до п.п. 3.1.1 п. 3.1 ст. 3 За кону об'єктом оподаткування з ПДВ є операції платників по датку з поставки товарів та п ослуг, місце надання яких зна ходиться на митній території України.

За приписами п. 4.7. ст. 4 Закону у випадках коли платник пода тку здійснює діяльність з по ставки товарів, отриманих у м ежах договорів комісії (конс игнації), поруки, доручення, до вірчого управління, інших ци вільно-правових договорів, щ о уповноважують такого платн ика податку (далі - комісіонер а) здійснювати поставку това рів від імені та за доручення м іншої особи (далі - комітента ) без передання права власнос ті на такі товари, базою опода ткування є продажна вартість цих товарів, визначена у поря дку, встановленому цим Закон ом. Датою збільшення податко вих зобов'язань комісіонера є дата, визначена за правилам и, встановленими пунктом 7.3 ць ого Закону.

Підпунктом 7.3.1. п. 7.3. ст.7 Закону датою виникнення податкових зобов'язань з поставки товар ів (робіт, послуг) вважається д ата, яка припадає на податков ий період, протягом якого від бувається будь-яка з подій, що сталася раніше: або дата зара хування коштів від покупця (з амовника) на банківський рах унок платника податку як опл ата товарів (робіт, послуг), що підлягають поставці, а у разі поставки товарів (робіт, посл уг) за готівкові грошові кошт и - дата їх оприбуткування в ка сі платника податку, а при від сутності такої - дата інкасац ії готівкових коштів у банкі вській установі, що обслугов ує платника податку; або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) - дата оформлен ня документа, що засвідчує фа кт виконання робіт (послуг) пл атником податку.

З огляду вищевикладених но рм Закону України „Про подат ок на додану вартість” базою оподаткування податком на д одану вартість у автостанцій за операціями з продажу квит ків є вартість пасажирського квитка, датою виникнення под аткових зобов' язань в разі поставки товарів (робіт, посл уг) за готівкові грошові кошт и - дата їх оприбуткування в к асі платника податку, а саме В АТ „Донецьке обласне підприє мство автобусних станцій”.

Відповідно до п.п. 7.2.3. п.7.2. ст.7 З акону податкова накладна скл адається у момент виникнення податкових зобов'язань прод авця у двох примірниках. Ориг інал податкової накладної на даються покупцю, копія залиш ається у продавця товарів (ро біт, послуг). Податкова наклад на є звітним податковим доку ментом і одночасно розрахунк овим документом.

Згідно із п.п. 7.2.8. п.7.2. ст. 7 Закон у платники податку зобов'яза ні вести окремий облік опера цій з поставки та придбання т оварів (послуг), які підлягают ь оподаткуванню цим податком , а також які не є об'єктами опо даткування згідно із статтею 3 та звільнених від оподаткув ання згідно із статтею 5 цього Закону. Зведені результати т акого обліку відображаються у податкових деклараціях, фо рма і порядок заповнення яки х визначаються відповідно до закону. Платник податку веде реєстр отриманих та виданих податкових накладних у доку ментальному або електронном у вигляді за його вибором, у як ому зазначаються порядковий номер податкової накладної, дата її виписки (отримання), з агальна сума та сума нарахов аного податку, а також реєстр аційний номер платника подат ку продавця, який надав подат кову накладну такому платник у податку.

Сума податку, що підлягає сп латі (перерахуванню) до бюдже ту або бюджетному відшкодува нню, визначається як різниця між сумою податкового зобов 'язання звітного податкового періоду та сумою податковог о кредиту такого звітного по даткового періоду. (п.п. 7.7.1 п.7.1. ст .7. Закону).

При позитивному значенні с уми, розрахованої згідно з пі дпунктом 7.7.1 цього пункту, така сума підлягає сплаті (перера хуванню) до бюджету у строки, в становлені законом для відпо відного податкового періоду .

Згідно п. 8.4. „Порядку заповн ення податкової накладної”, затвердженої Наказом ДПА Укр аїни від 30.05.1997р. №165 податкова нак ладна виписується за щоденн ими підсумками операції (якщ о податкова накладна не була виписана на ці операції) у раз і здійснення поставки товарі в (послуг) за готівку кінцевом у споживачеві (який є платник ом податку).

Відповідно до п.1. „Порядку в едення реєстру отриманих та виданих податкових накладни х”, затверджених наказом ДПА України від 30.06.2005р. №244 упровадж ення реєстру отриманих та ви даних податкових накладних о бумовлене вимогами п.п. 7.2.8 п. 7.2 с т. 7 Закону України „Про подато к на додану вартість”.

Пунктом 2 цього положення вс тановлено, що реєстр ведетьс я особами, зареєстрованими я к платники податку на додану вартість. Облік виданих пода ткових накладних проводитьс я у день виникнення податков их зобов' язань відповідно д о вимог п. 7.3. ст. 7 Закону України „Про податок на додану варті сть”. (п. 10.1. положення).

Для встановлення факту нар ахування позивачем ПДВ на ви конання вимоги постанови ВГС У та для необхідності провед ення судової економічно-бухг алтерської експертизи та над ання відповідного висновку с удом було витребувано у стор ін первинні документи та обл ікові регістри за період кві тень-грудень 2007р, січень-листо пад 2008р. щодо операцій з переві зником ПП „Красноармійськ Па ссервіс”, а саме: відомості ка сового продажу Ф20-АСС, реєстри виданих грошових коштів, пла тіжні відомості та видаткові ордери ВАТ „ДОПАС” на видачу 89-90%від реалізації квитків АТП , декларації з податку на дода ну вартість, реєстри виданих податкових накладних, подат кові накладні, додатки до под аткових накладних. Копії заз начених документів долучені до матеріалів справи (т.32-т.36) за цих підстав відхиляються тв ердження відповідача (вхід. № 02-41/52467 від 01.12.2010р) про те, що ці докум енти не досліджувалися експе ртом.

При дослідженні первинних документів експертом у висн овку судово-економічної експ ертизи №1671/24-5746/25 було встановле но, що загальна сума виручки о тримана ВАТ „ДОПАС" (загальна вартість квитків за винятко м комісійного, станційного з бору з ПДВ, та страхового збор у) складає 805066,70грн., в т.ч. за квіт ень-грудень 2007р. - 282320,86 грн., січень - листопад 2008р. - 522745,84грн. Сума тар ифу перевізника, що підлягає перерахуванню ПП „Красноарм ійськ Пассервіс" складає 716509,84г рн., в т.ч. за квітень-грудень 2007р .- 251266,04грн., січень - листопад 2008р. - 4 65243,80 грн. Загальна сума виданих коштів ПП „Красноармійськ П ассервіс" складає 715405,28грн., в т.ч . за квітень-грудень 2007р. - 251413,46гр н., січень - листопад 2008р.- 463991,82 грн .

За даними податкових декла рацій ВАТ „ДОПАС" загальна су ма податкових зобов'язань за І Розділом податкової декла рації з ПДВ „Податкові зобов 'язання" складає 28706 362грн., в т.ч. з а квітень - грудень 2007р. - 10939894грн., за січень-листопад 2008р. - 17766468грн.

За даними реєстру виданих п одаткових накладних ВАТ „ДОП АС" загальна сума податкових зобов'язань з ПДВ складає 28706363,4 7грн., в т.ч. за квітень-грудень 2 007р. - 10939894,02грн., за січень-л истопад 2008р. - 17766469,45грн. Розбіжнос ті даних податкових декларац ій з ПДВ з даними реєстрів вид аних податкових накладних по сумі податкових зобов'язань у бік зменшення на 1,47 грн. вини кли внаслідок округлення при складанні податкових деклар ацій.

За даними реєстру виданих п одаткових накладних ВАТ „ДОП АС", додатку до податкових нак ладних - реєстру податкового зобов'язання (ПДВ) з реалізаці ї квитків за контрагентами п латниками єдиного податку (н еплатниками ПДВ) у розрізі пе ревізників, експертом встано влено, що сума податкових зоб ов'язань з ПДВ з реалізації кв итків за перевізником ПП „Кр асноармійськ Пассервіс" скла дає 119418,32грн. на обсяг поставки з ПДВ 716509,84грн. Розбіжності даних дослідження по сумі ПДВ з реа лізації квитків за перевізни ком ПП „Красноармійськ Пасс ервіс”, що значиться включно до складу податкового зобов ' язання декларацій з ПДВ за квітень 2007р. - листопад 2008р. та даними наведеними у розраху нку суми позову до збільшенн я на загальну суму 184,10грн. вини кли внаслідок наведення у ро зрахунку суми позову суми ПД В виходячи з суми оплати 89-90% ПП „Красноармійськ Пассервіс” , а за даними дослідження - нав едено виходячи даних виданих податкових накладних та сум ПДВ включених до складу пода ткових зобов' язань деклара цій з ПДВ.

За приписами п. 1.3., п.п. 3.1.1, п.4.7., п.п . 7.3.1. Закону України „Про подат ок на додану вартість” базою оподаткування податком на д одану вартість у автостанцій за операціями з продажу квит ків є вартість пасажирського квитка, датою виникнення под аткових зобов' язань в разі поставки товарів (робіт, посл уг) за готівкові грошові кошт и - дата їх оприбуткування в касі платника податку, а саме ВАТ „ДОПАС”.

Виходячи із вище викладено го, вимог Закону України “Про податок на додану вартість” у позивача при продажу квитк ів пасажирам виникало податк ове зобов' язання, щодо нара хування та сплати податку на додану вартість до державно го бюджету, та такий податок підлягав сплаті до Державног о бюджету. Проте, кошти отрима ні від продажу квитків з урах уванням ПДВ сплачувалися від повідачу з каси ВАТ “Донецьк е обласне підприємство автоб усних станцій” за винятком 10%, винагороди, що передбачені у мовами договорів. Таким чино м, суми податку на додану варт ість по цим операціям підляг али сплаті позивачем саме до державного бюджету, а ні відп овідачу.

Виходячи з вищенаведеного , відповідно до законодавств а та за договорами від № 306/3 від 11.03.07р., № 130/2 від 27.12.07р. відповідачу м али виплачуватися грошові ко шти у розмірі, передбаченому тарифом без нарахування ПДВ .

Тобто, сума податку на дода ну вартість, отримана позива чем від пасажира у складі вар тості квитка підлягала перер ахуванню тільки до бюджету, у зв' язку з тим, що відповідач є платником єдиного податку , а фактично суми податку на до дану вартість перераховувал ись відповідачу.

Висновком судово-економіч ної експертизи підтверджуєт ься, що сума податкових зобов ' язань з реалізації квитків (яка включена до складу подат кових зобов' язань з ПДВ ВАТ „ДОПАС”) за перевізником ПП „ Красноармійськ Пассервіс” з а період квітень 2007р. - листоп адл 2008р. та значиться надмірно перерахованою відповідачу с кладає ПДВ в сумі 119234,22грн.

Відповідно до вимог ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула май но або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпі лого) без достатньої правово ї підстави (безпідставно наб уте майно), зобов'язана поверн ути потерпілому це майно. Осо ба зобов'язана повернути май но і тоді, коли підстава, на як ій воно було набуте, згодом ві дпала.

Помилкова сплата позиваче м на користь відповідача сум и у розмірі 119234,22грн. є підставою для повернення їх як безпідс тавно набутих відповідачем.

Відповідно до статті 387 ЦК Ук раїни право вимагати безпідс тавне набуте майно має особа , яка є власником цього майна.

26.12.2008р. позивачем на адресу ві дповідача було направлено ли ст № 09/2178 з вимогою повернути бе зпідставно отримані кошти, з азначений лист зі сторони ві дповідача залишений без відп овіді та задоволення.

Згідно до приписів ст. 530 ЦК У країни встановлено, якщо стр ок (термін) виконання боржни ком обов'язку не встановлени й або визначений моментом пр ед'явлення вимоги, кредитор м ає право вимагати його викон ання у будь-який час. Боржник п овинен виконати такий обов'я зок у семиденний строк від дн я пред'явлення вимоги, якщо об ов'язок негайного виконання не випливає із договору або а ктів цивільного законодавст ва.

Враховуючи, що матеріалами справи та висновком судово-е кспертизи підтверджується, ф акт нарахування позивачем по датку на додану вартість в су мі 119234,22грн., що нарахована пози вачем сума податку на додану вартість, отримана позиваче м у спірному періоді від паса жирів у складі вартості квит ка підлягала перерахуванню д о державного бюджету, та що по зивачем перераховані відпов ідачу зайві гроші в сумі 119234,22гр н., суд дійшов висновку що вимо ги позивача є обґрунтованими , доведеними матеріалами спр ави та такими, що підлягають з адоволенню.

Судом не приймається до ува ги посилання відповідача в о бґрунтування своїх заперече нь на постанову Вищого адмін істративного суду України ві д 18.12.07р. №К-35488/06 за тих підстав, що ц им судовим рішенням встановл ений порядок формування авто станціями своїх податкових з обов' язань. Під час проведе ння експертизи експертом пер евірені та відображені у вис новку операції по формуванню позивачем своїх податкових зобов' язань по господарськ им операціям із відповідачем (Таблиця №2 висновку, т. 36 а.с.113 зв оротна сторона) та порушень н е встановлено.

Згідно абз. "а" пункту 10.1 статт і 10 Закону України „Про подато к на додану вартість” особам и, відповідальними за нараху вання, утримання та сплату (пе рерахування) податку до бюдж ету, є платники податку. Таким чином, саме позивач є платник ом податку на додану вартіст ь , тобто, має включати цей под аток до загальної продажної вартості квитка, у складі яко ї є вартість послуги перевіз ника та послуги автостанції, утримувати його з пасажира і сплачувати до бюджету (включ ати до своїх податкових зобо в' язань за певний період).

За приписами статті 1212 Цивіл ьного кодексу України, особа , яка набула майно або зберегл а його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без доста тньої правової підстави (без підставно набуте майно), неза лежно від того, чи таке безпід ставне набуття або збереженн я було результатом поведінки набувача майна, потерпілого , інших осіб чи наслідком поді ї, зобов'язана повернути поте рпілому це майно. Особа зобов 'язана повернути майно і тоді , коли підстава, на якій воно б уло набуте, згодом відпала.

Враховуючи те, що судом вста новлено, що сума податку на до дану вартість, отримана пози вачем від пасажирів у складі вартості квитка включена ни м як платником податку до сво їх податкових зобов' язань з а вказаний період та підляга ла сплаті до бюджету, отже фак тичне перерахування позивач ем цієї суми відповідачеві і отримання її останнім відбу лось без правових підстав, вс тановлених законом і договор ом.

Предметом даного спору є бе зпідставно перераховані від повідачу кошти відповідно до вимог ст. 1212 ЦК України. Матері алами справи доведено, що поз ивач перерахував відповідач у за період квітня 2007рік - лис топад 2008року загальну суму 77331,97 грн. в тому числі 20% ПДВ 119234,22грн., ц ей факт відповідач не спрост овує, при цьому відповідач не був у цей період платником ПД В, за умовами договорів від 11.03. 2007р. № 306/3, від 27.12.2007р. №130/2 відповідач у мали виплачуватися грошові кошти у розмірі, передбачено му тарифом без нарахування П ДВ, відповідачем були надані позивачу таблиці за маршрут ами “Красноармійськ-Бердянс ьк”, “Красноармійськ-Харків” , “Красноармійськ-Донецьк”, в яких проведений розрахунок вартості проїзду та багажу, в иходячи із встановленого Дон ецькою облдержадміністраці єю тарифу, а саме із розрахунк у 0,10 грн. без ПДВ за 1 км., та 0,14 грн. без ПДВ за 1 км за вказаними ма ршрутами, зазначені таблиці підписані відповідачем, узго джені із ТОВ “Донбасавтосерв іс” та затверджені керівнико м Головного управління проми словості та розвитку інфраст руктури області Донецької об лдержадміністрації, відтак с ума 20% ПДВ у розмірі 119234,22грн. отри мана відповідачем без достат ньої правової підстави (безп ідставно набуте майно) та пов инно бути повернута позивачу .

Така правова позиція викла дена у постановах ВГСУ від 17.01.2 008р. по справі №35/183, від 06.11.2008р. по сп раві №2/39.

Судові витрати покладають ся на відповідача відповідно до ст. 49 ГПК України.

На підставі Закону України „Про транспорт”, Закону Укра їни “Про податок на додану ва ртість”, Цивільного кодексу України, Господарського коде ксу України, та керуючись ст.с т. 33, 43, 49, ст.ст. 82-85 ГПК України, госп одарський суд,-

ВИРІШИВ:

Позов Відкритого акціонер ного товариства “Донецьке об ласне підприємство автобусн их станцій” м. Донецьк до Прив атного підприємства „Красно армійськ Пассервіс”, м. Красноармійськ пр о стягнення 119234,22грн., задовольн ити повністю.

Стягнути з Приватного підп риємства „Красноармійськ Па ссервіс” (85300, Донецька обл., м. Кр асноармійськ, вул. Дніпропет ровська, 7, ЄДРПОУ 34827957) на корист ь Відкритого акціонерного то вариства “Донецьке обласне п ідприємство автобусних стан цій” (83086, м. Донецьк, пл. Комунарі в, 4, р/р 26005302002502 у Донецькій філії В АТ ВТБ Банк м. Донецьк, МФО 335571, Є ДРПОУ 03113785) безпідставно отрим ану суму в розмірі 119234,22грн., вит раті по сплаті державного ми та в розмірі 1192грн., витрати на інформаційно-технічне забез печення судового процесу в р озмірі 118грн. та витрати по про веденню експертизи в сумі 5047,68г рн.

Видати наказ після набранн я рішенням законної сили.

Рішення господарського су ду може бути оскаржене до Дон ецького апеляційного господ арського суду протягом десят и днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лиш е вступну та резолютивну час тину рішення, зазначений стр ок обчислюється з дня підпис ання рішення, оформленого ві дповідно до статті 84 цього Код ексу.

Повний текст рішення склад ений і підписаний 10.12.2010року

Суддя

Суддя М.О. Лейб а

Суддя Г.В. Левши на

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення08.12.2010
Оприлюднено17.12.2010
Номер документу12851680
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/38

Ухвала від 25.10.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 01.04.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Н.А.

Ухвала від 08.04.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Колубаєва В.О.

Ухвала від 19.04.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мазовіта А.Б.

Ухвала від 19.04.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мазовіта А.Б.

Ухвала від 05.07.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 15.04.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 29.05.2012

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Михайлюк С.І.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Рішення від 05.06.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні