Справа № 2а-1986
2009 рік
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2009 року Ленінськ ий районний суд м. Луганська в складі
головуючого судді: Лугансь кого В.І., при секретарі: Бірюк овій О.О.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом ОС ОБА_1 до Управління прац і та соціального захисту нас елення Ленінської районної р ади м. Луганська про визнання дій Управління праці та с оціального захисту населенн я Ленінської районної в м. Луг анську ради щодо виплати доп омоги по догляду за дитиною д о досягнення нею 3 річного вік у незаконними, зобов' язання до проведення перерахунку і подальшої сплати у передбач еному законодавством розмір і допомоги по догляду за дити ною, третя особа Головне упра вління державного казначейс тва України в Луганській обл асті в Луганській області, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до су ду із відповідним позовом. В о бгрунтування позову зазначи ла, що вона має дитину - ОСОБА _3, ІНФОРМАЦІЯ_1, за яким зд ійснює догляд. Відповідачем їй було призначено допомогу як застрахованій особі. Вваж ає, що розмір допомоги визнач ений невірно та всупереч чин ному законодавству. Статтею 15 Закону України «Про внесенн я змін до Закону України «Про державну допомогу сім' ям з дітьми» від 22.03.01 року встановл ено допомогу по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку в розмірі встано вленого законом прожитковог о мінімуму для дітей віком до 6 років. Відповідно до Закону України «Про Державний бюдже т України на 2007 рік» допомога п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку у 200 7 році встановлюється у розмі рі, що дорівнює різниці між 50 в ідсотками прожиткового міні муму, встановленого для прац ездатних осіб, та середньомі сячним сукупним доходом сім' ї в розрахунку на одну особу з а попередні шість місяців, ал е не менше 90 грн. для незастрах ованих осіб та не менше 23 відс отків прожиткового мінімуму , встановленого для працезда тних осіб, для застрахованих осіб. Законом України «Про де ржавний бюджет України на 2008 р ік» було визначено іншій роз мір допомоги по догляду за ди тиною віком до 6 років. Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 положенн я абзацу 3 ч. 2 ст. 56 та ст. 71 Закону України «Про Державний бюдже т України на 2007 рік» щодо встан овлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку бул о визнано такими, що не відпов ідають Конституції Укра їни. Вважає, що відповідач не в повному обсязі виплачує доп омогу. Просила суд визнати ді ї Управління праці та соц іального захисту населення Л енінської районної ради м. Лу ганська в відмові здійснити перерахунок і нарахувати їй допомогу по догляду за дитин ою у розмірі встановленого з аконом прожиткового мінімум у незаконними. Зобов' язати відповідача здійснити перер ахунок і виплату на її корист ь допомоги по догляду за дити ною до трьох років у розмірі в становленого законом прожит кового мінімум для дітей вік ом до шести років незаконним и. Зобов' язати відповідача в подальшому провести перера хунок допомоги по догляду за дитиною з 01 січня 2009 року по 27.02.2010 року у розмірі встановленог о законом прожиткового мінім ум для дітей віком до шести ро ків. При розгляді справи пози вач уточнила заявлені вимоги і просила суд зобов' язати в ідповідача здійснити перера хунок і виплату на її користь допомоги по догляду за дитин ою до трьох років у розмірі вс тановленого законом прожитк ового мінімум для дітей віко м до шести років з 22.05.2007 року по 31 .05.2009 року та поновити строк для звернення до суду.
Позивачка в судове засідан ня не з' явилась, про дату, час та місце розгляду справи пов ідомлена належним чином. Над ала суду заяву про розгляд сп рави без її участі.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, до його початку надав суду заяву, в якій позовні вимоги н е визнав, просив розглянути с праву без його участі, в своїх запереченнях посилався на н аступне. Згідно ст. 56 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» виплата доп омоги по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенці ї з державного бюджету місце вим бюджетам у розмірі, що дор івнює різниці між 50 % прожитко вого мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та сер едньомісячним сукупним дохо дом сім' ї в розрахунку на од ну особу за попередні шість м ісяців, але не менше 90 грн. для з астрахованих осіб, та не менш е 23 % прожиткового мінімуму, вс тановленого для працездатни х осіб, для застрахованих осі б. Виходячи з цього, Законом Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» передбачен ий відповідний обсяг видаткі в. Відповідач не є прибутково ю організацією, а є розпорядн иком коштів Державного бюдже ту України. Проведення соціа льних виплат можливе лише за умови внесення змін до Закон у України про Державний бюдж ет України, які мають передба чати збільшення видаткової ч астини з одночасним визначен ням джерел надходжень до бюд жету, за рахунок яких здійсню ватимуться ці видатки. Відпо відач просить відмовити в за доволенні позову.
Представник 3-ї особи ГУ ДКУ у Луганській області також в судовому засіданні не був пр исутній, подав суду заяву про розгляд справи за його відсу тності просив в позові відмо вити.
Дослідивши матеріали спра ви, суд приходить до наступно го.
Згідно зі ст. 8 Конституції України в Україні визнаєть ся і діє принцип верховенств а права. Конституція Укра їни має найвищу юридичну сил у. Закони та інші нормативно-п равові акти приймаються на о снові Конституції Украї ни і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернен ня до суду для захисту консти туційних прав і свобод людин и і громадянина безпосереднь о на підставі Конституції України гарантується.
У відповідності зі ст. 46 Ко нституции України громадя ни мають право на соціальний захист, що включає право на за безпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, втрати го дувальника, безробіття з нез алежних від них обставин, а та кож у старості та в інших випа дках, передбачених законом.
Це право гарантується зага льнообов' язковим державни м соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків г ромадян, підприємств, устано в і організацій, а також бюдже тних та інших джерел соціаль ного забезпечення; створення м мережі державних, комуналь них, приватних закладів для д огляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальни х виплат та допомоги, що є осно вним джерелом існування, маю ть забезпечувати рівень житт я, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого зак оном.
Судом встановлено, що позив ачка ОСОБА_1 має сина -ОС ОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, за яки м здійснює догляд, є застрахо ваною особою, і у відповіднос ті до Закону України «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та витратами, з умовленими народженням та по хованням» № 2240 від 18 січня 2001 рок у має право на отримання допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку, яка до квітня 2007 року випла чувалася за рахунок коштів Ф онду соціального страхуванн я у зв' язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими народження м та похованням, а з квітня 2007 р оку виплачується управління ми праці та соціального захи сту населення за рахунок кош тів відповідної субвенції Де ржавного бюджету України.
При цьому розмір допомоги п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку по зивачці в 2007 році відповідаче м встановлено у відповідност і з розміром, зазначеним у Зак оні України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» і у так ому розмірі ця допомога їй сп лачувалася.
Вказані обставини підтвер джуються свідоцтвом про наро дження дитини, довідкою відп овідача про розмір допомоги (а.с. 9, 14).
Суд вважає, що розмір спірно ї допомоги позивачки, почина ючи з 09 липня 2007 року відповіда чем визначався та виплачував ся без урахування діючого за конодавства з цього приводу.
Статтею 43 Закону України „П ро загальнообов' язкове дер жавне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими народженням та похованням", встановлено, щ о допомога по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку надається застрахо ваній особі у розмірі, що вста новлюється правлінням Фонду , але не менше розміру прожитк ового мінімуму, встановленог о законом.
П. 5 розділу 1Х Прикінцевих по ложень зазначеного Закону пе редбачено, що до стабілізаці ї економічного становища в У країні розмір виплат, передб ачених ст. 43 цього Закону, визн ачається Верховною Радою Укр аїни щороку, виходячи з рівня забезпечення прожиткового м інімуму одночасно з встановл енням розміру страхових внес ків з поступовим наближенням виплат до прожиткового міні муму, при цьому права встанов лювати інший порядок цих вип лат та їх розмір, ніж це встано влено зазначеним Законом, не передбачено.
Згідно зазначеній нормі Пр икінцевих положень після наб рання чинності вказаного Зак ону України „Про загальнообо в' язкове державне соціальн е страхування у зв' язку з ти мчасовою втратою працездатн ості та витратами, зумовлени ми народженням та похованням " законами України про держав ний бюджет на відповідні рок и регулювалися вказані випла ти, положення яких з цього при воду включно до 2006 року неконс титуційними не визнавалися.
Відповідно до ст. 56 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік», в черговий р аз в 2007 році допомога по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку відповідно до Закону України «Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и» та Закону України «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та витратами, з умовленими народженням та по хованням» здійснюється за ра хунок коштів відповідної суб венції з державного бюджету місцевим бюджетам у таких ро змірах: абзацом 3 частини 2 ста тті 56 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » визначено, що допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку склад ає розмір, що дорівнює різниц і між; 50 відсотками прожитково го мінімуму, встановленого д ля працездатних осіб, та сере дньомісячним сукупним доход ом сім' ї в розрахунку на одн у особу за попередні шість мі сяців, але не менше 90 гривень д ля незастрахованих осіб та н е менше 23 відсотків прожитков ого мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для за страхованих осіб, у порядку, в становленому Кабінетом Міні стрів України.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 16 січня 2007 р. № 3 2 передбачено, що допомога при народженні дитини та по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку застрах ованим особам з 1 січня 2007 р. при значається органами праці та соціального захисту населен ня за місцем проживання заст рахованих осіб. У І кварталі в казана допомога виплачувала сь страхувальниками та робоч ими органами виконавчої дире кції Фонду соціального страх ування з тимчасової втрати п рацездатності та його відділ еннями застрахованим особам , яким вона призначена і випла чувалася в 2006 р. Кошти субвенці ї перераховуються органами п раці та соціального захисту населення на рахунки страхув альників і робочих органів Ф онду. У II-IV кварталах - вказані д опомоги виплачуються органа ми праці та соціального захи сту населення за місцем прож ивання застрахованих осіб.
Статею 71 Закону України «Пр о Держбюджет на 2007 рік.» було зу пинено на 2007 рік дію ст. 43 Закону України „Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв' язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими н ародженням та похованням".
Судом встановлено, що саме в такому порядку та розмірі з 22 .05. 2007 року позивачці нараховув алася та виплачувалася спірн а допомога.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. визнан о неконституційним положенн я абз.3 ч. 2 ст. 56 та п. 14 ст. 71 Закону У країни «Про державний бюджет України на 2007 рік» в тому числі про зупинення дії ст. 43 ЗУ «Про загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втрато ю працездатності та витратам и, зумовленими народженням т а похованням».
З цього моменту зазначені п оложення Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» втратили чинність, інш их Законів України щодо поря дку та розміру вказаних випл ат допомоги по догляду за дит иною до трьох років, в установ леному порядку на 2007 рік не при ймалося.
Враховуючи, що вказане ріше ння Конституційного Суду Укр аїни має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дії положень статей зазнач ених законів, що визнані неко нституційними, суд вважає, що при розрахунку розміру допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку слід керуватися ст. 43 ЗУ «П ро загальнообов' язкове дер жавне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими народженням та похованням», і допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку має надаватися у розмірі встано вленого законом прожитковог о мінімуму.
Таким чином, починаючи з 09 ли пня 2007 року, тобто з моменту вин есення Конституційним Судом України 09.07.2007 року вказаного рі шення, відповідач мав провес ти розрахунок та виплати спі рної допомоги позивачці, вих одячи з формулювання ст. 43 ЗУ « Про загальнообов' язкове де ржавне соціальне страхуванн я у зв' язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими народження м та похованням», тобто з прож иткового мінімуму, встановле ного законом, і в такому розмі рі виплачувати до 31 грудня 2007 р оку, тобто до закінчення бюдж етного року.
За таких обставин, суд вважа є, що вимоги позивачки підляг ають частковому задоволенню в частині визнання дій Упр авління праці та соціально го захисту населення Ленінсь кої районної в м. Луганську ра ди в відмові здійснити перер ахунок та виплату позивачці допомоги по догляду за дитин ою у розмірі прожиткового мі німуму для дитини віком до 6- т и років незаконними. Що стосу ється заявлених вимог з 01.01 2008 ро ку по 31.05.2009 року, суд зазначає на ступне. Виплата допомоги поз ивачці у 2008 році здійснювалас ь на підставі п.п. 17-32 порядку пр изначення і виплати державно ї допомоги сім' ям з дітьми з атвердженого постановою КМУ № 1751 від 27.12.01., в якому п.17 викладен ий у редакції постанови КМУ 357 від 22.02.08., тотожній діючій редак ції ст. 13 Закону України «Про д ержавну допомогу сім' ям з д ітьми». Також постановою КМУ № 57 від 22.02.2008 року була скасована постанова КМУ № 13 від 11.01.07., яка в изначала порядок виплати доп омоги по догляду за дитиною в ідповідно до Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв' язку з тимчасовою вт ратою працездатності та втра тами, зумовленими похованням ».
Аналізуючи вказані положе ння законодавства щодо випла ти допомоги по догляду за дит иною у 2008 році суд приходить до висновку, що норми Закону Укр аїни «Про державну допомогу сім' ям з дітьми» є спеціаль ними відносно норм закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне соціальне стра хування у зв' язку з тимчасо вою втратою працездатності т а втратами, зумовленими похо ванням», а тому саме вони регу люють спірні правовідносини .
Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 ро ку не були визнанні неконсти туційними внесені п.23 Розділу 11 закону України «Про Державн ий бюджет на 2008 рік» зміни до ст . 15 Закону України «Про держав ну допомогу сім' ям з дітьми » згідно з якими допомога по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку нада ється у розмірі, що дорівнює р ізниці між прожитковим мінім умом, встановленим для праце здатних осіб та середньоміся чним сукупним доходи сім' ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень. В такому по рядку позивачка отримувала в казану допомогу в 2009 році.
Також, у зв' язку з тим, що по зивачкою не наведено доказів можливих порушень її прав з б оку відповідача у майбутньом у, вимоги про зобов' язання в ідповідача провадити виплат у згідно діючому на цей час за конодавству задоволенню не п ідлягають.
Відповідно до ч.2 ст. 99 КАС Укр аїни для звернення до адміні стративного суду за захистом прав, свобод та інтересів осо би встановлено річний строк, який, якщо не встановлено інш е, обчислюється з дня, коли осо ба дізналася або повинна бул а дізнатися про порушення св оїх прав, свобод чи інтересів .
Відповідно до ч. 1 ст. 100 КАС Укр аїни, пропущення строку звер нення до адміністративного с уду є підставою для відмови у задоволенні адміністративн ого позову.
Частиною 2 ст. 100 КАС України п ередбачено, що, якщо суд визна є причину пропущення строку звернення до суду поважною, а дміністративна справа розгл ядається і вирішується в пор ядку, встановленим цим Кодек сом.
Суд вважає, що позивачкою пр опущений строк звернення до суду з поважних причин і її ви моги щодо поновлення строку обгрунтовані.
Керуючись Конституцією України, ст. ст. 2, 3, 94, 158-163, 186, 254 КАС Ук раїни, Законом України "Про де ржавну допомогу сім' ям з ді тьми», Законом України "Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік", Законом України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік », Рішенням Конституційного Суду України N 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Поновити ОСОБА_1 строк д ля звернення до адміністрати вного суду за захистом прав, с вобод та інтересів.
Визнати дії посадових осіб Управління праці та соці ального захисту населення Ле нінської районної в м. Луганс ку ради, щодо відмови здійсни ти перерахунок та виплату з 09. 07.2007 року по 31.12.2007 року допомоги по догляду за дитиною до досягн ення нею 3 річного віку у розмі рі встановленого законом про житкового мінімум для дітей віком до шести років незакон ними.
Зобов' язати відповідача Управління праці та соці ального захисту населення Ле нінської районної в м. Луганс ьку ради здійснити перерахун ок та виплату на користь пози вача ОСОБА_1 суми допомоги по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку, в иходячи з розміру прожитково го мінімуму для дітей віком д о 6 років, за період з 09 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року, тобто до закінчення бюджетного року, з урахуванням проведених ви плат за рахунок коштів Держа вного бюджету України.
У задоволенні решти позовн их вимог відмовити за необгр унтованістю.
Постанова суду може бути ос каржена до Донецького апеляц ійного адміністративного су ду. Заява про апеляційне оска рження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом двад цяти днів після подання заяв и про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього под ання заяви про апеляційне ос карження, якщо скарга подаєт ься у строк, встановлений для подання заяви про апеляційн е оскарження.
Постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення строку пода ння заяви про апеляційне оск арження, встановленого Кодек сом адміністративного судоч инства України, якщо таку зая ву не було подано. Якщо було по дано заяву про апеляційне ос карження, але апеляційна ска рга не була подана в строк, вст ановлений цим Кодексом, пост анова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку.
Суд | Ленінський районний суд м. Луганськ |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2009 |
Оприлюднено | 22.12.2010 |
Номер документу | 12868533 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ленінський районний суд м. Луганськ
Луганський В.І.
Адміністративне
Залізничний районний суд м. Сімферополя
Уржумова Наталя Валеріївна
Адміністративне
Автозаводський районний суд м.Кременчука
Середа Анатолій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні