Рішення
від 25.12.2007 по справі 16/413
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

16/413

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел.230-31-34

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

справа №  16/413

25.12.07

За позовом     Товариство з обмеженою відповідальністю "Вереск плюс"

до                     Севастопольська міська рада

про                    спонукання до виконання дій

Суддя  Ярмак О.М.Представники :

Від позивача:       Міхейкін Є.М. –директор

Від відповідача:   Чиркова О.М. за дов.

                    ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Пред‘явлені вимоги  про зобов»язання відповідача затвердити проект  відведення земельної ділянки та укласти договір оренди земельної ділянки  площею  5.0469 га на мисі Сарич.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Рішенням XV сесії Севастопольської міської ради №2423 від 20 жовтня 2004 року «Про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 5,381 га  в районі мису Сарич для будівництва та обслуговування пансіонату товариству з обмеженою відповідальністю «Вереск Плюс»»надана згода на  розробку проекту відведення земельної ділянки площею 5,381 га  в районі мису Сарич для будівництва та обслуговування пансіонату. Позивачем у встановлений строк, було подано до міської ради погоджений проект відведення земельної ділянки, який пройшов експертизу, а також ескізний проект з генеральним планом пансіонату, але питання до цього часу не вирішено.

Відповідач позовні вимоги не визнає вважає їх необґрунтованими посилається на ст. 123 Земельного Кодексу України Пояснює, що Севастопольською міською радою рішення про передачу позивачу в оренду спірної земельної ділянки не приймалося, свої заперечення виклав у відзиві на позов.

          Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, Господарський суд міста Києва, -

                                                  ВСТАНОВИВ:

Рішенням XV сесії Севастопольської міської ради №2423 від 20 жовтня 2004 року «Про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 5,381 га  в районі мису Сарич для будівництва та обслуговування пансіонату товариству з обмеженою відповідальністю «Вереск Плюс»»надана згода на  розробку проекту відведення земельної ділянки площею 5,381 га  в районі мису Сарич для будівництва та обслуговування пансіонату та встановлено шестимісячний строк з дня прийняття вказаного рішення для надання в міську раду розробленого та погодженого у встановленому законом порядку проекту відведення земельної ділянки.

Позивачем у встановлений строк, а саме 18.04.2005 року (вих.№67 від 18.04.2005 року) було подано до міської ради погоджений проект відведення земельної ділянки, який пройшов експертизу, а також ескізний проект з генеральним планом пансіонату.

Згідно з висновком Державної землевпорядної експертизи, проведеної державним комітетом України по земельних ресурсах №334-05 від 19 квітня 2005 року, проект землевпорядної документації розроблений Закритим акціонерним товариством «Севастопольський інститут гео-інженерно-технічних досліджень»розроблений з порушенням норм Земельного кодексу України (ст. ст. 123, 151, п.12 розділу X «перехідних положень»), а саме відповідно до земельновпорядних данних земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, а тому розпорядження вказаними землями відноситься до компетенції Севастопольської міської державної адміністрації. Будь-які інші зауваження у висновку експертизи відсутні.

25 травня 2005 року Севастопольська міська рада надіслала на адресу ТОВ «Вереск Плюс»(вих.№0315/1492) роз'яснення, про те, що земельна ділянка щодо якої рішенням міської ради ТОВ «Вереск Плюс»було дозволено розроблення проекту відведення розташована в межах м. Севастополя, за межами сіл та інших населених пунктів.

В роз'ясненні вказано, що на землі в межах міста права державної та комунальної власності не розмежовані, у зв'язку з чим відповідно до ст. 173 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, розпорядження цією земельною ділянкою відноситься до виключної компетенції Севастопольської міської ради. А також зазначено, що проект відведення земельної ділянки буде розглядатись Севастопольською міською радою без врахування висновку державної експертизи, оскільки до компетенції Держкомзему України та його місцевих органів не відносяться питання встановлення чи підтвердження прав територіальної громади м. Севастополя в особі міської ради.

Севастопольською міською радою 24.04.2006 року, через рік після надання, було повернуто проект відведення земельної ділянки на доопрацювання та внесення поправок.

27.03.2007 року доопрацьований проект (вх. №1209/1301 від 02.04.2007р.) поданий до Севастопольської міської ради з клопотанням про внесення на сесію питання про надання в оренду строком на п'ятдесят років ТОВ «Вереск Плюс» земельної ділянки площею 5,0469 га  в районі мису Сарич для будівництва та обслуговування пансіонату.

27.09.2007 року Севастопольська міська рада направила на адресу позивача лист (вих.№03-15/3874), в якому змінила вимоги до оформлення та розгляду проекту землевпорядної документації, яким фактично відмінила своє роз'яснення від 25 травня 2005 року вих.№0315/1492 та висунули нові вимоги щодо коректування меж земельної ділянки, чим на думку позивача порушила охоронювані законом права, а саме право на отримання в установленому законодавством України порядку земельної ділянки в оренду.

Дослідивши наявні в матеріалах справи та надані в судовому засіданні докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Главою 15 Земельного кодексу України визначено два види користування землею - право постійного користування земельною ділянкою, право оренди земельної ділянки.

Статтею 125 Кодексу визначено підстави виникнення права користування земельної ділянки, а саме - одержання її користувачем документа, що посвідчує право постійного користування земельною ділянкою та його державної реєстрації, та виникнення права оренди земельної ділянки, а саме - укладення договору оренди і його державна реєстрація.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до зазначених норм юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки, має звернутися з відповідним клопотанням до повноважного органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, додавши до цього відповідні матеріали, передбачені ст. 151 Земельного кодексу України.

В свою чергу, повноважний орган державної влади розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки та користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку.

Як вбачається із матеріалів  справи, рішенням Севастопольської міської ради  від 20.10.2004 р. за № 2423 позивачу була надана згода на розробку проекту землевпорядкування по відводу земельної ділянки

Тобто, виходячи із зазначеного, належить визнати, що позивач, використав надане йому право ініціювати одержання земельної ділянки  у користування, а розглянути це питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний державний орган, в даному випадку відповідач - Севастопольська міська рада.

Згідно зі статтею 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до п. 1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться в державній чи комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

Севастопольська міська рада відмовляється затвердити проект відводу земельної ділянки та укласти договір оренди констатуючи факт наявності негативного висновку державної землевпорядної експертизи №334-05 від 19.04.2005 року, однак Законом України «Про державну експертизу землевпоряної документації»(ст. ст. 1, 2, 3) визначено поняття, правова основа та завдання державної експертизи земельновпорядної документації, норми якого не містять положень, що надають право Держкомзему або його територіальним органам встановлювати чи підтверджувати наявність прав територіальної громади м. Севастополя на розпорядження земельними ділянками, які знаходяться в межах м. Севастополя, що також підтверджується роз'ясненнями Севастопольської міської ради та у відзиві на позовну заяву.

Посилання відповідача на те, що спірна ділянка знаходиться у фактичному користуванні Севастопольського державного лісопромислового господарства та відноситься до земель лісового фонду, відповідно може бути надане у постійне користування  спеціалізованим державним та комунальним підприємствам, установам та організаціям, в число яких ТОВ «Вереск Плюс»не входить, є такими, що не відповідають дійсності, підтвердженням чого є акт технічного обстеження лісових площ, які надаються для відводу зі складу державного фонду від 19 січня 2004 року, складеного директором Севастопольського держлісохотгосподарства. Даним актом Севастопольське держлісохотгосподарство погодило вилучення з держлісфонду земельної ділянки Орлиновського лісництва в кв.2 в. 1,2,4,5,6,8,12,24,25 загальною площею 5,318 га та передачу його ТОВ «Вереск Плюс»під будівництво пансіонату.

Стверджування відповідача, щодо того, що  позивачем не погоджено межі, а також не дотримано вимог законодавства щодо особливо цінних категорій грунтів не приймаються судом до уваги, оскільки згідно листа начальника Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів від 21.04.2004 року вих.№767/22, надіслано на адресу Севастопольської міської ради  та ТОВ «Вереск Плюс», грунти агровиробничих категорій земель 207 дзк, 207 джк, 207 ежк, 207 езк, 217, що виділені на дослідженій ділянці (від мису Сарич до мису Айя), до особливо цінних категорій грунтів не відносяться та не входять в Перелік особливо цінних категорій грунтів затверджений Наказом Держкомзему України від 06.10.2003 року.

Також висновком по проекту відведення земельної ділянки площею 5,0469 га, ТОВ «Вереск Плюс»для  будівництва та обслуговування пансіонату в районі мису Сарич (Балаклавський район) м. Севастополя, затвердженого 14.03.2005 року начальником Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів, підтверджується можливість передачі в оренду земельної ділянки площею 5,0469 га  ТОВ «Вереск Плюс»для будівництва та обслуговування пансіонату.

З огляду на вищезазначене суд вважає, що позивачем не було порушено жодних норм щодо погодження меж та дотримання вимог законодавства щодо особливо цінних категорій грунтів, а вимоги та посилання відповідача з даного питання є необгрунтованими.

Ч.6 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Викладені обставини, за твердженням позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом ТОВ «Вереск плюс», а тому останній був вимушений звернутися до суду з позовом.

Доказів відмови в оформленні оренди земельної ділянки суду не надано.

Порядок укладання договору оренди землі визначений в ст.16 Закону України “Про оренду землі”. Відповідно до зазначеної норми Закону особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону. Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення. У разі зміни цільового призначення земельної ділянки надання її в оренду здійснюється за проектом відведення в порядку, встановленому законом.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем у відповідності до приписів Земельного кодексу України був розроблений проект відведення земельної ділянки, одержані дозволи та погодження відповідних служб, а також направлено до Севастопольської міської ради клопотання про надання спірної земельної ділянки в оренду на 50 років.

Судом встановлено, що проект відведення земельної ділянки, виконаний ТОВ «Вереск Плюс», отримав всі необхідні погодження та в повному обсязі відповідає поставленим вимогам, а тому жодних правових підстав для відмови в затвердженні вказаного проекту відведення та передачі земельної ділянки в оренду немає.

Проаналізувавши приписи Земельного кодексу України та Закону України “Про оренду землі”, суд дійшов висновку про безпідставність відмови Севастопольської міської ради в укладанні з позивачем договору оренди земельної ділянки загальною площею 5,0469 га, розташованої на мисі Сарич.

Відповідно до ст.123 Земельного кодексу України відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку.

Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою. Спори, пов'язані з орендою землі, згідно зі ст.35 Закону України “Про оренду землі” вирішуються у судовому порядку.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про неправомірну відмову відповідача в укладанні договору оренди спірної земельної ділянки з позивачем по справі, а тому позовні вимоги про зобов‘язання відповідача укласти договір оренди земельної ділянки загальною площею 5,0469 га є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати відповідно до ст.49 ГПК України підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст.33, 49, 75, 82-85 ГПК України, господарський суд м. Києва, -

                                                  

В И Р І Ш И В :

          1.  Позов задовольнити.

2. Зобов'язати Севастопольську міську раду (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, код 24872845) затвердити проект відводу земельної ділянки площею 5,0469 га  для будівництва та обслуговування пансіонату на мисі Сарич Товариству з обмеженою відповідальністю «Вереск Плюс»(99011, м. Севастополь, вул. Вороніна,10, офіс  409, код 32795269).

3. Зобов'язати Севастопольську міську раду (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, код 24872845) укласти типовий договір оренди земельної ділянки площею 5,0469 га для будівництва та обслуговування пансіонату на мисі Сарич з Товариством з обмеженою відповідальністю «Вереск Плюс»(99011, м. Севастополь, вул. Вороніна,10, офіс  409, код 32795269).

4. Стягнути з Севастопольської міської ради (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, код 24872845), на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Вереск Плюс»(99011, м. Севастополь, вул. Вороніна,10, офіс  409, код 32795269) 85 (вісімдесят п'ять) грн. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                                О.М.Ярмак

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.12.2007
Оприлюднено23.01.2008
Номер документу1285634
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/413

Ухвала від 08.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Ухвала від 15.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Рішення від 04.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 09.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 01.09.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 15.09.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 29.09.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 03.08.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 10.07.2008

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Постанова від 10.07.2008

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні