Герб України

Постанова від 31.07.2025 по справі 564/3580/24

Рівненський апеляційний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 липня 2025 року

м. Рівне

Справа № 564/3580/24

Провадження № 22-ц/4815/663/25

Рівненський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючий: суддя Боймиструк С.В.,

судді: Хилевич С.В., Шимків С.С.,

секретар судового засідання: Ковальчук Л.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради на рішення Костопільського районного суду Рівненської області від 27 лютого 2025 року у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Костопільська міська рада Рівненської області, Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

У вересні2024року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою про визнання протиправною бездіяльності КНП "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради, яка полягає у незабезпеченні її виробами медичного призначення відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1301 "Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами".

Просила зобов`язати КНП "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради забезпечувати її необхідними виробами медичного призначення (калоприймачами 17450, розмір для вирізання 10-70 мм) у кількості 30 штук щомісяця, відповідно до Індивідуальної програми реабілітації інваліда № 847 довічно.

В обґрунтування заявлених вимог покликається на те, що є інвалідом ІІ групи довічно, перебуває на обліку в Департаменті цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації та в КНП "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради як особа, яка за станом здоров`я та відповідно до Додатку № 1 Постанови КМУкраїни № 1301 від 03.12.2009 року "Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами", індивідуальної програми реабілатції інваліда № 847

потребує забезпечення необхідними виробами медичного призначення, калоприймачами в кількості 30 штук на місяць.

Разом із тим, станом на 2024 рік вона отримує лише 10 штук зазначених медичних виробів на місяць, яких є недостатньо.

На її неодноразові звернення відповідачем відмовлено у забезпеченні калоприймачами в достатній кількості у зв`язку з відсутністю фінансування.

Протиправна бездіяльність відповідача призводить до порушення її прав, як особи з інвалідністю та до обмеження її нормальної повсякденної життєдіяльності, порушуються нормальні соціальні, психологічні та інші умови для забезпечення її прав та реалізації можливостей.

Рішенням Костопільського районного суду від 27 лютого 2025 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради по забезпеченню виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 року №1301 "Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами" щодо забезпечення ОСОБА_1 виробами медичного призначення (калоприймачами).

Зобов`язано Комунальне некомерційне підприємство "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради забезпечувати ОСОБА_1 виробами медичного призначення (калоприймачами 17450, розмір для вирізання 10-70 мм), у кількості 30 штук щомісяця (відповідно до Індивідуальної програми реабілітації інваліда №847) довічно.

Стягнуто з Комунального некомерційного підприємства "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради на користь держави судові витрати у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 20 коп.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду Комунальне некомерційне підприємство "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради подало апеляційну скаргу, в якій посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків суду обставинам справи.

Апелянт зазначає, що відповідно до п. 2 Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1301 (в редакції постанови КМУ від 24 лютого 2021 р. № 141) саме на структурні підрозділи з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Ради міністрів Автономної Республіки Крим урядом покладений обов`язок забезпечити позивачку безоплатно калоприймачами у кількості 30 штук на місяць, а не на відповідача. Фактично суд всупереч затвердженому Порядку перекладає цей обов`язок на комунальне підприємство.

Вказує, що відповідно до п.3 Порядку забезпечення осіб з інвалідністю медичними виробами здійснюється на підставі індивідуальної програми реабілітації, (…) за рахунок та в межах коштів державного (у тому числі в рамках державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення) та місцевих бюджетів, передбачених на зазначену мету, та інших не заборонених джерел фінансування.

Тобто, передбачене ч.1 ст. 38 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", право на безоплатне забезпечення позивачки медичними засобами (калоприймачами) у кількості 30 штук на місяць кореспондується із наявністю виділених коштів державного та місцевих бюджетів на зазначену мету.

У взаємозв`язку з цим Департамент цивільного захисту населення та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації №вих-160/04-08/25 від 13.01.2025р. повідомив, що протягом 2023-2024 років закупівлі виробів медичного призначення (калоприймачів) за рахунок коштів державного бюджету для подальшого розподілу до закладів охорони здоров`я для покриття потреб осіб з інвалідністю не проводилося. Також протягом 2023-2024 років виробів медичного призначення (калоприймачів), виділених за рахунок коштів державного бюджету та/або інших джерел, для подальшого розподілу до закладів охорони здоров`я для покриття потреб осіб з інвалідністю не отримувалося.

Костопільською міською радою рішенням №1050 від 10.04.2023 р. затверджено Програму додаткових медичних гарантій жителям Костопільської міської територіальної громади на 2023-2025 роки, яку було викладено у новій редакції та затверджено рішенням Костопілської міської ради №1536 від 04.04.2024 р. Відповідно до затвердженої Програми (п.3.3.) передбачено цільове спрямування бюджетних коштів на часткове забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю медичними засобами (сечо-калопримачами, підгузками (памперсами) з метою медичної та соціальної реабілітації. За змістом програми (пп. 4.1.4, Додаток 1, Додаток 4 до Програми) в межах фінансової спроможності бюджету Костопільської міської територіальної громади відбудеться часткове забезпечення 17 осіб з інвалідністю, що потребують медичних виробів (10 штук кало- та 20 штук сечоприймачів на одну особу у місця) на загальну суму 151,1 тис. грн.

Крім того, підприємство наполягає, що для визнання бездіяльності протиправною має бути встановлено, що відповідач (тобто КНП) ухилялося від дій, які входять до його компетенції, і що існували правові підстави для їх вчинення згідно Порядку. У даному випадку жодна з цих умов не дотримана.

На думку апелянта вимоги про бездіяльність по забезпеченню виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 року №1301 щодо забезпечення ОСОБА_1 виробами медичного призначення (калоприймачами) повинні бути адресовані іншим особам - Департаменту цивільного захисту населення та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, Костопільській міській раді, а не комунальному некомерційному підприємству.

Відзив наапеляційну скаргу не надходив.

Сторони в судове засідання не з`явились.

Згідно із ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом встановлено, що згідно довідки до акта огляду МСЕ серії АВ № 0949509 від 07.03.2018 р. позивач ОСОБА_1 є інвалідом другої групи довічно.

На підставі вказаної довідки до акта огляду МСЕ для ОСОБА_1 розроблена Індивідуальна програма реабілітації інваліда №847, відповідно до якої, з метою технічної компенсації обмеження життєдіяльності їй призначено необхідні вироби медичного призначення - калоприймачі однокомпонентні відкриті (що дренуються) у кількості 30 штук на місяць на період інвалідності.

На звернення позивача щодо забезпечення необхідною кількістю виробами медичного призначення відповідач КНП "Костопільський центрпервинної медичноїдопомоги" КМР листом від 27.03.2024 року повідомив, що є неприбутковою установою, до його повноважень не належить закупівля виробів медичного призначення для забезпечення осіб з інвалідністю. Таке забезпечення здійснюється органом місцевого самоврядування за кошти місцевого бюджету та рішенням Костопільської міської ради № 1233 від 18.03.2023 р. передбачено забезпечення калоприймачами із розрахунку 10 одиниць на одну особу на місяць.

Статтею 38 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", встановлюються гарантії, за якими особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, технічні та інші засоби реабілітації, вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом - за наявності відповідного медичного висновку. Порядок та умови забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю лікарськими, допоміжними засобами реабілітації, виробами медичного призначення, санаторно-курортними путівками, автомобілями, а також переліки допоміжних засобів реабілітації і виробів медичного призначення визначає Кабінет Міністрів України.

Механізм безоплатного забезпечення медичними виробами та іншими засобами осіб з інвалідністю визначений Порядком забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1301 (в редакції постанови КМУ від 24 лютого 2021 р. № 141) (далі Порядок).

Пунктом 2 Порядку встановлено, що до медичних виробів, якими безоплатно забезпечуються особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та визначені категорії осіб через структурні підрозділиз питаньохорони здоров`я обласних,Київської таСевастопольської міськихдержадміністрацій,Ради міністрівАвтономної РеспублікиКрим (далі - структурні підрозділи з питань охорони здоров`я), належать медичні вироби та інші засоби, якими забезпечуються особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та визначені категорії осіб в закладах охорони здоров`я для використання в амбулаторних умовах згідно з додатком 1, який містить перелік калоприймачів.

Згідно пункту 15 Порядку, структурні підрозділи з питань охорони здоров`я подають щороку до 15 березня до МОЗ звіт за формою, затвердженою МОЗ, про кількість осіб, які перебувають на обліку, та тих, що зняті з обліку відповідно до пункту 13 цього Порядку, а також інформацію про кількість одержаних структурними підрозділами з питань охорони здоров`я медичних виробів, їх вартість, кількість виданих медичних виробів, а також про їх залишок на початок та кінець звітного періоду.

Відповідно до пункту 16 Порядку структурні підрозділиз питаньохорони здоров`язабезпечують медичнимвиробом осібз інвалідністю,дітей зінвалідністю тавизначені категоріїосіб череззаклади охорониздоров`я, які визначають структурні підрозділи з питань охорони здоров`я, установи попереднього ув`язнення або відбування покарання.

Пункт 9 Порядку передбачає, що у разі відсутності вструктурному підрозділіз питаньохорони здоров`янеобхідного типу(виду)медичного виробу на дату подання заяви особа забезпечується необхідним медичним виробом у порядку черговості, що формується за датою надходження від неї заяви із документами, зазначеними у пункті 7 цього Порядку.

Враховуючи викладені норми Порядку слід дійти висновку, що обов`язокзабезпечити особу з інвалідністю медичним виробом лежить на структурному підрозділіз питаньохорони здоров`яобласної держадміністрації, а заклад охорониздоров`я лише здійснює фактичну видачу такого виробу (за його наявності).

Тобто, треті особи по справі Костопільська міська рада Рівненської області та Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації позивачу слід було залучати до участі в справі як відповідачів та досліджувати питання належного фінансування забезпечення ОСОБА_1 необхідними виробами медичного призначення.

В матеріалах справи відсутні докази того, що КНП "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради мало у своєму розпорядженні більше 10 калоприймачів та протиправно не здійснювало їх видачу позивачці. Відсутня первинна документація про кількість одержаних структурними підрозділами з питань охорони здоров`я медичних виробів, їх вартість, кількість виданих медичних виробів, а також про їх залишок на початок та кінець звітного періоду.

Частиною 6статті 78 Господарського кодексуУкраїни встановлено,що комунальне унітарне підприємство не несе відповідальності за зобов`язаннями власника та органу місцевого самоврядування, до сфери управління якого воно входить

Статтею 10 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" визначено, що фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі Фонду соціального захисту інвалідів, місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

За ст.11Закону України"Прореабілітацію осібз інвалідністюв Україні", місцеві органивиконавчої владита органимісцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених нормативно-правовими актами створюють умови для забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, виходячи з їх потреб та відповідно до рекомендацій медико-соціальних експертних комісій (лікарсько-консультативних комісій лікувально-профілактичних закладів), технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, спеціальним автотранспортом та реабілітаційними послугами. Облік осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, які забезпечуються допоміжними засобами реабілітації, медичними виробами, автомобілем, у межах повноважень здійснюй місцева держадміністрація і органи охорони здоров`я.

Пунктом 3 Порядку передбачено, що забезпечення осіб з інвалідністю медичними виробами здійснюється на підставі індивідуальної програми реабілітації, оформленої медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) або висновком лікарсько-консультативної комісії (далі - ЛКК) щодо забезпечення медичними виробами (для осіб з інвалідністю, група інвалідності яких встановлена до 1 січня 2007 р., - безстроково або строк дії якої не закінчився), визначених категорій осіб - на підставі висновку ЛКК або військово-лікарської комісії (далі - ВЛК) за рахунок та в межах коштів державного (у тому числі в рамках державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення) та місцевих бюджетів, передбачених на зазначену мету, та інших не заборонених джерел фінансування.

Враховуючи таке законодавче регулювання не можна стверджувати, що фінансування забезпечення осіб з інвалідністю медичними виробами обмежується рамками прийнятої Костопільською міською радою Програми додаткових медичних гарантій жителям Костопільської міської територіальної громади на 2023-2025 роки.

Відтак слід погодитись з доводами апеляційної скарги, що суд поклав на КНП "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради обов`язок за власні кошти закуповувати додатково 20 штук калоприймачів для ОСОБА_1 , тоді як Порядок не покладає такого обов`язку на заклад охорони здоров`я.

Оскільки чинним законодавством встановлений конкретний порядок вирішення питань забезпечення осіб з інвалідністю медичними виробами та джерела фінансування такого забезпечення, позивачем не доведено винних дій відповідача у порушені її прав.

За таких обставин, місцевий суд порушив норми матеріального та процесуального права, неповно з`ясував обставини, які мають значення для справи, його висновки не відповідають обставинам справи, а тому апеляційна скарга підлягає до задоволення, а рішення суду першої інстанції до скасування з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 376, 382 ЦПК України, суд,

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради задовольнити.

Рішення Костопільського районного суду Рівненської області від 27 лютого 2025 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Костопільський центр первинної медичної допомоги" Костопільської міської ради, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Костопільська міська рада Рівненської області, Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складений 31 липня 2025 року.

Судді: Боймиструк С.В.

Хилевич С.В.

Шимків С.С.

СудРівненський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2025
Оприлюднено04.08.2025
Номер документу129247647
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —564/3580/24

Постанова від 31.07.2025

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 07.05.2025

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 22.04.2025

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 27.02.2025

Цивільне

Костопільський районний суд Рівненської області

Снітчук Р. М.

Ухвала від 29.01.2025

Цивільне

Костопільський районний суд Рівненської області

Снітчук Р. М.

Ухвала від 23.12.2024

Цивільне

Костопільський районний суд Рівненської області

Снітчук Р. М.

Постанова від 12.12.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Костопільський районний суд Рівненської області

Снітчук Р. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні